REKLAMA

"Janion. Transe - traumy - transgresje. Tom 2. Prof. Misia". Opowiada Kazimiera Szczuka

Książki - Magazyn do słuchania
Data emisji:
2014-12-28 19:00
Czas trwania:
46:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
książki magazyn do słuchania Radia TOK FM Paweł Goźliński dobry wieczór państwu dziś będziemy rozmawiali o książce, która zaczyna się w sposób niezwykły mianowicie opowieścią o pewną sceną sceną, która w, których główna bohaterka zostaje określona następującymi zmianami Adam Juliusz Zygmunt Marian Maryna Małgorzata bohaterka ta staje się papieży co Kazia Szczuka jest wzniosły w jego no, a pretekstem do naszej rozmowy jest to my książkę o tej papieży ICO Rozwiń » profesor ma Maria Janion drugi tom rozmów każdy z panią profesor ukazał się właśnie nakładem wydawnictwa krytyka polityczna tytuł skomplikowany i nieskomplikowane profesor miesza w na całość maty do trans trwał mecz i transgresje, a dopóki profesor jest pomysł i na szczęście cepeliady jawnie cyniczny lubił uprawiać wyspowe tytułów w takich Dolicach się zamyka i na z 1 strony to 3 niezrozumiałe słowa, a z drugiej strony wnętrz takich reliktach jej taki podpis podpis, jaki był można, by powiedzieć trochę Węglowski w ale o tym nie mieszczą rozmawiali, ale zacznijmy od początku był początek jest dosyć niezwykły to scena właściwie scena u konklawe swoistego tym toczącego się na jakieś dziwnej planecie nikt, o której autorem jest Miron Białoszewski oczywiście znamy prof. Janion ci, którzy poznali ją teraz stosunkowo późno przez media jako osobę żyjącą życiem, a w noc takiego zamkniętego w labiryncie własnych książek filologa tymczasem między nim z tej książki objawia nam się profesor jako osoba zanurzone głęboko w życiu literackim z wieloma przyjaciółmi wśród pisarzy wśród nich takimi, którzy mówią no tak to ja nie dopiero powiedziała mi, o czym tak naprawdę jest moja twórczość tak jak było z Tadeuszem Konwickim, a właśnie znowu jest niezwykła przyjaźń z biało szewskim in co ich zbliżyło do siebie no to jest rzeczywiście ten to preludium to znaczy ten tekst Mirona Białoszewskiego, kto się za wylot i to jest bardzo zabawny testowe takie przypomina to teatrzyk Zielona gęś albo jak i taką umowę z nóg takie jak tak mało formy białobrzeskiego nalewu z jakim sposobie oddaje taką taką dziwności i tak koło innym z dnia banderole bez owijania w trudno uchwycić nas statuty uchwycona w takim żarcie, bo jest to powieść właśnie o tym, że co się stało ziemianie opuszczają ziemie i zapomnieliśmy papieże mówią ludzie, a ich wtedy trzecie właśnie ta po w mieście mówi zapomnieliśmy papieża w ci zagranica jakaś rakiecie kosmicznej mówią wybierz my zrobimy konklawe wybierz papieża wybieramy panią notes to jest to jest śmieszne, ale też coś w tym jest, bo trudno znaleźć się jako szlaku ramy no ME dla PSL ujawniono one jakością zawsze zostaje z 1 strony się jakoś opisać, a z drugiej strony nieopisane, więc Białoszewski tutaj coś zabawnego uchwycił, ale też muszę powiedzieć, że przy tych rozmowach bardzo dla mnie ważnym, ale ważną wielką pomocą były tajny dziennik Białoszewskiego, dlatego że sporo tam on zapisuje różnych rzeczy na temat właśnie po off mniejsi i w i on i to i to po jakoś pomagało mi rozmawiać no bo nie ma przecież nie uczestniczyła w tym wszystkim wesołych w ogóle raczej zostać sobą wbre w pozorom zamknięto co znaczy winien w nie jest gadułą ani facet pianistka wójt w ogóle nie jest tego typu powie, że Tusk to się piło tu gadało tego lubiło tamtego nie jest z kompletnie to jest inny styl, więc Białoszewski pomogła mi się zaprzyjaźnili w nie odpowiedział jeszcze na to pytanie tworzenie się zaprzyjaźnili dzięki temu, że profesor podjęła wysiłek jakiegoś takiego głębi nowego przeczytania pamiętnika z powstania Warszawskiego i ustanowiła właśnie rangę tego pamiętnik jako takiej pierwszej polskiej prozy cywilnej takiego zapisu tego doświadczenia, które było niewyobrażalne w biało szewskim było wyrażane może być ich prywatnych rozmowach albo nawet w życiu wewnętrznym, ale i tych, którzy przybyli w powstaniu jako osoby cywilne, ale i, ale nikt nie dawał temu formy nie znalazła języka literackiego mało tego w mieście nada mu cały taki kontekst w tym tekście wojna i forma właśnie, przeciwstawiając tradycje w czoło TTI skoczy właśnie z romantyzmu wyciągano jako taką właśnie no i męską może co nie było wprost wtedy nazwane i przeciwstawia to właśnie doświadczeniu cywilnemu, który nie miał jeszcze wtedy w ogóle swojego miejsca ani w literaturze ani w ogóle w kulturze polskiej było właściwie nieznane i pomijane było tylko liczbą inna na jej poniesie są bardzo wnikliwa analiza akt to też dotyczy z języka Białoszewskiego i tego i tego gadania tego mówionego głosu, który gdzieś tam w nim nagle zaczął mówić po latach manto Białoszewski poczuł się w jaki sposób na głębokość zrozumiane i postanowił poznać tu Janion Xstrata napisała tak zaczęli nic się przyjaźnić po ostatnim aktem tej przyjaźni są wpisane w ten jako ostatni gość rozdział tajnego Dziennika listy Domenica Janion jest 1 z adresatem takiego takich płaszcze pożegnalnych szpitalnych już listów chorego Białoszewskiego to chyba też daje rangę tej przyjaźni pokazuje też z domów w sposób ciekawy sytuuje cytuje Janion właściwie jako taką postać on na poły boską taką im ma stronę kogoś kogo właściwie mówi się z takiej sytuacji granicznej no to liceum nigdy na to była Janion Żmigrodzka -li GI ba Małgorzata Baranowska rzeczywiście one tak przejeść w ataku kultywowana żadnego odwiedzały często wytrzyma, ale jak się wczytać w tajny dziennik Białoszewskiego to rzeczywiście wychodzi na to, że my Kresowianie była dla niego właśnie taką osobą, którą sam lubił Rosję mieszać się wygłupiać się z nią i t d. wyciągać jakieś takie rozmówki i sobie różne rzeczy też opowiadali historię literatury i w ogóle tak jakoś byli towarzysko, chociaż PSL, mówi że zupełnie nie umiał prowadzić nocnego życia, a on wyłącznie, więc tam spotykali się tak obecny wpół drogi między nocą ładnie ale, ale rzeczywiście set jakoś tak żonę poważa, że można sądzić, że może coś takiego też profesor, mówi że czuła się bardzo uhonorowana tym żonę ktoś powierzył jej takową takowe się o rozmowę ostatnio swoją w listach taką korespondencję osoby, która odchodzi z kimś takim w sieci może się czuć bezpiecznie nie wiem tego, ale na pewno na pewno coś takiego w tym jest, bo Eugenii do NATO są Eleni jak to się jakoś zajmują tymi ostatecznymi sprawami, a oczywiście to dlatego ma jakiś związek może z papieży co, że to są figury Nor my na takiej właśnie jednak powiedzieć boskości bogini czynności koło u kobiet w oby takich potężnych takich mocy kobiet chce oczywiście jako taki inny archetyp no gdzież tam w ich odpowiadają za te wrota życia w obie strony najpier w kobiety rodzą, a potem, a potem mają zwłoki to no i t d . tak my znamy płaczki żałobne, ale i, ale nie były tymi, które w partii, który właśnie decyduje o tym, się o końcu żywota, więc znów coś jest takiego oczywiście też tez wszystko traktowane z dużo zdrówka dystansem lasów, gdyż to zawsze podwójne za swoją drogą jak mówimy o teście nie mówimy, ale owa właściwie nie mówimy o tym wydarzeniu literackim jako o 1 z najważniejszych w tym roku uprzedzić ukazanie się właśnie pamiętnika z powstania Warszawskiego Białoszewskiego bez cenzury reszty stawki nie były aż tak liczne, ale znaczące to też na pewno jest 1 z najważniejszych wydarzeń literackich tego w roku, ale wracając do książki kaźni prof. Janion kolejną postacią zresztą pojawia trochę dla mnie zaskakującą właściwie, gdy w tym co ma dla nich rząd to i Waszkiewicza 1 okazuje się, że w jakimś momencie oni go intensywnie korespondowaliśmy i przyglądała się bacznie twórczości Iwaszkiewicza no tak nawet nawet znalazłyśmy znalazł się tak zdjęcia sesji Iwaszkiewicza z Kielc z Instytutu badań literackich tego takiego dawnego Instytutu, bo to są lata siedemdziesiąte i późne od 80 też jakoś opisujemy w tym, że w tym drugim tomie no no oczywiście zrobiła z Janion za wjazd Iwaszkiewicza romantyka jak ze wszystkich, chociaż rzeczywiście Białoszewski się temu opierał i te znamienne, że on właśnie był kimś innym w tym świecie, ale wszyscy artyści pisarze poeci większość, która tu występuje to co ludzie w tych ona właśnie nadała im to piękno tego, że jednak są romantycznej pisarzami, a nawet Hercog jest dla niej romantycznym reżyserem w wewnętrzne obcego, którym też tutaj mowa, więc Iwaszkiewicza oczywiście też nam się powołuje na jego fascynację wewnątrz chociażby nawet z muzyką romantyczną malarstwem, ale też oczywiście tymi pytaniami dotyczącymi wspólnotowych doświadczeń Polaków to znaczy takich jak powstanie styczniowe i znowu to była taka droga ta polegała na tym, że jej referat na sesji właśnie jakieś tam Iwaszkiewicza ski w Instytucie badań literackich jakoś tak bardzo go poruszył poczuł się takiego prześwietli sąd prześwietlone prześwietlone i i że to jest jakaś jego apoteoza, ale też o -li też trochę wtedy już inna kochał więzienie w tym wyobrażeniu, że to, że to jest romantyzm najwyraźniej o tym, mówi później Konwicki mnożona to tak jakby brała wtedy romantyzm i tak już musimy się on on się pożegnać się dobrze w tym pogoda nawet to akurat Targ, ale Iwaszkiewicz też i to na pewno też o tym, nawet profesor mówiła, że kiedy lwowiak kolekcja kolejno tej książki w czasie przeglądać to wszystko jeszcze raz redakcja swoją jeszcze dopisywała różne rzeczy powiedział, że dzisiaj to zdumiewa jak bardzo Iwaszkiewicz i inni i Białoszewski są odlegli od siebie, jakie to w gruncie rzeczy jest dziwne, że to były w obywateli przyjaźni literackie książki magazyn słuchania w radiu TOK FM wskażą sztuką i rozmawiam o jej drugim tomie rozmów z Rosą Marią Janion mu do tej rozmowy wrócimy w postaci informacji w radiu TOK FM Paweł Goźliński książki magazyn do słuchania Radia TOK FM moim gościem jest Kazimiera Szczuka i 1,5 od kilku lat rozmawiała zbiera teraz rozmowy z prof. Marią Janion kolejne książki to jest drugi tom, o ile będzie na pewno jeszcze 1 to na pewno oczywiście jest taka praca Kwiato sieczkę nas pod kopułą i gdyby to wyszło od razu jako 1 gruba książka na pewno byłoby no jakoś silnik silniejsze tak tak jak właśnie ogromnego Bytom tajnego Dziennika Białoszewskiego robi takie wydarzenia, ale z drugiej strony te rozmowy jest też aktualna widok łez to zresztą z bardzo specyficzne rozmowy, że jesteście państwo przyzwyczajeni do takiego klasycznego wywiadu-rzeki to jest zupełnie nie ma z tym nic wspólnego chociażby, dlatego że był prof. Janion duch w tym wypadku ewidentnie unika rzeki to znaczy stara się raczej wchodzić w małe strumienie, które wcale nie chcą się koniecznie zabrać właśnie wielki Strumień raczej unika wielkiej narracji raczej to właśnie w sądach takie małe narracje zamki wóz zamykający się wokół osób wydarzeń wydarzeń wielkich historycznych i takich małych wydarzeń i Press fascynujące, bo w to, bo w tej książce niebyły równo i jako równorzędne są wielkie wielkie nazwiska polskiej literatury im wielkie fakty historyczne na drobne spotkania stół ze studentami krąg ludzi, którzy ją w tej chwili otaczają konieczność funkcjonowania w świecie ogromne nie jest tutaj to jedne z bardziej poruszających fragmentów tego drugiego tomu zresztą ten fragment akurat znajdziecie państwo w najnowszym numerze książek magazynu do czytania, w którym jakby profesor właśnie opowiada o takim wychodząc od od takiej pozycji nie Kłus stającego zbieracza kogoś, kto nie jest w stanie pozbyć się, zwłaszcza książek dochodzi do takiego do takiego takiej figury metafizycznego kloszarda kim jest takim metafizycznym klosz no wiesz, chodźmy na seminarium do OFE są to dobrze wie, ale słuchacze mogą nie wiedzieć, kiedy jest taka, by katyńska w postaci ona zresztą mówić to jako filozof tez może stoicki jest w tym coś na pewno chrześcijańskiego, ale to już jest chrześcijaństwo z bez Boga Mariola wymyśliła, że to taki urodziwy tylko bez byłaby bez elementu religijnego czy rzeczywiście ograł ogołocony niemal jak Chrystus, ale bez gwarancji metafizyczne tak bez bez jakiegoś muru mesjanistyczne ego posłannictwo mesjanizm, kto jest czystym humanizmem, bo to różnie można to on opowiadać, ale w tej książce wszystkim, żeby za świadczone egzystencję to jest to znaczyć no właśnie to jest często jest ważny kawałek chleba, chociaż niekoniecznie zrozumiałe dla ludzi no pamiętajmy też byśmy chodzili na seminarium to była toby całe lata wykładów i i pewne takie figury tego, czego Jaś nią męskiego świata dla nas są czytelne, ale są szanty taką opinię et le osób, które czytały magazynki się 3 książki, gdzie z zabierz skał no w taki wybór na prezentację tego co jest tego drugiego atomowe złudzeniem, że te są jakieś dziwne żona też tak jak wariatka, że nie sprzątasz całość i tak ludzie tak nie rozumieją, ale my to jakby rozumiemy pewnym skrótem był znamy, więc w klasie to metafizycznych to jest ktoś taki, kto właśnie z ulgą ocalony z takich RM pocieszeń przez psy nic nie koniecznie z przyjemności życia, bo te przyjemności tam są, ale one są w PRL no one są jakoś inaczej definiowane to jest źle to jest życie bez złudzeń w takiej, jakiej się właśnie bez takiej jasności, kto daje tylko z, ale to zrób tak to takie doświadczyć w głęboko głęboko wewnętrznie one doświadczenie tragizmu, ale to nie znaczy, że ta osoba jest nieszczęśliwa tak to znaczy żona rozumie byt ludzki jako tragiczny, a rozumiejąc EBC jako tragiczny, doświadczając tego tragizmu można wówczas i co to jest za Marshalla Bermana jakoś to idzie mówi możemy spotkać się ludzie mogą się spotkać w tym poczuciu, że nie robią tego po coś, że nie nie nie nie nie mają do wypracowania jakiejś z sprawy mieszczańskiej czy religijnej mówi w ten sposób że, żeby płaszczem była możliwa prawdziwa ludzka Solidarność nowa etyka potrzebna jest oczyszczenie się właśnie z ideologicznych religijnych złudzeń właściwie tuż po jako oczyszczenie się dokonało, więc musimy zacząć odnowa rzeczywiście musimy wtedy z pełną świadomością ważnością obserwować siebie jako jako no właśnie takich opuszczonych przez Boga przez nadzieje religie kłamstwa ideologię 3 i dalej stoi to z 1 strony tragiczne z drugiej strony dość optymistyczne zacząć od nawet w nocy ze srebra może figura właśnie on takiego uczonego filozofa może takiego mędrca panel IPS są zawsze mnie znosiła buddyzmu i wiszących w religii Wschodu ogólnie pojętych zresztą w Dzienniku Białoszewskiego jest z tego spora pana matowe klina i zawsze jakoś tak tego nie lubiła, ale oczywiście też jest coś w tym z tego wyrzeczenia tak na różne sposoby rozumianego natomiast takiego odejścia od złudzeń takich też w ja wiem złudzeń takich czasami demonów umysł jak pycha ona też o tym, mówić tak, że można się bardzo jakoś tak zacząć no nie wiem uważa za kogoś wielkiego szukać uznania no właśnie ten krążek metafizyczny fresk ktoś chce, by nie ma, nic więc ma wszystko tam jest o Lwów w kontekście kloszarda metafizycznego pojawią się jeszcze jedno Janić hasło mianowicie ocalić wszystko to jest hasłowo z 1 strony zbieracza z drugiej strony kogoś kto by tworzyłem takie totalne archiwum egzystencji to nam, kto mówi nam, kto mówi nam, że musimy wiedzieć co tak naprawdę przeżyliśmy powiedzieć co to znaczy co przeżyliśmy nie znaczy tylko powiedzieć, by znów rozbili własną egzystencję, ale rozmyć ją w taki maksymalny strasznym kontekście sama Janion właściwie swoją postawą w swoją swoim twardym połączenie własną biblioteką na chętnych jest jest nie jest takim takim żywym świadectwem figurą takiego takiego życia ona taka się wyłania również tej książki to UR w noc tak, ale ja myślę, że to też jest jako związane z takim mnóstwo tego fragmentu no bo ona dosyć wcześnie zaczęła stosować w ogóle fragment c w swoich nawet w pracach takich właściwie już od tej książki romantyzm rewolucja marksizm to okazuje się, że można napisać taką książkę kolokwia gdańskiego NATO zrobiła, kto jest niejednorodna nie tylko, dlatego że mamy, a są obok siebie w teksty takie pesymistyczne i rowy i dyskusja tylko jest taka jednorodność myśli, kto jednocześnie gdzieś tam na kimś innym planie łączy się w całości jest taka technika, która przy transplantacjach w tym tej serii się rozwinęła bardzo zawsze gdzieś interes się tym interesowała IT i Kasi boomie swojego rodzaju takim nic z takim jak w nieskończoność fragmentów, które mniej aktywny jakby, gdy w pewnym momencie ona też mówią też zbieractwem i oczyszczania karnymi pancerz zabawną obie analogie do postaci Puszkina w ale też ty jesteś ważne, że mówi, że w tym jest też od u podstaw tego co jakiś takiej manii zbierania stoi jakaś miłość, która próbuje ją ocalać oczywiście proszkiem jest przez Gogola skarga groteskowa postać, ale ona martwych dusz z martwych dusz tak ale, ale rzeczy, ale one były ale jakby nie potrafi to jakoś nazwać, że nikt tu łączy to też z tym właśnie doświadczenie mogą oceniać ludzi przez wojnę tak i takim i przemieszczenia się i poziom ich rzeczy o niewiadomym pochodzeniu i szczątkach żelastwo je tak w życiorysach przy, których nie mają przeszłości i oczywiście właśnie rzeczach z tracą jakąś opowieść w ogóle swoją takiej czy matach właśnie śmieciach jest jeszcze inna jest nasz udział aż o o wojnie o tym, zasysa Aniu, wszystkiego ten jest fantastyczna sprawa fragment właściwie taka mała metafora tego, o czym mówimy anegdotka o tym jak Maria Janion jest na kolacji z Markiem objęcie okiem i pożera mięso czy właściwie po co to to poszerzanie mięsa, bez którego prof. Janion nie nie potrafi żyć, chociaż z wiekiem jak przyznaje w tej książce nabiera zrozumienia i współczucia również dla dla życia zwierzęcego to jest właśnie tą właśnie jest cała Janion, która musi wchłonąć wszystko, ale co ciekawe i pojawia się nowy ton w tej książce, bo czasami mu profesor mówić o poco mi to było w oczy cechą, dlaczego ja to wszystko tak musiałam skrupulatnie opisać, dlaczego ja muszę wiedzieć wszystko, żeby w ogóle cokolwiek zacząć, dlaczego te moje książki są tak przeładowane erudycją czy to było absolutnie niezbędne było macho ja uważam, że było jak ja myślę, że tak oczywiście, że tak tak stało się tak pana mówić po co tak rzecz to wszystko życzymy wszystkim łapę swoją musiałem położyć tak po prostu chciwie te wszystkie teorie metodologie oczywiście po cała erudycja i 1819 wieczna plus nowości filozof no, jakby strasznie gęsto gęsto gęsto gęsto, ale jednocześnie ona może powiedzieć, że jako chciwie Skąpiec jednocześnie niesłychanie szczodrze dzieliła się chciwie właśnie ten hak paragony, gdy ktoś, kto chce mieć książki zbierać w TFI po to, to on, a jednocześnie dzieliła się tym ze studentami bardzo szczodrze bardzo bardzo bardzo no, więc można powiedzieć wiata po to, żeby uczyć tak to w tym też coś się ukrywało z takiego, a jej takiego poczucia, że to, że trzeba uczyć młodych ludzi żeby, żeby ratować świat no i ratować się po marcu 60 EUR właśnie na tym właściwie zaczyna się w momencie, jeżeli chodzi o karierę, by także z pedagogiczną Marii Janion bardzo istotny na życie to jest początek jej to jest jej wyjazd do Gdańska i AM i tworzenie w seminarium, z którego potem wyrósł taki monumentalny cykl wydawniczy transgresje wzrosło grono fantastycznych uczniów część PiS Stefan finałem ma Pawłem Hiller ile można byłoby zbyt długo wydaje wydawnictwo słowo obraz Resovia chce poszedłby tak trochę za ANN przepisami transgresji walk mnóstwo książek ukazało się w całości kiedyś transgresja Włodka fragmenty z humanistyki Francuz nominować, więc 400, a anglosaskich May niedawno byłaś wśród ludu pojechałeś promować książkę zrobić i premiera również w Trójmieście w spotka się ze studentami z dawnymi ucznia MEN dawnymi uczniami profesor jak oni przyjmują te twoje rozmowy no co powiedzieć, że w skrócie nie chciał też, żeby to tak wszystko wyszło jakoś strasznie w Renault Kowal to on no bo my obydwoje chodzisz na seminarium i po prostu wiemy, jaka jest wesoły i tak ją uwielbiamy ona może nim może słuchacze Basi nie do końca to rozumieją, ale rzeczywiście jakiś taki kult to jest kultową kultową profesor koło prof. Janion i ona wytworzyła jakąś cokołu sytuacje, że gdańszczanie uważają, że ona jest ich Warszawa uważa, że jest nasza Łódź też się poczuwać, że to jednak na Uniwersytecie łódzkim Tesco Janion się za zaczęła studia i a jeszcze nawet w Bydgoszczy jak byłam to okazało się, że przecież to było pierwsze miasto chce ona się zaraza w po tej ekspertem relacji z Wilna, więc tam też właściwie w Bydgoszczy, a więc wiedzieli żona trochę też jest ich, a ona oczywiście, mówi że jej zadomowienia jest całkowicie prowizoryczne i że nigdzie nie jest siebie, ale oczywiście jest u siebie tam, gdzie Perth, gdzie pracuje, ale tam powstała jakaś taka pewnego rodzaju rywalizacja w mojej i ten pierwszy to jakoś tak, by nie do końca się spodobał, ale środowisko gdańskiemu, ale ten był już dużo bardziej to znaczy rzeczywiście Stanisław Rosiek też pomógł zdjęcia i uzyskać prawie w ostatniej chwili zresztą, gdzie oni ci gdańszczanie właśnie Soły pokazani ich rozmaite przeżycia z profesor związane no oczywiście to jest zawsze powie z drugiej ręki, ale ma on nie byli niezadowoleni bardzo PESEL czy Mińska, która była taką starszą trochę jej uczennice jeszcze wyższej szkole pedagogicznej w Gdańsku, które potem się przekształciła w Uniwersytet no jakoś mnie to całe pokolenie chwytam potem się zaangażowało w opozycję wychowało na takim anty komunizmie, który był dla nich właściwie uczyli się z dzieci z serem polskiego romantyzmu tego wątku niepodległościowego takiego właśnie oporów co to jest trochę inna generacja idei niższy niż nasza rada, ale oni jakoś chyba ma nie wiem nie chcę tak mówić, ale chyba zadowoleni z Hey, a nawet powiedzieli i wspomnieli, że takie rzeczy, których oni już nie pamiętali o przypomnieli sobie dzięki tej książce tam konkretnie chodziło o to że, a jeśli będą powie w w każdym razie test na pewno po pierwsze, także jak biorąc pod uwagę to co przed chwilą rozmawialiśmy, że każdy każdego każda grupa mogła się przyjaźnią wykarmić biorąc pod uwagę jej intelektualną płodność i torze byli, więc to nie byłoby, gdyby problem, bo każda generacja miała trochę inną Janion przed samą zainteresowaną trochę innymi tematami Ależ czy innych rzeczy czym w szokującą u studentów, bo przecież to była interakcja ją takie, że szukamy ich metaforę, która pozwoliła pisać w ogóle funkcjonowania nam się żona była trochę jak reżyser teatralny czy dyrektor teatru, który przechodzi buduje sobie nowe zespoły i wokół niego odwożą tworzywa chemia charakterystyczne dla zespołu teatralnego i artystycznym zespołu teatralnego dynamik Onet ma tu oczywiście trudne wejście potem złote lata potem jakby to musi się skończyć bo gdy było, bo to jest za zaś dynamiczna sytuacja między ludźmi i czymś innym był zespół ten zespół, który funkcjonował w Gdańską czymś innym ten, który funkcjonował w Warszawie, ale o tym na czym to pole polegał fenomen seminarium Marianie z Kazimierą sztuką będziemy rozmawiali po szkodzie informacji w radiu TOK FM przypominam jesteśmy wciąż audycji książki magazyn do słuchania i książki magazyn do słuchania Radia TOK FM Paweł Goźliński zapraszam państwa rozmowy z Kazimierą sztuką, której rozmowy z Marią Janion zatytułowane profesor mi się trasy traumy transgresje ukazał się właśnie w krytyce politycznej uznaliśmy o o karierze w seminaryjnej Marianie na tym w jaki sposób rozwijała się ona i w Cracovii przepraszam w Krakowie nie w Krakowie kradnie właśnie w w Warszawie i w i w Trójmieście i o różnicach między tymi 22 frakcjami tymi 2 czy środowiskami są 2 seminaria mi no ale można byłoby właściwie taki wyjazd biorąc pod uwagę również przebieg historii n p . co by uprościć poniósł płaci za można je było absolutnym błędem powiedzieć tak określić w latach siedemdziesiątych Janion przy pomocy romantycznych poetów przygotowała swoich uczniów do podjęcia narodowej misji i zaangażowanie w ruch Solidarności inne było konsekwencją między misyjnym seminarium po osiemdziesiątym dziewiątym roku Maria Janion ogłasza kres paradygmatu romantycznego i zaczyna pod gminą wyrwać główne test prawdy, które leżały u podsta w naszego naszego romantycznego rdzenia tożsamości no tylko, że to wszystko jest oczywiście nieprawda, gdyż inne, gdyż tam zawsze u Janion chęć zrozumienia romantyzmu jest równocześnie tego romantyzmu krytyką tak to co poza tym pamiętajmy o tym, że w seminarium zawsze miało tak taką strukturę, że ludzie wygłaszali swoje referaty co znaczy prowadzone było ileś tam prac tak to czy magisterskich doktorskich to sam minie jeszcze spoza tego co czasami ktoś przedstawiać swoje tam właśnie dalsze badania, ale nałogu to były doktoraty no i oczywiście tych tematów było multum jedne były stricte romantyczne Noll i inne były z dotyczyły współczesnej literatury np. 2 wojny zagłady w oświadczeniu literatury polskiej jeszcze inne były feministyczne naszych czasach tak no i po prostu w związku z tym zawsze było wszystko tak samo się transgresja czyta dziś jedno to okazuje się, że to właśnie tam zostały zapoczątkowane pewne takie wątki genderowe czy PL genderowe dotyczące wykluczenia odmienności właśnie pojmowanej inaczej niż TM zniewolenie tak się narodowe w tylko właśnie, gdy indywidualnie winny sposób win wg innego porządku in wykluczania tak czy ze względu na chorobę psychiczną czy ze względu na odmienność seksualną czy ze względu na bycie kobietą dzieckiem i te nie miał nic wspólnego, z czym innym kanonem Narodowym czy brytyjskim martyrologiczny polskim iluś tam było taktyką tamto pokolenie uczniów wolało wybierać jakoś bardziej było przywiązane do tych w patriotycznych wspólnotowych doświadczeń z wycieczek wali w romantycznych u romantyków zajęli przewodnictwem i jakby tost to polubili to chcieli tak inaczej omijali in sprawy lewicowej jakieś tam właśnie genderowe nie było nie mieli takiego dlatego z pociągu jak np. już później no nowe te całe generacje uczniów, ale ma, ale to się ujawnią zawsze wszystko jest, dlatego że ludzie przychodzą ze swoimi tematami i robią to co chcą i zamawiał sobie właściwie jej było fantastyczne, bo można było sobie już było w kręgu seminarzystów zamówić Janion na temat to rzadka możliwość wtedy dostawało się coś niezwykłego błoto muł referaty Janion rzeczywiście zawierało wszystko poczynając od takiego elementarnego przygotowania mam pojęcia potem taki był absolutnie pełny przegląd tego co należy przeczytać na co należy zwrócić uwagę, że w jakimś temacie porusza się w miarę swobodnie dopiero na końcu no to co stanowiło ono wisienkę na torcie, czyli jak własną interpretacją to co jest takim zwrotem z naddatkiem przekroczeniem no ale to zawsze było także Janion to jest jednak by Janion jednak PUP zaczynała budowania fundamentów zaszły też testy książce czy protest w charakterystyczny kawałek o w ogóle komisji filmowej o tym w jaki sposób ona w wydrukowała na własny język własną dykcję własny styl, a tam jest taki mocny fragment ojej takim swoistym lęku w lęku filologa aktu, który za za chwilę może zostać sprawdzone przez kolegów w tych rozmaitych takich drobiazgach to jest el Jazz toto dotyczyła akurat biografii Mickiewicza, ale w ogóle dotyczyła źródeł i sposobu docierania do nich i oni tam rzeczywiście tam rzeczywiście była wieczna rozmowa, kto przekręcił coś się pomylił no to to rzeczywiście Mann to niby za oddaje mijania mówi o tym, że wśród literatury to nauka o duchu, ale potem jak przychodzi co do czego to to jest jednak nauka, w której przepisy i odnośniki bibliografia indeksy odgrywają bardzo istotną garaże, bo właśnie może się razem sprawdzać jak np. ktoś korzysta z listów z pomylił się, aby przekręcił jakaś historia albo nie nie nie dotarł do jeszcze 1 źródła, ale to rzeczywiście tak tak to cały warsztat dziewiętnastowieczny ona bardzo lubi tak w gruncie rzeczy o losie przedstawiać jest jej, że właściciel warsztat rzemieślnika mają one rzemieślniczą, ale też często to mówiła, że jest rzemieślnikiem siedzi sobie buty w ze specjalistą od pewnej bardzo szczególnej reformacji intelektualną literacki mianowicie od beaconów od dróg po w małych poetów krajowych, którzy po raz zmieniali wielką poezję romantyczną tak rzec na drobne bieżące, a to właśnie też jest raz kozie to już teraz myślę, że to jest ważny trop w różny styl w różnym stopniu się pojawia, bo właśnie poprzez tych małych w mniejszych poetów przez ich twórczość widać moment jest jakby lepsze dojście do tego co stanowi to po pierwsze, że oddziaływanie wielkiej poezji na życie intelektualne społeczne nad resztą po polityczne Trójstronna to coś co głupsze przenika i staje się albo właśnie zaczynem albo wręcz przeciwnie trucizna lub też zaczną mi truciznę z twórców to różnie działa w zależności od sytuacji historycznym tak jak to on właśnie rzeczywiście ta ta znajomość poetów krajowych jak PSL opowiada nam pomogła jej zrozumieć fenomen Solidarności znajomość AP Pogoń jest mu romantycznego pomogła zrozumieć pewien, że ten właśnie styl zachowania zbiorowości polskiej jako czytelny poprzez romantyczne rytuały takie nie o praktykowanym jako jakieś rytuały zbiorowości Jona jakością miała przeniknąć dosyć wcześnie rzeczywiście tak z drugiej strony też pamiętać należy, że my to jej słynne zdanie o tym, okresie o zmierzchu paradygmatu nikt nie oznaczało, że ona o to ogłosiła schyłek tylko my romantyzmu w Polsce w związku z tym, że od Polska tam stała się krajem demokratycznym w pełni chodziło o to, żeby być trzeba popracować nad nowymi bardziej pluralistyczny i Boże bardziej egzystencjalne indywidualistyczny mi projektami życia również życia duchowego w takim szerokim sensie, bo ten romantyzm ten właśnie takim mesjanizm styczniowa technologiczne służył zbiorowości do czasu, kiedy ta zbiorowość może teraz mówić pełnym głosem i to w jakim sensie ona krócej mówi profesorze co się nie udało, bo my nie udał się ten projekt i w ogóle, że chodzi o, chociaż trochę się udało powoli z trudem powoli z wezwania jest za dużo po co powoduje niepotrzebnego w oczach, bo zawczasu przygotowywać to rozrywka zresztą były, jakby zapowiedź tych problemów to i z 1 strony właśnie to rozumienie tego co się dzieje w Polsce w osiemdziesiątym pierwszym roku w czasie karnawału Solidarności z Kongres kultury i tuż przed przed ogłoszeniem stanu wojennego Janion wygłasza płomienną mowę zwraca uwagę właśnie kulturową intelektualną truciznę tego ruchu na torze Lublin na torze, jeżeli one nie, jakby nic nie zacznie budować na nowo intelektualny kulturowy w korze ni być może właśnie obok romantyzmu w sztuce jeszcze nie jest tt hasła nie padały no to czeka go taki swoisty kolaps nie będziemy na czym się utrzymać not też było to kto to również było prorocze i ten brak pracy po i skupienie się na dno nam na tym politycznym podbitym romantyzmem, a w aspekcie poszerzania działa właśnie w związała co za zaowocował nam tym co potem powracała ów w rozmowach profesor bardzo często łączyli taki takie wielkie rozczarowanie co do jakości życia intelektualnego duchowego w Polsce po osiemdziesiątym dziewiątym roku w nartach tak te akta diagnoza zresztą jest jakoś znana ta jezdnia ona nie jest jedyną osobą, która to widzi no wysiłki rozmaite są podejmowane przez intelektualistów artystów działaczy rozmaite głosy takie się pojawiają tak, ale to późno strasznie dociera i IT są trochę niepotrzebnie właśnie trzeba znowu przekopywać się przez jakiś taki przez grubą taką powłokę tej kultury MEN Eli takiej oficjalnej masowej z 1 strony komercyjnej z drugiej strony powierzchownie religijny, jakoby i jak te takie ciekawsze projekty dotyczące też tożsamości na Polaków tak w 2001. biegu, gdy ciągle te krytyczne projekty co one gdzieś tam są ciągle w defensywie tak jak mówię niepotrzebnie bo, bo przecież nie wadziły nikomu wręcz przeciwnie przygotowywały, by po prostu ludzi lepiej dorzecza, ale to jest czy im to co ona mówiła to dosyć właśnie takie ciekawe rozmowy w ciągu tych tych rozmów mówi teraz na tych spotka na spotkaniach promocyjnych w klubach krytyki politycznej po spotkaniu w Cieszynie miał przyjemność rozmawiać z prof. Sławkiem, który mówił właśnie o tym, że co tu od a, że to słowo dług duchowość to wszystko to już ludziom dzisiaj takim prawda post no nie od o w myślącym w sposób łatwy ogólnie mówiąc czy tak, bo nie wiem jak to nazwać na takim jak leming no niekoniecznie intelektualistom tak, ale ludziom powiedzmy w czytającym czytającym książki tak to jest to źle pachnie tak proces ten duch duchowość oczywiście on wiele tylko, jeżeli to ma być opowiadane przez sztukę przez literaturę przez poezję to co się stanie takie trudną do uchwycenia właśnie rzeczywiście PSL potrafi mnie o tym, mówić jako osoba, która podkreśla swoje ciało świeckości ateizm jednocześnie mówi o duchu i ten duch jest oczywiście i polskiej niepolski gdzieś tam dobrze się spotykają te myśli z takim rozpoznaniem tak takimi intuicja mi nie tym choćby Olgi Tokarczuk w Acta pisze księgi Jakubowe zupełnie inna była tak naprawdę tradycja Polska Arka była złożona wielowymiarowa heretycy ska i dziwna w i wielokulturowa, ale Alby, ale ciągle, jakby na poziomie takiego masowego projektu to jest bardzo słabo się przebija tak myślę tak jak chociażby niesamowity Sowę Słoweńca zna Janiny k zupełnie elit to nie jest w każdym razie na GPW są w ogólności mówiąc nie godzi się na to, żeby duchem zarządzał kościół, a materiały mylne tylko, że projekty polityczne muszą też być w projektami w tym mają swoje zakorzenienie w jakimś projekcie duchowym filozoficznym duchowym w szerokim sensie język wielkich idei, że ta nie może być po prostu techniczna sprawa zarządzania administrowania państwem gdzieś no Name oraz sylwetką ciągle nie możemy jeszcze tego tak to jest to głos Eaton, który z tej książki warto wydobywać, zwłaszcza że no po prostu już nie pisze nie publikuje esejów bardzo bym był cieka w zresztą wspomina o tym jest w tych rozmowach swoich najnowszych lekturach chociażby z nowo kolejnym bardzo ważnym wydarzeniu tegorocznym nie wiem, dlaczego ta książka nie jest uwzględniana w rankingach najważniejszy książki roku w Wiśle przy silnym nowoczesności Andrzeja września wolno pleść 3 ściany rewolucji Andrzeja Dera to jest przecież my też sięgnięcie do polskiej podświadomości refleksja tą książką przez rok czy często z zewnątrz jest z zatrzymuje się na taką takim nie wiem pozytywizm etycznym myśleniu o warsztacie historyczne tak czy się wszystko zgadzamy niestety symptomami dok po, do których przy podchodzi się z punktu widzenia psychoanalizy jest tak, że one się nie nadają do rozbierania przy pomocy metod klasycznej metodologii, gdyż one są wytarte należą do języka, który nie chce się nam objawić w tradycyjnych metodach komunikacji, kiedy Leder opowiadał jak nasi w historii naszej na naszej tożsamości klasy średniej, która rośnie na neurologię były także orzec na nasz boski stracie netto w NATO no no no to to jest bardzo trudne w domach najazd ma charakter pewnego pewnego fantazji ma tak już dzisiaj to nie jest dosłowny to jest dosłowne, ale nie jest dosłowne takich obaw, bo problem z po jej pojmowania przez ludzi niektórych tej niesamowitej Słowiańszczyzny tak było to nie odchodzi się Jania z Dynamem rysować nową mapę Europy, że mamy zostać programami gnije chodzi o to, że możemy, że w tej sferze wyobraźni pewna niewypowiedziana opowieść właśnie wyparta, którą możemy zacząć możemy pomyśleć chodzi o to, żeby pewne symptomy przestały działać jako symptomy i mogą zostać, gdyż oferowane mogły zostać wypowiedziane opisane w taki wypowiedziane w taki sposób, który wiele RM poszerzy nasze rozumienie siebie od wzrostu i nada też np. tej współczesnej tożsamości klasy średniej takie wracam do lidera problematycznej tożsamości klasy średniej taki takich takiej tożsamości bez długiego trwania nadało ta diagnoza akces wieje zgrozą tak jest jest bolesną diagnozę Alona w gruncie rzeczy nie jest narzucaniem żadnej winy ona jest po prostu zachętą do rozumienia tak to jest trudny test proces proszę państwa ta książka mówi profesor mi się drugim tomie rozmów i Kazi Szczuki przez Marię Janion i mogłoby nam posłużyć do jeszcze do długiej długim rozmowom musimy już kończyć państwa zachęcam do lektury, bo to 1 z najważniejszych książek ukazały się w tym roku pod sam koniec roku warto płyną nasze nowości jest to niezbędne rzeczy państwo poszła nie będziemy się słyszeć do nowego roku na jej wszystkiego dobrego w udanych łowów na książki dobrych powieści dobrych książek literatury faktu otwierających oczy serca dziękuje każdej wielkie za wizytę w serialach teraz informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KSIĄŻKI - MAGAZYN DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA