REKLAMA

Szkoła bez stopni. Rozmowa z Jackiem Strzemiecznym i Dorotą Szczepan

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2014-10-31 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
spoczną na magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska przed nami zapowiedziany temat będziemy rozmawiać o psychologicznym wpływie ocen i pozytywnych i negatywnych na motywację dziecka do nauki na jego samoocenę na jego poczucie sprawczości i na różne inne sfery jego życia naszymi gośćmi są dzisiaj mają osoby, która mają różne perspektywy szans z różnych dziedzin patrzą na to co ocena w życiu ucznia ner wyczynia jest z nami Dorota Jakubowska, aby psycholog Rozwiń » przedsiębiorczości prezes grupy szkoleniowej trop dobry wieczór dobry cel jest z nami dr Jacek Strzemieczny 1 z inicjatorów koalicji dziecko bez stopni prezes fundacji centrum edukacji Obywatelskiej dobry wieczór dobry czy państwo akcja koalicja dziecko bez stopni ma zamiar zmienić rzeczywistość ma zamiar zmienić prawo zaraz potem porozmawiamy, ale najpierw chciałam pana poproście przypomnienie, jaki jest obecny stan prawny jeśli chodzi o ceny w edukacji wczesnoszkolnej, bo tego przede wszystkim dotyczy koalicja dziecko bez stopni przecież wszyscy słyszeliśmy już wiele razy, że właśnie dzieciom w pierwszej drugiej trzeciej klasie sinic żadnych ocen po co ten cały wysiłek nie stawia się dzieciom oceny na koniec roku tam mamy ocenę opisową, która robiona jest tak jak nauczyciele i potrafią swoich idei miała pokazywać osiągnięcia edukacyjne ucznia to co uczeń potrafi na jakim etapie rozwoju się znalazł poza oceną tą sumując na koniec roku i także semestralne półroczną mamy ocenianie bieżące i to jest coś co jest najbardziej interesujące co się dzieje w czasie roku szkolnego, z czym dzieci mają do czynienia od pierwszej klasy, a nasz jedynek dwójek czwórek piątek zazwyczaj nie ma są buźki słoneczka gwiazd kina bardzo sympatyczna są także złamanie są także Nataszy zwierzaka na stronach wyniki są wszystkie stopnie, które występują to zależy bardzo od nauczyciela nauczyciele niektórzy i takich znam wielu, którzy nie stawiają stopni i starają się przekazywać dzieciom informacje, które pomagają się uczyć jak za chwilę będzie więcej, jakie to są to informacje, ale większość nauczycieli ażeby móc też udokumentować swoją pracę z uczniami stawiać stopnie stawia także stopnie uczniom koło, których uczniowie dowiadują się także w szkole wizja oceniania nastąpi unijnych na stopień jest obecna od początku, chociaż tak jak powiedziałem nie we wszystkich szkołach śniły mi nie przez wszystkich nauczycieli co koalicja chciałaby zmienić w takim momencie, ponieważ w tym roku było Sejm ma przyjąć poprawkę do ustawy o systemie oświaty, która określi jak będzie wyglądało ocenianie w szkole po rozpoczęła się dyskusja, jaki zapisy mają w tej ustawie dotyczyć edukacji wczesnoszkolnej i była idea była idea, którą my stron MEN wystąpił na początku ażeby to w naszym była wyłącznie ocena opisowa, ale ocena opisowa, a także jako cena ocenianie bieżące nie spełnia tego warunku, o które nam chodzi inicjatorom koalicji chodzi ażeby nauczyciele, by umożliwili uczniom otrzymywanie informacji, która pomaga się dalej uczyć, czyli takiej informacji, która mówi jak czego mam się nauczyć w jakim miejscu ocenia je jestem to znaczy co potrafi je co mam poprawić jak mam się dalej uczyć to są te informacje, które z wielu badań badań prowadzonych na świecie także w Polsce te informacje, które dziecko potrzebuje ażeby osiągać sukces szkolny nie stopnie, bo to jest także w także obszar bardzo przebadany coś co czynią w wyroku uczniom w ich rozwoju stopnie ja proponuję od tego zacząć, zanim stoczymy przed naszymi słuchaczami wizje nel tych pięknych ocen kształtujących wizję dobrej informacji zwrotnej, zanim powiemy taka propozycja Stali z okolic koalicją ne Opowiedz mebel COS psychologicznego punktu widzenia SS i z punktu widzenia pana jako ekspert od edukacji Annę i jakie efekty, jakie konsekwencje ma tradycyjne ocenianiem wg stopni zacznijmy od samej motywacji, by mówisz czasami, że to do tej pory pokutuje tzw. powołana zachętę jak ci postawie Power to to wtedy się zmobilizuje to taka kara także TUW to wtedy dopiero się zachce uczyć co pani na to Dorota Jakubowska no myślę, że bardzo adekwatnie pani użyła słowa pokutuje pokuta ma taki sens rzeczy jak zgrzeszył i teraz odkupił i nas głowy może się coś z tego nauczy czy nie, ale generalnie chodziłoby o to, żeby zacząć od początku to zupełnie ma się nijak do procesu edukacji, ponieważ to nie jest walce nie chodzi o sprawy etyczne tylko chodzi o sprawy rozwoju jakiegoś permanentnego procesu, więc ja myślę, że małe dzieci szczególnie dzieci w wieku wczesnoszkolnym uczą się na skutek tego, że są oceniane negatywnie pozytywnie właściwie w zależności od tego czy o ocenę otrzymają czy nie otrzymają czy będą mieli odbyć stąd pokutę czy nie będą żyli zaczyna się i praktyka uczenia dla stopni, a nie dla samorozwoju taki test bardzo trudne, dlatego że jakaś kontrola nad rozwojem dziecka musi być samo dziecko potrzebuje tej kontroli rodzice potrzebują tej kontroli nauczyciele potrzebują natomiast forma kontroli jako ocena rozumianej jako ocena no właśnie potem odbija się bardzo nad tym w jaki sposób młodzież, a później już dorosły człowiek podchodzi do przeszkód w niszowych, ale zaraz to może w takim razie doskonałą metodą jest motywacja przez pozytywną zawyżoną ocenę stawiajmy same szóstki, że będzie tam się chciało nam o w myślę, że praca na mocnych stronach ma większy sens i z jak w RFN niewątpliwie, choć są też bardzo mocne badania, że to nasz ukochany ją na jak pokazują że, że ukarany przez nagrodę jest taka cała seria badań, które jak bardzo osoby, u których na nagradzano za to, że są inteligentne, że mają właśnie otrzymują dobre stopnie zaczynają być panicznie bać się z otrzymają utraty tego terminu tego statusu nie próbują dalej i znowu lęk przed porażką wracamy do życia dorosłego co z osobą, która albo nel była w dzieciństwie motywowana na nie za niskimi ocenami negatywną oceną albo zawyżoną pozytywną ocenę drewno tutejsi żyją 3 rzeczy po pierwsze to jest zależność samoocenę od zewnętrznej oceny, a i to jest tragedia w dorosłym życiu w takim świecie w takiej gospodarce, w której nie ma jasnych kryteriów w tej chwili bardzo trudno powiedzieć co jest sukcesem w biznesie pieniądze no ale kiedy się te pieniądze pojawią nie wiadomo nawet nie wiadomo, kto jest właścicielem większości firm, więc nawet nie wiadomo czyje pieniądze w czasie bardzo kierować jak takim wewnętrznym kompasem takim trochę zaufaniem do siebie i mam takie poczucie, że wykształcą wykształcenie osoby, która kieruje się szuka cały czas zewnętrznych wskazówek dla oceny swojego działania powoduje, że dorośli ludzie dużo owieczki na rzeź co roku idą na ocenę roczną w korporacji ja nie mogę tego znieść jak Porsche co roku na ten proces protez implanty rysowanie ludzi jest open Space, który zmodyfikowaną klasą szkolną i jest nauczyciel, który jest szefem duma formularz proszę bardzo oceniamy i zupełnie bezkrytycznie go podchodzimy, bo tak jak pani mówi takie wnieśliśmy model oceniania siebie przez ocenę zewnętrzną bardzo pani trafnie zauważyła jak też często spotykam się z tym, że dla osób, które oceniają cała ta procedura również jest męką już pomijając, że oni są oceniani w barwie mrowie ozdobnych oraz sposób, więc jest męką podwójną i teraz my wracamy do takiej kwestia mówiłam o zaufaniu do siebie dziecka o zaufanie u rodziców do dziecka o zaufaniu nauczyciela do dziecka dziecka do nauczyciela i teraz 3 pytania jest takie czy my chcemy tworzyć świat oparty na zaufaniu i uczyć funkcjonowania w takim świecie czy chcemy tworzyć świat oparty na kontroli no i to jest pytanie w dosyć trudne tak naprawdę czy chcemy mieć niezależnych obywateli wewnątrz sterowny czy chcemy mieć się ten Bacik, który zawsze podziała no tak właściwie tonie w domach panuje od tych, którzy decydują o kształcie edukacji ograniczeń będą w takim razie zainteresowani wychowywaniem wolnych obywateli wewnątrz ani wewnątrz sterowny jest też pytanie do rodziców do nas wszystkich, ponieważ chcemy mieć niezależne dzieci na kark i czy chcemy wpłynąć na system szkolny, w którym jest z bardzo mocno zbudowany wał wokół takiego dziewiętnastowiecznego jeszcze paradygmatu nalewania wiedzy do głowy uczniów przypominają o tym, bo wielu znamy się wydaje, że to jest jakiś uniwersalny model dla gatunku ludzkiego w 100 nieodzowna, a tys raptem stoczy 150 lat w tym kształcie rząd się bardzo mało zmieniło od tego czasu pomimo tego jak jak uczenie się inaczej wygląda, o czym dzisiaj wiemy wiemy o tym jak bardzo psychologii uczy nas jak fizjologię tak o takiej umowy tym co się nazywa często uznał po więcej poznawczy i o albo psychologii poznawczej i jak bardzo to uczenie jest zależna od motywacji ucznia, a tego co uczeń chce się dowiedzieć jak i ja jak bardzo to jest jak bardzo konstruowanie wiedzy w głowie ucznia zależy od niego właśnie na jego decyzję decyzję i tutaj jest tutaj właśnie jesteśmy bardzo mocno w ocenianiu powierzyli ocenianie stopniami, a nie ocenianie daje informację uczniowi od tych, które on wykorzysta stają się coraz bardziej samo sterowany o tym, o czym mówiliśmy przed chwileczką jeśli nie chcemy mieć społeczeństwa osób poddanych lemingów, a i tak właśnie, a może niektórzy chcą, ale rozumiem, że my i każdy rodzic jak myśli o swoim dziecku to raczej chce, żeby on wierzył w siebie i i żył zgodnie ze swoimi wartościami między nimi, a nie czyniliśmy wartościami to w wtedy musimy też zmienić sposób interakcji i od nauczyciela zjawią się zmienia to w, gdzie te, gdzie ten nagrody i kary oceny Tour de przestają być tak ważne i one być jak badani wykazują one są kontrproduktywne one budują tylko bardzo krótka potrwa jeśli budę jakąś motywację to krótkotrwała i tylko ostatnie, ale też w informacjach umieszczonych na państwa stronie przypominam, że mówimy o koalicji dziecko bez stopni czytam jako argument przeciwko cenom, że stopniem są czynnikiem napędzającym konkurencji i ja już widzę tych rodziców, którzy teraz nas słuchają mówią jak to chwileczkę już odchodzili dziecko musi się nauczyć poza tym jesteśmy oceniani przez całe życie ja pracuję w korporacji widzę, że muszę przeżyć co roku tę ocenę, a potem w każdej innej sytuacji w tym oceniana dziecko jak się nie nauczy jak nie dostanie wystarczająco tych, a i tych szóstek pierwszej drugiej trzeciej klasie taniej będzie dorosły jedno i ja myślę, że jest mała szansa, żebyśmy zmienili całą szkołę, ale jeśli w nauczaniu wczesnoszkolnym z małymi dziećmi będziemy już je w Puszczy wpuszczali w rywalizacji o wpływy z gry budowali zagrożenie poczucia własnej wartości, bo rywalizacja jest zagrożenie poczucia własnej wartości to te osoby oczywiście będą ciągle chciał wiedzieć, jaki ma lekki stopień odpowiedziałem, bo już zastanawiać jak było uzależnione aktor od dziś potwierdziła niezależnie kilka miesięcy temu czy nawet wcześniej Agnieszka Stein psycholog dziecięcy, która zauważyła, że po roku mniej więcej może też długo, ale z drugiej strony to krótko kończy się absolutnie motywacja wewnętrzna do nauki i dziecko przy każdym zadaniu zadek tak wspaniale jest na ocenach nie, a nie tam się nie opłaca no właśnie IT jestem to jest to tutaj bardzo wyraźnie po temat winy razem i liceum za frajerów są uważani ci uczniowie, którzy pod koniec roku po wystawieniu ocen przychodzą do szkoły to przecież są już oceny wystawione niema nic ważniejszego to jedyny zewnętrzny wskaźnik czy w ogóle byśmy tu do czegoś potrzebni czy nie dlatego za walczmy i to nasza koalicja mówi ja mam starsze dzieci, ale za walczymy o tych, którzy są w klasach 1234 × jeszcze 0 architekt WDT tych sześcio siedmio ośmiolatków, dla których ta sytuacja, o czym my słabo dziś pamiętamy, ale to były trudne i ciężkiej bardzo zagrażające do oceny i zawalczmy o nich, a żeby one mogły uczyć się i mieć radość ze szkołą bez zbudowania zagrożenia, a jak co jako odpowiedź nauczycielka chciała but nauczyciel chciał, bo o życie zbliżamy się już wielkimi krokami do wyjawienia państwo tej idealnej wizji, ale jeszcze ostatni krok ostatni kamyczek do tego ogródka, aby negatywnych efektów oceny na taki cyfrowej stopni pytanie do pani psycholog jak się ma tak, aby konkurencja do zaniżonego poczucia własnej wartości myślę, że na tym na chwilę warto się zatrzymać, bo wielu rodziców dzisiaj np. posyła dzieci na zajęcia sportowe nie tylko o to, żeby dziecko się rozwijało, by fizycznie, ale też, żeby uczyło się walczyć w grupie, gdzie są granice zdrowej konkurencji i tej, która właśnie wżyciu dorosłym może okazać szkodliwa tak no to jest w tej chwili podstawowe pytanie biznesu to jest bez jego rozstrzygnięcia praktycznie firmy są skazane na krótki na krótki żywot w byłam ostatnio na spotkaniu z panią, która prowadzi ogromną zagraniczną firmę inwestycyjną Jona spotyka się z przedsiębiorcami, którzy zakładają przedsiębiorstwa i zapytała w pewnym momencie liderem co je co ich zdaniem jest dla niej głównym kryterium wyboru przedsiębiorstw, które chciałaby zainwestować my, ponieważ to były takie młode wilki to mieli różne pomysły na temat tego, jakie mają jako jaką, jaka jest jakość pomysłu na biznes, jakie są już osiągnięcia dotychczasowa one na to mówi ja mam tylko jedno kryterium, jaką macie sieć współpracy wewnątrz i na zewnątrz, jeżeli macie to przetrwać jak nie macie to nie przetrwać jeśli nie zorientowali się jeszcze pół praca, a nie tak nie zorientowaliśmy się do tej pory, że sam nie dać rady to ja was tego już nie nauczy jest za późno to było nudne dla tych młodych Wilków wstrząsające młodych Wilków, które były nauczone podgryza się nawzajem i przekonane o tym, że to, czego nauczył się w szkole, czyli ten to taki histeryczny wyścig rajd postąpień po ocenę jest jedyną drogą sukcesu podam jeszcze 1 przykład mój brat pracuje w stanach jako naukowiec z przy badaniach, które są bardzo drogie i co robi rząd Stanów, kiedy przydziela granty wymaga, żeby konkurencyjne firmy wchodziły ze sobą we współpracy to znaczy Przywara widna n p . rozdziela granty grupowo wymagając, żeby firmy, które robią dokładnie to samo dzieliły się tymi badaniami i PL tutaj taka anegdota w tej miejscowości nasze nazwa Hans Hill jest bardzo dużo kawiarni, w których się naukowcy spotykają i nawiązują kontakty oni nie siedzą w biurach nie siedzą w swoich firmach oni siedzą we wspólnych przestrzeniach po to, żeby równoważyć naprawdę ostrą konkurencję ze współpracą to jest umiejętność, którą wynosili się dzięki samo ocenie dzięki osadzeniu w sobie dzięki docenienie od małego dziecka wartości współpracy i teraz tak, jeżeli pani jest źródłem oceny, a nie np. inne dzieci, które mówią fajnie się testową zrobiła albo niechaj nie to mamy taki układ w klasie, gdzie dzieci, koncentrując całą swoją uwagę na pani i nie uczą się widzieć, kto jest dookoła i etosie zaczynała bardzo w moim odbiorze jako oprzeć się psychologa przedsiębiorczości bardzo patologiczny proces, gdzie ja nie patrzeć, skąd mogę rzec współpracowników, skąd mogę wziąć sojuszników jak budować sieci współpracy jak ocenia to się jak współpracować w warunkach rywalizacji tylko jak ocenia to szef BRE jak oceni to moja akcjonariusza i Tracy po prostu szansę testy potężny mankament polskiego biznesu ta niezdolność nowość imamy jasność silna co by należy kłaść nacisk wczesnej edukacji czy na konkurencję czy raczej na współpracę my teraz porozmawiajmy o tych od umocnieniu idealnym stopień nie zawiera wskazówek do dalszych działań przez kolejne mankamenty oceniania tradycyjnego, ale właśnie koncepcja oceniania kształty kształtującego, którą poleca my w pewnej formie koalicja dziecko bez stopni ma wyjść naprzeci w wszelkim negatywnym konsekwencjom oceniania tradycyjnego co to jest ocenianie kształtujące to jest zdobywanie informacji i przez ucznia nauczyciela w jakim miejscu urodzenia jak co uczeń wie jak ma daleko do celu, do którego zmierza i co ma zrobić, aby do tego celu dojść w inny to jest przykład to jest taki most, który łączy nauczanie z uczeniem się ja mam taki, czyli coaching właściwie no to na pewno jest właściwa metafora Harvey numer albo do tak ja mam taki własne doświadczenie osobiste nie byłem słabym uczniem i z PiS szczególnie z języka polskiego otrzymywałem bardzo niski jest z banałem, że to dla nas wspaniale motywowało te jestem może tym wyjątkiem, że mimo, że powtarzają klasę szóstą wyrzucanymi ze szkół weźmie do dziś nie potrafi pisać ortograficznych, chyba że na komputerze się okazało już potrafię na tą to wtedy także nie potrafił opisać wypracowań kompletnie kompletnie parafię pisać wypracowań dzisiaj wiem, że tego, czego nie zrobiono to nie pokazano mnie jak można napisać dobrobyt wypra w wypracowanie taką o takim takim bardzo dobrym przykładem jest, gdy nauczyciel uczniom czy prezentuje wstęp do Dover do wypracowania może być to bardzo dobry wstęp albo dobry i słaby występ mówi co 3 co powoduje, że ten wstęp jest dobry albo co jest w tym wstępie, a nie ma w tym drugim występie i uczniowie sami wypracowują kryteria oceniania w sumie o Januszu włączamy ich wewnętrzny na fakt, że zaangażowanie i oni rozumieją, dlaczego mają zmierzać, a ja dzisiaj myślę sobie, że wtedy ja po prostu nie widziałem jak ona zgodna z jego ofiar oraz za razem z wypracowań dostawałem niskie oceny, a potem się nauczę po prostu już ich nie pisać w ogóle jak, bo tak się bałem napisać, bo wiedziałem co będzie jak ja napiszę jak będę próbował napisać wypracowanie jeśli uczeń wiele dobrze rozumie do tego zmierza i dostaje informacje co musi już udało, a co ma dalej zrobić tak jak Małysz, który ma możemy kaucji analogia z coachingiem SA jest bardzo dobra jak Małysz dowiadywał się od napar z regionu szata lidera w jak ma zmienić na jak z wydziału własny działa jak ma jeszcze inaczej na czym ma popracować prawda i miał ciągły to informacje zwrotne, którego prowadziły do jakiegoś celu do pewnego ideału czy dotyczy to to wtedy on wiedział na czym pracować uczeń musi wiedzieć, czego ma się nauczyć co musi poprawić jak musi poprawić i to musi być także w sferze jego najbliższego rozwoju to oczywiście jest bardzo wymagające nauczyciela, że przyjrzał się uczniowi no ale Sztorc trener jest 1 sportowiec jest 1, a tutaj każdy uczeń w trzydziestoosobowej klasie odpłatną dwudziesto pięcio idzie swoim torem 1 jest do przodu o 3 pkt 2 dotarło 223 jest poniżej poziomu po bo akurat takie ma tempo rozwoju w tej dziedzinie no i jak nauczyciel ma to zrobić, żeby być tym coachem trenerem tą osobą, która da dobrą informację zwrotną każdemu uczniowi jeśli przejdzie się po klasie z każdym porozmawia, ale gościnne i aż do dzwonka, gdy w centra edukacji Obywatelskiej w programie szkoła ucząca się prowadzimy bardzo dużo szkoleń dla nauczycieli, w których właśnie umiejętność oceniania kształtującego tak, żeby nauczyciel wiedział jak to robić i żeby to było czasowo do wykonania nauczyciele się tego uczą się tylko uczuli potrafią dorobić dodaje olbrzymią satysfakcję jeśli jest ta istnieje parę takich sposobów 1 to my byśmy mówili o zespołowości takim etapem do tego ażeby uczeń sam siebie oceniał, bo celem celem nauczania uczenia jest w sumie samo sterowność także w uczeniu się i po to, żeby uczeń sam widział i gdzie jest pop w procesie swego uczenia i co ja mam dalej zrobić, żeby je lubi być lepszym, żeby coś potrafić albo czegoś dowiedzieć to wtedy można wykorzystać uczniów nawzajem, gdzie oni sobie dają mu informacje pomagającą właśnie się uczyć tylko to nie jest oceniania na stopień, bo wtedy to jesteśmy tutaj już najbardziej widać, że jej po prostu w jak uczniowie nawzajem się go oceniają nas kobieta nie ma żadnego sensu nie tylko im się krzywda i że żadnej litości szlachetnych albo czy to jest po prostu bardzo duży błąd, ale jeśli jasne są kryteria jak powinna wyglądać dobra praca to byli uczniowie mogą nawzajem popatrzeć na swoje wstęp do wypracowania i sprawdzić one spełniają kryteria wspólnie wypracowanych i z rozumianych przez wszystkich uczniów zrozumiałych dobrych cech dobrego wypracowania i mówi Tomasz Tomasz masz jakiś angażujący wstęp jest zdanie, która angażuje masz problem tutaj zarysowany i t d. uczniowie nawzajem sobie w stanie dać to informacje oceniają bez tzw. oceniania Tomek lat więzienia bez stopni, ale to jest ocenianie baza jest informacja zwrotna oceniająca informacja zwrotna jak daleko jest też do jakiegoś ja w stosunku do jego siedział Dorota Jakubowska bardzo jest dla mnie inspirujące to co mówisz o tym, wspólnym wypracowywaniu kryteriów dlatego żem podstawową błędem, o którym mówiliśmy jest to kto że źródłem kryterium oceniania jest nauczyciel, który jest nośnikiem standard tu i teraz, jakbyśmy to przenieśli znowu w przyszłość to kiedy ludzie stają się pracownikami przedsiębiorcami oni nie mają tak jasnego kryterium oceny swojej pracy przynajmniej w dzisiejszej gospodarce trudno powiedzieć co jest decyzją ryzykowną, a co wyważoną nieraz i oni muszą się nauczyć szukać kryteriów oceny nie tylko w sobie, ale i w otoczeniu szukać im szukać informacji zwrotnej, której mówisz wypracowywać przenieść to doświadczenie wypracowywania np. standardów oceny wypracowania Naum o ocenę swojej pracy i moim poczuciu to jest nauka realizmu nie widzę powodu, dla którego dzieci mają się uczyć fikcji, a nie uczyć się realizmu to znaczy realistycznym kryterium jest to czy innych dzieci ta praca interesuje czy nie to jest realistyczne kryterium, a to czy to spełnia abstrakcyjny sylabus nie jest dla dziecka żywym kryterium, że kryterium to jest kryterium społeczne i mam mam wrażenie, że w tym co mówisz jest zarzewie prawdziwego przygotowania ludzi do dorosłego życia, w którym trzeba sobie nieraz odpowiadać na pytanie czy to co zrobiłem jest dobre czy nie dobre efektywne czy nieefektywne i szukać realistycznych przesłanek stoi tutaj przed nami myślę bariera do pokonania przed nami dorosłymi przed nami rodzicami i przed nauczycielami bariera psychologiczna niezależnie od tego, że te wszystkie argumenty, które państwo się, podając są przekonujące no to właśnie od 150 lat jednak obowiązuje pewien system, do którego wszyscy jesteśmy przygotowani i nawet jak by opowiemy nauczycielkom, że mogą np. stawiać się Korony wnet Scholar w początkowym nauczaniu nad najlepszymi przykładami i w ten sposób może nauczycielka przejść po klasie wpięć minut w dacie dobrą informację zwrotną nad najlepszymi przykładami zeszycie dziadkowie, którzy gdzieś, gdzie ludzie napisało dobrze może się na tym wzorować dalej nawet jeśli opowiemy to oni wszyscy się tak łatwo przekonają imam wrażenie, że najtrudniejsza tutaj do pokonania będzie dla nas wszystkich bariera psychologiczna jak to się z nią zmierzyć dno no na pewno nie poprzez straszenie nauczycieli albo nawet wymaganie od nauczycieli, żeby robili coś do tego nie są przekonani, że tego nie potrafią w naszej koalicji mamy wielu na nauce wiele nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej i dyrektorów, którzy sami doszli do tego albo zobaczyli dzięki szkoleniom jak i jak można takie ocenianie oparte o informacje pomagającą mu się uczyć w szkole itd przeprowadzać ich jest wiele jest wiele takich osób ważne jest, żeby cała organizacja systemu szkolnego nie blokowała ataki tych nauczycieli ważne jest, żeby ta legislacja tym razem w kusych systemowa, która zostanie wprowadzona nie sankcjonowała oceniania przy pomocy stopniami tylko ażeby otwierała docenianie właśnie na takie związane z informacjami związany z rozwojem ucznia wspieranie jego prawdziwej głębokiej motywacji chęci, by po trafieniach wiedzenia wiem ale, odkąd tradycyjna szkoła istnieje w takiej formie, jakiej teraz funkcjonuje nikt w nim nigdy nie widział ucznia, który jest wewnętrznie motywowane do nauki dlatego nauczyciele się boję się zastanawiają co się stanie jak dojdzie do tej wolnej Amerykanki zostaniemy na lodzie nie będziemy mieć ani bata, aby kija w postaci ocen negatywnych Anity marchewki w postaci ocen pozytywnych takich przypadków uczniów, którzy sami siebie chcieli się uczyć do tej pory szkoła nie widziała jak ich przekonać oni jednak pojawiła się na nich pojawiają w pierwszych klasach niewątpliwie tacy się pojawiają w pierwszych klasach i dlatego jest bardzo ważne, żeby w edukacji wczesnoszkolnej nie jest nie zabijać tego naturalnego mechanizmu i nauczyciele to w sposób naturalny robią ci, którzy nie, bo nie są zmuszani przez system do innej pracy w pomoc tym nauczycielom w wymianie wymianą praktyki, która jest między nimi dobrej praktyki jeśli my w edukacji wczesnoszkolnej nie stworzymy przestrzeni do lepszego oceniania to potem faktycznie będzie trudno z tymi uczniami, by pracować później będziemy mówili na 38 nie chcą uczyć też będziemy skazani na luzie jesteśmy już po prostu nerwy dlatego nie myślę, a żeby można było w tej chwili realistycznie wymagać od nauczycieli w szkołach średnich, a żeby zrezygnowali ze stopni, ponieważ to jest tak głęboko w zakorzenione w tym systemie, ale w edukacji wczesnoszkolnej i jeśli w tej chwili cofniemy się, bo ta legislacja może spowodować, żeby cofniemy się przed rok dokładnie 2000, kiedy na koniec roku także stawiano stopnie po prostu kiedy my, a stawianie stopni na koniec roku wymagała, żeby ta sól ocena była uzasadniona umotywowana jest nauczyciel musiał je wcześnie stawiać usłyszeć cofniemy go do tego, gdy do takiego etapu, a żeby w tej chwili nie rozbudowywać tego poczucia zagrożenia po, a budować u dzieci poczucie wartości kompetencji tego, że się mogą uczyć się chce uczyć się, że uczenie się jest czymś przyjemnym z tym, że wszyscy w poślizg przeszli poszliśmy do szkoły, nawet jeżeli nie tam zostały złożone w ciągu pierwszych miesięcy z rzędu tak wyglądało liceum, żebyśmy szli do szkoły z chęcią się uczyć wielką radością czasami zajęło 2 tygodnie tylko ta radość pani Dorota, dlaczego akurat ten etap wczesno szkolnej jest taki ważny dla kształtowania się postaw w dorosłym życiu jeśli, choć dziedzina, którą pani się zajmuje przedsiębiorczość radzenie sobie w pracy w karierze nawet jeśli jest inna dziedzina niż biznes on chodzi o to, że tutaj dzieci są bardzo zróżnicowane w tym wieku i właściwie gra moim zdaniem toczy się o to czy one mają prawo do dorastania w swoim rytmie i w swoim tempie, czyli właściwie to jest oddanie takiej głębokiego szacunku dla tempa rozwoju dziecka czy też mają szereg Dec forma torować do tych standardów, które są no i teoretycznie w tym wieku dzieci mając 3 lata, żeby osiągnąć pewne standardy to w zasadzie się nie sprawdza, ponieważ mam takie wrażenie tutaj Jacek być może na ten temat się wypowie szerzej ale to jest taki trudny system, w którym nauczyciele śrubują wymagania od dzieci i wymagania, które często są niezgodne w ogóle z jej przygotowaniem np. neurologicznym po prostu trochę na skutek własnego niepokoju trochę na skutek też nacisku rodziców, którzy się niepokoją, że ich dzieci n p . nie czytając tak płynnie koledzy tych dzieci nie robią tych zadań ci rodzice są również systemy konkurencji rodzicom stron doraźnie pokoje motywowani często rodzice tych małych dzieci na zebraniach mówią, że chcieliby, żeby nauczyciele bardziej dokręcili dzieciom śrubowe, czyli tutaj rodzice też, że mogą i cały ten system powoduje, że to co jest świętym prawem dziecka w tym wieku, czyli dojrzewać w swoim rytmie, a potem świętym prawem człowieka dorosłego mieć swój własny charakter swoje własne zalety i swoje własne wady jest tak jakby wystawiony na bardzo poważną próbę i to jest doświadczenie, które potem rzutuje całe życie doświadczenie, które mówi nie pasujesz, bo pasuje do standardu, a baba przypomina mi się tutaj biografia Michaliny Wisłockiej w, w której napisane, że zarówno Michalina Wisłocka, jaki jej córka, a następnie wnuczka i prawnuczka wszystkie po kolei miało ogromne problemy merytoryczne w nauce właśnie w edukacji wczesnoszkolnej bardzo późno pisałem bardzo późno czytały, po czym następowało nagle wybuch i przegonienie rówieśników gdzieś pod koniec podstawówki pierwsze 3 pokolenia bardzo się na cierpiały i dopiero prawnuczka Michaliny Wisłockiej dzięki swojej babci mamie córce Michaliny Wisłockiej nie została otoczona jakimś kloszem, bo wszyscy widzieli aha w naszej rodzinie w komputerach i ten rozwój tak wygląda dali temu dziecku Święty spokój, bo ono mogło się spokojnie rozwijać no bo wiadomo, że w ich nie dojedzie tym tropem to co do tej pory szło we wszystkich pokoleniach to po prostu tak w tej rodzinie rozwój wygląda jak tam też właśnie m. in. przy okazji biografii na swojej matki opowiada w naszym studiu córka Michaliny Wisłockiej to jeszcze, jeżeli mogę dorzucić historię osobistą to ja jestem przykładem innego rodzaju inne trudności mianowicie jak bardzo szybko niestety w czasach, kiedy była tendencja do wysyłania bardzo małych dzieci do szkoły, dlatego że umiem czytać pisać prowincja na swoje nieszczęście bardzo szybko nauczyłam się czytać pisać i wysłaliśmy do tej szkoły jak miałam 5 lat i teraz jest taka sytuacja żyją ląduje w naszych dzieci siedmioletnich, które są całą epokę dojrzalszych społecznie i lepiej od nich czytam i pisze i teraz chcę powiedzieć, że w tym miejscu może skorzystać oddać hołd swojej wychowawczyni pani trybu Siejewicz, która zrobiła coś na co myślę, że wielu nauczycieli w tym momencie nie byłoby stać Otóż ona szybko się zorientowała, że moja dojrzałość społeczna jest żadna w porównaniu z resztą klasy i że to jest ważny wymiar i powiedziała tak na drugiego dnia i to pamiętam, a ty jesteś jeszcze za mała, żeby siedzieć w ławce, choć będzie siedzieć u mnie na kolanach i posadziła mnie sobie na kolanach i przez rok nie pytała mnie nie zadawała nie pozwalała się popisywać swoimi umiejętnościami tylko otoczyła mnie kloszem, żebym ja spokojnie mogłem żyć wołali to wywołać i bawiłam się już stawiałam dzieciom stopnie dzienniki robiłam różne rzeczy układam klocki moja pani być dzieckiem po mogłaby dzieckiem i teraz sobie myślę tak to była bardzo mądra prosta kobieta, która zobaczyła, że to dziecko zaraz zostanie zjedzone i mnie jakby uratowała czy w tej chwili nauczyciele pod tym ciśnieniem zdecydowaliby się na takich na taki gest przede wszystkim nauczyciele z ebolą mają rodzić dzieci na kolana i tak w ogóle wiele się otwiera innych wątków dotyczących oblicza współczesnej szkoły, aczkolwiek ta piękna przypowieść pani też mówi nam o tym, przypomina, że nauczyciele bardzo często jednak świadomie wybierają swój zawód i rzeczywiście bardzo źle się oni często mówi w mediach że, że mają za dużo czasu wolnego, że tylko w tych samych przywilejów zapominamy o tym, że są wśród nich osoby, które naprawdę idą do tej pracy serca mińscy ideałami i pozwólmy im się rozwinąć co w takim razie mogą zrobić osoby, które nas teraz słuchają rodzice lub nauczyciele, żeby wesprzeć akcję koalicji dziecko bez stopni jeśli czują się przekonanie do niej jeszcze mocniej bowiem o nauczycielach pracują z nauczycielami jestem pewien, że każdy nauczyciel w play off startował z z motywacją, a żeby szkoła była dobra dla dzieci którymi będzie pracował, że była lepsza niż nawet to ta, którą sam miał chciał otworzyć najlepsze wzorce i uniknąć tych złych wzorców, które sam doświadczył z kolei to pracują z nauczycielami są zupełnie pewien motywacja prospołeczna nastawiona na dziecko jest obecna nie w każdym zachowaniu zawsze nauczyciela, ale jest obecna w jego, bo im i sercu i umyśle warto się do nich odwoływać co można zrobić prawie koalicji myśmy otworzyli stronę dziecko bez stopni PL gratka PL i na tej stronie można podpisywać się w cenach znacznie dalej odpisy dają my z nimi pójdziemy i to dość szybko pójdziemy do Sejmu, gdzie będzie nad nowelizacją, jeżeli tak wcześnie jeszcze do ministerstwa do Rzecznika Praw Dziecka różne miejsca pójdziemy ażeby nas także wsparli je w tej chwili jest to osoba myśmy dopiero zaczęli kilka dni temu podpisanych na tej kończyli też pierwsza odsłona medialną tak naprawdę to jest duża osłona medialna dokładnie ich chcemy także instytucje, które się do nas przyłączą chcemy ażeby to były instytucje idealnie było do tej mówiła 1 para pani profesor z uniwersytetu Warszawskiego, która zajmuje się kształceniem nauczycieli, która powiedziała o tym, ażeby do tej koalicji przystąpiły także wydziały zakłady, które zajmują się w całej Polsce kształceniem nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej płacili oni wiedzą dokładnie oni wiedzą to dość dobrze rozumieją, jakie ocenianie powinno być w tej właśnie edukacji my będziemy starali się wpłynąć na pracę komisji sejmowej, którą w, której ta ustawa będzie miała swoje miejsce dla osób na jakich konkretnie zapisy walczy o tym, by je reklamowej z formularza tak warzyw z generalnie my kierunek znamy kierunek musimy zobaczyć, jakiego rodzaju zapisy będą w projekcie, który przejdzie przez przez rząd zostanie przedstawiony, ale zależy nam na zapisach, które nie mówią po prostu o o ocenie opisowej, bo ocena opisowa może być standard schematyczna może być bardzo krzywdząca dziecko i o jakieś wskazują badania dzieci tę ocenę opisową biorą do siebie jako związane ze swoich zdolności i siebie jako całość jako człowiek jest właśnie ważne jest, że jeżeli ta końcowa ocena to musi być ocena, która prezentuje w języku pozytywnym jak każde dziecko wystartują z innego punktu inaczej się rozwijając, gdzie doszło i tak oddał cena musi być oceną wyłącznie pozytywną pokazującą jego osiągnięcia edukacyjne to jest ocena na koniec roku, której ono się odbędzie domeny każde dziecko będzie dumny z tej oceny po prostu ono będzie inna powinna być dla każdego dziecka i tutejsza nauczycielom, by pomóc ażeby mogli, żeby nauczyciele mogli zobaczyć te dzieli dzieci w nich indywidualności ważna jest od ważne jest to ocenia ocenianie bieżące i tutaj docenianie musi być oparty o informacje, ale i tutaj będziemy dążyli do takich zapisów, które mówią o informacjach, które dziecko potrzebuje informacjach co zrobiło dobrze co ma poprawić jak ma dalej się uczyć to nie są informacje o dziecku jesteś inteligentny nie inteligentny jesteś na piątkę albo nawet nie są generalnie o swojej pracy na piątkę czworga, jakie powiedział w tej chwili, że pani ma np. ubranie na czworga pani ma zezwolenie na piątkę to pytanie w ogóle sobie, żebyśmy nie wiedziała, o co chodzi zwłaszcza, gdy pakt tak przeważnie jest pewne jest jakby tak przeważnie jest tak jak smog informacyjny handel na piątkę na czworga we were, a ja jestem zadowolona Hancock USA to też jest właśnie ciekawe, a ja bym chciał wiedzieć, czego mi brakuje do tej piątki bryły w nim jeszcze chciałabym sama to ocenić aha, czyli na tym etapie jeśli spełnia te czy inne kryteria to do tej piątki do galerii poza tym ta piątka to też jest, bo jesteśmy w rozwoju natury odkaża, toteż ich nie ma albo szóstka nie ma dużego nie ma sensu wielkiego, a co mogą zrobić rodzice słuchający nas w tej chwili dla szkoły, w której mają swoje dzieci, zanim do zmian wprawie dojdzie lub nie dojdzie trzymamy kciuki oczywiście za to, żeby do tych zmian doszło czy koalicja dziecko bez stopni jest w stanie wesprzeć szkoły nie wiem wspierający go szkoleniowo nauczycieli czy, podając pakiet dobrych praktyk w równolegle są programy, które nie są prowadzone z pieniędzy unijnych i w tych programach takie szkolenia zrobi, gdy za przyzwoleniem, a nawet w intencji Ministerstwa Edukacji Narodowej są prowadzone są bardzo duże szkolenia, które dla tysięcy nauczycieli znaczy to jest tutaj jest sady duże pieniądze jeszcze tak do końca tego roku nie będą do końca nawet roku szkolnego będą jeszcze prowadzone właśnie dla aut z nauczycielek i dyrektorów szkół podstawowych jak takie ocenianie prowadzić całkiem spora pula danych osób, które mogą zostać przeszkolone co można zrobić, żeby zgłosić się na takie szkolenie dostać informacje szkoły się na kredyt do w tej firmie trudno powiedzieć, ale w ramach programów prowadzonych przez chore ośrodek rozwoju edukacji i centra edukacji Obywatelskiej aktywna edukacja takie programy są prowadzone, czyli informacji należy szukać nie na stronie dziecko bez stopni PL tylko na stronie n p . centrum edukacji obywatela, bo one jednak albo walcz o rozwoju edukacji im o szkoleniach w PRL w zakresie oceniania pomagającego się uczyć naukowe szkolenia są prowadzone w willi to nad czym teraz zastanawiają się prawdopodobnie nasi słuchacze to no tak być może rzeczywiście tutaj państwo świat mają rację, ale co my wiemy o tym co z tych dzieci wyrośnie, które są tak zupełnie nieoceniony samopas puszczone chciałam teraz państwo poproście przykłady ze świata, gdyż to nie jest pomysł wzięty z kosmosu i są takie kraje, które mają bardzo dobre doświadczenia dobre praktyki nerw tego typu edukacji w tego typu dla dobrej informacji zwrotnej w trakcie procesu edukacyjnego co możemy powiedzieć to będzie Finlandia tak będzie Finlandia 200 jaj poszły pozwoli Dorocie, żeby jeszcze poszukała innych przykładów ale, ale jedno jest ogólnie znany fakt fakt w Finlandii do po 2 klasy szóstej nie ma oceniania na stopnie w ogóle i jakie są tego efekt grali w RFN to powoduje, że system system, że systemy kształcenia w Finlandii jest 1 z najlepszych na świecie, a to oznacza 1 z najlepszych, kto powiedział, że nie oznacza, że jest małe zróżnicowanie m. in . że małe zróżnicowanie to znaczy wszyscy uczniowie szkoły szkoły są zadowoleni z tej szkoły i w zasadzie kończą szkołę z poczuciem sukcesu to również oznacza, że Finlandia jest co roku na pierwszym lub drugim miejscu jeśli chodzi o osiągnięcie na poziomie akademickim, które już są wyceniane i oceniane i kiedy już dochodzi do oceniania tego studenta, który kiedyś był uczniem nieocenionym to okazuje się żona jest oceniany bardzo wysoko m. in . dzięki temu, jaką drogę edukacyjną przesiać czy to jest ważny przykład właśnie Finlandii, bo istnieją też systemy, które mnie nie idą w tym kierunku też otrzymuje otrzymują efekty, ale wtedy jest dyskusja już dotycząca tego na ile te akademickie wy prawda kryteria są kryteriami, które najbardziej hojne niewątpliwie te doświadczenia z z krajów skandynawskich z Kanady Ontario z Singapuru, ale także z Australii, które pokazują jak ocenianie pomagające się uczyć poprawia istotnie system edukacyjny są olbrzymie badania które, które mówią o tym jak informacja zwrotna odpowiednia informacja nie każda informacja zwrotna jak informacja zwrotna jest jest najbardziej takim mocnym narzędziem w ręku nauczyciela ale, żeby poprawić wyniki te akademickie Dorota Jakubowska, ale my nie przychodzą do głowy dane z obszaru właśnie przedsiębiorczości związane z kwestią zaangażowania po nim, kiedy myślimy o tym na czym zależy pracodawcom, czyli osobom, które w przyszłości będą dbać o nasze dzieci o to, żeby miały co jeszcze ETO o przeważnie im zależy na zaangażowaniu rozumiane różnie, ale głównie w takim duchu Spinozy Janickim, czyli zaangażowanie to jest takie wejście w działanie całym sobą to jest taka zdolność oddania się temu co robię Otóż okazuje się, że w firmach, w których to zaangażowanie jest niskie jest o wiele one są o wiele mniej dochodowe to są bardzo mocne dane i nawet na tej podstawie Instytut Gallupa wyliczył straty gospodarki amerykańskiej im, które wynikają z braku zaangażowania pracowników 300 miliardów dolarów rocznie niezła sumka 300 miliardów dolarów to jest to o co walczymy i teraz, jeżeli ludzie rodzice chcą wychować dzieci, które będą potrafiły pracować z zaangażowaniem te nie mogą nakładać na to za dużo nacisku zewnętrznego zaangażowanie jak to zaangażowanie wynika z tego, że ja chcę to, że chce dorobić i to są najbardziej pożądani pracownicy z tego sobie w tej chwili pracodawcy coraz bardziej zdają sprawę, jeżeli działa kompetencje to jest sprawa do nadrobienia natomiast umiejętność oddania się jakieś czynności całym sercem jest czymś co jest coś, czego pracodawca zaś nasz robot działa jak pani Hania dziur mnie to jest naprawdę umiejętność, która jest pewnego rodzaju nawykiem podchodzenia do do życia do pracy smakowania życia i teraz myślę o tym, że MF, jeżeli nauczyciele i rodzice potrafią coś takiego w sobie odkopać to zrozumieją, o co chodzi dzieciom też przyszłość drodzy państwo zachęcamy domy śledzenia dalszych losów koalicji dziecko bez stopni zapraszamy na stronę dziecko bez stopni po tych państwa, którzy chcieliby wesprzeć się koalicje nerw tych państwa, którzy chcieli wysłać siebie jako nauczycieli lub swoich nauczycieli ne ze szkół, w których państwa dzieci się uczą na szkolenia słomy na stronę centrum edukacji Obywatelskiej tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę z naszymi gośćmi w dzisiejszym wieczorze Radia TOK FM w magazynie dorosłe dzieci byli Dorota Jakubowska psycholog przedsiębiorczości prezes grupy szkoleniowej trop dziękuję bardzo dziękuję barwę i dr Jacek Strzemieczny 1 z inicjatorów koalicji dziecko bez stopni prezes fundacji centrum edukacji Obywatelskiej dziękuję bardzo dziękuję ja zapraszam na informacje Radia TOK FM, a zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego pora Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA