REKLAMA

Wizerunek agencji rekrutacyjnych - opowiadali Agnieszka Szczerba i Szymon Motławski

Strefa Szefa
Data emisji:
2014-11-02 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
45:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
strefa euro 23 SA audycje astra Warszawa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie, kiedy spotyka nas ta sytuacja, że musimy poszukać nowej pracy pana przykład zostaliśmy zwolnieni albo chcemy szukać nowej pracy to np. obecna na myśli już nie do końca podoba albo nie do końca podoba nam się szef, z którym pracujemy w to wcześniej czy później trafiamy na agencje rekrutacyjne agencje pośrednictwa pracy agencji personalne jak zwał tak zwał wcześniej czy Rozwiń » później ta, która dziś trafia i jak się analizuje treści, które użytkownicy internetu wypisują w internecie od tych agencjach to włos się już na głosy, że to taki straszny ranek przy tej firmy są okropne, że żerują na tych biednych szukających pracy w ogóle wizerunek tych firm nie jest najlepszy czy tak w rzeczywistości jest i co z tym można zarobić i czy warto coś zrobić czy warto zmieniać wizerunek agencji rekrutacyjnych o tym, będziemy rozmawiać dzisiaj, a teraz zaprasza na krótką przerwę zaczyna w audycja strefa szafa przy mikrofonie Marzena Mazur, a stąd już smali państwa, a goście w pani Agnieszka Szczerba prezes zarządu agencji rekrutacyjnej GeForce jointa kran z Interem i pan Szymon Motławski kierownik zespołu ekspertów rynku HR w portalu GazetaPraca PL dzień ta nienawiść to właśnie GazetaPraca PL zrobiła to badania, z których woda wiemy, że nie lubimy dokładne przynależne takie badania razem z firmą Brand 24, która zajmuje się monitoringiem treści internetowych i zwykle są do badania typowo marketingowe, żeby ocenić mniej więcej sentyment rynku potencjalnych konsumentów do marki natomiast po raz pierwszy zrobiliśmy takie badania na polskim rynku, które z punktu widzenia mPay będzie nowego trochę podchodzą, czyli model tej marki pracodawcy podchodzą do agencji personalnych i sprawdzają co agencja poznali się pisze i w jaki sposób wpływa to na biznes rekrutacyjny w Polsce, ale zaraz po powiedział pan, że z punktu widzenia projektu branding to przypomnijmy były już audycja na ten temat chodzi obudowanie wizerunku pracodawcy na rynku prace dokładnie tak no ale zawsze mi się wydawało, że chodzi o wizerunek pracodawcy na rynku pracy dla tych firm, które potem chcą zatrudniać ludzi hale jeśli jest to agencja pośrednictwa albo rekrutacyjna no to ich potencjalni pracownicy też jednak wąski wycinek rynku dokładnie tak naprawdę jeśli chodzi o tę zawartość budowania wizerunku pracodawcy rzeczywiście jest także agencje znane rzadko budują, choć nie jest także nie budują go wcale to największe firmy, które zatrudniają po kilka tysięcy ludzi my muszą dbać także o wizerunek swojego pracodawcy natomiast w oczach kandydatów to nie jest tak proste wielu kandydatów oglądające ogłoszenie rekrutacyjne i widząc jakie pracowników firma poszukuje często mają mylne wrażenie, że to właśnie ta firma jest bezpośrednim pracodawcą, a nie firma, która jest klientem danej agencji zresztą często też tak przy agencjach pracy tymczasowej n p . że to agencje bezpośrednio zatrudniają pracowników i rozliczają kadrowo płacową jedynie aut stosują tzw. czyli wysyłając swoich pracowników czy też testem podpisali umowę do kontraktów do klientów zewnętrznych domu chyba należy wytłumaczyć trochę więcej naszym słuchaczom po z 1 strony mamy agencje tzw. czasowników, czyli pracowników czasowych z drugiej tymczasowych zazwyczaj zatrudnianych przez tą agencje na potrzeby innej firmy, ale z drugiej strony to najczęściej pewnie spotykane przez naszych słuchaczy przykład to tam, gdzie agencja pośrednictwa pracy rekrutacyjna w imieniu swojego klienta zamieszcza ogłoszenie i rekrutuje ludzi dokładnie tak też dbać o takie klasyczne rekrutacje tego MEN tymczasowe i reputacja stałe, czyli najczęściej na etat lub na kontrakt menedżerski Ależ bezpośrednio docelowo u pracodawcy, który zleca usługę agencji personalnej poszukiwania pewnego specjalisty i w obu tych przypadkach ten wizerunek jest tak samo złe no właśnie na tym polega ulga cały ten problem ten się zajęliśmy to znaczy dla polskiego kandydata pojęcia agencja pracy zawiera w sobie wszystko to jestem pełen wór do określeń sentymentu opinii na temat kandydaci nie rozdzielających tych 2 terminów my przeprowadziliśmy taką sondę w inne na ulicach Warszawy, żeby w, jaki sposób potwierdzić to co udało nam się zrealizować w internecie i zapytaliśmy warszawiaków co sądzą agencja personalnych czy kiedykolwiek z nich korzystali czy rozumieją takie terminy jak do naszego klienta poszukujemy, od którego zwykle rozpoczyna się ogłoszenia rekrutacyjne nerek jak i pytamy o to czy korzystają z agencji znaleźć też nie potwierdzą, że przesądza jednak stereotypowe myślenie na temat agencji, że to jest praca na krótki czas na chwilę często przy mało wymagających pracach za niską stawkę i to jest temat, który rzeczywiście, by poruszyli tylko wyłącznie w sytuacji, kiedy mieli bardzo duży problem na rynku pracy podrywa szybko pieniędzy nie myślą Agency personalnych w kontekście Pareiko z nadejściem partnera my w kreowaniu ścieżek kariery i dalszego rozwoju zawodowego na dom i muszę przyznać, że jestem zdziwiona, bo większość moich znajomych znajduje pracę właśnie przez agencję rekrutacyjną z czego to wynika z nieznajomości tego rynku z nieznajomości czy też z tego, że to osoby nie uczestniczyły wcześniej żadnych procesach rekrutacyjnych i nie wiedzą jak działa ten rynek czy też być może rzeczywiście coś się zmienia z tymi agencjami i teraz one proponują tylko słabą pracę, a tu lepszą pracę załatwia się jakoś inaczej jak to na dachach wielu kandydatów rzeczywiście uważa, że lepszą pracę są w stanie uzyskać podobny rekomendacji po systemach referencyjnych lub inaczej jak to określają kandydaci po znajomości, choć to widać tak nie funkcjonuje, ale największy problem to co jest bez zadęcia Hanna mylące jak dotąd jest to, że największe agencje te sale, które funkcja na polskim rynku często globalne mają zarówno oferty skierowane do pracowników tymczasowych jak i daty dla tych, którzy poszukują pracy stałej i to jest jakby ten największy element, który trochę w Spale SP w zakłopotanie wbity w oczach kandydatów Boni chcieliby włączyć konkretną nazwę firmę z usługami, którą ona proponuje ani z potencjalnym pracodawcą, którego będą wykonywać pracę natomiast faktycznie to co pani mówi w większość menedżerów specjalistów wyższego szczebla często korzysta z usług agencji personalnych dla rozwód do rozwoju kariery zawodowej, gdyż wynika z tego, że najczęściej z takich usług agencji korzystają duże firmy, które chcą dostać teraz, jeżeli dochodzi do sytuacji, kiedy np. 2 duże banki się łączą dochodzi do fuzji dublują się kluczowe stanowiska w nie wiadomo, że któreś z części pracowników trzeba zrezygnować, bo nie można mieć w 1 firmie 2 dyrektorów finansowych 2 głównych księgowych tak dalej i wtedy wykorzystuje się często agencji personalne formie outplacementu to znaczy angażuje się agencja po to, żeby one były w stanie znaleźć konkretne miejsce pracy dla menedżera, który był dla nas i naszym bazowym pracownikiem, ale po prostu z tytułu dublowanie stanowisk nie może znaleźć u nas już pracę, więc ci out placement w taki program ułatwiający znalezienie nowej pracy zwalnianym z jakiegoś powodu gazownia tam dokładnie tak to zazwyczaj zapisana w polityce personalnej wewnętrznej firmy te firmy to rzeczywiście dbają o ten wizerunek dobrą markę pracodawcy dbają nie tylko o aktualnych pracowników i nie komunikują się lekko i fajnie jest potencjalnymi kandydatami, a także dbają o tych byłych pracowników, którzy z różnych przyczyn odchodzą z firmy i wtedy wykorzystuje się często rzeczywiście agencje do tych usług outplacementowych ja bym dodała, jeżeli chodzi o kadrę menedżerską może tutaj ta świadomość tego jak funkcjonuje rynek rekrutacyjny w jest dużo wyższa też z tego powodu, że w rytmach lat dziewięćdziesiątych istniały na rynku firmy, które zajmowały się tymi rekrutacja mistyk dedykowanym dla firm dla mnie tak wysokiej kadry menedżerskiej firm Executive Search, czyli Reid generalnie teraz widać jak z rozmów z kandydatami wynika, że im wyższe stanowisko kandydatem na ME posiada w tym większa jest jego świadomości po prostu tego jak należy taką firmą współpracować, ale to wynika z tego właśnie, że ten kandydat, który już jest takim stanowisku to znaczy, że ileś rekrutacji prawdopodobnie przeszedł też to właśnie dlatego rząd przeszedł i współpracował już z kilkoma agencjami rekrutacyjnymi czy też dobrem to się nabywali jakoś tak ostatecznie np. jak i kulturą organizacyjną skoro organizacja pracuje z agencją no to wszyscy pracownicy organizacji wiedzą jak współpracować z sekwencją wydaje mi się, że przeszedł po prostu taki kandydat ileż już procesów rekrutacyjnych ma za sobą konkretną konkretnej lata doświadczenia zawodowego w ich po prostu w którymś momencie należy jak w jego karierze pojawiła się współpraca z firmą rekrutacyjną, która była zaangażowana w 1 z procesów, w których uczestniczył ta jest daleka takiej zasadzie dokładniej, gdyż nie jest taki element powiedzmy wiedzy powszechnej, że każdy absolwent studiów wyższych wie dokładnie zresztą też wiemy jak jest problem z wyższymi uczelniami w Polsce one często nie przygotowują kandydatów do funkcjonowania na rynku pracy nie my jako serwis często przeprowadzamy warsztaty z takim bardzo podstawowych rzeczach pisaniu CV czy pisanie listu motywacyjnego i test z ciągle studia bez dna jeśli mamy tak powiedzieć, bo to każdy kolejny rocznik, który się pojawia ma w zasadzie zerową wiedzę na ten temat i nie my chcemy zacząć przedstawiać agencje personalne jako 1 z ze skuteczniejszych kanałów poszukiwania pracy i chcemy edukować społeczeństwo do 12 proszę państwa rozmawiamy o wizerunku agencji rekrutacyjnych na rynku, owszem, o wizerunku w oczach kandydatów wrócimy do tego tematu zaraz po skrócie informacji Radia TOK FM przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie stadion my państwa gościa pani Agnieszka Szczerba prezes zarządu agencji rekrutacyjnej GeForce i pan Szymon Motławski kierownik zespołu ekspertów rynku HR w portalu GazetaPraca PL rozmawiamy o wizerunku agencji rekrutacyjnych wśród kandydatów wiem męża to nie jest dobry wizerunek alarm GazetaPraca PL portal przeprowadził badania i wiemy z tych badań, że ogólnie wizerunek to też spostrzeganie wśród interna internautów inne agencje rekrutacyjne agencji pośrednictwa pracy jest negatywne tak dokładnie ile procent z tych negatywnych w konwencji 778 % ogółu opinii to negatywna opinia jeśli podzielimy to na diakona 34 tak no można już takiej kategoryzacji stricte empiryczne można powiedzieć, że to zdecydowana większość 20 % opinii tropienie pozytywna na jej mały odsetek opinią danych czy po prostu takich typowo opisowych nie własne doświadczenia dodaje nr. 1 z tych takich głównych źródeł ostrego czerpaliśmy te są fora internetowe i oczywiście można mieć zastrzeżenia co takiej formy, bo jednak na forach internetowych z uwagi na to, że polskiej Polski internauta jest interpretowany generalnie kotek zwany hejtem, czyli gminy osoba, która ma bardzo dużą lekkość wpisaniu negatywnych rzeczy, a jeżeli coś pozytywnego to przemilczała tutaj trochę się to on nam wyrównuje to znaczy, jeżeli ktoś ma motywację wystarczająco dużo motywacji, żeby napisać negatywny komentarz to jest dla nas podstawa do tego, żeby zacząć zastanawiać czy rzeczywiście ne te wpisy mają odniesień do rzeczywistości tężnia oczywiście ne nie ma co ukrywać rynek agencji personalnych po dziewięćdziesiątym roku, że bardzo rozwinął się tych podmiotów na rynku są setki ne i taki wynik 78 proc negatywnych opinii też często wynik po prostu złych praktyk agencji to nie trzymają standardów i etycznych standardów komunikacji w procesie rekrutacji tak dalej no właśnie, bo jak tak się wejdzie ona pierwsza lepsza w forum, gdzie ludzie opisują swoje przeżycia z procesu rekrutacji to tam aż roi od perełek p t . co głupich rekruter zarobił w trakcje np. rozmowy rekrutacyjnej albo jakie chamskie pytanie zadał w nim albo w jak w ogóle, gdy zupełnie nie miał pojęcia o tym na czym polega praca, do której nie rekrutuje albo coś się chyba w 2 najczęściej powtarza siedzi sobie jakaś studentka ne w Fidesz przerażona przez to, że ona stażystka albo albo właśnie w bankach i ona tutaj będzie rekrutowała młode Kaja ma ambicję patrzy jestem po trzydziestce a jaki dziecko będzie mnie rekrutowała na ile to ma odzwierciedlenie ne w rynku tak naprawdę hard oczywiście jest także inne fontanny są agencje, które zatrudniają rekruterów, którzy są centralnie i w krainie przygotowani do tej roli w UE to czy zdarzają się takie zdarzają, że zdarzają się historie te nie są zdolne wyssane z palca historie i też kwestia tego, że w Polsce MP zawód rekrutera dopiero się profesjonalizuje i ta cała branża jest stosunkowo młoda i dopiero w ciągu ostatnich wycen kilku lat atest jeszcze bardzo bardzo krótko pojawił się np. studia podyplomowe, która na, który jak oferują stricte przygotowanie do tego zawodu, bo to nie jest zawód prostej oczywiste tak jak się często kandydatom Dybcio przed wszelkim złem po drugiej stronie biurka wydaje w GM od rekrutera rekruter musi mieć silne i określone jak cały szereg określonych kompetencji musi się rzeczywiście dobrze znać się na tym en, jakby na obszarze, do którego jako poszukuje pracowników 5 do kont konkretnego pracownika w MMA musi mieć szereg kompetencji twardych idei i miękkich i naprawdę jak Vettel to nie jest do końca jak we wszystko proste do dawno i dlatego trzeba się nauczyć to nie jest także na żarze Everything każdy może ten zawód wykonywać praw natury zjadamy mniej, porównując nasz rynek z rynkami zagranicznymi n p . z rynkiem Wielkiej Brytanii, która jest dużo bardziej rozwinięty w LM to widzimy wyraźnie taką tendencję, że u nas też ten zawód będzie się coraz bardziej profesjonalnie działać, gdy też dzięki temu jak by dzięki temu, że będziemy coraz lepiej wyedukowanych rekruterów specjalistów ds. rekrutacji ten odbiór branże i te doświadczenia kandydatów powinny być się powinny być coraz coraz lepsze od nie można tego procesu przyspieszyć, a on, redukując kandydatów do pracy, bo rozumiem, że w momencie, w którym kandydat przychodzi na rozmowę i widzi nieprofesjonalne zachowanie i głośno przeciwko temu protestuję wdowy po to, test Human takim najsilniejszy czynnik wpływający na wybór potem kolejnego rekrutera w tej w tej firmie w, a może, by jednak zacząć edukować kandydatów skoro oni i tak nie wiedzą nic o tych agencjach rekrutacyjnych zdecydowanie można zdecydowanie króluje zima znów jest chętnych Nate tematy tabu, bo wiedzą czy dany projekt, który teraz realizujemy jeszcze tylko nawiążę do tego co powiedziała pani Agnieszka podczas bardzo ciekawe ten rynek Wielkiej Brytanii, który jest rzeczywiście wzorem jeśli chodzi o mnie rozwój postrzeganie świadomość w ogóle funkcjonowania agencji personalnych tam jak ostatnio widziałem wyniki badań takie stowarzyszenia Marek, które są odpowiednikiem brytyjskim naszego stowarzyszenia n p . Sas, czyli stowarzyszenia agencji zatrudnienia czy polskiego forum HR w tam ponad 80 % kandydatów poleciłoby swoim znajomym korzystanie z agencji personalnej zawód rekrutera jest 1 z zawodów nic, kto cieszy się 1 z największych zaufany i wiek ma największy jest najwyższy wskaźnik zaufania społecznego każdy chce zmienić w ramach grupy, a dokładnie to jest 1 z zawodów takich jak nie u nas lekarz czy prawnik zawód od rzetelności no bo siłą rzeczy rozumieją to życie zawodowe jest stać największym kawałkiem naszego życia tej 8 godzin dziennie, które spędzamy w pracy to jest temat, który trzeba bardzo starannie zaplanować często kandydaci nie mają odpowiednich podstaw i od pani wiedzy, żeby to zaplanować należycie ne i edukacja to jest ten to słowo klucz, którym wspominaliśmy wcześniej my postanowiliśmy też ciekawą medium, które ma tarcze sporo do kandydatów z pracując też, że m. in . z agencją GeForce nad kontynentem merytorycznym nad tymi treściami merytorycznymi ne do akcji poznaliśmy wydać taki dodatek drukowane w inny, który opublikowaliśmy w diewięćdziesięciu 1000 egzemplarzy i w tym od połowy września od 16 września dokładnie rozpoczęliśmy kolportaż w 10 największych miastach w Polsce w 2 modelach kolportażu 1 Kolporter był w tzw. klasie biznes, czyli inne przed centrami biznesowymi biznes parkach, żeby też odezwać co do tego targetu czy tego od grupy docelowej specjalistów menedżerów przepraszam, że urząd takiego języka marketingowego, ale w czystości jest za Galon bądźmy wyrozumiali dla naszych słuchaczy i starajmy się używać takich słów powszechnie zrozumiały jest grupa docelowa ci specjaliści menedżerowie to była ta grupa, która była zagospodarowana przez ten pierwszy model kolportażu w drugim modelu, bo tzw. kolportaż masowe przy węzłach komunikacyjnych po to, żeby próbować redukować finał zmagań w bankach rosną drzewa na Bogdankę dokładnie prze nadwozie ma olejowych dokładnie tam, gdzie jest duże ruchy, gdzie możemy dotrzeć do dużej grupy ludzi tamta koncertowaliśmy w naj to pierwszy tydzień tej akcji konta tamta treści, które są zawierane były w tym dodatku nie tłumaczyły podstawowe terminy co to znaczy dla naszego klienta poszukujemy jak wygląda zawód tzw. headhuntera, bo nie ma odpowiednika w Polsce można mówić łowca głów, ale w czystość to nie oddaje charakteru tej pracy tłumaczyliśmy im opery leśnej, czyli zdawane pytania ne ME Tomasz Ziewiec bądź kilku takich pytaniach i młodzicy i panów i co znaczy ten podstawowy zwrot dla naszego klienta poszukuje nasiąknięte poszukujemy 100 zloty najczęściej pojawia się w ogłoszeniach rekrutacyjnych publikowanych przez agencję pracy, które mają poinformować kandydata, że firma, która publikuje ogłoszenie docelowym pracodawcą i to logo, które jest na dole to nie w tej firmie się będzie pracował dokładnie tak i teraz rzeczywiście nas tak dużych problemów ja pamiętam, że pracowałem w agencji pracy czas odbieram telefony od kandydatów z pytaniami Enemy czy wciąż poszukuje się 30 księgowy do Warszawy czy jest taka rotacja dużo na tym stanowisku czy, o co chodzi, więc takie pytania się zdarzają, więc też zadają wiele do przerwy przepraszam, ale nie zadają tego pytania pracownicy, które są kandydatami na jakich najniższe najprostsze stanowiska dotyczy również przedstawienia stanowiska specjalistyczne w tej farsy, która zajmuje się tylko tego dworek dotacjami mamy takie pytania na porządku dziennym codziennie trenował też szukać dyrektora finansowego coś jest napar z naszą agencją dyrektor finansowy powiedzmy, że już wie, że oryginalny pełnym wysuwem o działalność, ale Leasingowy kantat na księgowego ze znajomością języka nie wiem niemieckiego francuskiego już niekoniecznie dokładnie ten weekend w tamtą największą grupą, którą w Polsce 4 koty są specjaliści jej bez wyższego z wyższym wykształceniem do nich kierowanych z ponad 70 % ogółu ofert pracy, więc nad edukowaniem tej grupy zależy nam najbardziej oni tego wsparcia ze strony agencji pisanych potrzebują najbardziej Nate zwrot w darze okręt poszukujemy, które często występuje właśnie tak rozumiane jak tego oczekują agencje z drugiej strony są też takie zwroty jak np. outsourcing, które dla wielu kandydatów nie jest znany, a oznacza on oznacza ono w wykorzystanie zasobów ludzkich do konkretnych projektów na zlecenia klientów zewnętrznych, czyli skorzystanie z kompetencji konkretnego pracownika w projektach, które aranżuje potencjalny pracodawca nie mówiąc innymi słowami np. outsourcing sprzątania biura jest wynajęcie zewnętrznej firmy, która przysłała swoich pracowników po to, żeby sprzątali moje biuro w dokładnie tak czy chociażby ten handel, o których wspominaliśmy wcześniej jest dużo mitów też na ten temat oczywiście amerykańskie kino taki sposób, by buduje wizerunek łowcy głów ne w Polsce nadal trochę inaczej najczęściej nie są związani z agencjami personalnymi i dodatkowa usługa jest kilka usług, które proponują agencje personalne m. in. rekrutacja selekcja, czyli inne zdobywanie kandydatów i selekcjonowane, iż proponowanie konkretnemu pracodawcy nadal są usługi polegające na znalezieniu konkretnego specjalisty bez konkretnej branży bardzo wąskiej specjalizacji, których powiedzmy z kilku w całym kraju itd taką usługę headhunter, skąd się one proponuje klientowi po to, żeby skorzystać z el Band oględnie innych technik przekonywania takiego w Atenach, bo rozumiem, że wtedy nie zamieszcza się ogłoszenia w prasie, bo dla 6 osób, które mogłyby odpowiedzieć na ogłoszenie w prasie się tego się nie robi podejrzany ruch nawet, że takie rzeczy, gdyż takie osoby nie czytają takich ogłoszeń, a przed nami nie czekają na takich ogłoszeń prognozują, że headhunter, czyli takie łowca głów po polsku dzwoń do tych wynajduje to osoby dzwoni i próbuje swojej perswazji pewien urok osobisty lekarz, żeby przekonać osoby do zmiany prawa dokładnie tak i te działania są z reguły zarezerwowane dla znowu wyższej kadry menedżerskiej, aczkolwiek tutaj musiałem troszeczkę sprostować w tej chwili firma rekrutacyjna, która poszukują specjalistów raczej mówimy o szeregowych pracownikach, ale specjalistach w tej chwili też, stosując cały miks metod poszukiwawczych i te metody headhunter ski, czyli metody, które dociera się do kandydatów bezpośrednio też są stosowane tak tylko najczęściej idziemy z duchem czasu, kiedy się w to głównie na telefon, który był poprzedzony najpier w dogłębną analizą rynku, w których firmach, których pracodawców właściwie kandydaci się znajdują w tej chwili do tego bardzo mocno wykorzystywane są portale społecznościowe Beate biznesowe przede wszystkim d-link Niko legalna in, jeżeli chodzi opolski opolski rynek a jakie pytania najczęściej zadają osoby, które się kontaktują z agencjami rekrutacyjnymi takie pytanie, które my mamy na porządku dziennym jest tanio zarobki i tak jest i to jest mało kolejne kolejne CETA, a jego tez pytanie, która w cały szereg, jakby problemów znamy, a otwiera go on nie funkcjonuje w tej chwili na polskim rynku taka zasada, że możemy tych informacji o zarobkach RM, które będą dotyczyły naszego tego potencjalnego pracodawcy w ogólnym przyszła go udzielić UE i od razu na początek mamy w związku z tym z 5 Czechy z kandydatami oczywiście gdzieś realny staramy się jak temu tę kwestię tłumaczyć się używane widełek główką, w jakich pewnych przedziałów prawda kwot których, których się poruszamy w ale generalnie na chwilę obecną jest tak, że w Annie żona nie możemy w ogromne wyzwanie, ale w gwardyjskim dom to chyba norma ta lista ta norma dokładam ogłoszeniach prasowych się pojawia wersja, którą dostanie od nas robią tam jest to normą w Polsce norma ta nie jest tyle i tutaj bowiem z punktu widzenia firmy rekrutacyjnej nie możemy tej normy sami zmienić bez porozumienia z pracodawcami, którzy nie wyrażają zgody na to, żeby informować kandydatów o zarobkach innych ty też 1 ciekawą rzeczą odnośnie zarobków jak już jesteśmy w tym temacie, przeprowadzając sondę uliczną też natrafić na takie głosy, że kandydaci nie chcą korzystać z usług agencji personalne, ponieważ nie są dzielić swoim wynagrodzeniem z agencją Stevens jeśli do pytałem co by było, gdyby nie się okazało, że to jest nieprawda dostałem informację zwrotną, że to wtedy wezwanie zmieniliby zdanie patrzyli na to zupełnie inaczej, ale na razie tak nie wiemy dla kogo będziemy pracować, bo jest logo agencji nie wiemy za ile, ale za to musimy komuś zaufać pójść na spotkania, bo poświęcić swój czas zetknąć z jakim człowiekiem zrobić nam zadawał pan często dziwne pytania albo np. będzie musiała nas 20 lat prawo no bo po parę innych szacie ja się wcale nie dziwię się większość ludzi bardzo sceptycznie patrzy na tę agencję i co z tym można zrobić proszę państwa porozmawiamy zaraz po skrócie informacji Radia TOK FM audycję strefa szafa przy mikrofonie Marzena Mazur w studiu moi państwo goście pani Agnieszka Szczerba prezes zarządu agencji rekrutacyjnej GeForce i pan Szymon Motławski kierownik zespołu ekspertów rynku HR w portalu GazetaPraca PL portal GazetaPraca PL przeprowadziło badania portal przeprowadził badanie dna wyniki tego badania pokazały nam, że wizerunek w oczach kandydatów wizerunek agencji rekrutacyjnych jest negatywne szans, że kandydaci nie chcą korzystać z usług agencji rekrutacyjnych rzeszą negatywnie wypowiadają próbowaliśmy sałaty pora powiedzieć, dlaczego tak jest z czego to może wynikać wiemy już, że do końca nie nastąpił proces profesjonalizacji tego zawodu jeszcze w Polsce być może dla ciągle przed nami, ale porozmawiajmy teraz co można zrobić Chopin to zmienić jak w LM są agencje mogą zrobić, ale też jak kandydaci mogą rozpoznać czy agencja jest dobra czy nie, a my rozmawialiśmy tuż przed skrótem informacji o tym czy agencja właśnie od tych spraw zacznie się agencja zabiera nam część wynagrodzenia jak znajduje dla nas prace czy nie zawiera zabierać czy nie za nie zabiera w zdecydowanie nie zabiera ojca, ale to jak na etacie jak np. jak ona nas wynajmuje to zabiera czy nie zawiera jedno nie zamierzali zawiera, bo tak naprawdę to Tang, które w, którym kupuje taką usługę tak naprawdę pokrywa wszystkie koszty na tym polega zasadność biznesowa tak naprawdę biznesu rekrutacyjnego w Polsce, że klient, który zamawia usługę ponosi całość kosztów oczywiście w przypadku pracy tymczasowej, kiedy np. pracownicy działu zagranica takich prostych prac ne mają wrażenie, że są w jaki sposób okradani z tezą prostą słowo okradani często pojawia w tym tych treściach, które analizowaliśmy ich nie polemizuje internautka w większą stawkę godzinową roboty ruszą dniówka może dokładnie to jakby z części wynagrodzenia oczywiście pokrywany jest koszt np. zakwaterowania takiego pracownika co jest tematem zwani bardziej oczywiste mam tutaj zimna pracy stałej niema mowy o tym, żeby agencja potrąca cała sobie prowizję od kandydata za to, że to pracę znalazła niestety wygląda to w ten sposób, że kontrakt między potem przyszła z pracodawcą agencją mienia polega na dostarczenie odpowiedniego kandydata i rozliczaniem się konkretną wynegocjowaną stawkę za samą usługę dostarczenia kandydata, który spełnia kompetencji, który będzie chciał pracować takie firmy IT jest całość, jakby kosztów, która występuje po stronie tego psiego pracodawcy bądź świadomy taką usługę wybiera inne ciasto czy taki, że sami pod nim nie może nie potrafi takie kantata znaleźć znaleźć nie ma takich narzędzi do tego, żeby dotrzeć do dekanatów, na których mu najbardziej zależy i wsparcie ne szczególnie w firmach, które rekrutują po 300 stanowisk Roczniak, jeżeli dział HR składa się z 2 osób on nie jest w stanie fizycznie obrobić Truck tylu rekrutacji dlatego się wspiera też często partnerami biznesowymi, które są agencja Press jak tylko dopowiem, że w przypadku pracowników kontraktowych, czyli tych, którzy są peany zatrudniani przez agencję RIA wypożyczani klientowi końcowemu botanicy nie tylko dotyczy stanowisk produkcyjnych trasa Zielona flaga leży w KGHM w wypożyczalni dokładnie, ale nawet tak nazywa angielską taką wolę sformułowanie drogeryjnej body leasing dokładnie dotyczy to np. specjalistów IT i dodaje też chcę podkreślić, że nie ma mowy o tym, że wynagrodzenie kandydata jest obniżana przez to, że na Jurze jest zatrudniony przez agencję i wypożyczony na pana na czas wykonywania zadań do dnia do klienta agencja ma swoją marżę natomiast inny nie ma wpływu na wynagrodzenie netto, a po prostu nie byłby zatrudniany przez klienta i wiele mówimy o zupełnie różnych budżetach po stronie klienta gniewnie docentem kandydat nie jest jak umiejscowionej jego praca i ich wynagrodzenie za nią nie jest we wniesionej stawiany po stronie, jakby listy płac klienta dokładnie tyle najistotniejszą rzeczą taką, której każdy kanał powinien wiedzieć, kto to, że ERM konsultant agencji personalnej razem z kandydatem współpracują i ta współpraca może dawać zaowocować tym, że obydwaj wygrażają to znaczy, że taka klasyczna sytuacja ujmuje jak to mówią, czyli w 1 i drugi wygrywa w sytuacji, kiedy wyższa stawka wynagrodzenia jest wynegocjowana przez pracownika zarówno konsultant agencji dba o to, żeby ta stawka była możliwie najwyższa, bo zazwyczaj zna ne widełki, które są proponowane przez pracodawcę i wie w jakim polu można się poruszać, a z drugiej strony jeśli kandydat na rozmowie kwalifikacyjnej wynegocjuje większą stawkę to oczywiście konsultant ma też tym interes, żeby podtrzymać jak najwyższe wynagrodzenia, które są potem kandydat na Zarzecze 33 rzeczy, które proponuje więc, żeby tutaj nie ma żadnego konfliktu interesów jest tylko właśnie współpraca, bo to jest korzystna dla uczniów zdrowe jak dowiedziała, że jeżeli chodzi o wynagrodzenie kandydata to konsultant jest w stanie udzielić tak naprawdę rzeczowej informacji na temat tego uczono jest rynkowe i realne i osiągalne jedynie w po często jest też tak, że kandydaci chcą móc mają oczekiwania, które nie są one nic nie są rynkowe ani będą mieli problem ze znalezieniem pracy po prostu nikt ich za takie pieniądze nie zatrudni w UE i tutaj rekruter agencji, które prowadzili dziesiątki podobnych rekrutacji w danym momencie na wkład w różnych regionach kraju w UE jest w stanie powiedzieć realnie w Warszawie, a zmieści się pan w takich takich działkach, ale nad inne miasta terminale w Krakowie dokładnie czy na Śląsku będzie niżej, więc ta jest też w ten sposób zęby mamy doradztwo i pomoc przy poszukiwaniu pracy w 1 portal GazetaPraca PL rozpoczął już akcję informacyjną oraz baton też akcje zmianę wizerunku dystrybuujących ponad 90  000 broszur GM, które wyjaśniały rozumiem schemat działania takiej agencji rekrutacyjnej myśmy sobie też wcześniej w audycji mówili, że warto, by edukować kandydatów do pracy w po toteż, żeby oni mogli pilnować tej jakości, po czym kandydat ma poznać, że to jest dobra agencja ta, do której chce aplikować już n p . po ogłoszeniu może to postać już pierwsze informacje w ogłoszeniu legenda to jest Super istotna to znaczy numer licencji, które wg obowiązku ustawowego o funkcjonowaniu tego typu powiatowego agencji personalne mylne mówi zapis, że musi być w ogłoszeniu rekrutacyjnym numer licencji wpisania do rejestru pośredników rekrutacyjnych w Polsce więc, jakby to jest taki pierwszy element selekcyjne jeśli w ogłoszeniu takiego numeru ewidencyjnego nie ma też pośrednio dla kandydata, że to dobrze zastanowić czy to jest odpowiedni partner ma Abbott znaczy, że to jest jakaś firma, która się nie wpisała nawet do rejestru agencji pośrednictwa pracy baba w to moment numer licencyjny przy czym sam numer, jakby nie świadczą o jakości jest zatrudniony to jest normalne, które daje kandydatowi informacja o tym, że to jest agencja, która jest zarejestrowana, która najprawdopodobniej będzie dużo bardziej rzetelnie dbać o nasze dane osobowe, bo to jest też istotna sprawa co w sytuacji, kiedy wysyłamy swoje CV do kilkunastu agencji nerek do tak to jest też ustawowo założone, że inne każdy pośrednik rekrutacyjna musi zgłaszać baza kandydatów do głównego Inspektoratu ochrony danych osobowych i zastosuj bazę tam zarejestrowana i zgłoszone z przetwarzaniem takich danych osobowych ceny są dużo bardziej bezpieczne niż w niż w sytuacji, kiedy na dno nie ma pewności czy takie czy takie dane Towarzystwo zgłoszone dokładnie to bardzo grałyśmy swoją politykę bezpieczeństwa ochrony danych osobowych mógł mieć wyróżniona określone osoby, które się będą tymi danymi wyjmować z dałam ogłoszenie jest Marek spodobało im spodobał się opis stanowiska pracy wysłałam tam swoje CV po 3 dniach cisza nie odpowiedzieli to znaczy, że powinnam już ich skreślić 3 dni do zażywania za mało umówmy się tutaj na pewno pani Agnieszka potwierdzi, że ilość aplikacja, która spływa na konkretne oferty pracy często idzie w setki i nie sposób w 3 dni tak naprawdę obrobić wszystkich rekrutacji mówi obrobić w cudzysłowie przeanalizować to też nie jest prawda i tutaj z baz dużo stereotypów na temat krąży generalnie do rekruterów już nie mówi teoria kryteriach w agencjach personalnych, ale generalnie telewizje śniadaniowe gdzieś tam budują stereotyp, że każdy rekruter ma 3 sekundy na obejrzenie ich męscy widz jest oczywiście nieprawdą, bo jeżeli mówimy o stanowiskach specjalistycznych tutaj głęboka analiza kompetencji kandydata lub inaczej jeszcze dodatkowe wyjawia, skąd zatem doprecyzowanie kompetencji lub takich luk doświadczeniu, które nie są zrzeszone w CV jest konieczna tutaj w sytuacji, kiedy chcemy klienta jako, które zamawia usługę rekrutacyjną zadowolić nie możemy zrealizować CV przez 3 sekundy dysertacji dotąd z niego rezygnować ale, ale niektóre agencje wysyłają potwierdzenia chociażby tego, że aplikacja do nich dotarła w wymiarze nie martwiła żona gdzieś zniknęła z morza adres i dobre, że może trafić tam gdzieś do kosza, a inne nie wysyłają to już nie jest taki pierwszy, ale nie wysyłają te, które nie mają do tego odpowiedniego oprogramowania najczęściej, więc 01 i rzeczywiście tutaj inne aplikacje jak liczba aplikacji to są setki tysiące tak naprawdę realny aplikacja, więc ciężko jest to robić się to robić ręcznie natomiast ja w ogóle cała KON tak bezpośrednich z firmą rekrutacyjną w momencie, kiedy nie ma tego odzewu na na ogłoszenie wkłady Ford w swoich ogłoszeniach często podaje Grant imiona nazwiska konsultantów, którzy są odpowiedzialni za to jest numer telefonu można zadzwonić na taką można porozmawiać o tej o tej ofercie często jest tak, że rekruter jeszcze nikt nie nie doszedł do dodała do tego kandydata, który się, który się okresie nadesłał tyle tylko na bezpośredni w rekruter, że w przez telefon, ale można też przez reżim kim się skontaktować można przez przez Golden Life przez te wszystkie portale społecznościowe właściwie w nagrodę także nie ma w bardzo wyraźnie spowalnia, że jeżeli nawiąże prywatną z taką relację bezpośrednio z tą osobą tą moją szansą odrobinę zaraz po wzrośnie na pewno to źle widać, że kandydat jest motywowana jest zainteresowany dokładnie chętni słuchacze dzwony itp oczywiście, jeżeli chcemy zaszczepić co dokładnie testy 1 z takich elementów, które oczywiście no tutaj wchodzimy już bardzo miękkie sfery takie typowo psychologiczna ja też pamiętamy, bo rekruter miał swoich ulubionych kandydatów, których po prostu lubiłem, bo uważam, że mają na świetne kompetencje 2 są bardzo fajne osobowościowo Willisa przesadzono my my jako rekruterzy także jesteśmy ludźmi mamy swoje sympatie antypatie test rzeczywista oczywiście obiektywizm jest tym elementem wpisanym nie ma, że zawód reportera natomiast ta sympatia antypatia na pewno też występują, więc jeżeli jakiś kandydat da się poznać z takiej lepszej strony na pewno też będzie miał szansę, że będziemy jako rekruterzy nie pamiętać częściej przy tego rodzaju projektach, ale jakich pytań rekruter zadać nie może nie powinien, jakie pytania dadzą nam bardzo wyraźne sygnały, że z tą agencją strasznie bank nie powinien z pewnością zadawać pytania o wiek o toczy o plany rodzinne ciała czy aktualny status rodzinny zamierza, więc ani więcej idzie n p . o zmianie dokładnie analizują żel czy czymś bardzo udany związek też drugi czy już była pani oraz wiedziona żadnych takich żadnych takich żadnych dyskryminujących również związanych z religią stare kalendarze orientacją seksualną to świadczy gdzieś tam Opalenie świecie pewne pokolenie, ale nie mieliśmy od nich opalaniu kwaśnej i o tym, że niektórzy pracodawcy nie chcą przyjmować ponad nie chcą jest to nawet uzasadnione, dlaczego dlaczego, dlaczego nie chcą, ale to pytanie nie jest na tej liście tego co co wiem nałogi kanałowi tak się nie nie niepewnych gdzieś te pytania się przewijają przez wszyscy przez, a nawet kwestionariusza pracodawców zdarzają się zdania o niekaralność oraz oczywiście istotną dla branży doradztwa finansowego niekaralność jest niemalże podstawą taką wycieczkę lądową w drzwiach znaną chociażby rodzaj SLD pomysł, że sądy rzadziej poszukują pracowników przez takie powiedziałbym bardzo popularne kanały tutaj to utworzona z głównych graczy z daleka od pytania te pytania pojawił się w nie nie w żadnym z tych przypadków, o których pan, mówi że decyzja może zrobić coś co ja mogę zrobić, jeżeli jest tam ma rozmowie rekrutacyjnej nagle rekruter pyta mnie, a czy chce mieć więcej dzieci i nagle zapala czerwona lampka nie ma sprawa o to pytać, ale czuje się niezręcznie, bo on decyduje o tym czy ja zostanę zatrudniona czy nie co mogę zarobić trzeba grzecznie odmówić odpowiedzi na takie pytanie myślę, że bez żadnego problemu z Chin w nie ja myślę, że robimy wszystko jest kwestią komunikacji jak można jak im powiedzieć rekrutera widzimy na wprost, że tez pytanie, które nie powinno się pojawić tak, ale dla kozy, ale można się też przy okazji dowiedzieć, jakiego powodu nosi pojechała ona bowiem paliwo wychowawcy zależy na tym żądali dymisji nie chodzić na zwolnienia np. albo nie wiem jest to stanowisko o przedstawiciela handlowego, które będzie się wiązało z niesamowitą liczbą wyjazdów służbowych, ale i to nie jest jakby od od początku jak we Lwowie z ogólną przynależność osadzone w Elblągu, gdzie ta informacja nie nie pojawiła się wcześniej PiS takie informacje, że po prostu nie mogą pojawić na torze jest taki element, który zazwyczaj rekruter analizuje i dobiera do konkretnego stanowiska najczęściej istnieje są ku temu podstawy, żeby konkretny kandydat nie ma warunków do tego, żeby realizować konkretne stanowiska najczęściej nie kontynuuję z nim inni wchodzi głębiej w projekt rekrutacyjny i spodnie nie wysłał go do klienta bezpośredniej tak dalej bite w ta analiza wcześniejsza jest o tyle istotna o tym, też mówiliśmy z kotem z agencji poznany można porozmawiać o inne na wiele więcej rzeczy pod można sobie pozwolić niż przez rekruterzy docelowym u konkretnego pracodawcy, że państwa w ramach w ramach zmiany wizerunku na lepsze ma pozytywne gesty rezerwuje w takim razie jeszcze 1 termin z państwa na kolejne Łady audycji, bo teraz czas mam już się kończy oświata chcieliśmy tylko tego tematu na wizerunku i w ogóle współpracy z agencjami ta kwota rekrutacyjnym możemy się umówić na jeszcze 1 audycja na ten temat jeszcze w latach 2 bardzo dziękuje za przejście do Radia z moimi gośćmi byli pani Agnieszka Szczerba prezes zarządu agencji rekrutacyjnej czy chaos dziękuję bardzo dziękuję panu Szymon Motławski kierownik zespołu ekspertów rynku HR w portalu GazetaPraca PL dziękuję bardzo dziękuję również ja nazywam się Marzena Mazur zapraszam wszystkich słuchaczy oczywiście na kolejną strefę szefa już za tydzień i obiecuje siadało tematu rekrutacji i współpracy z agencjami rekrutacyjnymi na pewno wrócimy niedługo osuszania strefa euro 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA