REKLAMA

Europa znów wsiada do pociągów, zwłaszcza nocnych. Też byśmy wsiedli, ale... nie bardzo mamy do czego!

Codzienny podcast gospodarczy
Data emisji:
2023-06-05 07:00
Czas trwania:
09:01 min.
Udostępnij:

Europa przeżywa renesans kolei, zwłaszcza pociągów nocnych. Powód numer jeden, to oczywiście ekologia: pociąg nie szkodzi środowisku tak jak samolot. Ale nie tylko: pociągiem podróżni docierają z centrum do centrum, mogą zabrać tyle bagażu ile chcą, a latanie staje się ostatnio sportem ekstremalnym: za ciężkie pieniądze za bilety pasażerowie dostają w gratisie kolejki na lotniskach, zagubione bagaże oraz koszmarnie ciasne samoloty. U nas też pociągi wróciły do łask, zwłaszcza kiedy ceny paliw rok temu wystrzeliły. Niestety, jeśli chcemy pojechać nocą, to nie za bardzo mamy czym. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych po polskich torach kursowały pociągi zwane "hotelowymi", złożone tylko z kuszetek i wagonów sypialnych. Niestety, odstawione lata temu na bocznice, już tam zostały. Rozwiń »
Partnerem odcinka jest OANDA TMS Brokers. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu

Rozwiń » Podkast powstał przy współpracy z domem maklerskim oanda TMS Brokers.
Codzienny.
Podkast gospodarczy. Zaprasza Wojciech Kowalik.
Ten odcinek będzie o odrodzeniu, a skoro wielu z was zastanawia się właśnie nad sposobami spędzenia letniego urlopu, będzie mowa o pociągach dla wątpiących. W ten środek lokomocji 2 argumenty jest taniej i bardziej ekologicznie nie wspominając o tym, że wygodniej, bo pociągi dojeżdżają zwykle do centrów miast, a nie na ich o płotki, więc przy krótkich wypadaach samolot nie powinien być dla kolei konkurencją, ale są też komplikacje i pomysły jak podróżowanie na długich dystansach uczynić bardziej atrakcyjnym. Np. dzięki oszczędzaniu czasu, tyle że nie w ten najbardziej oczywisty sposób przyspieszenia biegu pociągu to jest codzienny podkast gospodarczy zaczyna. To będzie historia o renesansie pociągów nocnych pociągów, które Europa przywraca do życia, proponując je i promując jako zdrowszą dla wszystkich wszystkich alternatywę dla połączeń lotniczych, zwłaszcza na średnie odległości, czyli takie jak np. odległość z Rzeszowa do Świnoujścia czy z Jeleniej góry do Suwałk, ale zanim o tym, co jest. I co ma być kilka słów o tym, co było, a co najstarsi górale zapewne wciąż pamiętają? Np. przemyślaniny to pociąg najdłuższej chyba w Polsce relacji. Przemyśl Świnoujście, ten zuch jechał przez Polskę niemal przez dobę trasa ma prawie 1000 km pociąg startował około osiemnastej i dojeżdżał około południa albo później, bo droga daleka i niespodzianek na niej bez liku. Kultowa już nazwa tego połączenia pojawiła się w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, ale jako połączenie sypialny istnieje do dziś i gdy chodzi o czas podróży, prawie nic się nie zmieniło, ale to jeden z niewielu weteranów, bo większość polskich sypialnych zwanych przez jakiś czas szumnie pociągami hotelowymi zmarła śmiercią naturalną zabiły je szybkie połączenia dzienne i komunikacja samochodowa. Mniej więcej 15 lat temu na polskich torach dokonał się technologiczne przełom pociągi zaczęły jeździć szybciej zamiast kilkunastu godzin jazdy było mniej niż 10, a podróż w dzień stała się mniej upiorna, jednocześnie budowa wygodnych dróg skróciła czas przejazduchodem. Same samochody stały się dostępne niemal dla każdego, a na koniec do akcji wkroczyły tanie linie lotnicze bilet na samolot z 1 końca Polski na drugi kosztował mniej niż bilet kolejowy na tę samą trasę i mniej niż podróż samochodem. I to był moment, w którym kilkadziesiąt składów sypialnych w tym sezonowych zjechało na bocznicę dzisiaj stałych krajowych połączeń sypialnych jest mniej niż 10, a międzynarodowych co najwyżej kilka, ale do tego jeszcze wrócimy, odpowiemy też na pytanie, czy da się z Polski dojechać pociągiem sypialnym np. do Chorwacji? W Europie po dekadzie wróciło nocne połączenie Berlin Bruksela połączenie marki najtzliper zostało z zadowoleniem przyjęte w obu stolicach, bo Europa namawia przewoźników, by łączyli ze sobą w systemy kolejowe i podstawiali podróżnym pociągi sypialne. Chce w ten sposób przekonać Europejczyków do rezygnacji z latania i nie musi być szczególnie dobitna w swoich argumentach, bo korzystanie z lotnisk stało się w ostatnich latach sportem ekstremalnym odprawa trwa godzinami bagaże poruszają się po świecie wg własnej logiki brakuje personelu naziemnego, a rozkład lotów jest jak rosyjska ruletka nigdy nie wiadomo, czy polecisz, a jeśli tak to kiedy dokładnie, a czy widzieliście kiedyś tłum chętnych do odprawy na dworcu kolejowym, bo my nie dodatkowo dworce przeważnie stoją w ścisłych centrach miast. Odpada, więc problem z dotarciem do punktu startu, a pociągi oprócz polskich spóźniają się niewiele. No i nie ma żadnych ograniczeń w ilości i wadze bagażu można zabrać ze sobą rower hulajnogę i narty albo ponton podróżni lubią to. I dlatego wspomniana firma już planuje trasę sypialną Amsterdam Barcelona. Austriackie koleje pod marką najtdżet z obsługują 25 popularnych ekonomicznych sypialnych połączeń międzynarodowych wszystkie miejsca zwykle są wykupione firma wymienia wagony na takie ze sprawnym wifii gniazdami do ładowania przedziałami jedynkami z własną łazienką i prysznicem jeszcze wyższy model wybrał francuski midnatrzans. W przyszłym roku na 10 trasach europejskich ruszą luksusowe z lepingi klasą przypominające butikowe, hotele mają mieć pełnowymiarowe łóżka, porządne wyciszenie przedziałów oraz restauracje z rum serwisem o każdej porze i wysokiej klasy bar podobno bilety mają mieć przyzwoite ceny dostępne dla każdego konkurencyjne w porównaniu z pełnymi kosztami wyprawy lotniczej. W tym z transportem z lotniska do hotelu w centrum metropolii i z powrotem na lotnisko przeciwnie niż ceny biletów na najsłynniejszy. Przynajmniej z nazwy pociąg sypialny Orient Express firma prowadząca luksusowy, skład w tym 4 oryginalnie odrestaurowane wagony z lat dwudziestych ogłosiła nowe sezonowe relacje z Paryża we francuskie Alpy pociąg oferuje podróżnym czynny całą noc wagon barowy wagon restaurracyjny z muzyką na żywo i cenami w menu na poziomie 400 EUR. A teraz, Polska oficjalne dane Urzędu Transportu Kolejowego nie pozostawiają wątpliwości pociągi wróciły do Łask w ubiegłym roku częściowo za sprawą setek tysięcy uchodźców z Ukrainy, dla których były jedynym sposobem przemieszczania się po kraju, zwłaszcza że przez pewien czas sposobem darmowym, ale to nie jedyny powód, dla którego kolei przeżywała oblężenie. Co takiego się stało, że częściej wsiadaliśmy do pociągów cena paliwa podróż autem stała się dla wielu zbyt kosztowna, zwłaszcza, gdy odbywała się w pojedynkę? Ten sukces nie wystarcza jednak, żeby Polska dorobiła się większej liczby sypialnych krajowych. I to może nawet dałoby się zrozumieć nocny pociąg musi mieć sens, więc PKP uruchamia więcej takich połączeń w sezonie wakacyjnym nad morze i w góry, czyli z góry na dół lub z dołu do góry inaczej sprawa wygląda, gdy mowa o pociągach międzynarodowych Polski podróżny polską koleją może wybrać się z lepingiem do Pragi Budapesztu Wiednia i Berlina, a jeżeli chcielibyśmy pojechać właśnie w ten sposób na wakacje na południe Europy. Odpowiedź brzmi, owszem, ale z Budapesztu Bratysławy Pragi lub Wiednia, a więc z przesiadką i kolejami austriackimi, które rządzą na tym rynku, kto ma wystarczająco dużo lat. Może pamięta, że jeszcze 20 lat temu polskie koleje woziły do bułgarskich Warny i Burgas do zagrzebiar jeki i z PIT u Chorwacji oraz do Rzymu czy Stambułu, więc nieco nostalgicznie zostawiamy was z nadzieją, że slow trawel znów zacznie się. Kast przygotowała Anna Augustyn, a przedstawił Wojciech Kowalik. Do usłyszenia.
Codzienny.
Podkast gospodarczy?
Podkast powstał przy współpracy z domem maklerskim oanda TMS Brokers. Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA