Rozwiń » Wieczór Radia TOK FM.
Przy mikrofonie Małgorzata wałczyńska, to druga godzina dzisiejszego wieczoru Radia tokfm program wydaje jeszcze pan mazierek, a realizuje Maciej golczyński, a teraz naszymi gośćmi są Michał orędziak, lider projektu wyszkiwarki szkół średnich po ustej klasie, student informatyki na wojskowej Akademii technicznej. Dobry wieczór, dobry wieczór, łączymy się również z eliną Czyżewską działaczką na rzecz praw człowieka członkinią sieci Obywatelskiej łodzich do Polska do dobry wieczór dobry wieczór i z Wojciechem sańko aktywistą siwiktek po ósmej klasie krop PL. Również tu ta aplikacja się kłania Wojciech sńko, zawodowo koordynuje projekty naprawmy, to KRO PL Fund fundacji stocznia do dobry wieczór, dobry wieczór w połowie maja ruszyła rekrutację do szkół średnich w niektórych województwach jeszcze trwa, gdzieniegdzie się skończyła o miejsca w szkołach ubiegają się podwójne roczniki. To w związku z reformą zgodnie, z którą naukę w szkołach rozpoczynali także sześciolatkowie, czym kierować się przy wyborze tej szkoły ponadpodstawowej, jakimi kryteriami teraz pytanie, kto chce zacząć. Kto się odway michałorryz jak podnosi rękę, jako że tylko jego widzę. To w takim razie jem oddaje głos.
Dobrze, jeżeli chodzi o to, czym kierować się podczas wyboru szkoły, to może zacznę trochę odryu powiem, czym się nie kierować tylko i wyłącznie i chciałem powiedzieć, że dużo osób w tym też ja, bo 4 lata temu wybierałem szkołę średnią, kierowałem się m.in. rankingiem, ale nie całkowicie tylko tylko w części odbywałem, że też należy się kierować takimi rzeczami. Jak te rzeczy, które rozwijałem nasze zainteresowania.
Bo ranking rozumiem, że uwzględnia przede wszystkim wyniki, jeżeli chodzi o potem wyniki maturalne, tak, czyli to jak i z jakim wynikiem można się dostać potem na studia.
Jeżeli chodzi o ranking, to mogę przytoczyć metodologię rankingu perspektyw, czyli rankingu, który jest najpopularniejsze o rankingiemceów w Polsce. I tutaj za ranking odpowiada o 25% sukces w olimpiadach matura z przedmiotów obowiązkowych to jest 30% i z przedmiotów dodatkowych to jest 45% my to nie mam możliwości na pokazanie innych ważnych czynników szkoły, tylko właśnie wyniki maturlny i sukcesy w olimpiadach.
Dobrze, czyli tu mamy rankingi, ale powiedziałeś, że nie jest to jedyne rzecz, na którą warto zwracać uwagę i zapewne też te informacje znajdziemy w aplikacji, o której też co nieco powiemy. Co w takim razie warto jeszcze rozważyć, gdy myśli się o wyborze szkoły ponadpodstawowej?
Przede wszystkim warto spojrzeć na to na taki personalny tutaj czynnik, czyli dla każdego ta wartość mogą być totalnie inne, dlatego warto patrzeć na to, co nas interesuje, jeżeli zainteresowani jesteśmy sportem ważne będzie jakaś infrastruktura sporta na w szkole, jeżeliin zainteresowani jesteśmy debatami, warto spojrzeć na koła zainteresowań, które właśnie rozwijają nasze zain zainteresowania. W każdym razie najważniejszą rzeczą tutaj są właśnie wspierający nauczycielespirający środowisko i dobra atmosfera. Co niestety jest trudno miechalne oczywiście, ale właśnie warto, chociaż takimi drobnymi wskazówkami się kierować, żeby zrozumieć to, co my chcemy tak naprawdę i tak wybrać szkoły.
Czy ktoś z naszych gości pozostałych pozostałej dwójki chciałby dodać coś w tym temacie.
Bardzo chętnie.
Znaczyżewska.
Tak, chciałam też właśnie nawiązać do tych rankingów rankingu perspektyw właśnie pamiętajmy, że celem szkoły nie jest tylko i wyłącznie znaczy nie po to, idziemy do szkoły średniej.
Słyszymy słyszymy cały czas.
Już jest tak aha tak nie podejdziemy do szkoły średniej, żeby w szkole średniej nie chodzi o wyniki w szkole średniej chodzi o to, żebyśmy byli w środowisku, które przygotowuje nas do życia do życia do życia w społeczeństwie do życia na rynku pracy do współpracy. I to, co mierzy ranking perspektyw, to są tylko i wyłącznie wyniki, a oczywiście, jeżeli przyjrzymy się badaniom, to wyniki w szkole, a poczucie szczęścia w życiu nie bardzo ze sobą korespondują, nie korespondują również z powodzeniem w pracy. Warto poszukać sprawdzić w internecie, jakie są kompetencje przyszłości, ponieważ obecna szkoła uczy do świata, którego jeszcze nie ma uczy, wychowuje ma przygotowywać do świata, którego jeszcze nie ma, a ten świat się coraz częściej zmienia, więc takie twarde rzeczy twarde kompetencje typu jestem świetny z fizyki z jakiegoś tam działu one już są mniej istotne mniej ważne w przyszłości w życiu przyszłości w społeczeństwie przyszłości niż to, żeby umieć zachować umiejętność uczenia się przez całe życie, a umiejętność analizowania informacji nie ich odtwarzania pochłaniania i odtwarzania tylko analizowania wyboru tych informacji. Bardzo ważne są również cechy takie społeczne miękkie kompetencje, empatia, inteligencja, emocjonalna, umiejętności liderskie, czyli nie to, żeby rządzić ludźmi, albo, żeby umieć z nimi współpracować i żeby umieć zaangażować ludzi do wspólnego projektu. To wspólnego działania. Pamiętajmy też o tym, że jak ja byłam mała, to nie zawsze jakoś tak trudność mi sprawiało pytanie, a kim ty też być w przyszłości, to pytanie powodowało, że ja myślałam, że ja muszę wybrać jakiś 1 zawód, tymczasem już dziś wiadomo znaczy już to nie jest ten czas, co kiedyś to nie jest ten świat, co kiedyś nie wykonujemy zawodu tego samego przez całe życie, kilkakrotnie będziemy zmieniać zawody i do tego ma nas przygotować. Szkoła do tego, żebyśmy umieli żyć w społeczeństwie różnorodnym zmieniającym się, żebyśmy byli osobami, które nie boją się inności, które są kreatywne, które same dla siebie mogą stworzyć miejsca pracy, bardzo często narracją w szkołach jest UCZ się, bo nie dostaniesz pracy. No nie możesz tak.
Wyraźnie, bo to zatrudni, o czym teraz mówisz brzmi, bardzo ładnie i bardzo przyszłościowo, ale po pierwsze, pojawia się u mnie takamyślne. Ile to w ogóle rzeczywiście przedstawi do szkół, które funkcjonują w obecnym systemie edukacji, która jest w Polsce, a druga rzecz też w takim razie jak to w ogóle zmierzyć? Czy to jest możliwe, w jaki sposób szuka się ewentualnie albo powinno się szukać takich miejsc, które jednak sprzyjają choćby kształtowaniu tych miękkich? Kompetencji. Nie wiem, które z was chciałoby się podjąć odpowiedzi Michał, Michał zek.
To ja od razu zaznaczę poleca też takie narzędzie ekipy fundacji kata jest edukaion mapa karier, które właśnie w kontekście tych kompetencji przyszłości w kontekście tych kompetencji miękkich pokazuje. Co powinniśmy, co powinniśmy filifować, co powinny być naszą mocną stroną i też pod względem tego możemy tam zobaczyć, to, jakie powinniśmy umieć i później możemy właśnie wybrać szkołę na podstawie tego niestety nie ma takiego bezpośredniego przełożenia typu umiem. To umiem to wybieram taką szkołę tutaj potrzebne jest własne zaangażowanie. Czy to trochęłasnonie sprawdzić, natomiast jest tu to jest tu jakaś wskazówka, co możemy osiągnąć i w jakim kierunku możemy zmierzać, więc tak jak powiedziałem, musimy trochę informacji szukać na własną rękę, ale ogólnie jest to pewna wskazówka.
A w takim razie obecnie, jeżeli ktoś jeszcze przymierza, bo też tutaj w zależności właśnie od miasta od województwa ten proces rekrutacji albo jeszcze trwa albo już jest zamknięty. Mam tutaj na myśli choćby Warszawy i gdy nie, bo też to akurat ważne informacje w kontekście w kontekście aplikacji po ósmej klasie, ale z, jakimi ewentualnie problemami mierzą się osoby, które będą rozpoczynały edukację w szkole ponadpodstawowe. I teraz od września tego roku.
Ja myślę, że tutaj też zrobimy na ten temat badania. To jest myślę tutaj więcej jest w stanie powiedzieć właśnie Wojciech sańko, który jest w takim tutaj naszym dobrym duchem i opiekunem takich naszych społecznych różnych inicjatyw.
Dobrze to w takim razie od oddaje oddajemy głos Wojciechowi i żeby opowiedział raz o badaniach A2, może też trochę o samej inicjatywie i aplikacji.
Pytanie było o z jakimi wyzwaniami mierzą się młodzi ludzie, wybierając szkołę.
Tak.
To jest tak, że no trochę jest tak, że Michał przyszedł do kiedyś do takiej grupy ciic techowej o i opowiedział problemie i jednak i chcieliśmy sprawdzić też czy nie ludzie mają tym problem, ale on zaczął sam tworzyć taką bazę różnych informacji o szkołach, żeby podjąć dobrą decyzję. Jego. To okazało się, że to informacji nie ma, że ludzie szukają informacji wg badań też wśród rówieśników wśród grup w internecie na stronach szkół każdy muszą stronę odwiedzić i przejrzeć te strony bardzo się różnią. Są to bardzo różne informacje może wywoływać to.
Chaos. To znaczy jak to wygląda? Bo, żebyśmy zrozumieli, bo też nie każdy musi być teraz w takim momencie swojego życia, że przechodzi to i wie dokładnie, jakich informacji to może ty Michał jeszcze powiedz, z jakich informacji ty szukałeś. I dlaczego musiałeś szukać ich na poszczególnych stronach szkół, a nie w jakimś 1 miejscu?
Jak najbardziej, jeżeli chodzi o informacje, które nas interesują, to przede wszystkim jak idziemy do kogoś średniiej dla nas najważniejszyą. Tak naprawdę jest profil klasy, który decyduje, jakie przedmioty rozszerzone będą nauczane w szkole, oczywiście matuchę nazywawać inne przedmioty rozszerzone, natomiast szkoła w tym momencie już nam może mieć trudność z zapewnieniem takiej edukacji na takim poziomie, dlatego warto się zdecydować wcześniej. No to, co chcemy zdawać później na matuchę, tak jak powiedziałem, jest to to dosyć takie rozciągliwe. Tutaj natomiast warto już od samego początku mieć jakieś delikatne pojęcie, co się chce robić. Natomiast ja np. eszedł do szkoły średniej dla mnie też bardzo ważne, były to czy szkoła organizuje jakieś społeczne inicjatywy, jak jest wsparcie dyrektora w szkoły, jak jest wsparcie nauczycieli w tym, żeby organizować własne rzeczy, bo to, co właśnie było wspomniane wcześniej, czyli takie umiejętności umiejętności miękkie taki trochę umiejętności liderhipu. To wszystko to możemy się nauczyć tak naprawdę oczywiście również podczas infekcyjnych, ale przede wszystkim miałham, że możemy się to nauczyć podczas współpracy z innymi uczniami szkoły, dlatego to też jest dla to dla mnie było ważne, w jaki sposób mogę się w ten sposób realizować.
No i teraz z powrotem w takim raziejcie saliko.
Tak i wg naszych badań, które też zrobiliśmy, żeby sprawdzić właśnie, jak szeroki jest ten problem. Czy to, co Michał i ja myślę, że jest ważne, czy to jest dotyczy innych i okazało się, że tak naprawdę jak zapytamy moni tych ludzi, jakich staramy takich informacji ułatwia być wybór szkoły. To jest atmosfera w szkole wyniki matur trzecie czas dojazdu do szkoły godziny rozpoczęcia zakończenia zajęć na czwartym miejscu oferta dodatkowych zajęć dalej i festiwale oraz liczebność klas, a także aktywność samorządu uczniewskiego takich informacji bardzo trudno jest pozyskać ich nie ma albo są szczątkowe. I dlatego my próbujemy współpracy z samorządami pozyskać te dane, no jest cały ruch otwartych danych publicznych, których samorządy udostępniają te dane, znaczy założeniu smart City tak dalej udostępniamy dane publiczne, ale okazuje się, że tych danych nie mają samorządy nie ma ich i okazuje się, że trochę w Polsce jest także dzieci. Zapomniałem tego głupiego przysłowia, ale chodzi o to, że trochę zapominamy o pewnych grupach, których potrzeby nie zauważamy i naszym celem jest, żeby uzyskać od władz urzędowych na różnym poziomie. Te informacje czy poprzez nawet ich stwarzanie nowych mechanizmów stworzyć pozyskiwania tych danych. Mamy oficjalne partnerstwo z Urzędu Miasta Gdynia, która bardzo nam sprzyja, ale powiem, że nie jest łatwo nie jest łatwo, ale walczymy o to i bardzo chcemy stworzyć.
Nie jest łatwo, to znaczy jakie są największe problemy?
Powiem, tak urzędnicy są zarobieni, mają swoją istą perspektywę. Na to, co robią i trochę np. prawo i mnie nie wymaga od nich prowadzenia pewne prowadzenia pewnych rejestrów w danych szkołach. To trzeba przekonywać wydziały wręcz edukacji przekonywać dyrektorów szkół, chcielibyśmy stworzyć ciała doradcze, wyłączone z rodziców i uczniów, żeby to nie było taką technologię, która przychodzi z zewnątrz. I prawda daje te informacje ludzi ludziom, którzy ich potrzeb niby potrzebują, ale też myślimy o pozyskiwaniu danych oddolnie, bo, bo nie ma tych danych i z każdym miastem trzeba ich namawiać na to i a jednocześnie za tymi danymi jednak kryją się różne interesy, kryją się różnice w finansowaniu tych szkół. I to też chcemy pokazywać czasem, chcemy naprawdę stworzyć oddolną półdolną i też częściowo otwartych danych taką bazę danych o szkołach, która też będzie otwarta dla oraz będzie służyła po prostu tym, którzy tego potrzebują.
To, Opowiedzcie proszę, jak w tym momencie działa po ósmej klasie i jakie już teraz można informacje znaleźć, oraz jak ewentualnie zakładacie, że będzie się ta aplikacja rozwijać i w jakim tempie?
To ja powiem, aplikacja tak naprawdę ma już. To jest trzeci rok, kiedy ona istniała, natomiast dopiero teraz rufamy z taką pełnoprawnym premierem tej aplikacji, dlatego że tak naprawdę dopiero teraz pozyskaliśmy, część tych danych, to, co Wojtek mówił wcześniej, jest to problem, żeby te dane pozyskać, które chcemy my pokazywać, które są ciekawe dla uczniów, które uczniowie chcą, ale jest to problem, natomiast my właśnie we współpracy z Gdynią trochę poprosiliśmy, szkoły o te dane i te dane otrzymaliśmy, czyli np. my mamy coś takiego, jeżeli się wchodzi na ósmej klasie, jeżeli byliśmy teraz weszli na ósmej klasie PL. Możemy zobaczyć wybór miasta Warszawa albo Gdynia, gdyż niestety tylko te samochody udostępniły nam nam na razie dane, oczywiście chcemy to rozwijać, żeby coraz więcej samorządów.
Ale odzywaliście się do ilu.
Odzywaliśmy się do kilku? Ok tak odzywaliśmy się do kilku miast większych miast, natomiast te miasta targetowaliśmy, które wg nas ten problem jest najbardziej zawahalny, a w jaki sposób to mierzyliśmy, mierzyliśmy to liczbą wkó m.in. dlatego też, mimo że.
Czyli im większy wybór, tym po prostu może być trudniej. I co był ten klucz tak.
Tak to był klucz, który przyznam, że jatę zrobiłem na początku na początku tego projektu, gdyż właśnie wybierałem szkołę w Warszawie. I tu, gdzie jest ponad 300 szkółół średni 300 kół średnich ten wybór pozostaje pozostaje ciężki, pozostaje o wiele o wiele ciszy niż być może w innych miejscach, ale to też pamiętajmy o tym, że ludzie też np. przychodzą do troszkę większych miast, jeżeli chodzi o wybór szkoły średniej, więc tu taką radę ci, ludzie jeszcze mają problem jeszcze większy, jeżeli chodzi o dostęp do informacji. I dlaczego dlatego, że starsze roczniki, wiadomo każdy ma rodzeństwo, każdy kolegów każdy ma kachanki, każdy ma jakiś sposób pozyskania informacji, co się dzieje w liceum np. natomiast osoby, które przyjeżdżają do nowego miasta z danej miejscowości mogą mieć mniejszy zasób, tylko tych kontaktów, więc są tylko i wyłącznie skazani na opinie w internecie, które jak dobrze wiemy, jak działają większości są negatywne i nie ma takiej, może często brakuje w nich takiej konstruktywnej krytyki, oczywiście można znaleźć fajne opinie. Natomiast takie tak jest to o wiele węze, okno tych informacji niż w przypadku osób, które z nami po prostu można ich zapytać.
No dobrze, to teraz jest Warszawa i Gdynia w takim razie, jeżeli chodzi o plany, to jak to wygląda?
Jasne, jeżeli chodzi o plany, to przede wszystkim chcielibyśmy postawić na jakość. Oczywiście, chcemy się rozszechać na dalsze miasto na dalsze samorządy, natomiast naszym priorytetem jest to trochę pokazać uczniom, dane, jakich oni potrzebują, dlatego też staramy się tak jak Wojtek, wcześniej wspomniał, chcemy być taką technologię, żeby to nie było takie nasze narzędzia, z którym gdzieś idziemy tylko chcemy, jak najbardziej mieć takie taką taką współpracę i z dyrektorami szkół i z rodzicami i sami kandydatami, więc dla nas na razie priorytetem oprócz dobudowywania kolejnych funkcjonalności zdobywania kolejnych danych jest to to, żeby jak najbardziej włączyć wszystkich interesariuszy. Do tego pomysłu, natomiast też chciałbym zaznaczyć, że jeżeli chodzi o samych kandydatów, to tutaj oni już nam część powiedzieli, więc to to, co jest teraz już bazuje na pewnych wskazówkach od nich. Natomiast, jeżeli chodzi o zaznacz, ponieważ prowadziliśmy badania tak jak Wojtek, jeszcze wcześniej wspomniałdziliśmy badania na ponad 400 osobach z warszawskich szkółół średnich. Tu było badania eksklaracyjne, ale pokazało właśnie, że te potrzeby potrzeby są wspólne, to, co Wojtek powiedział wcześniej, czyli, jeżeli chodzi o te informacje, to jeszcze tak doprecyzuję, to są informacje, które nie istnieją teraz się nie są dostępne teraz, a uczniowie ich potrzebują, czyli w tym w tych 200 informacji, które powiedział Wojtek, nie są nie były zamieszczone informacje, które już istnieją, które można pozyskać teraz tylko takie, które chcemy dopiero pozyskać, które dopiero chcemy zbierać. I to, w jaki sposób wyszliśmy naprzeciw tym potrzebom jest np. to, co było zawarte w tych badaniach, czyli trzeba czas dojazduu do szkoły, dlatego że jak wiadomo większość kandydatów większość uczniów dojeźa do szkoły komunikacją miejską. Oczywiście można też rowerem, ale tutaj są różne, to zależy oczywiście można też piecho, natomiast, jeżeli chodzi o komunikację miejską, właśnie zawarliśmy listę przystanków przy każdej szkole. I z tej linii, więc to bardzo szybko ma się prosty do są do informacji też taką ostatnią rzeczą, o której bym powiedział tutaj jest kontekst, ponieważ i w systemie rekrutacyjnym i w wielu innych wyszkiwarkach, bo uzysk takich szkół średnich istnieją. Natomiast w wielu innych wyszkiwarkach, brak jest trochę tego kontekstu. My chcemy pokazywać zarówno dane, jak największą ilość danych jak najbardziej potrzebne najbardziej potrzebnych danych i zarazem kierować tym kontekstem. Pokazać, dlaczego to ma wartość, dlaczego, jakie mogą być problemy z interpretacją tego?
Dlatego to jakiś przykład batnoryzy tak brzmi dośćne teoretycznie.
Tak jakby wykładem tego chodcą chociażby progi punktowe progi punktowe, tak samo jak i też ranking mają filozofie typu im im wyżej tym tym lepiej. Natomiast, jeżeli chodzi o progi punktowe, one są zmienne na przestrzeni lat, zaleą od wielu czynnikówle, m.in. od tego, ile osób odefo do danej rekrutacji zaleą m.in. od tego, jakie tak.
Progi punktowe, czyli w ogóle od jakiego progu można się dostać? To.
Klasy dane klasy tak zgadza się, więc one zależą od masy czynników, tak naprawdę i wcale to nie znaczy, że jeżeli szkoła danego roku ma mniejszy próg, to znaczy, że w jakikolwiek sposób gorsza, dlatego, że to po prostu może zależeć od tego, że szkoła było popularna w danym okresie, więc my też np. prezentujemy przy Fil trzebawywkiwania prezentujemy informacje o tym. Proszę uważać, uważajcie to jest to fajnie, możecie po tym, filtrować jak najbardziej korzystajcie z tego, ale bądźcie też świadomi, w jaki sposób możemy to wykorzystać.
Jasne. W trakcie tej naszej rozmowy padło takie hasło takie stwierdzenie, że jednym z tych ważnych czynników, jeżeli chodzi o wybór szkoły, no i potem spędzenie w niej kolejnych 4 lat. To w przypadku liceum jest atmosfera w szkole, to jak są traktowani uczniowie, jak się mogą w niej czuć? Jak to można sprawdzić, jakie tutaj są możliwe narzędzia Alina Czyżewska?
Można, sprawdzić statut szkoły każda szkoła musi mieć statut i statut to jest taki dokument regulamin, jakby wewnętrzny, który jest uchwalany przez grono pedagogiczne. I taki statut może być papierkiem lakmusowym tego, w jaki sposób dana szkoła szanuje uczniów i uczennice oraz ich prawa statuty, obecnie są przedmiotem zainteresowania wielu organizacji i aktywistów aktywistek, ponieważ to jest kopalnia naruszeń prawa. Ja w statutach znalazła np. zapisy o ocenie nagannej zachowania za samookaleczanie się -40 za próbę samobójczą.
I za jak problemy wynikające znaczy za jakieś rzeczy związane z problemami ze zdrowym zdrowiem psychicznym ludzie są karani przynajmniej w teorii.
Nie w praktyce można znaleźć, jeżeli osoby słuchające chcą zobaczyć, wystarczy wpisać nagana za samookaleczanie. Moje nazwisko i wyjdą wyniki różnych informacji medialnych na ten temat, więc naprawdę z mojej perspektywy jest bardzo źle, jeżeli chodzi o przestrzeganie prawa w szkołach i na co zwrócić uwagę, bo rozumiem, że patrząc na statut trudno od razu wiedzieć, co tam na co patrzeć, więc patrzmy, czy są uregulowania dotyczące wyglądu uczniów, jeżeli są tam zakazy malowania paznokci, zakazy malowania się zakazy fabowania włosów dredów, to znaczy, że szkoła rości sobie prawo do nadmiernej kontroli i jest to również naruszanie prawa naruszanie konstytucji konwencji o prawach dziecka. I teraz odpowiedzmy sobie na pytanie, czy my chcemy, czy w ogóle dobrym środowiskiem do wzrastania do realizowania swoich potencjałów do rozwijania swojej tożsamości jest środowisko, które mnie ogranicza z powodu bezprawnie nie ogranicza. I mam się podporządkować czy jemuś widzimisię, więc kwestie wyglądu ubioru, również ubiór czasami znajduje takie zapisy o tym, że nie wolno hawajskich Koszul, albo, że nie, że spódnica musi się kończyć ileś centymetrów nad kolanem. To są bardzo już ingerujące i nadmiarowa kontrola nadmiarowa regulacja i to są dla mnie takie wskaźniki w tej szkole jest problem zrozumieniem władzy i to może się przekładać na inne naruszenia, czyli na co jeszcze zwracać uwagę, czy są zakazy używania telefonów komórkowych. To też jest dla mnie taki papierek rapmusowy do sprawdzenia, czy ta szkoła w ogóle jest w 20.01. wieku, czy rozumie, że dostęp do technologii jest czymś, czego szkoła powinna uczyć? Jak korzystać mądrze, a nie jak jej nie używać. Właściwie nie są potrzebne obecnie w szkołach żadne podręcznikiem. My całą wiedzę mamy w telefonach komórkowych, szkoła powinna uczyć i ma to w podstawie programowej szkoda, że szkoły tego nie realizują ma w podstawie programowej, żeby uczyć korzystania z internetu bezpiecznego z technologii cyfrowych. Jednym z jedną z kompetencji przyszłości jest to, żeby rozumieć nowe tenologie, jak my mamy je rozumieć, jeżeli szkoła nam zakazuje korzystać z tych technologii, cały czas, upatrując uparcie zagrożenie w tychnologiach. Przecież my teraz łączymy się dzięki technologii. Ja nie jestem studio technologia, służy również temu, że można przeprowadzać operację operacji chirurgiczne będąc na innej półkuli niż pacjent. Zaprzeczanie technologii, to nie jest coś, co powinna propagować Polska szkoła, więc sprawdzajmy na tego typu uregulowania, a już, jeżeli znajdziemy w ogóle zakaz włączania telefonów komórkowych na terenie szkoły. To już jest naruszenie ewidentne naruszenie prawa, co jeszcze można znaleźć w statutach i czego co nam powinno zapalić od razu czerwoną lampkę, czy są liczby ocen minimalnych, jakie trzeba zdobyć, wtedy możemy mieć do czynienia ze szkołą, której panuje ocenoza nastawienie na wynik, a nie na proces.
Czyli bardziej taki wyścig szczurów, rozumiem tak.
Tak, tak tak oraz punkty z zachowania czy szkoła przelicza nasze zachowanie na punkty, czy handluje byciem empatycznym albo uczciwym czy handluje punktami, czy można sobie kupić punkty z zachowania, czyli wniosek 5 jak tostanę, więcej to punktów to nas uczy tego, że życie społeczne jest też przeliczane na punkty. To no pytanie czy my chcemy być społeczeństwem, które potem mówi, no dobra zrobię coś, ale co ja coś dla wspólnego dobra, ale co ja będę z tego mieć, bo jak nie mamy szybkich punktów, to nie mamy nie rozumiemy, że społeczeństwo to nie jest po to, żeby zdobywać cały czas medale, więc czy szkoła nastawia się na rywalizację, czy na współpracę oraz można też tu już spytać, warto można zadzwonić do szkoły i zapytać, czy państwo zakazują picia wody podczas lekcji czy nauczyciele zakazują wychodzenia do toalety, bo i takie szkoły są?
No już nie chciałam pytać, czy naprawdę z czegoś takiego dochodzi w szkołach, bo zakładałam, że skoro o tym mówisz, to tak jednak potrafi być dobrze, czyli w ramach takiego podsumowania, bo już nasz czas powoli będzie dobiegał. Końca. Warto zwracać uwagę na statut i gdybyście jeszcze tak wypunktowani na co jeszcze mam tutaj na myśli, zwłaszcza te miasta, w których no jednak po klasie PL jeszcze nie działa, a warto by było po prostu mieć w głowie taki mały przewodnik. Co jest istotne, jeżeli chodzi o wybór tej szkoły.
Więc, ja bym powiedział przede wszystkim profilem, żeby się zdecydować, co się chce robić czy się chce robić i też, żeby pan.
Jak się jeszcze nie wie, co chce się robić.
Jeżeli się nie wie, co chce robić. To tak jak powiedziałem, wcześniej, jest jest bardzo fajne nacie mapa karier mapa karyszkę pokazać.
Czyli szukać jednak tej informacji w ten sposób.
A z informacji można też można iść to to też nie jest to nie można się przenieść z danego profilu. I to też nie jest tak, że nie można zdawać rozszerzenia być może jest jest jest łatwiej, ale to nie jest żaden sposób zamknięta droga, więc jeżeli nawet nie wie się, co chce się robić, można jeszcze na spokojnie podjąć tą decyzję później, natomiast warto wybrać środowisko, które jest wspierające niezależnie od tego, jaki profit się.
Wybierze. To jeszcze w takim razie pytanie o taką rzecz, bo jednak gdzieś w naszych świadomość naszej świadomości dominują rankingi tozn zwrócmy na to uwagę mimo wszystko wyborze placówki. I co w sytuacji, kiedy ktoś nie dostanie się do tej szkoły, którą sobie wymarzył, czy to tak naprawdę jest już takie coś, co sprawia, że, że powinniśmy się jednak jakoś załamać i tym przejmować. Czy może jednak nie, bo to też nie jest tak, że po prostu 1 jedyna placówka w danym mieście spełni te nasze?
To oczekiwania to może. Ja odpowiem w oparciu o dane o konkretny przykład sprawdzaliśmy razem z fundacją waria Poznania szkoły, które są na szczycie rankingu perspektyw o różne dokumenty i 1 ze szkół w Warszawie, która jest bardzo wysoko w tym rankingu. Udostępniła nam wyniki badania, które robiła wśród uczniów i co mnie zastanowiło i właściwie pokazało, bo tak jest w wielu szkołach, z, które są wysoko w rankingach, skoro petycji korzysta 45% osób, czyli kto tak naprawdę wyrabia, kto jest autorem tych dobrych wyników czy szkoła czy korapetytorzy, więc nawet, jeżeli nie dostaniemy się do tych wymarzonych liceów ze szczytu rankingów, najlepiej byłoby, gdybyśmy się uodpornieli na rankingi, ale jeżeli już możemy o tym, to wiemy, że to właściwie zależy od nas i mamy taki dostęp do informacji do źródeł do kursów uniwersyteckich za granicą, które są online, możemy się z tego uczyć szkoła stacjonarna. Ona już powoli odchodzi do lamusa i warto mieć w sobie już teraz te otwartość możliwości świadomość tego, że mogę zmienić szkołę. Mogę zmienić profil, mogę zrobić sobie papier i w trakcie szkoły po prostu zdobywać, gdzie indziej wiedzą umiejętności, które bardziej się przydadzą niż w życiu niż budowa w pantofelka.
Skoro pojawiło się tutaj hasło za granicą, to w takim razie jeszcze ostatnie pytanie o to, jak to wygląda za granicą, to znaczy, czy mamy jakieś przykłady takich dobrych dobrych praktyk, jeżeli chodzi o szukanie i wybór szkoły Wojciech sńko.
Tak, i to są właśnie takie miasta nowy Jork czy msterdam czy Singapur, gdzie te takie wyszukiwarki są po prostu usługą publiczną, po prostu samorządy do prowadzą czy agencję rządowe, bo, bo ten motyw wyboru szkoły jest dosyć istotny wszędzie, a też w wielu miejscach. To się zaczynało od aktywizmu od dolnego rodziców, którzy grupach już potrafiących kodować po prostu w ramach takiego te technologii obywatelskich tworzyli takie narzędzia i często tak eksperymenty społeczne przechodzą potem do usług, pozostały się popularne. I to też jest trochę naszą rolą. My chcemy też zwracać uwagę na ten problem. Może doprowadzimy też do tego, że rząd lub samorządy zajmą się tym na poważnie albo my będziemy tym poważnym narzędziem zobaczymy, jednakże bardzo zwracam uwagę też, że samorządy mają ogromną, jakby takie nastawienie na ten taki smart City i jakoś jak my zgłaszamy się do tych działów, to takich właśnie mówimy helitu, jest taka fajne narzędzie. Przecież to taka właśnie dane publiczne i młodzi ludzie wybór kwintesencja. No nie jest jest jednak ściana, więc chcemy przebić ten mur i chcemy zmienić mentalność odnośnie tych danych w urzędach i zdobywać te dane, bo no ja ja nie ukrywam, że jak Michał ponownie przyszedł kiedyś, jakby z tym projektem, to ja ja do niego dołączyłem, bo zauważyłem, że na świecie jest tym głośno, że o tym się mówi tu w Polsce przy człowiek, który sam napotkał ten problem i próbuje z niego zrobić sprawę publiczną.
A przebijanie mu rozpoczęto od Warszawy i Gdyni Wojciech sańko przed chwilą mówił jego mogli państwo służyć aktywista stritek i aplikacji narzędzia po ósmej klasie PL Wojciech sńko zawodowo koordynuje projekt naprawmy, to KR PL fundacji stocznia bardzo dziękuję.
Dziękuję bardzo.
Michał Oręziak, lider projektu wyszukiwarki szkół średnich po ósmej klasie, student informatyki na wojskowej Akademii technicznej był również naszym gościem dziękuję. Dziękuję bardzo, jalina Czyżewska, działaczka na rzecz praw człowieka, członkini sieci Obywatelskiej Łodzi, dok Polska dziękuję.
Dziękuję.
Program wydawał Szczepan mazierek, realizował Maciej golczyński, a ja nazywam się Małgorzata wałczyńska i życzę państwu spokojnego wieczoru, oczywiście z radiem do kafma. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM
-
31:54 W studio: Alina Czyżewska , Michał Oręziak , Wojciech Sańko
-
45:03 W studio: Melania Ryś
-
52:03 W studio: Kamila Raczyńska , Natalia Broniarczyk
-
53:19 W studio: Oliwia Ziębińska
-
49:48 W studio: Klaudia Latosik , Olga Żukowicz
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
06:38 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie10:50 W studio: prof. Konrad Pędziwiatr
-
13:20 Połączenie10:58 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
11:40 Kultura Osobista13:10 W studio: Agnieszka Przepiórska , Kinga Sochacka
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL