REKLAMA

Dr Ewa Woydyłło o książce "Smart Love"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2014-11-14 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu jest już nasz gość Ewa Woydyłło dobry wieczór dobrych wieści doktor psychologii, która pomoże nam zrozumieć zinterpretować kolejną książkę drodzy państwo, na którą chce, chociaż z pewnymi zastrzeżeniami znowu państwo naciągnąć smart LAF taki tytuł tej książki podtytuł to lektura dla wszystkich, którzy chcą być mądrymi kochającymi rodzicami przy tej książce, aby akurat Rozwiń » rzeczywiście mam trochę zastrzeżeń jestem uczulona na inne poradniki w takiej formie bezpośrednie punkty wskazówki reguły języka, którzy autorzy sobie tworzą własne terminy taka zamknięta BL, iż wręcz geologia, ale to mu pomóc Suns, że zaczyna właśnie z panią od tego tematu kwestia samych poradników psychologicznych, jaka pani zdaniem jest taka instrukcja obsługi dla osoby świadomej inteligentnej poważnej bierze podręcznik taki poradnik psychologiczny do ręki jak mogą traktować jako poradnik, jeżeli potrzebuje porady co znajdzie, jeżeli nie potrzebuje to nie szuka eseju, jeżeli nie potrzebuje to nie szuka podręcznika naukowego to jest fantastyczna rzecz, że mamy wybór jest 1 z przykładów, które ilustruje naszą współczesność zresztą często obciążano odpowiedzialnością za stres niepokój zatem poza różne takie plagi, a to głównie, dlatego że mamy naprawdę w życiu mnóstwo wyborów tylko gdy o swoich sobie te wybory, gdy czujesz się nauczyć korzystać z własnych zasobów z możliwości to rozszerza się repertuar tych wskazówek czy szans na nauczenie się czegoś w poradniku uczy, ale oczywiście jest jeszcze coś takiego indywidualnego w nas, że są ludzie, którzy strasznie nie lubią poradników stryja ja też jakaś nawet bardzo nie lubię moje książki też nazwa Koreańczykiem, ponieważ one nie są poradnikiem one dają domyślenia one się każą zastanawiać, ale to wtedy w obrotach ciał niebieskich też byłby porachunkach, więc wszystko jest kwestią on takiej nomenklatury umowy w zasadzie no właśnie w no ale tutaj mamy właśnie takie terminy jak strategia koncepcja harmonogram czytamy w tym pierwszym rozdziale tej książki takie to wstęp, który wygląda na jakiś tekst przygotowany przez agencję reklamową niezależnie od tego w jakim wieku jest wasze dziecko, korzystając z zasad smart lock możecie wprowadzić w życie w życie skutecznej empatyczne strategie wychowawcze dzięki koncepcji smart plan w jak dobrać produkt poznacie niezbyt napięte realistyczny harmonogram emocjonalnego rozwoju dziecka nauczyć się rozpoznać wcześniej nie zauważamy kamienie milowe na drodze ku dorosłości i pomagać ich osiąganiu będziecie w stanie ochronić dziecko przed błędami spowodowanymi niedojrzałością, a nie popadając przy tym skrajności, jakimi są park Service oraz surowe środki dyscyplinujące oraz dowiecie się jak wychować swoje dziecko na spełnioną i prawdziwie szczęśliwą osobę co równie ważne jeśli wasza pociecha jest smutno nieszczęśliwa dzięki zasadom smart Glass pomoże ci odzyskać wrodzone wewnętrzne szczęście Kraka pigułka po prostu Itaka ulotka informująca o tym na jakie dolegliwości ona zadziała rodzaje biedni i bardzo odpowiedzialne przygotowanie do lektury otwieram książkę w księgarni czytam coś takiego denerwuje mnie to odkładam też zbiory jakieś rozmazane dywagacje innego psychologa czy pedagoga, który mówi, bo dziecko to przede wszystkim trzeba kochać z dnia i w Orlenie mówi o tym, że można się różnych rzeczy nauczyć, że do przygotowania się do dobrego rodzicielstwa potrzebne są drogowskazy tutaj bardzo mi bardzo inteligentni autorzy można po prostu nie czerpie z takiej dyrektywy Wodnej z ochrony ale gdy Sylwia taka amerykańska moda na szali no to zależy amerykańska może ICT, czyli nasycone Syguła dawaniem nikt ręcznie Jana byłam na konferencji polskiej było tak samo, więc to wszystko zależy czy tendencja czy jak gdyby intencja autorów jest do nauki w UE każdy stawia sobie jakiś cel ten cel określony zresztą we fragmencie przeczytanym przez panią znakomicie skraca drogę do zastanawiania się czy misie to przyda to co mnie w tej książce się podoba, bo ja nieprzypadkowo o nim mówię, ponieważ biją w jakimś sensie prezentuje jako pewien swój wybór to jest to, że nie ma tam recepty żadnej jestem odpowiedzialny, jeżeli twoje dziecko lubi sypiać z rodzicami to pozwoli mu najdłużej jak można, jeżeli twoje dziecko lubi autonomię to pozwólmy mu bardzo wcześnie tę autonomię doznawać, jeżeli chcesz nauczyć swoje dziecko, żeby było mniej apodyktyczny to postaraj się sama wyrobić w sobie na tyle asysty i t d . tak dalej, czyli to jest wspaniałą Betacomu takim materiałem do Poznania do zobaczenia, że materia wychowywania czy materia przygotowywania dziecka do osiągania dojrzałości kiedyś tam Helen po jakich latach jest sprawą niesamowicie indywidualna i gorzej w trawie te próby przekazywania wiedzy na temat właśnie na takie tematy, gdy ktoś zawęża perspektywę i mówi Bodo dzieci to trzeba mówić wyłącznie tak, bo dzieciom nie wolno pozwolić na to, żeby dzisiaj ich zawód trudno znaleźć książkę z takim przekazem czy może przekazać nie będziemy ich szukać chętnych by, żebyśmy znalazły należne jest tutaj autorzy, którzy są rzesze swoich własnych pięcioro działać na indyjskim do prawa kompetencji Halki kolor zielony mówi pani tak im mniej się podoba właśnie takie zostawianie przestrzeni zobaczy Poznaj swoje dziecko sprawdź można zrobić tak można zrobić inaczej i to jest taka a taka powiedziałabym wartości ogromnie ważna w książce autorzy baby są nie tylko rodzicami kilkorga dzieci, ale sami są ekspertami od zdrowia psychicznego także tutaj BU łączy się teoria z praktyką rzeczywiście być może ta forma jest trochę niedostosowana do polskiego odbiorcy czy ja mam takie wrażenie, że nie tylko ja jestem osobą, która nie lubi tego typu narracji w książkach o wychowywaniu o rodzicielstwie natomiast faktycznie są nam pewne treści, których dobrze byłoby nie uronić 1 z takich haseł terminów kluczy jest termin czuła regulacja czuła regulacja, która ma być złotym środkiem między pędem do dyscyplinowania do karania do krytykowania do obcinania skrzydeł czy podcinania dziecku z 1 strony, a z drugiej ustępowania Permit serwilizmu bardzo często występuje ten termin w tej książce takiego źle rozumianego dawanie dziecku wolnej przestrzeni co to jest ta czuła regulacja czym dokładnie to co zawiera się w tych słowach, czyli czuła to znaczy ciepła serdeczna bliska rozumiejąca regulacja to jest inne słowo nawet może takie łagodniejsze, ale słowo oznaczające też kontrole i pokaż dziecku nie wolno na wszystko pozwolić, ale najlepiej nie pozwalać, by za pomocą takich środków, które tego dziecka nie poniżał mnie wystraszą nie odbiorą mu godności nie narusza jego poczucia bezpieczeństwa i stąd to słowo czuła jest tutaj takie są bardzo dobrze zrozumiałe i moim zdaniem dobre wzory w Polsce mamy i 1 wielką przybywa, ale i to dotyczy oczywiście zaczyna się od obcowania z małym dzieckiem własnym czy nawet nie tylko własnym przez nauczycieli, a nie tylko rodziców, a potem się także to przejawia we wszystkich naszych relacjach strasznie lubimy oceniać osądzać i krytykować i w każdej sytuacji to się potem odbijać to jest bardzo znamienne, że ludzie pojmują swoją rolę tego przewodnika życiowego takim takiego, jakim n p . jest rodzic pojmują jako policjanta jako strażnika jako cel bera jako o PRM w Stróżach, więc w, jakim sensie Tamo podcinanie skrzydeł może niekoniecznie być mowa, ale na pewno to jest szalone ograniczenie takiej swobody wolności, która człowiekowi jest potrzebna do zrobienia bardzo ciekawej wartości, która odgrywa ogromną rolę w dojrzałym życiu, czyli samostanowienia poczucia samostanowienia no i u nas tego prawie w ogóle nie ma ludzie pomp po studiach przychodzą i nawet, dostając prace czekają, że zostaną postawieni przed zadaniami, które ktoś formułuje twórczego i elementów ten jest bardzo niewiele, bo twórcza element to byłoby to coś co ja sama wprowadzam po to, żeby zrealizować zadanie, które w jakimś sensie jest sobie wybieram tutaj dochodzimy do kolejnych terminów zaproponowanych przez autorów książki szczęście szczęście pierwotnej szczęście wtórne to szczęście pierwotne to jest takie szczęście w zasadzie wrodzone dziecko rodzi się z takim optymistycznym podejściem do świata oczekuje od rodziców zaspokajania swojego poczucia szczęścia gdzieś mniej więcej od drugiego roku życia wg autorów zaczyna się rozwijać szczęście wtórne i tu już kiełkuje dojrzałości Rennes odbierania przyjemności właśnie z własnych wyborów z czynności, których się podejmuję to na początku to może być zabawa klockami, ale potem może być właśnie stworzenie sobie stanowisko pracy założenie firmy do zmienienia świata tak, żeby rzeczywiście bez siebie samą realizować mniejsze bardzo podoba takie określenie, w którym się w totka pewnie nieraz, ale ostatnio jakoś tak czułam się w oczy, kiedy ktoś, podsumowując jakiś jubileusz w swoim życiu powiedział właściwie wspaniałe mam za sobą dokonaniach powinien być szczęśliwy to wspaniałe mieć takie życie jak ja o to mam dwoje dzieci, które nauczyłem pracowitości od tutaj w tej książce pojawia się to pojęcie wtórnego szczęścia do szczęścia dojrzałego właśnie jako rezultat tego daru, który my dorośli powinniśmy dzieciom wpajać łączyć przekazywać modelować, żeby odwzorowywać całej to jest szczęście, które człowiek inny wiele z nas ma taką tata z taką szansę i potrafi sobie to wypracować w życiu, że moje własne dzieło jest dla mnie źródłem dumy radości zadowolenia uznania nie tylko z mojej własnej strony, ale też zewnętrznego i to się nas na szczęście to w momencie, kiedy jesteśmy już dorośli co musi się zacząć w dzieciństwie takiego dziecka, że Bono doszło do momentu takiej satysfakcji samostanowienia autorzy las tym piszą w kilku miejscach w wielu miejscach, ale 1 z takich kanonów takich bardzo ważnych reguł jest n p . żeby dziecko, żeby wzmacniać pozytywne doświadczenia dziecka, czyli n p . w chwalić, ale chwalić nie za to jaka jest śliczna butów dla ciebie niezależny natomiast, zwłaszcza chwalić za to co dziecku z trudem przychodzi wtedy dziecko nabiera, gdyby odbiera sygnał jestem zdolny do pokonania trudności i pokonanie trudności stanowi zapewne jak tu od dorosłych słyszy zapewne to źródło wielkiej satysfakcji z żadną satysfakcję nie jest mieć piękne oczy, ponieważ rodzic może jako się jednak no właśnie właśnie, bo wtedy, gdy my to słyszymy, że to jest ważne, że to jest on ktoś odróżnia ode mnie w sposób korzystny, bo dysponuje jakimś elementem urody podczas gdy Merlin Monroe była bardzo piękna i kompletnie nie poradziła sobie w życiu to wulgarny powiedziałbym, że żadną satysfakcję niż w posiadanie ładnych oczu Mendoza czy nie powinno to być nawet dom to może być to może być tak jak patrzenie na piękne dzieło to może być zachwyt, ale co im, jaka satysfakcja, że co, że coś co jest Otóż satyr słowo satysfakcja on musiał zamykać z naszego działania tak późno doszliśmy do g 13 Mono musi być jak w jakimś sensie odzwierciedleniem mojej sprawczości dobra praca daje mi satysfakcję urodzenie dziecka daje mi satysfakcję wysprzątanie domu daje mi satysfakcji ugotowanie obiadu daje mi satysfakcję, czyli coś co świadczy o moich walorach moich daniach, ale akurat uroda jest jest fantastycznym atrybutem ich w ogóle w 2 wspaniale, by było, żebyśmy wszyscy byli piękni, ale ani uroda ani wiek ani wzrost ani koloru oczu nie są te rzeczy, które ja mogę mieć satysfakcję, chyba że nauczyłam się albo mnie nauczono, a właśnie to jest drugi grzech bardzo rozpowszechniony, że nie będą porównywać Otóż u nas 1 z metod wychowawczych to jest Marysi czemu się nie uczyć tak jak Stasia Zosi, dlaczego nie umiesz jeszcze zawiązywać budzić słowa poparcia, ale się już głównie dostawcy dwójka ta praca dostała Ania no właśnie, czyli porównywalnie jest takim bardzo pospolitym powszechnym zabiegiem niezwykle szkodliwym dla zbudowania poczucia wartości no ale książka m. in . o takich rzeczach mówi mówi w sposób tak niesamowicie klarowny, że nie jest nie sposób się tego n p . nie doczytać albo zgubić w tekście książka mówi sporo o dzieciach małych nawet noworodka są niemowlęta dzieci dwuletnie trzyletnie jak na tym etapie uczyć samostanowienia lub radości z samorealizacji w 2 zlotego otrzyma uczyć w parlamencie co znaczy czy to nie jakaś wrodzona oznacza uznanie rodzice mają się nauczyć się nauczyć tak silna uczyć się podtrzymywać w dziecku wszystkie elementy, które stanowią pozytywny potencjał i n p . jeżeli dziecko ma niesamowicie dużo energii Iniesty ogromnie ruchliwe i bardzo często się znajduje w sytuacjach zagrażających to mądry rodzic nie będzie obcinał skrzydełek nie będzie tego dziecka co chwilkę ogranicza zasięg jest prowadzony DAX zawiązywać przywiązywać go pasami brać go na dno uprząż taką na taką smycz 4, czyli 8 kurczowo ograniczać ruchliwość natomiast tę ruchliwość ukierunkowuje w sposób, który zapewni bezpieczeństwo, a jednocześnie pozwoli się tej energii nie tylko rozładowywać, ale rozwija mnie np. dziecko o takim właśnie potencjale energetycznym niezwykle żywiołowym to uwielbia i uwielbia młody np. wszelkiego rodzaju rywalizacji wyścigi i wspinaczki na czas monitora bić trzeba z nim to robić i rodzic, który to rozumie i zobaczy i będzie wiedział to raczej nie powierzy takiego żwawe jego zucha np. opiece starszej 70 letniej niani, która ma w dodatku protezy kolana w związku z tym to też jest zrozumienie tych tych walorów dziecka i potrzeb i przełożenie tego na praktyczne wymiary na to w jaki sposób temu dziecku ułatwić jak najlepszy jak najmniej zahamowany rozwój potrzeby kolejny raz termin kluczy w książce słynny na potrzeby rozwojowe one też, że pojawia się wielu innych książkach wypowiedziach psychologów inni autorzy książki Mar la apelują o zaspokajanie potrzeb rozwojowych dziecka ja mam do pani pytanie prośba wskazówka dla rodziców, którzy nas teraz słuchają jak odróżnić potrzeby rozwojowe dziecka od zachcianek dziecka, bo jeśli dziecko biega się rusza być może nie jest to dla nas żadna zagadka oka dziecko potrzebuje ruchu, ale nasze dziecko, mówi że potrzebuje słodyczy albo potrzebuje posiedzieć 2 godziny przed telewizor mówi to jest to jest doskonałe pytanie, dlatego że wywiad z jakimś sensie trafiła pani dna na mój konik szczególny właśnie z tymi słodyczami nie można znaleźć przedszkola w Warszawie, do którego przyjedzie z dzieckiem to dziecko od razu nie dostanie blisko 2 do ręki nie można zobaczyć na placyku zabaw bawiąc jeśli chodzi o dziką, który jednocześnie objadają się lukrowany mi regułami no i t d . więc, a powiem jeszcze, że bodajże w Lublinie była taka historia, że kuratorium się szalenie tam dalej drukowały postanowiło usunąć śmieciowe jedzenie ze szkół na IT automaty z tymi chemią z tymi kolorowymi różowymi seledyn nowymi napojami tak dalej no i kuratorium powzięła taką próbę, ale szkoły zostały też w jaki sposób tam wyedukowane i na początku roku szkolnego był miała zapaść decyzja i chyba nikt się nie zgodził rodzice, więc czy rodzice są w stanie odróżnić zachcianki od potrzeb nie, dlatego że rodzice sami nie znają swoich potrzeb i nie potrafią odróżnić od swoich zachcianek lub, a także ze smutkiem można stwierdzić, że u nas jest ogromne rozwarstwienie jest jakaś grupa świadomych światłych dojrzałych ludzi nawet mogą być młodzi bardzo wiekiem dwudziestoletni, ale jednak już oczytani wykształceni to też kwestia wiedzy no niestety jesteśmy w bardzo nie wykształconym narodem są u nas wyższe wykształcenie to mata zawieszeniem 36 % ludzi chyba nawet mniej, mimo że już porobili już licencjat się liczą się jako wyższe wykształcenie, ale ciągle jesteśmy po prostu bardzo mało oczytani ta wiedza już jest wszędzie ona jest w piosenkach za 3 zł ona jest w internecie to po prostu na każde zawołanie i no ale oczywiście nawet lekarze z tego nie korzystają, więc w tej dziedzinie książka taka zawiera po prostu kompendium jest taki Itaki Itaka Propedeutyki atest elementarz nie chodzi tylko o to jak my będziemy postępować z dzieckiem i czego będziemy to dziecko uczyć, ale również w jaki sposób zapewnimy dziecku właściwe składniki rozwojowe albo się składa, że pożywienie modrzewiami, a na to się składa sposób mówienia do dziecka, a na to się składa to czy jak przy dziecku palę papierosy czy nie czy stoi butelka na stole przy każdej okazji albo bez okazji to są elementarne rzeczy, które moim zdaniem nowości fantastycznie, że można ciągle stale ponawiać różnymi głosami od teraz mamy głos państwa PIP rów, ale są głosy rozmaitych innych autorów są ludzie, którzy budują lub jakąś koncepcję wychowania i nie jest powiedziane, że system wartości koniecznie musi być ten sam natomiast ważne jest, żeby te potrzeby dziecka były respektowane Noise, bijąc je wyliczyć to bowiem, że tak naprawdę chodzi o potrzebom dziecka jest szanowanie jest poszanowanie jest szacunek dziecku nie wolno naruszyć poczucia godności nie można ośmieszać nie można szydzić nie można drwić nie można straszyć niemożna no po prostu godność człowieka to jest ze mam zaufanie do tego, kto mi w życiu towarzyszy zaufanie natomiast, jeżeli Jara się zorientuje, że kiedy ktoś coś powiem, a nad moją głową wybuchy śmiechu i ktoś powie znanym sobie żartujemy, że ona na ogon np. iż się z naciąganych ci urósł no i ten dotyczy bal poziom żartu dostosować do poziomu dziecka, więc kolejny temat autorzy również apelują o to, żeby zobaczyć świat oczami swojego dziecka, czyli dostosować nie tylko poziom żartu UB do jego poziomu, ale w sytuacji, gdy takie, kiedy nawet nie wiemy co zrobić nie wiemy co powiedzieć najpierw spuśćmy spójrzmy na siebie na tę sytuację, w której dziecko się znalazło jego oczami 400 na trudne, dlatego że najważniejszą rzeczą, która do tego jest potrzebna jest czas i można zawierzyć naszemu instynktowi rodzicielskie lub macierzyńskie ojcowskie MON istnieje wg pani bardzo różne teorie w momencie, gdy dziecko się ty przychodzisz leci z nami pojawia się w naszym życiu to sam fakt bycia z tym dzieckiem przez te nasze lustrzane neurony przez naturalną zdolność empatii naturalną z wyjątkiem jakiegoś małego procenta psychopatów co wszyscy to mamy i tylko trzeba sobie dać szansę trzeba temu dziecku poświęcać czas, a to jest ta waluta, której najbardziej ludziom brakuje im myślał naiwnie albo w nieświadomie, że to jest mało ważne czas tak, gdy jest ważniejsze, żeby dziecko miało swój pokój n p . a to wróble wcale tak nie jest wcale nie jest powiedziane, że dziecko ma mieć swój pokład swój komputer albo swój telewizor to w ogóle wręcz odwrotnie, jeżeli komputer to zawsze w miejscu, gdzie jesteśmy my wszyscy, a nie tam, gdzie dziecko samo, jeżeli telewizor to tam, gdzie my wszyscy jesteśmy ani tam, gdzie dziecko samo chociażby po to, żeby dziecko nie nabrało zbyt wcześnie przekonania, że ono istotne samo jak teraz Gdynia jutro jutro jadę na Kongres kobiet do Płocka i będę miała warsztat czy panel na temat zamieni maszyny narodziny maszyna to jest właśnie komputer telewizor telefon komórkowy dowcipnie sobie dziewczyny nazwały, więc w jakimś sensie współbrzmi z takim myśleniem książka, którą pani trzyma w ręku wróćmy do przykładów zżycia wzięte z życia polskich rodzin jeszcze wam, by po porozmawiajmy chwilę o tych słynnych słodyczach i sprzęt tak właśnie maszynach, bo to wraca na reakcję naszych słuchaczy wielokrotnie jako temat, z którymi rodzice się zmagają dzieci przerzucają się z oglądania bajek w telewizorze na oglądanie bajek w komputerze potem na tablecie potem, chociaż na komórce w łóżku i naprawdę rodzicom trudno dzieci wytrącić się bez takiego 100 poród niemalże podobnie ze słodyczami to już wielokrotnie rozmawialiśmy jak cukier działa na fizjologii mózgu dzieci dzieci same nie wiedząc co się z nimi dzieje my dorośli jesteśmy od tego, żeby rozumieć nawet te procesy jak możemy, stosując strategię czułej regulacji oderwać dziecko od komputera lub nakłonić, żeby przestało jeść słodycze albo np. zjadło 2 kostki czekolady ani pół albo całą od razu wie, jakimi słowami, jakim językiem jak tutaj zachować jego godności nie naruszyć jego poczucia własnej wartości ja jestem specjalistką od uzależnień i wiadomo, że po to, żeby nie uzależnić od czegokolwiek to trzeba tego nie robić tak, choć chyba nie jest to trzeba się fizycznie i odizolować fizyczna nieobecność ma być nie nabyć telewizora włączonego non stop telewizor, jeżeli dom w może włączyć tylko ktoś dorosły, jeżeli już bardzo chce, żeby dziecko oglądał telewizor, bo to jest jeszcze kwestia decyzji w ogóle czy to czasami musimy przyznała mu zdarza się i tak, że rola właśnie bardzo chce, bo chce mieć chwilę spokoju no i to wtedy trzeba wiedzieć, że prawie, że niemożliwe jest, żeby dziecko bez protestu po bez żalu rozstania z tym mediom, żeby się podporządkowała i wtedy będzie dochodzić do zderzeń do konfliktów natomiast, jeżeli nie chcemy mieć go, a poza tym jest taki dobry sposób np. kupujesz Budzik i nastawiać na 10 minut trzyletnie dziecko nie powinno oglądać więcej niż 10 minut, a do 3 lat nigdy nic w ogóle no ale to my sobie tak mówimy, ale wiadomo, że teraz byśmy zajrzały przez ściany domów to tam wszystkie nawet nawet roczne dzieci siedzą przy telewizorze, więc to jest kwestia genów wiedzy uświadomienia sobie co telewizor robi z mózgiem co on w jak on ten mózg nasz kształtuje, ponieważ tam się w wieku, gdy wczesnym wczesną rozwojowym tworzą się w połączeniach neuronalnych, które powinny być skoordynowane tak jak człowiek funkcjonuje między werbalnym komunikatem obrazem to skosi powinno odbywać wolno, dlatego że tyle czasu trzeba, żeby dziecko kojarzyło kojarzyła nazwy z tendrem głosu z osobą sytuacją i wtedy dopiero zacznie rozumieć co się dzieje natomiast już bajeczki kreskówki nie mówiąc o tym, że są strasznie przemoc owe to się dorosłym podoba dorośli nawet słynny Bolek Lolek to ci chłopcy bez przerwy podstawiają synagogi przewracają się rzucają się Akademia pana Kleksa bez przerwy krzyki są też kogoś mówił po kursie z przemocą w stan tak to proszę pójść obejrzeć już nie pamięta wolno kryształowych, niech więc na szczęście w powiedzmy 20 lat temu, czyli pewnie jak pani była, żeby obejrzeć relaksacja, bo do kina po niedzieli trwać nie dało się uzależnić no i to i myśmy wygrali te pokolenia wcześniejsze jeszcze się nauczyłem czytać książkę od pierwszego zdania do ostatniego jeszcze nie mamy ADHD umysłowego, że to musi być wszystko jak MTV jak w kreskówce z ogromną ilością decybeli hałasu wrzasków nie artykułowanych jakiś symboliczny menedżer wybuchy strzały no i im to wszystko oczywiście źle źle wpływa na rozwój, jeżeli chcemy dbać o swoje dziecko to wspaniale to się robi bez pieniędzy po prostu siedzą z dzieckiem siedząc, opowiadając słuchając, gdy dziecko zaczyna już mówić, że wyrabiając w nim zdolność do narracji do opowiedzenia do powiedzenia tego co myśli tego co czuje tego co mu się wydaje i na ich można spędzać tak po prostu całe życie nawet i potem owocuje to w tym, że ludzie dorośli też ze sobą rozmawiają rozumieją się czują co przeżywają potrafią o tym, mówić i to są potrzebne nasze natomiast zachcianki to jest to wszystko co nam on nam dać ma rozrywkę, bo rozrywka nawet nikt nie wcale nie oznacza dobrego humoru wcale nie oznacza, że chodziło im się włącza telewizor to, że ona będzie szczęśliwe ono po prostu zanurzyć się tak jak w taki otchłani, w której nie ma się do niego dostępu autorzy piszą tutaj my nie tylko o dzieciach spełnionych szczęśliwych w sposób wtórny lub pierwotny, ale piszą też wprost o dzieciach nieszczęśliwych to jest rzadkość, bo był rzadko w poradnikach czy w ogóle w książkach psychologicznych używać takiego terminu dziecko nieszczęśliwe prędzej używać terminu dziecko trudne tutaj ten termin też występuje, ale pojawia się też termin właśnie dziecka nieszczęśliwego nawet 1 z rozdziałów zatytułowany, dlaczego dzieci stają się nieszczęśliwe lub trudne co ma być jak rozumiem sugestią, że dzieci pod wpływem pewnych bodźców dopiero takie właśnie się stają i tutaj przyznam, że miałam pewien opór, bo jednak mam wrażenie, że dzieci rodzą się różne i jeśli już operować takim terminem, że dziecko trudne lub łatwe to nawet w 1 rodzinie wychowywany przez tych samych rodziców tych samych warunkach można skrótowo oczywiście rzecz ujmując odróżnić, że niektóre dzieci są łatwiejsze trudniejsze również niektóre dzieci miewają takie właśnie tendencje Ber części są zamyślone smutne, bo bardziej wrażliwe bardziej wrażliwe tutaj mam wrażenie, że autorzy w wspierają niestety poczucie winy u rodziców, który jest ogromnym bagażem dzisiejszych rodziców m. in . ze względu na to, o czym pani Lidia brak czasu pośpiech brak edukacji zerwany przekaz pokoleniowy nic nie wiem o tym jak wychowywać dzieci nie mamy kontaktu z naszymi rodzicami na inny przykład ryby jest podany Anne taki kazus jak pomóc dziecku, gdy miał zły sen no i co czytamy odkryliśmy, że dzieci, których potrzeby rozwojowe są należycie zaspokajane nie sprowadzają na siebie strasznych snów nie budzą się w nocy, aby opowiedzieć mrożących kre w żyłach spotkaniach z potworami czarownicami smokami innymi istotami, ponieważ nigdy nie wykształciły w sobie potrzebę nieszczęścia wobec czego niczyją chęci napędzania w sobie strachu tutaj mam wrażenie, że dopiero rodzice się przy niektórzy pewnie przestraszą czytając ten fragment aha, czyli dziecku przyśniła się coś złego moja wina no bo ja powiem, że będą mieli rację, bo dziecku, które nie jest co one treściami takimi właśnie jak czarownice Diabły strach jakiś to znaczy, że nie było mediów to dzieciom mieściły się złe sny jak nie było bajek w telewizji w komputerze, ale dlatego, że ktoś opowiadał o tym i nawet jeżeli opowiadał to nasza wyobraźnia jest dosyć wrażliwa i bardzo indywidualna i były osoby o niesamowicie wybujałym takim takich zdolnościach wybujałych do wyobrażeń i złe sny czy takie właśnie straszne sny mogły też mogły przychodzić nie, dlatego że dziecko było zaniedbane tylko, dlatego że dziecko ma oczy otwarte w ciemności i widzicie mienie widzieli wiszące zasłony, które się krzyk układają dziwne kształty to jest tak jak pani powiedziała sprawa niesamowicie indywidualna i oczywiście nie może sobie ktoś przypisywać te winny roboty, bo znaczyłoby to, że nie rozumie tego, że jeszcze coś takiego jak własna wyobraźnia dzieci jedno patrzy na obłoki mówi o aniołek Krajci, a drugie na ten sam obu ciekawe wojna w ich tak mówi para wodna trzecie powie potwór, więc to jest z, a jeżeli rodzic rozumie to przecież nie będzie miał poczucie winy w z drugiej strony jak rodzice mam sprawdzić zweryfikować czy to moje dziecko ma zaspokojone potrzeby rozwojowe czy nie, bo przecież złym snem może zareagować dziecko nawet nam nieprzyjemną sytuację w przedszkolu, ale z aktu, w którym w zupełnie nie mamy udziałów w lesie oczywiście inni dzisiejsi rodzice mają sytuację bardzo źle tak jest w taką stanowiącą duże wyzwanie właśnie z tego względu, że bodźców wpływających na rozwój dzieci na kształtowanie się ich w jakiejś takich właśnie osobowości czy jakiś tożsamości to jest strasznie dużo kiedyś to była tylko rodzinach, a teraz w stolicy oprócz rodziny to są bodźce płynące czasami kompletnie nie z niewiadomego pochodzenia, bo co opowie kolega w szkole czy w przedszkolu co opowie pani w przedszkolu gole jak pokaże na tablecie w szkole tak jak pani zareaguje na to, że dzieci jeszcze nie umył rąk czek rodzice mogą niezwykle troskliwie i czule regulować tę sytuację, ale dziecko pójdzie do przedszkola i zna albo pójdzie na urodziny do kolegi i tam się spotka z dorosłą osobą, która np. użyje epitetów co dzisiaj dorosłym ludziom przychodzi z wielką w Łodzi jak w takim razie dźwigać ten ciężar wyrzutów sumienia i poczucie winy, które mam wrażenie towarzyszy może nie wszystkim rodzicom, ale z pewnością wielu matkom, które znam na poczucie winy ma bardzo dobry wpływ uświadomienie sobie, że nie jesteś Bogiem nie jest sprawcą wszystkiego, więc Jadczyk po prostu z tej pychy troszeczkę się uwolni od styczna narcyzm takie wyobrażenie że, gdyby nie da to byłoby wszystko lepiej to jest negatywny test był po prostu mnie nie jest nie u mnie jest też dyrektorem świata i już są takie uświadomienie pozwala na odrobinę zmniejszenie jego poczucia sprawczości, że to wszystko ja spowodowałem to dobre i to niedobre no to tyle wystarczy, ale również, jeżeli np. obserwuje czy dostrzegam u dziecka, jakie zachowanie jako sytuacji jakiś sens coś co nas stać mnie przeraża albo budzi niepokój to w fantastycznym sposobem jest spotkać się z tym dzieckiem tu w tym miejscu, gdy ono coś przeżywa i czy to będzie wspaniałe przeżycie co będzie trudne przeżycie czy to będzie jakaś silna sytuacja, którą to dziecko będzie tak przechodzić jak traumy, czyli jakość nad miarowo to tam się spotkali zostaje z tym dzieckiem słuchaj go bądź przy nim niech mnie nie być prokuratorem nie bądź policjantem nie bądź pielęgniarkom, bo tu nie chodzi o to, żeby zaklepać, by przyklepać plasterek tylko, żeby dziecko wiedziało, że cokolwiek przeżywa to może ci ufać w dziecko również potrzebuje zrozumienia ze strony rodziców czym jest jego ja autorzy książki smart Life Marta Pater i William Parker piszą również o jak dziecka o tym, że ono przechodzi przez pewne fazy dobrze jest znać Stefan ze o tym, że n p . kiedy dziecko fantazjuje na temat swej omnipotencji należy po prostu być towarzyszy dziecku w tej fazie nie, obawiając się o to że, że będzie już nałogowym kłamcą czy szczerze właściwie nie pozbędzie się te cechy i tych opowieści, ale z tego co autorzy piszą wynika, że jednak dorosłym w brakuje Niemczy pamięć o tym jak to było, kiedy oni byli dziećmi z czego wynika to niezrozumienie jak dziecko jednak dziecko zupełnie inaczej siebie postrzega niż nam to się wydaje my tym się różnimy od dzieci m. in . że sami byliśmy dziećmi jesteśmy w stanie to sobie wyobrazić dla dzieci jest oczywiście absolutnie odległa perspektywa jednak tak trudno nam wejść w to jaj w tym aspekt chyba nie trzeba byłoby wchodzić, bo skoro tak natura zbudowała naszą pamięć wraz z promuje swoją książkę o pamięć, więc na dobra zmiana miejsca do ogrzewalni temat rozumiem nie trzeba się zmagać z pewnymi naturalnymi czy to takimi oczywistymi dla nas zachowaniami skoro ja myślę o moim dziecku w niej jak o sobie jako byłam dzieckiem tylko po prostu jako o moim dziecku to znaczy, że ta rola rodzica rola osoby odpowiedzialnej za szalenie wypełniła moją tożsamość, że nawet byłoby sztuczne, żebym ja teraz szybko odwoływała się do tego, a jak to ja się czułam jak byłam dzieckiem, gdy dochodzi do patologii to to czasami jest bardzo zła i artysty jest właściwa postawa ale gdy mamy do czynienia z codziennością z takimi ruty nowymi procesami, które po prostu są kalejdoskop te zmiany czy dziecko się tego uczyć się, czego innego uczy ono będzie wypróbować swoje zachowania to rodzic ma spełniać 1 najważniejszą rolę być rodzicem nie schodzić na poziomie dziecka w takim sensie, że n p . się pobłaża, dlatego że teraz dziecko jest wieku nie wiem Eryk był czuły czytelny, bo Syryjczyk, który tam Sońty Terry był, że Snapchat nieposłuszne albo, że absolutnie wszystko będzie negować ich rodziców pamięta, że sami znajdował się w takiej fazie jak go denerwowało, gdy rodzice się na nie zgadzali na jego protesty byłoby bez sensu dziecko ma mieć prawdziwe otoczenie ani nie zbudowane z jakiegoś z jakiegoś laboratoryjnego modelu w, więc to, że rodzice nie w beczce nikt nie przypominają sobie jak było, gdy oni mieli też trzylatka czy 435 to po pierwsze, mogą nie pamiętać naprawdę, a po drugie, jako ludzi ci to oni inaczej to widzi dzisiaj jako dorosły człowiek w bogate doświadczenia, a więc zdolny do oceniania, bo dziecko niezdolne do oceniania siebie czy czegoś na tyle dorosła osoba jest i dobrze i niech dorobi tylko ma nie tyle na wszystko reagować wyrozumiale i pobłażanie, lecz tylko ma czuwać, żeby z któregoś etapu rozwojowego dziecko nie ześlizgnęła się n p . z niewłaściwe rozumienie poczucia obowiązku albo niewłaściwe pojmowanie swojej roli w stosunku do starszych dziecko trzeba nie tylko nauczyć życia, ale trzeba je dobrze wychować na pewno w tej dziedzinie nam dzisiaj bardzo brakuje, gdzie chciał chwilę zatrzymać się my nad tym pobłażanie, którym pani wspomniała o tym, też autorzy piszą myślę, że to jest kwestia szczególnie ważna w naszych polskich warunkach oprócz tego, że nadmiernie krytykujemy dzieci bądź wyśmiewany pan, że żartujemy sobie z nich to być może nadmiernie boimy się tzw. rozpieszczania tzw. zepsucia dziecka o tym, też autorzy piszą, że mylimy bardzo często uwagę troskę i czułość z tzw. urosła z Kutzem nim rozpieszczeni dziecka co tutaj możemy powiedzieć rodzicom, którym wydaje się, że jak będą blisko dziecka żegnano spędzać z nim dużo czasu to ono nie nauczy się życia jak będą z PiS właśnie spełniać jego potrzeby rozwojowe to on sobie nie poradzi w tych realiach, które są trudne i nikt przecież w życiu nie będzie tych potrzeb spełnią no ale gdy one zostaną spełnione to dziecko się nauczy je samo w sobie realizować taka jest główna rola i główne zadanie rodzica, jeżeli ja będę moje dziecko kochać bezwarunkowo to to dziecko nauczy się kochać po prostu ono się nauczyć, ponieważ dzieci nie robią tego co my mówimy tylko dzieci robią to co my robimy dziecko, które dostaje od starszych od dorosłych dostaje uwagę to dziecko będzie nauczyć się odwracać uwagę w stosunku do innych ludzi, jeżeli raz w rozmowie z dzieckiem trzyletnim tata u Kutz nie, żeby być na poziomie oczu z dzieckiem i nie będzie mówił z góry i apodyktyczny, że ja wiem jak to jest w ogóle milczy tylko powiedz jak sądzisz i potem da, a informacje nie werbalną, że o tym, myśli się zastanawia i zakwestionuje i powie wiesz, a ja się z tym nie zgadzam, a wytłumaczyć dlaczego, a powiedzieć nie ma trzylatka czterolatka, który wypowiedział nie chce słyszeć nie ma natomiast dziecko, które Maćka wypowiada się, że nie wiemy jesienią pada śnieg, a tata bowiem z głupich, by stać to takie dziecko następnym razem się nie wezwie go nawet się odezwie będzie prowokowało, bo to znowu zależy od tego temperamentu osobistego, ale takie dziecko potem na wszystko co będzie słyszeć będzie miało, jeżeli to akurat nie trafi w jego dokładnie takie samo przekonanie to jest głupie to jest, czyli nie nauczy się rozmawiać, bo rozmowa to nie jest wypowiadanie swojego zdania albo tylko słuchanie cudzego zdania jest to zbliżenie się wymiana przekonywanie wzajemne przekonywanie siebie upewnia mnie się swojej racji kwestionowanie swojej racji wątpienie to jest też niesamowicie złożony piękny proces, który prowadzi do tego, że z takim człowiekiem dobrze się żyje no i chcąc temu dziecku dać ten kapitał na życie to trzeba z dzieckiem to praktykować możliwie od najwcześniejszego okresu, kiedy Neue oczywiście nie do przesady, bo tu nie chodzi o to, żeby każdą decyzję o właśnie mamy 10  000, czyja mam kupić akcje czy ja mam to włożyć na Zamość 3 latek ma to właśnie, więc tu nie chodzi o to, żeby dziecko stawiać ciągle na piedestale jakiegoś decydenta natomiast są sprawy, które dotyczą dziecka z aktu, jaki kolor lub ich 3, a czy założysz rajstopki różowe czy niebieskie, a nie dla, czyli dziecko może bardzo wcześnie nabrać przekop, a jest 1 z dzieckiem czy łyżeczką, a jeszcze Sun czy nam się po karmić, czyli czekany, że ten rozwój dziecka on do nas się dostosuje je, ale my jako dorośli mamy o wiele większy szerszy repertuar środków niż dziecko dziecko będzie powolutku powolutku osiągało kolejne kompetencje do 1000 nazwa kompetencje życiowe drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki smart klasy, do której dzisiaj odnosimy się w rozmowie od Instytutu wydawniczego Erika kilka egzemplarzy powędruje do naszych słuchaczy, którzy teraz napiszą do nas maila na adres wieczór małpa tak krótka FM wieczór małpa TOK kropkę FM, a ja bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w tej części programów dorosłych dzieciach była dzisiaj Ewa Woydyłło doktor psychologii dziękuję bardzo dziękuję i zapraszam państwa na informację Radia TOK FM w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA