Rozwiń » Sponsorem audycji jest bank BNP pariba, zdobywca nagrody najlepszy bank na świecie dla korporacji wg euro Romany awarce 2022 jak założyć i prowadzić własną firmę pod gast. Przedsiębiorczy zaprasza Wojciech Kowalik.
Dzień dobry, dziś porozmawiamy o zrównoważonym rozwoju w małych firmach w praktyce, bo okazuje się, że mniejsze firmy też świetnie zdają sobie sprawę z tych zagadnień i często je realizują, choć czasem nawet nieświadomie, a właśnie tego coraz częściej będą domagali się od nich klienci i kontrahenci. Jak, więc realizować zrównoważony rozwój w małej firmie w biurze rachunkowym warsztacie samochodowym w sklepie spożywczym, to da się zrobić. Udowadniamy to na przykładach w rozmowie z mają Wasilewską ekspertką w departamencie analiz i strategii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy małej średnie firmy zdają sobie sprawę z tych zagadnień, które albo przed nimi stoją, albo będą przed nimi stały związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Wiele wskazuje, że tak, że stają sobie sprawę, przy czym oczywiście, no to też jest zależne od tego, po jakie dane i po jakie materiały sięgniemy i też, które przeczytamy. My mamy takie badanie międzynarodowe, ale oczywiście prowadzone też w Polsce, które robimy wspólnie z uniwersytetem ekonomicznym. To jest jedenastaetycja badania i my dopiero w zeszłym roku pierwszy raz zapytaliśmy o stosunek przedsiębiorstw do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej i nie będę tutaj państwa zanudzać metodologią, bo odsyłam do samego raportu, natomiast tylko zaznaczę, że tu mówimy o przedsiębiorcach we wczesnym stadium przedsiębiorczości. I też przygotowałam te dane, które dotyczą młodych firm, czyli działających na rynku do 3,5 roku, czyli możemy tak nie naukowo, ale na taką logikę przyjąć, że to są rzeczywiście, że są to rzeczywiście mniejsze biznesy. No i te dane były dla nas takie bardzo zadziwiające, bo, ponieważ blisko 90% rozważa swoje decyzje, które dotyczą firmy w odniesieniu do społecznych skutków tychże decyzji, jakie również środowiskowych tam 85% firm wskazało, że rozważa skutki decyzji dotyczących firmy dla środowiska naturalnego, a 87% rozważa społeczne skutki tych decyzji dotyczących firmy 30 firm zadeklarowało, że zna cele zrównoważonego rozwoju ONZ. No i to były takie dane wyższe niż średnia dla Unii Europejskiej i pozostaje też interpretować, skąd one, skąd się wzięły, być może to jest tak, że nie wypada teraz mówić, że nie myśli się zrównoważonym do swoją jednocześnie no też deklaracje są zawsze deklaracjami. Tak trzeba sobie powiedzieć, co znaczy rozważam rozważać, to mogę prawda rozważać, natomiast były no takie pytanie, której, które w mojej opinii było kontrolnym, ponieważ, kiedy doszło do pytania, czy przykładam ten społeczny środowiskowy wpływ działalności, ponad jej zyskowność i wzrost. To już tylko 30% powiedział, że tak, więc uwiarygodni.
Deklaracje to jedno, a tak naprawdę działania praktyczne trochę swoją drogą tak.
Nawet inaczej bym powiedziała takie, podkreśliłabym takie bardzo pragmatyczne podejście, to znaczy znam. Rozumiem rozważam, ale jeżeli mam do wyboru zarabiać, osiągnąć rentowność i zysk, to jednak to będzie w pierwszej moim priorytetem, a w drugiej kolejności dopiero pójdą decyzje społeczne czy środowiskowe?
Na tym też polega Biznes, że w pierwszej kolejności w biznesie chcę zarabiać i przez to zarabianie. Prawda utrzymuje swoją firmę swoich pracowników.
Tak, dlatego no podkreślam tę pragmatyczność, którą absolutnie nie oceniam w żaden sposób, a tylko pokazuje, że dzięki tej odpowiedzi uwiarygodniła się tak naprawdę to, że rzeczywiście ta znajomość jest tych potrzeb środowiskowych społecznych, natomiast trochę inaczej sobie ustawiamy te priorytety. Są też oczywiście inne badania i nie będą już tak bardzo zanudzać tymi danymi. Natomiast generalnie chcę tylko też powiedzieć, że taki oddźwięk, jeżeli chodzi o społeczeństwo Polaków, nie wygląda to w ostatnich latach, najlepiej z cykliczne badanie kantera ziemi nie atakują. I pomimo może takiego wolnego tytułu. To jest dosyć takie poważne badanie, a jego wyniki nie są optymistyczne. Tutaj wychodzi nam, że trochę nam spada w ogóle poczucie odpowiedzialności za te sprawy klimatyczne, a z kolei też nawet nie połowa Polaków jest przekonana, że jako osoby jako konsumenci jako przedsiębiorcy mają wpływ swoją działalnością wpływają na ten na klimat. Więc, więc jeszcze jest lekcja pewnie do odrobienia, ale temat jest bardzo złożony i ta złożoneżoność zagadnienia pokazuje, że w tym w tym samym takim opracowaniu, bo przygotowaliśmy opracowanie. Teraz odnoszę się do też raportu kart w kierunku neutralności klimatycznej, gdzie zetaliśmy właśnie pewne takie informacje dotyczące zjawiska zrównoważonego biznesu i tam z kolei jeszcze przywołaliśmy 1 informację 1 raport, z którego wynika dla odmiany, że Polacy są gotowi wziąć odpowiedzialność za swój wkład, postępujący zmiany klimatyczne i są w stanie podjąć działania minimalizujące ich skutki. Natomiast tego samego oczekują od przedsiębiorstw. I tutaj deklarują, że jeśli mieliby możliwość kupienia towaru zrównoważonego, zrobią to, ale pod warunkiem, że ta komunikacja i to, co w jaki sposób przedstawią im ten produkt przedsiębiorstwa będzie uczciwy i pozbawiony tego elementu, gdzie LO washingu, czyli zafałszowanego obrazu zieloności. Produktu.
Powiedzieliśmy sobie już, że firmy zdają sobie sprawy i przywiązują wagę do tych zagadnień zrównoważonego rozwoju, a czy wdrażają to zagadnienia u siebie?
No właśnie świadomość to nie jest działanie deklaracje, to też nie jest działanie, więc inaczej musimy to sprawdzać i też musimy sobie zdefiniować. Jak my rozumiemy, zrównoważony rozwój, no właśnie jest wszechobecny, teraz akronim jeździ. To jest to dochodzi litera b, czyli tak naprawdę higiena technologiczna i etyka technologiczna. Co myślę też w ostatnich czasach takim stało się tematem gorącym. Natomiast myślę, że ciekawym zjawiskiem jest coś takiego, że firmy bardzo, zwłaszcza te mniejsze wdrażają, ale nie stają sobie sprawy, że to się nazywa zrównoważony Biznes, że to są działania, co społeczne środowiskowe robią to, bo to leży w ich dna w ich naturze. I tak naprawdę nie potrafiliby tego nazwać, nie potrafiliby tego przełożyć na Report finansowe, tudzież nie finansowe. Natomiast zdecydowanie walor tegorównoważonego biznesu w tej działalności się przejawia i my to sprawdzamy tak tak najbardziej najbliżej rynku jesteśmy, kiedy dostajemy, ogłaszamy konkursy na na ciekawe inicjatywy. I dostajemy tak naprawdę od przedsiębiorców cały wachlarz fajnych fajnych rozwiązań, które wdrożyli w firmach i one przykładają się dla nas na taką bardzo bliską wiedzę rynkową nigdy nie jesteśmy bliżej tych przedsiębiorców, niż kiedy czytamy o tych projektach, którymi się chwalą. I tak mieliśmy konkurs dotyczący innowacji pracowniczych, kiedy fantastyczne projekty wpłynęły i pokazały jak właśnie mniejsze firmy, w jaki sposób w jaki sposób tak naprawdę włączają pracowników często szeregowych pracowników swoje decyzje biznesowe. Zwracam też uwagę na zjawisko startupów tych impaktowych, czyli to już są w ogóle basy młodziutkie firmy, ale które powstały z idąc zrównoważonego rozwoju, one już powstały z modelem biznesowym, z rozwiązaniem, które co do zasady i co do swojej idei ma wpływać na na poprawę stanu środowiska na minimalizowanie negatywnego wpływu, więc one w ogóle już działają zupełnie inny sposób, one nie potrzebują transformacji, nie potrzebują wdrażania rozwiązań, bo one już powstały w tym duchu. I chyba też odpowiedzią myślę na to, że to się dzieje na rynku, czyli że te i te zrównoważonego rozwoju są wdrażane. To jest odpowiedź środowiska finansowego, to, że mamy właściwie rozwijać się najpierw bardzo powoli, ale w ostatnich miesiącach dosyć intensywnie finansowanie impaktowe i to nie wchodzą w to finansowanie aniołowie biznesu, tylko już rzeczywiście rynkowe fundusze typu węczer kapitał, więc może też wyjaśnię, że finansowanie impaktowe, no to jest finansowanie właśnie w Biznes, który poza celami wskaźnikami finansowymi ma również cele i wskaźniki środowiskowe społeczne dotyczące aspektów korporacyjnych.
Mówiliśmy o tym, że choćby w tych konkursach, które państwo rozpisują małe firmy, no czasami nie zdają sobie nawet sprawy zapisują te ideę zrównoważonego rozwoju. To spróbujmy w takim razie jakoś unaocznić takiemu niewielkiemu przedsiębiorcy w praktyce, gdzie on w swojej firmie może jakieś elementy tego zrównoważonego rozwoju wprowadzić?
Na pewno powinien w pierwszej w pierwszej kolejności też zdefiniować, przyjrzeć się swojemu biznesowi. To, co w tym biznesie jest istotne, to, co ma istotny wpływ na środowisko na lokalną społeczność, ale też przyjrzeć się, jakie są oczekiwania i klientów od i najbliższego otoczenia, bo to też w zależności, w jakich z, jakim otoczeniu działamy, bo nie działam jako Biznes w próżni. Od tego też będą mogą zależeć nasze decyzje takie dotyczące zrównoważonego rozwoju, więc to jest takie pierwsze krok, gdzie zaczynamy definiować sobie czy my w ogóle działamy w tym biznesie zrównoważonym, czy nie i w zależności właśnie od branży taki warsztat samochodowym, warsztat samochodowym. Tak naprawdę już w ogóle swoją istotą wpisuje się widać cyrkularną, po prostu filarem gospodarki obiegu zamkniętym jest przede wszystkim naprawia i nie wyrzucaj nie kupuj nowego, jeżeli możesz naprawić. Stary, więc jeżeli prowadzimy taki warsztat samochodowy, czy w ogóle jakikolwiek punkt, czy jesteśmy szewcem, czy jesteśmy właśnie punktem naprawy urządzeń maszyn. My już tak naprawdę robimy ten krok w kierunku zrównoważonego biznesu. Wspominamy o tych innowacjach pracowniczych i to jest taki bardzo ważny aspekt, bo bardzo często tak naprawdę to nasi pracownicy też widzą te miejsca firmie, które wymagają optymalizacji. I tutaj chciałam też podkreślić, że optymalizację z ogromnym tak naprawdę ogromną cegiełką w kierunku zrównoważonego biznesu, bo jeżeli optymalizujemy jakieś procesy czy produkty, to tak naprawdę przyczynia mi się do poprawy stanu środowiska, więc zarówno skrócenie łańcucha produkcji skrócenie łańcucha dostaw, ale nawet zastosowanie firmie aplikacji, która pokaże nam te luki w procesie produkcyjnym. To już wówczas też jest kolejny krok zrównoważony, jeżeli myślimy np. o prowadzeniu biznesu typu sklep spożywczy opakowania to jest ogromny, to od pozyskujemy opakowania, jakiego co są rodzaju opakowania. I co z nimi dalej robimy. To jest właściwie pierwszy krok w produkcji żywności i istota też tego po co przychodzą do nas konsumenci, wspominałam wcześniej właśnie o tym badaniu, jak konsumenci zwracają uwagę na na produkty, które są to środowiskowej, i które chcą skłonni kupić. Tak i to się potwierdza, że właśnie, ale też przedsiębiorcy prowadzący biznesy, powinni wyjść naprzeciw, czyli np. nie będę jechać 2 godziny do sklepu, który ma pojemnik na ten refilomat, czyli pojemnik, gdzie mogę napełnić się czy kosmetyk czy jakiś płyn, tylko po prostu wtedy pójdę i kupi bliżej, jeżeli będę miała w swoim najbliższym otoczeniu takie rozwiązania ja zniechętniej skorzystam są również te aplikacje optymalizacyjne, jeżeli chodzi o optymalizację jedzenia, też to nie jest idea taka, że oddam jedzenie, które się mogłoby zmarnować. Fajnie jest czy też z tego skorzystać, czyli sprzedaje za mniejszą cenę, ale jest to taka sytuacja uinminy. No proszę jeszcze powiedzieć jakąś branży, którą.
Może sporo tego sporo tych przykładów rzeczywiście mamy, a jeżeli prowadzę firmę, w której moi pracownicy siedzą przy biurkach, nie wiem, biuro księgowe np. czy ja mam jakąś szansę, żeby również tutaj ten zrównoważony rozwój te idee jakoś u siebie zaprowadzić. Nie wiem, taka prosta sprawa namawiam moich pracowników, żeby gasili za sobą światło albo np. nie zostawiali komputerów włączonych, kiedy wychodzą z pracy, tylko je wyłączali. Już tak coś mi świta, jeżeli mówimy o tym zrównoważonym rozwoju.
I świta Świtaj, oczywiście nie wspomniałam o tym wcześniej, ale ten element edukacji właśnie jeśli chodzi o najprostsze rzeczy, jest bardzo kluczowe, ale też też musimy się to zastanowić właśnie, jaki to jest Biznes, jeżeli mówimy o kwestii biurowej, tak tam jest bardzo duże wykorzystanie, no właśnie tej przestrzeni biurowej tych komputerów. To światło wchodzimy do, zwłaszcza w tych pomieszczeniach, wspólnych tak wchodzimy do wchodzimy szybko zrobić kawy, wychodzimy nie zastańgamy się tak do końca. Czy my tam włączyliśmy to światło, czy zgasiliśmy, je to są drobne rzeczy, ale podam takie przykład, które np. nie zaciekawił, jest to rozwiązanie kierowccach, mianowicie kosze na śmieci, to, że segregujemy śmieci to, że w tych przestrzeniach są są te kosze. To jest jakby to jest jasne, to już praktycznie jesteśmy, zwłaszcza w firmach usługowych w biurowcach przyzwyczajeni. Wiemy, jakie powinniśmy mieć zachowania segregacyjne, natomiast są jeszcze kosze pod biurkami. I to jest nie wierzę, że nikomu się nie zdarzyło, co tam miał pod ręką, a potrzebował wy.
Ląduje w nich wszystko tak.
Tak. No, więc np. zlikwidowanie takich koszy pod biurkiem wymusza ten napłyk, że pójdziemy do kuchni ten okresek po jabku czy czy spinać biurowy, który się pop wyrzucimy tam, gdzie powinniśmy to jest bardzo drobna rzecz, ale na skalę powiedzmy 1000 pracowników, którzy pracują od biurowcu. No to to zaczyna to być odczuwane.
A jeżeli mamy swoich pracowników, czy zadbanie również o nich choćby poprzez wdrażanie. To jest ostatnie modne słowo worklach balans, czyli takiego balansu między życiem zawodowym, a życiem prywatnym. To też to są te idee zrównoważonego rozwoju, że w ten sposób dbamy o naszych pracowników.
Tak to są jak najbardziej tak, tylko też musimy każrazowo sobie sprawdzić, jakie mamy uwarunkowania w naszym w naszym biznesie, jeżeli wszystkim kupimy karty Multisport, bo inni tak robią, a nagle się okaże, że ja mam tak naprawdę pracowników, którzy mają w większości małe dzieci, to bardziej zasadne będzie np. dofinansowanie żłobków czy opieki dla dziećmi, jeżeli mamy pracowników lat 50 plus okej Multisport też, ale wówczas wartość się zastanowić. Czy tutaj bardziej nie bez trzecich na polu opieki od osobami zależnymi. Proszę zwrócić uwagę, że jako społeczeństwo ta żyjemy się, ale żyjemy dłużej i bardzo często osoby, które są najbardziej aktywne zawodowo, czyli pokolenie pięćdziesięci sześćdziesięciolatków, oni mają pod opieką od swoich rodziców, czasami jeszcze dziadków i wówczas być może zamiast tego multiportu. Bardziej zasadne byłoby umożliwienie połączyni takiej pracy, żeby mogli też pogodzić swoje obowiązki zawodowe. Z tym.
Podaliśmy sporo fajnych przykładów, no ale jeszcze coś bardzo proszę.
Właśnie, cały czas podkreślam, że za każdym razem trzeba się zastanowić, w jakim w biznesie działam, jaki jest mój? Im. Tak.
Jeszcze tylko wyjaśnijmy co to impakt.
Ten wpływ ten wpływ na społeczność tak na środowisko na społeczność oddziaływanie na najbliższe otoczenie, ale też na najbliższe otoczenie, czyli moich pracowników moich klientów kontrahentów dostawców, więc jeżeli mamy dłuższą korporację i panowie w garniturach, którzy co odbywają miesięcznie co najmniej kilka czy kilkanaście międzynarodowych lotów w celach służbowych i oni się bardzo poważnie zastanawiają nad tym, jak oni mają wycierać ekologicznie ręce w łazience. No to jest to powiedzmy jest.
A ślad węglowy za nimi ZO zostaje ogromny. To jest te latają samolotami na te biznesowe spotkania.
Tak, więc to jeszcze jest taki przykład, że jeżeli właśnie pracujemy w zwykłym biurowcu, np. w administracji publicznej, to tak to faktycznie te toenie świateł to wycieranie ręcznikiem czy zamontowanie do tych suszarek. To są decyzje, które mają wpływ w takich korporacjach, trochę powinniśmy myśleć szerzej i bardziej no to spektrum tych rozwiązań powinno być inne, ale dzisiaj rozmawiamy o małym biznesie.
No i właśnie, dlaczego taka mała firma powinna pomyśleć o tych zasadach zrównoważonego rozwoju, choćby, słuchając tych naszych przykładów, które podaliśmy przed chwilą, bo jej się w przyszłości opłaci?
No ja bym bardzo chciała powiedzieć, że to się opłaci i będzie konkurencyjna. I byśmy tak sobie zakończyli optymistycznie to spotkaniem, ale tak naprawdę.
A nie będzie optymistycznie.
Powiem tak, ja nie sądzę, że zawsze przejście na takie rozwiązania, zwłaszcza te kosztowe, bo my tutaj mówiliśmy o takich prostych rozwiązaniach i takich w sumie jak zaczęliśmy naszą rozmowy takich drobnych, które przyczynianiu się nawet oczywiście są też rozwiązania kosztowne. Czy to by od razu przełożyło się na konkurencyjność, nie zawsze być może zostaniemy w takim otoczeniu klientów w takim otoczeniu konkurencyjnym, że wciąż ta cena będzie miała znaczenie bez względu myśleć środowiskowy naszych działań. Natomiast, jeżeli nasi przedsiębiorcy są pragmatyczni, a są, bo tak sobie we wywnioskowani im na początku naszej rozmowy, no to chciałabym zwrócić uwagę na tak na bardzo pragmatyczny aspekt biznesu, niedobór surowców. To są dane, którym już nie da się zaprzeczyć, że są surowcy nieodnawilny i ich zabraknie kryzys wodny. Kryzys energetyczny jest tak naprawdę faktem, więc to czy kiedyś pójdziemy do pracy i się okaże, że nie mamy prądu czy wody, to chyba nie możemy mówić, że to będzie jakiś czarny łabuńdź, który się wydarzy, czyli to zjawisko, którego nie mogliśmy przewidzieć, tudzież mogliśmy przewidzieć, ale w nie wiadomo, jakim okresie czasu tylko właściwie to jest coś, co dzieje się na naszych oczach firmy, które tak naprawdę szybciej dostosują się do zmian i które będą szybciej miały możliwość dywersyfikacji tych działań, czyli rozważą bądź alternatywne źródła energii. Bądź tą bardzo prostą oszczędność na wodzie na pewnych zachowaniach konsumenckich będzie miała przewagę, bo będzie bardziej odporna na te zmiany i kryzysy i w końcu trzeci czynnik również bardzo ważne wspomniane w badaniach oczekiwania konsumentów, ale tak naprawdę wymogi kontrahentów regulacje prawne oraz dostęp do finansowania, jeżeli nie wykażemy się przynajmniej minimalnym ochotą do tego, żeby jednak zmienić w działalności w kierunku coś w kierunku zrównoważonego biznesu. To tak naprawdę będziemy mieć utrudniony dostęp i do kontrahentów, zwłaszcza zagranicznych i dofinansowania.
To była rozmowa z mają wasiewską ekspertką w departamencie analiz i strategii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Wojciech Kowalik. Dziękuję i do usłyszenia pod.
Podczas przedsiębiorczy, to PL i w aplikacji toket.
Sponsorem audycji był bank BNP pariba, zdobywca nagrody najlepszy bank na świecie dla korporacji wg euro mayoward 2020. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY
-
-
25:59 TYLKO W INTERNECIE
-
18:56 TYLKO W INTERNECIE
-
22:21 TYLKO W INTERNECIE
-
Duże firmy już stosują zasady zrównoważonego rozwoju. A czy mniejsze mogą czerpać z ich doświadczeń?20:00 TYLKO W INTERNECIE
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
06:38 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie10:50 W studio: prof. Konrad Pędziwiatr
-
13:20 Połączenie10:58 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
11:40 Kultura Osobista13:10 W studio: Agnieszka Przepiórska , Kinga Sochacka
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL