REKLAMA

Czy praktyka pokazuje,że trzeba zmienić Konstytucję? Dr Ryszard Piotrowski w rozmowie z Maciejem Głogowskim

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2014-11-11 19:00
Czas trwania:
20:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 196 Maciej Głogowski im teraz jest dobry wieczór Lu naszym gościem jest Rozpondek Ryszard Piotrowski Uniwersytet warszawski, a rozmawiać będziemy Home PL konstytucji to książkowym powiedziało konstytucja o prawie o ustawach o ewentualnych potrzebach zmian inne, jakie mogłyby w Polsce 3, jakie moglibyśmy nie zmiany wokół Ustroniu ustrojowych w takim powiedział sobie za za zafundować dobry wieczór kandyduje ciupagą w Człuchowie i ich pan pozwoli, jakbym chciał zacząć Rozwiń » od rzeczy, która nie jest taka przynajmniej terminowo najbliższe dni mój realizacja alem temat, zostawiając na chwilę na boku jedenasty z listopada w niecce za niecały tydzień w Polsce będą wybory samorządowe zawsze dąży to absolutnie nie jest najważniejsze co obiecują sobie myślę, ale mam taką refleksję wydawało mi się, że wtedy, kiedy w Polsce był czasem już sygnalizowany przez wcześniejszych samorządowych wyborach temat potrzeby ewentualnego ograniczenia liczby kadencyjności prezydentów miast wydawało mi się, że to jest przedziwna konstrukcja myślowa, żeby ograniczać skoro ktoś tych kandydatów albo urzędujących prezydentów zbierana kolejną kadencję to znaczy my w kolejny w miastach skoro to robimy to należy, że co znaczy, że chcemy im nie należy być może w to ingerować, a potem inne odrobiłem taką lekcję kim była akcja tutaj w radiu TOK FM usłysz swoje miasto już pojeździli po całej Polsce byli w różnych miastach my i tam my organizowaliśmy debaty z kandydatami na prezydentów jak już słuchają się z tych kandydatów to co chcą powiedzieć swoim mieście i w to jak prezentują się ci prezydenci często, którzy już sprawują urząd 12 albo 16 lat biją się czwartą albo czasu na piątą kadencję TSUE wniknąć w imprezie słyszałam wszystkich to pomyślałem sobie, że może rzeczywiście to jest koncepcja Warta rozważenia ten temat zresztą powrócił w debacie i chyba w tej w tej w tej kampanii wyborczej w najsilniej były sygnalizowane, że być może już potrzebne było też były 2 kadencje, a teraz już jest po trzeciej za 4 lata będzie po czwartej, więc sąd może tego wracać wracać no i pytanie czy to właściwie mieściłoby się w polskich realiach żeby, żeby takie wymuszone taką wymuszoną zmianę jednak przeprowadzić prezent, który sprawuje funkcję w mieście 8312 lat jednak jednak musi już ustąpić mieć przerwy co najmniej przerwę jeśli nie zakończyć tę misję, gdy to jest kwestia pewnego kompromisu między zasadą rotacji generalnie rzecz biorąc, a zasadą kontynuacji tutaj na rzecz zasady rotacji wypowiadane jest już bardzo dawno Andrzej Michalik to on swoją strzelanie w argumentowały one na rzecz tej zasady Jona w pewnym zakresie znalazły odzwierciedlenie n p . w ustach Stanów zjednoczonych w Gnojniku na sól prezydent Rzeczpospolitej może być ponownie wybrany tylko raz natomiast, jeżeli chodzi o wprowadzenie tego rodzaju rozwiązania, którym pan wspomniał to mnie to jest oczywiście, bo możliwe, ale trzeba mieć pewność co do 1 mianowicie co do tego fakt, że warto ograniczać tę wolność i wyborców mianowicie tę wolność, która polega na tym, że oni mogą popierać konkretną osobę przez bardzo długi czas i mniej może się oczywiście również zdarzyć, że nie będzie chętnych w to kandydowanie w swoje listy każe mi się w głowie rozwiązał już szans on jest naturalne to zresztą można było obserwować patrząc na NATO jak komisja Państwowa Komisja Wyborcza pokazywała, iż listy kandydatów, że mogą być takie miejsca, gdzie nie będzie chętnych na nowego burmistrza wójta poświęcenie to może być taki mechanizm ograniczenia wprowadzić tam, gdzie on najbardziej rzuca się włączyć w dużych miast Chiny w odpowiedzi od 100  000 czy 200 nawóz tytoniowy może Suns od 100  000 powyżej 100  000 mieszkańców jest zasada, która mówi, że urząd prezydenta czy funkcję prezydenta można spróbować x 23 kadencji dużych miastach tak byłoby to konstytucyjnie w ogóle możliwe takie uzasadnienie było zróżnicowane na poziomie ustawowym n p . z reguły wyborcze w odniesieniu do wyborów rad gmin w zależności od wielkości to były wybory większościowe proporcjonalne tutaj, więc można, by przyjąć, że wielkość tej aglomeracji jest właśnie taką cechą relewantną, która uzasadnia różnicowanie reguł nie znaczenie dużych miast jest coraz większe one stają się takim partnerem dla państwa nie no i są niezwykle atrakcyjne politycznie nie tutaj, więc 3, a zwłaszcza, żeby zapobiec 3 o ewentualnej stabilizacji władzy ze wszystkimi tego konsekwencjami również negatywnymi można, by to rozważać zawsze jednak warto pamiętać, że ta druga kadencja mogłaby być słabsza, a jej, jeżeli nie obawiamy się tego na poziomie państwa to może nie należy się obawiać się na poziomie słabszy słabsza tym sensie, że prezydent nie ma już coś, o co walczyć prawda jest sprawa jest przesądzona 2 kadencje koniec natomiast mówić, że wtedy właśnie może walczyć o miejsce w historii właśnie natomiast zawsze pozostaje ta perspektywa dla nas 3 głów niekoniecznie uchwytna mianowicie to miejsce w historii ewentualnie miejsce w polityce ogólnokrajowej czy Europejskiej, bo to są stoją otworem, których nie możemy zapisy konstytucji nie wszystko możemy zapisać w konstytucji, gdybyśmy tam wszystko zapisali to ona byłaby niezmiernie wielką księgą, a jak u nas jest obszerna obszerna, bo Hess opowiada w gnie w powszechnej historii nikczemności, że było kiedyś cesarstwo, w której stworzono mapę, która w każdym punkcie pokrywała się z cesarstwem no i oczywiście popadła w ruinę, więc konstytucja musi być taką nie ma po niezbyt dokładną to może dobrze w swoim ostatnim wierszu Wisława Szymborska mówi lubię maty dokładnie w nie pokazują rzeczywistość rzeczywistej tylko taką pokonaną konstytucja jest trochę tak urlopu, a skoro już padło to z prawami niż dotyczące n p . z wyboru prezydentów dużych miastach, gdybyśmy zeszli do konstytucji to nam czy w naszej konstytucji mnie dostrzega pan dziś na potrzebę tego typu zmiany to znaczy czy dziś w obszarze instytucji państwa czy urzędów, ale ich zapisów konstytucji ujawniła nam się potrzeba jakichś pilnej korekty czy to zupełnie innych dziedzinach raczej ewentualnie przyszłoby nam tę konstytucję zmienić w tej konstrukcji instytucjonalnej trzeba by albo zmieniać niewiele praktycznie wyłącznie zmieniać niczego albo zmienić wszystko czasem trzeba zmienić wszystko, żeby zostało po staremu i są takie zmiany konstytucji, który na tym właśnie polegają w inny, ale jeżeli mu nie decydujemy się na zmianę całościową modelu instytucjonalnego na czym żona miałaby polegać na wprowadzeniu systemu prezydenckiego to oczywiście nic nie da, bo prezydent nie ma czarodziejskiej różdżki i nie jest w stanie odkryć przed nami ukrytego skarbu także nie jest w stanie odmienić sumień i 33 ludzkich na tyle, żeby konstytucja ma ona być lepiej realizowane, więc 3 zmiany nieistotne mniej zasadnicze, ale ważne np. dotycząca odpowiedzialności konstytucyjnej w ten mechanizm u nas w ogóle nie funkcjonuje może nie mieliśmy potrzeby jego testową Ależ mamy w ramy posiada tylko, że nie mamy urządzenia, ponieważ urządzenia, które w konstytucji w jest ono mniej jest dość pozorne w ono powierza przekazuje politykom sądzenie polityków no to taki mechanizm może rządzić tak, żeby garaż stanął przed Trybunałem stanu koniecznie koniecznie z Marią Watras poważnych poważnie no teraz to pewnie nie będzie oczywiście realistycznie rzecz biorąc możliwe, ale przecież państwo poniosło ogromne straty w nos z uzasadnienia projektu rządowego dotyczącego zmian w OFE dowiedzieliśmy się, że to są wielomiliardowe straty w dni ci, którzy te reformy promowali w nie ponieśli żadnych konsekwencji przeciwnie przyjąć, że to było złe czy jest dobra tak, jeżeli są straty to trudno w jego polityczne są konsekwentni politycy mają swoje powody, żeby nie dostrzegać tego mechanizmu, ale konstytucja powinna utrudnić im przechodzenie do porządku dziennego n p . nad uchwaleniem ustaw, które przechodzą przez parlament 2 dni, a mogą spowodować straty wielomiliardowe, czyli pan chciał, żebyśmy złamali ruch wprawi w konstytucji tę niepisaną umowę, która między płytkami jest, że nie krytykujemy się zwalcza ma do pewnego stopnia, że czynie robimy sobie szkody, która później może być szkodą dla Stali także zdarzały się przed Trybunałem, żeby nas nie postawiono przed tym właśnie to funkcjonuje nie tylko gustów nie twierdzę że, gdzie indziej Tosię nazywa Olmerta to znaczy taka właśnie spolegliwość, która jednak jest dla użytkowników konstytucji to i użytkowników państwa niesłychany dolegliwe, a ponieważ jak ona i młodsze coraz nowe perspektywy psucia prawa w wielu dziedzinach i tym samym także psucia państwa ale, żeby być może być może państwo, którzy na co dzień ni mniej interesują się tak bardzo, ale to oni stroną mułem publicznego życia, jakim jest ta odpowiedzialność najwyższe konstytucyjne to też dodam, że działa komisja odpowiedzialności konstytucyjnej co więcej ona ma czas nad czym pracować, bo tam się pojawiają to tu nawet w tej kadencji Sejmu ona nie była bezstronna komisja tylko rzeczywiście tego dopełnienia przez co takiego formalnego przejścia w tym wyższy poziom, ale nie mamy to w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach jest coś jest dziewiętnasta 18 po informacjach zapraszamy na kolejną część popołudniowego programu Radia TOK FM to jest popołudnie Radia TOK FM naszym gościem wciąż jest pan dr Ryszard Piotrowski konstytucjonalista Uniwersytet warszawski raz jeszcze dobry wieczór na dobry wieczór panie doktorze my rozmawiamy o ewentualnych potrzebach zmian konstytucji i chciałbym zostawić samych my i urzędy instytucje, a można, by powiedzieć poznać techniki miękkich z miękkiej stronie albo właśnie takiej, która być może wymaga dużo głębszych zmian nie jest ten obszar dotyczący nas regulowany w konstytucji, który być może wymagałby doprecyzowania jak z nim, bo na tym pewnie miały polegać zmiana i tak tutaj 1 rzecz Łódź zasługuje na to, żeby ją powiesić mianowicie nie zmiana konstytucji nie może być celem samym w sobie nie nie może być podporządkowana interesom polityczna opon przed tym wszystkim, o czym mówią politycy często łatwych zwiększy się zmieni konstytucję tak oczywiście, ale ja dotychczas właściwie zawsze występowałem przeciwko zmianom konstytucji nie może tam przed pewnymi wyjątkami dotyczącymi ewentualnego wprowadzenia euro nie, ponieważ wiele tych zmian to były zmiany o wyraźnym profilu politycznym idolem był spowodowany niechęcią do kompromisu okrągło stołowego i tym, że konstytucja po prostu nie jest efektem pracy innych polityków niż ci, którzy aktualnie zgodnie chcieliby mieć coś swojego ja rozumiem szanuję, ale nie jest to konstytucja jest pełno trwałą wartością mnie i stałości reguł w niej wyrażonych mnie, zwłaszcza że one sprawdzają się zasadniczo się sprawdzają na tyle, by konstytucja w Europie mogą się sprawdzać to nasza konstytucja można, by powiedzieć nie daje sobie jakoś radę z politykami może nie politycy sobie z nią radzą, ale to inna rzecz dorastać zmiany nie instytucjonalny cóż jeszcze 1 rzecz mianowicie Trybunał Konstytucyjny nie tutaj warto by się zastanowić nad tym czy inny czy nie należałoby doprecyzować reguły wydał Trybunał także, by nie było sytuacji, w której ta sama większość praktycznie biorąc mająca w swoim ręku urząd, w czym większość bezwzględna ma również w swoim ręku w Trybunale Konstytucyjnym no tak, ale najczęściej jednak ten Trybunał i kadencja tych członków przy przeżywa tę koalicję, którego wybrano szkodzi politycy są wiecznie w alei Trybunał jest kadencyjne fiakrzy w tym sensie, że każdy z członków tego Trybunału ma swoją kadencję w natomiast wracając do czego, o czym pan wspomniał to znaczy do tej części, która odnosi się bezpośrednio do praw i wolności jednostki i tutaj w nawiązaniu do dorobku Trybunału, a także do różnych naszych doświadczeń praktycznych nie myślę, że warto byłoby ażeby w konstytucji znalazło się postanowienie mówiące o tym, że rezultaty czynności operacyjno-rozpoznawczych muszą być objęte tajemnicą dopóty, dopóki nie zostaną udostępnione jako materiał dowodowy w procesie karnym z drugiej strony warto byłoby także powiedzieć konstytucji, że funkcjonariusz publiczny nie może w celu zwalczania przestępstwa i nakłaniać inspirować ani prowokować do jego popełnienia wreszcie też byłoby bardzo ważne w żadnym innym w konstytucji znalazło się postanowienie mówiące wprost, że żółte wody, bo czy informacje dotyczące naruszenia prawa przez organ władzy publicznej nie korzystają z ochrony przewidzianej do informacji niejawnych to jest zmiana metody w praktyce w praktyce nie pozwoli to zasłonić tajemnicą państwową wtedy, kiedy mamy do czynienia z naruszeniami prawa teraz w wyjątkowych przypadkach w taki mechanizm, który pozwala rozstrzygać w tych sprawach pierwszemu prezesowi prezesowi Sądu Najwyższego w niektórych przypadkach, ale generalnie rzecz biorąc to co jest szczególnie ważne to prywatność bez prywatności bez poszanowania prawa do prywatności i niemal o ustroju demokratycznego i on się bez tego prawa nie ostanie dom i w państwo nie może być tajne tajne państwo jest wrogiem swoich obywateli nawet wtedy, kiedy nie oni o tym nie wiedzą w niejednym powoływanie się w różnych sprawach rację stanu po to, żeby nie wyłączyć konstytucję, która da się uchwycić moment, kiedy politycy już tego nadużywają, kiedy jest rzeczywiście tych racji stanu w jak wprowadzimy taką regułę, która wykluczy akcentowanie w imię racji stanu przestępstwa to politycy przestaną być Legii ani będą kierowali się no i interesami, które konstytucja chroni konstytucja chroni przede wszystkim pewne wartości nie można ignorować prawa Międzynarodowego w UE i reguł w nim zawartych w inny w zimie z racji stanu, ponieważ to jest właściwości państwa, który ma podwójne standardy takiej demokracji liberalnej, która jest inna dla swoich innych dla nich swoich w demokratycznym państwem prawnym niewiele ma wspólnego w danych trzeba by było pomyśleć nad tym jak państwo wzmocnić ono w tej chwili jest, iż idea wzmocnienia wymaga wymaganej słabej coraz słabsze MF nie będą oni skutecznie obywateli nie broni słabszych konstytucja w Szwajcarii mówi nam szkodzi tak to popada w trudnej sytuacji nie jest w stanie zatroszczyć się u siebie, a domy pomocy opieki oraz ośrodków, które są niezbędne do zapewnienia egzystencji godnej człowieka w mniej mnie państwo w ogóle jest po to, żeby chronić ludzi przed troskami natury przed rozmaitymi cierpieniami niektóre z nich spadają po to, on został stworzony pierwsze miasta pierwsze państwa tymczasem współczesne państwo demokratyczne i tego nie czynią wystarczającym stopniu, ponieważ one się oligarchy żyją w zatrważającym tempie w ni KO mu konstytucja mogłaby na to zaradzić, budując n p . w art. 80 i czwartki, w których dotyczy podatków płacenia podatków w uznał, że np. ulgi w opodatkowaniu w podatkiem od osób prawnych nie mogą przekraczać pewnych grup poziomu stawki ustawowej ptaszka 35 albo jednych drugim, a mamy sytuację, w której na skutek niepłacenia podatków Luksemburgu w inny wypada nam min 2 % PKB te 2 % PKB można, by z powodzeniem przeznaczyć w inny na rozmaite cele, które by wzmacniał państwo to jest nie tylko nasz problem całej Europy nie problem z europosłem z tym radzić nie kończąc pomimo końca i nie radzi sobie te tematy, które za to odpowiadał będzie przewodniczącym komisji Europejskiej, ale Europa przez to przegra, a ponieważ wartości europejskie to coś więcej niż 500 Panny druh Ryszard Piotrowski konstytucjonalista Uniwersytet warszawski może to nie w dobry pomysł, żeby temu z konstytucją górne 200 jedenastego w bardzo dobry gratuluję pomysłu zawsze warto mówić o konstytucji może bardziej optymistycznie, ale konstytucja jest nasza konstytucja jest niewątpliwie bardziej optymistyczną lekturą na dzisiejszy wieczór bardzo dziękuję za spotkania panie rektorze dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA