REKLAMA

Jak rozrastanie się dyskontów wpływa na jakość produktów w Polsce? Piotr Maślak rozmawiał z prof. Krystyna Gutkowska

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2014-10-17 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku 32420 sekund na zegarze to jest pierwsze śniadanie w toku 15 witam państwa bardzo serdecznie do końca tego roku w Polsce ma działać 3700 dyskontów spożywczych dla porównania powiem państwu, że w tej chwili w Polsce działa około 440 hipermarketów, które jeszcze niedawno budziły największą obawę małych drobnych sklepikarzy dziś ich liczba raczej nie rośnie natomiast to duże sieci małymi sklepami wkraczają do centrów miast, wyrzucając z nich Rozwiń » czy wypierając w sposób oczywisty naturalny małych lokalnych sprzedawców, jaki to ma wpływ na to w jaki sposób się odżywiamy i czym się odżywiamy, bo wiadomo to poniekąd oczywiste, że inne najważniejsze w dyskontach jest cena, a więc jakość produktów spożywczych tam oferowanych w bardzo często, bo też nie zawsze pozostawia wiele do życzenia pani dzwoni do nas psa od dawna lansuje pomysł 1 z krajów Beneluksu, by opodatkować cukier tłuszcze dodawane do produktów różne pan Sławek z kolei niestety większość ludzi stać na zakupy jedynie w marketach lub hipermarketach, czyli w tych sklepach tylko powierzchniowych inne no i jeszcze pani jeszcze w tonie pani Maria już na zupełnie inny temat w inne państwa i moim gościem jest pani prof. Krystyna Gutkowska dziekan wydziału nauk ożywieniu człowieka kilka osób konsumpcji SGGW w Warszawie dzień dobry pani profesor in w inny pani profesor, jakie przełożenie na temat dominacja dyskontów w Polsce, w których zaopatruje się chyba już większość Polaków w artykuły spożywcze do tego w jaki sposób my się odżywiamy coś pytanie jest bardzo złożone ich pewnie prostej odpowiedzi na te nie ma myślę, że tak nie tylko fakt, że zaczyna dominować na rynku takie czy inne sklepy wpływa na to jak się odżywiamy mam wrażenie, że znacznie większe znaczenie ma to na ile jesteśmy świadomymi konsumentami na ile sprawdzamy informacje na opakowaniu ENA ile w ogóle rozumie meta, o co na tych opakowaniach jest napisane i tancerza, gdyby ten poziom świadomości był wyższy etap TBL na zupełnie inaczej by tak wyglądała prawda, jeżeli chodzi właśnie, a także odżywiam się zdrowa przed niezdrowo tak, ale to Toruń to jest oczywiście ważny temat i też o nim wielokrotnie rozmawiamy, ale czy w ogóle fakt, że dyskonty spożywcze sieciowe, które wiadomo, że kupują to bardzo niskich cenach od dostawców, a co za tym idzie to także przekłada się na jakość żywności, którą potem oferują nam rynek konsumentów zwykle wybieramy ceny to nie jest też czasami nawet wybór tylko konieczność po prostu przy czym ten fakt ma wpły w także na NATO w 3 co jemy i w jaki sposób i nic tak naprawdę nie są tak pewny, że latarnie, a pojazd bez osób kiedyś rozmawiałam ze znajomą, która podobnie jak jest rozdała zajmuje się poziomym badaniem poziomu konsumpcji strukturą konsumpcji również żywność w środowisku wiejskim zaczyna się, więc tak zwyczajnie i serial ukazuje to nie jest żaden sposób ani dyskont ani market Super prawda jest lokalny sklepik, w którym oferowana jest żywność przede wszystkim ta najtańsza, więc tak prawdę powiedziawszy słusznie pan zauważył, że często z przymusu kupujemy żywność tańsza, a więc, by to się zwykle tak łączy te mniej weź niższej jakości, gdzie powiedzmy zawartość mięsa i Maria Chmiel jest tak jak jak w tych, które lansuje się jak on nie ileś tam procent szynki prawda tylko ona jest to typowe mam jak to mówią technolodzy żywności tyle tego mięsa, a to jest wybitnym przerobione przez kota psa można przerobić, tak więc kostki najróżniejsze imię zadam za specjalnie nie uświadczymy, ale dlatego, że akurat tamto środowisko jest na tyle zasobne finansowo, że stać się tylko wyłącznie na taką bardzo bardzo tanio, a więc nie najlepszej jakości, że należy czy to nie jest też konsekwencja działania skali działania dyskontów w Polsce jak jeszcze tego trzymam, dlatego że przeczytałem w najnowszym numerze tygodnika polityka duży tekst Joanny Solskiej niż to bardzo ciekawe zachęcam państwa do lektury na ten temat jak zwraca uwagę na to, że przez to, że tak dużo dyskontów jest w Polsce jesteśmy rekordzistami w unii Europejskiej w skali na 1000 mieszkańców te małe lokalne sklepy, o których pani wspomniała nawet wiejskie też zaczynają się łączyć w sieci po to, żeby przetrwać do sieci są zmuszone do tego, żeby kupować taką samą tanią żywność jak dyskonty o to, żeby właśnie były być konkurencyjnym cenowo i to także jest skutek tego rozrasta niesie sieć dyskontów ja mam namyśli taki przykład, który też często jest przy przy czym jest przytaczany można wyjechać na wieś w Niemczech we Francji w Austrii nie znajdziemy tam w co drugiej miejscowości dyskontu wielkiej sieci z całą pewnością ma pan rację tylko znak odetchnął pan problemom bardzo złożonego i mającego bardzo różne oblicza również jej polityczne po wydaje mi się z reszta w tym tekście, po którym pan wspomniał, że rzeczywiście bardzo interesującym jest to bardzo jednoznacznie napisane, że my nie mamy też jednoznaczne i konsekwentnej polityki wobec struktury handlu prawda dawno temu usłyszałam, że i tak zresztą też gdzieś tam między wierszami jest powiedziane powiedziała pani Solska, że supermarkety hipermarkety, zwłaszcza miały się ulokować na obrzeżach miasta obserwujemy zupełnie inna tendencje w co świadczy o tym, że jest nim nie prowadzimy konsekwentnej polityki w tym zakresie nie egzekwujemy pewnych wcześniej złożonych deklaracji bez i co się mniej pamiętamy kilka lat temu prowadziłam takie badania na temat właśnie zwyczajów zakupowych również wyboru miejsca zakupu różnych produktów żywnościowych ICO kilka lat temu wynikało z tych badań i dyktatora przykłady, że my wybieramy różne miejsca na zakupu w zależności od tego co kupujemy prawda jeszcze do niedawna właśnie mięso przetwory mięsne kupowaliśmy z pobliskim sklepie, który powołał lokalne jak Calisia była nam doskonale znana zresztą nie tylko mięsa i przetwory, ale również wiele innych produktów spożywczych kupowana w takich sklepach właśnie blisko domu co teraz obserwujemy blisko domu nie jest już pani Kazia czy pani jakaś inna prawda, która prowadzi lokalny sklepik tylko blisko domu pojawiają się supermarkety tylko w wersji mini i wzrost firm biznes albo innym n p . tak również inna właśnie z tym owadem prawdach Biedronki Lidla możemy się regularnie raz TESKO na, a cóż, że konsument swoich racjonalnych skądinąd w wyborach, a do tego jeszcze wciąż jeszcze nie zasobny konsument Polski wybiera właśnie te miejsca zakupu, dlatego że jest dla niego bardziej ekonomiczne ekonomicznie uzasadnione, ale czy Neymar ani dziwić ani jako specjalistę od żywienia, jakby nie było mnie niepokoi to, że w miejscowości, która ma nie 1015  000 mieszkańców jest 5 dyskontów spożywczych, które oferują je niedawno przyp znalazłem w 1, iż nie chce mówić w jakim szukając żółtego sera zarazem produktu, który wyglądał jak żółty ser, ale nawet producent nie odważył się nazwać go żółtym serem tylko nazwał dodatek białkowy do pieczywa to właśnie na i teraz w Denver właśnie konsumenci zwracali uwagę na to czy to jest dodatek białkowy dopicia las jest w siedzibie również w internecie listy, a nie jest stała ser twardy ataki takiej zawartości tłuszczu woda z pewną określano deklaracją informująca o tym co faktycznie kupujemy NATO wtedy myślę, że znaczący procent konsumentów, by nie kupił tego dodatku białkowego, bo pan zwrócił na to uwagę natomiast sądzę, że wiele osób podchodząc do spółki zwraca tylko uwagę na to, że jest to produkty podobne dane o żółtego sera przysłowiowa mówiąc prawda kosztuje znacząco mniej aniżeli ten żółty ser i kupuje właśnie ten dodatek białkowe jak powiedziała, że mu, kontynuując ten wątek konsumencki, żeby w ogóle jako społeczeństwo jesteśmy dość zastanawiające, ale bała jest tak ciekawe narzędzie do badani zachowań konsumentów w odniesieniu do żywności, jakie atrybuty żywności cenimy sobie najbardziej to jest narzędzie używane w międzynarodowej skali nazywa się wód Charles właściciela za angielską raczyli kwestionariusz, żeby pokazujące na jakie czynniki zwracamy uwagę, że wyważa określone produkty żywnościowe i co się okazuje to narzędzie w, która jest wykorzystywana na świecie również do badań porównawczych daje możliwość zróżnicowania konsumentów na kilka różnych segmentów prawda, że jedni cenią sobie żywność ta, że jest wysoko przetworzona szybko ją można przygotować do spożycia inni cenią sobie, że jest, gdy tania płaci się różne tyle ile konsument oczekuje od tej żywności prawda inni, żeby była zdrowa tzw. zdrowa ożywienia w cenie Logan tego określenia zresztą nie ma zdrowej i niezdrowej żywności rada można tu jakość ewentualnie logiczna różnica taras ekologiczny dokładnie ekologiczna zamiast się okazuje, że Polacy wszystkie te cechy cenią sobie dość wysoko robiliśmy badanie z wykorzystaniem tego narzędzia i nijak nie udawało się zróżnicować konsument do dla wszystkich wszystko jest ważne to zaskakuje zupełnie przyczyn, toteż warto podkreślać, że jest takie bardzo deklaratywny, a my mówimy, że chcemy się zdrowo odżywiać, że jest to dla nas ważne, że zdrowie jest dla nas bardzo ważną wartością, ale zachowujemy się z zupełnie odmiennie dotąd może sposobem nie jest to hamowanie rozwoju dyskontów tylko n p . w wprowadzeniem bardziej jeszcze surowych norm dotyczących jakości żywności w Polsce tak sądzę, dlatego że pewnie niektóre nazwy przepraszam wyeliminowanie też spotkałem z takim przypadkiem soku malinowego, w którym zawartości malin wynosiła 0 , 2 % 1 tak w ogóle to jest trochę takich symptomów poprawy sytuacji w tym zakresie inne jednostki kontrolujące jakość żywności zgodność tego co co faktycznie jest w produkcie, a tym co jest zadeklarowany na jego opakowaniu wskazują, że jest coraz mniej zafałszowanie żywności właśnie zafałszowanie tego typu prawda, że deklaruje się na pokazanie coś innego konsumenci jednak to łatwiej mówiąc kolokwialnie jest zupełnie czymś innym jest tego typu sytuacji jest szczęśliwie coraz mniej, więc być może jeszcze bardziej konsekwentna polityka w zakresie kontroli jakości no może podnieść z poziomu jakości produktów oferowanych w różnego typu sklepach, a zostali z takimi czy to w ogóle da się wyeliminować z takimi oszustwami jak np. też na to przykład to chyba powszechnie znany napis napoju 100 % oraz zwraca uwagę pomarańcz piękna napój jest napisane czytamy, że 100 % bardzo drobnym druczkiem dziennego zapotrzebowania na witaminę c, a w składzie czytamy, że ta witamina c została tam po prostu wtłoczona, a sam napój ma niewiele wspólnego z sokiem, o czym przecież myślimy, widząc takie opakowania el w zaczynają obowiązywać pewne regulacje również ze pokazująca konieczność dostosowywania prawa polskiego do prawa unijnego, w którym tego typu sytuacje nie będą mogły mieć miejsca, gdzie wszelkie informacje na opakowania będą musiały spełniać pewne kryteria również związane ze SZ czy Telmo szczątek informacji liternictwo el stosowanym chociażby nawet pokazujące tarze naj szarym tle nie może być niebieskich lider 2 tego nie wie nawet dobrze widzące konsument nie jest w stanie rozszyfrować nie mówiąc już o tym, że właśnie ten drobny druczek, który nawet dla asów w okularach nie jest prawie, że w inny odczytywali bardzo pani dziękuję pani prof. prof. Krystyna Gutkowska dziekan wydziału nauk ożywieniu człowieka i konsumpcji SGGW była państwa i moim gościem Zielonej energii za wizytę w studiach już za chwilę informacje o nich pierwszy program gospodarczy, a po pierwszym programie gospodarczym poranek, na które zapraszamy w imieniu Jacka Żakowskiego ja spotkam się z państwem w poniedziałek oczywiście o piątej do szóstej 40 życzę państwu miłego weekendu zaważą także do TVP Info do zobaczenia i dowóz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA