REKLAMA

Jak przygotować zdrowe święta? O tym Piotr Maślak rozmawiał z Renatą Ruszniak, dietetykiem

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2014-12-22 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku to jest pierwsze śniadanie godzina szósta 511 sekund na zegarach 15 witam państwa bardzo mamy serdecznie Gminny i Siemion szerzy się zmieni JK zupa z konopi tradycyjna w mojej Śląskiej rodzinie napisał pan Witold napra w po najciekawszych dań wigilijnych w pani Maria boję się już stałą wystawą w kolejkach po Środzie czy szynkę stawał się w PRL w kolejce już w nocy to Polak wreszcie świętość musiał najeść do przesady teraz Polacy mają dostęp Rozwiń » do szynki śledzie na co dzień teraz się po prostu kupuje w PRL produkty na święta się zdobywał pierwsze śniadanie w toku państwa mają wreszcie jest pani Renata Woźniak dietetyczka z wynikiem klinik autorka książki bitwa o śniadanie oraz to pierwsze śniadanie jak jedzą uszczupli dzień dobry dzień obrad słuchaczom czy święta w ogóle mogą być dietetyczne w święto mogą być dietetycznym właśnie nie dając w czwartek, wprowadzając taki warsztat fair klinik, który zatytułowane in w święta jak przygotować święta zdrową i poświęciliśmy na omawianie tej sprawie kilka godzin tutaj mamy kilka minut chcę powiedzieć, że są rzeczywiście potrawy, które możemy na tyle zmienić, żeby były dietetyczne i tak, rozpoczynając od wigilii, gdy ustalimy sobie ani to na pewno znajdę i znajdą się tam potrawy z kapusty kiszonej dodatni wynik to pewnie już prababcia i prababcie babcie ustalił on tylko będziemy stwarzali tak to prawda, że właściwie nie dziedziczymy swoje zwyczaje kulinarne dziedziczymy właśnie Lenina na dziś liczymy na nich na kolację wigilijną no i i najczęściej znajduje się tam znajdą się na potrawy właśnie z kapusty kiszonej z oleju lnianego czasem oliwy z oliwek grzybów i te elementy są jak najbardziej dietetyczne, a ponieważ są warzywa i bardzo zdrowe tłuszcze omega 3 są elementy natomiast, które możemy są potrawy, które możemy poprawić ich dietetyczna czy też z ograniczy ograniczyć albo zamienić na zdrowszą wersję pierogi różnego rodzaju z kapustą z grzybami pierogi z serem się na słodko np. czasami jawna widzieć choćby uszka NATO pierogi same pensje nie są wraz z bardzo pierogi pierogi uszka różne kluski, ale ich mają zadzwoniła nasza słuchaczka Anna ptak uwielbia można poprawić ten sposób, że zamienimy zwykłą mąkę pszenną, która ma wysoki indeks glikemiczny bardzo stymuluje tkankę tłuszczową do rozrodu do rozwoju można tą zwykłą mąkę pszenną zamienić na mąkę Orkisza album o taką starą odmianę, która ma niższy indeks jako bratnie nie stymuluje zapłacą do tego odkładanie się tkanki tłuszczowej to jest mąka, którą używały nasze matki na początku lat 1900 w okresie przedwojennym wtedy też ludzie nie mieli tych problemów z życiem nie zastanawiali się za bardzo na tym jak w jak zmniejszać kaloryczność potraw po prostu produkty, które były dostępne nie miały tych właściwości takich mocno tuczących język zmienimy zamienimy mąkę zwykłą na orkiszu ową to będzie już pierwszy krok w poprawie w jakby bardziej zdrowe Jasną stronę mocy Jasną stronę mocy drugi element, który warto zmienić to jest jak najmniej słodkich potraw przygotować albo serwować je na samym końcu, czyli po warzywach i od tych po Opoka w ustach po po śledziach można też przy wątkach sprawy, czyli wszystkie ciasta ciastka MAK ma arkowcy akta to wszystko wie tak to najlepiej podawać oczywiście na końcu kolacji wigilijnej trochę w formie deseru n p . w chyba tak jest tak w większości domów jest mam nadzieję, że tak jest wtedy jest na pewno zdrowo ważnym elementem na stole wigilijnym i ważną potrawą jest chleb i przez całe święta jednak spożywamy go wcale niemało i na tym chlebem warto się pochylić, a mianowicie znaleźć chleb z mąki Żytniej 100 % są miasta i są piekarnie, które wypiekają takie sławy, ponieważ coraz więcej ludzi kupuje taki chleb ważne jest, żeby miał 100 % mąki Żytniej bez dodatku mąki pszennej, bo wtedy jedno jest czyściutki toczącą upra w potrawą fajnie, gdy jest z pełnego przemiału zawiera różne nasiona to jest też drugi krok w stronę strony może po prostu znieść tego chleba, a jeżeli będzie 1 z potraw wigilijnych dowiedzieli musimy się na kawałek tego chyba zdecydować się przez pozostałe 2 dni świąteczne oczywiście nie musimy do niego sięgać no dobrze jak jeszcze rady mamy do zupy tak, ale zupy chyba wigilijne zupy nie są specjalnie tu ciągnie grzybowa barszcz z drużynami jak tutaj jechałam do państwa żądanie czas tak to słyszałam, że to słyszałam, że z listy kierują w Polsce nie przygotuje przygotowuje się taką zupę na słodko i Piernikowym tak piernikową w związku z tym no one już sama w sobie nie przyda się jakoś się odchudzić tak powiem natomiast barszcz wigilijny czy jakiś kapuśniak im takie regiony też są notowane są same w sobie są niezdrowe jak zrobiła uszka z limonki orkiszowe jest z drzewami w środku to cała potrawa będzie dietetyczną kań jest no dobrze to omówiliśmy potra w jak jeść jak jeść no, więc definiują one wrażenie, że nie wyobrażam, że jeszcze przed 2, ale sama tradycja kolacji wigilijnej już stoi w sprzeczności ze zdrowym odżywianiem, bo przez cały dzień jemy na, a w nocy hulaj dusza w ten właśnie chciałabym tutaj, jeżeli mogę jeszcze przed kolacją wigilijną udzielić takiej porady to warto się przygotować do kolacji wigilijnej jest teraz zrobić właśnie zachęcam, żeby to niebyła głodówka, ponieważ w kościele katolickim nie ma głodówki jest za to post, a pomost to jest spożywanie 15 posiłków w ciągu dnia, ale zbudowany to posiłki powinny być jedynie z chleba i wody w ich teraz jak kupimy zdobędziemy taki chleb żytni na święta to trzeba w sporach 5 posiłków spożyć np. kromkę takiego wręcz km w ciągu dnia nasz region to już piąta będzie nakaz masz lekki 11 kromka piąta będzie na Wigilię i teraz to spowoduje, że w naszym organizmie nie dzielą się ogromnej ilości insuliny, które powodują, że na kolację wigilijną zjadamy ogromnej ilości jedzenia my jesteśmy wygłodniałe -li tylko to zabezpieczy przed tym, że postanowimy, że zjemy bardzo małej ilości i każdy pod każdy z 12 potraw to rzeczywiście uda nam się tą to postanowienie spełnić w związku z tym obiekt pierwsza sprawa, czyli pości my nie głoduje ME, a po drugie, inny z samą kolację wigilijną już się nim cały dzień spokoju przeżyliśmy mnie nie, powodując to on wtedy właśnie ludzie sięgają po 2 metody jak się nie przejeść przy pomocy 12 potra w mianowicie jedno metoda jest taka, że o zupie wigilijnej, która jest różna w różnych regionach zamiast iść kilka czasem jest ich kilka nocy wtedy czas małych ilościach bardzo małych ilościach natomiast wszystkie inne potrawy typu kapusty pierogi śledzie nakładamy są bardzo małych ilościach na talerz i widzimy ten cały komplet potra w, które przed nami jest wtedy już się nawet nie zjadamy do końca tego co należy, iż sobie na talerz albo druga metoda jest taka może bardziej elegancka nikt nie nakładamy wszystkiego na talerz to jest o 1 łyżce takie od osób we, a postanowienie, że po 1 łyżce takiego co zjada każdej potrawy i wtedy przez cały wieczór próbuje realizować to postanowienie w jeszcze ważnym elementem oprócz jedzenia są napoje oczywiście pojawia się kompoty suszu, który słodki nie czerpie z o może być rozcieńczone wodą całkiem smaczny schłodzony kostkami lodu w wywarze z przekonaniem pani wie, że wielu naszych słuchaczy uwielbia, więc nieraz tak zniechęceni w każdym razie pojawia się na stole Ano hucznie no dobrze, żeby nie pojawiał się inne słodkie napoje to są kalorie nikomu niepotrzebnej żaden słodki napój nie jest potrawą wigilijną taką znaną od wieków powinna się pojawić woda teraz powody można na różny sposób jego uatrakcyjnić przy pomocy liści mięty soku z cytryny limonki tak, żeby inni wszyscy biesiadnicy spożywali tylko mogę na jeszcze często pojawia się gdzieś na końcu np. alkohol i ważne, żeby to było wino wytrawne białe lub czerwone czy dopomoże bez dodatku cukru czy pomoże nie w rozwijaniu też jest taki mit prawda, że trzeba się napić w liście winogron wspomaga trawienie to chyba jest mit alkohol każdy alkohol jest jednak trucizną na mnie Pomorza należy, iż decydujemy się na niego decydujemy, że to będzie elementem wieczoru to dobrze wybrać taki, który nie za bardzo wpływa na nasz metabolizm pani powie, że był łyżkę po 1 łyżce wybierać tak sobie wyobraziłem, że jak łyżką dobrze się nabierze to pół karpia można talerz wyłożyć można odnieść się w panierce można oczywiście Aleksy wybraliśmy taką łyżkę do jedzenia zupy, która jest duża i że zjemy tego tylko troszkę więcej niż nabraliśmy zupę to naprawdę to będą małe ilości 12 potraw da się, ale my mówiliśmy te dania mączne grzybowe kapuściana nie mówiliśmy tych najważniejszych, czyli rybnych dań rybnych atak no rywala często jest przygotowywana w warzywach naszych domach, ale do gry zgłasza się ograć rywalom pole do dechy, mówi że się, gdyby po słów Sak Zielona Góra nie jest nie pochodzenie potrawy pochodzące z Grecji wszyscy wiemy natomiast to co warto troszkę zmienić to jest ryba smażona i z reguły sięgamy panienki typu bułka tarta to albo sięgniemy po pani Merkel inną niż bułka np. jakieś nasiona sezamu albo płatki migdałowe albo w ogóle bez żadnej panienki to smażymy rybę to ona sama w sobie będzie już zdrową potrawą, czyli najważniejsze, żeby te wszystkie potrawy nie zawierały elementów mącznych i słodkich jak najmniej tylko tekturę są bezwzględnie konieczne do wykorzystania Monti czy pierogi uszka np. jakiś makarony czy kluski, który czasem robimy w domu i nasz PRL-owski karp mówi PRL-owski był niewielu wie i ma świadomość tego, że to jest rybek, które stosunkowo niedawno pojawiła się wbrew pozorom na naszym wigilijnym stole, ale na dobre zadomowiła jest rybą bardzo tłustą no zrywami jest tak, że ten tłuszcz Rybi jest akurat bardzo cenne dla człowieka czy jest się nie przyjmą mnie kompletnie się nie przejmować to są kwasy omega 3 zlote w tym samym celu sięgamy po olej rzepakowy czy olej lniany tam też głównie chodzi o kwasy omega 3, które Polska potrzebuje nasz, których potrzebuje nasz mózg w ogóle potrzebuje nasz organizm i przy pomocy właśnie tych 3 rzeczy, czyli tłustych ryb oleju lnianego oleju rzepakowego dostarczamy organizmowi kwasy omega 3, więc może być tłusty nawet dobrze, gdy jest pusty i to, gdyby pani radziła gdyby, jakie dania już bardziej wybierać to byłyby to żywy byłyby tory we wybito wszystkie dania warzywne, a tak jak powiedziałam na końcu te, które zawierają elementy mączne słodkie i wtedy ta kolejność zjadania ma znaczenie, ponieważ okazuje się, że rząd nic się nie miesza w spokoju będziemy trawić pokoleń potrawy jony na pewno nie zaszkodzą nam tak jak jedzone w większych ilościach czy innej kolejności jeść powoli i długo czy raczej z narzucić sobie jakiś reżim wini no i kolacja, bo jest oprócz jedzenia powodem do spotkania z rozmów z rodziną, więc zwykle trwa dłużej ja bym zachęcała jednak do wydłużenia tego w czasie robienia większych przerw, zwłaszcza po pierwszych 2 potrawach bo gdy do przerwy będą razem trwa więcej niż 20 minut to nasz mózg zarejestruje już zjedliśmy potrawę i wtedy wszystko co następne nałożymy na talerz na pewno będzie mniejszej ilości w związku z tym, że lepiej wydłużać, jeżeli chodzi o tak takie tempo jedzenia to rzeczywiście na co dzień nie wracamy z po świętach wrócimy do normalnego funkcjonowania to wtedy taką szalenie istotną rzeczą jest np. zjedzenie śniadania, które ludzie często omijają to jest powód tego, że napisałam 2 publikacje 1 jest dostępna w księgarniach bez śniadania nie ma odchudzania niema zdrowego życia w związku z tym czym jest jemy szybko czy wolno co naprawdę dla naszego organizmu nie ma znaczenia ważne, żeby ono zostało zjedzone i że to paliwo się pojawił natomiast święta to jednak okazja do siedzenia do rozmawiania do celebrowania potra w i chyba trzeba sobie wyrzucić z głowy te obawy przed dodatkowym kilogramem z ja myślę, że tak to są tylko 3 dni oczywiście zjadamy całą masę kalorii nawet 10  000 cal dziennie w święta potrafimy zjeść to czasem nie jest przecież tylko takie nadmierne wypełnienie jelit one mogą pomieścić nawet 8 kg w związku z tym nie należy się aż tak martwić trzeba świętować święta i in te owce to optymistyczna, bo myślą kończymy spotkanie pani Renata różnych dietetyczka autorka książek bitwa śniadanie po pierwsze, śniadania, więc uszczuplić także dla państwa i moim gościem dziękuję bardzo dziękuję bardzo wczesnej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA