REKLAMA

Konsekwencje nowego regulaminu prokuratury. Barbara Grabowska - Moroz w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2014-10-13 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tłumaczenie jest, więc różnić od dziur trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Barbara Grabowska Chyliński Helsińskiej fundacji praw człowieka dzień rodziny g będzie, że państwo mówicie o regulaminie prokuratury, czyli konkretnie o w rozporządzeniu ministra Marka Biernackiego, który sam regulamin zmienił i od 1 stycznia ma siłą rzeczy także zmienić własność właściwość przepraszam, że ciała prokuratorzy są to co prokurator co to znaczy Rozwiń » UMK jest podział podział na rodzaje spraw którymi poszczególne szczeble po szczeblu prokuratury będą się zajmować, czyli Rejonowa będzie miała inny zakres spraw niż jest obecnie trochę więcej spra w przewiduje się przekazać do Okręgowej jeszcze wyżej Johna do najwyższej instancji, czyli do apelacji przez 1 z takich punktów spornych w tym w tym rozporządzeniu miały mówi pani trochę więcej czytali włączyć się patrzy na statystyki nie czy też Merkel próbuje się przyporządkować te sprawy, które są obecnie wg tego nowego rozdzielnika po to, wychodzi n p . prokuratura Apelacyjna w Białymstoku zamiast 55 spraw musiałoby prowadzić 2808 zaś prokuratura Apelacyjna w Gdańsku z 66 spra w do 5829 została nominowana tylko ceny w medal ma drugą stronę to znaczy, że tyle spraw niż w prokuraturach rejonowych czy ich cech, na których teraz jest tak naprawdę cały ciężar prowadzenia tych postępowań, a w kontekście 1 lipca 2015, że takie Gacek cenzura właściwe dla dla postępowania karnego do tych spraw byłoby jeszcze więcej w momencie, kiedy prokurator musiały zarówno prowadzić postępowanie przygotowawcze czy postępowanie sądowe, czyli być fizycznie w sądzie bronić aktu oskarżenia to oznacza, że trochę mniej pracy będzie tak prokurator rejonowy, więc będzie miało najwięcej pracy będą miały jednostki wyższa podejrzewam na tym też polega główny opór zarówno prokuratora generalnego, jaki właśnie wyższych jednostek prokuratury, bo będą miały więcej więcej pracy, argumentując przy tym, że duża część spraw ma taki charakter gatunkowym nie jest wcale trudno nie wymaga pracy prokuratora apelacyjnego, a z drugiej strony trzeba wyważyć stworzyć jakiś przelicznik tych spraw, żeby wskazać, że to, że chyba być może 55 spraw na prokuraturę apelacyjną rocznie to jest być może trochę jednak za mało więc, o ile ja rozumiem to, że z perspektywy prokuratora generalnego to może być rewolucja jeśli chodzi o ilość spraw, ale też sobie nie wyobrażam, żeby ten obecny wskaźnik taki niekorzystny dla prokuratury Rejonowej miałby zostać utrzymany w czyje to pytanie, które nam się tutaj nasuwa to jest przede wszystkim to czy faktycznie liczba odzwierciedla tutaj poziom komplikacji programów zacznie będą musieli się prokuratura prokuratorzy zetknąć, ale też na rzecz druga, która jest dużo ważniejsze znaczy czy faktycznie ten system prokuratorski jest przygotowany na to kontradyktoryjność sądów, bo to jak rozumiem wasze wszystko, o czym mówimy jest jest zapowiedzią tej właściwej zasadniczej zmiany czy to, że przed sądem rosyjską ma być tylko arbitralnie ma być aktywny miałem ma tylko oceniać czasowo wykonały nie jako strony i to drugie zagadnienie wstępne redaktorów wspomina czas właściwie całe tło dla tego rozporządzenia i dla całej dyskusji między ministrem sprawiedliwości prokuratorem generalnym przez ostatnie prawie 2 lata od momentu, kiedy pojawiła się pierwsza propozycja zmiany samej ustawy o prokuraturze to było to popowa 2012 roku cały czas wałkowany buty ten temat uczyć jak zmienić prokuraturę, że 1 lipca po Polsce nie było kompromitacji państwa i najpierw dyskutowaliśmy o ustawę z jakiegoś powodu trudno powiedzieć jakiego, bo nie został nigdy wyraźnie wyartykułowane ta ustawa nie przeszła przez radę ministrów nie została skierowana do 1 do prac sejmowych co znaczy, że trzeba było zrobić coś innego, żeby ten sam efekt osiągnąć się z ułatwień oczywiście podpisać rozporządzenie z puszczą im próbę minister sprawiedliwości ze złośliwości na ten krok, ale ja pani ton i harmonogram prac nad tym to była bardzo szybka piłka co zespół mu lipiec 2014, gdy pojawia się projekt konsultacje w trakcie 7 sierpnia nie we wrześniu mam podpisany regulamin pracy rady ministrów regulamin pracy w powszechnych jednostek prokuratury przy bardzo wyraźnym sprzeciwie prokuratora generalnego wydaje się, że takie dość chyba symptomatyczne jeśli chodzi o nakreślenie tego konfliktu między 12 jest nawet do pisma, który jest dostępny na stronach Rządowego Centrum Legislacji pismo, w którym minister sprawiedliwości odnosi się do uwag prokuratora generalnego uwagi prokuratora generalnego, bo 30 ze strony odpowiedź ministra sprawiedliwości były 2 strony, w którym pisze głównie o tym, że pana argument, jakoby w praktyce nie pracowali nad tą nad tym projektem rozporządzenia jest tylko pana winą mieszkańców delegacje 4 prokuratorów do rąk do Ministerstwa Sprawiedliwości to te to cel to praca prokuratorska są potrzebne w ministerstwie proszę pan przywrócić NT 4 delegowanych prokurator zna na tym poziomie zmiana argumentów co pokazujesz też poziom napięcia, jaki tam występował w tych relacjach być może nowy minister jest szansą na zmianach sytuacji, bo mierzy on, że to wszystko strasznie kiepsko to znaczy znowu mamy do czynienia z taką sytuacją, kiedy generuje się jakiś potężny konflikt w obrębie całego aparatu państwowego, która akurat tutaj musi działać bardzo sprawnie idzie nie ma rozmowy, gdzie w ogóle taka próba to jak wszczęcia takiej dyskusji czy debaty kończy się uczyć się tematu i rozporządzeniem ministerialnym, który ma zatkać wszystkim mordu sprzed 1000 tak to jest trudna debata jest w stanie zrozumieć 12 stronę tylko grunt to źle zrozumianą drugą stronę ten nie daje mogę nim krok do przodu, by zrozumieć się morzem nawet nie chodzi o tego co zrobić z w tym przypadku nie do końca rozumiem czemu zaprzestano tych prac nad nowym prawem o prokuraturze z drugiej strony tam nie było wiele rowów reformatorskich rewolucyjnych zmian rzeczy pewnym problemem to, o czym mgr Królikowski mówił od dwóch-trzech lat to jest kwestia tego natężenia pracy i nie jak poszczególne prokurator ma takie obciążenie pracą prokurator generalny FIBA nie do końca też te oczekiwania ministerialne rozumie, tym bardziej że ustawa nakazuje mu pewną część prokuratorów po prostu wyłączyć spod prasy śledczego np. zajmować nadzorem służbowym albo na zajmować oceną okresową pracę prokuratora, by część tych programów jest z ustawy wyłączono z Ciprasem śledczej oskarżycielskiej na tym też należał się zastanowić to nie jest miejsce rozporządzenie jeśli chodzi o uregulowanie takich kwestii in jego to widać w tych mniejszych pisma wymieniane między ministerstwem prokuratorem i starcie, że pewne rzeczy muszą być w ustawie tego nie przeskoczymy na próbujemy ratować się z rozporządzeniem nie wiem tylko co prokurator generalny zaproponuje jeśli chodzi o propozycje właśnie zmiany co jest tego tego rozporządzenia, jeśli więc jest taka, że wchodzi w życie 1 stycznia mamy bardzo niewiele czasu na merytoryczną interesariuszy mogę wyobrazić tylko wściekłość tych grup w tym momencie to znaczy takie poczucie, że właściwie to środowisko prokuratorskie nie został wysłuchany coś próbują narzucić to jest faktycznie jakaś sytuacja, gdy rosnący niewygody to nie jest pierwszy środowisk, które tak traktowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości bez scenografii ale gdyby przeczytać to co ma do powiedzenia na temat tego rozporządzenia związek zawodowy prokuratorów len Arte oni pchał przez 15 stron z czego 18 stronicowego pisma, uchwalając zmiany, które są wprowadzane z rozporządzeniem z punktu widzenia tylko wyraz tego prokuratora liniowego pod poziom będzie miał mniej spraw więcej takich trudnych pójdzie wyżej to dla niego dobrze jest kusząca perspektywa mam wrażenie w prokuraturze jest różnorodna w zależności od władz z listy innej prokuratury i przed ministrem będzie trudne zadanie zbyt różne wizje w jaki sposób pogodzić argumentem, który ministerstwo często używam tu sprawa Amber Gold czy sprawa, która była trudna skomplikowana nie była w prokuraturze Okręgowej szkoły i zalegała w prokuraturze Rejonowej efekty z tego wiadomo, więc jest dość takim obrazowy przykład tego, że jednak być może te zmiany w we właściwości rzeczowej jednak należy wiedzieć wprowadzić pytania oczywiście, jaki na ileś sztywne trwale ty znasz takie pytanie czy sprawa znieważenia funkcjonariusza publicznego albo naruszenia nietykalności cielesnej to jest ta kategoria spraw, które powinny trafić do apelacyjnych i to jest pytanie z towarzyszy szabas policjant non pro kuratora taniec i samochody te informacje, że po to jednak maczugę prokurator rejonowy ma kilka takich spra w właśnie o znieważenie nie są zmierzą się to być może to spowoduje reklam w kontekście kontradyktoryjnego procesu, że prokuratura będzie musiał skreślić zaprzestać ścigania niektórych takich naprawdę najmniejszych spraw od taktyki będzie krach Grecji dopiero reform w Czechach, a z drugiej strony i Summer in, że realizacja prawa bokiem ach, i tylko problem polega na tym, że prokurator musi też ścigać, bo co przepisy gruzem ciągle obowiązujący jest zasada legalizmu prokurator musi ustawą każdy prokurator musi on będzie mógł oczywiście próbować tych słabszych mniej inwazyjnych środków np. zakończenie spraw przed Mes bez rozprawy, czyli tak nie wchodzimy w proces cały długi tylko takie, by konsensu, ale formy zakończenia postępowania Niewiem czy prokuratura na zielono już zaakceptowała wizję tego 1 lipca w Ankarze minister sprawiedliwości, mówi że prokurator generalny sabotuje tą datą reformy, więc na tym poziomie dialogu ciężko będzie ustalić, kto ma rację to jest wina Kania zobaczymy na czym to jest jednak już kwestia tego w jaki sposób my w ogóle próbują reformować rozmaite aspekty życia publicznego, zwłaszcza jeżeli chodzi o prawo to jest chyba bardzo kiepska można przeżyć cenzurka wystawiona Ministerstwu Sprawiedliwości, że tu się naprawdę nie udaje jakaś rozmowa to jest dowód na to, że rząd w Kencie inne nie ma planu zmiany, czego może niczego kolega w tym przypadku prokuratury nie wiem, jaki jest plan docelowy wchodzi do prokuratury próbujemy coś zmienić na razie jest aktem polityki kadrowej, o czym chcemy wprowadzać coś co się za prokuraturą sądową przewoźników faktycznie dostosowaną do procesu kontradyktoryjnego do tego nie widać załapanie się z tego rozporządzenia ośrodka do osiągnięcia celu też pokazuje, że w sobotę plan nie jest do końca i narysowane, ale to niestabilne no ja słyszałem, że już parę ładnych lat temu, kiedy jeszcze ten proces przygotowania do kontradyktoryjności równości w powijakach już wtedy zlikwidowano działy sądowe w prokuraturach bardzo mocno osłabia no właśnie zasadzie trochę pojawią się pytania na temat przejęć ale kiedy mówi pani, że prokuratura miałaby być z tą prokuraturą sądową co to znaczy właściwie właściwie miałaby się skoncentrować przede wszystkim na oskarżaniu przed sądami zamiast w funkcje śledczą musiałby przejąć w jakim stopniu policja, która też prawdopodobnie nie jest dostosowana do do tego procesu, bo to przede wszystkim wykłada wzmaga i nakładów osobowych i pieniężnych jego dostosowania też działalność policji dodał dyskusja oczywiście akcentów w zarobi tyle co są odpowiedzialne póki co nie ma takiego stwierdzenia, że to policja przyjmuje na siebie ciężar czy dochodzeń czy do czegoś śledztw ma szansę poradzić jak to zrobią to sprawa trafi 300 ha wzywa pokłosie takiego podejścia ma się to rozporządzenie, że jednak próbujemy zmieniać coś się z podpisaną, bo chyba jednak nie uzgodniliśmy tego jak mamy jak mamy ścigać przestępstwa to jest jednak mam wrażenie zaraz wrócimy do tej podstawowej rozmowy, którą możemy toczyć w tym studiu ma już Niewiem z co najmniej kilkanaście lat później przed mocno zastanowić czy tak jak się w ogóle w Polsce pisze prawo i czy jak się pisze się patrzy na to co jest wkoło, jaką będzie zmieniało rzeczywistość czy też pisze się, bo się pisze i kometą mamy pomysł jego wdrożenie w gminnym to się zmienia na różnych etapach w różnych ośrodkach władzy w różny sposób się zmienia w przypadku prac nad prokuraturą jak nigdzie punktu docelowego tym przypadku zderzenie nikt nie spraw nie stworzą takiego planu działania takiego dojścia do modelu doskonałego w momencie, kiedy kpk jest już uchwalony wtedy dobrze wiedzieć przez 1 , 5 roku uchwalania ustawy, że coś trzeba zrobić nie wydają się rozbawienia bezpośrednio Ministerstwo Sprawiedliwości, bo on ministerstwo zrobiło swoje przygotował projekt poszło do rady ministrów nie wiem dokładnie co z co zawiniło, że rząd projekt nie uzyskał akceptacji, że tak teraz nie mam takiej takiego projektu w sejmie jest coś takiego w Ministerstwie Sprawiedliwości jak strategia wymiar sprawiedliwości, wg którego mają być prowadzone jako kolejne projekty to taka właściwie zbiór wytycznych wewnętrznych dla ministerstwa jak on powinien kierować prośby niesprawiedliwość dobrze postrzegane skuteczne i t d . ale ja w kontekście tego co mnie z odpowiedziami pytania, które dziś są wystawianym chcą z nami z punktu widzenia prokuratury takiego i zagadnienia nie jak mają funkcjonować biuro obsługi interesantów w sądach tylko jak to co roku prokuratura ma być technicznie zorganizowana w momencie, gdy nie potrafił się najwyższym poziomie chyba dogadać czy niezależnie od tego co w tym rozporządzeniu przyznała, że mamy do czynienia niewątpliwie jakość ostrego to jest skutek braku dialogu niż winnych braku chęci ich porozumienia albo obu rund bycia w zupełnie innych narożnikach jeśli chodzi o takie strategie negocjacyjne dziękuję bardzo Barbara Grabowska z Helsińskiej fundacji praw człowieka ważono studio 1353 SA w końcu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA