REKLAMA

Trochę o cyfrowych renowacjach, trochę Chmielewskim, trochę o Tatim

Poza Sezonem
Data emisji:
2023-06-01 22:00
Audycja:
Czas trwania:
50:04 min.
Udostępnij:

Te filmy ogląda się w nowych, cyfrowo zrekonstruowanych kopiach po prostu rewelacyjnie. Zarówno „Nie lubię poniedziałku” Tadeusza Chmielewskiego, jak i „Play Time” Jacquesa Tati na rewolucji cyfrowej zyskały ogromnie, aczkolwiek są i tacy, którzy krzywią się na podobne zabiegi. Dzisiejsza rozmowa jest jednak o uroku modernistycznych filmów – tych z ówczesnego Wielkiego Świata, i tych znad Wisły (która też miała swoje wielkoświatowe ambicje).

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu

Rozwiń » Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn, a w dzisiejszym po sezonie porozmawiamy o znaczy troszeczkę będzie inaczej niż zwykle zamiast 1 tytułu, który zwykle bierzemy na warsztat. Dzisiaj weźmiemy 2 pomysł. Jest nie ukrywam, mojego autorstwa i on mi trochę chodził po głowie już jakiś czas temu, kiedy pierwszy raz zobaczyłem odnowiony cyfrowo film żakett sześćdziesiątego siódmego roku PL plaitaiinn. On rzeczywiście jakiś czas temu zadebiutował na platformach streamiingowych. Teraz jeszcze chyba przez chwilę jest na wiół di TVP kompletnie za darmo, więc warto go sobie obejrzeć. I to jest taki film, w którym żaktat i chyba jeden z takich najbardziej znanych jeden z takich filmów, które można potraktować za flagowe osiągnięcia tego reżysera, w którym on bardzo mocno eksploruje temat, który w ogóle lubił, czyli temat pewnego pogubienia ludzkiej masy i takich ludzkich kolei losu w napięciu miasta wieś, a konkretnie chodzi tutaj o pana julo, czyli tego jego ulubionego bohatera, którego on sobie wymyślił i który przewija się przez rozmaite jego filmy, który to no prowincj już trafia do miasta przyszłości miasta do Paryża, który oczywiście taki nie jest i nigdy nie był i nigdy nie będzie, ale przypuszczalnie w latach sześćdziesiątych można było sądzić, że jak się urbaniści i planiści i architekt i architekci rozpędzą, no to Paryż stanie się właściwie jakimś takim wielkim mega miastem blokowiskiem wypełnionym sześciennymi kubikami równymi nie na ludzką skalę, tylko takimi przygniatającymi i samochodami. I właściwie cała reszta zniknie i ten pan i loo się tak kręci po tym, Paryżu nie bardzo wiedząc to ze sobą zrobić i co chwilę robi jakieś gafy jakieś głupoty i ten film i ten film mocno mi się skrzyżował, kiedy go oglądałem. Po raz pierwszy już właśnie tak w tej odnowionej kopii, bo chyba go widziałem też wcześniej, ale już nie pamiętam, kiedy musiałem być jakoś bardzo młody. Ten film skrzyżował mi się przypomniały mi się nagle nie wiadomo, dlaczego kadry z innego filmu filmu polskiego i klimat przede wszystkim z filmu nie lubię poniedziałku Tadeusza Chmielewskiego z siedemdziesiątego pierwszego roku, więc wymyśliłem trochę na fali rozmowy orzenie za pultem, czyli o kobiecie za Latą, gdzie ten moderniz mi wiara w to, że za chwilę będziemy żyli lepiej i że zmierzamy ku jakiejś lepszej przyszłości, żeby ten moderniz w kinie na tych 2 przykładach obejrzeć, bo myślę, że to jest dość ciekawe podobno Tadeusz Chmielewski bardzo lubił akatet i próbował się na nim wzorować. Jest to jakoś nawet udokumentowane, oba te filmy są odnowione, zresztą cyfrowe, więc też można je w pewnym sensie podziwiać. No w takiej pełnej krasie to jest w ogóle bardzo ciekawe doświadczenie oglądanie tych odnowionych filmów. I to właściwie może tyle tytułem wprowadzenia. Ja bym w ogóle chciał najpierw was zapytać, co myślicie o tym, ta ti o tym filmie plejgram sześćdziesiątego siódmego roku, bo wiem, że tutaj Joanna Stasz nie narzeka. O pytałem, przepraszam narzekałam, bo powiedziała film 20 lat temu, jak go sobie zobaczyłam, teraz też nie narzekam. Pomyślałem sobie, że narzekała, bo cię kazali w szkole oglądam trochę tak każde dziecko.
Ale teraz już troszeczkę jestem starsza.
Ja jestem dziadki, ja rozkazuję.
Teraz ja im każe oglądać i oni zawsze są zachwyceń. Ja bym tylko jeszcze dodała do tego, co powiedziałeś, że filmy, że kati w 2015 bodajże roku te piękne odnowione kopie przejechały przez Polskę i przez świat i można było je w ogóle oglądać w kinie w kinach, bo to teraz jest taka bardzo chyba szlachetna moda na odnawianie kopii i na pokazywanie tych filmów w kinach. I to jest to, co opowiadasz w ogóle jeśli nie wiem, czy to teraz jest moment na dyskusja o tym, ale ja stałam się wielką fanką tych odnowionych kopii, chociaż dyskusja o tym, czy to są rzeczywiście dobre pomysły na cyfrowe rekonstrukcje starych filmów. No to jest dyskusja, którą filmoznawcy, wielbiciele kopii 35 toczą bardzo zaciekni.
Argument.
No, więc po 1 stronie są ci, którzy uważają, że i ja do nich należy, że to są, że cyfro jakość cyfrowa daje możliwość zobaczenia na nowo wszystkich możliwości wizualnych. I tutaj przykładem może być inny film ostatnio TVP kultura powtarza, ale w kilka lat temu nie kilka właściwie miesięcy temu też w dokładnie w takim samym objeździe były filmy łąk karwaja i one w tych odnowionych kopach naprawdę są niesamowite, chociaż to nie są Super stare firmy, ale te z lat sześćdziesiątych pięćdziesiątych, a nawet trzydziestych czterdziestych. No nabierają do zupełnie ogląda się w zupełnie inny sposóbgłębia ostrości. No piękno formy kolory oczywiście się.
Dopiero teraz możesz się docenić. Cze to widzisz. Unknown speaker 4 Wszystkocze. W wspaniale są odnowione kopie niemieckich niemieckiego ekspresjonizmu, to są niesamowite naprawdę to fantastycznie się stało w Polsce jest w ogóle są zakopie dofinansowane, więc polskie filmy też przechodzą te metamorfozy.
I faa Bogu, bo ta Bogu to co się wydarzło w Polskę. Ja jeśli nie to było dopiero, jakby zapadlina, pewno się wydarzała, żeby nasze kopie po prostu niszczały w sposób nieporównywlny.
To się też działo na całym świecie, bo np. filmy z początku wieku w ogóle nie nie trafiały, znaczy te kopie, które mają 100 lat i technologia ich wytwarzania, mimo, że to była kopia światłoczuła, były zupełnie inne, więc one ginęły i na samym początku. Jeśli mogę na samym początku rzeczywiście te kopie miały taki element takiej sztuczności, natomiast teraz, bo mniej więcej ta rekonstrukcja to jest ostatnich około 15 lat. To już nie jest po prostu digitalizacja, tylko takie szlachetne odnawianie tych kopii i w porównaniu do tego, jak co się działo na początku, że to było po prostu przekopiowanie. Czy wyczyszczenie teraz robi się to bardzo takie skrupulatny szlachetny sposób. Natomiast pytasz, no właśnie po drugiej stronie buntuje. No, więc buntują się ci, którzy uważają, że filmy stare, czyli tak powiedzmy do lat siedemdziesiątych tracą przez wyczyszczenie rodzaj takie taki patyny, która była częścią filmowego obrazu. Tak coś tym jest, bo, bo często wzórcza to było na początku ta chropowatość ziarno to była część też zamysłu autorów zdjęć, więc pierwsze te próby digitalizacji rzeczywiście miały ten element, natomiast uważam, że przy takich filmach, że już po pierwsze to już dawno jest E pokazana, a po drugie, naprawdę teraz widać, jak szlachetnie można pracować z nowoczesną kopią, więc ja jestem.
Mi się to przypomina trochę z taką dyskusją ze świata audio ze świata nagrań radiowych i nagrań płytowych, przede wszystkim, gdzie na samym początek tak powiedziałbym za 20 lat temu. To ten spór był bardzo aktywne, gdzie byli tacy, którzy twierdzili, że te wszystkie cyfrowe nagrania to one tak brzmią ostroświszcząco, są takie maszynowe, a ta ciepła taśma.
Tak, to jest dokładnie ta sama dyskusja są dokładnie te same. Unknown speaker 5 Argumenty jeśli o miękkie ciepłe i taśmy tostają przy tym kota.
Tak, tak to są dokładnie te same argumenty też wytłumacz mi czym to Piaska piątka, kiedy już nic nie widać, bo tle razy zobaczyliśmy te kopię, gdzie, gdzie ten, gdzie ta szlachetna Patyna. No, więc.jakby To, to tylko na płytach.
Szszelaka to absolutnie.
Ale jeszcze jeszcze tylko ostatnią rzecz chciałam powiedzieć, a propos tych tych kopii cyfrowych, że w momencie, kiedy zaczęli się tym zajmować specjaliści, którzy są rzeczywiście spec specjalistami, nie od po prostu digitalizacji, tylko od rekonstrukcji kopii w sposób cyfrowy w wiele krajów europejskich zaczęły swoje archiwa, jakby przekopiowywać. I Francja czy przekopiowywać właśnie czyścić polepszać. I Francja jest jednym z tych krajów, gdzie wyjątkowo szlachetnie się te filmy ratuje tak naprawdę.
Niech schli, prawda byli. Pi.
Oni też mają największe fundusze na to Włosi i Francuzi co w ogóle festiwale tych tych tych filmów, ale zmierzam do tego, że z przykład kleinim i w ogóle w tego wszystkiego. Co jak ta ti robił, to jest właśnie przykład takiej superklasycznej, wspaniałej cyfryzacji. I ja tak w 25 lat temu nie podobał mi się żachta. Unknown speaker 6 Ale po obejrzeniu tych cyfrowej klas absolutnie zmieniłm w stanie myślę, że to jest.
Ważne, dlatego, że to też jest taki element. Ja pamiętam np. jak nas w szkole teatralnej Małgorzata dziewwolska męczyła zapisami teatrów, znaczy spektakli teatralnych z lat siedemdziesiątych. I to jest tak mały telewizorek w kącie sali. Unknown speaker 5 Zasłonięte okna przez, której tak przebija światło, siedzisz w piąt tej ławce nic nie widzisz.
A na kineskopie coś blikuje, więc nie do zniesienia w ogóle sytuacja, więc to też jest dla mnie to jest właśnie to pytanie prawda do, jakie ostatnio to w ogóle zmienia sposób obcowania z dziełem.
Prawda też zmienia wszystko.
Zmienia wszystko.
Ja w ogóle ja bardzo jestem wielkim fanem tego naszego polskiego programu i jakiejśter materiałą w ogóle, z którego kredyt jestem zadowolony, co się rzadko zdarza materiał wideo z o tym, jak się odnawia w Polsce firmy, gdzie rozmawialiśmy wtedy z żyjącym Witoldem sobocińskim, który mówił, że dzięki temu programowi on np. mógł mógł po raz pierwszy osiągnąć. To, czego nie mógł osiągnąć wtedy na swojej taśmie, którą miał rząd dopiero teraz dzięki obróbce cyfrowej mógł pewne efekty po wyciągać, tak jak sobie rozmawiali z reżyserem, że to powinno wyglądać, ale to w ogóle bardzo ciekawe zjawisko, bo w Polsce np. gdy mówi o firmach 100 lat u nas jednym z filmów, który został jako pierwszy poddany temu procesowi był dług Krzysztofa kroza z dziewięćdziesiątego dziewiątego roku, który był tak zniszczony jego taśmy ta się matki były tak przeniszone, że to się nie dało oglądać.
Ale to jest przecież SP pragnienie miłości, to jest 2021 i wydawało mi się, że tamta trzydziestka piątka rzeczywiście jest wspaniałym filmem. Chce inaczej wspaniale to wygląda, ale dopiero w tej obróbce cyfrowej, skąd my wiemy, tak naprawdę, co co operator chciał osiągnąć, bo może po prostu nie miał możliwości, ale tyle apel je wspaniałe są firmyy odnowione cyfrowo, ale.
Jeszcze jedno odnowiionegouya.
Czekam na odnowiionego Greya.
Też, ale tylko powiem, że mamy co do nasz park też w polskim kinie, gdy właściwie odnowiona kopia cyfrowa pozwoliła w ogóle poznać. No 1/3 firmę więcej, bo całe pokolenia w Polsce wychowały się Krzyżakach aleksandraforda oglądane w telewizji i nikt nie wie o tym, że one zostały przecięte w sposób mechaniczny pozbawione 2 boków. To był film kręcony w innej Panoramie i został obcięty po prostu my widzieliśmy 2/3 filmu pozostałe życie i dopiero do mnie temu odpowiednio. Unknown speaker 5 Pozycja kadr.
Mówimy o firmie, który robił mieć trafia hoa jeden z najwybitniejszych polskich operatorów. Zresztą autor zdjęć to nie nie robię poniedziałku, więc.
Z nie zdjęć fantastycznych.
Zresztą tak jest na tym powiem, więc ten proces odnawiaada jest jakby kluczowy absolutnie dlakinej, to właśnie niekoniecznie tego bardzo bardzo starego, a w przypadku jeszcze wracając do pana chylo i do plajtamu. To jest też niezwykłe, że kiedy ten film krążył w odnowionych wersjach, no bo unikalna możliwość zobaczenia jego w kinie, bo ten film ma jeszcze 1 waoron był kręconym ta piśmieśmie 70 mm, czyli dwukrotnie większej aniżeli normalna. Standardowa kinowwa taśma lice to dawał rozdzielczość obrazu, jakby jakość plastyczną zupełnie inną plus to był film, który był pioniewski pod względem dźwiękowym do tego stopnia, że on był kręcony w 71 dzisiaj byśmy to nazwali ster o 71 i wszyscy wy Mach wzruszyli ramionami. Tylko mówimy o czasach, kiedy we Francji był jednokino, które miało ten system do odtwarrzania dźwięku serand w taki sposób, jaki nagrywawał, to ti. Więc, więc to bardzo ciekawe, że filmy teoretycznie nie wydawałoby się jakimś, że to nie jest awatar tamtego czasu, prawda sobie się taki film, który przekracza jakieś możliwości technologiczny, wydawałoby się, a jednocześnie to był film, który był w pewnym sensie pionierskim dziełem też techniki filmowej.
Ja myślę, że mógł być to znaczy szczerze powiedziawszy, nie dziwi mnie to, dlatego że ewidentnie widać, że ta ti jest zakochany w organizmie jako idei. Widać to prawda znaczy mimo tego, że to jest oczywiście krytyka absurdów, projektów mega projektów mega miasta, jakby tego wszystkiego co jest już mocno dzisiaj opisane i dobrze znane. To widać, że nie zachwycony tym rozmachem i że w pewnym sensie plataim pokazuje taki świat, który w, którym wierzył, to tak sądzę, ja uważam, że gdzieś w tym filmie jest takie wyznanie wiary w przyszłość, mimo tego, że to jest przyszłość, która trochę no może nie do końca jest tak przyjemna, jak sobie byśmy tego życzyli.
To jest też w ogóle te jest jak oglądającym się po latach, bo nie uderzyło, jak bardzo on jest z 1 strony wy wyzwaniem wiary w przyszłość, a z drugiej i też przyszłość kina jako właśnie technologii ktoś rozwija, a z drugiej strony jak bardzo on jest w pewnym sensie anachroniczny, jeśli chodzi o rodzaj komizmu, który uprawia, czyli jakby jest to film, który jest w zasadzie slapstikowym filmem.
Jest. No bo to jest.
Jest ki tom przeniesiony właśnie to to przodu.
Bo g gest zrys historyczny.
Pani profesor.
Dajemy to przepraszam, aledz, jakby dlatego pytałam czy, żebyśmy prosiłam. Unknown speaker 6 Żebyśmy się zastanowili, czy to jest dobry pomysł. No więc.
Bo to nie jest do końca tylko i wyłącznie amerykański slabstik tak naprawdę żaktati jest wyznawcą. To jest, że to jest wyznanie miłości do francuskiego kina w ogóle, bo teraz się musimy cofnąć do początków kina między tam 900 drugi 900 czwarty 900. Dwunasty to jest okres, kiedy we Francji króluje komedia, która później w Stanach zamieniła się w komedię s lapstikową i w komedię i w ogóle w to wszystko, co my wiemy o komedii w tej wczesnej komedii. Natomiast by prekursorem takim praszczszczurem PRA ojcem i to jest to do czego się odwołuje żaktati był Max lider zapomniany komik, który wymyślił w ogóle i który wtedy wytwórnia pat we Francji kręciła bardzo dużo krótkich filmów komediowych właśnie z Maksem linderem, który wymyślił to, że może być postać komiczna, że może być postać, która nie wychodzi z roli. I to później w Stanach Zjednoczonych zamieniła się właśnie pastera i to na herolda loyda przede wszystkim szerokiego chplina, ale maxlinder to jest to też wydaje mi się interesujące ich w jakimś sensie to nawiązanie tam w ogóle w filmach takiego jest widoczne, ponieważ Max Linder był bardzo pożądany przez Amerykanów i wreszcie wyjechał do Stanów nakręcił w stajni maka sanata, czyli takiego PRA tak, jak maxder był prasztorurem komediowości. Tak maksonet był praszczurem producentów filmowych i nakręcił niego właśnie we francuskim komediowym, stylu swoje komedia i okazało się, że to jest w ogóle niesprzedawalne w Stanach, ale oni pomyśl, prawda no wiesz, no to to byli pierwsi, więc nie mieli. Unknown speaker 6 Doświadczeń, ale liczyli na to, że tam będą pieniądze, więc i.
Więc natomiast natomiast sama komedia.
Zaczęła czerpać z tego stylu i właśnie różne takie elementy potem zamieniły się w tzw. burleskie firmom, to jest osobne gotunek. To ma co o tym teraz chyba rozmawiać i film i właśnie filmowy slapstik i co ciekawe dla mnie ta ti i tak takie to jest moja teoria. Już pewnie nie mam nic żadnego potwierdzonego źródła. Ja myślę, że to, że Żak ta Timok kręcić takie filmy we Francji i że był otoczony kultem wielkiego francuskiego reżysera, bo on dostawał nagrody w Kan zaproszono go na salony. To jest wynikiem tego, że on tyleż filtrował te swoje postacie i sytuację komediowe komedia pomyłek przez całą historię amerykańskiej amerykańskiej komedii, ale też gdzieś tam w zaraniu sięgał do tego do tych praź źródeł komedii francuskiej, czyli właśnie tego wszystkiego. Co robił Max lider, tam miało oczywiście później naśladowców wielu wielu wielu wielu. I ja myślę, że to klucz do tego sposobu budowania napięcia komediowego i szczerze mówiąc w tej chwili nie wiem. No pan jaśwasola tak to postać, która dokładnie tak samo, jakby wykorzystuje podobny sposób Ga.
Ale trzeba pamiętać też o tym, że akurat komedia slepstikowa i ten rodzaj żartu, a już, zwłaszcza jeżeli on się zaczyna odbywać w takiej symultanie, którą często ta ti wprowadza. Co jest bardzo trudne, to ma w ogóle źródło teatralne, to oczywiście jeśli to wyjdzie w teatrze, jeśli masz naprawdę zdolnego reżysera i zespół, który się podporządkuje. I to zaczyna działać jak w zegarku, to efekt jest niesamowity, to daje poczucie takiej oszczędności i takiej jakieś złożoności tego obrazu i tak cię wciąga. Ja widziałem parę takich rzeczy, to się rzadko robi, bo to jest po prostu bardzo trudne uzyskanie na scenie takiego rytmu i takiego takiej zwięzłości.
Jest taka komedia, czego nie.
Widać, czego nie widać, jest absolutnie kluczowym przy takim no ksem, jakby koronnym właściwie jeśli chodzi o dowód tego, ta współczesny kiedyś mi świetną realizację, czego nie widać z obrotówką ze wszystkimi tymi trikami, które tam są. I to jest bardzo śmieszne, to się ogląda po prostu jak złoto, natomiast właśnie to co powiedział, że to jest archaiczny język, może jest, bo to się po prostu rzadko robi, ale to jest bardzo nośny.
Język to jest to jest Super wyrafinowane też jego wydanie to, co powiedziałeś, że to jest bardzo trudne do uzyskania. To plaita mi przecież kiedyś się go ogląda dzisiaj zza sprawę wrażenie baletu strapikowego. Tak to są jakieś połączone sekwencje, niemożliwe wręcz tonizowania. Ja sobie nie wyobrażam czasami reżyserzy mówią o tym, że znaczy pamiętam, że Hofman zawsze opowiadał jako lekcją były dla niego niektóre firmy historyczne, że on się przykład nauczył używania metonomu w scenach, żeby rytm kroków np. czy zgadzał itd. przecież tutaj to tych metronomów musiało być ze 30.
Bo on już bardzo chętnie wykorzystuje. Ten właśnie, stąd myślę, że to jest to nawiązanie starego kina, takiego bardzo bardzo starego on ma bardzo długie ujęcia i w ogóle w masterszocie poruszenie tych wszystkich płaszczyzn i planów dla mnie to było fascynujące. I może dlatego mi się teraz podobała, wtedy nie, że wtedy nie widziałam tego, ale że trudno się zdecydować, który plan chce oglądać.
Właśnie wtedy trzeba powiedzieć, żeby państwo sobie mogli wyobrazić, że to jest film, w którym np. wiele postaci naraz obserwujemy w różnych planach, który mijają się tu jak ktoś przewraca. Tam ktoś coś opuszczać. Tu też próbuje złapać kapelusz i to wszystko wydacza się niemal w tym samym momencie w sposób, jakby tak ztmizowane, jakby to było jak jak są takie zabawy, że tak stawia takie klocki, które za sobą się wywracają. Tam jakieś króleczek pociąga kuleczkę króleczka w pana dowiaderka itd. to jest więcej ta mechanika, tylko zrobiona lif na naszych oczach. Widzimy, że to się wydarza w bardzo szerokich pięknie zaistenizowanych kadrach.
A wie, że jak too, bo ja nie wiem, jestem ciekawa, czy jak długo próbowano te sceny, że.
Nie mam pojęcia, bardzo chciałbym się dowiedzieć wiem, tylko, że też jest ciekawe, co powiedziałaś. No, że ten Paryż, którą rysuję, to jest takim Paryżem biznesowych biurowców szklanych, no i to ciekawe, że to miasteczko zostało oczywiście zbudowany w całości. Co oczywiście przesądziło, klapie finansowej tego filmu, bo kosztowało to tak wiele, że nie miało prawa. Unknown speaker 6 Wrócić, ale zostało nagrodę w can, więc zwierz historii.to to
To, ale rzeczywiście wiem, tylko, że jakby to zbudowano ogromne gigantyczne dekoracje, co zresztą widać, to wspaniałe wrażenie robi do dziś, zwłaszcza w tych takich monochromatyczności swojej, że mamy jakieś szarości. Też wszystkie jest takim, to wszystkie zócenia ch szarości, mimo że film jest jak najbardziej kolorowy.
Tak, bo to było te sześćdziesiąte siódmy rok, kiedy to weszło do kin, ale to sześćdziesiąte w Paryżu to też są takie projekty urbanistyczne. Bardzo śmiało, jak np. dzielnica do greneelu, która właściwie dzisiaj nic nie zostało, jeżeli ktoś dzisiaj powiedział to w ogóle tego nie poczuje, bo ono przyszło tyle przemian. Tak samo zresztą jak modernistyczne architektura w Polsce, to o tym też za chwilę możemy powiedzieć, ale to była taka dzielnica, w której próbowano testować te założenia nowego miasta, czyli właśnie oddzielenie ciągów pieszych od ulicy tworzenie kilkupoziomów. Ja myślę, że wielopoziomowość i to, że to są takie wyciągnięte formy do góry, tam wysokościowce ilość kondygnacji w górę. Rząd w pewnym sensie to próbował zebrać w tym filmie i dlatego ten film jest taki wieloplanowy wielopłaszczyznowy i dlatego w tym kadrze się tak strasznie dużo dzieje, bo on w pewnym sensie próbował właśnie ten mechanizm miasta pokazać, co mu zresztą wyszło świetnie. Uważam, to znaczy ten film jest absolutnym geniuszem reżyserii, to znaczy takiego pomysłu na to, co się ma wydarzyć, nawet nie w fabule, nawet nie w scenariuszu, tylko w tym, jak to ma być rozegrane. W momencie, kiedy już pracuje kamera, jesteśmy na planie, ja myślę, że on to robił bardzo teatralnymi metodami. Ja nie wiem nie wiem, jak by miał to oszukać.
Ja myślę, że to to te teatral metody, których mówisz zakładam, że oni po prostu musieli mieć próbować. Unknown speaker 4 Tak proszę.
Niedługo, bo to jest niemożliwe, żeby oni byli tak zsynchronizowani. Ja sobie pomyślaam, że chętnie obejrzę ten film jeszcze raz i jeszcze raz, żeby po prostu oglądać inne elementy właśnie, bo tam nie wiem. No gdzieś w dali ktoś wchodzi i to już jest tak interesujące, że wzrok w naturalny sposób odsuwa się od tego, co się dzieje na pierwszym planie, ale uważam, że to jest też właśnie zasługa tych kopii, które dają możliwość oglądania tych niuansów. Nie wiem, w moich wspomnieniach w ogóle ten film, jakby był płaski bez tego tego spojrzenia w głąb.
To jest zresztą. Ja mam wrażenie, że to bardzo mocno idzie z takiego teatru. No z tej drugiej reformy teatralnej, czyli takiego teatru, który prowadzą takie właśnie w sumie też irytuujące dla wiza, ale bardzo ciekawe rozwiązania, czyli np. scena podzielona na pudełka, gdzie w każdej dzieje się, jakby inna akcja. Prawda i ta technika jest tutaj stosowana cały czas właściwie tam jest taka bardzo ciekawa sekwencja, jakby domu handlowego czegoś tam kształt targów, prawda, gdzie przemieszczamy się i pan ilo przechodzi przez kolejne, jakby boksy, które są takimi mikrohstoryjkami i mikroświatami, gdzie ludzie próbujących sprzedać. To są zwykle jakieś idetyczne wynalazki.
Gdzie drzwi, gdzie nie są, to nie są nie robią hałasu, ale nie są z drewna. Unknown speaker 5 Właśnie takie rzeczy, ale równocześnie face, które.
Sprzedaje z takim Niemcem, który krzyczy jak Hitler prawda, to wszystko jest takie bardzo bardzo kompaktowe, ale właśnie przez to jak jest pozgrywane, razem połączone robi niesamowite wrażenie.
No jest niesamowicie oryginalne i ma w sobie jeszcze z jeśli mogę przepraszam się tak dorwałłam do głosu i ma jeszcze w sobie niesamowitą taką siłę oddziaływania, ale też oryginalność. I mam wrażenie, że nikt nie poszedł, znaczy nie trudno mi sobie przypomnieć reżysera, który w taki sposób budowałby właśnie całą przestrzeń tego tego świata. Nie wiem, nie wiem, nie wiem właściwie, czy troszeczkę jakiś kontynuować.
Ale innymi środkami.
I jakby w inny sposób, natomiast tutaj taki, bo tutaj mamy taki takie też w wrażeniea, że to jest sztuczne, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tej sztuczności, ona jest świadoma, ale nie potrafimy jest tak jak oglądanie. Nie wiem myszy w labiegających w labiryncie, że nie możecie nie może się od tego oderwać. I to jest w jakimś sensie hipnotyczne, przypominały mi się teledyski, która później chyba aria miał taki pelec właśnie dokładnie tą samą metodą, ale filmy nie wiem, czy ktoś poszedł tym tym tropem.
Ja miałem skojarzenie bardzo mocny teraz, kiedy oglądałem z serialem, o którym rozmawialiśmy, czyli z sebrans nie jak się zwał.
Rozdzielenie zbrałem.
Zamiast dobra, bo już myślałem, przekręciłem tytuł te kiubiki to takie kublikowski też w sposób filmowania, który kublig akurat jeśli chodzi o plastyczność, był dość blisko tego, co wpletaimy. Akurat ta tirowi nie, bo zazwyczaj tacy wygląda jednak inaczej niż Kublik, ale, ale tym razem to jest podobne rodzaj plastyczności, natomiast rzeczywiście ten to rozdzielenie serialowa wydawało mi się bliskie i też nawet tematycznie mam poczucie, że ten ktoś, który był sam razem raczej znał znał tat tatiego i.
Jego film. No myślę, że na pewno, bo to jest też taka ikoniczna rzecz, to znaczy się teraz zobaczy choćby fragment, to człowiek na pewno zapamięta, ale on też myślę, że bardzo mocno wyczuwał to, co się zaczynało dziać wtedy w architekturze biurowce open spay, szybkobieżne, windy, schody ruchome te takie przeszklenia, które właściwie niby oddzielają, ale trochę nie wiadomo, jak te drzwi trafić, bo nie wiadomo, gdzie one są ja naprawdę jak widziałem taki przypadek, Słuchajcie, to było akurat w siedzibie Batorego, oni już mają inne drzwi, ale kiedyś mieli drzwi przesuwane jak reporterka polskiego Radia. Unknown speaker 5 Wbiegła z impetem, gdyż szklaą ścianb. Unknown speaker 6 Ja bym zawyłam podczas pali, że to są w jednym z hoteli, więc.
To zrobiłem kiedyś na planie filmowym, jakby tak. Unknown speaker 5 Nie jest to wymyślone tak duże skrócie.
To ja bym jeszcze powiedziała o komediowości tego, bo my, jakby omijamy temat.
Tego, że to jest, że te filmy ja nie wiem też zupełnie inaczej. Pamiętam humor, ale. Unknown speaker 6 Tutaj.
Jest nie mnie się na ich chyba najbardziej podoba absurdalność, a jednocześnie. Unknown speaker 6 Realizmy tych sytuacji.
Że one są kompletnie przebane, bo są nierealistyczne, ale jednocześnie się zdarzają. To jest taki moment, to jest często się mówi tak no nie no w co w życiu, to się zdarza, ale jakby to pokazał w filmie, to by było niemożliwe i taima w wrażenienie wyłuskuje. Z rzeczywistości takie sytuacje, które wydają się nierealistyczne i jednocześnie bardzo się często zdarzają i ta jego sztuczność z kolei pewnie też wynika z tego, że pamiętajmy, że ten po czterdziestym piątym roku Europa była przesycona kinem superrealistycznym i on był i mimo że to tutaj plętajmy akurat to jest sześćdziesiąty siódmy rok, ale jego wcześniejsze rzeczy powstają. No wcześniej to jeszcze wydaje mi się bardzo ciekawe, że on zaproponował taki takie kino w świecie post. Unknown speaker 6 Neurealistycznym.
W momencie, kiedy do kinematografii weszły małe kamery, kiedy zaczęto kręcić rzeczywistość i to była rewolucja. Myślę tutaj francuskiej nowej fali i nagle w cała Europa się zachłysnęła?
W tą taką namacalnością realizmu i buch, a on tutaj buduje, bo wszystkie jego filmy są w podobny sposób skonstruowane. I mówię to w absolutnie znaczeniu tak też musiało być niesamowicie.
A z drugiej strony ten jego humor właśnie też jest właśnie poza tym, że on tworzy świat, a teraz już kito się zmienia, jakby podczas, kiedy on się, bo to teżf jeden z późniejszej jego filmów nieowej i też już, a też zmienia się poczucie humoru, że to, co tu mówi, że z 1 strony opis rzeczywistości następuje w kinie, a przecież w sześćdziesiątym siódmym Polański kręci nieutraszonychgramowców wampirów tak czy film pospoddernistyczny właściwie wad im robi barbarelle, wtedy z dinfonowu, który jest komedium przygotował sanifiction. W ten powstaje absolwent już nie komedia w Polsce sami swojej parę innych rzeczy, a jak zupełnie inny rodzaj humoru, wtedy jest wprowadzaniem gangolsena, się pojawia wtedy powstaje w jeden z filmów z Luisem definee, więc to już są strasznie różne.
A rządy Fine to moim zdaniem jeszcze pasuje. Tak.
To tego, ale światła, ale właśnie to, że Polański w tym samym roku kręci się tak zupełnie już nowoczesny właśnie po nowoczesny w czasie, kiedy on próbuje zrobić z tabsyikową. Komedię jest jak jest strasznym jakąś przepaścią, ale okazuje, jaki to był ciekawy czas?
W ogóle to jest niesamowita, bo przecież za chwilę już właściwie kinos zalewa fala kontrkultury i tego wszystkiego co takiego zupełnie nowoczesnego myślenia o kinematografii, a tat jest jednak zanurzony w tym, co było, ale po latach wydaje mi się, czego no może może ten film może w ogóle ta ti wymaga pewnej dojrzałości i pewnego poszerzenia horyzontów, bo ja pamiętam, że to było dla mnie straszliwie archaiczne. Jak ja oglądałam, dlatego takuje, tłumaczyłam, że nie oglądajmy. Unknown speaker 6 I.
Po 25 latach teraz mam dokładnie odwrotne wrażenie, że to jest Super nowoczesny.
Gorzej, tak jak maudny bachon Bachor czy czarłam nienawidzę, że, jaka ten.
Tak mówiłam, mówiłam jego nie dręcz mnie. Unknown speaker 5 Róbmy tylko nienawidzę nienawidzę.
Ale słucha słońce ja.
Z kolejny ja z koleila moją ulubioną dla mnie teraz spotkański było ossłodzone, bo ja jest z kolei bardzo lubię Tadeusza chmieellewskiego. Unknown speaker 4 Bo.
Czas i przejźmy do tego chmelewskiego, dlatego że zaraz nam zabraknie czasu, a mi chodziło przede wszystkim o to, żeby obejrzeć właśnie to 2 filmy nieko razem, żeby zobaczyć, ile to jest podobieństw. To jak Chmielewski próbował miał ambicje zrobienia czegoś, choć trochę podobnego moim zdaniem w pewnym.
Sensie nawet ambitniejszego i trudniejszego w niektórych względach, owszem nie tak komfortowo realizowanego może tak, bo chlewski ewidentnie nawiązywał świadomie o mówił on w kozieowej zobaczył po raz pierwszy Rene clera i to takiego i to był absolutną miłość. On dlatego zrobił Ewa chce spać, czyli jedną z najwspanialszych polskich komedii z pięćdziesiątego ósmego roku i później właśnie w sześćdziesiątym siódmym kiedy, czyli rok przed jak rozpętałem drugą wojnę światową, zresztą też jego to daje. To pokazuje, jakie to było nazwisko jako potęga.
I to niedoceniony i zapomniany tak.
I on zrobił film, który właściwie te wszystkie triki tatiego slapikowe. To też takie przekazywanie przez bohaterówstwem pałeczki nie, że jakby tak ta kamera podobno trochę jak w takim 1 wielkim marsterszocie, gdzie 1 bohater przekazuje pałeczkę drugiemu, idziemy dalej jesturzamy za nim taka sztafeta się odbywa i u niego ta sztafeta odbywa się to całej Warszawie. Właśnie właśnie tak.
Prawda przypadku, który organizuje tę sytuację.
I ta podróż po Warszawie epoki PRL u z dziwnym Włochem przyjeżdżającym tutaj z biznesami z międzynarodowymi z jakimś politykami, którzy próbują coś podpisać dla partii z wystawą dziwacznych jakiś dzieł, Przemysłowo art artystycznych. Przecież to jest tak piekielnie śmieszne.
A jest niesamowite, ale to niedocenianie przyszło mi też go do głowy w aspekty w kontekście tego, jak na skróty, gdy tak, które jest bardzo podobne atmana. To jest film, który powstał w Stanach, nie został krzyknięty arcydziełem, gdyby Chmielewski nakręcił taki film w Stanach, byłby absolutnie prekursorem ten film, mimo że czerpie zego jest jakiś sensie inny inaczej.
Dziękuję jest bardzo mocno. Unknown speaker 6 I.
Dlatego pomyślałam sobie, że jest mi żal, że on to zrobił w Polsce i że właściwie poza Polskę nie wiem tego, ale, ale wydaje mi się, że poza polską.
Nie ma. Ja fajnie by było, żebyśmy my to doceni, przepraszam mnie, że to by wystarczyło, to znaczy jak to jak ja oglądam ten film topiesza, nie wzrusza, bo wydaje mi się takim rzemieślniczym. Jakimś nie wiem, osiągnięciem totalnym, znaczy to jest bardzo bardzo spójne, porządne świetnie sfilowane. To tu nie mamy żadnego z tych błędów, które, choć był omawialiśmy przy Misiu, prawda, czyli po prostu fabuła jest przejrzysta. Dokładnie wiemy, za jakim idziemy mimo, że to jest wszystko na właśnie na przypadkach na.
Takiej co więcej rozwiązaniem powstaje w jakimś szalonym tempie, bo to był film, kiedy pan chmielelewski już miał chyba zamknięte zdjęcia, to jak sptałem drugą wojnę światową i dostał i nagle było, że co chcesz dalej robić, a mówi, że nie mam taki pomysł, ale tego nawet nie zaakceptujecie na drugi dzień dostał akceptacji in blanco tego filmu w sensie, że może napisać i robić.
Ale on miał, ale on miał przemyślany, bo tam to gdzieś tam opowiadał, że on chciał, że on zbierał te historie od lat.
I myślał, to nie o tegopisanego.
Słuchajcie, ale to jest 1 rzecz, która moim zdaniem powinna być po prostu jakimś na sztandarach wszystkich wilbiczyli architektury już, zwłaszcza modernizmu. To jak ta Warszawa jest pokazana. To jest jakiś odjazd, to znaczy tu każdy 1 budynek, w których zresztą większość już wyburzyliśmy, jest pokazany tak jakby był dziełem architektury totalnym jakimś takim podręcznikowym z zachwytem w świetnym kadrze, gdzie w zasadzie to jest. To jest właśnie niesamowite, że on w pewnym sensie przejął tą metodę z wymyślonego miasta tati do tej świeżo zbudowanej Warszawy, jakby, robiąc nie takie pocztówkowe dzieło, jakby to była co najmniej Brazylii, a nie, jakby to nawet co najmniej były jakieś takie miejsca, które nie wiem technika i możliwości architektury przebijają sufit. No tak nie było, ale. Unknown speaker 5 Równocześnie piękne to wszystko jest.
Piękne scennodernii z warszawskiej piękne są te ulice, to jest po prostu niesamowite. Co tu się udało nawet to żałosne lotnisko na okańczy jest pokazane. I dziś cud techniki.
Nawet nawet Stare Miasto ładnie wygląda.
To. Unknown speaker 6 Ja tam mieszkam bardzo mi to miejsce.
Prostu przyjdzie, to chcesz z nami zadać to sobie trumnę lepiej KUP nie masz dzwoniaka nad warszawiaka. Unknown speaker 6 Ale ja lubię, znary miasto bardzo.
Nie wiesz dla mnie, to to akurat pokazanie starego miasta ładnie to żadna sztuka dla mnie była raczej byłem wstrząśnięty w tym, co się dzieje stało z zakładami Świerczewskiego na woli, które są już wyburzone. Tam śladu po tym nie ma, ale to był taki naprawdę kombinat dość przygnębiający, to, że to mogła być kiedyś dobra architektura, to oczywiście niewyk wykluczam tego, ale trudno się tym było zachwycić kiedyś na to, potem patrzyło, natomiast on to pokazał tak jakby to faktycznie było jakieś wielkie osiągnięcie.
To zgadzam jeszcze nawet, bym powiedziała, że Warszawa staje się tutaj tym dodatkowym bohaterem tego tego.
Filmu. Tak zresztą tak samo jak było w Ewa chcę spać, ja mówię, mam powiedzieć, że to jest taki najbardziej zakochany w Warszawie reżyser, bo tak naprawdę to jest hołd dla Warszawy i to ta finałowa ujęcie, gdzie właściwie jest śpiewana, jakby piosenka na cześć Warszawy, która zasypia i się budzi jest właśnie piękną. To jest bardzo, jakby świadomy takie już domknięcie tej klamry, ale u toewskiego to zawsze było miasto jakoś szczególne i to powojenna jego historia też w jego firma się ładnie odzwierciedla w Ewa spać, miasto, którego nie ma de facto to dopiero się powoli powoli podnosić z gruzów, a tutaj miasto, które właśnie zostało odbudowane i należy się nie zachwycać, czyli właśnie.
Niesamowite to jest, bo to jest takie. To jest coś, czego myśmy pamięci o tym myśmy nie zachowali takie mam wrażenie, znaczy taki dumy z nowoczesnego miasta, dumy, która była trochę na wyrost, dlatego że jak to jest montowane, zobaczcie jak Łazuka wychodzi na Alejach Jerozolimskich, przed tam muzeum Narodowym. No to ma 3 kroki do tego, żeby się znaleźć w sercu woli, nie to tylko wchodzi po prostu o to, żeby utrzymać ten modernistyczne charakter, żeby te budynki były właśnie takie, żeby pokazywać tą nowoczesność. I to na mnie robiło wrażenie, że i jak on musiał myśleć o tym mieście, jak bardzo musiał mieć ukochany te swoje miejsce i kadry, żeby to tak ułożyć.
Dalej mniejszy sposób, w jaki to jest przyjmowany, to, co mi to to pamiętajmy, jakie 3 lata, jakim sprzętem się wtedy dysponowało, przecież jak właśnie kręcono w tym samym roku chyba pana wo wojewodyjewskiego to do twórcy musi wybierać czy wypożyczą obiektyw czy kamerę, bo na 2 rzeczy nie mieli. I trzeba było takie wybory podejmować. Więc, więc tutaj też jak się popatrzę, jakie to były ograniczenia technologiczne, a jak pięknie jest to sfilmowane, to dopiero można docenić geniusz tych ludzi, którzy właśnie kręcą, to w czasach analogowych, gdzie światło naprawdę trzeba było czuć światło, że to było właśnie takie serfowanie ze światłem. Mnie tam nie było przywożenia sobie z całych samochodów lamp, tylko trzeba było umiejętnie to wykorzystać nie. Unknown speaker 6 Było ale.
Ale tak i to jest cały dzień i że my właściwie, że to robota operatorska, że tak to wezmę w cudzysłów. Jest musiała być też niesamowicie zaplanowana, bo tam światło zmienia się i zupełnie inaczej to wygląda dwunastej, a zupełnie inaczej o trzeciej, chociaż prawdopodobnie dla widza nie byłoby jakiejś szczególnej różnicy, ale to to czujemy, że, że to jest wszystko starano, czy to on wyrusza. To.
Jest coś, co mnie najbardziej zawsze uderza w lekturze tych wielkich polskich filmów sprzed lat robionych przez wielkich Mistrzów operatorskich, że była na dzisiejszych, że oni w szkole uczyli się jak wygląda piąta rano i oni wiedzieli, jaka to jest temperatura barżna i dokładnie taką temperaturę odwzorowywali. Dzisiaj przyjeżdża z tę ciężarówki lamp, walimy światło przez okno i kręcimy.
No ale to jest też wiesz, no to się mocno przekłada na to, jak szybko się produkuje. Prawda, to jest to, czy mówiłasiecka, dlaczego ona nie mogła znieść produkcji filmowej, bo to była koszmarna nuda, to były długie godziny czekania na ujęcie. Prawda i jeszcze do tego to, o czym mówicie to braki materiałowe, ciągle coś się pssuło, a TOK. Równocześnie myślę, że metody na to, żeby to naprawić są lepsze, więc. Unknown speaker 6 Czasem wrago między.
Ale sprzętowo dzisiaj naprawdę już dobrze niestety, to pomyślimy o tym, że ci mistrzowie kina właśnie musieli wybierać, czy będą mieli fajny obiektyw czy fajną kamerę. No co to jest tak jak ża.
Ale ja myślę, że tutaj największa praca jednak jest wykonana w koncepcji i wizji tak i to jest i to jest siła tego tego, no i przede wszystkim to jest naprawdę i to myślę rejestr. Re to jest prze zabawne, że tak śmiałam naprawdę sama do siebie, chociaż widziałam ten film wielokrotnie i no nie mogłam się powstrzymać przed obejrzeniem go po raz kolejny tu nie płakałam i nie tupałam m nóżką. Unknown speaker 6 Nie wiem, chciałabym przypomnieć.
Ale nie ukrywam, że mam jeszcze 1 rzecztelnie, bardzo zawsze wzrusza w firmachcyzuszachskiego, bo to, że on kocha Warszawę, to jest jedno, a przede wszystkim kocha tych ludzi. To jest komedia, w której mamy bardzo śmiesznych ludzi, bardzo czasami żałosnych i dziwacznych, a u niego oni wszyscy są tak ciepło dziwaczni oni są tak ciepło portretowani, to nie jest szyderca, nawet jeśli pokazuje właśnie faceta, który przecież to jakiejś zapadłej wiochy z kawałkiem w jakiejś maszyny rolniczej naprawienia i wchodzi na wystawę. To.
Jest świetna postać.
Tak to Jerzy.
Z nośnikiem tryblina jest absolutnie genialną postać. To jest tak postać.
Który zachwyca.
Mogę sięiszczony zrobić.
Naprawdę, czy zachwyta swoim tym przyniesionym przedmiotem krytyków sztuki, który widzą w tym nowoczesności postęp. Unknown speaker 6 Że my tutaj kolejny ten ten element też zostaje wykorzystany we współczesnym firmie, jakby te skwerny tam tam przecież jest dokładnie wykorzystany też ten sam pomysł takiego, że postaw byle co będziesz i postaw krytyka sztuki przed tym przepraszam.
A jednocześnie jest tam jest właśnie, to czuło się dla mnie, czym bardzo ważnym, że on, jakby tak opowiadać też Ewa chce spać, to też też jest jeden z takich elementów, który przesądza, że ten film po co 70 latach prawie 70 na dalszego ogląda świetnie.
Ale Zobacz nawet jak rozpętałem w drugą wojnę światową, nawet tam. Unknown speaker 6 Bohater, który naprawdę jest sierotą, idiotą.
Jest patrzymy na niego czuło się właściwie kibicujemy, żeby mu się udało. Więc, więc marzacy to jest na wszystkich poziomach, ale tutaj jeszcze on patrzę z tą czuł się też na bohaterów 02.03.
to dokładnie, że tutaj nawet ci najmniej istotnie nagle dostają taki swój moment, moment zwycięstwa nie i my jesteśmy częścią tego ich zwyciężania i to ciekawe, bo też trzeba powiedzieć, że tym filmie jest dosyć mocno wybrzmiewa, też taki socistyczny ton, czyli nie to socjalspecjalistyczny systemu, co Powała systemu, czyli takie odrobienie lekcji, którą od takie odgłębnienie czegoś takiej płaszczyzny, którą trzeba było odbnić wobec systemu, a mimo to po pierwsze, mnie to ogóle nie boli, bo to wydaje mi się jakoś nawet dowcipne, czasami i ironiczne właśnie to całe wyśmianie w pewnym sensie tego tej nowomowy socjalistyczno partyjnej, ale przede wszystkim, że właśnie udaje się w tych realiach tak mocno ograniczonych materialnie politycznie zrobić jakieś kino, które tak jak mówisz, że ono, gdyby ten film powstał, gdzie indziej.
Ale zobaczcie, jak mamy mało takiego kina, nie tak jak kina, w które jest o tym, że się kocha ten kraj kocha ten miasto i tych ludzi takie robione właśnie z miłością i zachwytem tego praktycznie tego języka praktycznie nie ma w polskim imieniu ono jest sporadycznie się pojawia, a to właśnie i od razu jest taki zarzut takie podejrzenie, że może to jakaś propaganda. No może i tak natomiast równocześnie gdzieś to jest taki walor, którego myśmy kompletnie niedocenili. I to to właśnie buduje swoją chwałę. Unknown speaker 5 PiS i populiści to znaczy.
Je w sytuacji, kiedy po opowiada o orles czekolady PiS, wie żeowie się o tym, że Polska ma wstawać skoan. Prawda tu nagle chwyta wszystkich za serce, bo tego po prostu nie ma, bo tego nie ma w tradycji tego nie ma w popkulturze. Tego nie ma inteligentnie, to nie jest robione my i elity też lubią mówić, a nie w tym kraju nie da się żyć. Ja pasuje do Wielkiej Brytanii nie do Polski tak taki język stosowaliśmy nie całe lata dziewięćdziesiąte isięczne, to właściwie było takie nieustanne mówienie o tym o tym mieście o tym mieście o tym kraju jako takim zagonie do zaorania. No takie beznadzieja wyjedźmyźmy, stąd czym prędzej prawda i nagle się okazuje, że jeżeli ktoś potrafi to inteligentnie przełamać, uzyskuje nieprawdopodobny efekt, to znaczy po pierwsze to się nie starzeje. Po drugie to ma tłum fanów dalej ten film i ja myślę, że to jest jakiś taki język. Ja nie mówię o tym, że mamy teraz wielbić polskość i chwali ciągle w jakiś idiotyczny sposób, ale inteligentnie to jest coś zrobić coś taki inteligentny. To jest bardzo inteligentnie zrobione to cochielski.
Zrobił tak, ja nawet jak sobie siły, jeszcze czas próbuje przypomnieć, czy inne, że te najpopularniejsze polskie filmy takie, które gdzieś przebiły się ponad wszelkimi podziałami społecznymi politycznymi, wykształcenia itd. czyli te właśnie sami swoje u pana Boga za piecem też mają w sobie ten element.
Tak mają.
Że one mają taki element pewnego.
Nawet komedia baroi wczesn to.
Takiego docenienia pewnej rzeczywistości w tej wszyscy funkcjonujemy i pokazanie, że ona może jest śmieszna nasza.
Ale też myślę, że tam jest taki element, którego no właśnie, że my naprawdę o tym nie pamiętamy, że ta odbudowa była czymś, że to było coś to w latach dziewięćdziesiątych już było 0 pamięci o tym, bo też ta Warszawa była ponura zniszczona. I ten kraj, jakby przeszedł tyle trudnych momentów i tyle kryzysu, że mało, kto się, jakby tym jeszcze potrafił u karrmić. Natomiast myślę, ja tak patrzę właśnie na ten film jako taki taki epos o odbudowie, to znaczy te ulice, które są takie nowoczesne, te budynki, które są takie wspaniałe. To ja myślę, że to jest o tym, jak że to jest Warszawa podniesiona z gruzów. No jest.
Nowa i francuski serial dostępne w tej chwili na kanal plus nazywa się miasto z gruzów i tam jest odcinek o Warszawie, gdzie jest to zrobione, jest bardzo ważne jest to, że to jest francuski serial, gdzie jest to powiedziane po prostu jak z miasta, gdzie nie było 70 80% poprawcie mnie rzeczywiście wysiłkiem ludzi zostało zbudowane miasto na nowo i tutaj nie ma, ponieważ jest to zrobione przez francuskiego reżysera, reżyserka. Nie pamiętam, uważa razie na osobę, która patrzy z zewnątrz dystansu. Nagle okazuje się, co jaki to, jakby widać nagle, jaki to był wysiłek, co to było i ja myślę, że to jest to, co w tej chwili powiedziałeś, że my trochę zapomnieliśmy, że to nie tylko był czyn społeczny, bo my patrzymy przez pryzmat człowieka z marmuru. Unknown speaker 6 A.
A to oprócz tego był wysiłek wszystkich, którzy nagle chcieli odzyskać swoje miasto i chmelecki, w jaki sposób w sensie wpisuje się właśnie w taką filozofia i to jest macie reacja. To jest piękne.
Właściwie, a to jest się interesującujące, jak się jak nasza kultura bardzo szybko zachodziła sobie ten ten motyw odbudowy nie jak bardzo socjalizm trochę to oczywiście zawłaszczył najpierw, a potem na buncie wobec tego socjalizmu jakimś takim przekorze też politycznej zaczęliśmy to unieważniać, mimo, że jakby samo w sobie to zjawisko jest zgodne podziuchywać się upamiętnić, ale.
Ja myślę, że w dużej mierze z tego właśnie wynika ten problem, że my nie potrafimy docenić tych tej architektury modernistytyczne, tak, że my tomy burzymy.
Bo jeszcze jeszcze my tutaj to nie tylko Stare Miasto, to przecież są całe dzielnice i Muranów. I no właściwie właściwie całe miasto zostało przede.
Wszystkim jasne, znaczy tak, ale chodzi to, że to, co to się dzieje w tym filmie. Tak to jest przede wszystkim Śródmieście, bardzo dużo woli troszeczkę Muranowa jest 1 migawka z ochotą. Unknown speaker 6 Chyba się wydaje, że tam jest ochotą.
Tak jest, to ulica jest ta Grójecka między skrzyżowaniem z wawelską i trochę dalej jest ta perspektywa ulicy nowo go wwole wygląda jak nowy ork, tyle tam neonów jest tak wspaniale, że przechodzę tą ulicę codziennie. Unknown speaker 5 Nie wiedział spojrzę. Unknown speaker 6 Ja od razu poznałam, ale.
Chodzi mi o to, że my myślimy, jak myślimy, odbudowa Warszawy, to mówimy Stare Miasto, a jakby zapominamy o tym, że to są całe miasto, to jest całe miasto, to są dzielnice, które dzisiaj stały się. No częścią takie tkanki miejskiej, to nie są miejsca turystyczne. To jest miasto i to Chmielewski, jakby wyciąga z naszej pamięci.
A bardzo poruszający film w gruncie rzeczy bardzo wzruszający i bardzo taki no coś on ma w sobie takiego, że chce się być w tym świecie, jak to się.
Tak i to, że został odnowiony też państwa. Bardzo.
Wspaniale, odnowiony zresztą na stronach ninoteki jest jest z afrii, więc odsyłamy wszystkich państwa. Proszę się, napawać sukcesem Polski. Unknown speaker 7 Lodowej.
Dobranoc, ja kupia. Unknown speaker 6 Jaliszewski. Anna Malicka.
Bardzo. Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POZA SEZONEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA