REKLAMA

Jak nie prowadzić kampanii wyborczej? O błędach - dr Sergiusz Trzeciak

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2014-11-03 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:28 min.
Udostępnij:

Zdjęcia kandydatów i numery list na pudełkach od zapałek, billboardy z grafikami rodem z lat 90. i hasła wyborcze, takie jak „Trenowałem boks, mogłem zostać pięściarzem, ale poświęciłem się, by zostać waszym radnym”, „Głosując na mnie, pomagasz sobie” – to efekty twórczości niektórych ubiegających się o stołki burmistrzów, prezydentów miast czy radnych. Gdzie przebiega granica między zwyczajnym ośmieszeniem się a skutecznym wyróżnieniem i dlaczego niektórzy zupełnie jej nie wyczuwają?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w duchu 24 , 5 minuty po godzinie szóstej pierwsze śniadanie w toku w poniedziałek 3 listopada nieuchronnie zbliżamy się do finał kampanii wyborczej finałem kampanii wyborczej także tej samorządowej są wybory samorządowe no ale jeszcze przez chwilę musimy się pomęczyć z tym co proponują nam kandydaci wcale nie chodzi o to i jakie pomysły nam, proponując tylko w jaki sposób MO tych pomysłach opowiadają sobie goście dr Sergiusz Trzeciak specjalista ds. Rozwiń » marketingu politycznego z Collegium Civitas autor książki drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory witam serdecznie witam w jakiej podręcznik, który jak popatrzymy na plakaty pooglądam sobie filmy na YouTubie i posłuchamy tego co niektórzy samorządowcy ma ona do zaproponowania jednak ominęli niestety za późno wydał może, dlatego że kandydaci często nie myślała w kategoriach strategicznych wymyślili kategoria strategicznie odpowiedzieli sobie na pytanie, jaki tak naprawdę jest ich cel do kogo chcą się zwracać i zbudowali spójny przekaz to w tym momencie nie wybieraliby takich ani innych narzędzi materiałów wyborczych czy kont spotów także to wy bierze się przede wszystkim braku strategii w pani Dorota jest także kampania jak chodzi o kampanie do parlamentu kampania obcym prezydencka to już w ogóle zupełnie inny temat do parlamentu Europejskiego np. gdzieś tam jest głęboki profesjonalizm tutaj widać 2001. bieg tej kampanii samorządowej bardzo często w tych spotach tekstach hasłach plakatach na plakatach widać to jednak, że połowa lat dziewięćdziesiątych z czego to się bierze przecież samorządy są bardzo istotnym elementem naszego życia życia społecznego gospodarczego lokalnego oczywiście tutaj oczywiście ta kampania samorządowa i czy jest bardzo zróżnicowana co znaczy zdarza się, że się rzeczywiście, że jest bardzo dużo takich materiałów, które są nieprofesjonalne, ale przy tym coraz więcej jest w profesjonalnej kampanii tutaj muszę polemizować, bo niekiedy w wyborach europejskich czy w wyborach parlamentarnych również te materiały nie są do końca profesjonalne, ale pamiętajmy, że tutaj skala liczba kandydatów to jest ponad 200  009 tys kandydatów łatwiej jest wyłowić dziwne przypadki kontrowersyjnych kampanii czy wręcz mówiąc wprost na ogół głupio prowadzoną kampanie w wyborach parlamentarnych czy w wyborach do europarlamentu jest dużo trudniej, dlatego że kandydatów też jest mniej w nos wjazd zgadzam się z tym, że oczywiście jeśli chodzi o wybory samorządowe to jak popatrzymy wchodzą duże miasta szczególnie tych, którzy już w tych strukturach samorządowych są no to często są to oczywiście po pewnym tel ni te kampanie są bardzo profesjonalne, ale jak się jedzie poza większe miasta to widać niedociągnięcia no dobrze to, czego nie robić, żeby jednak odnieść sukces przede wszystkim należy odpowiedzieć jeszcze raz wrócić działa do strategii, czyli odpowiedzieć sobie m. in . kim są nasi odbiorcy, czego oczekują, jaki przekaz nadawany właśnie osoby chce budować nasz duży pojawia profesjonalizm bo, żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie to trzeba przywołać jakiś badania, bo przynajmniej mieć rozeznanie jeśli chodzi o naszych sąsiadów 2 ulice dalej 4 ulice dalej prawda to znaczy oczywiście tutaj można pomyśleć o takich profesjonalnych badaniach tylko umówmy się, że w przypadku skali kampanii samorządowej to poza centralnymi sztabami poza największymi kandydatami z największych miast mam tu namyśli przede wszystkim mandatu na prezydentów miast to takie badania są niedostępne ze względów organizacyjnych finansowych to co można zrobić na poziomie takiego takiego kandydata do rad gminy przed kandydat do rady gminy powinien np. wiedzieć ile głosów potrzebuje, żeby wygrać wybory powinny wiedzieć jakich wyborców chce dotrzeć z terenie jest, w jakich np. osiedli powinien wiedzieć, jakie są najważniejsze punkty programu, jaki wizerunek własnej osoby chce budować, bo bardzo często pojawia się taki element, że kandydaci chcą zyskać rozpoznawalność i oczywiście to jest naturalny proces, bo z punktu widzenia dotarcie do wyborców rozpoznawalność jest warunkiem koniecznym, ale uwaga nie za wszelką cenę tutaj nie obowiązuje zasada sho w biznesu nieważne jak mówią ważne, żeby mówili wbre w pozorom nie obowiązuje taka zasada, dlaczego dlatego, że jeżeli zrobimy coś bardzo kontrowersyjnego głupiego czy wręcz po prostu bazujemy na pewne pewnych takich dziwnych skojarzeń np. daje każdemu to są hasła wyborcze albo Głosuj na mnie oddam się tobie w ich albo fobia pozycja nr 2 tak to sądy różnego rodzaju takie skojarzenia i oczywiście to fajnie brzmi, ale pamiętajmy o 1 rzeczy, że na końcu często nie pamiętamy, kto jest twórcą tego hasła tylko pamiętamy, że było takie hasło, ale albo pamiętamy, że był spot, na którym kandydatka się rozbierała kandydaci przebiera ktoś się nagrały w siebie com com bijącego pod prysznicem to są realne przykłady tak i to jest chęć zaistnienia na siłę teoretycznie wójt jest duża, ale czy to jest tak w związku z tym, bo z tego co mówi to ja mam wrażenie, że jeśli nie masz pomysłu takiego, lecz nie ma strategii taktyki, o których pan m. in. swej książce pisze to lepiej zachować się naturalnie to znaczy zrób coś co w co nie jest ani kontrowersyjny ani nie twoim zdaniem śmieszne tylko po prostu bądź rozmawiali z wyborcami dróg jakiś plakat z pójść na spotkanie i t d . że taka ta tak takie, że zupełnie naturalne rzeczy to jest to co pana zdaniem sprawdzi się najbardziej to się sprawdza tylko pod warunkiem, że to kampania rozpoczyna się odpowiednio wcześniej, że nie myśli się kampanijne 23 tygodnie przed wyborami czy nawet na 2 miesiące przed wyborami wykonawcy nam systematycznie przygotowuje się do wyborów, czyli teraz już dość późno, żeby cokolwiek zmienić jest rzeczywiście bardzo późno, żeby cokolwiek zmienić natomiast z punktu widzenia np. radnych, którzy sprawują mandat to to co jest istotne, gdy stała komunikacja nie powinni cały czas spotykać się z wyborcami prowadzić komunikację informować ich o swojej działalności np. zrobić takie roczne sprawozdania i wtedy nie będą mieli większych problemów z reelekcją natomiast, jeżeli ktoś myśli o tym za późno to wówczas właśnie wpada w taką pułapkę robienia czegoś bardzo kontrowersyjnego tu GM chciał 1 rzecz zaznaczyli, że czasami niektóre rzeczy niektóre kontrowersyjne pomysły czy pomysły na granicy dobrego smaku mogą się sprawdzić np. był taki kandydat na radnego, który nazywał się Łukasz Świątek Jan chciał w jaki sposób rozładować negatywne odium jego nazwiska zareklamował się hasłem jedyny kandydat z dziejami w tle hasło się akurat spodobało wygrał wybory i było kontrowersyjne było, ale można powiedzieć, że w, jaki sposób zagrał na poczuciu humoru natomiast niekiedy kandydaci wykazują też dystans do Boga czują dystans do siebie to jest jak najbardziej wskazane, chociaż to jest dobry omen dla młodego kandydata, który ma niewiele do stracenia natomiast z punktu widzenia już poważnego polityka to tutaj bym się ze stałego na ile można sobie właśnie na tego typu pomysły pozwolić, zanim ruszy kampania wyborcza to wielu kandydatów łamie sobie głowy i jakie tutaj hasło wymyślić hasło jest istotne hasło jest istotne natomiast ja bym nie przeceniał znaczenie hasła, bo jeżeli mamy tylko włącznie dobre hasło nie prowadzimy takiej dobrej komunikacji Lotos nawet najlepsze hasło na nie pomoże dobre hasło to jest takie, które wpada zapada w pamięć, która odwołuje się albo do wizerunku dlatego często kandydaci przedstawiają się jako uczciwi Scott skuteczni z doświadczeniem, jeżeli jest młody kandydat to często stawiana energia, bo nie może reklamować hasłem doświadczenie, jeżeli to jest kandydatury dąży do zmian chce np. walczyć z obecnym wójtem burmistrzem to n p . pojawia się hasło Czasna zmiany także nie ma też uniwersalnego hasła każde hasło musi być dopasowane do indywidualnych cech kandydata do, a jego doświadczenia wieku i tak da, a może trudność prowadzenia takiej kampanii polega także na tym, że to jest kampania może inaczej praca później już w samorządach jest weryfikowana na bieżąco w takim sensie, że z tymi samorządowcami się części jako wyborcy spotykamy mamy szansę się spotkać mamy szansę się spotkać w sklepie na stacji benzynowej na ulicy w kościele gdziekolwiek w szkole, odprowadzając dzieci i też obietnice składane przez tych samorządowców do muszą być przez nich uwzględniane, że dosłownie miesiąc 2 miesiące po wyborach mogą się spotkać ze swoimi wyborcami w jedno w przepraszam, ale do potrzeb to w ogóle nie zostało rozpoczęte no trudno oczekiwać wychowała tak trochę IS not ta kampania na szczeblu centralnym n p . do parlamentu daje pewne poczucie anonimowości i potem takiego odsunięcia od wyborców rzeczywiście, zwłaszcza małych społecznościach ludzie bardziej się liczą z tym co obiecała obie z obiecują natomiast warto zwrócić uwagę na zjawisko krótkiej pamięci i często kandydaci nie przywiązują kandydatów czy wyborców to znaczy ja myślę, że to jest krótka pamięć wyborców kandydaci liczą na to krótką pamięć jest zawsze doradzam kandydatom, którzy chcą rozliczyć swoich konkurentów wejście ich materiały wyborcze sprzed 4 lat, zwłaszcza jeżeli jest to urzędujący wójt burmistrz prezydent i rozliczyć się zapytajcie się panie prezydencie, dlaczego nie zrealizował pan tej obietnicy panie burmistrzu, dlaczego do tej pory nie udało się tak tego i tego zrealizować też jak wynajem najlepszy sposób rozliczenia skoro wyborcy o tym nie pamiętają to przynajmniej może jakiś sposób pozostali kontrkandydaci czy lokalne media powinny w jaki sposób prawo włączyć się w ten proces PSL to, że strategia taktyka strategia już zmienić jego taktyka jeszcze 2 tygodnie przed wyborami coś do tak tylko warto właśnie podkreślić, że nigdy nie jest tak, że ta taktyka jest rozpatrywana samodzielne, bo właśnie taktyka zależy od strategii przykładowo, jeżeli założymy, że chcemy dotrzeć do grupy 1824 lata, jeżeli byśmy nie wiedzieli, że do tej grupy chcemy dotrzeć też nie wiemy, jakim kanałem, jeżeli wiemy, że 18204 to w tym momencie dobrym pomysłem jest w aktywizowanie działalności na Facebooku z tym, że uznało to co obserwuję w tej chwili, że wielu kandydatów aktywizuje się w ostatnich tygodniach kampanii i to jest właśnie też pewien problem z innej zobaczymy, jakie będą efekty głównie z sprawdzą to sami kandydaci zostaną sprawdzeni przez wyborców bardzo dziękuję za rozmowę z dr Sergiusz Trzeciak specjalista ds. marketingu politycznego z Collegium Civitas autor książki drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory dziękuję bardzo dziękuję bardzo wizytę w studiu kampania do samorządów torowa do 16 listopada 8 już wcześniej, bo potem cisza wyborcza potem już tylko o wybory, ale znacznie wcześniej był już za kilka minut swój pierwszy program gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz o szóstej 458 poranek Radia TOK FM, na które zaprasza Dominika Wielowieyska o 1720 gościem Dominiki Wielowieyski będzie Janina Ochojska szefowa polskiej akcji humanitarnej o 1740 jeszcze kampania wyborcza Marek Lasota kandydat prawa i sprawiedliwości na prezydenta Krakowa po ósmej komentatorzy Agata Nowakowska Gazeta wyborcza Michał Krzymowski Newsweek i Piotr Zaremba sieci to po godzinie ósmej, a po dziewiątej na ekranie, gdzie magazyn gospodarczy zaprosił braci Głogowski więcej gospodarki, bo w dziewiątej, gdyby państwo mieli problemy z wprost z rozszyfrowaniem rzeczywistości, która nas otacza to po piętnastej prawda nas zaboli, na które zaprasza Piotr Najsztub kończymy pierwsze śniadanie w toku program przygotowała Małgorzata Buczyńska zrealizował Adam Maciejewski Marcin Wolski kłania się pięknie kolejny pierwsze śniadanie w toku jutro po piątej rano Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA