Rozwiń » To jest audycja pracy od podstaw przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną jest panela krzypkowska cześć dzień dobry cześć specjalista od sztucznej inteligencji z firmy micre. Sooft rozmawiamy dzisiaj, dlatego że zbliża się diżytaliuf forum, czyli takie spotkanie wersji online i ofline dla różnych nauczycieli, nauczycielek edukatorów edukatorek ze szkół, gdzie m.in. o rozwoju nowej technologii będziecie rozmawiać wciąż szkoły mogą się zapisywać na tę wersję online didtaliów forum, więc zachęcam państwa w opisie do podcau z tej rozmowy będzie link, gdzie można się zapisać, a radiotokfem jest patronem medialnym tego spotkania tego forum na samym początku chciałam się zapytać, o co się najczęściej pytają osoby uczące, innych uczące dzieci, młodzież, jeżeli chodzi o sztuczną inteligencję i rozwój sztucznej inteligencji.
Myślę, że niestety najczęściej jestem pytana ostatnio jak zablokować dzieciom dostęp do czatu gbt, to jest chyba ostatnie pytanie, które pojawia się najczęściej. No, a wiesz mówię niestety, bo no tak jak pewnie spodziewasz się, sądzę, że dużo jest rzeczy, które możemy wyciągnąć z tej technologii i wszyscy edukatorzy i edukatorki mogą mego dużo się uczyć. Też staramy się tutaj kolektywnie. Myślę jako takie komit znające się bardziej na tej tematyce promować tutaj mówić, że może to dużo dawać nauczycielom nauczycielkom wszystkim osobom, które i prowadzą zajęcia i chcą się czegoś nauczyć i uczą czegoś innych. No ale jest ciężko czasem i też nie dziwię się, jak mamy przed sobą, dziwne czarne pudełko, to jest to czasem trudne jakoś przejść nad tym nad tym czarnością i pudełkowością.
To jest taki moment, w którym trochę zmieniają się zasady gry, czyli no łatwo było sprawdzić, czy ktoś wydrukował wypracowanie z Wikipedii, ale sprawdzić czy to czat gpt napisał. To wypracowanie jest już dużo trudniej właściwie, jeżeli dobrze rozumiem, bo przyznam, że w kwestii rozwoju sztucznej inteligencji nie wszystko rozumiem, dlatego z przyjemnością tutaj pytam nie jest to do sprawdzenia, ale też trochę nie o to chodzi bardziej chodzi o to, jak w ogóle wykorzystać ten rozwój technologii, jak wesprzeć dzieci młodzież w tym, aby odpowiedzialnie korzystały z tego czatu, czyli np. nie udzielały czatowi informacji na temat swojego życia. Prywatnego nie dzieliły się z czatem różnymi informacjami, bo przecież no do końca nie wiemy, co się później z tymi informacjami stanie.
Znaczy to na pewno jest dobra dobra uwaga i po pierwsze jest jest pary rozwiązań np. upen ja, czyli de facto twórcy trzeba pgpt oferują takie rozwiązanie, które jest w stanie. No na razie tak jak tutaj też mówisz, że stosunkowo niskim prawdopodobieństwem ocenić czy praca została napisana przez właśnie czata, czy przez sztuczną inteligencję, czy przez człowieka? No bo jednak te algorytmy mają pewne swoje charakterystyki, które, jeżeli piszą pracę od zera, no to w stanie je jakoś pewien sposób wyłapać. No ale tak jak i mówię, no ta prawdopodobieństwo jest stosunkowo niskie, więc szansa, że to złapiemy, jest no nie jest też taka wysoka, ale myślę, że ma środki, mówiąc, że trochę nie o to chodzi, dlatego że w pewnym sensie myślę, że po pierwsze warto jest spojrzeć na to, że jak ja np. patrzy na moją pracę ze studentami, to myślę sobie, że staram się robić takie rzeczy i tak pracować z nimi, żeby jak najwięcej było między nami interakcji międzyludzkich, a nie takich zadań, które są np. wpisane i oni mogą w pisać je za pomocą czata albo np. oczywiście to już jest poziom akademickie, więc trochę też jest inna sytuacja. No ale w momencie jak np. nawet mówiłem, śmiało Słuchajcie ten program albo te rzeczy z programowania, możecie napisać za pomocą czata, tylko poprosi też czata, żeby wam wytłumaczył, o co tam chodzi. Spróbujcie zrozumieć, o co chodzi w tym w tym w tym programie no, bo to ma być jakaś technologia, która wspiera nas w lepszym rozumieniu w rozumieniu różnych rzeczy. Myślę, że na poziomie takim szkolnym czy wczesnoszkolnym też jest tak Fakt, że możemy korzystać z niego trochę jako takiego naszego prywatnego, tu tora i zapytać go Hej, suchej nie rozumiem, tych ostatniej rzeczy z historii. Czy może mi pomóc? Przykład zrozumieć to albo napisję zadania, które mogą być na sprawdziaanie, żeby mogła protestować, a potem sprawdzić mi je czy dobrze pisze, że pierwszy rozwy był w tym i tym roku to są takie wszystkie jeszcze, do których możemy korzystać z tego czata, tylko też nie myślimy o tym i nie edukujemy dzieci ani osób dorosłych. O tym, że jest ta obcja.
Pytanie czy wciąż potrzebujemy wiedzy, kiedy był pierwszy rozbiór Polski, czy raczej potrzebujemy wiedzy przyczynowo skutkowej, nawet jeżeli z historii czy czy właśnie też sztuczna inteligencja, no my w ogóle rozmawiamy dużo o zmianie tego, jak ma wyglądać system edukacji, więc to jest myślę też spowodowane tym, dlaczego to pytanie do ciebie jest najczęstsze. Przyznam, że jak zadawała mnie to myślałam, że właśnie taka będzie odpowiedź. No właśnie, że myślimy, że jak wyłączymy internet, jak wyłączymy komputery, jak położymy kartkę i długopis, to cofniemy pewne sprawy, a przez to będziemy mogli uczyć dzieci, tak jak uczyliśmy do tej pory i czuć się w tym bezpiecznie powiedziałeś, że uczysz studentów. Jak jeszcze wykorzystujesz w swojej pracy dydaktycznej właśnie sztuczną inteligencję?
No znaczy na pewno warto wspomnieć, że sztuczną inteligencję też dużo szersze pojęcie niż tylko Czaki pt i to rozwiązania takie i gpt, o których mówimy, teraz. No teraz umów mówimy o nich najwięcej, dlatego że są obecne i widzimy je cały czas no ale wszystkie modele de facto, które np. pomagają nam ocenić, właśnie nie wiem, tak najprostszym sensie czy na obrazku jest pies czy kot albo ocenić. Nie wiem, jak będzie wyglądało PKB w następnych 10 latach, to wszystko suszcznej inteligencji, a nawet filtry, jakby w poczcie mówiące czy jest co z panem. To też jest de facto różnea inteligencja, więc pamiętajmy, że ta ilość rzeczy jest szeroka i to np. w biurokracji takiej jak odkrywanie filtrów z panu możemy używać, jakby E jaja mega nam pomaga, no bo nie musimy np. filtrować tego sami już kwestia tego, że niektóre z nich są lepsze niektóre są gorsze, ale wydaje mi się, że to jest ważne ważna rzecz do zaznaczenia, ogólnie personalnie oprócz tego, że polecam studentom, jeżeli czegoś nie rozumieją i studentkom, żeby patrzeć właśnie np. na takie rozwiązania na czata, bo jest bardzo niski próg wejścia, tak w sensie, jeżeli umiełem mówić po polsku. To możemy sobie z nim rozmawiać i próbować zrozumieć rzeczy, więc, jakby każdy student studentka każda osoba dziecko może z tego korzystać, więc po pierwsze, żeby próbować właśnie różne rzeczy, których nie rozumiemy próbować, jakby, żeby ten czat nam tłumaczył różne tematy, no bo ważne jest, żeby rozumieć różne koncepty, nawet jeżeli może wiedza o pierwszym rozbierze Polski, nie jest Super, jakby ważna teraz, żeby ją pamiętać, ale fajnie jest jednak mieć jakąś taką perspektywę historyczną przynajmniej z mojej perspektywę, a po drugie, np. ja sama daje np. czatowi pomysł na moją moje zajęcia i pytam i słuchaj, co myśli, że mogłabym poprawić. Jak mogę robić te zajęcia bardziej interaktywne albo np. pytam, że chcę zrobić ćwiczenie. Mam taki taki temat wykładu jak i ćwiczenie twoim zdaniem mogłabym zrobić daj mi 3 pomysły. No i oczywiście nie biorę tego wszystkiego, tak jak leci po prostu wypisuję. Wrzucam od razu ze swojego skrryptu, np. zajęć to tylko jednak zmieniam. To jest trochę taka maszyna pomysłów. Myślę, że to jest fajne, jak myślimy o lekcjach, nauczyciele i nauczycielki tworzą swoje lekcje pomysłu na eventy w szkole, to możemy korzystać z takiego czata, żeby zapytać, bo słuchaj mamy dzień. Pi co możemy zrobić na dzień pi.
W szkole.
To jest też tak, że te dzieciaki, które są teraz w szkole, to dla nich sztuczna inteligencja w miejscu pracy będzie już no powszechna no i będą z tego korzystali na co dzień. My na razie traktujemy to jak właśnie taką nową bombę mamy po prostu mnóstwo w mediach wywiadu z osobami takimi jak te, które zajmują się sztuczną inteligencją, nie od listopada zeszłego roku, tylko już od wielu lat, więc mam wrażenie, że też nie wiemy, jak sprawić, żeby dla nich to środowisko było jakoś bezpieczniejsze przyjaźniejsze, żeby też potrafili z tego korzystać, odpowiedzialnie powiedzmy. Czy z tej perspektywy nauczyciele nauczycielki osoby dorosłe też myślę o rodzicach, którzy są w otoczeniu dzieci, ale nie są tak jak te specjalistami od sztucznej inteligencji mogą coś dzieciom wnieść w takim odpowiedzialnym korzystaniu w takim rozwojowym korzystaniu z tego narzędzia z tych narzędzi? Wielu przecież?
Tak, znaczy wydaje mi się, że pierwsze rzeczy jest taka, że w ogóle uczenie dzieci na temat, jakby i rodziców. Także to jest ważna kwestia rozumienia tego, z czego korzystamy, dlatego, że jakby to jest myślę, rzecz, której bardzo brakuje nowe technologie, teraz są wprowadzane bardzo szybko, mega szybko mamy nowe rzeczy na rynku. No i nawet dla mnie to jest także nowe rzeczy ciągle wpadają i ja muszę naprawdę dużo pracy włożyć w to, żeby być na czasie z tym, co się dzieje, a jeżeli ktoś się tym nie zajmuje, no to jest 10 × trudniejsze tak no bo jakby nie masz takiego ten próg wejścia jest troszeczkę wyższe. No, więc na pewno to co rzeczy mnie optuje. I co myślę, że smga ważne, żeby prowadzić zajęcia, mówić o tym, co to tak naprawdę jest, żeby wszyscy mogli zrozumieć trochę przestać się bać tego rozwiązania, a trochę też rozumieć, jakby z, czego korzystamy, no bo jeżeli rozumiemy, jakby jak działa samochód, to też jest nam łatwiej prowadzić go, więc to jest dokładnie taka sama taka sama zasada no i to może być trochę kontrowersyjny, ale ja np. zawsze jak zrozumiałem z czatem, to ja mu dziękuję, albo proszę go różne rzeczy, zawsze jakby odnoszę się do niego, tak jak do, jakby drugiej osoby w pewnym sensie. I to nie, dlatego że antropomorfizuje go i mówię o jej ku to jest teraz jakiś nowy, człowiek tylko po prostu, dlatego że sądzę, że to jest ważne, żeby z wszystkimi istotami albo jakimiś algorytmami, z którymi żyjemy, żeby praktykować w sobie takie właśnie bycie miłą osobą. No i no sądzę, że to jest np. ważne, żeby zawsze być Mią osobą dla wszystkich rozwiązań, nawet, z którymi Inter traktgujemy, bo to nas uczy tego, że no, jakby to jest okej. To jest fajne, to jest dobre do robienia, a także w ogóle uczenie takiej. Myślę 1 ważnej rzeczy, czyli tak do tego otwartego czata, do którego wszyscy mamy dostęp rodzice nauczyciele nauczycielki ważne jest, żeby nie wrzucać i żeby dzieci nie wrzucały właśnie żadnych swoich prywatnych danych. Tak imienia nazwiska adresu, no bo jakby to jest to są jakieś informacje prywatnej. Chcemy tutaj zachować, więc ważne, żeby uczyć dzieci, żeby takie rzeczy nie wrzucać, bo one czasem o tym nie pamiętają albo nie myślą no a po drugie, takiej właśnie odpowiedzialności społecznej. Nie wiem. Ja bym nie chciała jak się z dzieckiem, to mówi się, nie kłam, nie mów nieprawdziwych rzeczy, no to tak samo nie wiem, jak napiszę, wypracowanie takiej czat, możemy pomóc napisać wypracowanie, ale ja nie chciałabym nie wiem, być nieuprzejna i udać, że ja coś zrobiłam, mimo to, że ja tego nie zrobiłam, jakby uczmy, że to nie jest zakazane, bo zakazane. Zawsze jest najfajniejsze i zawsze fajne jest takie zakazany owoc, ale uczmy, że to jest coś można pomóc, ale nie zastąpi naszej pracy i naszego wkładu.
Powiedziałaś o tym, żeby się nie bać jednak pod kultura nam podpowiedziała wiele scenariuszy, które są mało realne większości tego, że jednak mamy się, czego bać, więc w kontekście szkolnym i edukacji myślę, że ten strach jest bardzo powszechny w kontekście szczególnie czy ta gpt, bo to jest jakoś tak wydaje mi się najbardziej najbardziej zabiera. To, co miało być tą własną pracą, daje szansę właśnie takiego trochę oszukiwania. Też myślę, że ta kultura ona działa także kultura sprawdzania w edukacji, szczególnie polskiej, która tak dobrze funkcjonuje, też daje chęć do tego, żeby oszukać kulturę sprawdzania, bo to nie jest kultura współpracy między kadrami pedagogicznymi, a uczniami uczennicami, tylko raczej takie zabawa w takiego kotka i myszkę. Czy ty masz poczucie, że nie ma się rzeczywiście, czego bać? Czy myślę, że ten strach po prostu nie pomaga. Może jest jakiś inny scenariusz?
Znaczy myślę, że jest są 2 perspektywy, jest taka perspektywa tych rozwiązań, które mamy teraz, czyli np. tutaj czat gpt, o którym rozmawiamy i na pewno należy pamiętać, że to nie są rozwiązania idealne. I ja tutaj mówię o takim strachu w kontekście no właśnie, że nauczyciele i nauczycielki mówią wyłączmy nie pozwólmy nie dajmy, idźmy do przodu pewnym sensie. To jest złe i uważam, że ten strach jest w pewien sposób naturalne, ale nie zgadzam się z nimi uważam, że należy pracować nad tym, żeby pokazywać to rozwiązanie i dzieciom i osobom dorosłym jako coś, co może nas wesprzeć. I to jest 1 kwestia. Druga kwestia jest taka, że tak jak mówię, trzeba pamiętać, czym to narzędzie jest, czyli np. dużo się mówi o tym, że to narzędzie robi taką rzecz, która nazywa się halę conacjami, czyli że on, jeżeli taki czat wynikający z tego, jak jest zbudowany. Ta sieć neurnowa, która tam siedzi pod spodem, jeżeli ona nie zna odpowiedzi na jakieś pytanie, czyli np. nie nauczyła się czegoś, będzie zmyślać i nie powie nie wiem, nie znam odpowiedzi na to pytanie tylko np. wymyśli. Jak zapytam ją nie wiem, co się stało w 2023 roku, tam jak jest mały miesiąc maj. No to w lipcu, no to ona powie OJ, potencjalnie stało się to tamto tak w sensie oczywiście to jest do sprawdzenia, ale są takie elementy, że jako taki przykład ona zacznie pewne rzeczy po prostu mówić, które nie są do końca prawdziwe. I to należy pamiętać, że ja zawsze mówię, że to narzędzie trzeba sprawdzać tak, czyli ja z tego często korzystam jako takie wsparcie, ale później sprawdzam je np. w innych źródłach albo jest też rozwiązanie takie jak możecie wejść sobie na je wbingu. W wyszukiwarce jest taki bink E ja, czyli jest czat de facto, który jest połączone z internetem i wtedy nie dość, że robi nam te wszystkie rzeczy w sty pisze nam informacje. Ja daje nam źródła i to jest mega ważne, żeby wiedzieć z jakich źródeł pochodzą dane informacje. Po drugie, jeżeli chodzi o kwestie strachu, to zdecydowanie musimy właśnie uważać na to, żeby zaznaczać te informacje, czym są te narzędzia i jakie mają potencjalnie problemy, które na, które trzeba uważać, no a po drugie, jeżeli chodzi o taką przyszłość, tak, czyli właśnie chciałam powiedzieć, jak nazywać ten film z szwarceneger.
Z tymmilator.
Terminator dokładnie. No, więc jeżeli chodzi o taki terminatorowe, scenariusze od razu przyznaję, że ja nie widziałam tylko filmu, więc ja tylko ja tylko to jest takie popkultworowe Info, na którym po prostujduję.
Moim zdaniem z plakatu jesteś w stanie bardzo wiele z tych, z, który widziałeś, to już można nasz większość fabuły tego filmu, który ja bardzo lubię, żeby była jasność.
A bardzo dobrze i to jest takie tak się mówi o halucynacja. Ja jestem takim czatem nie prawda, jeżeli chodzi o Terminatora, bo ja tak wymyślam teraz, mimo to tego nie widziałam. No, więc jakoś jakieś tam pojęcie mam no i z tego poję pojęcia właśnie, jeżeli chodzi właśnie taki strach żesz. Inteligencja, zabieram pracę, zabierze nam nie wiem, właśnie pewien uprzejmie władza nad światem, no to z mojej perspektywy jest takiej wiedzy, powiedzmy na temat neurobiologii, jesteśmy trochę daleko tego sceniusza, więc o to nie musimy się bać i nie bójmy się o to bójmy się o to i zastanawiamy się na tym, jak sprawi, żeby te narzędzie nam służyły te, które mamy teraz, a nie np. nam szkodziły i właśnie tutaj te kwestia halucynacji dostępności, tak, żeby wszyscy mogli korzystać z tego, żeby to była technologia, które w pewien sposób pomaga nam, a nie właśnie np. nas dzieli nad tym, myśmy nad tym jak teraz to może wpływ na społeczeństwo, a nie potencjalnie nad myślę dalekimi scenariuszami terminatorowymi.
A jeżeli mają państwo więcej pytań do ciebie będziesz na digitaliów forum wciąż nauczyciele nauczycielki edukatorzy dukatorki mogą się zapisać na tą wersję online tego wydarzenia link w opisie do podcasttu? Z tej rozmowy, a to bardzo dziękuję za rozmowę. Pamela krzykkowska, specja od szusznej inteligencji z firmy Microsoft.
Dzięki.
Ja nazywam się tuzanna Piechowicz to była audycja praca od podstaw już za chwilę informacji Radia tokefem, a zaraz po nich Ewa Podolska i audycja utoktora dobrej niedzieli. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PRACA OD PODSTAW
-
15:15 W studio: Anna Jaglińska-Prawdzik
-
14:16 W studio: Marek Szymaniak
-
29:47 W studio: Anna Jaglińska-Prawdzik
-
30:36 W studio: Anna Morawiec-Bartosik
-
24:16 W studio: Karolina Andrian
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
30.09.2023 18:00 Szkoda czasu na złe seriale36:30 W studio: dr Agata Loewe
-
30.09.2023 11:00 Godzina Filozofów44:27 W studio: Artur Nowak , Tomasz Terlikowski
-
30.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend20:50 W studio: dr Konrad Maj
-
30.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend08:43 W studio: Joanna Solska
-
30.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:37 W studio: prof. Maciej Mrozowski
-
-
30.09.2023 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend15:36 W studio: Natalia Broniarczyk , dr Zofia Szweda - Lewandowska
-
30.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:02 W studio: dr Andrzej Kassenberg , Dominika Lasota
-
30.09.2023 08:59 Tak rośnie jedzenie59:32 TYLKO W INTERNECIE
-
30.09.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:13 W studio: Michał Kacewicz
-
30.09.2023 07:35 Pod dyktando
-
-
30.09.2023 11:59 Pod dyktando
-
-
30.09.2023 10:40 Młoda Polska14:03 W studio: Jagoda Pijaczyńska
-
30.09.2023 10:00 Młoda Polska22:31 W studio: Kacper Nowicki
-
30.09.2023 12:29 Pod dyktando
-
30.09.2023 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:26 W studio: Joanna Nawrocka
-
30.09.2023 13:40 Homo Science25:38 W studio: Leon Ciechanowski
-
30.09.2023 14:20 Człowiek 2.026:39 W studio: dr Izabela Kowalska-Leszczyńska
-
30.09.2023 15:40 Twój Problem - Moja Sprawa21:36 W studio: Tomasz Włosok
-
30.09.2023 16:10 Kampania w TOKu24:18 W studio: prof. Dorota Piontek , prof. Rafał Chwedoruk
-
30.09.2023 15:00 Skołowani28:09 W studio: Rafał Glazik
-
30.09.2023 16:00 Kampania w TOKu04:47 W studio: Pani Joanna
-
30.09.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa19:00 W studio: Katarzyna Rozenfeld
-
30.09.2023 16:40 Kampania w TOKu14:16 W studio: Klara Klinger
-
-
-
30.09.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM49:12 W studio: Filip Piotrowski
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL