REKLAMA

O wystawie '1000 lat historii Żydów polskich' dr Renata Piątkowska, Anna Chylak

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2014-10-25 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
koło historii w radiu TOK FM w 6 min po godzinie ósmej rano słuchałem programu koło historii w sobotę w radiu TOK FM z nami jest pani dr Renata Piątkowska muzeum historii Żydów polskich dzień dobry dzień na grę w pani Anna Chylak kierownik działu edukacji żydowski Instytut historyczny dzień dobry widok z Niemenem PS słuchać mówi dr z pań powiedziała, że dlatego tak wcześnie się spotykamy ludzi wstają rano Rodos śniadanie włączają radio TOK FM sąsiadowi co się Rozwiń » dzieje na świecie, jakie ważne istotne interesujące rzeczy dzieją się nie tylko na świecie również w naszym kraju no ale nam we wtorek otwarcie muzeum historii Żydów polskich i to jest tak, że ja mam wrażenie, że szef rady mówili o o od budynku o miejscu dziś bardzo dużo i bardzo różni ludzie się afera wypowiadali teraz zmiana następuje taka, że panie przynieśli ze sobą ulotki będziemy wiedzieli co jest opowiedzą pani oraz co jest muzeum wszystkie media albo bardziej o tym, piszą o i pytanie jest następujący w tym, kto przyjedzie do muzeum co ma w głowie ten, kto przyjdzie do muzeum czy to jest także oczami założenie, że przyjdą ludzie oczytani wiedząc o tym, mniej i jak przez setki lat Żydzi Żydzi w i Polacy żyli ze sobą razem znający historię czy też przejdzie wycieczka szkolna, która nie wie nic tak i zobaczy rzeczy, których nie zrozumie nas na końcu będzie miał problem z tym, żeby tak naprawdę powiedzieć opowiedzieć swoim rodzicom co w zasadzie zobaczyła w te panie są jak powiem, jaki mieliśmy założenie, tworząc wystawę stałą muzeum historii Żydów polskich z ról nasi projektanci brytyjska firma Live and Communication cały czas namówiła mnie piszecie książki nie robicie podręcznika pamiętajcie o swoim widzom kim jest ten widz ustaliliśmy wreszcie, że to dwunastoletni czternastoletni młody chłopak z Polski, w których założenie, bo takie mało wie o historii nie interesuje się tym i musimy go przekonać, że to co pokazujemy jest bardzo ważnym drugie drugim założeniem było jednak założenie, że ludzie mało wiedzą o historii jak wiedzą ale kto im się raczej wydaje, że znają historię, a tak naprawdę jak działa moja znajoma myślałam, że wiem dużo historii Żydów polskich, ale okazało się, że nie wie nikt z kreską, choć wiemy co może taki nastolatek czemu chłopiec i Tymochowicz tak jak chłopiec został wybrany jako mniej zainteresowane jest dawka histerii to dowody, gdy tak się mówiło się mówiło się zresztą Gaj po angielsku czy tak naprawdę chłopiec dziewczynka wiemy znamy podstawy programowe n p . jakich w Polsce wiemy, o czym uczą ONR wśród twórców wystawy byli naukowcy ze Stanów zjednoczonych Izraela Janina mówili co wiedzą ich studenci, ale ma wynieść 7 dorosłych ludzi to trzeba powiedzieć coś więcej po srebro cóż tak się nie mówią o tym, kim byli mu, jaką rolę niż dziś w tworzenie kultury polskiej na nie jemu pisze nagrywałem danych czy jeśli dorosły człowiek wie, kto wie tylko, dlatego że jest zainteresowany albo w na wybranym z braci w związku z tym założeniem było takim, że tak naprawdę musimy powiedzieć i k jak najwięcej jak naj naj ciekawiej najdokładniej LG, gubiąc naszej naszego przesłania, czyli tego, że Żydzi mieszkali tu przez 1000 lat i było to różne współżycie lepsze gorsze i wszystkim musimy powiedzieć o tym co było dobre co stworzyło warunki do do tego do tego życia i o tym co było złe co sprawiało że, że nie zawsze wyglądało to szczęśliwie i różowo od początku od średniowiecza do współczesna jest także, że ludzie, którzy asesurę myślą tak zaraz zaraz skoro podstawy programowe na tym nie o tym nie jest niewiele pań przed chwilą powiedziała, że ludzie powinni wiedzieć, jaką mieliśmy zamontowaniem na każdy z nas uważa, że jednak jeśli to jest 1000 lat wspólnego życia i wzajemna inspiracja, a nie nie tylko konflikt, ale generalnie współpraca to co to pytanie, dlaczego nie masz problem z podstawy programowej w dobrej wierze, że dobrowolnie tych gości było, bo w EOG i edukacji na rzecz instytucji wciąż to zmienić nasz największy problem, który zawsze pojawia się przed wystawą inni Kamil, a już na pewno przy tak k inżynier generalnie gigantyczne powierzył jest to, że tam przyjedzie nie tylko czternastoletni chłopiec, ale też stary profesor, który się tym zajmuje, ale dla wycieczka uprzedzona i w znająca bardzo dobrze, ale tylko 1 fragment historii wycieczka z Izraela, która przyjechała zobaczyć Auschwitz i pomnik powstańców w getcie, którzy w ogóle nie wiedzą o tym, że już zagłady w Polsce wydarzyło się co ich tak rozwijała się Pascala rozbili drużynę w meczu tym nie widzę przyjeżdżają tylko do Auschwitz tak godnie do Polski tylko do Auschwitz i dlatego my kibicując powstawały powstającej wystawie myśleliśmy o tym jak wybrnie czy państwo z tego jak mógł jak różne założenia wcześniejsze mają ludzie przychodzący do rozmów ze problemem jest to, że to akurat jest cały świat jest taki sam tak naprawdę historia Żydów w Polsce to zagłada i to jest najważniejsze wydarzenie w historii Żydów w rajdzie, informując o Pancernej w Polsce żydokomuna nie wbre w pozorom zagłada Battle to zagładzie trochę jest w szkole niż wydaje się jak i kojarzą nasze badania, które robiliśmy np. mieszkańców Muranowa i t d. jest jednoznacznie kojarzyły Żydów z zagładą to znaczy ludzie o tym, wiedzieli, dlaczego panie na znak, że winne są inne skojarzenie, że nie walczę ja bym zbadaliśmy to jest właśnie jak zagłada jest pogląd odczyt od końca wojny dodajesz przedstawiana w programach szkolnych i to nie jest niestety prawda nam się tak wydaje tak najeżonej program szkoleń mówi o badaniach ludzka jest po modnych dobrze, ale nie ono pomaga też jakieś badania, które pokazują, że nie inaczej, że na hasło Żydzi nie nie ma takie skojarzenia, że gładko tam żadnej umowy myślę, że duży żal, gdy tylko, że w pamięć taka pamięć wydaną między między pamięcią oficjalną datą prywatną jeszcze jest głodny jednak różnica, ale to taka pamięć martyrologii polskiej, która skądinąd była faktycznie wyróżniające się na tle innych krajów Europy tak czy Polacy faktycznie dostali dostali dostali w kość mocno w czasie drugiej wojny światowej i karty pamięci rodzin tak i rodzina pamiętam mój wuj zginął syn mój dziadek zginął, ale iść po prostu wg Polaków mają tak samo to po prostu przeżyli przez tą straszną hitlerowską okupację straszne rzeczy nie nie ma takiego poczucia jak mają Izrael Izraelczycy czy Amerykanie, że to było coś bez precedensu do cierpienia Żydów tak natomiast faktycznie w programach szkolnych czytając Nałkowskiej opowiadania przy czym teraz Hanna Krall mówić o losie Polaków Hanny Krall Żydów, ale wcześniej zawsze rozumiano Auschwitz jako miejsce, gdzie zrobili Polonia, ale Nałkowska medaliony jest brak jest Nordea inaczej jest jednak o losie Żydów bieda tak 1, bo to była dla wyższych dochodach nadają mówi grający Żydów żydowskim cierpieniu oni często nie pisali ci pisarze tuż powojennych słowa Żyd, bo było zdanie oczywiste tak natomiast w ich Ryanaira Zielona jednoznacznie określało bohaterkę opowiadania Richarda wytykano też wydawało nam nie musiał dodawać, ale w programach przeczytamy jak wtedy lekcje były utytułowany i co uczy Malec mógł zostać mu w głowie to miasto cierpieniu bohaterstwie o niemal w ogóle słowa o zagładzie Żydów o tym jak patrzę na to ludzie, którzy są spoza tej grupy, więc często było od razu tak jakby trafiony przez naszą martyrologię polską ale w jaki sposób można się z takim problemem zmierzyć nie wiemy, kto przyjdzie do muzeum nie wiemy, jaki jest jego zasób wiedzy, a przykro z tego co pani mówią nawet może mieć podejrzenie że, gdy ci ludzie mają kompletnie inne widzenie tego jak wyglądała przeszłość i jak jak można pod kalendarz wzdycha nie możemy się wszystkim dostosować jak do tej ogólnej niewiedzy rolą muzeum jest 8 godzin data prawda w ten kaganek niesiemy i wszystkie instytucje kulturalne to robią inni mający w mając w pamięci EOG, że ogólny zasób wiedzy jest znikome po prostu chcieliśmy w PRL publiczności tak jak mówię polskiej zagraniczny nie dzielimy tej publiczności nie układaliśmy tak dobrze stawali pod jedno pod izraelską czy pod polską publiczność, bo jak handel polskiej barw Polak też przeciętnie nie bardzo wiele w średniowieczu to rudej działa aż tak dużo prawda, więc przypominamy pewne wydarzenia w historii Polski, które są CAL wału, na którą w, którą w latamy dzieje żydowskie domy wybieraliśmy tematy i one były wybierane pod tym kątem i te kolejne opowieści w kolejnej epoce, żeby jak najpełniej przedstawić te historie od strony ekonomicznej od strony życia wewnętrznego później nawet, a później 15 dwudziestym wieku od strony politycznej, gdy rodziły się partie polityczne ruchy masowe, gdy wchodziła kultura popularna to oczywiście zmieniamy środki wyrazu element ale, ale staramy się jak konsekwentnie prowadzić te historie przedbiegi przed zmieniające się obszary geograficzne psy także sytuacja oczywiście kraju, który jest najpier w księstwem potem królestwem potem Rzeczpospolita obojga narodów, a potem nagle znika i też trzeba się odnaleźć i odnaleźć musieli także Żydzi w tej sytuacji, gdy historia, którą dobrze zwyżek nauczycielka historii teraz słuchaj jeśli tak no dobrze dobrze też wezmę klasy przyjadę w ich zgody i nie ma dróg drugą z głowy ciekawe czy to jest także po to, dziwne egzotyczne plemię Żydów zjawiło się w Polsce i tu jest wystawa o jak nasze nadzieje grafik prawda tak wyglądali zauważyli to jedli czy to jest tak, gdy widzę właśnie właśnie dlatego bardzo się tego baliśmy to myślę, że ich nie mogły nas wszystkich jest ich tutaj prawda to jest dla nas zrozumiała nie właśnie chcieliśmy pokazać Żydów, którzy są egzotyczni od gmin nie mogą strachem obyczajem językiem w ciemnych strojach oni tak wyglądali, ale dlatego bardzo bym tak naprawdę ta wystawa jest także bardzo, gdyby fajną podróżą przez historię Polski, bo pokazywaliśmy, że dlatego oni są dlatego polskimi dożyli tutaj i oddziaływały na nich tak jak mówię i wydarzenia polityczne i władza i kultura i wzajemne kontakty, które były Boży i Żydzi to Polacy chrześcijanie, bo oba na wykresach to byli Rusini żyli ze strachu obok siebie trochę razem prawda także to, bo nie było takiej izolacji jest w bazie naszych kontach w Chinach lekcja druga, że to jest ciekawa lekcja dla Polaków zobaczyć, że to właśnie nie było wtedy egzotyczne, że przez tyle setek lat to, że ktoś obok zamyka sklep z 2 w piątek przed Zachodem słońca idzie się modlić można się było normalne to dla nas teraz egzotycznych Hałat egzotyczne stroje za chwilę wrócimy do rozmowy pani dr Jolanta Piątkowska muzeum historii Żydów polskich ani na chwilę kierownik działu edukacji żydowski Instytut historyczny w studiu Radia TOK FM za chwilę postać informacji wracamy do rozmowy o koło historii w radiu TOK FM 21 minut później ósmej rano w naszym studiu dr Renata Piątkowska muzeum historii Żydów polskich czas dzień dobry dzień dobry i bronionych kierownik działu edukacji żydowski Instytut historyczny czas dzień dobry czas do we wtorek otwarcie wystawy stałe 1000 lat historii Żydów polskich w muzeum, o którym mówimy o moment, kiedy budynek został od oddany do możliwość zwiedzania jak już stał budynek już pojawił się pierwszy ocenę dyskusję, a on chciał zapytać panią Annę Nowak czy też także z perspektywy żydowskiego Instytutu historycznego pani spogląda na nas to co pokazuje się co pokażą od wtorku będzie pokazywane poza historią Żydów polskich to pani uważa, że to jest też ta droga do edukacja może nie tylko edukacyjny walor powinien takie tak etykietek muzeum powinni powinna mieć on wobec kogo my mamy dług do spłacenia z pań jest pani perspektywy przy wobec Żydów, którzy mieszkali czy wobec młodego pokolenia tego czternastolatka tego, którym mówi się w pierwszej części naszej rozmowy również czegoś dowiedzieć co druga jest drugą prywatna tom tom cały co do edukacji może nie tylko jedzeniem wszystko z edukacją tak naprawdę znaczy mówienie prawdy jest edukacja w domu mówi Jenny edukacja głupcze, jakby można można opowiedzieć się z jest też na każdym poziomie znaczy, że robimy koncert, który nie jest jakoś związane tematycznie co to jest edukacja także w ich także był pod tym względem myślę, że rzezie jak najbardziej jednak obie nasze nasze instytucje czy pani Zyta przewożonych w tym w tym tygodniu w polityce był artykuł o tym jak niesamowity jest wysyp różnych imprez związanych z kulturą żydowską nie zawsze jest edukacja duży talent albo mówią mówieniu prawdy Cepeliada nie zawsze jest prawda nie zawsze tak popularna rozrywka nadal jeździ się zaprząc zaczyna kręcić wokół jakichś takich jarmarcznych wyobrażenie, jeżeli tylko, które nie wychodzą poza jakiś stereotyp nawet już nie ten zły zły stereotyp nie każdy stereotyp jest taki straszny krzywdzącym nie chodzi o ważnym, że gaz grosiki mogą o tym, też tam było w tym artykule, że rzeź to taka Polska specyfika, ale ludzie nawet ten drugi to od innych utrwala stereotypy teatr Groteska szybkiej żydowskie o tym, świece to co nic nie wnosi to nie jest żadna prawda prawda prawda więzy między o tyle myślę, że będzie bardzo kibicujemy właśnie od początku, odkąd weszły powstał zmyślą o tworzeniu muzeum dlatego, że to nie kibicujemy przy współpracy zdajemy sobie awans do tańca z Raulem staramy się pomagać naszymi zbiorami, które mamy mamy olbrzymie i staramy się pomagać naszymi badaczami, bo były właśnie jesteśmy o tyle dopełnieniem muzeum rzezi jesteśmy instytucją badawczą bardziej i tak mamy mamy archiwum Ringelbluma, czyli całą wiedzę o o Holokauście w kapsułce w kapsule czasu natomiast państwo nas w zakładowej części właśnie Ringelbluma biorą obok Czerniakowa jako przewodnika po po getcie także wydają się rzeź bez państwa nie sposób tego w tej edukacji tego typu rozmową Żydów wprowadzić na taką masową ma złą wolę skalę tak ma dla masowej publiczności przed masową publiczność też nie musi być niczym złym tak było po prostu w tym trzeba sobie umieć poradzić z normy zwiedzaliśmy rzucały byliśmy zaproszeni mleko co ulży ich jedynie to było bardzo miłe pomór NIK zobaczyliśmy pannę młodą i tak przez przez park w jeszcze przed ślubem, ale i grunt to co chyba jest tu brakuje wody w naszej rozmowie doktorze mówić, o czym można na różnych poziomach jednocześnie to znaczy temu 14 latkowi co ktoś przyjechał na deskorolce już co mógł stamtąd odjechać można pokazać tylko taki jakiś klimat tak duże, że w grze tarasowe paki w Tarnowie ulica żydowska przedwojenna i wtedy już wtedy sobie myśli o gwałt to tu było tak to było takie szybkie życie, strzelając 3 konfliktów także wewnątrz żydostwa realnym również zobaczyć średniowieczny zobaczymy jakąś tam mniej wsi wsi spokojna wsi wesoła to ktoś raz czytać tylko na tym jednak na tym poziomie natomiast osoby bardziej wyedukowane bardziej zainteresowane mogą wejść w głąb i dojść do 0203 . poziomu AAA czwarty poziom jest taki, żeby już po prostu wyjść z muzeum kupić książki, ale przy dużych choinką postudiować Lazarević Bołoz 0 i wywalczyć miejsca w dalszych Kolejorza wtedy lokal, gdyż muzeum zaprasza na kolana, ale tak długo edukacyjny wymiar tego w działa za, zanim we wtorek będziemy mieli o otwarcie wystawy stałej dawki sterydów Polski, ponieważ tydzień temu miesiąc temu 2 miesiące temu ktoś przychodzi do budynku ludzie i to czasami turyści zagraniczni w ich bardzo dużo, ale tak ale, chcąc nie powtórzy się dokonywała pewna edukacją nagła zaskakująca, bo przyjechał tutaj izraelski pisarz szkolnemu i z racji wydają swoje książki, ale ja pytam no i nikt by widział muzą mówi tak tak byłem widziałem taki duży pusty budynek w to też jest Duka ja wiem, że to nie było świadome państwa działaniach to też była pewna luka w odniesieniu do symboliczne tak, ale to też wie pan pokazuje świetnie to jest sposób myślenia, bo on przyjechał w tym sposobem nigdy nie chciał zmienić jak widać na muzeum rzeczywiście otworzyła w swe podwoje rok temu wystawę dopiero teraz przed na rok działy się bardzo dużo i na różnych poziomach jak ja też się zgadzam, że to co się dzieje w muzeach czy tego typu instytucjach kultury jest zawsze edukacją czy Topshop poprzez wystawę czy to poprzez te działania warsztatowe edukacyjne poświęcone nawet tańcowi poprzez koncerty spektakle telewizyjne czy poprzez kino, które tydzień po tygodniu prezentuje pewne pewne cykle filmowe to wszystko razem składa się na to co rok jest 1 taki wspólny przekaz prawda dzisiaj w Gazecie wyborczej, gdy w magazynie świątecznym Colin Dawid warszawski pisze Polska bez Żydów byłaby inna inni byli Żydzi bez Polski 15 ku, ale też w artykule są zebrane kontrargument dla tych, którzy mogą pojawić, a nawet krytyka i próba odpowiedzi NATO, ale pierwszy z takim Żydom to postawienie muzeum muzeum historii Polski jak nie było tak nie ma jak sobie radzić z taką z takimi głosami, które oczywiście się pojawią 1 GI już zresztą pojawiły pojawiały się one Bartka grą tylko, że muzealna noc spójrzmy też na to teraz perspektywy warszawiaków, bo w Warszawie powstaje tu muzeum przed wojną 13 co trzeci w Warszawie był Żydem, czyli był, czyli postawiliśmy to muzeum 13 społeczności polskiej do Warszawy tak Polski nie Warszawy, że Polska historia pokazana we wszystkich innych muzeach tak na razie nie ma faktycznie muzeum historii Polski ona jest mrowie pełnią odmienne drobne tylko o tym, ale jeśli powstaje muzeum Solidarności muzeum drugiej wojny światowej muzeum historyczne Warszawy muzeum kolejnictwa to wszystko skleja się w historię Polski, ale i dlatego to, ale też nie trudno mieć pretensje do osób, które zrobiły coś dobrego, że nie zrobił czegoś innego dobrego w krzyż wolna droga każdy może starać się zbierać pieniądze Stowarzyszenie żydowski Instytut historyczny zbierało pieniądze na wystawę przez lata całe wśród donatorów prywatnych i udało się być może taka, że taka koncepcja byłaby dobra może byłaby lepsza niż zbieranie pieniędzy na świątynię Opatrzności może bardziej potrzebna Polsce tak nie ma takiego ruchu społecznego których, który wzmacniał byto to kwestie jak budowa muzeum historii Polski między mogę tylko żałować, że rząd, że nie ma takiej Solidarności w tym, że w tym temacie, a drugi w drugiej głos krytyczny sułtanowi od niego skuteczna to coś zawsze pierwsza tego typu rozmowach to jest pytanie o to w jaki sposób radzić sobie z polskim antysemityzmem czy zrobić tabliczkę z muzeum schować byliśmy w tym w tym czasie z takim takim wymiarze antysemitami po prostu ta, a tak to wyglądało wydawanie czy też mówić zdarzało nam się dziennikarzom, że było ich tt jest fakt historyczny teren my się nie boimy tego typu to dla nas znaczy w nie nigdy się tego nie baliśmy wiedzieliśmy, że musimy o tym, powiedzieć zdałem, analizując twarze talibów muzeów na wdrożenie do pokazania historii Niemiec jako splecione z historią Żydów niemieckich to ktoś przechodzi przez muzeum w Berlinie czy ja sam doświadczał osobiście to w pewnym momencie i tak niewiele się mówię o antysemityzmie w Niemczech, że w formacie tekst jest w NHL to jest jak GROM ze Zgierza i nie wiadomo, jakiego powodu Niemcy nagle zdecydowali się właśnie może pozbyć starych Żydów jest kompletnie niezrozumiała z punktu widzenia odwiedzającego berlińskie muzeum, a Żydzi jednak zawsze też byli tak odmiennie was o tym przeczytasz zaczynał w średniowieczu to mord antyżydowskie prawda w średniowiecznym Krakowie później to co się działo takie, ale ta literatura anty judaistycznych w osiemnastym wieku, o czym bardzo 17 w osiemnastym wieku bardzo rozbudowana o tym, mówimy mówimy o narodzinach nowoczesnego antysemityzmu, gdzie nas tym wieku antysemityzmu, który już nie tylko czerpał z dawnych uprzedzeń n p . o w inne zbrodnie krwi, ale głównym był nowoczesnym antysemityzmem, że Żydzi rządzą światem prawda protokoły mędrców Syjonu i rasizm Grzegorz klej razi go zrugał, więc akurat muszę powiedzieć, że w Polsce rasizm nie był tak ważnym elementem, ale pokazujemy także pierwsza antysemicką gazetę, która zyska też popularność czyni rolę Jana Jeleńskiego potem oczywiście, ale jest daleki po wojnie jak i metalu jak ty Skomentowane w zawodzie, jaki kontekst dotyczy to jest nasz klient i tak wracają do tego, by czternastolatka, który się wizja i pomyśleć, ale widzimy zarówno z osiedla przed wydziałem albo z kolegami o tym, mówić to widzę, że muzeum to samo mówią to samo jest i t d. potoczy się wyjaśniamy zobaczymy myśmy to sprawdzić ja uważam, że nie ma innej drogi niż edukacja to jest to trzeba po prostu jest edukacja, która mimo tego nie mówi tylko o tym, że nie było antysemityzmu albo antysemityzm jest de nie trzeba po prostu powiedzieć naprawdę wdrożyć i szczęśliwcy, którzy mają te już z domu wynieśli inni powinni nauczyć się tego w szkole, że ludzie naprawdę nie różnią się w UE i kolorem skóry i t d. i że ta nie jest decydujący element o tym jak oceniamy innego człowieka tam też inny nie ma co wierzyć w cuda, że ktoś wejdzie na wystawę i wyjść uzgodnionego, na który ma antysemityzm istnieje np. mówiono, że mój tata jest głupi i jaja też przeżywają przezywają chłopaków, którzy dzień jak mi nie skąpili pieniędzy już tak nie będę w UE, ale powtórzenie prawdy jest po prostu zaczyna rozmawiać tematach, które są gros zrobił Grozny zgwałcił kompletnie, ale i być może przesadził być może tak, aby opierał się do drużyny są głosy natomiast to, że w ogóle kazał nam o tym, myśleć to jest jego wielka zasługa bardzo myślę, że to rzeczywiście warto takie poruszenie ferment na różnych poziomach, ale także dotknęło to nie tylko intelekt, ale także emocji trzeba było przewartościować pewne rzeczy i wiele wiele osób to zrobiło, a jeszcze gola w wyraźny sygnał dał awans nie wierzy już znalazła myśleć inaczej w IT jest także, w jakich poczucie dumy z tego, że przez setki lat mieszkali w Polsce Żydzi ani zakładają, że rząd będzie, że przyjdzie ktoś nie uprzedzony o 18 latek nie zainteresowanych historią w ogóle nie pomyśli nie nie wszędzie leżą kraj był tak tak ciekawy tak interesująca vide et no to jest pytanie jak ja myślę, że tak myślę, że dla lokat, ale zawsze jest jednak tak byliśmy uczeni w szkole, że druga Rzeczpospolita tezy pierwsza Rzeczpospolita była krajem wielonarodowym wielo religijnym krajem tolerancyjnym było z tym różnie różni się różnym grupom społecznym wzięło, ale Żydzi nie byli uprzywilejowani, ale mnie rzeczywiście swobodę szef żarskiej raj przy takich żydowski raj da, ale jak wiadomo w albumie gliwickiego wiersza jest znakiem zapytania, ale jednak jednak była swoboda, a w porównaniu, z czym się z chłopami na to w ogóle bez tak myślę, że jest to powody do dumy że w nas też inni tak wiele różnych narodów w umiała stworzyć pewną wspólnotę wspólnotę ERN sztuczną przecież, jakby któraś była skupiona wokół Królak kiedyś potem wspólnotę narodową, której każdy mógł zająć swoje miejsce, w którym mógł pozostać sobą, ale ani nie musiał stawać się Polakiem kiedyś oczywiście inaczej wygląda to w dwudziestoleciu międzywojennym, kiedy Polska zaczyna być krajem mocno, mimo że wielonarodowym bardzo mocno akcentowane był jednak etno Ernst Ernest et niż my tego kraju czyli, że to jest 1 religia 1 naród, a mniejszości są tolerowane kiedyś brałem to w plecy były po prostu byłe dodały nam naprawdę niezwykłe bogactwo ja osobiście uważam, że to Eduard ta fantastyczna rzecz, która stworzyła w w torze Polskę z innym krajem mniejsze kraje wielkiej kultury kultura francuska lepszy niż 1 aspekt dumy można mieć potrzebna na mannę z dachem znalazców synagogi w dworcu moim zdaniem spokojnie mógł i ja staram się takie myślenie wprowadzić u nas nawet w działaniach można mieć dumy, że to nasi Żydzi tak namalowali, że to nasze życie tak pisali, że to nasi Żydzi byli rabina mniej lub transportowany jest wasz nowy mural na takich jacy oni o sobie mówili, że są zarówno naniesione na wizji Polakami ani nie bije tak, ale że są polskimi Żydami i to ich różni, bo prawda także oni też mieli poczucie dumy możesz i Haaretz pisał wielki rabin do tej pory jego księga jest podstawą nauczania religii judaizmu w PE jeśli bank mówił, że tylko tu na tej ziemi mogliby stworzyć w ustach taka duma żal oto nasze życie to zrobili tak nazywa warunkiem takiej dumy myślę każdego młodego człowieka jeśli myślimy o takim wymiarze edukacji jest jednak poczucie, że to jest nasze wspólne moje, a teraz i każda niesamowicie egzotyczna zaskakującej piękna, że dziś może być traktowana jako właśnie bardzo daleka, a to znaczy to nijak nie koresponduje z rzeczywistością za oknem ust. 3 lidze i na ulicy, że to on oto wchodzę w świat magiczny świat, który nie jest do końca mój apetyt, ale on jest on jest nasz to nie jest tak, dlatego że my nie teraz młody człowiek na ulicy jedno 001, ale o nim źle wróżą dobrze, że znaki, że on po prostu odwiedzić jak bajkowy świat odwiedzić bajkowego świata w ten świat jest żywe, ale zobaczy, gdzie co się działo aha no bo jestem w Krakowie, a na Kazimierzu, w którym bywałem w Kocku to jest moje miasto hut tak wyglądał rynek siedemnastym wieku, na którym Żydzi byli za każdym razem, a ja ani razu nie dożyła tak taki temat, który w, których będzie następny krok jest co innego z pytaniem na ile z powodu otwarcia muzeum Żydów polskich dzieci będzie w nim nawet niewielkich miejscowościach chęć jak rozumiem lokalnych animatorów, żeby pokazywać ludziom, którzy czasami dzieje z Malezją patrzcie co się działo przed galerią rokiem ilu ludzi, czego mogę dziś mają czas na takim programie edukacyjnym, które mamy od zeszłego roku będzie kontynuowany przez rynek do 2016 nazwać to muzeum na kółkach może te tłumy jest zabawne, ale chodzi o to, że jeździmy po tych miejscowościach Działoszyce Kazimierz Piotrków, w których mieszkali 30 i jesteśmy tam przez tydzień w naszym niedługo aktorami i odpowiadamy za każdym razem staramy się współpracować oczywiście testy z lokalnymi busami działaczami przygotowujemy program o tym, że tak w Piotrkowie, gdyby Żydzi mieszkali od średniowiecza i stanowili i t d . i t d . do każdej miejscowości myślę, że to jest bardzo fajne i obszyte mienia właśnie te dni Melo to nim mieszkańcy dużych małych miejscowości, że tak oni wiedzą o tym, ani pamiętają, ale przyjeżdżamy do nich z historią, która przypomina, że oni są fragmentem większej ich targani lektura ta piątka z muzeum historii Żydów polskich dziękuję za dzisiejszą wizytę w radiu TOK FM Kania Nahle kierownik działu edukacji żydowskiego Instytutu historycznego dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA