REKLAMA

Bp. prof. Marcin Hintz o Kościele Luterańskim w Polsce

OFF Czarek
Data emisji:
2014-11-06 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i ich z Cezary łasiczka programy Owczarek to państwo bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia gości do tej właśnie pomylił kolejności biskup profesor kpt Marcin, więc dzień dobry dzień dobry będzie pochwalony Jezus Chrystus w tym wozie wszystko dobre dotkniętego kapitana, ponieważ tego określenia nie używam to wówczas, gdy byłem kapelanem wiele lat temu także ksiądz biskup Marcin Hinc witam serdecznie radiosłuchaczy dobrze to widział tego, że Rozwiń » kapitana i pozostaje ksiądz biskup można, by rzec ksiądz z dziada pradziada, a właściwie z dziada dokładnie z tego drugiego z dziada mój dziadek rzeczywiście był duchownym ewangelickim mój tata stwierdził, że to nie jest jego droga ja poszedłem drogą swego przodka ich wstałem również duchownym ewangelickim w, a w Polsce ewangelików ubywa, bo w latach pięćdziesiątych, bo ich około 150  000 dzisiaj mniej niż połowa nieprawda nie ubywa ubywa przybywa teraz od mniej więcej 20 lat siła ustabilizowała także nie mówimy o ugotowaniu nie mówimy o wzroście, ale rzeczywiście możemy mówić o stabilizacji na tym poziomie 70  000 ewangelików na terenie całego kraju, ale wspak patrząc na lata przedwojenne czy zaraz po wojnie to rzeczywiście jest to ogromna ilościowa zmiana przed wojną było około 1 000 000 ewangelików w Polsce w tym luteran około 700  000 także dzisiaj jest nas 1 tego co przed wojną drugą światową, a zaraz po wojnie w wyniku tych zmian granic, jakie nastąpiły w wyniku porządku jałtańskiego na zupełnie zmieniła się struktura naszego kościoła z kościoła, który był gościem dużo no prawie milionowym stał się gościem Diaz porannym niewielkim porozrzucane po terenie całego kraju i tak właściwie pozostało, owszem, z terenu Mazur większość oczywiście osób wyjechała, ale w tych ośrodkach, w których parafie są od okresu powojennego nie zmienia się generalnie struktura, owszem, liczba poszczególnych parafiach się zmniejsza, ale tomu proces do lat dziewięćdziesiątych może mówić o stabilizacji w naszym kościele w o zmianie, kiedy luteranie się pojawiające się pojawia tak bardzo dziwnym kontekście jest publicystą Rzeczpospolitej Jakub Kowalski mówi miła odmiana po Małyszu mówiąc o Kamilu Stochu luteranin nie bez charyzmy, którego wiara nigdy nie pchała do zwierzeń no i ostatnio arcybiskup Gądecki, który mówił o liberalizm i weźmie w ciągłym liberalizować się i skomentował to taki sposób, że jeżeli będziemy się, jeżeli chcemy skończyć w protestantyzmie to możemy wszystko liberalizować wypowiedź skomentował także rzecznik Episkopatu Józef Kloch, który mówi ja pamiętam taki obrazek z Londynu kościół anglikański, czyli właśnie protestanckiej dziś na szkodę kościoła była zarośnięta trawą to wielki piątek wielki piątek przypomniał pan nikt nie przyszedł do tego kościoła jest kościół, gdzie właśnie Neeson nawet i biskupami kobiety, gdzie odeszło się od tradycji kościoła no właśnie ciasto się bardziej popularny nie może odniosę się tego pierwszego stwierdzenia, bo ono daje ewangelickiego ducha Adam Małysz oczywiście swoją religijność się nie obnosi, ponieważ nie uważa, że to jest coś na pokaz 1 z istotnych elementów ewangelicy zło jest, że wiara z życiem duchowym wewnętrznym i nie chodzi o to, żeby to obnosić przed innymi ale, żeby ich relacje z Bogiem i ja znam wiele akcji Adama Małysza na Śląsku cieszyńskim, gdzie wspiera kościół ewangelicki tylko oni potrzebują mediów kamer, bo w domu niepotrzebne on działa od serca z potrzeby, a nie robi to znów PR-owe, więc czy cieszy się Adam Małysz jest taką osobę, jaką jest podziwiam go i nieprawdopodobnie skromnego człowieka, który mimo ogromnych sukcesów czy nie stał się celebrytą, bo to jest w dzisiejszym świecie bardzo proste uganiać za kamerami, zanim sami tak dalej on pozostał człowiekiem wielkiej skromności wielkim zawodnikiem i człowiekiem, który dalej swoją pasję realizuje i dlatego bez wątpienia wiara w Boga jest ważnym impulsem dla jego działań także myślę, że redaktor chciały zrobić, ale Małyszowi przykrość tym słowem albo jakoś go ocenić, ale tak naprawdę dał mu piękne świadectwo tego jak można właśnie z wiary czerpać impuls do działania bez odnoszenia się tym także to jest coś bardzo wewnętrznego i wielu ewangelików i nie obnosi swoją wiarą staram się żyć zgodnie z zasadami swojej wiary, a nie, robiąc z tego etykietkę, które są im potrzebna dla mediów w polityce czy innych obszarach działania, choć od pozostałych wypowiedzi to niewiele biskup odniosę się odniosę się włoskim bardzo przykro, bo ja znam osobiście słabą greckiego jest zaangażowany w ekumenizm na terenie Poznania i myślę, że była to wypowiedź na potrzeby mediów pokazania w jakim kierunku kościół katolicki jako taki ma iść tylko niepotrzebnie włączył do protestantyzmu kościół katolicki ma prawo w Polsce realizować tak oni inną wizję swoją tylko po co wykorzystywać inne tradycje symbole jako metody walki, bo to co zostało to ukazane z anglikanizmu jest tak skomplikowany, że myślę, że ksiądz Kloch nie do końca rozumie anglikanizm, że wielki piątek o nie obchodzi w wielu miejscach tak jak my luteranie w Polsce obchodzimy to czy luteranie Szwecji to dla nas najważniejszy dzień oczywiście awans Kali Gandaki Wielkanoc i są kościoły w całej Europie, które zarastają o ubywa chrześcijan w pewnych regionach Jovanić jakiegoś spektakularnego przykładu jest moim zdaniem na miejscu, a ja też były w Anglii i zna kościół anglikański kościół bardzo żywy we wszystkich 3 tradycje, jakie tam są ci w tym High 3 proc 6 i w tym popularnym aucie to charakter bardzo charyzmatyczny ewangelikalnych i bardzo się rozwija kościół luterański zresztą do północy północnych części Europy bardzo blisko współpracuje z anglikanizmu i nie wydają się, żeby anglikanie z góry oczywiście czymś co przeżywa głęboki kryzys i budowanie kryzysu protestantyzmu tylko, dlatego że jest otwarty czy jak, które są nazwane liberalny jest chyba nieporozumienie nie rozumienie sytuacja ma miejsce w Europie, która generalnie się sekularyzacji sekularyzmu się kościół katolicki we Francji proszę zobaczyć w Niemczech to samo tam też nie ma tłumów w kościołach to są procesy, które do nas docierają do Polski w takim stopniu, ale tam są nieprawdopodobnie silne i w, zwłaszcza na obszarze Niemiec kościół ewangelicki z po prostu bardzo silnie w kościele rzymskokatolickim w kierunku refleksji na temat procesu sekularyzacji innych i próby przeciwstawienia się nim z żywą wiarą, która jest związana z nowoczesną, a nie zamykającą się w bastionach średniowiecznych żali się z liberalizmu rozumiemy dostęp do biskupów to ja jestem za liberalizmem, bo do biskupów rzymskokatolickich bardzo trudno się dodzwonić nie w ogóle czy publikują swoje numery telefonów, a n p . do księdza biskupa jest niezwykle łatwo zadzwoniliśmy do parafii odebrał ksiądz biskup wózek historia, którą można opowiadać nikt nie wierzy, ale taka, że taka jest rzeczywistość taka jest oczywiste byśmy goście diaspory rzeczywiście, gdy mu sekretarz wikariusz wykonuje inne czynności odbieram telefony i niewiele w tym żadnych problemów także jestem dostępny dla swoich parafian, którzy mają mu telefon komórkowy państwo też od razu przekazałem uważam, że po to, jesteśmy, by służyć przede wszystkim swoim wiernym, ale w drugim punkcie, żeby wykonywać misję społeczną mamy taką właśnie jako biskupi szczególne zadanie reprezentować kościół na zewnątrz, a nie zamyka się właśnie bastionach sekretarzy kalendarze terminów dlatego jeśli jest tylko zaproszenie z różnych mediów staramy się w miarę możliwości czasowych oczywiście odpowiadać ścieżką śmieszy spotkać 2 tygodnie temu wypadami inna uroczystość nie mogą po prostu był pogrzeb, ale to nie wynikało z tego, że nie chciałem spotkać po prostu są rzeczy, które są priorytetowe, a potem oczywiście staramy się na wszystkie możliwe zaproszenia reagować i przyjmować od tych zagrożeniach też będziemy rozmawiać, a także o współpracy z kościołem rzymskokatolickim rozważy 15 zlotemu miał miejsce podpisanie takiej umowy o współpracy byśmy powiedzieli to może za dużo powiedziane o współpracy profesor przerwać wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu nie jest formą umowy, lecz aż aktem wskazującym na pewne wspólne rozumienie prawd, które w szesnastym wieku doprowadziły do podziału Zachodniego chrześcijaństwa, dlaczego nie jest umową, ponieważ nie przynosi żadnych konsekwencji ze strony, iż świata luterańskiego podpisali najwyżsi przedstawiciele rady federacji luterańskiej ze strony kościoła katolickiego nie podpisał jednak tego papież są z naszej strony było o takim wielkim oczekiwaniem podpisał tylko przedstawiciel Watykanu sekretariatu ds. wspierania jedności chrześcijan się bez nazywa i niestety nie poszły żadne następne działania, które spowodowały jakiś przełomowe chwile w tym dialogu luterańska rzymskokatolickim toyoty dialogu więcej po informacjach także my o wyzwaniach z jakimi kościół luterański się wzmaga w dzisiejszych czasach państwa UE gościem jest biskup prof. Marcin Hinc niedawno odznaczony medalem komisji edukacji narodowej gratuluję dziękuję bardzo to Cezary łasiczka programy Owczarek państwo moim gościem jest biskup prof. Marcin Hinc pytam raz jeszcze no właśnie ekumenizm pewne wspólne na wspólne patrzenie być może powrót do zjednoczenia czy nie jest to trudne w dobie, kiedy wciąż dokumentem ważnym jest deklaracją dominus Jesus czy taka deklaracja, która mówi to właśnie wszyscy jesteśmy braćmi, ale to my mamy rację naczynie w rozpoczniemy od definicji ekumenizmu, bo to jest chyba najważniejsze jak i jakie mamy oczekiwania wobec ekumenizmu jeśli ktoś rozumie, że dokument jest ruchem, który doprowadzi do rychłego instytucjonalnego łączenia kościołów chrześcijańskich to znaczy, że jest w błędzie i nie rozumie procesów, które mają miejsce być może tak dał się bać się do 7080 takie były nadzieje, że uda się ją w jednych od początku jednych podporządkować, a drugim i tak chyba był wizja Watykanu przez długi czas, że rozumiano to, że protestanci naprawią błędy zrozumieją wtedy to będzie ekumenizmu jak uznają zwierzchność papieża doświadczeń lat dziewięćdziesiątych pokazało, że nie tędy droga i wydawało się, że dążymy do pewnego porozumienia na płaszczyźnie duchowej modlitewnej szukamy tych punktów stycznych wspólnych, gdy nastąpiło wielkie otrzeźwienie, jakim był dokumentem Rosja 2002 roku, które ma dla nas ewangelików był czymś zupełnie niezrozumiałym był powrotem tak naprawdę do przed sobą rower i wizji kościoła wizję ekumenizmu, że jest kościół możesz przez kościół prawosławny, a pozostały do kościoła tak wspólnotę trywialne, które coś tam jest może z kościoła, ale tak naprawdę są one dalekie i powrócono do tej nomenklatury braci odłączonych jest też White nomenklatury brat odłączony to znaczy, że go z założenia gorzej traktuje strach jako partnera dialogu ekumenicznego w nasze rozumienie ekumenizmu zakłada, że w istnieją kościoły nie szukamy powodów, dla których nastąpiły już amen może szukamy powodów, ale nie szukam przede wszystkim zła w tym, że nastąpił podział kościoła jest z sąsiadami jest wynikiem ludzkiej grzeczności nasze niedoskonałości ambicji, który miał miejsce w przeszłości i które tak szybko nie da się przezwyciężyć, ale staramy się traktować po partnersku i prawosławnych i katolików i anglikanów i inne ewangelikalnych ruchy protestantyzmu wiedząc, że duch Święty działa w każdym kościele dlatego nazywanie innego kościoła wspólnota węgla dialog jakimś ułomnym kościołem no jest na pewno nie właściwą drogą niedawno zakończył się synod niektórzy sosnowym rozczarowani, ale nie mówię to w sądzie w Rzymie mówię o synodzie w Bielsku-Białej, który odbył się w dniach siedemnastego do 19 października niektórzy są rozczarowani tym z lodem, dlatego że kwestia kapłaństwa kobiet dopiero powróci w jesieni przyszłego roku dzienne już one pojęcie kapłaństwa to taka mała uwaga używamy będzie ordynację ordynację tak tak od nas dla niej wyświęcenia na duchownego czy dyskusja na temat ordynacji kobiet na urząd prezbiterium, a trwa od wielu lat mamy ordynację w kościele luterańskim nacji na diakona mamy 1 urząd w 3 posługa jak to definiuje nasze prawo kościelne czy jest posługa diakona prezbitera biskupa i na dzień dzisiejszy kobiety są ordynowane tylko na ten pierwszy stopień 3 ten pierwszy rodzaj posługi, czyli mają od nas jako maską biskup kościoła zaproponował, by za rok odbyła się poważna debata na plenum na forum synodu poprzedzona dyskusjami w diecezjach ja myślę, że to jest dobra procedura dobry sposób na tym polega na dane w kościele ewangelickim, że dyskutujemy od dołu w parafiach diecezji, by potem przedstawić wnioski z tych dyskusji na forum plenarnym, jakim jest synod najwyższa władza lokalnego krajowego kościoła zrzucanie wszystkiego na karby synodu nagle byłoby błędem i mogłoby wywołać pewien niepokój właśnie na dole, że to nad jednak samej góry spadało wie, że się parę osób dyskutuje o tym co nas dotyczyć będzie miało konsekwencje bardzo szerokie również ekumeniczna wielu dyskutantów podejmuje ten temat, że nie żyjemy właśnie jakiś próżni, ale żyjemy jako gość diaspora walne mniejszościowy jest naszym ekumenicznej partnerami i musimy też przemyśleć jak miasto to skutki konsekwencje bowiem, że właśnie w kontekście wypowiedzi chociażby arcybiskupa Gądeckiego dla wielu duchownych hierarchów rzymskokatolickich sprawa ordynacji kobiet na duchownych jest czymś bardzo bolesnym, więc musimy zastanowić się na wielu płaszczyznach czy jesteśmy w stanie wprowadzić ordynację kobiet i przyjąć wszystkie konsekwencje komisja ds. ekologii konfesji, której przewodniczy już dość dawna stwierdziła niemal jednogłośnie, że nie widzimy teologicznych przeszkód w kierunku ordynacji kobiet, ale widzimy kontekst społeczny, w którym żyjemy i kontekst ekumeniczny i trzeba przeprowadzić długotrwałą mądrą debatę na ten temat, ale jeżeli chodzi nam to kwestia in vitro to kontekst społeczny jest podobny, a jednak kościół ewangelicki moim zdaniem to koszalińskie rzeczywiście w 13 i samotne poniesienie kosztu synod przy 1 głosie wstrzymującym przyjął projekt przygotowany również przez komisję ds. ekologii konfesji na temat in vitro, który różni się od stanowiska kościoła rzymskokatolickiego, ale tutaj mieliśmy już długoletnie doświadczenie innych kościołów ewangelickich i główny nurt protestantyzmu patrzy na pewne kwestie bio etyczny jednak zdecydowanie inaczej niż kościół rzymskokatolicki, więc uważaliśmy, że w tym wypadku musimy dać świadectwo naszych przemyśleń naszej wizji naszego stosunku do in vitro, gdyż takie były, ale oczekiwania naszych parafian naszych duchownych i oby to chowanie głowy w piasek, ale tutaj w wbre w pozorom w kwestii ordynacji kobiet nie ma jednomyślności kość jest podzielone i 3 g to bardzo poważnie bardzo podzielone w tej kwestii i nagłe głosowanie kolejne głosowanie już wielokrotnie głosowano sprawa ordynacji kobiet na forum synodu mógłby tylko o takim medialnym zagraniem znowu, którego niekoniecznie chcemy dlatego myślę, że to co nastąpiło nas nadzieje bielskim i jest bardzo mądrym krokiem w kierunku dyskusji to nie chodzi o to by przesuwać termin możliwa żadna z Radzynia może od nas kobiet ale by przekonać jeśli jest taka Wola w kościele do tej tego działania jak najszersze kręgi i da się powiedzieć tym, które są temu przeciwni, a więc w czasie te dyskusje trwają tak jak ksiądz biskup wiele różnych szczeblach na początku października w Świętochłowicach z śniadanie doroczne śniadanie dla kobiet diecezji katowickiej, które dyskutowały o samym miejscu w kość zbiera się również tutaj pomysł jest taki, że i oddał je od góry trwają debaty i później to wszystko to także na tym polega Ewa Bilicka synodalnej, że dyskutujemy szukamy tego co najlepsze jest zgodne wszystkie z Bożym słowem, bo zasada sola scriptura nas obowiązuje jesteśmy w tle z niej dumni ale, cośmy ją objęci, by szukać w Biblii w ME nauce biblijnej impulsie naszych działań, które są zgodne z biblią i próbują ten język Biblii przetłumaczyć na współczesny przekaz przekazać ówczesnemu światu ruskim orędzie o usprawiedliwieniu konsekwencje tego orędzia o usprawiedliwieniu z łaski przez wiarę i by ten kościół, który typowany przez Chrystusa jak najlepiej służył w danym czasie w danej społeczności za 3 lata okrągła rocznica, bo 500 lat, ale 31 października obchodziliśmy święto reformacji dokładnie tak są dziś wydarzenia są przygotowane na to 500 lecia przez jakiś czas działał komitet główny komitet centralny obchodów jubileuszu reformacji powołany przez synod z, który nie do końca potrafił sobie poradzić z formułą centralnych obchodów jubileuszu reformacji i później na basen biskupa kościoła na forum synodu zmieniliśmy formułę przygotowań do reform ma do jubileuszu reformacji do reformacji 2017, przedkładając główny ciężar obchodów na płaszczyznę diecezjalne, czyli tak jak, bo pierwotnie reformacji chcemy nadać lokalnym obchodom święta reformacji czy regionalnym najwyższych charakter i obchodom centralnym w Warszawie nawet takie miejsce spajające to wszystko co od dołu będzie wykonywane najwięcej ewangelików, że na Śląsku szturm na Śląsku cieszyńskim wydaje się, że to będą to główne obchody o największym takim masowym charakterze, gdy obchody regionalne w innych diecezjach jak coś Polskę wielkopolskiej jestem biskupem będą miały nie tak bardzo spektakularny charakter nie będziemy wynajmować stadionów czy wielkich hal i robić wielkich takich uroczystości tego typu podsuwanie nam, że w naszym duchu nie w duchu reformacji, by zrobić z tego jakiś wielki medialny show, ale chcemy przede wszystkim dać impuls do przemyślenia roli protestantyzmu w świecie na temat naszej tożsamości ewangelickiej i najbliższy synod diecezji pomorsko-wielkopolskiej, który będzie miał miejsce już w najbliższą sobotę 8 listopada będzie właśnie poświęcone tej problematyce przygotowani do jubileuszu reformacji po pierwsze, czy możemy ten jubileusz obchodzi ekumeniczne to jest dla nas bardzo ważne, ponieważ wiemy jak powstał ewangelicy z my w wyniku podziału Zachodniego chrześcijaństwa w tym postać pytanie czy reformacji jako taka miała wpły w na zmianę również duchowość kościoła rzymskokatolickiego my uważamy, że tak i będziemy starali się z patelni z katolickim również jak najwięcej, lecz impuls do dyskusji na temat roli reformacji w kulturze Europejskiej w dziedzictwie europejskim w Gdańsku tak chcemy to zorganizować właśnie to dziedzictwo kulturowe protestantyzmu jak najbardziej ukazać w postaci dużej wystawy wspólnie z muzeum Narodowym muzeum historyczne miasta Gdańska, by pokazać ludziom, którzy żyją w mieście, które kiedyś było niemal 100 % protestanckie w 90 % dzisiaj jest zupełnie odwrotnie jak wielki wpły w miała duchowość protestancka na rozwój tych właśnie środków jak chociażby Gdańsk Toruń Elbląg, gdzie protestant właśnie się zapisał przez wiele wieków Cezary łasiczka program Owczarek studio biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej i wykładowca szczecińskiej Akademii Teologicznej w Warszawie przed formacja nie mówiliśmy, że inne stanowisko polskiego kościoła luterańskiego różni się stanowiska kościoła rzymskokatolickiego, jeżeli chodzi o in vitro, a co z kwestią aborcji eutanazji w kwestii aborcji nasz kościół sformułował stanowisko w 1991 roku, wskazując na zło, jakim jest aborcja jednocześnie wskazują, że kościół nie jest tym organem, który powinien wkraczać w sferę państwową, czyli w sferę, zwłaszcza penitencjarnym uważamy, że zdaniem kościoła jest wychowywać w kierunku świadomego macierzyństwa stąd w kościół ewangelicki nie jest przeciwny środkom antykoncepcyjnym uważamy, że środki antykoncepcyjne są przede wszystkim sposobem, by świadomie kształtować swoje macierzyństwo swoje życie seksualne i tym samym są najlepszą drogą zapobiegania aborcji i budowanie świadomości odpowiedzialności ZAZ wszelkie działania człowieka w tym sfery seksualnej powinno być zadaniem kościoła, a nie dążenie do tego, by karać tych, którzy na taki tragiczny akt jak aborcja muszą się decydować czy ktoś decydować chodziło nam wtedy i przejęć o konteksty osób, które są kobiety są zgwałcone, które nie są w stanie wziąć tego ciężaru urodzenia dziecka jeszcze karanie takiej osoby podwójnie byłoby czymś no i nieludzkim stąd uważamy, że polskie ustawodawstwo, jakie jest jest pewnego rodzaju kompromisem i mądrym kompromisem, ale czy trzeba w Polsce brakuje to edukacji seksualnej taki mądry Duka seksualne to uświadamia, że radosne seksualne może nieść ze sobą ciążę, a więc trzeba ze swoim ciałem swoją cielesnością swym popędem seksualnym odpowiedzialnie postępować, gdy 5 lat temu dobra i eutanazji eutanazja to on z pracuje nad dokumentem dotyczącym eutanazji jest to już wiele lat jestem 1 z członków komisji przygotowującej dokumenty i mamy z tym ogromne problemy bo wielu wpadkach i trudno zdefiniować samo eutanazję określić jej obszary oczywiście definiować bardzo naukowo czynna bierna z wspomagana nagana tak jej tak dalej odstąpienie od uporczywej terapii terapii ale gdy jest to taki konglomerat, do których są bardzo poważnie podejdzie, więc nie chcemy na kilku stronach napisał, że jesteśmy przeciwni eutanazji, bo to na tym polega niektóre kraje poszły bardzo daleko w tym Holandia Holandia i również kościół ewangelicki w Holandii wydał taki dokument mówiący o duszpasterskim towarzyszeniu mu przy eutanazji, czyli kościoła od takich nie popiera eutanazję i nasz kościół też nie popiera eutanazję to chcę bardzo wyraźnie powiedzieć, ale próbuje zrozumieć osoby, które dokonują tego towarzyszy im duszpastersko tamta procedura liturgiczna stowarzyszenia osoby, która jest poddawana eutanazji, o ile jest o eutanazję świadoma jeszcze, więc te doświadczenia z list innych kościołów i tradycji zbieramy odnosimy się wszystkim do kościoła one blisko luterańskiego w Niemczech, które jest zdecydowanie przeciwne jakimkolwiek dopuszczenie eutanazji jestem bardzo radykalny i współdziała z kościołem rzymskokatolickim, ale też jej nie chcemy z ograniczy się jedynie do eutanazji, ale chcemy przede wszystkim pokazać, że zadaniem chrześcijan jest towarzyszenie osobom umierającym i stąd chcemy wesprzeć ruch hospicyjny, bo bardzo łatwo powiedzieć też przeciwni eutanazji i inni więcej nie zrobić, ale jeśli mówimy są przeciwni eutanazji to chcemy, by pokazać co osoba, która jest w stanie terminalnym jest potwornie cierpiąc ta może uzyskać społeczeństwa, jaką pomoc ich co może są od kościoła do towarzyszenia umierającym jest chyba tym ważniejszym problemem niż ta część dotycząca samej eutanazji, gdy mamy zgodność, że banki z panem życia to podkreślamy, iż w dokumencie dotyczącym aborcji e-booki z panem życia i w dokumencie potwierdza poświęcone in vitro i w dokumencie przygotowanym to nas też chcę podkreślić to, że nie my jesteśmy panami przychodzimy na świat Zwoli Boga i również z jego woli powinniśmy z tego świata odchodzić 5 lat temu kościół luterański Szwecji jasno, że generalnym zdecydował się Boga chwalić związkom osób tej samej płci, a w Polsce w Polsce szczerze mówiąc nie ma dyskusji na ten temat na forum synodu jest próba stworzenia dokumentu od kilku lat dotyczącego homoseksualizmu w stosunku do homoseksualizmu i ich nie uzyskuje ten dokument większości w synodzie, więc to nie jest główny nurt dyskusji się powiedzieć naszym znajdzie uważam, że kwestia eutanazji jest dzisiaj ważniejszą sprawą, by wypracować taki dokument poważnie również kwestia, że oni innego formatu, ale ordynacji kobiet z 1 w tym czasie pochylić w kwestii homoseksualizmu mamy z tym problem, bo z 1 strony mamy tradycyjną egzegezy biblijną, która wskazuje, że homoseksualizm potępiane przez siebie z drugiej strony współczesne hermeneutyki Ka pokazuje, że tak naprawdę to forma homoseksualizmu, który mówi Biblia jest w inną formą spada raz, a przede wszystkim od treści odnoszą Apostoł Paweł z inną formą niż współczesne związki homoseksualne oparty na miłości, więc to jest cały ogromny zestaw zagadnienie, które należy potraktować jednostki jak najwyższą starannością in nie chcemy na fali mówić, że jesteśmy albo całkowicie przeciwni homoseksualizm mówi i potępiamy homoseksualistów jako osoby, lecz potępiamy homoseksualizm, bo to się do po bardzo doskonale wpasował w stan kościoła rzymskokatolickiego w tej materii i nie chcemy też podąża za tym najbardziej liberalnym kościołami luterańskim, które tak aprobaty nie odpowiedział za homoseksualizm, a więc tutaj się wydaje, że jest to zjawisko, które w sferze kulturowej jest coraz bardziej obecne i trzeba poważnie tego podejść, ale jak mówię poprzez perspektywę lektury Biblii i wykształcania się w Biblię i fabia ma na ten temat do powiedzenia sobie zdać sprawę, że te słowa, które w tej chwili mówię przez konserwatywnych luteran będą z naszego kościoła również będą bardzo źle odebrane, bo dla sporej liczby ewangelików jest jasny zapis biblijny, kto potępia homoseksualizm, ale wtedy również możemy dyskutować ordynacji kobiet, bo też ona jest zbił je absolutnie niedopuszczalna skoro, więc traktujemy Biblię jako coś co mówi o człowieku w pełnym kontekście, który stał powiedziane w kontekście kultury tamtych czasów i również jeśli spojrzymy na seksualność i jaka z Biblii mamy do czynienia najpier w wcale nie zmagam ją tylko osób z poligamii mu czas próbowano poligamię Starym testamencie, kto o tym, też wyparte przez nogami nie to to już powinno dać domyślenia, że w tej kwestii nie wszystko jest jednoznaczne kiedyś analizował ksiądz biskup realizację lub łamanie wolności sumienia sił zbrojnych i reggae tak byłem kapelanem wojskowym miałem doświadczenie jak wtedy jeszcze w wannie z poboru brałbym w okresie, gdy armia była armia poborowa będą mieli z tym problem, gdy było powiedziane rozkaz idziemy na msze i co taki żołnierz ma zrobić jest rozkaz to musi iść, mimo iż jest to niezgodne z jego formą wyznawania i nie, mówi że jej branie udziału przez Anglika mszy katolickiej jest czymś niedobrym przez, jeżeli wdanej miejscowości nie ma dość ewangelickie oczywiście powinien pójść do innego kościoła chrześcijańskiego, ale przymuszania kogoś do określonych działań religijnych nie jest czymś właściwym dzisiaj armia jest armią zawodową i żołnierz mam nadzieję, że jeśli obrażą tego Super, ale przychodzi na godzinę siódmą do pracy o 1530 tej pracy wychodzi poza gościem oczywiście okresami jest na poligonie, ale mieszka w swoim domu nie jest oferowany to zupełnie zbita sytuacje także uwagi, które o miał miejsce do na temat wolności sumienia lata dziewięćdziesiąte na lat dwutysięcznych dzisiaj się zdezaktualizowały i na tę problematykę spożyć zupełnie inaczej niż jeszcze 2 ważne kwestie sąd kwestia nikt nie, z którymi zmaga się kościół luterański w Polsce mówi o ordynacji kobiet mówiliśmy o Neuce i eutanazji jeszcze mieście z takimi, jakie kwestie tematy dzielą się w czymś w na pewno w pragmatykach Grzęda 19 listopada w Cento kościół będzie miejsce konferencja poświęcona dokumentowi do federacji luterańskiej na temat przemocy w rodzinie cały ten problematyce genderowej, czyli relacji między mężczyzna kobietom tak naprawdę między płcią kulturową, której mówimy obciął biologiczną na ile te 2 wymiary są wspólne na ile tak naprawdę nasza młodzież kształtowana przez kulturę dotychczas wydawało się, że pociech determinowana przede wszystkim przez biologię dzisiaj wiele badań pokazuje, że to są pewne wzorce kulturowe, które nam są narzucane 3, które wraz z danych dlatego gdy wydaje się, że poważne podejście do tego zagadnienia jest też wielkim wyzwaniem to logiczne wielkim wyzwaniem kościołom i mam nadzieję, że podali konferencji będzie mieć też okazję porozmawiać niestety nie będę brał w nim udział, a inne lekarz kolejnego biskupa uda się myślę, że bez problemu w Dziwnowie bardzo dziękuje biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorskiego wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie był państwem gościem bardzo dziękuję księdzu biskupowi jak jest pan redaktor bardzo dziękuję zaproszenie dziękuje słuchaczom i życzę wszystkim refleksji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA