REKLAMA

Z prof. Dariuszem Sikorskim o mitach wokół mitu zalałożycielskiego

OFF Czarek
Data emisji:
2014-09-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek to specjalne poznańskie wydanie programu witam państwa bardzo serdecznie ze studia Radia TOK FM w Poznaniu przypomina się radio TOK FM cały dzień w Poznaniu o Poznaniu z poznaniakami, choć nie tylko w już teraz zapraszam na samorządową debatę prezydencką o godzinie dziewiętnastej w pawilonie jedenastym w iglicy na terenie międzynarodowych targów poznańskich wejście wschodnie od ulicy Głogowskiej, a my rozpoczynamy tak bardzo podniośle Rozwiń » historycznie patriotycznie studio prof. Dariusz Sikorski zakład historii średniowiecznej Instytut historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie profesorze witam pana posła czy można sobie, że zaczniemy tak patriotycznie gdy, ale też troszeczkę po to, żeby spojrzeć na historie takim okiem krytycznym, bo często historia szczególnie ta starsza powraca i dowiadujemy się różnych rzeczy n p . coś co przyjęliśmy zapewni co właściwie wysłaliśmy z mlekiem matki nikt nie miał miejsca, bo było trochę inaczej trochę nie chcemy tego do siebie dopuszczali do siebie lepiej się, że jest taką historią to pomieszanie z mitologią trochę pomieszał z legendami trochę pomieszał z kimś opowieściami może regionu i regionalnymi modyfikacja, a jesteśmy w Poznaniu czy na takich praw dla operatora Piastowskich ziemiach to przecież tutaj niedaleko stąd księcia Popiela zjadły myszy to niedaleko stąd z urodziły się tam Ziemowit jego synowie, z którymi go, w których rodu wywodzi się Mieszko pierwszy to przecież niedaleko stąd działo się to wszystko idzie rzeczy tutaj właśnie Mieszko pierwszy przechadzał się można, by rzec tymi ulicami stolicy mówi oczywiście to 4 z przymrużeniem oka bo, bo ta wiedza, którą wysłaliśmy z mlekiem matki ta wiedza, której uczyliśmy się w szkołach podstawowych jeszcze w gimnazjach i średnich nie jest wiedzą historyczną i mam wrażenie, że ta wiedza historyczna szczególnie dotyczące początków państwa czy do stworzenia jakiegoś nowego bytu historycznego, o czym nowego narodu oscyluje właśnie pomiędzy faktami historycznymi pomiędzy legendami pomiędzy tradycją i pomiędzy zbudowanie takiej wspólnej płaszczyzny wspólnego punktu odniesienia dla dla grupy wszystko co pan powiedział ma do czynienia z innym Poznaniem mianowicie z Poznaniem historycznym się nie będziemy tego poruszać może kiedyś będzie, jeżeli słuchacze i pan zechcecie, dlatego że nasza wiedza historyczna ta będąca w obiegu publicznym jest bardzo silnie zmineralizowana i jest prawda nic się jej z mlekiem matki ale, żyjąc w kulturze te, których żyjemy, w którym się wychowywaliśmy jako dzieci później dorastamy jesteśmy dorosłymi ludźmi jesteśmy otaczanie różnego rodzaju wersjami historii oczywiście tutaj wpły w szkoły jest najważniejszy, bo to jak szczególnie zapamiętujemy, ale także wpły w lektur jeśli dostaniemy jako dzieci zbiorą tzw. Plech historycznych sam pamiętam z dzieciństwa coś takiego czytałem to tam wiele takich wątków właśnie na poły niby bajecznych jednak osadza się nas tak, jakbyśmy mieli do czynienia później już taką konkretną wiedzą historyczną, tym bardziej że czasami te wątki z owych baśni historycznych znajduję znajdują potwierdzenie w tym co gdzieś tam w kulturze popularnej znajdujemy jako fakt historyczny to nam się wszystko wszystko zaczyna mieszać mamy do czynienia z niedzieli z wiedzą natomiast bardziej sprawną mitologią i tą mitologią, która jest tworzona na różnych poziomach mitologię, która jest dlatego mitologią, że my jako całość społeczeństwa nie mówią historyka czy szczególnie zainteresowanych osobach i historią nie jesteśmy w stanie weryfikować przyjmujemy, że to co inni nam opowiadają co inni nam mówią co słyszymy w telewizji to co słyszymy i widzimy na filmach dokumentalnych paradokumentalnych czy dokumentach fabularyzowanych czy w ogóle filmach, które są popularne i tylko niby dzieją się jakichś konkretnych okolicznościach historycznych, ale co w wielkim Tourze złowił w to wszystko powoduje, że ta nasza wiedza jest przez nas niekontrolowana oczywiście ludzie nie są w stanie tego skontrować tak jak my nie jesteśmy w stanie skontrować nie wiem projektantów budynków czy aby rzeczywiście ten budynek będzie stał czy nie od tego są specjaliści tego nie poddaje się pod dyskusję nie specjalistów w przypadku historyczną w to dobro ogólne, jakim jest nasze wyobrażenie o przyszłości jest jednak ciągle w dyskursie bez względu na wykształcenie bez względu na na przynależność i chciałbym państwu uświadomić w jaki sposób właśnie to mitologii mitologii dywanie historii i się dokonuje to nie jest tak, że tak jak najczęściej wyobrażamy, że to tych zniekształceń przechodziło dochodzi wówczas kiedy historycy, którzy nie działają już ze złą wolą, aby na zamówienie polityczne albo wręcz ideolodzy różne i maści i koloru są nam coś mówić tak też dzieje, ale ta ideologizacja również postępuje w sposób przez nas bardzo słabo uświadamiane także na poziomie naukowym to znaczy naukowcy historycy naukowcy również mają swój wkład w to mitologii dawanie, chociaż wcale ich zadań celem nie jest to ten skutek, do którego to wszystko, gdyż część badań czynami prowadzi, czyli nie zła Wola historyków czasami też, że wg mnie, ale często też w jaki sposób dokonuje się to proces dam przykład z kroniki Galla Anonima, kiedy Gall anonim opowiada o dawnych dziejach i przodkach, gdy mieszkał Mieszko nazwa mieszka pierwszym historycznym władcą, ale w kronice Galla mamy wzmianki o jego poprzednikach i nie traktujemy jako historyczną, dlatego że nie znajdują potwierdzenia ich istnienie jakimkolwiek innym źródle czy istniał Ziemowit czy wrażeń w Garwolinie ma to nie ma w tej chwili znaczenia w ale Gall anonim w swojej kronice z tłumaczeniem, które teraz przeczytam tak opisuje Ziemowit Ziemowit testem, który poprzedzał mieszka w cytuje Ziemowit wtedy osiągnąwszy godność książęcą młodość swą spędzał niemal rozkoszą ach, i Włochy w rozgrywkach lecz, oddając się w trwałej pracy i służbie rycerskiej tak dalej tak dalej tak na jaki obu wspaniałe jest to tłumaczenie przygotowane przez wybitnego fachowca jonów funkcjonuje i w obiegu społecznym bardzo bardzo dawna natomiast to co znajdujemy w rękopisach łacińskich chronić odbiega od tego czy zostało przedstawione bo, gdybyśmy trzymali się tekstu łacińskiego to mamy ten początkowy fragment tak, że moment wtedy osiągnąwszy godność książęcą młodością spędzał na rozkosze jak i Włochów rozrywkach, oddając się bowiem wytrwałej pracy w służbie rycerskiej, czyli pierdół takim młokosa, który się uważnie w RPA właśnie lubił wypić i z kobietami ganią dopiero później właśnie zmierzenia i stał się prawdziwym władcą, dlaczego tak jest no no 15 wiecznym 1 z rękopisów ktoś kiedyś nie wiadomo dokładnie dopisał jedno słówko, lecz i to zostało zinterpretowane właśnie taki sposób, ale ten przykład, jaki jeszcze, nic więc czasami do niektórych tutejsze odnoszę wychodzimy kolega z Instytutu, który zaprezentował materiał na ostatnim zjeździe historyków polskiego Towarzystwa historycznego w Szczecinie, wskazując na wiele takich przykładów, kiedy tłumaczenia, które są w obiegu tak jak historycy niektóre teksty rozumieją nie trzymają do tekstu łacińskiego, ale taki sposób ewidentnie rozbieżne to nie znaczeń wynikających z różnej interpretacji, bo to jest oczywiście zrozumiałe, ale które owej różnorodności interpretacji tak na razie w tym zakresie uzupełnieniem, a nie przewidują, dlaczego takich tutaj tłumaczy postąpił mianowicie widocznie mu się tak zdawało, że już w mojej koncepcji działa tak jak on to odczytywał przedstawienie tego Ziemowita, dlaczego młodości jako właśnie, acz zmarnowane dla praw państwowych i dynastycznych ludność to nie pasuje i często wydawcy i historycy mają taką tendencję do poprawiania źródeł, jakim one nie pasują do własnej koncepcji drugi przykład również wprowadzony przez prof. Edwarda Skibińskiego dotyczy innej ekipy z innego wątku legendy Piastowskiej mianowicie może do tego wątku daje profesorze wrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwach moim gościem jest prof. Dariusz Sikorski zakład historii średniowiecznej Instytutu historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu specjalne poznańskie wydanie programu Owczarek się cały dzień w Poznaniu przypomina o godzinie dziewiętnastej na terenie międzynarodowych targów poznańskich pawilonie jedenasty iglicy samorządowa debata prezydencka zapraszam państwa bardzo serdecznie mnie, jeżeli ktoś chciałby się pojawić, ale nie może pytanie chciałbym zadać proste pytania przesłać na adres Poznań małpa Stokrotka FM wracamy po informacjach Radia TOK FM Cezary łasiczka program Owczarek studio prof. Dariusz Sikorski zakład historii średniowiecznej Instytutu historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu to specjalne poznańskie wydanie programu Owczarek dzisiaj radio TOK FM nadaje z Poznania przed informacjami rozmawialiśmy o tym w jaki sposób, by nasze pojmowanie historii może zostać zakłócone przez np. błędną interpretację albo wręcz poprawienie źródła tak, aby pasował błędne odczyty wolny od akcji będą one, że odczyt i poprawienie nowe źródła tak, aby pasowała do koncepcji drugi przykład, o którym pan profesor zaczął się informacjami na 14 wiecznej płycie czy nagłych prawdopodobnie nagrobnej znajdą znajdujący się, ale w katedrze gnieźnieńskiej znajduje się napis takie epitafium krótkie dotyczące Bolesława Chrobrego i tam jest w tym epitafium zarysowanym oczywiście jest mowa w oczy epitafium w tłumaczeniu tego epitafium dokonanego przez wybitnego filologa klasycznego Roots reggae Hinca w tym znaczeniu uwypukla się, gdy taką taki wątek, którym to włosy, które za, które zostały po szynach Bolesława Chrobrego zostały odesłane do Rzymu już 27 z mojego kolegi, który ma wybitne wyczucie frazy Łacińskiej, który zauważył, że w ten tekst nie mówi nic o odesłaniu do Rzymu owych włosów on tylko wychwala Bolesława jako tego, który mógłby ten Rzym podbić, skąd to tłumaczenie profesorowi rzecz mianowicie proszę więźniów jest filologiem klasycznym i osoby nie wyobrażał żeby w średniowieczu ktoś mu krzywdy w ogóle przypuszczać, że Bolesław mógłby jakikolwiek sposób nawet metaforyczny dokonać tego podboju Rzymu i żeby ten to epitafium TEN -T z tego łacińskiego epitafium uczynić bardziej zrozumiałym zapewne nawiązał do podania o poczynaniach miasta Łodzi jest jasne i tak mu wyszło mu w takim razie, że te włosy ten, że tam funkcjonuje jako to miejsce, do którego jako wotum być może te włosy zostały odesłane w bok na szczęście ze względu na późny okres to epitafium i tekst tam jest dwuczęściowy po prostu pomijany przez historyków, ale no ci, którzy doszukiwali się ewentualnych silnych związków już pierwszych Piastów w Szczecinie ze stolicą Apostolską mieli kolejny argument, że w te związki nabył jednak dość dość mocny wątek również stolica Apostolska skupowała głosy polskich Książąt królów może dać sobie wyobrazić życie wiem, że obok brzmienie również troszeczkę niedorzecznie, ale profesor gaśnic miał wedle swojej i swoich kompetencji jedno powody do takich zastrzeżeń, ale dostrzegł jak już na poprzednim spotkaniu z panem mówią historia jest dziełem pracy zbiorowej historyków to postępuje czasami bardzo powoli, ale błędy, które czynimy, a każdy z nas czynienie, więc do Gdyni z czasem zostają ujawnione i poprawione i tak powoli powoli nie ma się pospieszyć z pokolenia na pokolenie wiemy coraz coraz lepiej no to może, by powiedzieć dołach włoscy czy tam młodą Leszno nie nie są takie istotnie istotne kwestie dla sprawy najważniejsze jest ten mecz ten trzon to jądro tego tej naszej identyfikacji tożsamości i swoje pan o tym, że historycy zwykle tak nie działają na nowe zamówienie władzy politycznej czy jakiś ideologii poprzysiągł wrzucamy liść z ZUS specjalne powiedzmy momenty w historii historyków, ale są takiej momenty w historię wspólnoty, kiedy potrzeba jest właśnie tę historię jakiś taki sposób uformować, żeby jej nie fałszować nie zmieniać, a jednocześnie, żeby ona łączyła, a nie dzieliło tak, bo historyk, kiedy patrzy na to na przyszłość to po 3 różne procesy pieśni zastanawiać to był Polak czy to był Niemiec czy w ogóle można je nadać takie takie nazwy czy takie etykietki lub inne tylko zastanawia się co się wydarzyło, dlaczego się wydarzyło jaki by tego konsekwencje a kiedy powstaje też grupa ta grupa próbuje się zjednoczyć rozpoczyna nową wędrówkę potrzebuje już takiego paliwa i te historie często bywa właśnie modyfikowana lekko, aby to my to paliwo jednoczyło oby mu pokazywało, że jesteśmy 1 pnia albo, że łączy nas jakiś pierwiastek, którego nie ma tak naprawdę tak, bo jest genetycznego tory, ale teraz tworzymy właśnie taki genetyczny pierwiastek łączący, bo każda epoka ma swoje zapotrzebowania historycy, którzy żyją w danych epoka spoglądają na przeszłości gdy, odpowiadając na pytania ważkie dla współczesnych owych historyków, ale jak mówią, że są zupełnie abstrahować od jakiejkolwiek ideologii jednak każdy z nas ma jakieś przekonania, które do pewnej części składają się także dywersji ideologicznej, chcąc nie, chcąc mecz swoich badaniach jak każdy inny humanista tą ideologią, której my jesteśmy zwolennikami przekazujemy oczywiście jest o wiele lepiej, kiedy staramy się trzymać te nasze przekonania osobiste pewnych ryzach, a czym innym jest, kiedy traktujemy historię jako narzędzie do uprawiania czy to polityki czy propagowania pewnej ideologii sławne francuskie zdanie, które bardzo często jest po prostu zupełnie błędnie odczytywane, że zadaniem historyka jest dowiedzieć się jak to właściwie było było pomyślane niejako projekt takich badaniach historii taki całkowicie zobiektywizowanej, ale pomyślane i trzeba w taki sposób też rozumieć w odniesieniu do warunków, których on zaczynał swoją karierę jako historyka, kiedy historia była na początku nie tylko na początku dziewiętnastego wieku, a także wcześniej traktowane jako narzędzie pewnej walki politycznej ideologicznej i dlatego historycy kościoła uważali, że tylko właściwie historycy wywodzący się z kościoła mający placet instytucji kościelnych mogą się wypowiadać na temat historii kościoła tak często jeszcze do dzisiaj jest u niektórych to trend ten pogląd przebrzmiała, a z kolei politycy uważali, że historyk powinien opiewać chwałę panującej dynastii i panujących w istniejących państw, zwłaszcza tego państwa, które dane historyk funkcjonuje rangę proponował odrzucam to wszystko jak mnie interesuje to co jest związane z tymi zadaniami, które do tej pory historia i historycy przed sobą stawiali jak chce po prostu wiedzieć jak to naprawdę było i zapewne dzisiaj większość Czytelników książek historycznych podchodzisz tym samym podejściem chce się dowiedzieć oczywiście ta wiedza dotyczy także sprawdzić jak to graficznych, które są, jakby najprostsze w ale w Kutnie przede wszystkim między historykami i miłośnikami historii dotyczą interpretacji tych faktów czy powiedzmy powstanie było dobre czy nie dobre niczym nie kłócić się ono było czy nie było poddane fotograficznych jest bardzo dobrze rozpoznany natomiast kwestia oceny nie podlega takiej kategorii jak obiektywność, bo w zależności od oczywiście od kryterium, które sobie przyjmiemy 1 wyjdzie, że powstanie jest było słuszne i mówić, że było niesłuszne to kwestia tylko kryteriów i tutaj nie ma nic nie nie można toczyć bojów o obiektywną całkowicie zobiektywizowaną ocenę powstania Warszawskiego tak długo jak on u nas będzie go interesowało tak długo będzie ten tfu spór trwał za 300400 lat będzie na to spoglądać tak jak na potop szwedzki niewiele nas to aż tak będzie obchodzić no tak w trakcie się dzieje my sobie wyobrażamy, że to co w naszych czasach jest to takie szczególnie ważne i że pamięć o tym nie zaginie pewnie za 400 lat o powstaniu będzie można tylko przeczytać wyspecjalizowanych w książkach dla bardzo wąskiego grona i spra w i sprawy polityczne ideologiczne związane z tym powstanie z oceną tego powstania będą już po prostu mało mało czytelne dostałem się, jakby dzisiaj wyglądały na świat podręczniki dla klas pierwszych szkoły podstawowej, gdyby nie podawać tam takich historii pomieszanej z legendami mitami rekordowy był podawać tam to co naprawdę wiemy o początkach państwa polskiego czy byłby krótszy wiele znaków zapytania ja jestem na własne potrzeby jak byś mu, że wynikający także z własnego doświadczenia no pamiętam moją pierwszą nauczycielki historii w klasach, których 114 wówczas, kiedy ta historia właśnie taką historią opowiadaną bajeczną to była rewelacja, bo na tym poziomie przede wszystkim należy przekazać uczniom jak sądzę takie podstawowe wiadomości zainteresować wskazać, że to jest ciekawe natomiast im bardziej młodzież dojrzewa, a przechodzi do Izby, które już niema Świętego Mikołaja zyskuje zachętę uzyskuje z także większe zdolności poznawcze, tym bardziej można innym to historie komplikować, ale nawet na tym poziomie powyżej tej edukacji powszechnej najwyższy to znaczy licealnym musi dojść do pewnych skrótów do pewnych rozstrzygnięć to znaczy takich, które powodują, że tak jak dziś jakikolwiek podręcznik do szkoły średniej weźmy to jestem w stanie tak ostrożnie, licząc ostrożnie, szacując co trzecie zdanie zakwestionować, ale to nie budzi we mnie szczególnych emocji, dlatego że sobie zdaje sprawę, że w materiale tak krótkim muszą się znaleźć uproszczenia nie mamy tutaj wyjścia nie możemy wprowadzać uczniów w dywagacje bardzo uczone i wskazywać że, dlaczego historycy uważają tak inni inaczej dokonujemy pewnych cięć i autor niestety autor takich autorzy takich podręczników oczywiście można zdawać sobie z wielkiej odpowiedzialności w jaki sposób oni dokonują tych skrótów, które przez to, że są właśnie ogromnymi skrótami powodują siłą rzeczy powoduje zniekształcenie tego naszego naukowego obiektywnego tak kiedyś łowił, aby telewizji w przeszłości, ale czy niema żadnego innego wyjścia natomiast najcenniejsze co może pozostać w tamtych czasów to jest to do nich mówię z czasów edukacji szkolnej to przede wszystkim zainteresowanie uczniów ci uczniowie, którzy podejmą jakiekolwiek prace niezwiązane czy to z humanistyką w meczu o historii ale kiedy pójdą do księgarni i będą szukać także nie oprócz przewodników po kuchni w taki czy owak czy jakichkolwiek innych poradników sięgnął po książkę historyczną dosięgnął dlatego, że kiedy zostali przez swoich dobrych nauczycieli zainspirowani do tego, żeby tę wersję rodzące się w nich z czasem z wiekiem zainteresowania już zaspakajać w sposób zupełnie samodzielne no i wtedy następuje szok oto przykład ten Bolesław Chrobry taki dobry mądry łagodny władca okazuje się, że kazał tam zdaje się niewiernych mężów, czyli do rozpoznanych przybijać za jądra do mostu i wiem jak to przecież, dlaczego o tym w ogóle nie uczono w szkole z ZUS zmienia zupełnie obraz tego polskiego króla należało obrazach władców i o historii będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiąty 40 państwa, by goście w studiu Radia TOK FM w Poznaniu, bo dzisiaj cały dzień w Poznaniu program Owczarek jest prof. Dariusz Sikorski zakład historii średniowiecznej Instytutu historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu wracamy po informacjach i Słowację za kilka minut wracamy do Poznania i do poznańskiego wydania programu Owczarek Cezary łasiczka program Owczarek wydanie poznańskie dzisiaj o początkach państwa polskiego rozmawia z prof. Dariuszem Sikorskim zakładu historii średniowiecznej Instytutu historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu właśnie to do tych o tym, szokuje czasem następuje, kiedy otworzy jutro do drastyczny przykład czas, dlatego że ostatnio właśnie czytam książkę dotyczącą seksualności średniowiecznej to samo w sobie są oczywiście pewnym anachronizmem, bo nie było, czego się jak seksualność nie patrzą na seksualność jako na jakiś oddzielny oddzielną sfer sfery tak po prostu, jeżeli pójdziemy do antyku na to człowiek dostał od bogów różne dary tak to był Bóg od wina był Bóg od żywności był Bóg od miłości i tyle i to był Polski dar, który w Brześciu posługiwali się albo w dobrym właściwy albo zły niewłaściwy sposób opowiedzieć to ten cel został na lato to nie rozmawiam jako dlatego mówię o tych jądra przyklejonych do mostu przez Chrobrego w wspomniałem o krzewienie się różnego rodzaju mitów histerię graficznych 1 z ze źródeł także w nawiązaniu do edukacji szkolnej temu tak bardzo dobry tutaj przykład jest tradycja ludowa mamy taką tendencję do postrzegania tradycji ludowej, jakiej jako taki zamrażarki, w której to dawna tradycja jak przetrwała w stanie prawie nienaruszonym i etnografowie zobaczyć dziewiętnastowieczną dzisiaj to pole badawcze ograniczyło zbierali różnego rodzaju opowieści czy też szukamy starych drukach takich zapisów, z których próbujemy wyłowić właśnie tą dawną tradycję tego rodzaju poszukiwania i odwoływanie się do Grecji ma szczególne znaczenie dla wielu miłośników starożytności słowiańskich, zwłaszcza jeśli chodzi o sferę religijną, dlatego że traktują bardzo wielkim uproszczeniu mówiąc MO wszystko to co jest tradycji ludowej niechrześcijańskie sposób przejść jawny z chrześcijaństwem się kłócące za AOW zamrożoną przed chrześcijańską warstwy warstwę kulturową i na tej podstawie próbują tam sobie zrekonstruować co też wrocławianie wierzyli rytuały i t d . tak dalej, że państwa i historycy najczęściej bardzo niechętnie odwołują się do tych tradycji ludowej, dlatego że ona nie poddaje się krytycy krytycy to znaczy my nie jesteśmy w stanie powiedzieć, kiedy dany moty w powstał czy rzeczywiście obok pochodzi n p . z okresu przed 3 Śląskiego czy n p . nie został później sztucznie do tych tradycji ludowych wprowadzony z ksiąg uczonych to znaczy mniejszej ich gdzieś mający kontakt z prostym jak dziś w jakimś mającym kontakt z prostym ludem powiedzmy 15 wieku 1 z nich np. wnieść odczytał jakich bajkach starożytnych i zaczął mnie przy wspólnych pracach z tym ludem opowiadać bajki i później tamci sobie dalej przekazywali w i może się tak zdarzyć mówi o czystej takiej sytuacji hipotetycznej, że te bajki wchodzą bajki o genezie antycznej wchodzą w tradycję ludową w danym regionie dziewiętnastym wieku ktoś zapisał dzisiaj uczony stwierdza co za rewelacyjne koincydencja między dawną tradycję rzymską, a dziś budżet, a kulturą ludową, że te motywy były metodami motywami wędrownym, ale bardzo bardzo dawno temu aż dotarł tutaj na do Słowian, a znamy jest lepszy przekazów autorów antycznych lekarz uświadomić, jakie ta może być zwodnicze to, gdy pokaże to na przykładzie do niedawna jeszcze historycy odrzucali świadectwo elektroniki Ademar wsiadam do takich trochę kronikarz dzień działający we Francji, który około 1000 trzydziestego roku napisał kronikę, w której zawarł także bardzo szczegółowe informacje dotyczące odnoszące się do wizyty w naszej części Europy w, ponieważ on tą kronikę tworzył etapami najstarszy najmłodszą warstwę bardzo długo historycy uważali już za warstwę, która nie była jego autorstwa, które od tego, która została w połowie dwudziestego wieku po prostu dopisana uznawano za późniejsze takie fałszerstwo historii graficzne dzisiaj udało się w sposób absolutnie pewny ustalić autorstwa Waldemara, czyli jest to zapis niepochodzące z dwunastego w wieku od jakiegoś fałszerza tylko straci Ademar Leon, który wykazuje pewne odrębności odrębnej informacji w stosunku do tego co wiemy między nim w kronice Andy Murray jest informacja o tym, że otwarciu grobu Karola wielkiego przez od ponad trzeciego w czasie, kiedy on akurat był w drodze powrotnej z Gniezna i że temu Faktowi przyglądał się Bolesław Chrobry, który został obdarowany złotym tronem Karola wielkiego, na którym też Karol siedział dla do niedawna dla wszystkich historyków to było ich dobra informacja tak absurdalne, że uważali jedno jak złoty tron z darami Świętego Wojciecha, ale to było przeniesienie naszego wartościowania na czasy niż Ottona trzeciego i konkretnych okoliczności dla Ottona trzeciego z pewnością większą wartością było ramy Świętego Wojciecha tego Świętego, który byłby bliski temu Święty znany tylko z dawnych żywą żywota PiS-u świętych on doznał on z nim rozmawiał to był człowiek z krwi kości, który nieważna w na jego oczach no przesadzam, ale w jego czasach doznał materią i za to został uznany świętym i odbywają się cuda od razu po jego śmierci, a więc ten złoty tron po Wiedźminie złotych całość zapewne drewniane tylko obite złotą blachą był adekwatnym wynagrodzeniem za przekazanie przez Bolesława Chrobrego, który w ogóle nie chciał oddać żadnej części ciała Świętego Wojciecha był adekwatny do adekwatny za zatorami w wieży przeliczyć jedno ramię w Tatry, ale golem świetnego nasze 1 zł medal to połowa tej historii, którą chcę powiedzieć mianowicie w okolicach Ostrowa Lednickiego krążyła taka opowieść miejscowej ludności o złotym tronie Karolak, który miał być na PL na tej wyspie, gdybyśmy teraz połączyli oba fakty to znaczy ową tradycję ludową i taras co wiemy, że rzeczywiście coś narzeczy przynajmniej z tym jest uczonym Karola wielkiego czy może być na rzecz oczyszczenia niczego nie przesądza, iż polecieli z łopatami, gdybyśmy nie wyśmiali potwierdzenie, że tradycja ludowa mogła przetrwać 1000 lat i okoliczna ludność, gdzie ewentualnie centrum został gdzieś tam złożone przy dużo dłużej przebywał, zanim został skradziony dowód ślad po nim zupełnie zaginął, że okoliczna ludność właśnie zdolna tradycji ustnej przekazać taką informację, że państwa źródło na szczęście w informacji znoszony jest miejscowy nauczyciel, który widocznie odczytał, że w pierwszym wydaniu kroniki Waldemara z końca ktoś okazał w końcu dziewiętnastego wieku skojarzył fakty i uczniom jak pan tutaj mówił, żeby ich pobudzić wyobraźnię opowiadał różne bajki i włączył do tych opowieści także może być dobrą wiarą ogół opowieść o złotym tronie w ich dołów to ta opowieść spóźni się rozwijała zupełnie zupełnie jasne, że własnymi ścieżkami w przykładem takiej mistyfikacji na gigantyczną skalę z kolei są jest tzw. mitologia germańska Jacoba glina czy generalnie baśnie zebrane przez obu braci Jacoba i Wilhelma, które były pomyślane przez nich jako właśnie źródło dostępu do wiedzy o tym jak wyglądał świat starożytny Germanów, zanim przyszło 10 proc niż 10 zlikwidowało dom kultury, w której żyli ci mu German bardzo długo właściwie do lat 3 jedno lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia w całkiem poważnie był to materiał brany pod uwagę jako rzeczywiście, poddając się nam wejrzenia w starożytności germańskim jak to bywa naukowiec z jakichś bardzo dociekliwy pracowity dostrzeże pewne nie pewne wątpliwości, że nie zniechęci, że wszyscy go będą od tego odstręcza, acz pójdzie własną drogą tak też tym przypadku wykazano, że źródłem owych bajek braci Grimm nie byli jacyś wieśniacy mieszkający w Hesji czy w okolicach kilkaset, którzy przekazywali do tradycji właśnie wiejską ludową, że ta tradycja ma konkretne źródła 1 z nich większości źródeł dla tych bajek niebyła żadna chłopka prosta niewykształcona, ale jak najbardziej wykształcona panna Maria kasę Kluk, która była sąsiadką rymów, która źródłem tego nieporozumienia, gdy w bramce było to, że na marginesie swoich egzemplarzy pierwszych drukowanych wydań tych właśnie oni opisali jako alter Marii stara Maria i badacze różnie sobie wyobrażali, że tyle, a Temarii to musi być w takim razie jakaś posługa czka kucharka ktoś ze służby z ludu, który pochodzi i że ona na temat nie była tym źródłem owych prastarych rzekomo bajek nie da, a Temarii to była walka Marii owa Maria hasłem Truck, która miała 24 lata, a atak na zielono przy swojej młodszej siostry, dlatego że w tamtym czasie też okres wpływów ogromnych ogromnych wpływów kultury francuskiej w Niemczech zachodnich związanych z czystym z rewolucją i wojnami napoleońskimi, która była przez jury się na trybunach była już niezamężna i miała 24 lata już widoki na zamążpójście da oddalały się mogła skończyć skoro torba ciotka, która ewentualnie zajmie się dziećmi swoich młodszych sióstr i czy wychowanie tym, że tym, że dzieci, ale też baśnie, które ona opowiadała ona sobie oczywiście nie wymyślała zgodnej działa ona przeczytała ze zbiorów francuskich bajek w funtach, a nie różni, które wówczas krążyły, a ten też część z tych zbiorów bajek francuskim wydrukowanych w ogóle miała wiemy, że włoską i taka jest tutaj taki tutaj podkład wy Star ludności germańskich baśniach braci Grimm bardzo to ciekawa historia, która pokazuje jak niebezpieczne jest opieranie się takie zupełnie bezkrytyczne na tradycji ludowej na różnego rodzaju przekazach i zaniżanie im w ciemno tylko na tej zasadzie, że jeżeli coś z tradycji ludowej znaczy to jest dobre tak jak mamy tendencję, że jak np. benedyktyni wynaleźli 15 wieku jakiś przepis na mieszanki ziół to też na pewno bardzo dobre większość wiedzy oby benedyktynów tajemnej brała się w sposób bardzo pośredni z tradycji jeszcze dzienników antycznych i to w Zdyni było przemieszane oczywiście, ale nie ma nic wspólnego z jakimiś tajnymi z jakąś tajną wiedzą owych mnichów na nie tylko benedyktyńskich już różnych bardzo dziękuję za stosowne zabraliśmy początków państwa polskiego porządku państwa włoskiego niemieckiego tak to wszystko mieszkaliśmy prof. Dariusz Sikorski zakład historii średniowiecznej Instytutu historii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu lub państwa w moim głosie to specjalne poznańskie wydanie programu Owczarek informacji już za chwilę o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do poznańskiego wydania w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA