Rozwiń » No i zaczynamy kolejną godzinę sobotniego magazynu z nami są Olga Drenda, która się z nami łączy pisarka dziennikarka tłumaczka, autorka m.in. duchologii polskiej dzień dobry Olga dzień dobry i Dariusz dyrektor kultura. Dzień dobry. Darku, dzień dobry. Tutaj w studiu, a bohaterem naszej rozmowy będzie kenet enger, który kilka dni temu zmarł. No postać legendarna, której poświęcimy najbliższą godzinę, obydwoje bardzo dużo mówiliście i pisaliście po śmierci engera w mediach społecznościowych na jego temat, dlatego pomyślałem, że musimy się tutaj w takim składzie właśnie spotkać, bo jego twórczość znacie cenicie i będziecie na pewno świetni świetnymi gośćmi do rozmowy o nim może, bo nie jest to postać z pierwszych stron gazet. To nie jest ktoś, kto ma nazwisko automatycznie dla wszystkich rozpoznawalne. Zacznijmy po prostu od takiej konwencjonalnej formy przedstawienia naszego bohatera kenetener, kto to był może.
Olga to był reżyser najkrócej, mówiąc kina eksperymentalnego, co może nie wydaje się bardzo jakimś istotnym czy wpływowym stanowiskiem, ale myślę, że nawet, jeżeli ktoś nie zna jego filmów, bezpośrednio, to myślę, że oglądając wiele filmów, znacznie bardziej kasowych głośniejszych czy teledysków czy fotografii. To estetyka, która jest tam obecna bardzo bardzo wiele zawdzięcza angerowi, więc jest to wynalazca pewnego rodzaju estetyki, która w dużym stopniu ukształtowała obecną kulturę popularną i pomimo tego, że jego dorobek filmowy składał się głównie z krótkich metraży bardzo pracochłonnych długo realizowanych eksperymentalny. Głównie to są takie formy w poetycko mistyczno wizuaalne, którym towarzyszy muzyka, nie ma tam akcja jest szczątkowa podobnie podobnie dialog to te miniatury, których jest bardzo niewiele miały bardzo duży wpływ na wiele dzieł, które są oglądane masowo. Do dziś no i myślę, że to jest człowiek, w którego przypadku taki bardzo bardzo wytarty banał jak magia kina staje się absolutnie realny.
Właśnie to przeczytam tylko zdanie z twojego Olga wpisu, wiele z tego, co dziś widzimy, słyszy mi słyszymy przyswajamy w filmie fotografii teledyskuu modzie to efekt kostek rzuconych przez tego maga. I teraz fragment z kolei z wpisu, który zamieścił Darek Misiuna. Wczoraj to dotarła do nas wieści o tym, że 11 maja opuścił z wcielenie kenet enger jeden z artystów magicznych mających największy wpływ na powstanie naszego wydawnictwa. To może Darku do ciebie skądinąd, to samo pytanie kieruje o to, kim był kenet enger ze szczególnym naciskiem na słowo, które się pojawia w obu cytowanych przeze mnie wpisach twoim i Olgi słowo magiczny.
Kenet annger były był arcymagiem kina. To dzięki niemu właściwie możemy poczuć, co jest istotą kina, też był pionierem wielu gatunków filmowych jako pierwszy właściwie zaczął kręcić filmy, które później można byłoby określić jako jako związane z gatunkiem. Curieor sinema jako pierwszy podejmował tematykę homoseksualną swoje kinach, był też reżyserem, którego kino było przez stronę symboliką magiczną religijną, no a, ale wszystko było eksperymentalistą. No należał do takiego pokolenia artystów urodzonych w latach dwudziestych dwudziestego wieku, którzy zaczęli tworzyć w latach czterdziestych w Ameryce przede wszystkim, ale nie tylko i którzy zajmowali się samą materią kinem innymi słowy, by dzięki annger potrafiły wydobyć z kina. To, co jest jego właśnie pirwocinami, czyli sztukę iluzji, jego filmy były nowatorskie, jeśli chodzi o sztukę montażu, były pełne treści wcześniej nie wprowadzanych jako pierwszy wprowadzał ścieżki muzyczne z popkultury, stworzył właściwie całą estetykę, którą później wykorzystywano w teledyskach, dzięki niemu pojawili się później tacy twórcy, jak johnlo teraz bardziej z gruzjiji. No na dobrą sprawę wielość wątków, jakie wprowadził on do kina, jest nie przebranym bogactwem, kłopot tylko polega na tym, że o pionierach się zwykle zapomina, bo są też zwykle zbytnio trudni dopiero później przychodzą ich następcy, którzy niejako spłycają, ale też ułatwiają recepcje danego zagadnienia. No i dzięki temu potem mamy rozmaite nowatorskie sytuacje, które są wdrażane w kulturę.
Olga coś AD Vocem jeszcze chcesz dodać do tego wątku, przedstawiania keneta engera.
Tak może dla zarysowania naszym słuchaczom tego wpływu oglądając np. bluuvelvet albo nawet tuinpix z tych wcześniejszych produkcji davi da lincza i później oglądając sobie np. colur rusing knetangera z lat pięćdziesiątych. To widać bardzo bardzo dobrze tą długą długą linię dziedzictwa takiej niesamowitej, jednocześnie kurirowo magicznej tematatycznej amerykańskości, czyli wydobycie z Ameryka amerykańskiej kultury popularnej taki wątek erosaitanatosa, jednocześnie i myślę, że w bardzo liczni fani twinpix i bluwalwe niekoniecznie wiedzą, że są spadkobiercami. Nawet nie wiem, słuchacze lany dal RAI powiedzmy, bo te są bardzo bardzo bardzo obszerne i bardzo daleko sięgające. Myślę, że właśnie ten wątek taki połączenia rosaita natosaw tej słodkiej powojennej amerykańskiej kulturze popularnej w holywood. W to jest chyba najsilniejszy rys taki właśnie wywodzący się z kina kne angera, który odcisnął się najmocniej na późniejszej kulturze wizualnej.
Te tropy, jak już jesteśmy przy tym wątku takich tropów obecnych w sztuce różnych twórców innych jeszcze jakieś chciałbyś uzupełnić podać takie wątki, które, które gdzieś tam od ingera się wywodzą, a możemy je dookoła mieć, a, a nawet o tym nie wiedzieć.
No chociażby rzeczywiście cała kultura wideoklipów, które może obecnie już nie jest tak bardzo istotna w lata dziewięćdziesiątych osiemdziesiątych była bardzo ważna niewątpliwie wobec wszystko, co mówimy o estetyceker, byłoby niemożliwe, gdyby nie pojawienie się ktangera, bo jego pierwszy film z 1947 roku zrealizowany, kiedy on miał ledwie 20 lat firewarox. Właśnie ją wdrażał. To była właściwie, wychodząc z perspektywy surrealistycznej, bazując na śniewśnie o młodym chłopaku, który jest nagabywanym molestowany przez marynarzy. Właściwie na nową sprawę film, który powstał w 1947 roku, biorąc pod uwagę, że dopiero w latach powie lat sześćdziesiątych homoseksualizm w Stanach zostało zalegalizowany w niektórych Stanach pokazuje, że już choćby na poziomie samych zagadnień było to bardzo nowatorskie. Wszelako bardzo istotna jest wg mnie materia sama filmowa, ponieważ on bawił się głównieterią filmową, re zresztą dzieckiem, on był dzieckiem holywoodi, wychowywała go babcia, babcia była garder robianą holywoódzką. On przeżywał właściwie horywood było jego takim matycznikiem, całe życie było dla niego się nie tyle teatrem co filmem właśnie czymś jakoś sztuką iluzji, stąd też jego wielkie zainte zainteresowania też takimi rozmaitymi tradycjami magicznymi już bardzo wcześnie. Zresztą zainteresował się nimi, bo na studiach czytał złotą.
Gaźny skądinąd prezbiteriański.
Z rodziny prezbiteriański, ale on był wyklętym dzieckiem, bo jego rodzeństwo było hołubione. Matka była niepełnosprawna ojciec, był inżynierem lotnictwa bardzo chciał, żeby młody kenet też podążył tą drogą wszelako, jednakże, kiedy tego nie chciał babcia ciągła go po kinach kaliforniński.
Tylko przez babcie.
Wszystko przez babcie, ponieważ babcia mu też kupiła kamery, którą on już kręcił już jak nam 7 lat już pierwszy film powstał beczek Fernando pierwszy jego film powstał jak miał on 10 lat. No no był to niesamowice, to było złote geniaalne dziecko, które to szybko dorastało i rzeczywiście szczęśliwym trafem pod koniec lat czterdziestych jeszcze przed posami tego filmu fiek sfijerwerki założył on razem z moją deren i kortisem heriingtonem kopertyw filmową, która.
Bardzo ciekawe postacie.
To bardzo ciekawe postacie, która, jakby produkowała filmy, wypożyczała je dzięki czemu mogła wejść w obiekt fohsowy właśnie pierwszych taśm. To to był to taki andergrant, który, który przenikał sfery filmowe, trochę ten pół światek filmowy rzeczywiście ander zresztą dostał się szybko na salony w latach w pięćdziesiątym roku zaprosił gożonko, kto do Paryża, gdzie, gdzie pracowała mu auri langua snematyica sinnomatek fay, przepraszam. Mój francuskie poddły jego był znacznie lepszy na pewno.
Olga Drenda i Dariusz Misiuna są z nami i będą po informacjach rozmawiamy o kenecie angarze. Wciąż z nami Olga Drenda i Dariusz Misiuna pomyślałem, że niezwykle ciekawe to życie jest engera i może właśnie opowiedzmy jeszcze trochę o tych różnych kolejach jego skomplikowanego losu, który go doprowadził też do takiego miejsca, o którym ty Darku pisałeś, że właśnie jest przykro, że to bierze, że on w takim jednak trochę zapomnieniu i gdzieś na marginesie zupełnie kultury w pewnym momencie się znalazł, ale życie skomplikowane dziwaczne i ciekawe, jak wobec tego to do Olgi kieruje to pytanie kenet enger stał się w pewnym momencie taką kultową postacią kina niezależnego andergramu. Myślę o tych latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych, kiedy dużo tych jego takich emblematycznych dzieł, z których jest znany powstało?
Myślę, że tutaj jeszcze warto wspomnieć o takim epizodzie około filmowym, to znaczy, że jednocześnie oprócz tworzenia kina niezależnego kanetanger w pewnym momencie stał się stał się sławny. Czy może niesławny wręcz jako powiedzmy producent takich holliwoódzkich legend miejskich, ponieważ on napisał i wydał wielki bezscele holywod dla Bielan, z którego opowieści dotyczące właśnie złotych lat początków i złotych lat holywood powtarzane są do dziś. Natomiast trudno jest ze względu na to, że one krążą w tak wielu różnych wariantach, czasem czasem trudno jest oddzielić jak prawdziwy tricster po prostu mieszał prawdę z fikcją i puszczał w obiekt.
Że to wszystko jest prawda generalnie.
Co one zaczynały się własnym życiem później.
No żedzisnej brał opium, że rudole Walentyna lubił być dominowane przez kobiety. To było rzeczywiście szokujące w tamtych latach, ponieważ wyobrarażenia na temat gigantów kina były zgoła odmienny.
Olga, ale myślę, że to była to była też wiedza, którą Czytelnicy i odbiorcy chcieli słyszeć, dlatego że po prostu był to dostęp do tego magicznego świata, który jak wszystkie opowieści o tajnych stowarzyszeniach. Oczywiście, które miałymy bardzo tak się tak musiały musiały wiązać się z sekretną wiedzą, więc kanezanger tutaj zastosował jak prawdziwy dobry Mag w taką taki numer w związku, z którym który pozwalał na dostęp do tej tajemnicę, że troszeczkę uchylał tajemnicę, która później w obiegu już w użytku rosła i zaczynała żyć własnym życiem, przeobrażając się w opowieści, które już poza poza tę oryginalną książkę wyrastały, więc on długo był znany jego nazwisko była kojarzone właśnie głównie z tej bestselerowej książki. Natomiast.
Tu jeszcze jeśli można wtrącę, bo to jest też ciekawy wątek, jak już sobie swobodnie w duchu engera, skąd halo halo tak czy nas słyszysz.
Halo halo słyszysz dobrze.
Coś jakieś mamy tutaj kłopoty z połączenie.
Właśnie demonngeranetang.
Kenetanger się zorientował, że o nim rozmawiamy i postanowił tutaj trochę nam.
Pamiętajmy, że parał się magią przede wszystkim uważa, że kino to jest diabeelska sztuczka i że on jest nam usługach diabła, tak wielokrotnie powtarzam.
Zaraz to do tego wrócimy. Czy Olga jesteś i słyszysz nas aha dobrze, no to czekamy na przywrócenie połączenia z Olgą, a ja chciałem jeszcze ten wątek holwood Babilon pociągnąć, bo kenet enger napisał również drugą część tej książki, która podobno została zablokowana przez to ma gruzza, której publikacja.
I to trzecia część trzecia 2 strony wyszły rzeczywiście on już 20.01. wieku napisał, a właściwie chyba pod koniec lat dziewięćych napisał trzeci ton i został to zablokowany przez pana właśnie, za, a właściwie przez jego prawników, ponieważ jak wspominał.
Z kościółjętologiczny? Nie.
Za bardzo lubił kościół z synjętologiczny tych holód balbilon. Najpierw zresztą wyszedł we Francji, ponieważ w Stanach Zjednoczonych byłby problem z jego publikacją Francja w latach 50 była bardzo otwarta na tego typu działania. Anngel, zresztą większość czasu spędzał wtedy właśnie tam tam tam w orbite salonów literackich filmowych wprowadził gorzanu, kto żonżynet też dzięki pracy to sinnematek fasy mógł restaurować i montować na nowo film za zagubione taśmy filmu Eisensteina keviv mehiko, dzięki pobyt je Francji też to się w Europie powstało później takie dzieło inspirowane synem lukrecji bordzi pełne jakiś perwersyjnych obrazów złożonych z fontann tryskających. Co miało się odnosić do pewnej specyficznej rzekomo przyjemności seksualnej, jakie doznawał ów ów kardynał, bo, bo kardynałem kardynał destę, tak więc rzeczywiście. Ang miał w ogóle problemy ze zbieraniem środków na swoje filmy, jego głównym źródłem finansowania, to były tankiem z publikacji tych 2 bescelrowych książek holywood Babilon, czyli właściwie z takiego trochę plotkarstwa też miał szczęśliwie w późniejszym czasie wpływowych wpływowych sponsorów gethiego. Np. słynnego mecenasa sztuki no i na dobrą sprawę zdarzało mu się też bardzo łatwo trwonić pieniądze, kiedy otrzymał 10 000 USD grantu na nowy film, bo potem po wielkim jednak sukcesie skopi resing skopi reing to był taki właśnie film, który wprowadził nową estetykę do kina amerykańskiego, był to film. O o powstały na początku lat sześćdziesiątych o gangach motocyklowych, z tym, że to było też taki kino eksperymentalny pełny pełne ścieżek muzycznych z popkultury. Co było innowacyjne, ponieważ nikt tego wcześniej nie robił motory były przedstawiane jako źródło zarówno jako ekspresja właściwie siły witalne jak i też źródło śmierciczną i motocykliści później wy brali udział w niesławnych wydarzeniach w ałta Mont podczas koncertu rollic stons, gdzie doszło do do solidnej bijatyki i zginął człowiek skądiną COP plur reising właśnie to, co organ na samym początku mówiła o tej zależności ROA i tanatosa instynktu śmierci Instytutu życia. W kinie anngera, to się przejawa od samego początku, bo pierwszy film fiybeex z czterdziestego siódmego roku przedstawia właśnie nieustające napięcie erotyczne między gangiem, marynarze, którzy molestują biednego chłopaka, ale jednocześnie końcowe sceny to jest to są to są tryskający fajerwerki, taka taka siła życia w tym wszystkim skorpioracją. Tak samo sam tytuł SKO korpior reising, czyli powstający z korpion, ale też asceder co korrpionie takie to jest odnośnik do do astroologii i w tej astroologii. Z kolei znak Skorpiona to jest znak i seksu i śmierć.
Oga straciliśmy na chwilę połączenie, ale rozumiem, że, ale już jest jesteś słyszałaś.
Myślę, że musiałam tak my tutaj.
Zdarkiem się zastanawialiśmy, czy to nie była jakaś interwencja engera właśnie w naszą.
Myślałam, że z innego wymiaru tutaj też interwencja nastąpiła. To myślę, że tutaj jeszcze ja chciałabym wspomnieć, dodając do tych wszystkich fascynacji właśnie i mistycznych ezoterycznych i erotycznych tamatycznych. To myślę, że bardzo bardzo istotną częścią dzieł engera i całego jego dorobku była fascyncja kinem i to takim sięgjącym jego najgłębszych korzeni. Czasami ja miałam w wrażenie, że genetangry jest nie tylko nieśmiertelny, ale że jest tak stary jak kino po prostu, że on, jakby jednocześnie z pierwszym kinematografem przyszedł na świat i po prostu towarzyszył rozwojowi tego tego medium, by był z nim tak silnie związany. No i myślę, że warto tutaj wspomnieć jeszcze o takim dziele innougiuraion w deplarze, dom też z połowy lat pięćdziesiątych.
1954 dokładnie.
Czwartego tak tak tylko, że on został odkryty, później już za kiedy, kiedy kontrkultura lat sześćdziesiątych sprzyjała zainteresowaniu andergrndem i kinem niezależnym, ale to jest też film bardzo bardzo pionierski, taki, który cytuje kino Niemek, który cytuje ablagasa, np. i w którym też Kane annger cytuje się sam takie jego. To to film, który przedstawia takie sekwencje poetyczno, rytualne jest tam wiele symboli telemickich i również nawiązania do wcześniejszego filmu engera Pius moment, który jest takim hołdem dla aktorek kina nie mego takich konicznych bogień, które wydawały się niedosiężne właśnie przez swoje milczenie na ekranie. I to jest film bardzo bardzo efektowny wizualnie. I myślę, że tutaj jako ciekawostka pomimo tego, że kanetanger już pod koniec swojego życia był znacznie mniej aktywny, to ten film stał się podstawą do troszeczkę troszeczkę nowej wersji właściwie takiego krótkiego metrażu inspirowanego właśnie tym firmem, ale już zupełnie nowego, który powstał na potrzeby kampanii reklamowej domu młody misonii, więc w już takie Pogranicze właśnie mody i kultury eksperymentalnej korzystały z tego dziedzictwa, no i właśnie enger został zaproszony do współpracy. Myślę, że być może to były takie obszary, w których on chciałby od początku się realizować, bo też te jego dokonania w latach sześćdziesiątych one miały silny, związek właśnie z takim popkulturowym hil Life on za sprawą swojego docenienia przez przez artystów tamtych czasów on dążył do współpracy właśnie próbował przy LUS i f reing zatrudnił Marian faceol, do jednej z ról w invocationona Mar był w kontakcie z g pagem, więc myślę, że taka bliskość w kultury kultury popularnej w tym najlepszym wydaniu takim najbardziej fascynującym, gdzie faktycznie w jakby gwiazdy pełniły na chwilę ponownie rolę bóstw, ale też do w dokonywały aktów transgresji. Myślę, że to bardzo bardzo pasowało do engera.
Ta inspiracja była w obie strony, to znaczy on te postacie zapraszał, a później pewne wątki z estetyki, którą tworzył też się pojawiały w tak to zgadza się tych artystów.
Tak być może najlepsze płyty roling stosnsów nie byłyby tak dobre, gdyby, gdyby nieznajome senngerem.
Darku, do tego, chcesz coś dodać.
No to były specyficzne postaci znaczy ja ja rozumiem tą linię wnioskowania, ale nie rzeczywiście knek netanga lubił i lubił Bob kultury, jednocześnie on by chciał ją wypaczać, sprawiać, żeby zbaczała z utartych torów. To były ezperyentalista. I to bardzo konsekwentny eksperymentalista postaci, o których tutaj jest mowa, stanowiły część takiego półśwadka, właściwie tamtejszego i wszyscy mieli 1 jednąspólną cechy interesowali się magią. No wspomniane te i na górliśmy na deplazie dom, czyli otwarcie świątyniprzyjemności. To był film bazujący na rannych doświadczeniach, czyli na balach maskowych, które sobie urządzali w Kalifornii, tamtejsi przedstawiciele świata artystycznego, przebierając się np. w bogów i to rzeczywiście jest taki bal bogów, ale pamiętajmy też o tym, że to to to nie jest kino naracyjne, to jest kino szybkich klatek nakładających się na siebie klatek. Co było niesamowicie rewolucyjne, on po prostu tam tam było kilka poziomów w wizji, jednocześnie nakładających się na siebie i ten film jest inspirowane myślą ojstra króla brtyjskiego maga jego jego sztukami ceremonialny, ale.
Litera króle, ja magię wątki Lu cyferyczne zostawiam na deser na trzecią cze rozmowy to ma dużo znaacja, które zaraz nadejdą.
Tak i warto byłoby wspomnieć też o tym, że te związki z tymi ludźmi mają bardzo diaboliczny Halik charakter w gruncie rzeczy, bo tu też czołowe postacie w życiu w życiu, a ista Ewy w życiu przepraszam, kiedy ta angera to tak naprawdę były bardzo dwuznaczne, więc ja będziemy mieli chwilkę później, to chętnie o tym opowiem.
Masz na myśli m.in. krule ja.
Właśnie mam na myśli jego Muzy na początku bobieego obozoleyak, którego on wydobył jako aktora do filmu lusihfer ratising niestety ten film nie powstał, ponieważ Bobi bozoley. Oczywiście to jest wg opowieści kaenthangera, który był też mitowanym, więc pamiętajmy o tym, że to nie musi być prawdą. Natomiast Bobi bozolle ukaradnitaśmy i schował na pustyni, gdzie one podobno tam wyparowały, zostały tylko skrawki odpadki, właściwie z tej produkcji filmowej, które knehanger wydobył z kosza i z tego stworzył później film invokkaion w majemont w blader, do którego muzykę bardzo noizową bardzo głośno hałaśliwą na syntetyzatorrze. Mógł po raz pierwszy obsługiwanym przez Mik jagera właśnie stworzył ten ten słynny muzyk celebryta i powstała z tego re zresztą niesamowita wizja bardzo szybka bardzo okrutna najokrutniejszy film ktangera, bo jeśli obrazujący też wojnę wietnamską, gdzie się przenikają rytuały magiczne z obrazami z wietnammu. Cała cała te plaejada twórców właśnie, a no i bo bo olei potem trafił do więzienia za zamordowanie garygo hinmana w ramach tych wielkie sprawy związane z tzw. rodziną chalsa Masona, bo słynna była też historia walolta 60.
Wrócimy do tej rozmowy po informacja holga Drenda, Dariusz dyrektor, teatr, dyrektor teatr. Olga Drenda i Dariusz misiona wciąż z nami rozmawiamy o kenecie angerze awangardowym eksperymentaliliście magu kina. Jak tutaj mówiliście, oboje no i właśnie ten wątek nazwijmy to religijno magiczno lucyferyczno krąlejowski, chciałbym tutaj teraz omówić, bo to jest silny wątek właśnie w twórczości ingera, też w jego światopoglądzie w jego życiu. Kim dla engera wobec tego był Aster krulej. No i też kim był, a lister krulej może kilka słów, no to do Dariusza Misiek, który tutaj, a lister krauleja wprowadzał do naszego kraju w latach dziewięćdziesiątych. To pytanie kieruje.
A listy kreuli były brytyjskim dekadentem, poetą alpinistą mistrzem szachowym i okultystą przede wszystkim. Który działał. No od końca dziewiętnastego wieku do połowy dwudziestego wieku i był bardzo wpływowy, jeśli chodzi o rozmaite kręgi, również artystyczne, ale też ukształtował całą tą myśl, która obecnie jest gdzieś tam związana ze współczesną azoteryką. Właściwie był taką naczelną figurą tylko tylko tylko dość dość dość mroczną, więc trudną do wpchłynięcia, no ale ten mrok prawdopodobnie sprawił, że knyowi angerowi się bardzo spodobał angress się zainteresował królejem już w okresie licealnym. Właśnie prawdopodobnie ten Ca z horryington, z którym założył KO operatuwę filmową, przekazał mu informację o tym, ponieważ harington na planie filmowym współpracował z aktorką marcievi Camerona, bardzo RI Cameron była żoną jaeka parsona, ucznia lista Ca królleya tak.
Inżyniera wynalazce i okultysty.
Tak, zresztą od paliwa rakietowego specjalist, który nawet od jego nazwiska jest krater na Księżycu nazwany, więc.
Skądinąd, to też są kręgi, w których bywał elleron habard, założyciel kościoła sdientologiczny się tam najbardziejsem bardzo dobrze znał i nawet chyba.
Żonstent o engerowi bloku blokowali stdjęlozy, publikację bawilon. Więc to się wszystko ze wszystkim łącznie jak zwykle bym.
Może. Ja ja tutaj ja tutaj tak bardziej skupiałam się na tych wątkach czysto artystyczną popkulturowych i może na wątku sławy, ale myślę, że to do czego też sama dążyłam, to stwierdzenie, że koniec końców nie było tutaj wielkich różnic, bo jednak myślę, że te granice między twórczością artystyczną też później kulturą popularną, a magią one bywały tutaj bardzo bardzo płynne i mogło czasami w nich chodzić. O bardzo bardzo podobne bardzo podobne cele, czy bardzo podobne osiągnięcia, tyle tylko, że do, których.
Zmierzanogar.
Jest tak kwestionującą postacią, że ona ten splot w różnych dziedzin pozornie niemających ze sobą wiele wspólnego, a jednak z taką magiczną potrzebwką, która to wszystko łączy uwydatnia.
Tak. No i ta Marcin Ca Maron, która, która była żoną ucznia, a lista króleja potem trafiła na plan filmowy tego filmu i nagruje się na depleży dom otwarcie świątyni, przyjemności, o którym wspominaliśmy wcześniej i skradła szoły, a na istnin, która też tam występowała i która chciała być gwiazdą tego filmu, czyli tutaj słynnej pisarki feministki mażeli kameron przyjęła tam postać tzw SZ karłatnej kobiety balon tej partnerki apokaliptycznej. Bestii również też drugą rolę jako odgrywała w tym firmie to była boginikalich induska bogini życia i zniszczenia. Ten te wątki magiczne są bardzo istotne w kinie kanetangera zresztą nie bez kozery nazywa się ten cykl filmowy, medzik klam re sejchu, że te filmy, którą tworzyły i wspomniani tutaj też zresztą w muzyy rokckowi, którzy byli związani z nim też bardzo byli zainteresowani kultyzmem dzimi Pa kupiłby do malistra króla bolewskain Mig gżeger też się interesował tematyką ha Marian faitfor była bardzo bardzo zaangażowana. Jeszcze były takie postacie kanita balentberg też partnerka stonsów czarownica, no by wiele wiele innych samo takie arcyzieło późne późne, bo to też powiedzmy sobie co to znaczy późne ostatnie wielki film kenhanger stworzył w latach siedemdziesiątych miał właśnie wielki problem z z produkcją lusifer reising, bo najpierw tytaśmy muskradł. Bobi bozole i musiał kręcić ten film od nowa filmu kręcony w różnych świątyniach naturalnych świątyniach, stąd heć egzerstein miał przedstawiać kult słońca, ale dobrą sprawę ja przedstawiać kres starej epoki chrześcijaństwa, no bo powiedzmy sobie szczerze Kenta anger był też bardzo mocno anty chrześcijański w jego filmach też występował antoon szandorlavej, twórca kościoła szatana. No ivlucverrealizing właściwie to to ustala juższ bazował na na takiej historofiię listera królleja, czyli przekonaniu, że właśnie odchodzi era patrichalnego ojca symbolizowanego przez Jezusa Chrystusa i nadchodzi era dziecka symbolizowanego przez tutaj Boga chorusa egipskiego, tudzież właśnie Lucyfera.
Olga.
Tak, przepraszam, bo tutaj coś na weczkę znowu tak znowu przerwało. Myślę, że tak padło padłe słowo lubcyfer.
No właśnie, tak wyjaśnimy relacje pomiędzy kennetem anngerem malu cyferem, bo nie są sąsiadami brzmi groźnie to jest.
Inaczej luzyfery, czyli nie są te światło, kino niesie światło, ponieważ bez światła nie ma obrazu filmowego, stąd knetanger uważa, że jest to moc lucyferyczna, która, która ma na zawsze zmienić świat. I on bardzo wierzył w moc sprawczą kina. To jest bardzo bardzo istotny tak.
Tak właśnie, że chciałam coś podobnego, że właśnie, jeżeli w największym skrócie i w największym uproszczeniu definiujemy magię jako moc wpływania na rzeczywistość poprzez gest słowa lub obraz. To właśnie dokładnie w ten sposób canetanger ujmował kino i starał się przy jego pomocy działać właśnie, że to było to było jego medium. I myślę, że mogę jeszcze dodać, że on nosił się przez pewien czas zamiarem stworzenia filmu biograficznego, a listę, że krauleju, ale koniec końców to nie doszło do skutku.
Mówiliśmy już jakoś na początku o tym, że te ostatnie lata enger spędził w jakiejś izolacji trochę zapomnieniu w ogóle filmy przestał w pewnym momencie robić i skoncentrował się na tym swoim trzytomowym dziele holywood Babilon. Przy czym trzeci tom jak już mówiliśmy z powodu oporu kościoła scjętologicznego i to ma kruza się się nie ukazał, ale też jeszcze napisał kilka innych książek. No ale filmy przestał robić, co się co się przez te ostatnie lata wobec tego jeszcze powiedzcie z nim działo, jak te jego ostatnie lata życia wyglądały, przy czym ja tylko jeszcze muszę się podzielić 1 swoim wrażeniem, które za każdym razem jakoś miałem, kiedy widziałem jego zdjęcia, on też po prostu niesamowicie wyglądał. Co za facjata niebywała, no naprawdę to jest coś takiego, co też w odbiorze człowieka czasami bardzo gra, a co miał taką jakąś niebywałą posępną fizjonomię, no naprawdę wiekiem.
Stało się wielkim? Unknown speaker 5 Roca tak, to coś takiego tam było.
Rzeczywiście tak, że jak on od sprawie wrażenie faktycznie człowieka spoza czasu.
Tak należył 96 lat, rzeczywiście też jest niesamowite, biorąc przed uwagę, że to był człowiek, który się nie oszczędzał, on on może nie sam bezpośrednio, ale jego najbliższe otoczenie. To byli zwykle naa narkomanii alkoholicy, ludzie eksperymentopoli ekspermiujący bardzo mocno z rozmaitymi nienormatownymi, zachowaniami intensywnie żyjącym. No i on nie o tego intensywnego życia często też szarpania się z tymi aktorami kochankami, to można byłoby pewnie rozmawiać o tym godzinami krzyż 96 lat życia. Ostatnie lata są niejasne, są niejasne, nawet twórcy facebookowej strony mu poświęconej sugerowali, że były przytrzymywany wbrew swojej woli przez swojego tak ostatniego partnera Brajana batlera, z którym z, którym rzeczywiście na początku dwudziestego wieku stworzył zespół muzyczny i robili takie SI światło światło i dźwięk takie sły on angegrow na terminie, a batlerę na gitarzy to były dość takie ambientno eksperymentalne twory też właśnie w esyce światła i dźwięku batler był właściwie stał się tego jego takim nowym bobim bozolejem, tylko, że w tym przypadku anger był już znacznie starszy i nieszczególnie miał siłę przebicia. Podobno ostatnie lata spędził w domu spokojnej starości, ale jest to dość niejasny, on zwar 11 maja, a pierwsza informacja o jego śmierci pojawia się dopiero 24 maja na dobrą sprawę między osiemdziesiątym rokiem, a początkiem 20.01. wieku nic nie stworzył, potem zaczął tworzyć znowu filmy. Ja zresztą też brałem udział w jakiś w jego wielkiej retrospektyie w Paryżu w fale do KIO bardzo ciekawym doświadczenia był dość dobrej kondycji, wtedy pokazywał wtedy swoje najnowsze filmy, zrobił dość dużo nawet takich krótkich filmów, ale one nie miały w sobie już takiego powiewu świeżości. To raczej były filmy takie sentymentalne o ludziach, którzy odeszli 1 film iśćwil, to była właściwie. To był montaż rozmaitych filmów propagandowych z czasów Niemiec nazistowskich. Bardzo jest o pojęcia woli. Olga.
Jest taka animacja jeszcze z lat dwutysięcznych Maus. Even.
Tak tak to jest faj.
Temat myszkimikiana, a ona faktycznie jest jest ciekawe też formalnie no i po raz kolejny to jest powrót do motywu Disneya, czyli, czyli też kolejnej tajemniczej po stacji holywoodu. I myślę, że.
Ale jedno no to nie jest prawda, że on jest zamrożony. Tak czeka na wskzeszenie.
Jest podobno to nie jest prawda, ale ja bardzo długo w to wierzyłam. Ja też wiedzieć, że tutaj faktycznie udało się w mnie przekonać to bardzo skuteczniej na wiele lat absolutnie no i to produkcja nie wiem. Nie wiem, czy ta produkcja dla misonii to nie jest ostatnia jedna z ostatnich na pewno to jest.
Bardzo ostatnich, to pewno tak ja też na chwilę było kilkanaście, ale one rzeczywiście raczej raczej nie były zbytnio istotne. Rzeczywiście o tej myśli tokita, to jest taki fajnieniejszy film i l ten montaż też jest interesujące, a reszta no miałem sposobność oglądania tych tych filmów na te festiwalu w Paryżu, którym ona się zjawił. Osobiście i to było chyba jakiś jego właśnie jeden z ostatnich wystąpień no i to nie było najciekawsze niewątpliwie niewątpliwie on był bardzo mocno związaneny z, a anngardą filmową z takimi postaciami jak maja de re Mekas, który zresztą był ich bardzo też istotnym sponsorem też i przecierał szlaki dla takich postaci jak anger. Jak stan brakkieć, z którym on miał też zrealizować ten film, ale się nie udało bardzo dużo bardzo dużo filmów ange zaczynał i nie realizował z braku środków. No to niestety radziło w nim sporą frustrację, więc on trochę zamknął się w sobie i na dobrą sprawę robił czasami takie robudki, z których były pieniądze, ale nie były to puszczane w świat, tylko to były praca dla jakiś większych reżyserów. Jakaś pomoc komuś tam za pieniądze i z tego i z tego żył też no bo wiadomo, że on nie byłby w stanie żyć z pieniędzy tylko z holywood Babilon nie miał aż takiej też fortuny rodowej re rodzice bardzo szybko już jak wyjechał do Paryża w pięćdziesiątym roku, to odcięli się od niego, więc on na dobrą sprawę były s sal mademenem tak i to jest niesamowite.
Ostatnich kilku, tak, przepraszam przerwałem.
Óso wallga, proszę bardzo, tak.
Tak może jeszcze w ostatnich kilku latach się pojawiło kilka takich wywiadów czy krótkich dokumentów. Pamiętam, że była taka próba, ponieważ wiem, że świat mody lubi bardzo odkrywać w artystów, nie wiem, z którzy, którzy na ileś lat trafili w cień i po prostu nadawać im takie nowa nowe spine, że po prostu wiem, że producenci sesji mody bardzo bardzo lubują się w tym i była taka próba właśnie odkryci na nowo kenneta angera przez nie tylko taszelka jest tej kampanii misonia, ale przez dom młode Górki pojawił się taki krótki metraż filmowy, ale wydaje mi się, że wszystkie wszystkie te materiały filmowe wszystkie te dokumenty i wszystkie te wywiady one są no sprzed kilku lat i potem potem nastąpiła cisza.
Tak właśnie na dobrą sprawę. To ostatnie 10 lat jest nawet milczenie?
No właśnie, to myślę jeszcze można by było długo eksplorować i twórczość i życie keneta engera. Ja jeszcze miałem taką myśl, żeby na koniec was zapytać o to, czy są jacyś artyści artystki, które są takim bezpośrednimi, czy, których można byłoby określić mianem takich bezpośrednich uczniów engera? No bo są te różne inspiracje, ale czy to było, czy to był człowiek, który miał takich wyraźnych, że się tak wyrażę folowersów.
W sztuce?
Olga.
To ja chciałbym tutaj chciałabym tutaj też na chwilę głos jeszcze Darkowi, bo przerwałam mu za. To.
To nie jak szkodzi nie wydaje mi się, że.
Dodam, że musimy już kończyć.
Czyli jest jest duże, jest dużo takich eksperymentalistów magicznych rzeczywiście, ale niewielu z nich ma taką moc perswazji, co co miał, co miał kino keneta angera i niewątpliwie największy wpływ enta angera był. Proszę wprowadzenie pewnych wątków technologii, które wcześniej nie były obecny estetyka coir, montaż teledyskowy zestawianie treści spopkultury z treściami andogradowymi tego typu historię zapewniły mu wieczność w sztuce filmowej.
Bardzo serdecznie wam dziękuję za to spotkanie i opowieść o kenecie angerze byli z nami Olga Drenda. Dziękuję ci bardzo. Olga.
Dziękuję.
-li da Dariusz Misiuna też ci. Bardzo dziękuję, dziękuję bardzo, no, a my jeszcze tutaj z Katarzyną murawską zostajemy, bo zaraz informacja, a po informacjach pojawi się w studiu Dorota ogrodzka, a na łączach będzie Magdalena sowól. No i będziemy zarówno rozmawiać jak i słuchać muzyki, którą Magda stworzyła do projektu opiekunki, chcemy całego życia, to jest performatywne słuchowisko, o których które przygotowuje właśnie Stowarzyszenie pedagogów teatru. No i Dorota ogrodzka rzecz jasna. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
-
36:18 W studio: Jakub Belina-Brzozowski
-
22:58 W studio: Tomasz Wasyłyszyn
-
37:44 W studio: Justyna Dżbik-Kluge
-
25:31 W studio: Monika Budzińska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
06:38 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie10:50 W studio: prof. Konrad Pędziwiatr
-
13:20 Połączenie10:58 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
11:40 Kultura Osobista13:10 W studio: Agnieszka Przepiórska , Kinga Sochacka
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL