REKLAMA

cz.1 Debata z kandydatami na prezydenta Krakowa. Prowadzi Agata Kowalska

Usłysz Swoje Miasto
Data emisji:
2014-10-22 19:00
Czas trwania:
56:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
usłysz swoje miasto jest debata prezydencka usłysz swoje miasto debata prezydencka dzisiaj prosto z Krakowa jesteśmy w teatrze Groteska na ulicy skarbowej 2 mówi jesteśmy, bo przy mikrofonie Agata Kowalska, ale również pełna sala publiczności mieszkanki mieszkańców mieszkanek Krakowa i naszych gości przy pozostałych mikrofony są to pan prezydent Jacek Majchrowski Grenoble w dzień dobry kandydat komitetu wyborczego Jacka komitetów wyborców Jacka Majchrowskiego jest z nami Rozwiń » Marek Lasota kandydat prawa i sprawiedliwości solidarnej Polski i Polski razem jest pan poseł Łukasz Gibała z komitetu wyborców Łukasza Gibały dobry wieczór witam serdecznie pan Tomasz Leśniak z komitetu Kraków przeci w igrzyskom dobry wieczór państwu i tuż obok mnie pani radna Marta Patena kandydatka Platformy Obywatelskiej witam państwa na sali witam państwa przez radę odbiornika dobry wieczór tak jest też mógł jeszcze raz obwieszcza wszystkim słuchaczom Radia TOK FM dzisiejsza debata tradycyjnie w dużej części będzie poświęcona pytaniom i opiniom osób, które tutaj przyszły do teatru Groteska i odpowiedzialną i różne tłumaczenia naszych gości kandydatów, ale jeśli można pozwolę sobie zadać kilka krótkich początkowych pytań głównie wypływających z tego co spłynęło do nas mailowo pisali do nas słuchaczy bardzo dużo dostać się myli z Krakowa zaskakująco dużo i zdziwiło mnie, że powtarzającym się pytaniem było nie było zainteresowania państwa opinię co do budowy metra w Krakowie dziwią mnie to ale, ponieważ tak i słuchaczy to pytam i tu proszę o bardzo krótką powieść czy popierają państwo budowy metra w Krakowie tak, bo nie było i zacząłbym od pani Marty pateny kandydatki Platformy Obywatelskiej powiedziałbym, że nie ma wyjścia ponieważ, jeżeli referendum mieszkańcy zdecydowali, że chcą metro w Krakowie to to metro kiedyś musi powstać w bazie będą zmiany pewnie w tym samym trybie metro w Krakowie nie jutro nie za rok pewnie za kilka albo kilkanaście lat, a póki są to tą decyzją krakowianie com wyrazili w referendum przy okazji odpowiedzi napytania metro odczytywała, tym bardziej w jako intencje o lepszą trochę komunikację ścian i tą komunikację należałoby poprawić, a zatem szybkich tramwajów więcej to co nie są szybkie, żeby były szybkie jej udogodnienia jest związany z komunikacją, a Homo to tyle tylko dziękuję bardzo o komunikacji będziemy się dzisiaj na pewno dużo rozmawiać prezydent Jacek Majchrowski metro tak, bo metro nie bo referendum pokazało, że mieszkańcy chcą metra natomiast pytanie było zadanych w ten sposób, że tak naprawdę chodziło tylko idę ani o fakty w związku z powyższym podjęliśmy wszystkie działania studyjne po to, aby się przekonać czy metro jest potrzebny ewentualnie, jeżeli tak to, jakiej linii metra i gdzie powinny przebiegać, albowiem musimy mieć świadomość, że nie możemy dublować komunikacji, które istnieje nie może być tak, żeby mógł się tramwajem wodnym momentu poza tym muszą być zapewnione wszystkie rzeczy dotyczące tzw. potoków ludzkich metę musi mieć swoje uzasadnienie bardzo dziękuje Tomasz Leśniak Kraków przeciw igrzyskom akurat my jako inicjatywa Kraków przeci w igrzyskom jesteśmy dosyć sceptyczni wobec idei metrowa m. in. dlatego że w momencie, kiedy było realizowane referendum nie znaliśmy podstawowych faktów na ten temat nie były wtedy jeszcze dostępne od kompleksowe badania ruchu nie było oczywiście studium wykonalności tej inwestycji, która będzie realizowane w związku z referendum już teraz wiemy, że metro będzie o wiele droższe niż wcześniej podawano wcześniej mówiło się o 6 miliarda złotych teraz mówi o 7 do 12 miliardach to jest coś na co nas nie stać i po konsultacjach z ekspertami z Politechniki krakowskiej wiemy, że potoki pasażerskie w Krakowie są zbyt małe na metro i będzie problem z uzyskaniem środków zewnętrznych z Unii Europejskiej na tę inwestycję także tak dla studium wykonalności, które będzie przeprowadzona w związku z referendum natomiast ja się obawiam, że po ogłoszeniu wyników wycofamy się z tej inwestycji będą to tylko stracone pieniądze poseł Łukasz Kluk Łukasz Gibała referendum pokazało jednoznacznie, że trzeba kontrować te prace nad musi być spełnionych kilka warunków e-myto miało sens po pierwsze to obecna koncepcja polega na tym, że tą trasą zbyt poobijana, ale powinny być prostsze, a myśmy obliczyli, że jazda rowerem spod wzgórza wawelskiego do centrum nowej Huty zajął miejsce tyle samo czasu co do mety w tym kształcie w jakim jeździła też zaraz po drugie nie może być to dla ubogich, czyli metro Dance w dużej części nad ziemią metro ma sens wtedy, kiedy idzie pod ziemią to wtedy właśnie zajmuje przestrzeni nie nie powoduje korków jest szybsze i po trzecie, żeby zapewnić finansowanie jak na razie rząd estetycznej nie mamy tego finansowania z Unii Europejskiej, a po czwarte wreszcie ten pozostały wkład nie przypomnę, że w Warszawie to Unia Europejska finansuje z 10 proc nie zakwalifikują się obyć podobnie, ale pod twardą postawę wpadnięcia pochodzi z budżetu miasta, bo szukanie inwestora prywatnego muzeum jest karkołomne co miasto mogłoby stracić wpły w na politykę cenową i nie ma was takie miasto, w którym właśnie zbudowano Matras ze środków prywatnych w związku z tym jeśli zostanę prezydentem to rozpocznę pracę na tym, żeby pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej, żeby przestawić studium wykonalności, które będzie polegała na tym nie znał hasło pod ziemią i teraz będą prostsze, a potem uważam, że krakowianie powinni jeszcze raz powiedzieć referendum to przewaga w tym pierwszym referendum zwolni Kuba bardzo nie nie nieznaczną, a tak naprawdę wielu informacji ciągle nie znaliśmy widzieliśmy bardzo dziękuję za dyscyplinę wypowiedzi o wszystkim dotychczasowym kandydatom jeszcze raz to samo pytanie Marek Lasota kandydat prawa i sprawiedliwości solidarnej Polski i Polski razem ja rozumiem, że bez odpowiedzi krakowian na pytania rozsądek referendalny jako oczekiwanie i domaganie się do 3 i bardziej funkcjonalne i komunikacji w mieście losował pytanie, bo oczywiście niezwykle rozległe w swojej treści tak naprawdę nieprecyzyjne mojego przedmówcy już wtórnej powiedzieli na tyle wystarczająco dużo życia tego powtarzać nie nie zmienia to faktu, że pewnego punktu widzenia przede wszystkim funkcjonalność i przy nich przyjazna funkcjonalna i przyjazna komunikacja mieszkańców Krakowa to jest absolutny priorytet i mam pewien pomysł jak zorganizować komunikację w mieście tak, by ta budowa z mocy nowej sieci komunikacyjne było znacznie tańsze niż budowa metra jednocześnie niczym nie zmieniałaby, a nawet powiedziałbym nawet czyniłaby tę komunikację znacznie bardziej funkcjonalną, czyli metro nie dobrze dziękuję panu panom i pani zalety tutaj z treści Woś wypowiedzi i znów chciałbym jeszcze odwołać do referendum film tym razem chodzi mi o pytanie o rowery i o to co się dalej dzieje z tym pytaniem pracuje w Krakowie zespół, który ma wdrożyć wyniki referendum na jego czele stoi Marcin Hyła na działaczy sieci miasta dla rowerów, który był w naszym radiu pytany był m. in . o to, jakie rekomendacje złoży zespół i okazuje się, że zespół prawdopodobnie będzie rekomendował budowę z oferowanych dróg dla rowerów i myśmy pytali w radiu, skąd znajdzie się przestrzeń na te na te drogi dla rowerów czy kosztem jezdni czy kosztem chodników i okazuje się, że jak powiedział Marcin Hyła tonie było referendum przeci w samochodom w związku z tym ta przestrzeń musi się znaleźć na pasach zieleni lub na chodnikach co państwo na to czy rzeczywiście tak powinno się rozwijać sieć dróg Anna rowerowych w Krakowie teraz zaczniemy może z drugiej strony pierwszy Marek Lasota oczywiście to inna komunikacja rowerowa jest w większości miast europejskich zastępuje w tej chwili także komunikację w nocy zazwyczaj samochodową jest ona po pierwsze, ekologiczne po drugie, znacznie wygodniejsza, jeżeli chodzi o poruszanie się pomieścić naraz tylko pytanie kosztem, czego niestety to by musi odbyć kosztem albo przestrzeń dla pieszych, a jednocześnie przestrzeń dla pieszych w przestrzeń dla samochodów nie ma, zwłaszcza w Krakowie, zwłaszcza w starej części nie ma tak naprawdę innej możliwości zorganizowania dobrej i służące rzeczywiście szybkiemu przemieszczaniu się w mieście sieci ścieżek rowerowych też, jakby jedno zagadnienie drugi to z kolei Rekreacja rowerowa, która z tych słów należy, a jest nawet bardzo nieciekawej kosztem czego, kiedy jest decyzja mamy np. dwupasmową jezdnię w kierunku obok idzie chodnik szeroki to kosztem, czego budować zdrowe dla rowerów jest tutaj jest odpowiedź jest rzeczywista nie piesi i rowerzyści muszą jakoś zagospodarować tę wspólną przestrzeń Tomasz Pleśniak jako następny oczywiście nic nie wiedzieliśmy od tych planach komisji, która zajmuje się kwestią rowerów, więc dopiero myślę, że szersza dyskusja w Krakowie na ten temat się zacznie realnie od stodoły przewożone do przerwy też pytam Marcina Chyły otoczy efekty pracy na kontach zespołu będą konsultowane powiedział, że nie, bo na to nie ma czasu to myślę, że mieszkańcy będą niezadowoleni, że jednak ostatecznie będą konsultowane efekty tej pracy wynoszą już od lipca 2 i jest już przejdziemy do tego pytania to myślę, że zależy trochę od kontekstu jeśli mamy takie szerokie autostrady są budowane n p . przez osiedle Ruczaj w tej chwili to tam jest miejsce, żeby rzeczywiście nie jest drogi jak najbardziej wydzielić pas rowerowy natomiast ogólnie zasada też powinna być taka, żeby nie robić tego kosztem ruchu pieszego, bo już w tej chwili właściwie piesi są największą najbardziej dyskryminowaną grupą uczestniczących w ruchu, bo większość chodników jest zajęta tak naprawdę przez samochody, więc moja odpowiedź jest taka jeśli byśmy pomogli zamknąć tak ogólnie to kosztem dróg i dobrze poseł Łukasz Gibała trafia przede wszystkim uważam, że jednak nie można przeciwstawiać terenów zielonych drogą rowerowym są takie miasta w Europie zachodniej trzymam znacznie więcej zawianych dróg rowerowych niż Kraków i chodzi o to, żeby dbać o 1 grupie w swoim programie chce budować ścieżki rowerowe są przeznacza 80  000 000 i chce przeznaczyć jeszcze miał na wykup stanowią także było więcej parków miejskich, a w konkretnych przypadkach rozwiązywać ten problem braku przestrzenie zaś właśnie z konkretnej ulicy, choć kampania to pokazać taką sondę powiedział tam się zmieścić pas dla rowerów ścieżka rowerowa czy Brescia przesunąć się chodnik czy też jeszcze jakiś inny sposób rozwiązywać nie atak 1 ogólnej odpowiedzi na osobę jest wybór polityczny mamy szeroki chodnik mamy szeroką jezdnia podjęcia po prostu decyzja komu zabieramy to co wtedy pan robić jako przyszły prezydent Krakowa nowa jeśli da się temu ten pas drogowy tzw. dziś, żeby ciągle powstało mylne meta minimalna przestrzeń dla samochodów oczywiście zwężony pas drogowy dopiero potem drugi koniec ingerują w chodnik, ale jeszcze raz podkreślam nie przeciwstawiamy żadnym wypadku stanowionych ścieżka rowerowa po 1 grupie jest potrzebna krakowianom może z tego dużą wiedzę pani radna Marta Patena pewnie trudno złoty środek myślę, że nie może być żadna decyzja pozbawiona konsultacji społecznych i nie może być decyzją arbitralną pewnie, gdy trzeba będzie zdecydować czy zabrać chodnik czy zabrać trawnik to powinni zdecydować mieszkańcy mieszkańcy, którzy tam mieszkają mieszkańcy, którzy chcą ścieżek rowerowych, bo są wszyscy mamy rad dzielnic do nich możemy skierować zapytania i żeby to radni dzielnicowi bądź w porozumieniu z mieszkańcami, bijąc bądź sami jeżeli, więc są to mam, żeby posłużyć wino w podjęciu tej decyzji o rzekomą grę jest wygrywa pani wybory zespół pracuje do końca grudnia przychodzi z rekomendacjami do pani jako prezydent pochodzi z rekomendacjami Libiąż tezy tym no, a to nie przychodzi pani sobie decyduje tylko przychodzi z rekomendacjami my rekomendujemy takie rozwiązanie, bo i teraz, jeżeli osoba jest uzasadniony wystarczająco to realizujemy, jeżeli nie są bardzo przepraszam zespół, ale trzeba jeszcze popracować n p . z urazem konsultacje ze jedno myślę, że w noże, że tak mało zależy nam na konsultacjach społecznych i to dążymy do społeczeństwa obywatelskiego i nie możemy absolutnie się tego wyzbywać no właśnie tak wszyscy politycy to powtarzała dochodzi do szczegółów tego się trudne, ale dobrze jej się pan prezydent Jacek Majchrowski, który powołał ten zespół panie prezydencie co na te słowa przewodniczącego zespołu promesa przede wszystkim czas powiedzieć 1 rzecz, że ścieżki rowerowe mają dwojaki charakter co do ścieżki, które służą komunikacji wewnątrz miejskiej są ścieżki, które mają charakter rekreacyjny typu ścieżka nawałach Wisły tam nie trzeba ani zabierać udanie zdaniem niektórych uznawane są potrącenia, jeżeli do tej pory stosowaliśmy taką politykę, że budujemy ścieżki rowerowe w tych miejscach, gdzie przebudowujemy byłby, ale jest tak, aby droga spełniała swoje parametry chodnik spełnia swoje parlamenty i między tym się mieściła się szkolne panie prezydencie to wyraźnie, że chodnik w Polsce może mieć Need no i 1,5 m nie więcej i to przechodzi w przepisach na tym zależy mi pani, z którymi w taki może być też węższy to prawda, ale w chodnik kotek i komu odebrać, bo to komuś czasem trzeba je pani to zależy od klubu od konkretnej sytuacji w ogóle jest pytanie, jeżeli jest taka sytuacja, że trzeba, by odbierać mój trud się zastanowić się tam ma być ścieżka rowerowa w autach konsultacje jeszcze chciałam dopytać panie konsultacje powinny być, aczkolwiek powołany został ten zespół właśnie składający się w dużej mierze ze środowisk rowerowych w gminie Lichnowy są razem z wolą nieprawda są 2 osoby, ale te najważniejsze są szefowie tych w Rzymie Londynie w dużej mierze, ale nie ma się co śmiać, bo jeżeli jest jak i środowisko to nie działa poprzez swoich przedstawicieli nadal trudno, żeby konsultować z całym środowiskiem rowerowym, bo nawet nie ma go jak zniewala środowisk rowerowych tylko 85 % osób, które w Krakowie być może nie postrzega siebie koszulę z wielu Marek odzieżowych uważam, że konsultacje są potrzebne w zależności od sytuacji będą konsultacje przyniosą tak jak innych aut mi się wydobyć od pana deklaracje konsultacji sprawy budowy dróg rowerowych w wyniku tego referendum proszenie w tej chwili zespół, który przygotował tor i to będzie konsultowany wbrew temu co mówi pan z mieszkańcami tak to jest bardzo odważne stroje na bardzo poseł Gibała i teraz przechodzimy do remontu tak początkowo pan prezent podział do tej pory te ścieżki wybudowane przy okazji realizacji innych inwestycji, a prawda jest taka do tej pory były tak ogólnie budowane, bo Kraków bardzo mało wydaną na politykę rowerową budowane i rosnących tam możliwe jest główny problem braku finansów pani redaktor ani tego czynu, a kosztem chodnika czy kosztem drogi Ano ja proponuję, żeby pan poseł Gibała pojeździć po Krakowie i więcej no widzi jeszcze jestem bardzo panie prezydencie jest miejsce do pana dobrze z Hannoverem z nami nie panie pośle, ja prowadzę debaty nie pan teraz, gdy proszę państwa przekaże go Bartoszowi pilotowi w GL z krakowskiej gazety wyborczej, który jest tutaj z nami i który będzie miał swoją serię pytań do kandydatów, a zaraz potem państwo kolej Tusk oczywiście kieruje swój wzrok na salę proszę teraz zastanawiać, o co zapytali państwo naszych kandydatów Bartosz Piłat zdobyczą wszystkim dowiesz się słuchaczom, by oddać to psy pana prezydenta takim ogólnym pytaniem, które chcą oprzeć na problemie tzw. trasy wolbromskiej, czyli to może wyjaśnić słuchaczom, którzy nie są z Krakowa, czyli Invest planowanej inwestycji, która ma przecież 2 krakowskie osiedla ma być to droga i równolegle do tej drogi torowisko tramwajowe mieszkańcy czy część mieszkańców osiedli protestuje nie widzi inny wariant skrócić drogę do pętli tramwajowej i większości odcinka Iny chciałoby budowę wyłącznie w linii tramwajowej w Gazecie i na tym przykładzie chcemy, żeby dać im jak pan przez najbliższe lata się, by rozwiązywać tego rodzaju problemy takich problemów w mieście w Krakowie będzie teraz więcej na ME mam wrażenie, że pan jednak dużą rezerwą zawsze odnosi się do nowej wizji w tym przypadku wizji rozwoju Miejskiego transportu i nieodpłatnie do Miejskiego transportu się nie odnosi się z dystansem, bo widać zresztą po tym co się dzieje w Krakowie wydział budowy linii tramwajowych i gdy idzie o budowę przebudowę dróg, ale sąd na to pytanie jest bardzo zdrowe, bo nawiązuje do poprzedniego mianowicie dotyczy konsultacji proszę państwa o tym, że istnieje konieczności przebudowy układu drogowego w tamtej części Krakowa to wiemy wszyscy mieszkańcy też to akceptuje mieszkańcy zaakceptowali zresztą jej przebieg linii tramwajowej mniej więcej na tak, a teraz jest pytanie czy ma być w koło tego bloga czy nie konsultacje były prowadzonych kilkakrotnie i muszę państwu powiedzieć, że te konsultacje absolutnie nie wypadało jednoznacznie część była zdecydowanie za tym, żeby udrożnić te osiedla, budując swą drogę część natomiast tych koło, których niedaleko przechodzić miała ta arteria zdecydowanie protestowała w związku z powyższym dalej konsultujemy przynajmniej ten odcinek, który był takim wątpliwej cieszymy mówi pani konsultujemy z desek akcję za 3 takie rozstrzygnięcie z 16 na wdrożenie tej konkretnej sprawy nie do konsultowania nie oznacza uzyskania pełnej akceptacji mieszkańców tak konsultacji polegał na tym, że zbiera się głosy mieszkańców innej bazie podejmą jakąś decyzję tak, ale nie palne zrobimy to jeszcze w ten sposób, że jak pan pewnie wie w w związku z tymi konsultacjami korygujemy trochę przebiegi tych tras i przedstawionej znowu do zaakceptowania przez mieszkańców zobaczymy, jaki będzie rezultat końcowy króciutko tylko o to by świętować rozumiem, że te plany miejskie dotyczące transportu, który często mają już dość długo też dość długą brodę i 3840 lat będą w tym momencie weryfikowane przy okazji tego rodzaju sporów, jakie mamy właśnie w Krowodrzy Górce wandal wie pan to jest głównie dotyczy właśnie północnej części Krakowa, albowiem tam chodzi o tym, układzie drogowym, bo to jest ta część UE jest najgorzej skomunikowane z ważnych z wylotem na Warszawę w testy do pana Marka Lasoty, który kiedyś zdaje się spóźnił się na Lachy i Afryki spotkanie w radio i zdaje się, że również przez korki szampana zdobyte właśnie jak pan zamierza promować ten spór zbiorowy, o którym pan, mówi że chciałby wspierać i jak chce pomieścić w tym wszystkim nie te tańsze czy darmowe bilety dla uczniów, bo nie da się ukryć, że 1 z podstawowych problemów transportu w Krakowie jest jednak za mała częstotliwość ich podpowiedzi finanse w i to wraz z oczu, zaczynając od początku, czyli od korków rzeczywiście sytuacja, zwłaszcza w godzinach porannych i po południu w Krakowie znaleźć czas 1 m. in . powodu Otóż bardzo wielu krakowian mieszka dziś poza granicami miasta budują domy i codziennie rano dojeżdżają do Rosji do prac przez ten trend ogólnoświatowy także, kto jest widoczny w Cracovii zasadniczy problem jest taki czy mecz w interesie Krakowa i przepustowości miasta jest zwiększanie i powiększanie tych ulic wlotowych, zwłaszcza od północnej strony wobec braku obwodnicy w pełnej obwodnicy, zwłaszcza właśnie na grę na tym północno wschodnim zachodnim kierunku w ten sposób rzeczywiście cały Strumień ruchu do kierujemy do centrum miasta jej efektem tego sąd dramatyczne poranne i popołudniowe korki, a teraz już raz z Pańskiego pytania o popularyzację komunikacji publicznej oprócz USA mamy w ostatnich latach dość dramatyczną tendencji około 2 na 12 proc spadła liczba urządzeń użytkowników komunikacji publicznej tymczasem o 15 % wzrosła liczba tych, którzy poruszają się po, która egzystuje zmienił się stosunek, bo nie spadła liczba rozmyte tak, ale to zrobimy albo co dowodzi, że ta komunikacja publiczna, że ta sieć komunikacji publicznej staje się coraz mniej funkcjonalna co znaczy krakowianie korzystają z niej nie jednak w mniejszym stopniu ich po prostu turyści trzeba zdecydowanie usprawnić na czym miałoby to usprawnienie polegać rząd zaczęliśmy od rozmowy o metrze Wasil wszyscy, choć jesteśmy raczej przyjmujemy z szacunkiem to co krakowianie zdecydowali w majowym referendum świadomy, że to jest perspektywa najlepszym wypadku bardzo odległa, ale ty to dzisiaj już trzeba podjąć pewne działania, by takie działania są możliwe zatem pokrótce na czym one mają polegać w Krakowie przy komunikacja publiczna opiera się na kilku operatora, bo to jest przedsiębiorstwo komunikacji to po jest powstająca sieć kolei jak GROM szybka kolej aglomeracyjna to są prywatni przewoźnicy te systemy nie są żaden sposób zintegrowany ta powoduje to dno niestety wasze ten brak funkcjonalności komunikacji publicznej Grossa problem polega na tym, żeby w prosty prezydent miasta w porozumieniu z marszałkiem województwa dokonał pełnej integracji sieci komunikacyjnej wszystkich operatorów poruszający się po Krakowie i także w ślad za tym, żeby poszły bardzo konkretne inwestycje jednak wydaje się kluczowe mianowicie chodzi o rozbudowę faktyczne FOT faktyczną funkcjonalność szybkiej kolei aglomeracyjnej jak ją zapewnić za myślą o około 3 , 5 miliarda złotych można wybudować w nowych ciągach torowy komunikacyjny podziemne począwszy do dworca głównego dom, a ja pytałem o to jak pomóc sfinansować darmowe bilety dla siebie po chce sfinansować darmowe bilety, o których mówiłem ja w związku z popularyzacją transportu zbiorowego, ale się dostać bilet odpowiada za to tu jest bardzo konkretny, bo z Chin Nysa odejdźmy od tych biletów okresowych czasowych przecież one w tej sytuacji, w której komunikacja staje się niemal niedrożne tracą sens dwudziesto minusów i t d. bilety natomiast przyjmijmy np. formułę biletów przystankowych efekt sądzę będzie po pierwsze trzeba będzie znowu udogodnienie pewne dla mieszkańców Krakowa, ale także z władzy wrócili do komunikacji są bardziej funkcjonalną, a jeżeli chodzi o te w tę propozycję darmowych biletów dla dzieci młodzieży to potrzebne są są odpowiedzialni Mieszko chce pan wydać więcej pieniędzy z budżetu miasta na komunikację tak kosztem mniejszych zysków, bo tak będzie wyglądał tak dobrze tak jak teraz do Krakowa też należy jak teraz przejdę z bardzo podobnym pytaniem do pana Łukasza Gibały, którego powiemy również biorę całkowicie bezpłatna komunikacja zbiorowa w mieście się zapytać, skąd się do wielu, że neon pojawił się błędy w tych szacunkach to on zrobił nic miał pan o koszcie napraw zakupu dodatkowych tramwajów autobusów, które będą potrzebne, jeżeli zaoferuje pan darmową komunikację miejską to przybędzie w transporcie publicznym ludzi i przy najlepszym razie około 100  000 pasażerów, dla których trzeba będzie kupić stronę YouTube zda 400  000 000 zł, a jeżeli ich przybędzie trzeba będzie dołożyć do utrzymania transportu zbiorowego co prawdopodobnie będzie oznaczało w dzisiejszym stanie kwotę pół miliarda złotych jeśli nie składa z tych podatków czy plan jak pan widzi rzeczy po prostu mówi pan o tym, że będzie pan dosyć bywał z budżetu miasta w azerskim od początku na czym może przez to nie są idealnie słuchaczom mięso jest dziś jest zwolennikiem całkowicie darmowego transportu publicznego dla wszystkich osób tutaj są zarejestrowana mówimy o mieszkańcach, którzy płacą podatki cła nie w dni teraz taki system są prowadzone w kilku miastach w Polsce mniejszych miastach w Kluczach w Mławie Bolesławia oraz w kilku większych miastach, chociaż nie tak duże jak Kraków za granicą największym jest Tallin Estonia około pół 1 000 000 mieszkańców, a są też inne miasta Hasselt Belgia czy kąpiel we Francji i teraz idea jest taka, że w Krakowie mieszka wiele osób, które my tutaj mieszkają niepłacących podatków, ponieważ są przyjazne dzieciom właśnie przeładowały nie dopisał do rządu schabowego fast foody one wniosą najlepszym razie 300  000 000 zł budżetu miasta nie pokryje kosztów, o których ja przed chwilą powiedziałem 300  000 000 co roku z podatków dajemy na konto Caritas każda to podatnicy z około 1005 zł wpływu do miasta i rzeczywiście pada to powiedział wg naszych szacunków ta liczba podatników powinna wzrosnąć o 30 %, bo to wynika tak są mniej więcej z Rosją w innych miastach czy tez podatku od 300  000 000 zł rocznie do budżetu zgadza się pan, dokąd iść daj tek liczą teraz obecnie wpływy z biletów wynoszą niecałe 280 miał złoty czy też, ale to samo zgadzam świetnie pytanie ile spadnie spadną o 100 % dlatego lepiej ściągać turyści będą płacić za kobiety tak dalej liczymy, że tak naprawdę spada na 2002201 000 000 w związku z tym będzie nadwyżka rzędu 80 miano złotych i właśnie ta nadwyżka panie, na który posłuży do tego, a dodatkowo zainwestować w ten transport szynowy tabor, żeby powiększyć liczbę tramwaj, w którym liczba autobusów dodatkowo tworzy się nadwyżka wynikająca z faktu, że ten zakaz ma być mowa pieszego stycznia 2016 roku, a żeby móc z tego skorzystać to ktoś będzie musiał liczyć z podatków 2015 roku wraz z naszym zdaniem ten wzrost podatników będzie w roku 2015 w wyniku czego powstaje nadwyżka ta też pozwolenia sfinansowanie podatku od zakupu 1 000 000 EUR i pojadą w miarę dobrze by autobusy tramwaje Pesa doszło do tej pory musimy kupić autobusy tramwaje do 400  000 000 zł, żeby zmieścić wszystkich ludzi, ale w 2015 roku wtedy będzie nadwyżka rąk do pracy sumują złoty medal zapiszą w 2300 apotem ma dodatkowo 80 miał nadwyżki co roku, ponieważ okazuje się, że się spieszył, żeby zmieścić się na antenie to prawda, ale czy znajdą natomiast jednak, że są przekroczone przyznaje pan natomiast, że kalkuluje nie kalkuluje się, ale kalkuluje się dobrze może wyciągnąć późno, bo debata jeszcze potrwa jak prezydent porządku muszą zadać panie prezydencie pytanie pani nasze patrzenie, chyba że za jak skończymy to oddam panu oddam panu głos w pani program nie także pojawia się pomysł obniżenia ceny biletów także dla mieszkańców jeszcze zapytać, dlaczego tylko dla mieszkańców, ponieważ w tym samym programie pojawia się w idea budowy parkingów park rynek samochodów na wlotach do Krakowa ktoś, by nie na tych parkingach zatrzymywał, jeżeli przyjezdny nie płacący podatki w mieście będzie miał wyższą cenę biletu jedno parkingi park and Ride nikt się na nich będzie zatrzymywał za co będzie jeździł w komunikacji miejskiej też osobna sprawa osobną sprawą są tańsze bilety dla osób, które płacą podatki w Krakowie jest to alternatywa inaczej hasło tańsze bilety komunikacji miejskiej są 1 ze sposobu wydania pieniędzy, jeżeli pozyskamy nowych płatników podatków w Krakowie, jeżeli uda nam się ta akcja, którą kontynuujemy już od jakiegoś czasu od 2 lat płaci podatki w Krakowie, jeżeli pozyskamy jeszcze z rzeszy z tego co ja wiem około 250  000 nie płaci osób, jeżeli pozyskamy w 150200 to będzie to kwota, którą będzie, w którą należy na co się wydać może na tańszą komunikację może na coś innego o tym, zdecydują mieszkańcy rada prezydent wszyscy razem, czyli mówiąc krótko stąd to zobaczymy stąd to hasło Niejestem tak kategoryczny jak pan poseł Gibała, który mówi wydam tylko jestem w swoim programie daje propozycje, jeżeli będą pieniądze to może na to wydawać, że przy i teraz pytanie o pewną inwestycję prezydent miał obiecane aha przepraszam przepraszam gorzej chciałem odnieść poziom państwa przepraszam, że uda mu wiary po pierwsze, chciałem powiedzieć, że mówimy o zmniejszeniu ilości uczestników ruchu komunikacji miejskiej od 2003 roku liczba się nie z dnia spadła nie no ale tutaj panowie mówili, więc ja tak się odniosły duży stres odbił się stosunki przybyło ruch samochodów chciałem tylko powiedzieć, że od 2003 roku ponad 50 % jest więcej aut zarejestrowanych w Krakowie dziś w chwili obecnej i jeszcze 1 z rzeczy jak ja Niejestem matematykiem, ale sobie uświadomi policzyłem pewne rzeczy w nawiązaniu do tego co pan poseł mówił o darmowym transportem oczywiście musimy mieć pełną świadomość, że nie ma niczego darmowego transportu może być bezpłatny, ale nie znaczy, że ktoś zapomni zapłaci od 2, a więc będą płacić wszyscy inni później niż u natomiast dokonałem takiego obliczenia z kolei 480  000 000 zł rocznie wydajemy na komunikację miejską, a jak pan poseł mówi w 1500 nam przybywa z piłką od 1 osoby to znaczy, że przybędzie nam ponad 300  000 ludzi z dnia tak pan może liczyć nie pan dobrotliwie tak panie możecie podać na nowe wpływy z biletów są znacznie mniejsze odsetki oraz 80  000 000, ale mówimy o całości komunikat, że o kosztach komunikacji proszę pana, bo to dobrze ja zadam pytanie panu Tomaszowi Leśniakowi, a do rozliczenia w kwestii kosztów komunikacji bardzo chętnie wrócę jeszcze bardziej konkretne inwestycje w program transportowy Kraków przeciw igrzyskom jest programem i powiedzmy dość oszczędnym, a on natomiast wymyślam 1 do takiej bardzo drugi element, czyli 2 tunele tramwajowe, które miałyby prowadzić pod Starym miastem mówimy o pre metrze z szacunków, które wykonywano dawno temu wynika, że to będzie koszt budowy tego między 1 , 62 miliardy złotych słuchaczom spoza Krakowa muszą wyjaśnić, że chodzi o to, że w ścisłym centrum Krakowa no dochodzi do korków tramwajowych tak ogólnie nazwijmy, więc takie 2 tunele bardzo udrożnił, by system komunikacji miejskiej i jakoś mi się z drogami za to sfinansować, kiedy w, jakim okresie nasz skoczek, który widział tak oszczędnym problemy komunikacyjne Krakowa Szymuś wprowadza słuchaczy zaczną tego rzeczywiście kładziemy nacisk na transport zbiorowy w programie i przedstawiałem pewną alternatywę dla budowy metra czy wśród tych postulatów jest pełna ryb marszu utylizacja są nowe linie tramwajowe jest przyspieszenie modernizacji torów i pojawia się też pre metro natomiast kwestia tego czy my będziemy z wstanie zrealizować pre metro jako alternatywę dla metra, bo wiadomo, że trzeba udrożnić ten ruch tramwajowy w centrum, bo to wpływa na szybkość w całej sieci trzeba robić linie obwodowe stąd m. in. na nasz pomysł na linii w ciągu ulicy Piastowskiej natomiast w tej chwili premetra wrzucamy jako w zasadzie temat do dyskusji i jako alternatywę dla metra natomiast Lublin na ile będziemy w stanie za 8 lat pewnie biorąc pod uwagę koszty znaczy biorąc pod uwagę to perspektywę unijną korzystną dla nas to rzeczywiście moglibyśmy to zrealizować o wiele szybciej niż niż metro było do 2 do 85 % inwestycji może być finansowany z Unii Europejskiej, więc konsultacje społeczne chce przeprowadzić oczywiście mam tutaj jest jeszcze oczywiście kwestia konserwatora zabytków i w ogóle możliwości drążenia tunelu pod pod centrum miasta natomiast z naszych rozmówców ludźmi z Politechniki wynika, że no to jest bezpieczna alternatywa dla metra krakowskiego przewija się jeszcze żegnam ze słuchaczami oddaje mikrofon Bartosz Piłat zostaje ćwicz z nami na sali proszę państwa będzie uważnie przysłuchiwał teraz obiecany czas dla państwa zachęcam do podnoszenia rąk Karolina Głowacka krąży z mikrofonem proszę tylko treściwe pytanie o przedstawienie się dobry wieczór Jerzy Mikos to pana prezydenta Majchrowskiego pytanie co z trasą Łagiewnicką, a mógł pan troszkę dookreślić słuchaczy, którzy nie są z Krakowa, jaki jest problem z tą trasą jedno zostanie zbudowana, jaki będzie dalszy widok dziękujemy bardzo panie prezydencie, żeby Lisa trasa Łagiewnicka jest w ciągu kilku tras m. in. czechowickiej to jest 1 z klas, która będzie najszybciej je na trasach, które będzie najszybciej wybudowano tam są grunty wykupione projekt jest będziemy zaczynać już niektóre pozwolenia te są 3 koncepcje są zrobione to jest szansa, która powinna być, a jeżeli nie jest skończona to wybudowano zaczęta budowa gdzieś w 201718 dziękuję konkretne pytanie konkretna, choć kolejny głos z sali nie i dobry wieczór Marek Śląsk niezrzeszony raczej bezpartyjny mam pytanie do posła Łukasza Gibały chciałem zapytać czy ma jakiś pomysł na inny rozwiązanie problemu nie jest mieszkaniami w Krakowie dla innych mieszkańców nie wiadomo, że w dzisiejszych czasach, gdy bardzo ciężko jest mieszkanie, nawet jeżeli chodzi o pozyskanie kredytu do takiego mieszkania osób każdego tak dziękuję za to pytanie oczywiście w Krakowie ma bardzo drogie mieszkania w stosunku do płac najdroższe w całej Polsce mamy np. na 50 metrowe mieszkanie szansę wypracować około 7 pół roku jeśli masz średnią pensję krakowską dla porównania w Poznaniu czy w Gdańsku to jest niż 6 lat w Katowicach minister lata i czasu zrobić, aby obniżyć ceny mieszkań bo, choć miasto nie bezpośrednio możliwości dyktowania deweloperom cen to moim zdaniem trzeba zrobić 2 rzeczy po pierwsze musimy uchwalić jak najszybciej pokryć cały Kraków planami zagospodarowania przestrzennego w tej chwili około połowa miasta jest pokryta i to pokrywanie tymi panami do konstruowania tych panów tworzenie idzie zbyt wolno, a to z kolei gdynianie z planu wydłuża zaś do tego powoduje chaos często architektoniczna wydłuża proces inwestycyjny i podraża koszty moim zdaniem to, bo to taki pierwszy krok, ale drugi krok jesteś taki, że no trzeba pozwolić się z oczywiście nie samym centrum tylko z dala od centrum na trochę wyższą zabudowę, dlatego że nowy tutaj trend rynek mieszkań terminy prawo o podaży popytu im tych mieszkań będzie więcej oczywiście będą docelowo tańsze no jeśli deweloper będzie mógł wybudować 185 Ceranić 4 nadanej działce to wtedy tych mieszkań będzie więcej nas pustym po pierwsze, zezwolenia na na wyższą zabudowę po drugie, pokrycie całego Krakowa na rozprawę przestrzennego na po trzecie też bardziej taka życzliwa obsługa w ogóle wszystkich przedsiębiorstw w tym również do browarów urzędzie tutaj wiele osób właśnie narzeka na to, że ten urząd jest nieprzyjazny dla petentów wartość również dla przedsiębiorców dziękuję bardzo panie pośle, muszę się odnieść się pan Solorz pozwoli bowiem gdy to nie do końca tak działa w Polsce, że wystarczy, że jest więcej mieszkań ich ceny spadają, bo mamy taką sytuację w Warszawie stoją puste niesprzedane mieszkania nie są sprzedawane, bo cena jest wysoka deweloperzy nie, obniżając cenę boi się to nie kalkuluje, a druga kwestia to użycie schowanych jak najszybciej w zdaniu, w którym jednocześnie pojawia się słowo zagospodarowania przestrzennego tego, że w Polsce przepisy nakazują bardzo ścisłą korelację potrzebne trwa, więc dla nich jasne, że są one pokryć Kraków tymi planami wciągu powiedzmy dekadencja rozumem dokładnie tak nie wystarczy raz w ciągu pół roku nie w ciągu roku, ale my zaś w ciągu 4 lat to jest możliwe, bo uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego wciągu 4 lat z możliwych co jest szybko stworzyć dla każdego obszaru gotowym słuchaczom, że prezydent Majchrowski się uśmiecha sceptycznie prezydentowi jest znacznie wolniej, ale z naprawą z tym się uśmiechali optymistycznych kolejny głos zdalnie w 2 Opole prezydent Majchrowski, że ja, żeby nie boi się tylko uśmiecham proszę państwa to są takie pobożne życzenia no plan się robi w najszybszym czasie to jest 10 do 11 miesięcy jak jest nim najładniejsza no panie pośle, pan powinien wiedzieć pewne rzeczy mógł nią natomiast w natomiast proszę państwa oraz zastały na nim jedenastym roku, kiedy była 1 % pokrycia planami i teraz jest 54812 lat on pokrył połowę ta mając usta le lat pogratuluje szybkości do z mieszkańcami dozwolony dodać kolejne badanie zdolności w zawodach zawezwanie Grzegorz Gargula, ponieważ mamy rok 2014 nie pamiętam roku, kiedy dług publiczny jest radykalnie by się zmniejszył stale zadłużone jest mowa o jakiej nadwyżka, które wynikały prawda z perspektywy tam w roku 2 lat do obu wpływy do budżetu, a dług stale rośnie nie było takiego momentu, kiedy pytano wg radykalnie by było obniżone biurokracja podobnie do tego moje pytanie jest tutaj do kandydata w z pytaniem co można w tym aspekcie zrobić to pytanie kieruję do Konrada Karpowicza z nowej prawicy, ale one tam algorytm bierze udział w naszej debacie nowości dlatego pytam pytam, dlaczego nie ma na szczęście wiem, że w Krakowie odbędzie się jeszcze co najmniej 203 debaty z kandydatami, więc na pewno będzie miał pan okazję do czego do dziś nie ma nowych Wojak w każdym mieście staramy się staramy się chórem powtarzać nie zapraszamy zdołaliśmy Kornel druga sytuacja, kiedy TOK FM nie zaprasza kandydata na wyprawie Zawada zadała pytanie proszę pozwolić miał powiedzieć redakcja Radia TOK FM uzgodniła ustaliła, że w debatach gra akcji usłysz swoje miasto nie zapraszamy kandydatów Kongres nowej pracy, dlatego że jest to ugrupowanie, które stosuje przemoc słowną lub fizyczną skandal z nic takiego nigdy nie było wbre w temu, gdy w państwa, jeżeli można, bo to jest takie pytanie płk Jacek Majchrowski zdaniem jest owym wydaniu oczywiście pan się z głębokim błędzie mieliśmy, ale ja panu powiem jak jest pan wiedział tylko króciutko panie prezydencie, bo mamy kolejny etap 59 % mieliśmy zadłużenia przez parę lat dzięki temu mogliśmy wybudować całą masę inwestycji w zeszły rok zakończyliśmy 49 %o wym zadłużeniem, a więc 1 z najniższych w wielkich miast, a więc widzi pan długości 2 ale, ponieważ bardzo często się w dyskusjach pojawia kwestia zadłużenia okropnego miasta i tym podobnych rzeczy chciałem państwu pokazać, bo dzisiaj dostałem mianowicie otrzymaliśmy dzisiaj o ocenę ratingową, która pokazuje miastu przyznaje najwyższy z możliwych wskaźnik wiarygodności finansowej jak docenią jej i jest standardem Puls od wielu lat sprzed kryzysu przed kryzysem ważne jest też dobrze oceniali, ale ta cholerna Leśniak ad vocem ja powiem tak pan prezydent Majchrowski w ostatnich kilku latach realizował politykę Kongresu nowej prawicy rzeczywiście ostro spadł dług miasta i spadł m. in. z tego względu, że były największe cięcia w edukacji kilka tysięcy etatów zostało zlikwidowane, więc Kongres nowej prawicy akurat powinien prezydentowi Majchrowskiemu podziękować jeszcze posługiwała króciutko i na nowy wniosek formalny się trzymamy się faktów no i państwo w ciągu 12 lat panie prezydencie pańskich rządów dług wzrósł z 800  000 000 do 2 miliardów złotych i co roku płacimy 1001 000 000 zloty samych odsetek, że ten dług obsługiwać jest około 300  000 zł dziennie to są pieniądze, które są wyrzucane tak naprawdę tylko na obsługę na obsługę zadłużenia związku z tym chwalenie się tym, że Kraków z dobrej kondycji finansowej i dodatkowo dołoży 1 000 000200  000 000 długów jest jednak pewną manipulacją i moja nieodzownym myślenia pana posła przepraszam bardzo, ale cały czas tego nie rozumiem mianowicie możemy mówić o tym, że skończy się wziął ten dług, gdyby pan poseł mówił o inwestycjach o konieczności sięgania po środki unijne i inne tego typu instrument opiewa kredyt, ale są pana po to jest właściwie po to, są środki unijne, żeby do nich dopłacać 1540 proc nadwyżki woła o własnego użytku i to trzeba skoro ich gąszcz na skórze Julian zakład dyskusyjny pytanie panie pośle, przykład miasta w Polsce dużego miasta w Polsce, które się nie zadłużając było w stanie wykorzystać fundusze unijne nie to jest kwestia skali zadłużenia to jest astronomią strefa euro wzwyż no bo wiedzą, że kolejna pytanie w sali Sylwia Solarz ja mam pytanie do wszystkich kandydatów, a mianowicie EU w żadnym programie nie widziałam u państwa inicjatywę budowy cmentarza dla zwierząt w Krakowie myślę, że to jest wolność poważny problem ze względu zarówno etycznych jakich wychowawczy no proszę jest pytanie z sali to może po kolei zacznijmy od pana Marka Lasoty i później po kolei tak jak panowie i pani się w 2, a czy to w lidze tak pytanie nie jest łatwe rzeczywiście ale, ale jestem z poważnym tonie to wzorcowy to niema są tutaj się śmiać, bo to jest ten problem, który na świecie mamy do czynienia, że to nie jest kwestia też tylko miejsc grzebania zwierząt psy, ale to jest w ogóle jest zapewnienie także mieszkańcom Krakowa dobrej przestrzeni do flot dla tych, którzy są miłośnikami zwierząt czytelnym 2 rzeczy łączy mówiąc wprost mianowicie w ich nie ma w mieście od czego sąsiaduje z wielu innych miastach tak coś jak wybiegi dla tych, którzy spacerują z psami ze spółką z całą towarzyszącą temu infrastrukturą, która jest głos z sali, że są tak, ale w Krakowie miłośników czworonogów jest naprawdę jest to miasto jedno chyba najbardziej rozkochany w swoich przyjaciołach i dlaczego też ułatwić mieszkańcom w ten sposób jednak tego złego funkcjonowania w otoczeniu stworzono, więc pani pytanie osoby nie rozumiem, dlaczego budzi takie takie emocje, bo tyle samo niestety, ale nikt z tym jest ten problem, jeżeli poważnie traktujemy no cóż kwestia jak podejście humanitarne do zwierząt musimy także nad tym pozyskiwała później pokonali to nie jest proste oczywiste no w Krakowie rzeczywiście brakuje takiego miejsca trzeba je zrobić związku z ministerstwa prezent taki cmentarz powstanie powstanie też więcej wybiegów dla psów, bo jest ich waszej liście do Johna Kenta szybko w głowie chciał, że w każdej dzielnicy głośno było 18 zł potrzebne lepiej wydawać piąta tego typu rzeczy, które chcą bardziej potrzebne jest tak wielkie inwestycje wybór często realizowane w ostatnich latach za wielkie setki milionów złotych to jest 1 z osi programowych mego głosu mojego programu, żeby właśnie takie drobne inwestycje jak ścieżki rowerowe jak walka soczyste obie rzeczy m. in. jak wybieg dla psów czy jak darmowe wi-fi, a te wielkie inwestycje tak jest to pani gwarantuję, że ten cmentarz powstańców Tomasz śnieg ja przyznam, że pierwszy raz słyszy o tej inicjatywie natomiast wiadomo, że to też nie jest żaden problem dla budżetu miasta jeśli będzie taka potrzeba mieszkańcom myślę, że nie kwestia pieniędzy tylko miejsca także nową myślę, że jak najbardziej w konsultacjach społecznych można takie miejsce Poznań Jacek Majchrowski proszę państwa to jest kwestia, która można wrócić do tego problemu, którym mówiliśmy na początku do kwestii konsultacji społecznych chciałem powiedzieć, że były już 3 miejsca wyznaczone pod cmentarz dla zwierząt i spotkało się tu z takim opałem miejscowej ludności, że wycofaliśmy się z tego nawet mogę powiedzieć pamiętam taką pierwszą debatę, która była na temat ulokowania cmentarzyska w pobliżu cmentarza na Bartoszowicach, żeby to tak było blisko to 1 z radnymi powiedział, że nie chciałby, żeby jego żona leżała obok pomnika i w związku z powyższym padło tu ma rację była druga koncepcja związana z takimi terenami w Wieliczce absolutnie zdecydowany protest na miejscu pod urzędem to będzie tylko można było trzecia była wybudowania wydatek na Akademii rolniczej myśleliśmy, że po tak jakoś przewidzieć, że to pan się da zrobić, bo oni też potrzebują miejsca na utylizacji potem zrobili coś z tymi zwłokami zwierząt też olbrzymi noworocznej takie proste pytanie z sali okazuje, że problem jest politycznie nierozwiązywalny jeszcze oczywiście pani radna Marta Patena ta jeszcze ja dodam nikt inny jak ja i tak jak pies co roku pilnuje kwoty na wybiegi dla psów w budżecie miasta Krakowa, ale pytanie stało się to znak należy tutaj w biegach też było, że nie ma są budujemy nie od razu Kraków Kraków zbudowano i nie od razu wybudowano wybieg w każdej dzielnicy jest taka idea jest kontynuowana i proszę być spokojnym wyposażymy mieszkańców wybiegi, ale znowu te konsultacje znowu potrzebujemy tak, ale wybiega też było, żeby były ich wybiegi cmentarzy cmentarze pan prezydent mam nadzieję, że tak powiem odpowiedział wystarczające dlatego Jałty wybiegach, ponieważ jest to moja taka, a idee fixe, jeżeli chodzi o budżet coroczny dziękujemy dziękujemy kolejne pytanie sali Marta Witosławska zupełnie niezależna bezpartyjna mam takie pytanie do wszystkich państwa chciałbym wiedzieć co państwo rozumieją przez dialog między mieszkańcami, a politykami, a państwem dlatego, że to na dziś dzieje się na dziś, jeżeli chcemy czegoś to musimy niestety wyjść z transparentami na na ulicy i czego żądać, a pytani w 2 w imporcie w, a pytanie dlatego gdy już kilka dni temu w Krakowie to powód dla słuchacza odbył się bardzo fajny festiwal już syci, a muzyki to był festiwal, na którym Panny Sławomir Staśkiewicz zaprosił takich architektów takich urbanistów, których nikt Kraków nie widział pytanie do państwa Macieja znam odpowiedzialny czy państwo byli niezbędni, bo jeżeli nie tam m. in . byli tacy architekcie my k Davies to jest człowiek, który zaprojektował centrum Pompidou albo np. lotnisko ten człowiek również zaprojektowało jak od smogu chować Londyn i jak rozróżnić Paryż krew jest pytanie i właśnie pytanie zmierza do pytania pytanie jest taki, kto z moim jest państwo kiedykolwiek komunikował się z mieszkańcami w sprawach projektów, które państwo proponują, jakie osoby mam namyśli profesjonalistów były umów w udziale utworzenia państwa projekt dziękuję dziękujemy to zaczniemy od Tomasza Leśniaka zupełnie dziś ich teraz zmienimy kolor kolejność mogą zacząć od tego dialogu jak wyobrażam sobie dialog z mieszkańcami czy idziemy do tego precyzyjnego noworoczne sobie projektory pan przedstawił słuchacze też o nim słyszeli, czyli ten ewentualny realizację premetra, czyli tego tramwaju w tunelach jak wyobraża pan sobie komunikację z mieszkańcami jakich ekspertów Urban zaprosił Macieja po mieście jeszcze bardziej ogólnie, bo mamy rok różne poziomy działania co znaczy jeśli chodzi o takie kwestie jak metro pre metro igrzyska olimpijskie w takich kwestiach musimy organizować ostatecznie referenda są inwestycje, które właściwie dotyczą wszystkich mieszkańców i w związku z tym powinny być rozwiązywane w referendach lokalnych po wcześniejszym oczywiście konsultacjach regularnych społeczny natomiast jeszcze był dużo ważniejszą inicjatywą, którą miasto wg mnie powinno realizować w sporze w poszczególnych dziedzinach jak działo się to zresztą po protestach rodziców w sprawie cięć w edukacji, żeby były organizowane okrągłe stoły mieliśmy już okrągły stół edukacyjny okrągły stół zajmujący się polityką mieszkaniową natomiast w obu przypadkach brakowało woli politycznej, żeby to był prawdziwy dialog i żeby wszystkie środowiska były reprezentowane nie ma też w zasadzie po tych obradach z mamy dokumenty strategiczne, które powstały natomiast one nie są realizowane tak w polityce mieszkaniowej dzięki polityce edukacyjnej natomiast jest to narzędzie, które powinniśmy wykorzystywać, żeby rzeczywiście projektować długie strategie działania dla poszczególnych dziedzin życia miasta dobrze pani Marta Patena kandydatka Platformy Obywatelskiej, jeżeli chodzi o on aha jeszcze w obronie ekspertów tak kogo pan zaprosił jako ekspertów taki sposób to znaczy jeśli chodzi o okrągły stół edukacyjny to, kto stworzył pan program ekspertów on Grażyna z zapraszaliśmy po pierwsze, dno, jakby idea była taka, żeby nie tylko ekspertów zewnętrznych zapraszać, ale też praktyków, czyli np. edukacja zapraszamy nauczycieli zapraszamy rodziców, ale też bez pytania o nazwiska konkretnych aleja nie mogę niestety nazwisk ludzi upubliczniać w przypadku programu transportowego takie nazwiska przedstawiliśmy na stronie Info internatowej to był n p . Łukasz Franek z Politechniki krakowskiej to był Klemens noga ze stowarzyszenia Kraków miastem rowerów to był Adam Łaczek m. in . i wszystkie nazwiska w przypadku transportu mamy upublicznione natomiast nie mogliśmy tego ze względu na to, że my, by każda osoba pozwala albo nie pozwala na upublicznienie swojego nazwiska, więc w przypadku edukacji nie mamy tych informacji na na stronie Inter Marta Patena, jeżeli chodzi mój program to wynika z mojego doświadczenia w pracy samorządowej i jest z moich obserwacji, jeżeli chodzi o nazwiska to komitet honorowy na stronie internetowej, z którym każdemu ekspertów da w ich teraz formalnym portalem konsultacyjnym dla miasta jest dialog PL tam się często konsultacji odbywają Noto okrągłe stoły, który był, które były w mieszkaniu wymieniali w edukacyjnym brałam czynny udział w no i rzeczywiście ponad 500 wniosków, ale wydawałoby się, że po każdym takim wydarzeniu powinien być powołany zespół jak w przypadku rowerów i ścieżek rowerowych o referendum, który by znowu przygotowywało i ogarniał to wszystko Irek komentował całości lekko trenował rozwiązania prezydentowi miasta Krakowa myślę, że ekspertów, z którymi rozmawiałam nie pytałam i nie czuje się upoważniona, aby mówić o nazwiska, ale jeżeli będzie trzeba to co dopełnia tego obowiązku Finroyal dziękujemy Łukasz Gibała panie pośle, to one rozpoczną może teraz kończyć program, bo to się kilka pytań było tak naprawdę zadanych, więc podstawą dla mego programu były ankiety, którą mieszkańcy ziemi około 40  000 ankiet w ramach akcji kierunek Kraków to jest właśnie też przykład napisze pani pytała second Machine przykład może pani pytała czy właśnie kandydaci w jaki sposób ktoś kąpie się konsultowali Indianie stanie konstrukt przeczy takim przykładem tej konsultacji społecznych to przypadek konsultacji największa akcja w Krakowie 40  000 wypełnionych ankiet z kontrastem stały dostał się ma z wyborcami codziennie w jaki sposób słucham ich codziennie wychodzą na ulice i plotkuje natomiast od to był 1 z o 1 element wkładu drugim NT wkładu rzeczywiście pat eksperckich w każdej dziedzinie stać je znaleźć kogoś, kto będzie ekspertem będzie takie doświadczenie praktyczne, ale ona ani 1 przykład na przypadek huku pro podam 1 przykład mianowicie chodzi o gospodarkę to takim sportem, bo był pan Marek Borzestowski, który IWS jest 1 założyciel wirtualnej Polski i jest 1 właśnie z ludzi, których Enej sukces, choć gospodarkę kreatywną, a pojazd jest właśnie rozwój gospodarki kreatywny chodzi o miejsca pracy jak chodzi o gospodarkę, więc akurat oni pomagają jak choćby i innych ekspertów to oni z tym nie życzą niestety żeby, żeby ujawniać nazwiska panie z pań, tyle że żaden architekt urbanista spieniężyć ujawniania koledzy z dniem 1, więc również w dziedzinach, które tylko 1 osobą w pasywach, ale to są osoby nie życzy związku z tym nie wymienia nazwiska nie wyszło, że politycy ciekawa ciekawostka taka zupełnie nową kurze i bardzo upolitycznienie bardzo dużo maili od słuchaczy było z prośbą o nieujawnianie imion ani nazwisk w Krakowie akurat taka specyfika miasta jest jakoś tak właśnie dobrze mówi Marek Lasota i na koniec pan prezydent myślę, że pod każdym programem każdego kandydata z Przyrowskim nazwisko kandydata i to miejsce ma być wtedy identyfikowany z tym programem multimedialnym ukrywam, że to co zamierzamy państwu zaprezentować co będzie opatrzoną imieniem nazwiskiem, a teraz lecę do jak powstaje program podam bardzo konkretny przykład będący efektem właśnie tego, o co pani pyta innych relacji konsul i rozmów są jednak odszedł ze środowiskami tymi aktywnymi Obywatelską w nowej Hucie w czasie poprzednich tych 2 dniach, kiedy debatowaliśmy tutaj w tym mniej więcej gronie net taka propozycja i inne co do tego chłopcy byli zgodni, że umie miastu potrzebne jest to rodzaj Miejskiego przedsiębiorstwa zarządzania zielenią, bo jest problem stronami zielonych to co w moim programie znalazło się właśnie związane z taką instytucją jest efektem tych konsultacji, bo nikt nie neguje konieczności powołania takiej takiej instytucji natomiast jak ją wykorzystać w tym w tej relacji z mieszkańcami bardzo prosto w przypadku nowej Huty jest doskonała okazja do aktywizacji zawodowej przykład nieco starszych mieszkańców, a wiemy doskonale, że wśród mieszkań wśród nowohucian odsetek bezrobotnych jest niemały niestety to jest wśród wszystkich bezrobotnych zarejestrowanych w Krakowie czy dziś ponad 30 % to są miesiąc chcieliby robić co ci mieszkańcy Wrzosów ci aktywni zawodowo znów stanie może to konkretnie, gdzie zostali zatrudnieni słuchamy Radia TOK FM i ich kończyny relacje na antenie Radia TOK FM z kolejnej debaty w naszym cyklu usłysz swoje miasto państwo dalej mogą słuszny debaty na www tokfm gratka pl oraz aplikacji mobilnej, a za minutę godzina dwudziesta i informacji Radia TOK FM po godzinie dwudziestej zapraszam już teraz na drogę szczerą TOK gościem Tomasza Raczka jest Magdalena Zawadzka przypomina, że do debaty i tak wrócimy na antenie Radia TOK FM, bo po godzinie dwudziestej pierwszej państwa telefony z naszej antenie zainspirowani tym co dziś na debacie padło jak zwykle prosimy słuchaczy nie tylko z Krakowa akcji dziś miała miejsce debata o wypowiadaniu się w kwestii ważnych spraw problemów przed którymi stoi miasto, w którym państwo mieszkają Alto po godzinie dwudziestej pierwszej na antenie Radia TOK FM ma już przepony nr 224 czworga 044224 czworga 044 za chwilę godzina dwudziesta informacji Radia TOK FM w SZ usłyszy swoje miasto w 2 debata prezydencka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJE MIASTO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA