REKLAMA

Minister Maria Wasiak m.in. o Pendolino i bramkach na autostradach

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2014-12-18 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM o witam państwa się od MAK 43 i realnie i Maria Wasiak minister infrastruktury i Real i rozwoju, a zagapiłem się, dlatego że właśnie dostałam pytanie do pań Meisinger co zrobić ze zmniejszeniem przewozów towarowych i pociągami po uruchomieniu nie pędy i na zapytanie o tych ewidentnych KGHM usłyszał, kto słyszał zapowiedź, że KE nie będzie pewnie będzie gościem poranka 2 zdania na ten temat Oscara już w sobotę w ciele, gdy z Eneą wniosek Rozwiń » emerytalny Hermes ze nie sądzę, żeby akurat Pendolino miało wpły w na przepustowość linii towarowych jest to jedynie dla Pendolino są bardzo dedykowanej naczynie przeznaczone są dla pociągów towarowych natomiast faktem jest, że mamy tłok kłopoty z przepustowością linii towarowych i to jest 1 z większym wyzwaniem innym przyszłej perspektywy jeśli chodzi o modernizację kolei żeśmy w tej perspektywie bardziej zwracać uwagę na casus pasażerskim w i tym się cytowaliśmy natomiast jedno ciągle mamy zaniedbany linie towarowe to jest bardziej używane właśnie do przewozów towarowych, ale bardzo niski poziom niski poziom prędkości pociągów towarowych dwu trzykrotnie czasami niższa od europejskich znajdą się poprawić to jest jedno z wielkich wyzwań modernizacyjnych w tej branży IT jest perspektywa jej Violet 4 zlotego za telefon ważący formalnie 201420 do rozliczenia do 2023 no i w tej perspektywie musimy ten następny etap modernizacji zrealizować, żeby mieć jakiś efekt w nabędzie właśnie tej perspektywie rozmawia ze 1 na początku przepraszamy Murator czy nawet jazzman style Pendolino zachowują one na międzynarodowe będą ich nie jest z ruchem czytam te różne opinie i dla jednych jest jednak wielkiej narodowej z piątku, ale drogich, jakby zasadnicza jakościowa zmiana na czym te dla pani dla mnie jest czymś bardzo pośrodku pojazdu już kiedyś jak jak zaczęła pracować w zarządzie PKO jak przez jakiś czas pełniłam funkcję szefa PKO to wszystkim mówiłam, że ja nie jestem miłośnikiem kolei nie ekscytuje się koleją traktuje kolej jako coś bardzo użytkowego Night in bardzo użytkowo traktuje Pendolino z mojego rozwoju perspektywy obserwuje typowo użytkowe efekty wprowadzenia Pendolino śledzimy teraz jak dużo osób przesiadło się na Pendolino szczególnie na na trasie Warszawa Warszawa na Trójmiasto dzięki Pendolino nie jest projektem samym w sobie jest częścią projektu z obniżenia czasu przejazdu między dużymi miastami w Polsce i to jest część tego projektu, więc ja patrzę na ten projekt czeka na całość i jako element takiego systematycznie systematycznego podwyższania standardu podróży, które się nie robi skokowo na 3 z Pendolino jest pewną skokowo jakością, bo jest nowy typ pojazdu, ale to nie jest coś co zadecyduje o całości odbiorów, jakiej dłuższej perspektywie transportu kolejowego pasażerskiego w Polsce MMA będzie świadomy, że przejdzie pierwsze monety dostanie te minione no wywiązał się dobrze mogę dawać w każdej chwili to już w Tajlandii tych, które są na kolejny do tego przyzwyczaiła do trudno innym to jest moje jakiś tam ryzyko zawodowe, ale z drugiej strony wiem to, że taki spokojny wytłumaczenie dotarcie z takimi sporo niższymi parametrami tego przedsięwzięcia to znajduje słuchaczy, więc zawsze jest kogo mówić i tłumaczyć się, o co w tym wszystkim należy cieszy się powodzeniem empatią wśród pasażerów cieszy się dziś część pań, mówi że obserwuje życie to obserwujemy mamy obóz tzw. obłożenie kolejarze mówią nie w niektórych pociągach przekracza 90 kilka procent, tyle że już od pory raczej patrzymy też na obłożenie linii no kluczowa jest gliniana w tym wypadku Warszawa Trójmiasto, dlatego że tam jednocześnie oddano po modernizacji kradzież aż do końca zakończona ale, ale już ma te podstawowe parametry poprawiony no witamy drastycznie się zmniejszy czas przejazdu w związku z tym inna liczba osób korzystająca z tego połączenia również k, który częściowo składa się starych pociągów już teraz 1830 % do porównywalnego okresu sprzed roku etyczna będzie protest w Krakowie to słynne zbieranie podpisów reforma, gdy autem Matejka no i dużych wyeliminowane ja tutaj cierpieli także, że w eliminacjach Matejki ma nieco głębszy głębszy wykop może, dlatego że jest to pociąg realizowany przez spółkę Przewozy regionalne, które mają dramatycznie trudną sytuację finansową z Motyką deficytowy on niezwykle dramatycznie deficytową, ale na poziomie 600600  000 rocznie miał deficytu jest co nie było, bo się, który zawiązał się w nim pociągiem komercyjnym nie był dofinansowany, a my właśnie w takich kłopotów z przewozami w innych częściach kraju ma przewozów regionalnych jest więcej no i my ratujemy przewozu jako firmy jest w budżecie jest 750  000 000 teraz na raty jest problem z marszałkami jak rozumiem różne rodzaje luteiny jest trochę, dlatego że my rząd, działając interwencyjnie nasz takiego podmiotu, kierując się tym, że on nie może nagle zniknąć z Drezna do świadczenia usług publicznych musi się porozumieć z właścicielami którymi są marszałkowie od marszałków oczekujemy, żeby dali stabilizację temu podmiotowi, czyli gali dłuższe umowy na dofinansowanie nie roczny jedno i określili się co do swojej polityki tworzenia własnych spółek na tym terenie, żeby też spółka nie była tym zaskakiwana, żebym mogła z nim dostosować programy restrukturyzacji czy do zatrudnienia 3 czy w ogóle operacyjny restrukturyzacji no i jest już podpisanych umów, o ile wiem przekroczyliśmy 50 % udziałowców, którzy już zadeklarowali ze strony samorządu te porozumienia i mam nadzieję, że teraz po tych wyborach, kiedy się ustabilizuje władze w Łazienkach możemy go do będziemy mogli liczyć na swą pracę nowy rząd daje pieniądze na oddłużenie od marszałków oczekujemy tej stabilizacji takiego, więc ich działania w porozumieniu w sytuacji, gdy tworzą własne podmioty, których minister pani weszła do tego resortu trochę tak na przełom 12 perspektywy tak doc. Bay jedno zamykamy czy będziemy zamykać w najbliższym roku tego roku do wymówienia w sumie tak no no, a dla zemdlała następna otwieramy inny jak rozumiem takie podsumowanie obecnej perspektywy unijnej, iż mamy tak chcieli tej, którą kończymy i mamy mecz będziemy mniej formalnie za rok prawda, ale jest znów nasuwa się samo zresztą cała praca duetu polega też na tym, że raz sumujemy przyglądamy projekty patrzymy, które się skończą na pewno powodzeniem, które są zagrożone no to jest tak o tym, dużo mamy tych zagrożonych ciągle lew w, jeżeli chodzi o procentowo jak się patrzy nocą obóz po, którzy nie Allena wiadomo, że natura rzeczy jest taka, że najtrudniejsze projekty są najpóźniej się kończą te, gdzie występowały jakiś problem z wykonawcą gdzieniegdzie już wzeszły no to teraz mamy tu jest zagęszczenie tych projektów, ale tak konkretnie, gdyby pani podała 12 przykłady docenta choćby Czechy 31 Lech z wodą może obszar to są one to jest cyfryzacja to von Goethe ten ten obszar zresztą tam metan to bardzo uważnie śledzimy i tam jest też wymóg dosyć duże intensywnej współpracy z samorządami czuje coś mnie nie są tutaj być pesymistą wydaje się, że są też przesłanki do tego, żeby móc odpowiedzieć sobie też dane relacje z rady z tym no i obsadę turnieju tradycyjnie śledzę to jest ten obszar infrastrukturalny ze szczególnym uwzględnieniem kolei, dlatego że kolej dosyć wolno startowała do tej perspektywy rozkręcała się z czasem i Noma tak bardzo przyspieszony film finał, jeżeli chodzi o infrastrukturalne projekty i wg ostatnich Janowiec takie przeglądy co 2 tygodnie no to wydaje się, że ten finał będzie taki, że wykorzystamy te środki które, która na infrastrukturę kolejową zostały przeznaczone w tej perspektywie w całości, ale 1 to w tej chwili mowy Baniaka Lejba my jesteśmy bardzo dumny z tego, że Polska jest w czołówce tych, którzy rzeczywistym dobrze wykorzystują w pełni wykorzystany czy dobrze tt jeszcze nie wiem, że handel kolejne lata potem zadaje jakiś czas z tym oka okaże, a w takim razie ta nowa perspektywa unijna, bo też dla tej nowej miały dotyczyć te kontrakty regionalne, których Angle chyba nie ma mnie model do Sejmu na awans jutro podpisuje ostatni w Gdańsku, a od żony został wynegocjowany, ale wolę podpisania jest co takim czasie uroczystej formie w związku z tym też użyje Pendolino do podróży służbowych w 2 zlotym nie jest pierwszy raz wymiata jak mówią traktuje Pendolino jak co nie leży w NRD w haczyk ale by kontrakty są elementem raczej poziomu skutkiem tej perspektywy, dlatego że w ich ideałem była w Bagdadzie takie uporządkowanie współpracy samorządów i rządu w realizacji poszczególnych projektów w uzgodnieniu źródeł finansowania w uzgodnieniu pewnych polityków obszarów pewnych, do których inwestujemy czy to inwestuje w infrastrukturę czy w kulturę, bo czy czy w szkolnictwo czy w edukację nie inni one na pewno kontrakty nie są opóźnione z punktu widzenia pracy nad negocjacjami z Unii Europejskiej one zostały trochę w sztucznie przyspieszony w tym sensie, że opóźniły się na negocjacje z komisją Europejską na skutek też tego spowolnienia związanego z przejmowaniem władzy przez nowych komisarzy i tam obserwowaliśmy takie spowolnienie w gminnym przyspieszyło to z chwilą, kiedy już na Wielkanoc kojarzy się ukonstytuowała -li i nawet takie pierwotne trochę pesymistyczne perspektywy, że będziemy się negocjowali w przyszłym roku do połowy roku teraz wydaje się, że nie są już aktualne, bo mamy szansę je rozumiem, że część tych kontraktów pani zatrzymałem uznając, że one nie są dobre, bo w nie to trudno pójść o kontrakty zawsze są trudne, bo to jest negocjowanie dwustronnej jest bardzo różna perspektywa różne podejście prezentowane przez poszczególne samorządy było mnóstwo dyskusji co jest ważniejsze co jest mniej ważne, więc Onyewu trudno obiektywnie rzecz biorąc trudny no to się nałożyła ta niepewność z tym, kiedy skończymy negocjacje z komisją Europejską co też miał bardzo duży wpły w na wyobrażenie sobie źródeł finansowania tych wszystkich rzeczy, które to my chcieliśmy w kontrakcie umieścić, a także warunków, które musi spełniać projekt, żeby był finansowany, więc to jest trudne mijanie postrzegamy tego, że w ogóle doszło do jakiegoś opóźnienia kontraktów inny może nim powstało takie wrażenie, ponieważ samorządy wojewódzkie, tudzież w trakcie wyborów przed domem to samorządowych powoływano się na tych kontach, gdy Och, Eric widziałem może pochwalić należy to to trzeba tutaj znaleźć jakąś osi rozsądku to między tym, że ja rozumiem, że wszyscy coś się chwalić coby chcieli niczym chcieliby sfinansować inwestycje w swym regionie, a tym, żeby ten kontrakt był normalnie starannym aktem z punktu widzenia prawnego pani minister, a właśnie tutaj znowuż kolejne pytanie mi gadają, że marzy, by zapytać panią minister problem bramek na autostradę do pani minister Bieńkowska wicepremier zapewne, że pani minister waszego rozwiąże ten problem nie można tych winiet po prostu wprowadzić mieć Święty z pokolenia kombinować winiety to też nie będzie Święty spokój każdy na czym my mamy dosyć skomplikowany system prawny na naszej sieci autostrad z tego powodu, że zaczęliśmy autostrady budować w systemie publiczno-prywatnym i mamy 4 odcinki prywatnej jako prywatne przedsięwzięcia, gdzie jest umowach, gdzie my nie możemy ingerować jako państwo w UE sposób zbierania opłat wysokość tych opłat, ponieważ umowa obowiązuje dopóki obowiązuje po to, powinna być szanowana, tudzież mamy długą część, jakby tej sieci, która jest zarządzana przez generalną dyrekcję dróg wodnych i budowę autostrad i inni oni tam to jest budowane z udziałem środków Unii Europejskiej, że system ma inny w ogóle wstęgi finansowy i ich jak inne uzasadnienie pobierania opłat i uda musimy to scalić w 2, więc już, by problemy z pobierania opłat jest zupełnie nie nieproporcjonalnie dużym problemem w stosunku do tego czy w na konkretnym odcinku są bramki zdobyte bramki z poprzedniego słabszy ostatniego lata to są zakład na odcinku koncesjonowanym odcinku o 1 tam są one nad morze i tam możemy tylko negocjować czy prosić się mniej koncesjonariusza, żeby rozważył inny sposób pobierania opłat, jeżeli uważamy że, że ten dotychczasowy powoduje korki nam o to chodzi o uciążliwość zresztą koncesjonariusz jest otwarty NATO natomiast przejście na na elektroniczny oznacza co ryzyko szczelności systemu nowo najsilniejszy jest brane są bramki i też to są dodatkowe koszty bo owszem nie ma bramek, ale trzeba zbudować system kontroli w ich egzekwowania opłat Dynarek nie będą brane na antenę Lockheed bramki będą tu muszę policzyć nie będę owijał w bawełnę jest natomiast rozmawiamy rozmawiamy o już o usprawnieniu tegoż rozgrzebane nie były przeszkodą natomiast teraz już przystąpiliśmy do pracy, żeby stworzyć system docelowo poboru elektronicznego opłat, ale on po pierwsze, najpier w musi przejść przez zmianę prawa dotyczącego podsta w pobierania opłat to jest to ujednolicenie prawne czy czy otworzenie się na prawną ujednolicenie, a potem trzeba z opracować i wdrożyć system elektronicznie złożyć go bardzo starannie ostrzelanie to znaczy nie, omijając testów i czasu ich trwania, bo inaczej no mamy takie skutki jak ostatnio obserwowaliśmy nagranie będę grała z eksperymentowanie mecz zostanie tutaj realistycznie na umowie, że po prostu poczekamy jeszcze poczekamy, ale nie jest złożonymi rękami, jeżeli chodzi od bardzo dziękuję pani Maria Wasiak minister infrastruktury i rozwoju bardzo dużo gościem poranka dziękuję pani minister zapraszam państwa na informacje będą farmacja Clemente Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JANINA PARADOWSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA