REKLAMA

Politycy zaczęli wykorzystywać rower w kampaniach. Dlaczego?

Post Factum
Data emisji:
2014-09-29 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum słuchano Radia TOK FM jest trzecim porodzie 181806 dziś, czyli występ 9 września w poniedziałek dobrych rzeczy mówi Paweł Sulik i zaczynamy z kopyta Halilović, łącząc się przez Skypea z panem Marcinem Herrą prezesem sieci miasta dla rowerów, ale dobry wieczór dzień dobry dobry wieczór w Indiach i domów dzwonek pana roweru w tak, ale nie złapaliśmy pana to właśnie teraz pedałuje dziarsko przez miasto bynajmniej mnie nie, ale jestem dobrze przygotowany imam Rozwiń » dzwonek sygnał rowerzystów i nie nie wiem czy po rower jest jak to mówi młodzieży wypasiony, ale dzwonek to one na pewno Mach godnej pewnie drogie, ale nie dzwonków jak się lepiej zapytać o to co przychodzi do głowy, który bierze dziś naszą gazetę wyborczą na pierwszej stronie tytuł polityka na rowerze i w tym artykule jest taka sugestia, że w związku z tym, że za 2 miesiące wybory samorządowe w naszym kraju to coraz większą ilość kandydatów na prezydentów burmistrzów radnych wójtów chce się zaprezentować jako przyjaźni rowerzystom czy nie czy z perspektywy panach poszedł przeze mnie czy to tak widać oczywiście, że władze przed wyborami samorządowymi mówi HH rowery są w centrum naszych zainteresowań, a tak już było o z wielu wielu lat się nawet mam gdzieś wygrzebane zdjęcia sprzed 12 lat, kiedy kandydaci na prezydenta Krakowa raźno pedałowali wraz z nami my akurat żaden z nich wówczas nie został prezydentem trend jest wyraźnej być może rzeczywiście teraz on się rozlewa na coraz więcej miejscowości, ale w zasadzie pozostaje się tylko i wyłącznie cieszyć z tego, bo jeżeli politycy wizją rowery to zaś rowery są ważne w nas tego może być tylko coś dobrego dla zabrzan to również są ważne to sensownie zapowiadają się, iż zmiany w infrastrukturze rowerowej z punktu widzenia polityków jak tylko podam przykład słuchaczom urody kandydat na prezydenta Lublina mówi jak ja będę rządził miastem to każdy w Lublinie będzie mógł dojechać do pracy rowerem bardzo fajna obietnica oczywiście trzeba powiedzieć sprawdzam sprawdzić kim jestem kandydat, bo akurat zupełnie nie wiem kim jest mowa natomiast faktem jest, że politycy już od wielu lat szukają kontaktu ze środowiskiem rowerzystów ja przypomnę, że 3 lata temu ponad 3 lata temu została znowelizowana ustawa prawo ruchu drogowym naprawiający bardzo zasadnicze błędy legislacyjne dotyczące rowerzystów, czyli to nie jest tak, że to jest jakaś pobudka dzisiaj teraz się wszystko nagle zmieniali, a politycy się nagle zorientowali, że dziś, że są rowerzyści są tacy politycy, którzy z nami współpracują od wielu lat i to trzeba bardzo jasno powiedzieć to jest fajne, a druga strona medalu, czyli tam, gdzie nie widać takiego wyciągniętej dłoni w kierunku rowerzystów w tych miastach najczęściej, choć takie tłumaczenie, że w prawo w Polsce mamy niedostosowane pieniędzy mamy za mało to cała ta przy czym z reguły jak jest naprawdę źle to nawet nie politycy tłumaczą tylko urzędnicy i rzeczywiście mają się czym zasłaniać, ale nad tym pracujemy, bo w tej chwili jesteśmy na ostatniej prostej jeśli chodzi o nowelizację rozporządzeń wykonawczych do ustawy prawo ruchu drogowym i myślę, że taka ostatnia duża przeszkoda zasłona nie da się z mu zostanie zostanie zlikwidowana, ale też trzeba pamiętać, że politycy to jest 1 strona medalu drugą stroną medalu jest społeczeństwo są miasta, w których rowerzyści są świetnie zorganizowani to przede wszystkim jest Gdańsk to jest coraz bardziej Kraków i są takie miasta, których niestety w ciemno jest nikt o infrastrukturę rowerową nie walczy ze względu na myśli, mówiąc że rowerzyści są świetnie zorganizowani dorzuca od urody masy krytyczne oceny nie tylko nie tylko Gdańsk w latach dziewięćdziesiątych robił wielkie demonstracje rowerowe i tam takie no i mocno uderzyli zażądali od władz ówczesnych Gdańska jasnych zasad wydawania pieniędzy na infrastrukturę rowerową potem przekonali prezydenta, żeby współpracował z nimi właściwie z nami, bo ja też, że maczały w tym palce i 12 lat temu już ściągaliśmy do Gdańska pieniądze z zagranicy, gdzie inne miasta w ogóle gubiły listy polecone w ogóle nie chciały współpracować z Need IS Gdańsk w tej chwili zamyka wspólnie zresztą z Gdynią i Sopotem taki projekt unijny na 80  000 000 zł zaczyna następny no i wyprzedził Polskę bardzo bardzo bardzo znacząco, a zaczęło się właśnie od takich na nie powiem, że anarchistów ekologów, ale na blisko i myślę, że przełożyliśmy wajchę i teraz w zasadzie wszystkie samorządy mogą karnie się na na korepetycje do pana prezydenta Adamowicza zgłaszać Wrocław jest wymieniany wśród tych miast, które najbardziej dbają o rowerzystów czy tam też ruchy oddolne żeglarze z zdominowały tegoż włosy tak przy czym to jest troszeczkę inna historia zna, bo proszę zwrócić uwagę, że rosła po pierwsze, mało łatwiejsze położenie Spławski to nie jest tak jak gdańskiej mamy wzgórze morenowe góry doły i bardzo dużo przeszkód terenowych ma też poniemiecką urbanistyki przekroje ulic takie że, że można tam sporo budować ja akurat Rosja ma o tyle śmieszna sytuacja tam też sporo się działo w latach dziewięćdziesiątych i nie mają chyba najbardziej komplementarną sieć rowerową, ale w dużej mierze zbudowaną w latach dziewięćdziesiątych z tej fatalnej kostki Bauma, na którą wszyscy rowerzyści w Polsce klną i z 1 strony ta jest fajnie tam bardzo dużo ludzi jeździ z takich wiarygodnych badań wynika, że rzecz obrosła pod tym względem jest chyba najbardziej zaawansowany rowerową, bo tam rzeczywiście najwyższy udział około 45 % ruch odbywa się na rowerach natomiast inni to troszkę inna polityka niż Gdańsk też trzeba zwrócić uwagę, że kod genetyczny Gdańska się zmienił na rowerowe jak są duże międzynarodowe konferencje rowerowe to Gdańsk wysyła delegację prezydenta Łodzi wiceprezydenta z dna, a Wrocław na eksperymentuje też dużo robi, ale jakoś tak się specjalnie tym nie mogło wnosić o świcie, a czy zmienia w miastach inną sytuację rowerzystów taka postać jako oficer rowerowy czy ktoś, kto w we władzach odpowiada za rowery czy tylko rzeczywiście działa może zmieniać i rzeczywiście tutaj Wrocław akurat jest bardzo dobrym przykładem, bo to było chyba pierwsze polskie miasto się taki oficer rowerowy się pojawił z nadania prezydenta Wrocławia oficer rowerowy równie świetnie funkcjonuje w Gdańsku bardzo sprawnie działa w Warszawie Warszawa była bardzo zapóźniona wiele lat zapóźniona i od kilku lat bardzo gwałtownie nadrabia, ale i też trzeba podkreślić, że są przykłady polskich miast i oficer się nie sprawdził i to albo, dlatego że po prostu sam był no trochę nie pozbieramy nie ogarnięty inni bez sensu postać wymyślona, a czasami po prostu miał bardzo słabe przełożenie polityczne i czasami też skala problemu strusie musi zmierzyć jest tak przeraźliwa, że po prostu my z kwiatkiem do kożucha co najwyżej także różnie z tym bywa, aczkolwiek generalnie doświadczenia są pozytywnie także z chwilą wspomniał o tym, że wzrosła tak dobrze PLN 4 % transport odbywa się rowerami tak badania ruchu wykonane w 2000 jedenastym rugując roku takie kompleksowe uczciwe zgodne z dobrą praktyką wykazały 3 , 56 % w podróżach wszystkich sił w podróżach i pieszych to będzie ponad 4 % i od tego czasu ruch rowerowy wyraźnie wzrosło co wiadomo z innych źródeł, bo to mają takie liczniki automatyczne w wybranych punktach ci pewnie, że skoro 5 % co pan sądzi o takim pomyśle, żeby wydatki samorządów na infrastrukturę rowerową były związane bezpośrednio właśnie z procentem transportu, który jest wzorowa realizowane egzaminy oraz do 5 proc budżetu, a jak dzisiaj poza jakimś mieście to 10 % budżetu na dach tak hitach takich pisarski trochę pomysłów, dlatego że musimy sformułować politykę UE, jeżeli np. nie mamy w ogóle ścieżek rowerowych to musimy wiadomo wydać dużo pieniędzy, żeby one były natomiast, że mamy ich komplet w związku z tym nie wiemy odbywa się na rowerze 40 % podróży nie ma w Polsce takie takiego miasta, ale wtedy może się okazać, że już w ogóle nie musimy wydawać albo prawie w ogóle wydawać pieniędzy na ścieżki rowerowe i rozumiem, ale to jak równy wyścig serc i pomost, dlatego że jak się zaczyna to zawsze na początku musi to kosztować więcej bez względu na to ile osób jeździ na rowerach, ale czy inny przykład Wrocławia Trójmiasta to nie jest kwestia przykłady, kiedy osiągamy pewien poziom w rozwoju infrastruktury, że warto zadać pytanie zaraz zaraz czy inni uczestnicy ruchu nie wymagają też zainteresowane no ale to jest pytanie o to czy ci inni się rzeczywiście o opłacają my jesteśmy w tym momencie tak szczęśliwym momencie historii, że wiemy dużo więcej o polskim społeczeństwie w Krakowie na wiosnę tego roku odbyło się referendum Polska poznała od strony olimpiady zimowej g powiedział nie olimpiadzie zimowej, ale tam były dodatkowe 3 pytania jedno dotyczyło ścieżek rowerowych to pytanie o ścieżki rowerowe rozbiło bank, bo tam rozstrzygnięcie było absolutnie jednoznaczne najbardziej wyraźne wszystkich pytań 85 % respondentów ponad 85 % powiedziało tak chcemy więcej ścieżek rowerowych jest 30 punktów procentowych więcej niż było za metr od ojca relację, którą pan właśnie teraz upublicznił pan Marcin Hyła spowoduje, że większa część programów w wyborach samorządowych, choć zawierała ścieżki rowerowe, bo to groźny gość wciąż gra głosu proszę głos ściągano było to bardzo było 55  000 głosów więcej niż urzędujący prezydent Krakowa dostał w drugiej turze wyborów 4 lata temu i to jest tak naprawdę nie wiem, gdzie jest tt to wielkie żerowiska polityczne oraz samorząd, ale wracając jeszcze do do infrastruktury pojawia się często głosy takie, że jeśli się rozbudowuje sieć infrastruktury dla rowerów to robić to kosztem infrastruktury dla pieszych i choć jest oczkiem w UE jest takie ryzyko oczywiście ono głównie nie można zrobić omlet to nie, rozbijając jajek, więc komuś coś zabierzemy prawda to to tu nie ma nie ma nie ma nie ma czarów miasto nie jest numerem i oczywiście każdy przypadek trzeba ważyć nie są sytuacje, kiedy czasami zabieramy pieszym są sytuacje, o których wielka awantura, bo zabieramy kierowcy samochodów są sytuacje, kiedy wycinamy drzewa i wtedy ekolodzy strasznie protestują przeciwko rowerzystom nowe jest to wyzwanie musimy przebudować polskie miasta tak, żeby rower był mu opcją racjonalną opcją dla każdego naszym takim targetem mówiąc brzydko są gospodynie domowe chcemy, żeby każdy mógł korzystać z roweru nie tylko ci najbardziej wysportowani adrenalina o 3 dni rowerzyści i do tego musimy przebudować miasto, żeby przebudować miasto to co się musi zmienić komuś szansę zabrać komuś co widać w 2 Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów bardzo dziękuję za rozmowę do suszenia przed nami skrótem fal tsunami informacji Radia TOK FM, a po informacjach Radia TOK FM przenieśmy się nauka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA