Rozwiń » O to.
Szanowni Państwo nie koniec książek na dzisiaj, więc jeżeli komuś się zdawało, że będzie łatwo, bo jednak książka już, no to niestety mam złe wiadomości. Kolejna książka Szanowni Państwo Angela caker, piękna córka kata opowiadania wybrane, a skoro mówimy o wybranych to wyboru tego dokonała wstępem opatrzyła i co jest chyba najważniejsze przepięknie przełożyła pani prof. Magdalena hejdel z katedry antropologii literatury i badań kulturowych wydziału polonistyki, Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dzień dobry pani profesor.
Dzień dobry, dzień dobry bardzo miło, pana słyszeć, ale zrobił mi pan wstęp okropny?
Aż.
Tak mało, że będzie trudno to jeszcze profesorskie przykłady.
No myślę, pani profesor, że nie trzeba pani żadnego wstępu robić, bo ci z Czytelników i Czytelniczek, którzy kiedykolwiek mieli w dłoniach. Pani przykłady, to już nie mogą się uwolnić od kolejnych tylko czekają i mówią, kiedy ta pani profesor znowu coś przełożenie.
No bardzo dziękuję, cieszę się, że możemy porozmawiać angelikater, bo to świetna pisarka absolutnie nieprof profesororska. I myślę, ale takająca.
Fanująca osoba.
Fascynująca postać i fascynujące pisarstwo dopełniają się te 2 aspekty naszej dzisiejszej bohaterki Angela karter to jest pisarka brytyjska, której najważniejsze dzieła powstały w latach siedemdziesiątych od końca lat sześćdziesiątych pisząca córka epoki dzieci kwiatów, córka epoki wielkiego przełomu wolnościowego. W końcu lat sześćdziesiątych osoba o nieposkromionym temperamencie i o nieposkromionej wyobraźni twórczej. I myślę sobie, że właśnie ta wolność i ta i ta taka obszerność świata, które ona proponuje wszystkim czytelnikom, chciałam powiedzieć w pierwszej chwili kobietom, ale to nieprawda wszystkim czytelnikom. To jest chyba na ich wspanialszy aspekt tej twórczości.
Ale, ale to właśnie ważna, że kobietom za chwilę nawiążę. Natomiast pani powiedziała, że to jest pisarka brytyjska i jedna z ważniejszych dobrze nie spieramy się o słowa, ale wiele komentarzy dotyczących właśnie angelikaczel mówi, że ona w ogóle nie jest brytyjska czona brytyjska, bo to tak wynika z jej urodzenia i miejsca zamieszkania, ale jeżeli chodzi o pewne dziedzictwo, czy pewną łączność, to ona jest bardziej kontynentalna niż niż brytyjska.
A no to można by się oczywiście tutaj zagłębić w analizy jej korzeni literackich. Jest brytyjska podkreślam, że jest brytyjska, dlatego że słyszę tu i ówdzie albo czytam tu i ówdzie, że to jest pisarka amerykańska, o której nikt tutaj u nas w Polsce nie słyszał nie no to błąd to jest pisarka, która urodziła się w Anglii i żyła w Anglii. Natomiast jeśli chodzi o jej takie korzenie wyobraźniowe czy inspiracyjne, no to z całą pewnością jest bardzo mocno zanurzona Szekspira w tych opowiadaniach, o których rozmawiamy jest masaż eksspirowskich nawiązań. Ona sama była jako studentka zainteresowana jeszcze starszą literaturą tradycji angielskiej czy brytyjskiej, czyli średniowieczem, to jak wszyscy wiemy, tak to jest tak długa i bogata tradycja literacka, że nam tutaj z naszym szesnastym wiekiem czy piętnastym wiekiem. Prawda my jesteśmy jednak tutaj młodszymi kuzynami, natomiast tam jest ogromna tradycja i średniowieczna i potem właśnie ta renesansowa. Natomiast oczywiście to, o czym pan mówi, to jest nawiązanie do kanonu baśni europejskich przede wszystkim tych, które zostały spisane przez po i twórczość karter ta najbardziej znana być może, chociaż oczywiście nie jest to jedyny wątek, ale może warto o tym powiedzieć, bo to te opowiadania zanurzona jest w świecie baśni o świnorodym o czerwonym Kapturku o kocie w butach o pięknej i bestii Andżela karter sięga do tych źródeł wyobraźni, którymi, którą karmimy, czy, którą podsycamy w dzieciach, ale patrzy na nią na tę wyobraźni wyobraźnię patrzy na te na te korzenie literackie z punktu widzenia osoby bardzo dorosłej, która chce zobaczyć tam to, co dla dorosłych w tych baśniach jest również ważne.
No właśnie, to teraz wrócę do do tych kobiet, bo pani powiedziała dla kobiet, a właśnie też dla mężczyzn, ale, ale to jest ważne, jeżeli chodzi o angżele hal ta relacja, bo jeżeli mówimy o karmieniu wyobraźni, to, jeżeli chodzi o literaturę, ale też przecież o obrazy może może to nie jest literatura czy obrazy najwyższych lotów, ale Angela kart starła się z krytyczkami w swoich w próbie powiedziałbym tak odzyskania pornografii dla kobiet.
Może po kolei, prawda, bo to warto to są zawiłe rzeczy, które się jakoś tam układają, ale może może powiedzmy o tym po kolei karter jak samo o sobie pisze robi w departamencie Demi Toli logizacyjnym. Tak to znaczy stara się w całej swojej twórczości pokazać czytelnikom. Jak bardzo jesteśmy uwikłani w takie dyskursy i w takie sposoby myślenia o sobie, które są nam zadane przez pewne mity, znaczy jednym z takich bardzo silnych mitów, które są podstawą patriarchatów w ogóle, a na pewno są jednym z ważnych mitów kultury Europejskiej. To jest mit o czystości kobiet, nadal kobiety są wtedy wartościowe, jeśli, nawet jeżeli wszystko inne zaniedbają, to będą dbać o swoją cnotę, tak i w związku z tym nie muszę tego rozwijać tak, ale w związku z tym są spętane całą masą przeróżnych zakazów i całą masą przeróżnych obostrzeń dotyczących wszystkich aspektów życia, a życia seksualnego. Z całą pewnością najmocniej i te baśnie, o których wspomnieliśmy przed chwileczką, często też na ten temat dają bardzo mocny przekaz. Tak to znaczy czerwony Kapturek ma przez ten las przejść nie daje nie dając sobie naruszyć cnoty, tak ma przenieść ten swoją niewinność przez przez obszar, w którym czyhają na nią na te dziewczynkę złe wilki i piękna i bestia. To jest opowieść o tym, jak to właśnie cnota ma się przeciwstawić zagrożeniu, a z drugiej strony jak bardzo takie piękno i łagodność kobieca mogą uczłowieczyć tego, kto człowiekiem w pełni nie jest, kto ma w sobie jakąś dzikość, kto ma w sobie jakąś potworność. No i karter w tych opowiadaniach i na różne sposoby przepuszcza te fabuły przez wyobraźnię i przez myślenie wyzwolone z tych mitów. Znaczy opowiada, a gdy tak czerwony Kapturek miał ochotę z tym wilkiem, to tak naprawdę pójść do łóżka, a może to ocale nie jest zagrożenie, tylko to jest możliwość i że można z tej możliwości skorzystać. A gdyby to nie było tak, że to piękna swoją łagodnością, gdzie bestię u człowieczać, ale raczej bestia pozwoli pięknej zobaczyć w sobie odrobinę dzikości. No i to są wszystko ryzykowne historie, podobnie jak często przez kartę wykorzystywane historie oilkołakach, ryzykowne, ale bardzo też pociągające. No i tutaj wchodzi ten wywołany przez pana wątek pornografii. Kater jest autorką poza tymi opowiadaniami, które, z którymi pracowałam, i które mogę teraz państwu zaproponować. Jest autorką również powieści, w których te przebiegi fabularne na różne sposoby podważają sytuację, w której kobieta jest tylko czysta albo od razu upadła. No i karter przy, pisząc jedną z takich powieści są nie przetłumaczonych dotychczas na Polski paszy. No w ne i napisała również traktacik dotyczący moralnej pornografii dotyczące.
Na.
Moment właśnie, otóż to patrzy patrzy na twórczość desada z perspektywy kogoś, kto chce zobaczyć w jego eksperymencie okrutnym potwornym, możemy wiele tutaj o tym mówić. Prawda krytykę tychże mitów działający w kulturze Europejskiej, ona posiada tak moralny pornograf. To jest ktoś, kto nie chce perpetuować i przedłużać tego koła przemocy, która zawsze, który zawsze jest uruchomione w pornografii i w ogóle w seksie ponadto chce zanaliizować rolę, w które wtłaczani, są uczestnicy tego tego koła przemocy i rozkoszy i przypatrywanie się przez pornografie temu, co robią z nas mity, jest również odpowiada karter ważne. Mało, że dozwolone to może być pożyteczne. I tutaj to starcie, o którym pan wspomniał, mianowicie feministki lat, siedemdziesiątych zawsze występowały z bardzo silnie antypornograficznych pozycji i nie dziwota, no bo pornografia była postrzegana i pewnie słusznie tak jako rodzaj przemocy wobec kobiet jako upodmiotowienie urzedmiotowienie ciała kobiecego jako taka procedura kulturowa, która służy patrolchatowi. To trudno się z tym wspierać tak, ale karter mówi no chwileczkę, ale nie dajmy się tak ujednoznacznić. Tutaj zobaczmy, czy nie da się pornografii użyć również jako narzędzia badawczego, dotyczący dotykającego spraw kształtu naszej kultury i pozycji kobiet. Nie wiem, czy to wyjaśniliśmy, wystarczająco jasno stara tak jak również do tego, co mówi kart, co pisze kartter, co możecie państwo znaleźć w tym w tym grubbaśnym tomie.
No tak właśnie karter, która mówi, no przecież my też kontrolujemy tę narrację, to jak gdyby my też mamy na nią wpływ, to to, gdyby nie dajmy sobie narzucić, że jesteśmy ofiarami tylko, ale przecież mamy wpływ tak też jak gdyby to to to bycie równym polega na tym, że też jak gdyby możemy się opowiedzieć wobec tego, ale wystarczy już o pornografii, pani profesor.
Dobrze.
Pani redaktor, informacje, a po informacjach piękna córka kata opowiadania wybrane ten zbiór ukazał się nakładem wydawnictwa czarne wyboru dokonała wstępem opatrzyła i przełożyła przepięknie pani prof. Magdalena hejdel z katedry antropologii literatury i badań kulturowych wydziału polonistyki, Uniwersytetu Jagiellońskiego, informacje o jedenastej 20, a po informacjach wracamy.
Czarreek.
Pani prof. Magdalena hejdel z katedry antropologii literatury i badań kulturowych wydział poloniistyki, Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiada o książce Angeli korter piękna córka kata opowiadania wybrane książka ukazała się nakładem wydawnictwa czarne, a przełożyła ją właśnie pani prof. Magdalena hejdel i w, że powiem zupełnie innym wątku, ale też zwią związane z panią profesor jakiś chyba spotkanie jest panią jest wkrótce za parę dni.
Ale to w związku z inną książką.
Z inną książką oczywiście ciekawem chciałem wspomnieć.
No bardzo dziękuję, tak, bo tak się złożyło, że mam jakieś bogate żniwa przykładowe pani.
Pani dała wyrżyniłów.
Tak przetłumaczyłam, pani dalełajce, było jednym z marzeń moich translatorskich i 14 czerwca w Krakowie będzie spotkanie, które będzie odbędzie się właśnie w te środę w czerwcu. Jak czytamy u samej ulf, czyli dokładnie 100 lat po wydarzeniach powieści?
No dobrze, to już to cieszę się, że też o tym wspomnieliśmy. Zapraszam, natomiast, czyli Szanowni Państwo, mamy książkę piękna córka, cata też wspomnieliśmy o książce Angeli cater, de SDN momen, ale też chyba, jeżeli ktoś jest osobą kartter zainteresowany, to dorzuciłbym nie jestem pewien. Czy to się ukazało po polsku deinven, czy no wężła CAL bajografii Edmunda Gordona?
Nie ukazało się po polsku. To jest świetna biografia napisana przez młodego badacza, krytyka biografa. Bardzo polecam świetnie się, czytaj można rzeczywiście wiele się dowiedzieć i o kartter i o jej czasach.
I teraz mam pani profesor, takie wyzwanie, bo chciałbym, żeby pani może jakiś nie wiem, czy pani ma pod ręką tę książkę?
Mam przed sobą?
Oczywiście o cudow stoi.
Na cieszę się piękną okładką.
Tak chciałbym, żeby jakiś fragment nasze słuchaczki nasze słuchacze języka karter, ale języka kartę w pani przykładzie mieli szansę poznać, ale też chciałbym porozmawiać o 2 opowiadaniach. I nie wiem, na ile chcemy, jak gdyby je odsłaniać, pomyślałem o opowiadaniu tytułowym piękna córka kata, ale i o opowiadaniu do serca Puszczy. Pomyślałem o tych opowiadaniach, dlatego że zastanawiam się czy nie da się ich połączyć w jedno opowiadanie i do serca Puszczy staje się, jak gdyby prologiem tego, co się dzieje w pięknej córce.
Kata?
To ciekawa interpretacja do serca Puszczy. To jest przepiękne opowiadanie o niewinności, a piękna córka kata jest wstrząsającym opowiadaniem o potworności, więc myślę sobie, że rzeczywiście to paraddoksalne połączenie dużo powie o naturze twórczości, karter do serca Puszczy rozpoczyna się od opisu Ukrainy, która jest cudownym rajem, która jest właściwie takim no ziemią cudu otoczoną ze wszystkich stron górami, ale wewnątrz znajduje się ta przestrzeń bezpieczeństwa. Piękna ciepła, dobra tam nie ma zła, tam nie ma grzechu, tam nie ma niczego, co by groziło najmniejszym niebezpieczeństwem. Tam nawet kłamać, a piękna córka kata rozpoczyna się dopisu Ukrainy, która jest absolutnym przeciwieństwem tego, o czym przed chwilką, ale powiedziała.
Ale obydwie te krainy są krainami, które są odizolowane od świata.
I tak w pięknej córce kata jesteśmy wysoko w górach, gdzie nawet woda nie chce zawrzeć do 100 stopni, nie dochodzi nigdy i gdzie tylko przez przypadek dociera jakiś wędrowiec. Jakaś wędrowczyni, która może opisać to, co tam się dzieje i w pięknej córce kata dowiadujemy się na końcu o tym, że bóstwo tej krainy właściwie jest jest istotą cierpiącą. Nie chce zdradzić dużo pan pozwoli, że nie będziemy zdradzać.
Dobrze, to to nie zdradzajmy, ale samego klubu rzucam tak. No właśnie i teraz być może, żeby zainteresować słuchaczki słuchaczy. Powiem, że dla mnie to się tak ułożyło, że w pewnym sensie to to pierwszy do serca Puszczy jest jest czymś, co mogło się wydarzyć. I teraz mamy długo długo długo długo nic i potem rezultatem tego, co się dzieje w tym opowiadaniu mamy piękną córkę kata, która jak, gdyby jest czymś, co się mogło wydarzyć wiele, że te opowiadania są ze sobą.
Połączonehę. Tak, znaczy fabularnie właściwie też można by znaleźć tutaj most na końcu tego Rajskiego opowiadania o Poznaniu dobrego i złego mamy taki niepokojący moment, w którym zobaczymy, co się zdarzy dalej, ale być może będzie to duża transgresja. Piękna córka kata właśnie zaczyna się od kary za te transgresję potężną i stanowiącą chyba najmocniejsze tabu kultury ludzkiej w ogóle na natomiast nie chciałabym się tak do końca zgodzić na to, co pan proponuje na te taką lekturę, że tutaj mamy, że tutaj mamy taką winę piękną, ale winę, a tutaj mamy straszną karę, bo myślę sobie, że to zakończenie do serca Puszczy, kiedy dwoje dzieci dociera do serca Puszczy i odkrywa pewną bardzo ważną rzecz osobie o świecie, że to opowiadanie obiecuje nie tylko karę za transgresję i nie tylko takie piekło, którym, którym nas straszy, również religia. Chrześcijańska. Prawda czy religia monoteistyczna w ogóle i które rozgrywa się w pewnym sensie właśnie w tym opowiadaniu drugim, czyli w pięknej córce kata. Myślę sobie, że to jeśli pan pozwoli, to to jeszcze powiem, że ta obietnica, która jest transgresyjna, i która jakoś ryzykujemy, że skończy się raj jest w obietnicą życia, również mnie się mniej bardzo bliskie jest taka interpretacja twórczości karter, w której takie wyzwolenie od mitów polega również na tym, że dostrzegamy piękno i bogactwo świata. Ta jej szalona wyobraźnia jest takim rozkiełznanym zupełnie otwarciem na wszelkie doznania i na wszelkie możliwości, które daje nam ten cud, jakim jest, jakim jest życie karter nie jest moralistką, ani w tym sensie, żeby nas zmuszała do tego, żeby zrozumieć, gdzie robimy źle i unikać zła. Ani w takim sensie, żeby nam mówić, że cieszcie się cieszcie, ale kara jest nieunikniona.
No dobrze, ale może pani profesor jakiś fragmencik by pani wybrała i przeczytała tak, żeby po prostu próbkę tego pięknego języka można było objąć narządem słuchu?
Dobrze, bardzo chętnie myślę sobie, że przeczytam może fragment z do serca Puszczy, ale proszę mi przerwać, ponieważ ja mam wielką przyjemność z czytania tego tekstu tych tekstów, więc, gdyby się okazało, że już wiadomości nie mogą się odbyć. To pan mi da znać prawda czytam o dzieciach, które w sercu Puszczy żyją i które są absolutnie niewinne i wszystko cały świat stoi przed nimi przed nimi otworem i które dobra czytam dalej, te wyprawy zaprowadziły je owe dzieci w końcu do nietkniętych ludzką stopą dziewiczych zakątków głębokiego interioru szły. To, trzymając się za ręce sklepioną nawą Archi trawa z sosen w ciszy tej żywej katedry, najwyższe gałęzie splotły się tak ściśle, że przebijała przez nie tylko stłumiona Zielonka Zielonka w mgiełka światła, a w uszach dźwięczała dzieciom namacalna. Kosmata cisza. Ktoś nie tak blisko spokrewniony z tym miejscem mógłby się poczuć nieswojo, jak gdyby zagubiony pośród tych potężnych spokojnych niemych form, które człowieka miały za nic, ale te dzieci nawet jeśli czasem myliły drogę, nigdy się nie gubiły, bo zakompa służyło im za dnia słońce, aby zdrożną nocą gwiazdy umiały też rozpoznawać w labiryncie, znaki, których nie rozpoznałby. Ktoś mniej z lasem zaprzyjaźniony, one jednak znały las tak dobrze, że nie mogło ich w nim spotkać nic złego dość dawno w swoim pokoju. W chadzce zaczęły pracować nad mapą lasu, nie była to w żadnym razie mapa, jaką wykreśliłby prawdziwy kartograf wzgórza oznaczały piórkami ptaków, które na nich widywały polany błonką suszonych kwiatów, a szczególnie wyniosłe drzewa delikatnymi wielobarwnymi rysunkami, którym na akwarelowych gałęziach zawieszały dirlandy prawdziwych liści, ich mapa stanowiła, więc Kobierzyc utkany z materii dostarczanej przez sam las z początku swoją chatkę umieściły w centrum mapy, a madlinna malowała w ogrodzie kudłatą postać ojca o białej grzywie przypominającej dmuchwiec. Jak zieloną konewką pochyla się nad grząądką spokojny kochany i niepomny niczego, ale kiedy dzieci podrosły mapa przestała im odpowiadać, bo przekonały się, że ich Chatka wcale nie znajduje się w samym środku, lecz na zielonych obrzeżach lasu ogarnęło je pragnienie, by przedrzeć się głębiej w nie przebyte rejony, a ich ekspedycje trwały nieraz cały tydzień albo dłużej ojciec, choć zawsze z radością witał ich powrót. Czasami zapominał, że w ogóle się oddalały. W końcu dzieci dążył już tylko do 1, aby odkryć sam środek nie zbadanej Doliny dotrzeć do samego tępka, urosło to niemal do rozmiarów obsesji. Może wystarczy.
Dobrze tak ta kosmata cisza, pomyślałem sobie od razu o piosence zespołu kombi, przytły mnie noc jest kosmatem Pająkiem, który czyha na nas.
Owszem, choć te dzieci zauważmy nie lękają się tej kosmatości, myślę, że to jest wielka, to jest wielkie takie ekstatyczne przesłanie karter, teraz miałam na końcu języka, że powiedzieć nie lękali. Czy się tak ale, ale coś w tym jest prawda, że świat jest cudowny świat jest pełen doznań zmysłowych. Tutaj w tomie jest takie są 2 opowiadania o lezji lesy bolden takiej mitycznej amerykańskiej postaci, która siekierą zamordowała swoich rodziców w jakimś momencie, ale jest wcześniej z wcześniejszego jej życia. Opowieść o tym, jak się wybrała do cyrku i to małe ciałko pięcioletnie, które znajduje się nagle w przestrzeni doznań absolutnie kosmicznych dla niej i niedostępnych dotychczas to jest opis, w którym myślę można odnaleźć wiele swoich własnych przeżyć ekstatycznych i zdumienia karter mówi nie tłummy tego karter mówi pójdźmy w to uświadommy sobie, że te wszystkie zapachy aromaty dźwięki dotyki. To wszystko jest dla nas i my jesteśmy w tym nie nie uciekajmy od tego szalenie, to jest wyzwalające i bardzo piękne. Po prostu wspomnę jeszcze, jeśli można o takim tekście, który kończy tą, który jest takim esejem o epokach w życiu kobiety. Mamy stosunkowo młodą naratorkę, która ma osiemdziesięcioletnią sąsiadkę i w tym opowiadaniu dzieje się wiele na poziomie, tak jak uświadamiania sobie, co to są wybory w życiu i jak nie warto się cofać przed wyborami, które nam otwierają możliwości. Wielki traktat, o chętnie na włosach wielki traktat od czereśni Kwitnącej w ogrodzie, to może mniej oczywiste aspekty twórczości kartter, ale sądzę, że warte zauważenia i podkreślenia, bo we wszystkich jej opowieściach czy są to baśniowe przepisania, czy są to narracje wymyślone zupełnie w pełni fantastyczne. To ten aspekt jest niezwykle ważny.
Bardzo pani dziękuję, książka. Piękna córka catta, opowiadania wybrane. Autor jest pani Angola, Kate, a wyboru dokonała wstępem patrzyła i przełożyła pani prof. Magdalena hejdel z katedry antropologii literatury i badań kulturowych wydziału polonistyki, Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bardzo dziękuję. Dziękuję bardzo, się nakładem wydawnictwa czarne informacje Szanowni Państwo, już za chwileczkę o godzinie 11:40 dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny ane jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
-
22:04 W studio: prof. Hanna Rubinkowska-Anioł
-
34:18 W studio: Łukasz Darski
-
21:24 W studio: prof. Anna Rakowska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
-
-
-
39:22 W studio: Joanna Sawicka , Wojciech Szacki
-
20.09.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia52:05 W studio: Jędrzej Witkowski
-
-
-
-
-
13:20 Połączenie12:38 W studio: Konrad Popławski
-
14:00 Połączenie10:11 W studio: dr Ludwika Włodek
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL