Rozwiń » Trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ja z nami jest dr Mateusz Grochowski z Instytutu maksa planka w Hamburgu imasition SO stet i proekt na i jej LO skul dzień dobry.
Dzień dobry pamy, dzień dobry państwu.
A będziemy rozmawiali o losach Twittera Twittera, który całkiem niedawno zyskał nową twarz, jeśli można tak powiedzieć lindo, a carino, która do tej pory była odpowiedzialna za reklamy w sieci NBC, przeszła do Twittera, jest jego nową prezeską. Siłą rzeczy, jakby trochę przysłania swoją osobą czy robi za taki zderzak między opinią publiczną, a ilonm maskiem, który z pewnością będzie próbował stylnego fotela dalej wpływać na to, co się jest Twitterem dzieje, bo i też pamiętajmy o tym, że przepłacił za całą tę Platformę. Warto jak to niektórzy liczyli, może 10 000 000 000 USD, on zapłacił prawie 4 × tyle, zacznijmy może jednak od pytania w ogóle w jakim punkcie Twitter jest, bo był taki moment. To mniej więcej na przełomie roku pod koniec ubiegłego roku, kiedy całkiem poważnie zadawano pytania, czy Twitter jeszcze się będzie liczył, to znaczy czy to nie jest Platforma, która jest do tego stopnia zagrożona właśnie takim nieco niekontrolowanym i chaotycznym stylem zarządzaniazenia. Ilona maska tą tranzycją, czyli przechodzeniem firmy z rąk do rąk i pomysłami, które miał na tą Platformę, że właśnie nie było wiadomo, czy ona przetrwa w jakiej sytuacji jest teraz widać, że problemy się piętrzą. Europa naciska na to, żeby Twitter bardziej przestrzegał dydzietał serwy z akt ta implementacja idzie tak sobie wiadomo, że od sierpnia nowe reguły będą obowiązywały te Platformy, a więc pytanie, czego możemy się tutaj spodziewać w najbliższych miesiącach i z czym właściwie będzie się musiała zmierzyć? Ta nowa pani prezes?
No, tak, więc rzeczywiście, jeżeli chodzi o Twittera, to w tym momencie jesteśmy w takim takiej pozycji pewnego pewnej niepewności i na etapie pewnego przełomu, bo z 1 strony tak jak pan powiedział w Twitterze nastąpiły bardzo głębokie zmiany właścicielskie, które nie były tylko czy tymi zmiany właścicielskimi, ale też były zmianami dotyczącymi pewnej strategii tej Platformy. I to nie tylko strategii rynkowej, ale też strategii dotyczącej komunikacji z klientami dotyczącej tego, czym ta Platforma chce do siebie klientów przyciągać. No i z drugiej strony mamy też to, o czym pan powiedział, to znaczy bardzo mocny nacisk regulacyjny ze strony Unii Europejskiej i także rosnący nacisk regulacyjny ze strony stanu Zjednoczonych. I teraz wydaje się, że w tym momencie takie czarne prognozy mówiące o tym, że po wejściu Ilona maska po takich jego nie do końca skoordynowanych ruchach dotyczących tego w jakim kierunku ten okręt ma popłynąć. Nie spowodowały jakiś bardzo głębokich zapaści na Platformie, oczywiście nastąpił tam pewienen odpływ użytkowników przez pewien czas bardzo poważnym zagrożeniem dla Twittera wydawała się taka zdecentralizowana sieć społecznościowa Mastodon, która była tak naprawdę taką mgławicą. Takich mikro platform społecznościowych, które, które były tworzone przez oddolnie, na zasadzie takich no swoistych nie wiem, kooperatyw użytkowników. Natomiast wydaje się, że w tym momencie Twitter jednak przetrwa i na pewno może trochę osłabiony może z nieco mniej mniejszy liczbą użytkowników, może z nieco mniejszą gorszą wyceną rynkową. Natomiast nie wydaje się, żeby ta Platforma jako taka była w tym momencie zagrożona. To natomiast, co jest pewnym pewnym znakiem zapytania, to po pierwsze, w jaki sposób będzie wyglądała dalsza strategia konsumentka tej Platformy, a więc w jaki sposób pod nowym kierunkiem tak nowej nowej prezes ta Platforma będzie próbowała konkurować z innymi mediami społecznościowymi, takimi jak Facebook, takim jak tiktok, czyli jakie nowy usługi jak funkcjonalności zaproponuje konsumentom i z drugiej strony w jaki sposób odpowie, ona na różne działania regulacyjne, przede wszystkim na wspomniany już przez pana dietieta osarowi efekt, który wprowadza bardzo głębokie zmiany bardzo zacieśnie nadzór komisji Europejskiej. Także krajowych organów regulacji rynku nad platformami społecznościowymi w tym na Twitterem i po drugie, też w jaki sposób Twitter będzie regulowany w swoich mateczniku, to znaczy w Stanach Zjednoczonych, ponieważ tam wprawdzie z przyczyn bardziej politycznych niż prawnych. W tym momencie nie mamy dużych widoków na podobnie rewolucyjną regulacji, jaka została wprowadzona w ramach ds w Europie. Natomiast w ramach administracji prezydenta badena bardzo aktywne działania przeciwko dużym firmom z branży z branży technologicznej, takim jak Google Amazon. Facebook także Piter podejmuje Federalna komisja handlu pod kierunkiem liny caun, czyli takiej bardzo młodej bardzo aktywnej można powiedzieć działaczki i ona ona jest akademikiem i działaczem na rzecz na rzecz deregulacji na rzecz regulacji rynku cyfrowego i po drugie, Departament stanu, który, który no do pewnego stopnia ręka w rękę z federol frejtko miszy stara się kontrolować Platformy i starać także karać nadużycia. Właściwie co miesiąc czasem częściej słyszymy o nowych postępowaniach o nowych sankcjach nakładanych na Platformę np. wczoraj fedalna komisja handlu nałożyła nałożyła takie kary na Amazona. W związku z nieprawidłowymi jej zdaniem posłów postępowaniem w stosunku do danych osobowych dzieci przez przez tę Platformę, więc wydaje się, że no tutaj jesteśmy w tym momencie raczej na progu pewnych bardziej kompleksowych rozwiązań niż u ich końca i jest trudno w tym momencie przewidywać w jakim kierunku te regulacje. I też to w jaki sposób te regulacje wpłyną na funkcjonowanie litera będą będą się rozwijały w ciągu najbliższych miesięcy czy najbliższych lat.
Ja rozumiem, że to, co w przypadku Twittera ma taką szczególną rolę i szczególne znaczenie, to może nawet nie jest dokładnie. To samo, co w przypadku wielu innych platform, bo nie wiem, w przypadku Facebooka być może rzeczywiście to jest kwestia przede wszystkim prywatności wydaje się, że Twitter z prywatnością nie ma aż takiego problemu, bo on czemuś innemu służy, to znaczy to jest ta komunikacja strategiczna, więc tutaj jest coś innego, co jest bardzo ważne, czyli wiarygodność wiarygodność tych, którzy mówią wiarygodność tego przekazu i walka z dezinformacją. I to jest na pewno to, czego od Twittera oczekuje Unia Europejska, bo to jest wprost zapisane w digitat serca wys to Czekaj mnie na ile to jest właśnie to oczekiwanie, które też jest sformułowane w Stanach Zjednoczonych. Pamiętajmy o tym, że Twitter no odegrał bardzo ważną i ważką rolę w tych dramatycznych wydarzeniach z 6 stycznia 2022 roku, więc czap mieć to w pamięci prawda, że to jest ta Platforma, która służy uruchamianiu, może służyć uruchamianiu rozmaitych takich procesów społecznych. No, które na pewno nie służą ani prestiżowi państwa, ani w ogóle tzw. demokracji i.
Idei.
To znaczy na to pytanie są tak naprawdę 2 odpowiedzi, ponieważ z 1 strony oczywiście problem, o którym pan mówi, jest zauważalny i to na pewno stał się bardzo widoczny po ataku na kapitał wcześniej był też widoczny bardzo po wyborach prezydenckich, w który wyglądanot Trump, i gdzie dość szybko okazało się, że dyskurt publiczny na Twitterze, zwłaszcza na twiterze był bardzo silnie manipulowany przez Rosję i przez różnego rodzaju. Czy osobowe czy automatyzowane profile, które, które powodowały amplifikowanie pewnych informacji i podawanie ich dużym dużym dużym grupą użytkowników, więc problem i na poziomie takim analitycznym i na poziomie np. różnych wypowiedzi dyskursie publicznym w Stanach Zjednoczonych jest na pewno zauważalny i wszyscy sobie zdają sprawę z tego, że jest to duże degadnie, z którym mi się należy zmierzyć dużym problemem w Stanach Zjednoczonych. Jest też to, co bywa już od dłuższego czasu podnoszone w dyskursieje, to znaczy to, że Platformy barw bardzo istotny sposób przyczyniają się do zwiększenia polaryzacji społecznej, to znaczy tego, że właściwie znika środek w dyskursie publicznym, że poglądy wyrażane przez polityków czy przez nawet zwykłych użytkowników tych platform, którzy, którzy nie pełnią żadnych publicznych funkcji. Rozjeżdżają się w kierunku ekstremów. I też jest bardzo wiele analiz, które pokazują, że różne technologiczne rozwiązania stosowane przez czytmitera czy Facebooka sprzyjają tworzeniu takich właśnie efektów kuli śniegowej, że pewne kontrowersyjne poglądy poglądy często nieoparte na faktach po zyskują tam dużo większą popularność niż niż np. bardziej wyważone czy bardziej zobiektywizowane analizy. Natomiast druga strona tej historii to jest strona odpowiedzi na poziomie nazwijmy to szeroko pojętej regulacji rynku cyfrowego i tutaj z kilku powodów Stanach Zjednoczonych ta regulacja nie jest aż tak efektywna i raczej w przyszłości też aż tak efektywna nie będzie. Jak jak ma te miejsce w Europie po pierwsze w Stanach Zjednoczonych w myśleniu o rynku i relacji państwo rynek bardzo silnie zakorzeniony jest neuliberalny paradygmat, w którym państwo nie powinno zbyt głęboko ingerować w jakąkolwiek działalność rynkową. W tym także działalność platform takich jak Twitter po drugie, ten pogląd ma też bardzo silne poparcie w kongresie amerykańskim. Zresztą też no przy co jest co jest poparte dość silnym lobbingiem firm technologicznych i ten to poparcie też przekłada się na to, że stany Zjednoczone od dłuższego czasu nie były w stanie wydać żadnego aktu o charakterze legislacyjnym, które by do tych problemów się odnosił, bo te wszystkie działania regulacyjne, o których mówiłem wcześniej, to są działania podejmowane na poziomie administracyjnym przez różne komórki w administracji prezydenckiej prezydenta wajden. Oprócz tego stanowią Zjednoczonych. Wydaje się, że po prostu do tej pory sam ten dyskurs czy akademicki czy dziennikarski miał relatywnie niewielkie przełożenie na to, w jaki sposób no pewne projekty aktów prawnych w ogóle były formułowane czy wnoszone pod obrady Kongresu, więc z tych powodów można się spodziewać, że pewne próby regulacji tych tych zagadnień będą podejmowane w sen Stanach Zjednoczonych, natomiast ja mam jestem raczej pesymistą, jeżeli chodzi o ich powodzenia, w przeciwieństwie do Europy, gdzie, gdzie rzeczywiście czy to też kolejna istotna kwestia, mianowicie unijna regulacja reklamy politycznej, która też ma na celu zachęcenie państw członkowskich do tego, żeby bat intensywnie regulować. To w jaki sposób informacje polityczne są udostępnione na platformach online, mogą w dość istotny sposób zmienić to jak Platformy będą funkcjonowały, w jaki sposób różne czy bezpośrednie plany polityczne czy różne poglądy o podłożu politycznem będą będą w tym dyskursie reprezentowane i powielane, bo to jest też bardzo istotne.
Dziękuję bardzo, dr Mateusz Grochowski z Instytutu maksa planka w Hamburgu oraz infomation z saliyp projekt na jej lous kuul był z nami jest trzynasta 36. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE
-
-
-
10:58 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
-
08:49 W studio: dr Małgorzata Lorencka
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
06:38 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie10:50 W studio: prof. Konrad Pędziwiatr
-
13:20 Połączenie10:58 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
11:40 Kultura Osobista13:10 W studio: Agnieszka Przepiórska , Kinga Sochacka
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL