REKLAMA

Gen. Roman Polko o polskim wojsku i bezpieczeństwie w Europie

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2014-12-16 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM w w poranku Radia TOK FM gen. Roman Polko dzień dobry panu dzień dobry były dowódca jednostki GROM i wodę znana znana medialnie już postać mam do pana takie niełatwe pytanie śledzimy obaj pewna, że z jakimś zaangażowaniem wypowiedzi nie i czyny naszych polityków jak pan myśli, która z tych partii istotnych na polskim rynku politycznym PiS po PSL może SLD ma taką najlepszą najbardziej rozsądną strategię związaną z polskim bezpieczeństwem tak Rozwiń » szczerze mówiąc, ale wierzę, że najlepiej szczerze to z raczej o strategii trudno mówić, kiedy się myśli tylko kategoriami kolejnych wyborów i i pod tym względem raczej winno mało optymistycznie patrzy na na wszystkie partie, bo to, by mi dostrzec jakąś strategię widać mniej działania na zasadzie takiej tu i teraz za rok zadba wygrać wybory, a on takie dalekosiężne myślenie na temat bezpieczeństwa raczej nie jest to on tym czynnikiem dominującym żadnej z obecnych opcji politycznych partii politycznej trzeba nad tym pracować szkolenie są tylko Polski problem mamy w stanach Zjednoczonych również spotkają się z takim opiniom moich kolegów wojskowych, którzy mówią, że rzeczywiście politycy patrzą tylko na sondaże słupki ich co pozwoli wygrać wybory, a nie na zasadzie co rzeczywiście należałoby zrobić dla bezpieczeństwa państwa Rosji tak złej oceny no ale jak jest możliwe skoro wszyscy odmieniają przez przez wszystkie przypadki słowo bezpieczeństwo i wydaje się jednak niczym tak Polakom nie zależy jak na bezpieczeństwie no to czemu nie otrzymują od partii politycznych dobrej oferty ciekawej wydaje się, że w pierwszych latach o połowę tym przełomie dziejowym po upadku PRL-u jednak był konsensus w sprawach zagranicznych nabył też Stencel dosyć jasno wstąpienie do NATO do Unii Europejskiej dot do tych struktur demokratycznych, by też consensusu oczywiście w sprawach bezpieczeństwa no teraz zbyt często również czy wojsko 3 czy policja jest rozgrywana przy drodze różnego rodzaju polityków tej ze szkodą dla tych służb, które powinny rzeczywiście być nie tyle apolityczny, bo trudno oderwać od polityki na najwyższych szczeblach trzeba czasem walczyć o swoje służby z panami w garniturach czy z paniami w tych ubraniach cywilnych, ale powinny być o partyjne Fiat zbyt często widziałem ludzi, którzy po prostu podlizywać się polityką stukali obcasami po takich bali główką, żeby ten beton w głowie niezasadne, a po to, tylko, żeby uzyskiwać wyższe stanowisko czy przedłuży się utrzymać na tych stanowiskach, zapominając o tym co jest priorytetem działalności nel właśnie co jest PZM i działalności to przede wszystkim myślenie dalekosiężne co w dalszej perspektywie czasowej pozwoli uzyskać bezpieczeństwo, czyli strategia myślenie w kategorii 2025 lat i do tego dołączone konkretne programy, jakie realizujemy teraz co jest rzeczywiście możliwe do realizacji uwzględniające wszystkie aspekty bezpieczeństwa, kiedy się podczas studiów Monterey w stanach Zjednoczonych byłem osadzony w roli ministra spraw wewnętrznych, który walczył o budżet swojego resortu to bardziej poszerza Horyzonty, bo nie można myśleć tylko kategorii dajcie mi jak najwięcej pieniędzy na wojsko, ponieważ bezpieczeństwo ma wiele aspektów ten ekonomiczny oczywiście ten energetyczny ten się w strukturze wewnętrznej i in tak na to trzeba patrzeć się to wstyd się spotkałem podczas pracy w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego to jednak brak takiego umiejętności słuchania wręcz kolegów z innych resortów i myślę nie tylko kategoriami swojej swojego boski wąsko pojętego interesu, a może pan trochę skonkretyzować tę ogólne zarzuty czy konkretnie marynarz będzie krzyczał, że on potrzebuje więcej okrętów statków w jego w zasadzie nie obchodzi ten budżet powinien sięgać do nieba policja będzie krzyczał, że on potrzebuje zatrudnić ileś tam 1200 policjantów tylko nie wiadomo po co było połowa z tych, którzy są obecnie zatrudnienie to zamiast przypraw przyprawy przepisy doprowadzą do porządku na ulicach zajmuje się biurokracją mi przekładanie my kwitów dowódcy poszczególnych rodzajów wojsk zamiast współdziałać tak jak powiedział chociażby w wielkiej Brytanii walczą o to w, żeby ich jednostki czy ich podległe im podległe związki taktyczne miały lepiej niż niż inne mamy zbyt dużo rywalizacji także służb specjalnych w Polsce zbyt mało współdziałania w interesie dobrze pojętego bezpieczeństwa i nawet to co wczoraj wyszło i co podkreślałem podczas spotkania na temat strategii Biurze Bezpieczeństwa Narodowego to, że takie ćwiczenie kraj jest takie ćwiczenie strategiczne, gdzie struktury struktury bezpieczeństwa państwa ministrowie realizują jakiś scenariusz zagrożenie dla kraju ćwiczą się w utrzymaniu bezpieczeństwa okazuje się, że wtedy, kiedy próbowałem je przeprowadzić 2000 siódmy w roku to wszyscy ministrowie odpisali mi, że wyrok wiemy rozumiemy, że bezpieczeństwo jest bardzo ważne, ale zróbmy to później, bo teraz mamy inne ważniejsze sprawy w tę sytuację za tyle inne ciszej niż 2007 roku, że powtórzymy cały czas w cieniu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego prawda tort w dziedziczeniu oraz alejki ma znacznie bardziej sprzyja takim analizom p t. rozwijać tak teoretycznie tak, ale jestem przekonany, bo bowiem jak funkcjonuje administracja Państwowa, że będą będzie do tego ćwiczenia znowu delegowanych i tam trzeci garnitur urzędników, a nie daje to powinno być, że premier ministrowie rzeczywiście pochylą się nad konkretnym zagrożeniem dla kraju i by odłożą inne sprawy i przez kilka przemieni godzin zajmą się czymś co co nie jest potrzebna tu i teraz tylko co może nam grozić jakieś tam przyszłości zbyt dużo czasu jest poświęcany tylko bieżącym problemom zbyt mało myślenia na temat tego co nasz może spotkać przyszłości zbyt mało budowania wariantów awaryjnych na jakieś konkretne zagrożenia, a wśród tych realnych dowodzących polskim polskim wojskiem generałów tak proporcjonalnie, bo oczywiście nie będę pana pytał nazwiska do pana ocenie proporcje tych, które są żołnierzami z krwi kości i tych, którzy są z leśnymi biuro kratami w mundurach i może pana zaskoczę, ale ma bardzo pozytywne stosunek do do właśnie tych najwyższych dowódców z wieloma z nich miałem przyjemność studiować rzeczywiście wyróżniali się na tle innych byli lepsi ode mnie może dlatego jedynie z szefem sztabu generalnego po drugiej dowódcą operacyjnym jest, więc mają doskonałą jedyne co mogę zwrócić na to, że umiejętność właśnie dialogu czy negocjowania czasem z politykami, która jest trudna na filmie często i mieć takiego w tej cywilnej kontroli nad armią zamiast przechodzi do konkretnych działań to jest właśnie meldowanie to jest tak gęsty ale, żeby nie patrzy też zbyt czarno Polacy przejmą dowodzenie siłami specjalnymi NATO to jest rzecz to naprawdę nie bywałam na zasadzie nie przypominam sobie historię, żeby rzeczywiście polskiemu generałowi podporządkowano amerykańskich brytyjskich francuskich niemieckich no i wszystkich żołnierzy elitarnych specjalnych jednostek krajów NATO to pokazuje, że jednak nasz intelekt naszych generałów jest oceniany i że również w tym sztabie, który bardzo często mówi się, że mamy tych sztabowców biurokratów za dużo to jednak nasze wojsko na tych najwyższych szczeblach jest inteligentne i cieszy się zaufaniem sojuszników w, a w tym sporze wojska rakietowe wojska pancerne z takim pasie opowiada Magdzie metafor z naszej ery pod telefonem problem jest problem problem dokładnie polega na swojej strukturze dowodzenia na tzw. zreformowania w mojej ocenie zdeformować New systemu dowodzenia, czyli coś co w ostatni rok około roku temu zafundowali nam tak naprawdę politycy, bo stworzono niebyt Paczos w cudzysłowie nadzór natowski 3 takie członek jury 1 planujecie sztab generalny 1 przygotowuje wojska do użycia, czyli dowództwo generalne i 1 używaj w boju, czyli dowództwo operacyjne, ale Polska tonie stany Zjednoczone nie ma kilka teatrów działań wojennych, gdzie ten system, by się sprawdził i w istocie mamy rozbicie systemu dowodzenia na tej zasadzie, że ktoś inny planuje, kto inny szkoli, kto inny realizuje i tak w istocie nikt za nic nie odpowiada sztab generalny okazuje się tak naprawdę nie ma nic do roboty, bo nie podlegają mu wojska tylko ma planować jakąś przyszłą strategię, której niespecjalnie politykom twarzy niespecjalnie jest w obiektem zainteresowania polityków dlatego w planie już myśli się żeby, żeby cokolwiek sztab generalny robi to najlepiej im wojewódzkie sztaby wojskowe podporządkować dowództwo operacyjne, który ma dowodzić ludźmi w polu to tak naprawdę po powrocie z Afganistanu nie będzie miał w ogóle żadnych wojsk w strukturze, czyli też nie będzie wiadomo kim dowodzi poznaje dowództwo generalne, które ma dodatkowe inspektoraty, czyli zamiast rzeczywiście Tychy i wodzów zrobić mniej zamiast tworzyć przejrzysty system dowodzenia 1 ten, który była lekko należałoby zmodernizować, czyli ten pierwszy żołnierz szef sztabu generalnego inspektora ta mi poszczególnych rodzajów wojsk zamiast czegoś takiego to tak naprawdę stworzono niespójny system dowodzenia nie integrując, ale tak naprawdę powodujący właśnie dom niezdrową rywalizację w nea w związku z tym co robić w mojej ocenie na popiersie przejrzeć się przyznać się tak naprawdę do błędu, bo ten system naprawdę się nie sprawdza zbudować ten 1 system w w sposób prosty tak jak to amerykańska zasada, jakiej stoliki byt strajk symbol, a losy Polski OP niektórzy mówią, że prosty zwykły system dowodzenia przystaje przystające do tego czym dysponują nasze siły zbrojne postawić na te priorytety, które zresztą też mocno wskazuje NATO wojska specjalne jako te, które są zdolne do walczenia zniesiemy też o asymetrycznym zagrożeniami z tymi zielonymi ludzikami możliwe i robotyzacja pola walki walka w cyberprzestrzeni czy ten kolejny aspekt i to, o czym mówimy, a niestety zbyt wiele nie robimy jest obrona przeciwrakietowa własnego kraju to są priorytety w 23 tak naprawdę, a nie na zasadzie, że wypisujemy wszystkie możliwe zagrożenia, które właściwie można gdzieś tam w katalogu odczytać i wpisujemy do naszej strategii i dzięki temu mówimy, że będziemy bezpieczni tak czy 1 z rakietami pan się raczej odpowiadali za czołgami wpływy dopóty, dlatego że wydaje mi się, że na armię tak tak, licząc na osy miliardy złotych na spore pieniądze w Polsce, a debata na temat tego jak one idą czy możecie głupio jest właściwie nieobecne wielkie wydatki na polach owo mienie nie zainteresowały ma pan redaktor zdecydowanym rację ma bowiem, że ze specjalistami z ekspertami w tej dziedzinie i to co w dalszym ciągu zaskakuje to nie tyle te przypadki korupcji, które czasem wojsku są wykrywane bardzo dobrze i wypalane, ale to, że wojsko wciąż kupuje za drogą w sprzęt, który kupujemy można kupić zdecydowanie taniej nawet to uzbrojenie do 16 okazuje się, że kupiliśmy drożej niż tak naprawdę można było je pozyskać od tego naszego kluczowego sojusznika Stanów zjednoczonych czołgi może produkować u siebie, ale wolimy pozyskiwać leopardy czy Leonardem niektórzy mówią jeszcze do nich dopłacać inna, ale jest też MRS polskimi kompleksami rysem nie potrafimy czysto kogoś pomiędzy działalnością lobbingu dużych koncernów międzynarodowych to się przede wszystkim wiąże z Bytomia zdolnościom tego systemu, które są odpowiedzialne za zakupy dla sił zbrojnych i zbyt często traktowanie tych najwyższych stanowisk jako synekury dla Niewiem dla ludzi, którzy niekoniecznie oczywiście, że znają na tej na tej robocie, którzy zajmują stanowiska, a niespecjalnie mają pojęcie o jej jak prowadzić procedury, jakie prowadzić system zakupów na to co jest najistotniejsze znów to się wiąże przede wszystkim z brakiem strategii to jest, a dokupimy to auto kupimy tam to, że jeżeli nie mam przemyślanej strategii także zakupu właśnie czy statek działania na co tak naprawdę stawiamy na to, że te zakupy rzeczywiście mają charakter zbyt często przypadkowy i realizowany pod presją z bieżącej bieżących zdarzeń czy czy jakieś tam mody chciejstwa chciejstwo 3 czy mody konkretnego politycznego decydenta na zakończenie o in bezpieczeństwa pana zapytać po nie jest ani drugie poważne badania wskazują, że polskie poczucie bezpieczeństwa w znaczeniu takim jak pan, że jestem bezpieczny na ulicy w domu w tramwaju znacząco wzrasta w ostatnich latach bardzo się cieszę z tego powodu NATO rzeczywiście trzeba przyznać, że jest to sukcesem też wielu tych ludzi jedno sporo łączy tych policjantów czy sytych różnego rodzaju urzędników, którzy nie zrażają się tym, że nie ma strategia, którzy potrafią i dają siebie wszystko w trudnych często kryzysowych sytuacjach tego od tej słynnej katastrofie pociągu, gdzie społeczna ludność potrafią się zorganizować jest ogromny potencjał w społeczeństwie, że trzeba go odpowiednio zagospodarować no trzeba przede wszystkim, żeby ta głowa ten mózg rzeczywiście był mocny i potrafił skorzystać z tego co nasze społeczeństwo daje, bo mamy wspaniałe społeczeństwo ich szefów, a w 2 jest społeczeństwo czuje się u nas bezpieczniej nie tylko bezpieczniejsze czują w Chorwacji pod Chorwaci żyją, jeżeli w badaniach kradzież 1 dziennik Gazeta prawna publikuje z całkiem prawdziwe ta Chorwację najbezpieczniejsze Warszawa SMS, by być naj bezpieczniejszych 1 z najbezpieczniejszych stolic w Europie, a w Tychach, jakie bezpiecznie chować się czuję bezpiecznie to Polacy przyjeżdżają na urlopach i antycznych Chin i chyba zapewniające bezpieczeństwo w Tychach jest sobie bardzo dobrze mamy świetnego prezydenta, który został wybrany na kolejną kadencję dobrego gospodarza życzyłbym wszystkim miastom, żeby mieli właśnie kogoś takiego, kto potrafi zadbać o bezpieczeństwo i to odpowiedni rozwój ekonomiczny tego miasta, w którym funkcjonuje mamy dobrego gospodarza i myślę, że wiele miast my z tego powodu przecież do bardzo optymistycznym akcentem zakończyliśmy naszym rozmówcą był gen. Roman Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA