Rozwiń » W dniu bez papierosa łączymy się z prof. Łukaszem balwickim, kierownikiem zakładu zdrowia publicznego i medycyny społecznej gdańskiego Uniwersytetu medycznego, a jednocześnie ekspertem komitetu zdrowia publicznego. Pan dzień dobry, witam w radiu tokfm w podsumowaniu dnia. Dzień dobry panu, a zaczniemy może od najnowszych danych, które mówią o tym, ilu Polaków jak duży odsetek pali papierosy. No i okazuje się, że w ciągu ostatnich 3 lat, a ten okres obejmuje pandemię Polaków przyznających się do paleniem papierosów ten odsetek Polaków zaczął rosnąć i wynosi już prawie 29% proszę powiedzieć, gdzie my jesteśmy, jeśli chodzi o odchodzenie odpalenia przez polskie społeczeństwo, na jakim etapie?
To właśnie chyba na etapie regresu osiągaliśmy ogromne sukcesy, porównując statystyki, jeśli do niedawna z latami siedemdziesiątymi i osiemdziesiątymi byliśmy naprawdę na dobrej drodze. Zrobiliśmy wiele wprowadziliśmy legislację, wdrażaliśmy regulację unijne dotyczące opodatkowania i chyba rządzący politycy zdrowotni spoczęli na laurach nie zorientowaliśmy, że przemysł się przekształcił, wprowadził do swojej oferty, wiele nowych wyrobów reklamowanych jako bezpieczniejsze, które w jakimś sensie też manipulują odbiorem i potencjalnymi konsumentami. Na ten ostatnie lata nie nakłada się tylko kwestia pandemii, która oczywiście miała znaczenia, ale także agresywny marketing nowych wyrobów, które wiemy, że w jakiejś części też prowadzą do do używania tradycyjnych wyrobów tytoniowych, jakim są papierosy tradycyjne.
W ostatnim czasie mam informację o tym, że jeden z gigantów to jest firma Filip MORiS w Niemczech i w Austrii deklaruje opuszczenie branży tytoniowej i oferowanie produktów o obniżonym ryzyku w jakiejś takiej niezbyt odległej przyszłości. No ale jak rozumiem, pan jako fachowiec, tutaj będzie nas uczulał, że to wcale nie jest tak, że będziemy zdrowsi, bo w zamian zaoferuje nam koncern kolejne uzależnienia.
Przede wszystkim jest dużą rezerwą, podchodzę do deklaracji, które, które formułuje przemysł tytoniowy, ponieważ na przestrzeni kilkudziesięciu lat i mówią o tym dokumenty wewnętrzne, które wyciekały przy okazji różnych procesów, pokazywały, że przemysł 1 mówił, a drugie robił przemysł, zna metody. Można powiedzieć nowych wyrobów, tak jak chociażby tytoń podgrzewany od lat dziewięćdziesiątych, gdyby chciał je wprowadzić już dawno, by to zrobił, to tak naprawdę tylko regulacje krajowe ponadkraowe, czyli mówimy o unijnych, chociaż ponad ponadunijne, tak jak światowa organizacja zdrowia i ramowa konwencja ogranicza użycia. Ty to to są tak naprawdę narzędzia, które zmuszają producentów, do można powiedzieć, ogranicz ograniczenia swojej działalności, także tak jak mieliśmy do czynienia z papierosami z filtrem do dawania różnych smaków itd. uważam. To za jeden z chwytów marketingowych mający obniżyć naszą czujność. Proszę pamiętać, że przemysł doskonale się rozwija chociażby w krajach azjatyckich i afrykańskich, gdzie w ogóle nie promuje tych wyrobów w cudzysłowie nowszych, bo tam nie ma takiej takiej presji. W związku z tym jestem daleki naprawdę od tego, żeby wierzyć w takie zapewnienia.
Plany Ministerstwa Zdrowia prze przewidywały, czy przewidują, że do 2030 roku liczba palących Polaków powinna być mniejsza niż 5% kiepsko nam to idzie w tej chwili. Proszę powiedzieć, co nie działa, co robimy źle? No i wiem, że pan przygotowywał rekomendacje, które być może dają odpowiedź na to, w jaki sposób właśnie Polaków zchęcić do palenia.
Czy jestem przekonany, że to, co opracowaliśmy w ramach komitetu zdrowia publicznego Polskiej Akademii Nauk jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ te rozwiązania sprawdziły się w wielu krajach na świecie są na to rekomendowane przez największe światowe Towarzystwa naukowe. Nadto światowo organizacje zdrowia wydaje się, że problemem jest to, że, że tutaj Ministerstwo Zdrowia i rządzący w ogóle albo nie mają świadomości albo widzą na wszelkie problemy, rozwiązanie pod postacią kampanii edukacyjnych. Nie zauważając, że można o wiele więcej zrobić i można wziąć przykład właśnie z takich krajów, jak Australia nowa ze Radia Kanada, które przetrenowały pewne rozwiązania i oprócz tych właśnie polecanych kampani edukacyjnych, bo to była 1 odpowiedź Ministerstwa Zdrowia na te zwyżki można zrobić o wiele wiele więcej, ograniczając konsumpcję.
No właśnie, co można zrobić? Co państwo rekomendują, proponują skoro nie kampanię?
Przede wszystkim najsilniejszym czynnikiem ograniczającym konsumpcję, czyli zarówno zachęcającym do rzucania palenia i nieużywania wyrobów, oraz także powstrzymującym przed wchodzenia w tym nauk jest cena wyrobów tytoniowych w Polsce ta cena praktycznie maleje w relacji do naszych zarobków. Oczywiście rządzący zaraz powiedzona przecież 5% podwyższaliśmy, ale przepraszam bardzo, jaką mamy inflację, jaki mamy wzrost gospodarczy, gdybyście państwo sięgnęli podane i każdy to jest w stanie zrobić w sklepie osiedlowym, zobaczyć, jak wzrosła cena chleba masła mleka, a jak wzrosła cena wyrobu tytoniowej, to tak naprawdę i to też analizy chociażby Instytutu przedsiębiorczości i analiz gospodarczych pokazują, że papierosy tanieją w relacji do naszych wyrobów, więc przede wszystkim cena podwyżki cen, które wyprzedzają inflację, które dają impuls ekonomiczny. Kolejna rzecz ograniczenie fizycznej dostępności wyrobów przede wszystkim dla nieletnich, badania epidemiologiczne, także przeze mnie prowadzone pokazują, że młodzież w ogóle nie ma żadnego problemu. Mówimy tu młodzież piętnastoletniej nie ma żadnego problemu z nabyciem czy tradycyjnego wyrobu tyzaniowego czy nadto wyrobu tego nowszego, powiedzmy elektronicznych papierosów? Nikt nie weryfikuje jej wieku nikomu nie zależy tak naprawdę, żeby nie sprzedawać tych wyrobów tytowych. I trzeci wydaje mi się tak jeden z tych najważniejszych oczywiście jest więcej. To ograniczenie tego marketingu i reklamy, która no zakazana powierzchni tej przestrzeni takiej publicznej, czyli Radia telewizji itd. wkroczyła bardzo mocno w internet i w punkty sprzedaży oraz także chociażby imprezy w różnych byskutekach czy czy klubach, tam ona szaleje. Tam hostesy, zachęcają młodzież do skubowania do wejścia i jakby SP sprawowania nowych wyrobów ni od nowych absolutnie państwo polskie zupełnie nie reaguje na te.
Działania. Bardzo dziękuję. Prof. Łukasz balwicki, kierownik zakładu zdrowia publicznego i medycyny społecznej i gdańskiego Uniwersytetu medycznego, ekspert komitetu zdrowia publicznego, pan był razem z nami.
Dziękuję bardzo. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: TOK360
-
04:00 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
03:49 W studio: Przemysław Pozowski
-
05:13 W studio: dr n. med. Agnieszka Graczyk-Szuster
-
06:43 W studio: dr Piotr Kładoczny
-
05:32
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
02.10.2023 13:00 Połączenie23:49 W studio: Tomasz Maćkowiak
-
02.10.2023 17:20 Wywiad Polityczny26:11 W studio: Szymon Gutkowski
-
02.10.2023 17:00 Wywiad Polityczny13:28 W studio: dr Katarzyna Lubnauer
-
02.10.2023 14:40 Magazyn Europejski14:50 W studio: prof. Marek Safjan
-
-
02.10.2023 14:20 Połączenie08:24 W studio: prof. Joanna Zajkowska
-
-
-
02.10.2023 13:40 Połączenie22:03 W studio: mec. Maria Ejchart
-
02.10.2023 16:00 Jest temat!10:08 W studio: Michał Suchora
-
-
02.10.2023 15:40 Jest temat!12:29 W studio: Anna Radwan
-
02.10.2023 15:50 Gościnnie: Herstorie37:32 TYLKO W INTERNECIE
-
02.10.2023 16:59 English Biz
-
-
02.10.2023 16:20 Jest temat!12:34 W studio: Małgorzata Dąbrowska
-
02.10.2023 18:59 Cotygodniowe podsumowanie roku01:30:29 TYLKO W INTERNECIE
-
-
02.10.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu12:36 W studio: Adam Probosz
-
02.10.2023 22:00 Powrót do przeszłości52:43 W studio: dr Michał Przeperski
-
-
-
02.10.2023 19:10 TOK36004:00 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
-
-
02.10.2023 19:09 Audioprezentacja
-
-
02.10.2023 19:39 Digital Festival 202325:47 W studio: Aleksandra Karasińska
-
02.10.2023 19:19 Digital Festival 2023Sztuczna inteligencja ma służyć człowiekowi, ale musi podlegać regulacjom prawnym [AUDIOPREZENTACJA]24:47 W studio: Maciej Bisch
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL