REKLAMA

Kto uczy młodych chodzenia na wybory? Mówią Michał Tragarz i Paula Langerowicz

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2014-11-23 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zrób sobie kraj w radiu TOK FM 19 minut w dwunasty pozostało jak zwykle w niedzielę o tej godzinie program zrób sobie kraj dziś znamy jest Michał tragarz koordynator programu samorząd Uczniowski Sejm dzieci młodzieży dzień dobry dzień dobry i Paula Langnerowicz lekową Lamparta udział ten portal działa sklep kapel dzień dobry dzień na grę w nowy program zrób sobie kraj to co zrobiliśmy kraj tydzień temu były wybory połowa z nas w ogóle nie posiada te wybory, a z tych co Rozwiń » poszli to co dziesiąty nie był w stanie poprawnie wypełnić kasy były do głosowania na to w i co państwo na to czy to nie jest trochę porażka systemu systemowego podejścia do po do edukacji, bo jak ktoś wreszcie mam teraz myślą o tym jak pamiętam zajęcia z wychowania obywatelskiego o tym, dowiedziałem się do Strasburga niczego o tym jak skonstruowane z władzą, a na co ma wpły w na kogo ja wybieram i jak to robić tak co państwo o tym, sądzą czy to w szkole jest klucz to rozwiązania zagadki, dlaczego jak już głosujemy też meliny w no to otoczyć jest bardzo złożony problem mieli w tej na pewno nie można wskazać jakiś 1 lekarz 1 czynnika, który na to wpływa natomiast tak jak pokazują zarówno nasze doświadczenia w pracy z młodzieżą nie jest znana z badania, które są prowadzone tak ogólnie cała sfera polityki obecnie dla młodzieży jest to jest jest taką kwestią, która w, którą oni uważają, że ich to nie dotyczy to pierwsza i też nie ma nie mają wpływu na to co się dzieje tak tak, bo takie badanie młodzież 2013 wzeszłym roku prowadzona przez cały Polski po i tam wyniki są zatrważające, bo pokazują że, a wśród młodych ludzi są ze szkół ponadgimnazjalnych aż 270 % popiersia u twierdzi, że niema żadnego wpływu na nas na to co się dzieje wpolityce i też mniej więcej 34 z nich nie zostanie żaden sposób określić swych poglądów politycznych pan to co słyszą Valencia właśnie ze społeczeństwem może może nauczyciele mówią właśnie nie ma żadnego wpływu sieci w dołów na tu występował też duże wyzwanie dla nauczycieli, bo polityka jest wrażliwym tematem i chociaż wiadomo na lekcjach WOS-u w programie WOS -u, a wiedza społeczeńst w jest dużo o tym, prawda, jakie są organy władzy zadania organów władzy no to wydają się z tego co też słyszeliśmy nasz nauczyciel chce z nami współpracują bardzo jest to teoretycznie wprowadzane i wiele nauczyć się też nie ma odwagi, żeby wprowadzać takie elementy praktyczne odwagi tak odwagi, gdyż mogą się spotkać z oskarżeniami prawda o indoktrynację agitacja tak już pójście z dziećmi na posiedzenie rady gminy powiedzenie im proszę bardzo zabierzcie głos napiszcie list do burmistrza w jakiej sprawie to już jest upolitycznianie prawda, a to jest jak ten praktyczny aspekt, którego brakuje nie ma także na poziomie samej inne szkoły praktykowanych takich działań, które mogłyby się w późniejszych latach przełożyć na działania obywatelskie chociażby w momencie, kiedy uczymy się o tym, że obywatel obywatelka mają prawo napisać petycję do władz miasta to aż się prosi, żeby młody człowiek napisał w takim razie petycję do władz swojej szkoły, chociaż o to, żeby przed szkołą inny stanął stojak na rowery, a tego się nie robi na zajęciach, ale co ciekawe to rzeczywiście odwagę dla nich jest dziś rozwinie w dzieciach takie myślenie młodych ludzi takie myślenie, że ma wpływ na rzeczywistość miotacza tak rozumiem z tego co pani mówi wynika, że niektórzy się boją, że te dzieci zaczną korzystać młodzież z tej możliwości tak i aktywny obywatel nawet młody obywatel tylko problemów będzie pełnić dostarczone w miastach w zawrotnym one jednak będzie chciał partycypować jakieś decyzje, które są podejmowane już wokół wokół niego sąd sam problem z tego wychodzą nam to też ciekawe pokazu pokazują nawet doświadczenia tego naszego programu, który prowadzi centrum edukacji Obywatelskiej młodzi głosują, gdzie no i często właśnie nauczyciele wręczymy mu nie prowadził tego programu przy okazji wyborów samorządowych właśnie z tego powodu żal, że boimy się uwikłać naszych nauczycieli jakiś lokalny sport jakiś lokalne konflikty gdyż, o ile jeszcze na poziomie wyborów prezydenckich prawda mogący pozwolić na to, żeby takie prawybory szkolne zorganizować no to już robienie tego od dna na poziomie właśnie gminy miasta już tak grząski teren Maria, ale zaraz po nie znaczy zawiesza się naprzód w działania, jakie istnienia samorządu Uczniowskiego jakiś oglądasz tego typu historie na czas wyborów nie będą aż tak aż tak oczywiście nie, ale mnie on chciał chcę powiedzieć, że rząd po prostu jest dużym wyzwaniem dla dla szkoły, żeby pokazywać kompakty na praktyczny wymiar właśnie na tym poziomie samorządowym, który jest tak naprawdę najbliższy nam, więc teoretycznie powinien być najważniejszy, bo najwięcej można zmienić właśnie ten wpływ, o których mówiłem na początku, o ile rzeczywiście w przypadku nie parlamentu prawda no rzeczywiście ciężko jest zauważyć bezpośrednie przełożenie mojego głosu na to co się dzieje w sejmie no to już istnieje to jest miasto gmina dzielnica no to już zdecydowanie bardziej, bo ja mogę pójść na to posiedzenie rady mogą zobaczyć tych ludzi mogę napisać wniosek o g o dofinansowanie i to jak sądzą środki dzielone w budżecie dotyczy również bezpośrednio tych młodych ludzi będą mieli halę sportową czy nie czułem, że chodnik przed szkołą czy nie, zapraszając państwa do 2 do studia miałem taką cichą nadzieję, że państwo w jakieś ziarno optymizmu w tych ciężkich czasach tutaj nam zaufają tymczasem z tego co państwo mówię to teraz jest taki może ludzie nie za bardzo chcą w ogóle interesować się polityką uważają, że ich nie dotyczy nauczyciele nie za bardzo chcą wchodzić, żeby ktoś, że któryś rodzic nie nie zadzwonił nie działo halo ja nic nie życzę, żeby moje dziecko tutaj się zajmowało politykom prawda, czyli to jest to Szach mat po prostu znaczy to dopiero teraz rośnie nam pokolenie, które za ileś tam lat w ogóle nie pójdzie do wyborów tam będzie mówił o frekwencja 427 % to były ciała z teraz jest 12 i dziennikarz Witold nie czytują przesadzam to nie zaś taki zły zła wizja przyszłości dotąd nie zależy też szkoły bardzo tak i znamy oczywiście wiele przypadków, w których dzieją się bardzo ciekawe działania i ścinał nauczyciela warto też wymaga po prostu dania trochę więcej niż niż ta minimalnie niższy niż ta podstawa programowa też zrobię jakiś projektów praktycznych praktycznych działań z młodzieżą która, którym mowa oczywiście wymagającą poświęcenia wolnego czasu ważne, żeby zrobić euro chociażby jakąś diagnozę sytuacji w swoim otoczeniu zobaczyć co się nie podoba co co można zmienić zrobić jakieś działania w kierunku zmiany to to są już takie ekstra działania i tylko część osób ma w sobie pewien czas pasję żeby, żeby to robić narzekać ani nie można założyć, że tam, gdzie pełną parą działa samorząd Uczniowski naprawdę ludzie się angażują dla nich jest fan zabawę uważają, że to jest ważne, że oni będą w przyszłości aktywni w tym sensie, że nachodzi na wybory interesowali się udać się, by nie palą nasze doświadczenia to pokazują, że uczniowie, którzy biorą udział w projektach są radnymi rady młodzieżowej rady miasta dziś ten samorząd Uczniowski też nie jest mocy faktycznie potem deklarują mówią nam piszą o tym, że idą na wybory i sami zachęcają do tego swoich swoich znajomych, a może, więc być młodzieżowej radzie miasta cóż za twór jest blondynką to jest twór, który miał w założeniu włączać się młodych ludzi i zdecydowanie trochę o tym co się dzieje w mieście właśnie głównie w w tematyce Tektura młodych ludziach dotyczy, ale tfu to znaczy co też funkcję przy urzędzie miasta jest co taka komórka, jaka się rząd po to, są ludzie wybierani jak wygląda tak najczęściej najczęściej są to ludzie wybrani w swych szkołach, by szkoła jest okręgiem, a którzy też często przeprowadzają kampanie wyborcze i ich wiek, żeby w, jaki sposób zaprezentować się kolegom koleżankom codziennie kursują, ale i osoby z największą liczbą głosów w wyborach najczęściej trafiają do nocy młodzieżowej rady miasta, która faktycznie działa głównie przy urzędach miast gmin najczęściej, ale i cała władza się przejmuje tym co mówi taka młodzieżowa rada miasta mamy tak jakiś do opowiedzenia naszym słuchaczom takie przykłady, że właśnie po muzeum rada miasta zadziałała i coś konkretnego zrobiła nie tak dawno temu rozmawiałam z młodymi ludźmi z Piaseczna te Piaseczno te słowa taki bardzo fajny przykład na to że, że władza się przejmuje tym co mówią młodziej pamiętam, że odbyły się konsultacje społeczne młodzi ludzie mogli zgłaszać się to, czego im brakuje w w miejscowości część z tych projektów albo już weszła w życie albo zaczyna wchodzić powoli w życie ALU co zależy z kolei przykład mojego rodzinnego miasta jest takim totalnym anty przykładem także w Włocławek mam nadzieję w tym roku bardzo się postara jeśli, choć się będzie szef rady miasta na ten cel powołano ją powstała linia realnego wpływu czy w ogóle nie powołano, a jak to było też, że mnie za bardzo miała realny wpływ na dworze w tym roku w ogóle był jakiś problem i wybory odbyły się niewłaściwie się zgodnie z zapisami w 1 z młodzieżą na każde chciałoby się powiedzie dam, ale resztę też do młodzieżowych radnych złożył protest, więc wybory unieważniono i awans odłożony na temat, ale dobrze to też jakieś narzędzie, które o, których można się dowiedzieć, że protest ktoś ma podejrzenia co do nieprawidłowości to dobrze, chociaż na samym końcu dochodzi informacja taka, że jeśli coś poszło nie tak można złożyć protest to, że jakaś informacja z listą nie no oczywiście życzymy sobie żebym, żeby pan takie rzeczy jak młodzieżowe rady miasta działały realnie, żeby wpływały my chciałem wrócić do samorządowych jak to jest z czym wiemy w Polsce, gdzie jak to działa skala zjawiska czy można powiedzieć, że to jest coś co w Polsce rok z rokiem coraz ważniejszą czemu ma służyć czasami tak dla samorządów śląskich baśni niestety z tych co też różne badania pokazują o właściwie po jest to bardzo negatywnie postrzegany przez przez uczniów i tutaj jakby mało duża rola niestety negatywna dorosłych, ponieważ podobnie tak jak w przypadku grup młodzieżowych rad miasta i samorządu Uczniowskiego ten zakres swobody to co może robić samorząd czy młodzieżowa rada zależy od dorosłych, gdyż w sprawie nie ma obecnie w kompetencji opisanych ani 1 organu ani drugiego, więc zarówno dyrektor szkoły, jaki był burmistrz 313 rada miasta jeśli są przychylni dają taką przestrzeń jeśli euro są otwarci to wtedy też samorząd czy to młodzieżowa rada może działać IRA i robią bardzo często bardzo dużo rzeczy natomiast niestety większość szkół takiej przestrzeni, a te samorządy nie dostają albo do nie ma wystarczających działań, żeby tych łóżko zachęci, gdyż pokutuje cały czas obraz samorządu Uczniowskiego jako jedno takie pomysły są marionetki w rękach w rękach dyrektora jako organu, który nie ma nic dopowiedzenia realnie Szkota co można zrobić co robić właśnie działo się dzwońcie do dyrektorów mówicie jest pan odpowiedzialny za przyszłe pokolenia i za ich wiedzę o obywatelskim Obywatelskiej aktywności i możliwościach to prąd znaczy to ty jesteś tak proste prawda bo, bo tutaj oczywiście co to jest zarówno jest praca z dyrektorem nauczycielami i uczniami równolegle, więc my staramy się w tych szkołach, które z nami współpracują pracować się z takimi grupami łącznie znaczy, żeby oni też mieli taką Platformę do spotkania się i a zarówno żubra rozwiały się obawy nauczycieli dyrektorzy uczniowie są nieodpowiedzialni, bo są odpowiedzialni dajemy im przestrzeń dajemy im jakąś kompetencje to zazwyczaj sobie z tym radzą wzrost nie hodują pieniędzy prawda tych negatywnych zjawisk nie ma aż tyle, więc i drugą stronę, ponieważ młodzi też mają często złe postrzeganie Dyrekcji ciasto prawda 0101 . na warsztatach naszych spotykają się pierwsza z dyrektora swojej szkoły prawda to też jest niesamowite, że żal, że z gabinet dyrektora bardzo często jest taką Terra incognita nie ma wstępu tam uczeń marża, ale też bardzo ciekawe są dobrze taką scenę właśnie uczniowie spotykają się z dyrektorem czy to może mieć wpływ na to jak w przyszłości będą myśleli o o własnym burmistrzu o radnych rady miasta czy dam rady dzielnicy i t d. czy to się nie kształtuje na tym poziomie nie rzec, że oto wielki pan dyrektor prawda z daleka dzień dobry krzyczeć czy też deski można po prostu to porozmawiać z niesamowity moment w szkole, a ciszą oraz słuchaczem i przynajmniej z tych kilku maili, które tych e-maili oraz wpisów na portalu Facebook, a że szkoła jest ważną rzeczą, ale że niestety z tego co do posłuchać generalnie nauczyli się w ostatnich wyborach tak pisze pan Łukaszu, że nie warto głosować, bo i tak ktoś policzył głosy, aby wyszło to co ma wyjść tak rozumiem, że dzieci też takiej komunikacji myszołów mógł też słyszą ich o problemie z tym, że my cały czas mówimy o tych wyborach wyborach nie wpisujemy w jakiś taki szerszy obraz także wyborczy jest tylko 1 z elementów naszej Obywatelskiej aktywności i nie możemy nagłe zakończyć na samym tłuszczu oddaniu mu na oddaniu głosu mamy jakieś możliwości wpływu na to, iż ich jak potem liczone pośrednio, ale jak potem liczone są te głosy, a jak funkcjonuje władza którą, którą wybieramy, więc ten sam komunikat z idźmy na wybory, ale na pewno nie zadziała czy też życia powiedział oczywiście ta afera te problemy techniczne są liczeniem głosów w UE mają duży wpływ ma ono na renomę, gdyż jednak w tych wszystkich poprzednich wyborach, jakby nikt nie wątpił w to może jednak sąd wyliczona rzetelnie prawda no teraz to w prasie pojawiło, ale też druga kwestia, która moim zdaniem wpływa też właśnie ona takie niezrozumienie istoty wyborów samorządowych jest to, że media to cały czas przy przedstawiają te wybory jako pojedynek partii politycznych 2 par, a to jest moim zdaniem jakiś totalny absurd, ponieważ na poziomie gminy na poziomie miasta to nie powinna być ta łączy PiS czy SLD czy PSL tylko ludzie konkretni ludzie, którzy w zupełnie poza tym z tych partyjnych struktur, a powinni pochodzić też ma co ma przynależność polityczna partyjna do kwestii prawda chodników czy kanalizacji w gminie prawda Mszana no to jak zupełnie nie powinna być to związane, ale niestety w tym dyskursie medialnym jest i też wiele osób po prostu nie mnie nie daje sobie no no właśnie nie postrzega tych wyborów jako właśnie takich innych trochę tak bliższych nam najbardziej martwi mnie to z tego co państwo mówią to najbardziej martwi mnie ten w fakturze wielu nauczycieli obawia się w ogóle aktywnie ciekawie kreatywnie uczyć dzieci na czym polega na bycie obywatelem chodzenie na wybory Tusk złożone jak to jak to się walczyć, bo pokazuje wydało w domu, gdyż mogą niewiele usłyszeć nauczyć się boją tym mówić co 2 Button to zmiana nastąpi nauczyciele z kluczową co z tym zrobić to myślę, że rzutu rządu pewną rolę odgrywają różnego rodzaju działania organizacji pozarządowych, która zapytała czy zwolnić dyrektora MOPS -u czemu panie 3 piłkarzy wziął za młode pokolenie to coraz to raczej nie raczej nie w ten sposób moment raczej staram się działać oddolnie, czyli proponować pewne schematy mechanizmy działania nauczycielom nauczycielkom, którzy mogą z niej skorzystać wziąć udział w naszych projektach i to jest jakby nowość tak jak mówiłem bardziej oddalamy pokazywanie, że właśnie zajmijcie się taką sprawą, która z waszym mieście np. uwag jest z tak zdarzyć sytuacja i pst stwierdził, że np. nie jest w parku słowem nie ma ścieżki rowerowe tak, ale brakuje miejsca spotkań młodzieży zróbcie coś z tym tak to możecie z tym zrobić nawet konkretna rzecz okrutna również ludzie poczuli, że co co to tak naprawdę zaś ten wpływ, jakby ktoś rzeczywiście decyduje i żeby oni zastanowić Hannover rzeczywiście jest rada miasta jest komisja ds. sportu i młodzieży powiedzmy, że w radzie miasta no oni są tymi którzy, którzy dysponują jakąś kwotą w budżecie tak i w praktyce zobaczyć jak to jak funkcjonuje aha no jeśli chcemy mieć ścieżkę rowerową na to zadbajmy oto zrób jakąś grupową akcje, żeby w przyszłym roku budżet pieniądze znalazły się w 2 Michał tragarz koordynator programu samorząd Uczniowski są dzieci młodzieży pani Paula Langnerowicz lada gratka naczelna portalu działaczkę kapel dziękuję za dzisiejszą wizytę w radiu TOK FM za rozmowę dzięki temu wiemy zawinięty godzina 12 z winy za 2 minuty informacja Radia TOK FM zrób sobie kraj w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA