REKLAMA

Trudne dzieci - o dysgrafikach, dyslektykach, Zespole Aspergera i autyzmie rozmawiały Monika Perkowska i Renata Pająkowska-Górniak

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2014-09-28 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzięki dobrym Małgorzata Kolińska-Dąbrowska dziś bez Ewy Podolskiej, ale za to świetnej asyście i moich gości i ani Piekutowski Antoniego oleśnickiego tutaj w radiu TOK FM 2 psycholożka kin i temat, który w tej chwili na początku września pewnie jest tematem bardzo bardzo ważnym zresztą ten temat od poniedziałku do środy będzie podnosiła również Gazeta wyborcza, a chodzi o dzieci z dysleksją dysgrafią dzieci z ADHD z zespołem Aspergera, czyli to wszystko czym nie Rozwiń » radzi sobie Polski jeszcze Polska szkoła i ja wiem, że początek września to jest początek roku szkolnego i dla bardzo bardzo wielu rodziców jest to początek roku przez mękę, ponieważ nie mając jeszcze tej świadomości świadomości np. rodzice pierwszaków trafiają do szkoły i spotykają się z tym problemem oczywiście, jakie są potem konsekwencje tego w jaki sposób szkoła nie radzi sobie albo radzi sobie z tym problemem to wszystko ciągnie się najczęściej przez cały okres edukacji każdego z młodych ludzi, który właśnie takie dys posiada ze mną są w studiu pani Monika Perkowska i pani Renata Pająkowska-Górniak psycholożki panie, które zajmują się właśnie tym problemem zacznijmy może tego wszystkiego co się nazywa dysleksją dysgrafią i ja zaraz na samym początku opowiem historię, by łatwiej było zrozumieć czym się je coś co się nazywa dysleksją moja koleżanka redakcyjna, która sama jest dyslektykiem ja się muszę przyznać do tego, że ja jestem z grafikiem i współczuli współczuję serdecznie wszystkim moim redaktorom, którzy czytają potem moje teksty opowiadała taką historię hołd panu, który jako piętnastoletni chłopak przez 15 lat mieszkał sobie we Wrocławiu i szedł do szkoły i miał płot na płocie była taka ma duży napis duża wywieszka na niej jak on czytał podkreślam jak to on czytał napis brzmiał spółdzielnia wieloryby Znicza, kiedy miał 15 lat zaczął się zastanawiać kim diabeł, bo trzeba przede wszystkim o Wrocław nie jest nad morze po drugie w Bałtyku nie ma wielorybów, więc poprosił kogoś starszego, żeby przeczytał i cóż tam była tam była spółdzielnia wielobranżowa i mam do pani pierwsze takie pytanie na czym to polega, że ktoś, kto czyta tak naprawdę nie czyta tego co jest napisane albo pisze jest tak gigantycznym błędami, że komuś innemu wydaje się, że to niemożliwe, że mu nie można zapamiętać jak ci jak się pisze słowo może to może takie szokujące i za każdym razem można opisać to inaczej mówimy tutaj o szeroko pojętych trud specyficznych trudnościach w uczeniu się jej mamy namyśli Perkowska przeprasza on już mamy namyśli nie one specyficzne trudności w uczeniu się, czyli dysleksję dysgrafię dysortografia wyskakuje Baszta w tyle tego wymieniamy w Genoi jest tutaj oczywiście badania naukowe nie mówią wprost, jakie są dokładnie przyczyny są takie przesłanki mówiące o tym, że po prostu struktura mózgu nie do końca nie pod po prostu niektórzy nie potrafiło tego przeczytać tak jak inni i tyle po prostu ta struktura mózgu różni się od osoby, która czytała perfekcyjnie pisze idealnie lice Dei tak dalej, czyli mózg, jakby oszukiwał tak trochę łez może nie oszukiwał, ale troszeczkę inaczej działa po, ale to nie oznacza, że to osoba nie funkcjonuje normalnie społeczeństwie funkcjonuje normalnie tam osoby są bardzo inteligentna z bardzo często się tą łączy z wysokim poziomem inteligencji, ale często jak się przekonałam sama łączy się to również z ADHD czy listom tak komnat pobudliwość psychoruchową jest często zaburzenia współwystępujące wynik SLD tak w takim miejscu zdarza się, choć na komedię czasami zespół występuje to z zaburzeniami zachowania nie ma takiej normy w my mówimy o specyficznych trudnościach w uczeniu się, kiedy ona współgrają z nieprzeciętną inteligencją bądź wyższą w terenie zagłębiamy się dzisiaj tutaj w tematy, kiedy Intelligence poniżej normy, a ta nie, choć od takiego zwykłego rozgarniętego przepraszam za określenie człowieka, który ma właśnie takie problemy i tak naprawdę on ma 1 wielki gigantyczny problem czasami jego rodzice nie są przygotowani na tenże problem mało tego świat nie rozumie pani Renata w Miami stworzył świat coraz częściej rozumie takie dzieci, ale też myślę, że my przede wszystkim jako rodzice szkoła na różne poradnie nie do końca potrafimy spojrzeć na dziecko tak ogólnie tak długo patrzymy jak on funkcjonuje w szkole tak to jest dla nas najistotniejsze, żeby nie było kłopotów, żeby miasto przechodzi z klasy do klasy i miło było spokój tak natomiast nic się wydaje, że tak, by pani powiedziała, że przy, jeżeli to nie jest poniżej normy to, jeżeli pokażemy dziecku, gdzie ma problem i jak może inaczej się uczyć tak to dziecko będzie po prostu lepiej funkcjonować to komisarze te wszystkie inne orzeczenia opinie mówiące o dysleksji rozwojowej czy jakimś tam po łamie powodują, że po prostu na tym często kończymy tak jest dziecko usprawiedliwione nie nauczy się latać nie nauczą się z żalem pani mówi o ADHD i ja swoje prace w gimnazjum miałam bardzo często do czynienia z rodzicami, którzy w innych w ogóle nie wychowywali swoich dzieci tak na czyj ja jestem może z innego pokolenia, ale mnie wychowano tzw. kindersztubą ona po prostu nie posiadały tego i tutaj nie ma znaczenia dla mnie przed nami czy to jest ADHD czy nie oczywiście może być trudniej tak ale jakby nie możemy nie próbować takiemu dziecku pokazywać, że pewne zachowania są, jakby nie odpowiedzi inni nie NIO nieodpowiednie tak natomiast oczywiście uznać trudność dziecka w tym w nocnym siedzeniu walk, ale wróćmy jeszcze na początku, bo o ADHD powiemy w tej płyną po wiadomościach w następnej części audycji wróćmy właśnie do tych z lekcji dysgrafia zyskał kuli i t d. z 1 strony jest tak szkoły rozumieją szkoły żądają od rodziców, żeby rodzice z dzieckiem, który ma problemy, aby na początku edukacji właśnie z pisaniem, żeby dziecko zostało przebadane przez psychologa przez odpowiednio przychodni Szkolno wychowawczym czy szkolna pedagogiczną dziecko dostaje opinię, a i tak w szkole cały czas ma problemy, ponieważ cały czas jest oceniany nie tak jakby no po prostu było dzieckiem leniwym miałam takie wrażenie znam dużo takich młodych ludzi, którzy mieli problem, a nawet mamy w rodzinie takiego młodego człowieka, którego znam i mimo wszystko zawsze było, ale ty jesteś leniwy, a do rodzica ani za mało pracuje z dzieckiem, gdyby pani więcej pracowała to on na pewno by sobie większe zrobił postępy i nie byłoby problemu, a w ogóle takie dziecko dla szkoły to jest problem najlepiej, żeby zmieniło szkołę, a może ja tutaj troszeczkę opowiem o aktualnej sytuacji w szkołach warszawskich, bo wydaje mi się, że ona jednak działają dosyć dobrze to znaczy każda szkoła powinna być procedura co robi z daną opinią, którą żywym przynosi rodzic od razu zaznacza, że rodzic to tylko na jego zgroza jego zgodą i na jego wniosek może być tak opinia z zrobiona stworzona nic szkoła nie może nikomu kazać inne no i teraz rodzic przynosi taką opinię powinien się nią zająć pedagog psycholog, który opracowuje konkretne działania szkoły na podstawie tej opinii, które pomogą dziecku m. in. można zakwalifikować się z tak konkretne lata ludziska m. in. może zakwalifikować na terapię pedagogiczną może znów stworzyć warunki władały bardzo nie wiem akurat terapia ręki bądź jakiekolwiek inne pomoce zajęcia wyrównawcze wydłużenie czasu pisania sprawdzianów i t p. każdy nauczyciel musi być tym, że poznany natomiast rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej 17 listopada 2010 mówi jasno, jakie karty dokumenty muszą być przygotowane dla takiego dziecka i że wszyscy wszystkie osoby uczące dziecko w muszą stosować się do tez do zasad, które czytelność wskazań z opinii i dzięki temu dziecko powinno otrzymać pomoc natomiast nie zawsze tak jest właśnie Czech w papierach jest źle dla Grecji kwestia to jest praktyki tak samo, jeżeli dziecko dostaje na opinię z poradni i często paradnie przecież w tej opinii nauką bardzo konkretne wskazówki tak dla szkoły, a teraz jest pytanie jak szkoła ma to realizować tak, by n p . jak na wielokrotnie w gimnazjum na Ursynowie integracyjnym, którym pracowano, gdzie były klasy integracyjne łączność z nauczycielem wspierającym i teraz tak, jeżeli w klasie integracyjnej jest więcej osób, które mają wydłużone czasy są Anna na inną karkówkę czy też na sprawdzian jest łatwiej ten czas wydłużyć tego też były dzieci, które miały takie znane opinii orzeczenia z, a znajdował się w kasach tzw. normalnych i innym jak to przeprowadzić tak wielokrotnie nauczyciele pytali jak mają to zrobić tak cały rok zapisze stewardzi i 5 minutach dokładnie nie widać, a nadgodziny, więc wtedy grożono też trzeba obciąć tak ten czas no ale jeżeli oni kończą wcześniej to robi się sią to co wypuszczamy z gazu są kwestie proceduralne tak jak to jest no to jest naprawdę problem tak poza tym mi właśnie te zajęcia dodatkowe, które powinny wyrównywać poziom tak wolne zajęcia, ale przed edukacją Linda Sutton pracowałam była świetna pani rodu re edukatorów tego co z tego, jeżeli tych dzieci było więcej niż ona miała godzin może zająć Nowy Targ tak no i to 1 z liceum są właśnie takie zajęcia dodatkowe dla młodych ludzi z uczniem liceum każdy sobie teraz w bardzo dobrym miejscem, w którym pracowałem nie było takich zajęciach w ogóle nie było dzieci, które miały opinię jakiekolwiek akurat wtedy, kiedy ja tam pracował natomiast chcesz opowiedzieć o tym, że duży wpły w na całą tą procedurą dyrektor szkoły, który może nakazać pewne rzeczy robić postawić jasno granice, że my musimy to robić jako nauczyciele dostosowywać czasy, że i wszystkie zajęcia z kas skoro poze w, w którym pracowałam w myśl, że dobrze to było zrobione, że nauczyciele muszą przygotować sprawdź na 30 minut pozostałe 15 było dla tych osób, które miały opinię iż, więc da się to zrobić tylko czasu chęci, ale jeszcze tutaj poruszyliśmy na początku taką kwestię frustracje rosnące u nauczycieli i ja odnoszę wrażenie, że nauczyciele po prostu nie do końca chcą się angażować do sprawy związane z opiniami zdarza się, że na 700 osób, które uczą się w szkole 200 ma opinię i teraz oni się denerwują, że każdemu trzeba indywidualnie co zrobić, a przecież ich jest mało mają 20 oznacza, że jest taki dokument Boże taka epidemia tych wszystkich dys czy to jest po prostu także rodzice, chcąc pomóc dziecku, które jest po prostu ono mniej chętnych do pracy bardzo szybko, bo występują o taką opinię na czym polega, bo są rzeczywiście przypadki takie, o których trudno powiedzieć, że to ktoś naciągnął opinie i dlaczego 700202 EUR myślę, że trudno naciągnąć na nowo pewne procedury prawne badania Antal oczywiście, że sam często zależy na tym, żeby była to młoda cukinia tak tutaj szczególnie w majątek pani widziała na szósta klasa tak czy przed przed egzaminami ich natomiast to jest też tak, że kiedyś tego nie zdiagnozowano u nogi ja chodziłam do szkoły i musiałam się po prostu uczyć pełne są na to o co grać na pamięć mnie nikt w ogóle nie pomyślał, żeby mnie wysłać nad rzeką Nogat do poradni jest bezlitosna Anna Śliwa czytanych na pamięć, bo nie było innego wyjścia w tekstach, które będą w Gazecie wywołał wyborczej wypowiada się Jacek Żakowski który, gdyż musiał sobie z tym problemem jakoś sam poradzić i nie było innego wyjścia na nas nie rodzice nie mieli tak dużo się, że dziecko baniaki problemom teraz możemy sprawdzić w internecie tak, nawet jeżeli w odpowiednim momencie nie zostaniemy o pomoc w fachowej to możemy pewne rzeczy sobie na fakt sprawdzić w internecie tak natomiast ja uważam, że na WIG w okresie, gdy ja ją do szkoły to jest szansa na asystenta nowego ani mówić taką frustrację, że chyba ze mną coś jest nie tak bym bo, bo jest mi trudniej jest inaczej no bo jestem inna jakiś tam chaos, ale wydaje się, że ta świadomość jest coraz większa szczególnie tu w Warszawie widać to kolejny nauczyciele są wyedukowani jeśli chodzi o dysleksji już mało, kto mówić o lekcjach na gola dla miast tak naprawdę chodzi o to, żeby skupić się na dzieciach, żeby one otrzymały tę pomoc i żeby uświadomić też rodziców, że te także oni też powinni zapewnić tę pomoc i pracować z dzieckiem, bo dzieciom się czasami wydaje, że on dobrze dłużnicy będę robił mogę sobie popełnić błędu to chodzi o to, żeby ono pracowało pod kątem właśnie tych trudności i tak naprawdę też jeździć razem z londyńskiego Wembley wspomagany przez prawie dokładnie, bo to jest także często rodzice szczególnie teraz w tak zwariowanym się w czasie innym świecie, gdzie cały czas pracujemy, robiąc coś takiego, że gdyby, zostawiając po szkole, a szkoła ma się zająć edukacją wychowaniem no nie ma tak szkoła będzie wspierać będzie pomagać i myślę, że rząd ma też szkoła bardzo duże możliwości natomiast, że rodzic musi współpracować muszą, ale Magath ma też zasadą jest kilka dyrektor szkoły bądź nauczyciel mówi proszę pani, ale pani powinna przerwać pracę i zająć się swoim dzieckiem to nie jest tak naprawdę marną matką, a więc to absolutnie na rozpędzoną ocenia Dariusz Lemański Konfederację liczba dni dlatego nie powinien tego robić takie spotkam się też z tym, że czasami rodzic przynosi opinia, ale nie chce tych zajęć to dalej o tym co rodzic w takiej sytuacji szkoła w takiej sytuacji sam moment po wiadomościach dziś inna to wracamy do ADHD dysleksji dysgrafii, czyli tzw. problemów szkolnych w i te problemy szkolne mają nie tylko sami uczniowie obdarzeni to może cechą niektórzy mówią o błogosławieństwie dysgrafia, ale uważam, że przesadzają i wróćmy jeszcze do szkoły dla rodziców i jak sobie szkoła z tym wszystkim tak naprawdę Polska szkoła radzi, ponieważ do tej dyrektorzy szkół tak rodzice chcieliby, żeby szkoła się zajęła tym problemem, bo oni dużo pracują są zajęci szkoła mówi mienie i że nie ma pani dziecko z takim problemem to proszę zwolnić z pracy poświęcić mu cały czas na to, żeby z nim w pracować i zaczyna być taki problem, bo 12 strona tego gorącego kartofla ulga w postaci takiego młodego człowieka, który ma te problemy tak sobie podrzuca to musi być po prostu współpraca, bo ani rodzic sam sobie nie pomoże tak, nawet jeżeli będzie miał wskazówki i tak nie poradzi sobie i szkoła tak samo punkt musi być współpraca i jeżeli do szkoły przychodzi rodzic, który prosi proszone niż dać wskazówki co chce się dogadać tak w tej sprawie to wtedy jest taka Platforma do porozumienia, ale mają doświadczenie jest takie bardzo często tak pani powiedziała rodzice przychodzą i mówią to wasz problem ja to byłam w poradni to jest opinia orzeczenie im mnie nic więcej nie interesuje atak nie jest on jeszcze zastanawia iść na 1 rzeczą czy, ponieważ dzieci to jest trafiają do tzw. normalnej szkoły do normalnych klas czasami Bogu dzięki amen udaje się, że te dzieci trafiają do szkół integracyjnych i tam troszeczkę jest łatwiej lepiej go do szkoły w ogóle bardziej są wyczulone na różne problemy dzieci, ale czy nie powinno być także rzeczywiście powinny powstawać nie wiem klasy czy też takie szkoły, które potrafią zająć się dziećmi z tego typu problemami jak usłyszałam w ministerstwie edukacji i w kuratorium nie nie będziemy tworzyć takich obozów enklaw dla innych dzieci no myślę, że toby się trochę przyczyniło do tego, że te dzieci, by o sobie samych ulg myślały, że są inne, ale nie do końca to chyba rozwiązał problem, bo ja mam wrażenie, że dzieci do bardzo dobrze funkcjonują one przyswajają wiedzę, ale mają tylko specyficzne trudności w związku z tym bardziej chybabym pokierowała tutaj jest rejon działania szkoły NATO, żeby im zindywidualizować derby to ten proces nauczania z niedzieli tworzyć jakiś tam enklawy także w te dzieci dyslektyczne dobrze do 1 worka, bo tak naprawdę dzieci dyslektyczne też mają specyficzne, jakby tam z zewnątrz to problemy z jedynie zapis Łochowo drugi jest lepiej wzrokowo to też nie do końca myślę, by się sprawdziło schrony np. można wtedy tworzyć takie programy skierowane jest takie jak ją w programy pomocowe dla tych dzieci dlatego o tym, mówię, ponieważ znam młodego człowieka, który ukończył taką szkołę powołaną przez fundację, aby z Fundacja, aby została z kolei powołana przez ludzi, którzy sami mieli dzieci z bardzo poważnymi problemami szkolnymi i po prostu mieli tak serdecznie dosyć systemu tego ogólno szkolnego, że sami stworzyli gimnazjum im liceum i rzeczywiście te dzieciaki zupełnie inaczej się tam uczą inaczej są podzielone lekcję np. po pół godziny, bo wiadomo, że ktoś, kto ma ADHD nic siedzi na na pupie 45 minut, a już pół godziny jeszcze się uda np. było to również w ten sposób zorganizowane, że dzieciaki, które miały np. problemy z czytaniem, a literaturę jej odłogiem tereny trzeba obowiązkowo przeczytać to owszem, on czytał, ale w swoim wolnym trybie natomiast jak nie dawał rady to pozwalano na to, żeby dzieci wysłuchiwał tego w audiobookach, bo było wiadomo, że one nie zdąży z programem po prostu nie da rady stąd moje pytanie czy nie powinny jednak powstawać takie szkoły czy też takie miejsca, że te dzieci, które mają najpoważniejsze z tych problemów nie są wrzucane do normalnej szkoły potem przez do szkoły popędza ne go, dlaczego nie przeczytał litera tej lektury, dlaczego czegoś tam nie zrobił stąd właśnie to moje pytanie i żeby było śmieszniej ta szkoła tak naprawdę w Warszawie przez jakiś czas funkcjonowała Rudzik rodzice uznawali za błogosławieństwo, ale kuratorium warszawskie uznało żona jest nikomu niczego niepotrzebna, bo właśnie nie należy tworzyć takich enklaw i to liceum i gimnazjum musiało się przenieść pod Warszawę i dalej dzieciaki nie, tyle że z problemami dojeżdżały tam, bo rodzice, gdzie tu nie wyobrażały sobie pracy w normalnej, że tak, ale to też wydają się, że do pewnego stopnia w tej szkole będą też stworzyło takie na taki pobyt w takich miejscach, gdyby inne, żeby trochę inaczej funkcjonujemy tak jam przez tak tani kraj mówiła też jestem przeciwna tworzeniu takich bardzo specjalistycznych tak wydaje mi się, że w tej chwili nie mamy możliwości i są rozwiązania pomocowe takie dla dzieci czy też dla młodzieży jest kwestią jest po prostu czułem człowieka, żeby to było wykonywane tak, bo są i rozporządzenia to, o którym pani mówiła, jeżeli chodzi do szkoły są też poradnie i naprawdę inny to dobrze może funkcjonować czy też myślę, że w wielu przypadkach bardzo dobrze funkcjonuje, gdyby jeszcze trochę pracy rodziców dołożyć ma nie tylko polegającej na doprowadzenie dziecka do szkoły o godzinie za 58 wygnanie z samochodu czy też wprowadzenia do poradni ale gdyby trochę jeszcze pracował właśnie rodzice rozpoczęli prace z dziećmi to myślę, że był naprawdę nie było problemu tak, bo też, by tam była taka akcja ciągle jest nadal cała Polska czyta dziś piątek w oczy i ja zawsze mam takie dysonans poznawczy w kość, że to hasło bardzo nie podoba boks i uważam, że po prostu, jeżeli rodzice nie czytając tak wolno chodzić też nie będą czytać, a więc po prostu nie cała Polska czyta dzieciom tylko najpier w rodzice czytają, a później będą czytać dzieci, ale ja jeszcze chce tutaj przywołać taki jest takie typowe zachowania, które inne elementy, które pokazywane są przez dobrych nauczycieli w szkołach, bo jest przychodzi dałby jeśli dostarczona ta opinia z i inne stworzony program działań wspierających i te stworzone z nauczycielami uczącymi to dziecko to wtedy okazuje się, że to świetnie działa, że dziecko ma zapewnione 2 × w tygodniu terapię pedagogiczną ma dostosowany czas potem rodzice jeszcze może gdzieś załatwił nawet jako świetlice dodatkowo będzie też to jest gdzieś też jest ta terapia w zajęcia korekcyjne kompensacyjne, więc da się to połączyć dzieci cierpią psy, ale jeśli wchodzimy w taki współ występujące zaburzenia, gdyby ADHD dorobić sprawa bardziej skomplikowana Otóż mówimy o orzeczeniach nie opinia psychologiczna pedagogiczna tylko orzeczeniach z i do tego tworzy się oddzielny program na cieście zwany programem i pety i to jest troszeczkę inaczej funkcjonuje natomiast zdarza się, że te dzieciaki te trafiają do szkół integracyjnych tylko również jest także takie dziecko trafia do tzw. normalnej szkoły nie integracyjny w to zaczyna się problem, bo w przypadku, gdy sgraffito z lekcji zyskał kuli to tak naprawdę jest to problem dziecka rodzica i nauczyciela, kiedy dziecko ma nie wiem zespół Aspergera, kiedy dziecko ma ADHD to wtedy zaczyna to być również problemy innych rodziców i całej klasy i dusze zaczyna problem, bo często też inni rodzice mówią ale dlaczego z Jasiem to w tej szkole jest ciągle problem ja się wyprawia niesamowite rzeczy ja się przeszkadza mojemu dziecku się je uczyć Jasiu uderzył moje dziecko ja się rozbił szybę i t d . i t d. to ja nie chcę tego Jasia w tej szkole, bo ten Jaś jest dopustem Bożym i mnie rozwala całą klasę i proszę z tym dzieckiem coś zrobić najlepiej go usunąć nogą w orzeczeniu zawsze jest napisane, że do rodzica należy decyzja czy dziecko będzie w ogólnodostępnej szkole integracyjnej czy specjalne często jest wybór i potem, ale jak jest taka akcja nieraz byłam świadkiem takiej akcji, że rodzice już zbuntowali sfrustrowani innych dzieci żonie zaraz na policję zadzwonił idę do mediów pójdą w po to, wtedy gmina zaczyna się interesować tym i najczęściej znajduje miejsca dla dzieci w szkołach integracyjnych natomiast moim zdaniem to jest także często nauczyciele nie są przygotowani do z takich ogólnodostępnych szkołach do pracy z dzieckiem te, które ma orzeczenie w UB i nie ma 2 nauczycieli to osoby wychodzi nauczyłam teraz grają na kontach, a czy nauczyciele, kiedy studiują, a te mają zajęcia takie, które właśnie pomagają w zrozumieniu sytuacji w pracy i t d. czy to mało czy to uczymy udzielania natomiast Odys nie mówił Real najął się żegnał każdy nauczyciele czy w ogóle osoba pracująca w szkole ze względu na wykształcenie musi mieć kursy pedagogiczne skończona, a nic mają taki sposób, a pewnie na różnym poziomie zapewniają, więc natomiast to jest też tak, że jeżeli nauczyciel danej klasie ma ileś osób i prostakiem z dzieci z problemami to faktycznie bez tego nauczyciela wspierającego zaczniesz jest problem tak nowość 1 nauczyciel wspierający daje im bezpieczeństwo nauczycielowi, który prowadzi, ale też spokój w klasie, a w i no nic, ale to niestety to jest kwestia budżetów tak ma tych godzin dla tych nauczycieli LO klasa integracyjna dostają, ale też nie na wszystkie lekcje bardzo często pojawia się taka sytuacja, że szkoła proszę na rodziców, że może spróbują załatwić asystenta wolontariusza fakt i przy dzieciach, a z autyzmem faktycznie będzie asystenci są niezbędni, nawet jeżeli nauczyciel wspierający tango czy się też zależy od spektrum autyzmu, ale no to jest problem tak to jest kwestia tych godzin pieniędzy z ustawy inna historia, mimo że dojście do tej pory o tym, chcę powiedzieć ten wolontariusze załatwiane przez rodziców, ale tak naprawdę to gmina powinna załatwiać takie osady w Anwilu chodzi tutaj jak zwykle pieniądze po prostu, których brakuje nam, aby prezes zdarzało, że ci wolontariuszem od rozdętej Temkina z Bytomia pracowałam, by -li ENA umowa z gminą i brak, ale też mieli wolontariusze, którzy po prostu w ramach wolontariatu pracowali tak zdobywania po prostu doświadczenia w tutaj jest problem nierozwiązany czy to prawda, że dzieci z ADHD są agresywne, bo tak się o nich mówić, bo Jaś rozrabia na lekcji niż dziennie słuchanie robi jest po prostu agresywnym, bo uderzył, bo to, bo tam do Niemiec, skąd się wzięło właśnie taki moim zdaniem mit o tym, że każde dziecko z ADHD jest dzieckiem agresji w niebezpiecznym dla innych, ale koła w wiosce w zaburzeniach ADHD typowe jest to, że dziecko jest impulsywna nad ruchliwe image dekoncentracji uwagi natomiast wcale nie oznacza, że jest agresywne i m. in. one to, że dziecko jest impulsywna to nie znaczy, że jest agresywny latem jest nam prezes cały czas muszą się borykać z tymi stereotypami na każdy tematy wszelakie i często też, że rodzice są w stanie inne dzieci, bo jest on ma ADHD z tak naprawdę może ktoś ma zaburzenia zachowania w danych musi jakoś funkcjonować w szkole, więc myślę, że często jest to po prostu melona i nie możemy utwierdzać cały czas innych osób, że ADHD to na pewno będzie agresywna, ale rząd nad stacją tak naprawdę oczywiście, że tak mówią ja sobie przypomniałem historię, którą opowiadali mi rodzice chłopca, który właśnie był dzieckiem z ADHD w ich kiedyś ten młody człowiek w liceum pokłócił się na matematyce z panią od matematyki i sytuacja już była taka, że on niewiele brakowało, że po prostu eksplodował wstał i wyższe z klasy zniknął wrócił po półgodzinie i cóż się dzieje, ponieważ była to szkoła, która właśnie ta szkoła fundacji Abyss, więc oni, jakby rozumieli pewne te redakcje byli bardziej czuli na tego typu gry tak nie jest reakcja dzwonią do mamy tego młodego człowieka i mówią w ten sposób proszę pani ani syn dzisiejszych zachował w szkole fantastycznie, a to znaczy co zrobił pokłócił się z panią od matematyki wyższej klasy Romney drzwiami zniknął na pół godziny w normalnej szkole wiemy, jaka była od ludzi każda afera, a tutaj po prostu powiedziano tym rodzicom zachował się jak dorosły człowiek nie chciał, żeby ta sytuacja jeszcze bardziej się rozkręciła, a pchało mu się na usta brzydkie wyrazy, a więc wolał wejść i pobiegać po boisku też oczywiście to jest także cudownie rozkaz zrobiła, bo to jest nic młody człowiek znalazł swoje rozwiązanie na daną sytuację na radzenie sobie z emocjami tak tylko nauczyciel w szkole Państwowej powie tak dobrze ja pozwolę sobie wyjść, a nie wróżę hossę w Warszawie wylądowała ze strategią w efekcie aż zejdą, ale nie muszę coś stanie to ja będę odpowiedzialna także w innych krajach zda, jeżeli jest nauczyć zwierzaka zadbał też miliony jest wielokrotnie zdarzało ludzi do jakich bramki winne że, gdy dziecko biegło jazda tym dzieckiem, tak więc to jest też takie trudne, gdyż trzeba zrozumieć nauczycieli tak i przede wszystkim myślę, że też musimy przekazać taką najbardziej podstawową wiedzę dziecko nie może być karany za objaw ze swojej choroby bądź zaburzeniach w 2 oni nie potrafią często tego rozgraniczyć na takich spotkaniach tych radach pedagogicznych o tym, się mówi oni ojczystym patrzyli jak, brnąc w jak coś w kosmos, jakby to była wiadomość z kosmosu nie może być człowiek karany dziecko karane w szkole uczeń, kiedy to są objawy jego choroby zaburzenia, czyli takich zalet robienie błędów ortograficznych, kiedy mam z ortografią nie może być, kiedy w UE staje się nie rejestrować córeczkę na rufie wychodzi trochę wolności rusza się na krzesełku przy nie może być za to karane są trudno zresztą jest możliwe tylko raz gorzej z tak wysoce naganne zachowanie śni się również da zrobić na hemo to też jest także nabyć nauczyciele są uczeni takich jak ja mówię mu leków n p . jakie się roznosi po 30 minutach lekcji to można mu dać ścierkę kazać im się zmoczyć, żeby można było wyczytać fakt tablicę razem z aleją wybierze inny nauczyciel ma pasje i nie jest tak na rondzie zarówno tych radnych po wizytach w Lublinie, ale miałam akurat nam bardzo pozytywne doświadczenia, że chodzi o nauczycieli natomiast często jest tak, że też rodzić cała trochę za te pozwalają, bo to dziecko ma ADHD tak ma też, jeżeli w domu nie są przestrzegane pewne reguły tak nam przed zachowania w dno to przepraszam bardzo na dziecko przyjdzie do szkoły, gdzie ma jeszcze kolegów no tu też nie będzie przestrzegać, czyli oznacza to, że jak rodzice w domu opuszczają, bo są też i zmęczeni i racę z zachowaniem dziecka od czasu do czasu, a dobrze niech wisi na żyrandolu nic mu się może nie stać Janusz Chwajoł George owi trzeba dać wsparcie ponuro szczupak z powiedzieć ja rozumiem co pani przeżywa pani zmęczona tak często też dochodzi do zgromadzonych w dokładnie natomiast też jasno dać komunikat, że to też jest kwestia tego od przykładu z domu albo, jeżeli dziecko pewnych, ale itp inną do mnie z tą pierwszą komórką wychowawczą tak, jeżeli dziecko nie otrzyma pewnych wskazówek w domu to nawet najlepsza szkoła, tyle że pedagog nauczyciel psycholog i różnorodne wsparcie to trochę będzie za mało wszak no i tutaj rodzice tyle myślę, że w ogóle szkoła powinna zacząć stawiać na edukację rodziców, bo troszeczkę ten zaniedbany temat natomiast wielokrotnie nam nawet mi się zdarzało, że przychodzi rodzic i wiezie dziecko magistrem dysfunkcyjne zachowanie szkoła chce na tym pracować i miast mówi proszę po prostu robić i ruchem tak złym czasie dziecko, że to jest dobry skuteczny ważny powinniśmy pić dziecko zostaje w domu Ukraina wyłania się taka edukacja, jakie mam dziecko już nie mówiąc o odpowiedzialności karnej, ale tu chodzi o metodę, jaką stosuje ona jest nieskuteczne absolutnie, ale rodzic w ogóle się przyzna również mieć dziecko już nawet nie mówi pan taki, że także można go podać do sądu rodzinnego opiekuńczego w ale to chodzi o samą taką świadomość, bo jednak też szkoła Państwowa publiczna Tal Lis cały przekrój społeczeństwa jest edukacja rodziców też jest istotna, ale to są inne tak, by drugą stroną edukacja rodziców są rodzice z Dead wyedukowani, a też doświadczyć mogła oznaczać językoznawcy to jest Super, że rodzic wychodzi z dzieckiem w różne miejsca dokładnie wie co należy zrobić, ale często ci rodzice mają w zmaganiach, a propos szkoły, która szkoła po prostu nie może zrealizować różnych błędów nie, dlatego że nie chce tak n p . jaki to nie potrafię teraz drużyna koniecznie musi być notebook kupione, dlatego że dziecko bardzo niewyraźnie, ale on zawsze będzie siedział w pierwszej ławce tak, a są 3 pierwsze ławki gdzie, a jest 4, a są 4 osoby, które mają okulary tak stoi muszą siedzieć z przodu, tak więc nie będzie się z pierwszej oceny są takie w UE musi mieć specyficzne jakieś kredki mazaki to stres takie troszeczkę wbrew wchodzenie w nieswoje kompetencje wszak brak zaufania do szkoły myślę że, toteż tutaj to jest problemem jeśli rodzic nie zauważy też szkoła dobrze się zajmie dzieckiem to powinien zmienić po prostu tę placówkę także na wylot znają z widzenia tablica w niedziele, ale moim zdaniem to zresztą o tym, będzie miała okazję porozmawiać w następnej części audycji problemem też jest takie przerzucanie dzieci z 1 szkoły do drugiej, bo długo szkoła ma dosyć, bo rodzice mają dosyć szkoły i wreszcie się to w ten sposób kończy, ale o tym, znowu po wiadomościach to wracamy do problemów rodziców, którzy mają dzieci z dysgrafią dysleksją ADHD i potem te dzieci trafiają do szkoły zaczyna się zacznę się problemy z edukacją i z tym jak szkoła radzi sama sobie z tymi problemami mam prośbę do państwa 22444404 to jest nasz telefon zapraszamy do rozmowy w studiu mamy 2 panie psycholog panią Monikę Siarkowską i pan na nią Renaty Pająkowski ono Górniak i jeszcze powtórzę numer telefonu 224444044 o wszystkich problemach z dysku i nie tylko z dysku, bo jeszcze mamy w nią ADHD i zespół Aspergera może jeszcze chwilkę o tym, zespole Aspergera, bo od niedawna mówi się od od niedawna mówi się o tym problemie kiedyś mówiliśmy mamy dzieci z ADHD mamy dzieci z serii o testy autystyczne, jakby nie robiło się też takiej gradacji, że przecież jeszcze są dzieci, które są pomiędzy tymi problemami w dna ja w ogóle spotkam się z taką opinię, że zespoły orzekające o potrzebach specjalnych w u dzieci autystycznych boli z zespołem Aspergera ADHD często sołtysi k nakierowane, bo gmina akurat ma budżet nadane zaburzenie rytmu i zalety wyspy czymś tak liczyli, zwłaszcza tych planach jest to zespół Aspergera jest mylony z ADHD, bo ona niestety ta diagnostyka psychiatryczna psychologiczna jest trudna, bo nie da się rozebrać mózgu i badać go bardzo szybko i dokładnie w UE natomiast szkoły są coraz lepiej przygotowane na każdego typu zaburzeń mowy na skoczni mówił też o niedostosowaniu społecznym nie mówią zaburzenia zachowania, które też troszeczkę w tej tematyce są osadzone w dzisiejszej wsi zbory spektrum różnych zaburzeń natomiast natomiast jasno określone, że te dane dzieci, które posiadają orzeczenia mogą być ogólnodostępnej szkole i też kona sobie radzić, a on ma sobie radzić to nie mnie też myślę, że może też być także tych różnych chorób Mac wzrosłoby swą wraz z funkcji będzie coraz więcej znanych i to jesteś tak, że myślę, że po prostu wyżej będziemy chcieli sobie poradzić i dogadać i zająć się tym dzieckiem to bez względu na to co się dzieje postu można to zrobić tak to GOK często wszyscy są sfrustrowani zdenerwowani zmęczeni i mamy mało czasu mało pieniędzy, żeby zrobić wszystko co chcemy, więc tutaj myślę taka też większa tolerancja w im na czym chyba mnie najbardziej boli w tym wszystkim stygmatyzacja także właśnie tak jest budżet na jakąś chorobę tak czy łatwiej będzie, żeby było ich już e-aut styków QE w klasie integracyjnej to wtedy utworzono tę klasę, więc jest trochę to naciągane, żeby ta klasa powstała na różne historie i co to jest słynny tata jest nieważna, bo panie mówią o pieniądzach właśnie na różne dysfunkcje czy to jest także szkoła dostaje, że nie ma takiego ucznia to dostaje dodatkowe pieniądze to jest przede wszystkim on od tego trzeba zacząć grać, żeby powstała klasa integracyjna ma w danym roczniku musi być ileś osób fakt, że robienie najczęściej wiodą muszą być orzeczenia, tak więc rozumie i dopiero wtedy szkoła, jakby umowa tymi dziećmi dodatkowo specjalnie za większe pieniądze się zajmować mamy zadzwoniła do nas pani Elżbieta z Sosnowca słuchamy panią dzień dobry dzień dobry pani ja mam takie pytanie jak odróżnić Andersa PL od aktualnego zadłużenia nie do gotowania społecznego to już nie ja to już panie, ale przede wszystkim meandrów też przy każdym orzeczeniu stwierdzania takiego orzeczenia musi być cały zespół zespół składa się z psychiatry psychologów logopedów pedagogów jest to różnie ustalane są natomiast takie dziecko z ADHD musi być zawsze diagnozowane przez psychiatrę przez psychologa dokładnie to samo dzieje się z niedostosowaniem społecznym jeśli mówimy o ADHD muszą tu wchodzić 3 czynniki to znaczy zaburzenia koncentracji uwagi w nad ruchliwość impulsywność natomiast u dzieci z niedostosowaniem społecznym co do trochę szersze spektrum są natomiast diagnostyką zajmuje się psychiatra psycholog pedagodzy la Pologne UCI dla tych 2 zespołów jakiś specjalny cechy takie, które wyróżniają 3 właśnie problem jest tym, że Alonso po nich to niech mi pani odpowie na takie pytanie, kiedy twierdzi, że dziecko ma ADHD, a nie albo jest krnąbrny i dobrze to już wiem, o czym tutaj organizowali także w realne są specjalne skale którymi sprawdzamy z i na wyjeździe w ciele kobiety to już jest ADHD czy to jest zły zwykła czy też zwykła krnąbrna natomiast bierzemy też pod uwagę czynniki genetyczne w sytuację domową ONZ intelekt i t d . z UE na pewno zrzuciła bym to nie na rodzica bądź napadał głównie powinien zajmować tym psychiatra i psycholog natomiast powtarzam, że dziecko z ADHD musi mieć te 3 czynniki, czyli nadruchliwość impulsywność i zgodne z dekoncentracją, a także, by to naprawdę stwierdzić trzeba się wybrać po prostu do poradni, ale powiedzmy jest taki uczeń, który w Utrechcie nie masz świetne wyniki daje tzw. wybili okno 1 oni fuzja normy mówimy tutaj o dziecku, które jest zysk ma wysoki intelekt natomiast to na to na pewno był skierowała na badanie, żeby sprawdzić, jakiego powodu one jakoś tam zaburza funkcjonowanie w klasie bądź zachowuje się nieadekwatnie do sytuacji właśnie standardowo w trudno mi teraz ważna, bo nie znamy tego chłopczyka natomiast musimy brać pod uwagę to to, że dziecko powinno być diagnozowane jest namawiany wtedy rodziców, aby poszli wykonać taką diagnozę, ale jak już wtedy określimy, ale one świetną rolą jest prawo określa odrębna, gdy specjalista, którego można znaleźć m. in . takim międzyszkolnych ośrodków poradnia psychologiczno pedagogiczna każda szkoła podlega pod jakąś poradnię psychologiczno-pedagogiczną w i one są bezpłatne krótko rodzić po prostu musi zapisać w ciemno, a tutaj w Warszawie niestety się czekać czasem pół roku na termin ten trzeba kilka razy przejść, ale one są bezpłatne można spokojnie się tam zgłosić jej diagnozę były do odrębności decyduje lekarz psychiatra z psychologiem w ich wtedy wszyscy mamy jasność jak spółki były z pracować jak w domu pracować jak w szkole pracowała także to jest maszyny NATO trudno stwierdzić, ale też i Jasną górę mówi jasno mu muszą być wprowadzone kryteria tak, bo też możemy rozmawiać nie skromną noś ni jak mu jak COS w sformułować to określenie co rozumiemy także dziecko jest grzeczna albo niegrzeczne może rozbić raz okno to już jest niegrzeczne klną na czym ma ADHD poza tym musimy brać pod uwagę to, że akurat może być taka sytuacja trudno do niego w życiu takim osobistym rodzinnym Hamilton też może spowodować, że zaburzone zadowolenia rodziców bardzo znany jest dla licznych Żnina Lech chce, żeby też słuchacze nasi wiedzieli o tym, że ta diagnostyka nie jest też prosta to naprawdę się sztab specjalistów dokonać takiej diagnozy i zbadać naprawdę każdą sytuację można nawet robić, o co gramy klasy, bo być może coś w tej klasie też nie tak Graś PiS to jest naprawdę skomplikowana sprawa nie jest tak łatwo odróżnić krnąbrny się od ADHD zaburzeń zachowania własnej granicy przypomniała jak pamiętam taką historię z 1 Warszawskiego przedszkola, kiedy był chłopczyk, którego uznawano za agresora, bo gryzie Bobbi i t d . i jeszcze na dodatek był on sobie upatrzył ofiarę w kolejce i ciągle było ten tego bije tam jest biedny bity, a cóż się okazało, że ten, który był biedny i bity był dzieckiem, który w, którego domu były problemy jak tego drugiego młodzieńca po prostu prowokował, kiedy ten ustawił sobie para piramidy z klocków było Bach no i co ten młodzieniec ciągle nękany prowokowany rzucał się z piątkami robiła się awantura i proszę sobie wyobrazić co pewnie nie zawsze w szkołach i przedszkolach publicznych jest dyrektorka przedszkola zaprosiła na 2 dni psychologa grupy, który zobaczył te mechanizmy i wyciągnie to nie wcale dziecko jedno trzeba z przedszkola wyrzucić tylko trzeba by zmienić całą relację w tej grupie, a że obaj panowie ci młodzi mieli takie przy wódce charakterny to ma swój czas tak walczyli między sobą wobec tego jak pani mówiła przynieście mi książkę do tych 2 panów rzucało do książki się przy niej tłukli potem pani mówiła Jaś przyniesie książką jest aż przyniesie coś innego i w ten sposób właśnie funkcjonowało to, ale właśnie dlatego tym opowiadam, bo bardzo łatwo dziecku jak by przykleić, ale oczywiście brak etyki razem stworzyć diagnozę także nauczyciele od razu powie na radzie pedagogicznej słuchacze na pewno ma ADHD, a ich tyle w tym często zdarzają się rodzice, którzy właśnie przychodzą i mówił po jakimś tam czasie po pół roku, by zdiagnozować dziecko okazało się, że nikt z nich nie jest w religii nie on z nimi wszystko w porządku w natomiast niedobre było to, że kłóciliśmy się bardzo udane, a i to się przenosił korki wtedy brak jest ukierunkowane na coś innego taka absolutnie, więc to jest tak łatwo też powiedzieć, bo w LM nie widzę takie dążenie wszystkich do diagnozy diagnozy diagnozy, ale tak naprawdę się pochylić nad tym dzieckiem i samo nawet stwierdzenie to czyni ona nie rozwiązuje innych handlarzy z dnia po prostu zabrać za to koncerty jest właśnie bardzo istotne, żeby spojrzeć całościowo na człowieka na rodzinę tak na czerwono co siedzi dzieje z dzieckiem bardzo często wskazuje na złe, ale często, zanim malarze jak w rodzinie jest źle jak w rodzinie jest przemoc jak w rodzinie coś jest nie tak to wszystkie te fakty są bardzo skwapliwie ukrywane rodzice wcale nie chcą diagnozować dziecka ukrywając całą sytuację tak naprawdę ta sprawa się nakręca i właściwie to dziecko odreagowuje wszystko co my w szkole on i nikt nie wymaga, żeby właśnie nie jak by nie prywatna sytuacja nie wyszła na zewnątrz lokalu i też szkoła nie ma możliwości skierowania dziecka na badania bez zgody rodziców oczywiście to jest problem natomiast zawsze może podjąć kroki rozmawiać z rodzicami rozmawiać też z dzieckiem w 2, bo nawet, jeżeli na terenie szkoły nie można prowadzić takiej typowej terapii psychologicznej no to można prowadzić tzw. rozmowy terapeuty z jantaru to dziecko po prostu miało jakiś moment bezpieczeństwa w swoim życiu kogoś kim można porozmawiać, jeżeli w domu z jakiegoś powodu nie doświadcza et no, a nowy nauczyciel, który choćby dziecko miało problemy typu dysgrafia dysleksja, kiedy chwali, jeżeli poczynił postępy choćby one były takie malutkie malutkie, bo cała klasa to już Chochoł jeszcze trochę natomiast on wystarczy powiedzieć wiesz co Jasiu świetnie się udało nam drugą właśnie ocenianie nauczycieli mają taką historię duża w szkole w wypracowanej nas pani, a nauczyciele nie tym osobom, które miały się do fotografii to w Gryfinie lub podkreślała na czerwono błędy podkreślała na niebiesko, a chodziło o to, żeby dzieci tak uczyły się nie zapominały o tym, że jednak są błędy ale, żeby ten nie mógł kolor czerwony tak, bo czerwonych róż i zachęta inwestowania w odniesieniu do świetnie działało od dzieci też inne są dzieci inteligentne, tak więc można nad tym pracować, żeby w końcu gdzieś tam jakieś podstawowe słowa zapamiętały, a teraz jeszcze się przypomina taki 1 wątek, że my powinniśmy też edukować dzieci, które nie mają tych zaburzeń, bo NFZ są konflikty na terenie danej klasy, kiedy dzieci dyslektyczne walczą z tymi Best z UE bez tych zaburzeń w zmianie grafiki z grupy komiks czytajcie także hotel dostał jedynki to czas koniecznie, zanim jednak tak trzeba leczyć w rolach są oczywiście wytłumaczyć, o co tutaj chodzi, bo w tak naprawdę wydają się, że brakuje rozmów w ogóle dzisiaj na godzinę wychowawczą nawet, żeby im naprawdę powiedzieć, o co chodzi tutaj w budżecie są takie skłócone nie wiedzą same, o co chodzi w tej ich opinii przecież to się trzeba spotkać z tym dzieckiem wytłumaczyć temu dziecku też, o co chodzi temu, które dotknięte tą dysleksją w natomiast to wszystko z takim, jakim zawieszeniu nikt o to nie dbam niedawno rozmawiałam z czytelniczką, która wyjechała z Polski zamieszkać do Norwegii i ma jej syna, który ma zespół Aspergera, ale w związku z tym oczywiście musiała ją go tam zapisać do szkoły, kiedy w szkole dowiedziano się, że takie dziecko do tej konkretnej szkoły w małej miejscowości trafi to właściwie szkoła zajęła się całą akcją takiego miękkiego wchłaniania tego chłopca rozmawiano z rodzicami innych dzieci z klasy rozmawiano z dziećmi na odpowiednim poziomie abstrakcji, żeby wytłumaczyć, że przychodzi chłopczyk żonie z Polski na pewno będzie miał większe kłopoty w mówieniu, a w ogóle i zrobiono całą ogromną akcję taką, żeby to dziecko bardzo miękko i weszło do tej szkoły i inne ryby to także on został od razu napiętnowane, bo przyszedł jakiś dziwny mały człowiek do tej szkoły jak pani Smith opowiadała to bowiem, że ja byłam zszokowana i byłam zachwycona tym tym samym działaniem, które podjęto, żeby właśnie to jedno dziecko w tej szkole czuło się dobrze kwestorzy u nas też takie działania są podejmowane tylko często na w sposób mam etykietka ten uczeń ma etykietkę ona jest klimatyzowany i na tej zasadzie wszyscy wiedzą, że ma ADHD, ale nie, żeby mu pomóc tak tylko, żeby go w jaki sposób separować, by go nie ruszać Allaha żonie wywołać nawóz charakterach, żeby się z żadnych objawów szans, żeby się coś takiego nie wydarzyło to wy zwie się nie rozmawiajcie, by się zwie się nie bawcie, bo ja się może już, że rozmowy są bardzo potrzebne im też jako osoba dorosła z różnymi dysfunkcjami sama wielokrotnie doświadczalnie nawet doświadczony już raz, żeby trochę inaczej lęk przed urzędem nie potrafią czegoś co napisać im wielokrotnie zdarzało, że pani nie wzywała bazuje na poczet żadnych formularzy dziadek im my z innym debilizm nie potrafi jednak jakieś tam druku wypełnia teraz robi po prostu mój sen dla mnie mocno nie potrafię tak przyznaje się do tego, że nie potrafi, ale też wchodzimy tutaj taki wątek, który nazywa się karta nauczyciela w mojej czas pracy nauczycieli zachęciła wzajemnie awans zawodowy, który powoduje, że trudno je zamienić takiego nauczyciela na kogoś innego rozłóż z pasją jest to system IT tak nieduża, ale nie rusza z bardzo dawna, że tak naprawdę jest możliwe, że to ludzie czasami się nie chce, bo oni obojętnie co tam robią to i tak dostaną wynagrodzenie na jej nie są rozliczani z jakości pracy czas wolny, więc jeśli jest czasami pojawi się temat jakiś tam entuzjastów pomocowych że, choć z drugiej na spotkanie do każdego dziecka to jak komuś się powie Słuchajcie mamy 200 osób musimy wreszcie tych spotkań zrobić na to kiedy mamy zrobić, ale w magazynie, a propos 3 spotkania powinny być organizowane, a propos rozporządzenia, ale w sumie bardzo różnie i trojga 0 i nawet pro MO mówienie tego i potem powiedzenie zyskuje, kiedy mamy to robić czarno tutaj wszyscy byli na nowo bywają przypadki, bo sama takich pisałam nauczyciel, który był takiej na aktywny zdaniem pozostałego grona pedagogicznego rwał się do roboty po prostu był tak zszokowany, że spakował manatki i wyniósł się z tej szkoły, jeżeli będzie to robił no to też nowa dyrekcja to rodzice to widzą od razu dokładnie lin Farrell nie chce albo zwierzyna leżała w dalszym ciągu 4 godzinki do domu jest pensum odrabiam tyle ile mogę dać potem mam czas na na Pradze w po zmierzchu i na pewno mamy i tylko chcemy inaczej musimy chcieć po prostu robić na nim, ale jest coraz lepiej no ja tutaj na terenie Warszawy zauważam, że jest coraz lepiej, że widać faktycznie programy wspierające w te, które naprawdę pomagają i dzieci nie zostają same sobie je rodzicom też pomaga areną, gdy potrzeba jeszcze edukacji i nauczycieli rodziców i samych dzieci i właśnie na temat in na temat tego jak sobie radzić z tego typu problemami jak powinna radzić sobie szkoła jak mogą radzić sobie rodzice, gdzie szukać pomocy będzie przez 3 dni od jutra do środy pisała Gazeta wyborcza, bo to bardzo ważny temat, bo początek roku szkolnego dla wielu rodziców to właśnie z początek wszelakich możliwych kłopotów dziś dziękuje paniom Monice Perkowski i Renacie Pająkowski Górniak psychologów komendy w za rozmowę i za to samo za rady, które udzieliły ich za to cenę powiedziały jest to, że jeszcze jest po mężu mam taki pomysł, by porozmawiać o dorosłych z ADHD, bo to jeszcze jest kolejna w alejkach Wilna zupełnie historia do usłyszenia kładzie się Małgorzata Kolińska-Dąbrowska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA