REKLAMA

Anna Wacławik-Orpik rozmawia z prof. Wiktorem Osiatyńskim o tym kim jest człowiek i czym jest tożsamość

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2014-12-29 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry to państwo Wiktor Osiatyński witam w kolejnej audycji zrozumieć świat dzisiaj moim gościem jest jak dzisiaj jestem gościem jestem gościem pani redaktor Anny Wacławik-Orpik dowiesz się pani dobry wieczór pan profesorze rzeczywiście ostatnią w tym roku audycja zrozumieć świat prowadzona zazwyczaj przez prof. Wiktora Osiatyńskiego zaowocowała nieoczekiwaną zamianę miejsc profesor na prawach gościa Raya w roli prowadzącego, ponieważ to jest ostatni program w tym roku Rozwiń » jesteśmy w barze obok Szostak z RPO w bądźmy optymistami jednak bycie pesymistą w Polsce to banał HaH optymiści klas o tym jest dużo powiedziałem to strasznie dużo pracy, ale kroczyła po trzymajmy się jakiejś optymistycznej nuty lekko, licząc z 2014 rok chciałbym dzisiaj z panem porozmawiać o człowieku czy pan ma jakąś swoją osobistą prywatną, a może zapożyczoną od kogoś definicja człowieka w ich nie ma mamy mamy bardzo dużo sprzeciwu wobec tej definicji, które się wychowałem w szkoleniu uczono to była Arystotelesa wskaże człowiek animator racjonalne, czyli istota myśląca dzisiaj myślę, że jest to ogromny ogromne uproszczenie, że ani człowiek nie jest tak warto myśląc o istotą jest bardziej trującą niż myślącą myśli najczęściej służą racjonalizacji tego co poczujemy, czyli tego co presją Konarski neurofizjologii wybitny już 50 lat temu okres Czachora kciuk do albo od tych mieszka też, że człowiek, gdyby był tylko istotą, gdyby to było celem żeby, by twierdzić wg Arystotelesa i innych wielkich filozofów czy ametysty tak nie jest to taki powinien być cel to bardzo by to złożyło człowieka i lód skuje się ten element czujący ten element społeczny element wspólnotowy to wszystko nacjonalistom bardzo umyka i że dlatego myślę, że nie jest to tylko Animal Care na szczęście nie jest to tylko Animal racjonalne były też definicja biologiczna, że człowiek jest istotą, która się, że jest społecznym w społeczeństwie są 3 biologiczne to nie jest prawda nie tylko człowiek były definicję bardziej biologiczne, że człowiek może tworzyć narzędzia i że ruch, który teraz wykonuje proszę państwa teraz Łączek kciuk z prawym palcem wskazującym, że ten ruch może zrobić tylko człowiek nie może tego zrobić małpa ile ten ruch, z czym jest w odpowiedzi jest odpowiedzialny za możliwość pozwala na tworzenie narzędzi, a także, że w mózgu takie obszary temu Ruchowi od odpowiadają, którym się mieści mowa wart głowa metrykalnych jeszcze 1 definicja, że człowiek właśnie mówi komunikuje się, ale wiadomo, iż wiele gwiazd wiele gatunków zwierząt komunikuje się na najładniejszy sposób się prymat komunikują się w Karol Darwin napisał książkę, która mną wstrząsnęła 30 parę lat temu, kiedy ją przeczytam wyraz emocji na twarz, gdy wyższych naczelnych ludzi z a kto inny w siedemdziesiątym piątym roku stan fordzie zrobił badania, że jak do tego wyrazu emocji, czyli gminy, które ludzie robią, bo każda emocja powoduje pewien wyraz twarzy, który był komunikatem np. do ostrzej grającym o niebezpieczeństwie strachu złości i że kraj język to było w cudzysłowie ogromnym przeze mnie wymyślone z robieniem min w ciemności czy dźwięki w elementarne dźwięki we wszystkich językach odpowiadają przepuszczenie przez krtań i powietrza właśnie przy takiej daniny gminie bądź też, że wrzesień nie ma 1 definicji człowieka, że trzeba pozbierać wszystko, że jest zdolny do rozumowania czy zdolny do uczuć jako jedyny, chyba że jest zdolny do kontrolowania łup jest chyba bardzo ważny do kontrolowania emocji na czym zwierzęta mają coś co nas właśnie inhibitorem problemem, który automatycznie paraliżuje w takie zwierzęta, które ma naturalne to historia Konrada Lorentza te sprzed wielu lat świeże takiemu szpony kły pazury i mogą z mamą i narzędzia agresji po to, żeby ograniczyć wewnątrz gatunkową agresję zabójczą zapierającą mają w sumie w rodzonych inhibitor to znaczy, że 1 Wilk walczy z drugim to w momencie, kiedy ten słabszy przegrywa to nadstawia temu silniejszemu gardło, gdy ten staje sparaliżowany frytki i godnie mierzi mnie w pierwszej nie mógł kłamie tego Andrzej Lorenc dalej twierdził, że człowiek pozbawiony naturalnych środków agresji czy szponów kłów pazurów i t d . nie ma tego czynnika z tego nie ma żadnych biologicznych ograniczeń przed agresją wewnątrz ratunkową czy w związku z tym musiał wymyślić moralność normy moralne normy prawne prawne, które byłyby takimi inhibitory Emmy i na, ale jest też wymyślił narzędzia, a więc mieć środki zabijania i ten ta równowaga między ich kibicom kulturową agresją wewnątrz ratunkową jest dosyć chwiejna i w kwestii czymś ciekawym próba stworzenia w ogóle nie każdy, ale w większości ich ogólność w ogólności, czyli zebrać wszystkie definicja, gdyby pan miał sformułować swoją to na tym się zatrzymujemy ciekawym jest stworzeniem GieKSy przypatrzyć Mrowca Kermit to 3 tys znacznie ciekawszym z ich udziałem w znacznym myślę że istotą hierarchowie mogą mieć pretensje za to co powiem, bo w tej dziedzinie wiedzy nie mam tak dużej, ale jak słońce to istotą człowieka jest korzystny bytem nieoczekiwanych, jeżeli jakiś biolog jak i specjalista dobrze poznać życie owadów termitów Wilków czy jeszcze innych zwierząt właściwie może w mniej więcej przepuścić, jaka będzie reakcja jak i w sytuacji tak reagują na głód jak zareagują na walce jak zareagują na pół głaskanie tu albo łódzkich śledczych to można przypuścić przewidzieć też cierpieć istotą nieoczekiwaną słuchać rzeczy nie można przewidzieć przyszłość stąd zresztą właśnie Czecha stąd też ciekawych historii, bo wszystkie przypuszczenia dotyczące ludzi w pojedynczych np. wielkich przywódców 3 wielkich twórców jak również ludzi w grupie zbiorowości zazwyczaj brak w łeb albo nie przewidziano my w tych najważniejszych rzeczy jest dla naszej stodoły zaskakuje również każdy z nas kosztem gracie dla siebie też często bywa osobą zaskakująco może nie zawsze w tym co drugi robimy w domu mamy bardzo dużo tych kulturowych inhibitorów, ale w tym co myślimy w tym co czujemy Fiodor Dostojewski notatka z podziemia pisał, że człowiek to jest taka istota, która tak jest definicja człowieka, która do wszystkiego potrafi się przyzwyczaić zgodziłby się pan z tą, jaką definicją trudno bowiem zbyt małej ilości sytuacji ekstremalnych byłem w ale myślę, że przypadki choćby samobójst w czy przypadki takie, że ludzie gdzieś kończą życie albo cierpią nieustannie co przyszłoby do ostrych spięć szczerze można się tutaj do cierpienia, że dużo ludzi się przyzwyczaja, ale nie jestem ładnie brzmi, ale nie jestem pewien czy czy jest uniwersalny sprawdzi on dopisał będąc w łagrze, więc prawdopodobnie był to jakiś efekt bezpośrednich obserwacji doświadczeń własnych duchowość taki duży obszar, który chyba w człowieku występuje co cóż to takie gry jest świeże to jest ważny dla człowieczeństwa dla człowieka trudno mi powiedzieć czy inne byty mają taki obszar, ale to jest ten element przekroczenia samego siebie i własnych ograniczeń, które wyznacza nam biologia i to, że po to, żeby przetrwać żyć ekologicznie społecznie muszle stawiać siebie w centrum duchowość Jana swój użytek określam jako przeniesienie się na peryferie i gminne nie tyle zapomnienia o sobie ile wręcz przeciwnie śledzenie siebie ale, poszukując pełnych wymiarów szerszych i niż ja sam i niż moje tylko bezpośrednie potrzeby pragnienia ta duchowość może się wyrazić wyraża się z radości i przyjemności, jaką daje nam bezinteresowna lektura albo Esch, któremu słuchamy dlatego poezja tak bardzo rezonuje czym ludzie ludzie słuchają i wzruszają się albo uzyska taką, jaką ktoś lubi i duchowość oczywiście tematem wymiarem duchowym mówiący, że jest jakiś byt albo jakiś zbiór obiektów niekoniecznie wyższych, ale ponad jedno tak pomagam no to zakłada wyższość, ale tak impetu, do których ja nie mam bezpośredniego za dostępu, ale chciałbym się przybliżać myślę, że nowo w wszelkiego rodzaju medytacje czy dobrze pojęta bardziej prywatna niż zbiorowa modlitwa ziemi, gdy sam myślenie, że tego rodzaju zdarzenia tego rodzaju postawy służą duchowości, a przede wszystkim czyny bojowe bezinteresowne czyny wobec innych ludzi w takie czyny, w których ja uznaję, że dobro innego człowieka jest równie ważne moje jest zawsze ważniejsza kochaj bliźniego swego jak siebie samych, że monetę, a oprócz bezinteresownie inne okazywać bardzo odróżnia duchowości religijności, a obie oba te pojęcia szczotką szczelność skoro każdy myślący człowiek jest ateistą co nie oznacza od razu, że nie jest istotą duchową i nie wierzy w to, że każdy myślący człowiek z ateistą znam to Ernest Hemingway w to wierzył, a może spełniły, bo należał do takiego pokolenia takich formacji umysłowej amerykańskiej inteligencji czytamy intelektualistów partii twórców pierwszej połowy dwudziestego wieku, która buntowała się każdą komórką chciała przeciwko straszliwie prowincjonalnej oszczędności Ameryki jest już także Mannitol wrócili, a jeżeli ktoś odrzuca to sad lub w pasie idzie silny bunt i gdy wyrażania tego buntu i trudno się temu też winowajcą jest tam bardzo dużo znaczy duchownych już nie duchownych głoszenie tak dużo, ale ludzi religijnych, które są bardzo myślą to jest pani można, by niekoniecznie trzeba być ateistą trudniej żyć, dlatego że w na pozór łatwiej bronimy się tych obowiązków, które religia czy wiara nakłada na Schulza natomiast trudniej, bo nie ma po bardzo trudno samemu zbudować sobie system wartości systemu odniesienia natomiast dużo łatwiej jest to przyjąć z wiarą i z religią pewną mieć pewne wskazówki i wtedy myślący człowiek nie będzie niewolnic zawsze niewolnikiem tego systemu drużynowo wierzących religijny będzie, bo inaczej zostanie potępiony albo wreszcie natomiast religijny niekoniecznie kościelnej scholi religijny człowiek, który wierzy w to będzie miał to druga rzecz no i religia w ogóle pochodzi od łacińskiego re -li go co nie znaczy wieś się tylko znaczy krwią już religia wiąże ludzi i na pewno wie może silniej niż cokolwiek innego silniej niż jakakolwiek myśl naga niedawno weszła w Polsce książka Jonathana Keitha p t . w prawy umysł dość nieszczęśliwie przetłumaczony tytuł, choć jego umysł w MON realizuje on czy mających poczucie słuszności racji w Tychach, mówi że tylko w 1 z 6 filarów fundamentów moralnych jest racjonalistą Czyż racjonalne poczucie autonomii i że bardzo wiele w wielką rolę odgrywa w dziejach fundamenty moralne w ich np. lojalność albo hierarchia klubu właśnie to człon nazwy świętość, choć każdy Czech religijnym na jego definicję świętości wywodzące się z nim czystej biologii potrzeby przetrwania, by się oburzył, ale myślę, że coś takiego jak strzelali jawią się lubić hejt Kwaśny twierdzi rząd ona mówią, że we wspólnocie wspólnot grup albo letnich łączności albo religia, ale bez wątpienia ci ludzie działający społeczny racjonaliści, którzy wierzą tak jak liberałowie amerykańscy socjaliści europejscy w 2 fundamenty trzeszczą może 2 albo 3 troskę o sprawiedliwość i o wolność zieloni pomijają i mają bez porównania mniejsze możliwości dotarcia do ludzi, których potrzebne jest inne wiązania właśnie przez lojalność przez autorytet czy przez świętości i że my mamy twierdzi też 10 % ludzi na świecie takich autonomicznych w liberalnych i że nam jest wspólne trudniej zrozumieć innych niż im nas tamci inni mają wszystkie ob ob operują wszystkimi 6 fundamentach mijamy tylko 2 przetrzyma i trudno nam zrozumieć ludzi, którzy np. dla nich podstawowym fundamentem moralnym jest autorytet, bo lojalność tam jest pojęcie moralności teraz w Borkach ktoś tak rozumiem, kto szuka spisków szukać grup i t d. też chyba naturalne ludzkie, więc myślę, że tutaj to wiązanie może być różnorakie ludziom myślącym, którzy są jednocześnie religii chcieliby, żeby to wiązanie nie było ślepe tylko przemyślane i zrozumiała nowe, gdyż taki problem, że chyba ciężko jest im udowodnić, że ten świat religijny czy ten Absolut w postaci kimś bardzo konkretnego bytu, który w różnych religiach różni się nazywa istnieje łatwiej jest znaleźć szereg dowodów na jego nieistnienie w mediach, ale to jest taki film się pani niemalże w § 615 rozmowa powinna być tydzień temu w Boże Narodzenie na złe, ale może być też w nowym rolach to jest taka kwestia, że w relacje na listach szuka dowodów na Syrię, bo natomiast, że człowiek wierzący nie szuka obok wieży na tym polega wiara kard William powiedział piękne zdanie łacińskie credo kwiat absurdu wierzę właśnie dlatego, że to jest absurdalna, gdyby nie była absurdalna, gdyby udało się udowodnić obydwie wiedział i musiałem wierzyć dla mnie w życiu ma już jestem starszym w najlepszym wypadku starszym człowiekiem pełnym gronie był 70 lat i dla mnie mają w życiu ta Ka ta proporcja między dążeniem do wiedzy i wiedzą i gotowością czy zdolnością przyjmowania pewnych rzeczy nabiale zmienia się, czyli odchodzi od takich umów większego przekonania, że wszystkiego się bowiem i wszystko mam wiedzieć natomiast z wiarą oczywiście nie dochodzi jeszcze do przekonania, że ta wiara ma być ślepa i oparta na posłuszeństwie i na postępowaniu zgodnym z dogmatami na kamerze wsparło biuro rzeczy w świecie albo dotyczących ostatecznych spraw, które nie muszą się zrozumieć wystarczy, że uwierzy, ale także postępowań działań mierzyć się zdarzyło zmienić bardzo dużo mojego postępowania nie mieć charakter, ale pewne cechy pewnie moje się pozmieniały, a one wynikały tylko, dlatego że ktoś mi powiedział rób coś g wałem wierzyłem i robiłem to jesteś ja wymyśliłem na przykładzie trojga rano wstawał codziennie 45 minut ten dom w odosobnieniu w zamyśleniu czytając jakąś książeczkę medytacyjną czmychnąć wychodzi to powiedział komu uwierzyłem w to wierzyłem, że to warto i po jakimś czasie zobaczyłem fantastyczne efekty i potem to robiłem także można wymyślić drogę od dobrego życia można częściowo ją wymyślił świat częściowo zawieźć to przecież zgrabnie do tożsamości, w czym jest tożsamość, a na pewno pan wie czy rzeczywiście nie znaczy w tym nie wiem na czym to dentysta z bardzo nadużywane słowo tożsamość zbiór pewnych cech wartości schematów i przekonań może niekiedy też druhów, które stanowią o tym, że ja jestem mną, że jak Wiktor Osiatyński jestem, w którym przed wprost w zależności od częściowo od kultury artyści obok haseł do świadczeń, których może tę tożsamość bliżej są po okresie najczęstsza jest tożsamość łączone tłumaczy tożsamość grupy narodowej religijnej kościół z publicznych proporcje między tymi tożsamość mierzymy zmieniają się w zależności od kultury i znowu my w Europejskiej, czego amerykańskiej kulturze stanowimy 10 %, które Hayek nazwał US UJ, czyli WST MSW Hajty and Industry Oil REACH demokratycznych i żałuje znaczy po angielsku dziwny świat osobliwych niezwykły, ale w taki problem negatywnym sensie znowu to najlepiej wiedzie wtedy, kiedy u 3 na temat praw człowieka i granic, które sobie wyznaczamy i uniwersalności standardów praw człowieka albo innych uniwersalnych standardów i uciekł z czysto w Connecticut przez kilka lub Uniwersytecie środkowoeuropejskim w Budapeszcie, gdzie w klasie na 20 parę osób co ludzie ja wiem z 1718 narodowości z 4 kultur i Afrykańczycy z Afryki północnej Afryki wschodniej ktoś z Indii ktoś z Azji południowo-wschodniej z Ameryki Południowej i wojsku popłoch po po sposób pośród licznych innych krajów też z Europy zachodniej tam bardzo wyraźne są różnice w waszych pojęcia tożsamości, kiedy proszę studentów, żeby opowiedzieli coś o sobie o sobie mówili to Europejczyk owi niewiele o sobie samym niewiele osób o tym, skąd pochodzi z powiek trochę itu znowu by ten prawica lewica będzie się odróżniać prawdopodobnie dosyć wyraźnie, ale to mogła zdania potem powie o swoim dzieciństwie jeżeli, a potem swoje dokonania w siebie definiujemy jestem tym co zrobiłam co zrobiłem jestem tym, jakie stanowisko mam jestem tym co robię to my Europejczycy Europejczycy natomiast Afrykanin, albowiem aktualizacji to zależy w jakim miejscu adiunkt w ogromnych wpisana na mechanizm wpierw opowie o swoim plemieniu już swoje rodziny i to co w naszym opowieści mojego życia będzie w 50 % nie gromadzi ponad 50 zloty i to jest jego źródło tożsamości on do tego trochę dodaje nie wiem czy, dlatego że ludzie w Afryce i nie mieli indywidualizmu indywidualnych możliwości nie byli w stanie tak dużo było dać czy, dlatego że dla nich tak bardzo ważne skutek chore to, skąd oni, choć mieszkał w Europie podział ten bardzo niedobre prawicy, ale może wspólnotowej i liberalną indywidualistyczny będzie wg tych wszedł w pojęciu wspólnotowy trochę więcej powie o wspólnocie, ale bardzo ciekawe, że ta granica przechodzi między katolicyzmem zachodnim chrześcijaństwem, a prawosławiem, ale chrześcijaństwem i chrześcijaństwa, że tak naprawdę jest najlepsza ku górze książka, jaką znamy na temat prawosławia i kultury prawosławnej z 1932 roku książka Bogumiła Jastrzębowskiego w Wilnie był fenomenalny ośrodek studiów kultury rosyjskiej i prawosławnej Jon napisał taką książkę chyba 2 egzemplarze są w Polsce 1 na pewno mówi w Warszawie w bibliotece uniwersyteckiej w myśl polityczna wschodniego chrześcijaństwa i tam mam bardzo wyraźnie opisuje tę myśl jest jawi się tak, a cięcia czy tak naprawdę to oni są produktami, a ich zachodnie chrześcijaństwo Schizma tyka mi, ponieważ zachodni odeszli od tradycji, a tamci pozostawali w tradycji w tej kadencji znowu nie było tak silnej indywidualność jednostki w ogóle prawie też to była Soboru nasz, czyli to było coś co jest raczej grupowe zresztą widać w malarstwie, jeżeli popatrzymy na ikonę każdy taki sam, jeżeli popatrzymy na malarstwo renesansowe, gdzie zaczyna się Europejska zachodnia mysz pod każdy czci Świętego Jerzego poznali staliśmy w ikonie po tym czasie miał w ziemi było koło niego z smoczek, a Świętego Piotra, że miał klucze, a w malarstwie renesansowym Animalsi ludzka twarz i wyraz twarzy lista wirtualizacja F 1 LM drugie ma też indywidualne tożsamość IMM taką sytuację, kiedy byłem kiedyś nie ukrywam tego faktu, bo nikt go już od dawna nie ukrywam, że jestem od 32 prawie lat niepijący alkoholik wiem, że miałem z bardzo wielki problem z alkoholem na przechodziłem leczenia, a później inne terapie i pierwsza, ale chętnie takie z 8900 osiemdziesiątym trzecim roku w Ameryce i tam spółki podczas tego leczenia terapeutka w grupie co pytam kim jest przy drzwiach powiedziałem mam jestem pisarką pisarzem taka uśpiona pamiętają dostałem książkę ona powiedziała, ale jeżeli zapomni, że jesteśmy pisarz, który nie przyszedł w sztuce dlatego, że ma problemy z wpisanym czy to prawda zapomniałem jestem alkoholikiem tak w okna mówi Aleś ty zapomnisz jesteś pisarzem i alkoholikiem, bo nimi nie chcesz być takim jest 38 lat nie wiedział czy moja tożsamość była tak niesamowicie uwikłana w to kim jestem pisarzem wykładowcą to, czego dokonałem pisaniem książek wtedy 15 teraz już 30 starczy i pani to wszystko mamy tożsamość to co ja robiłem to co się dałem zwieść wykonawcy w sytuacji prawie, że ostatecznej pytany kim jesteś tu chodzi o tożsamość naprawdę trener, ale czy to źle czy to źle, że my opisujemy swoją tożsamość często przez rolę przez własne osiągnięcia bardzo źle, bo oddajemy się od wad po pierwsze oddajemy się w ręce tych, którzy o naszej roli mogą zadecydować tu chyba w stolicy sobie tylko z tym radzą, ponieważ oni mówią czemu się tym też tylko ciebie niezależne od miasta to, czyja jestem pisarzem jest tak dużo zależeć od tego czy mnie to już wydatek drukuje sprzedano psem kiedyś bardzo dobrą książkę Bud 62 roku szkolnego Ikara Kruk wydało wydawnictwo media rodzina ta książka ma bardzo dobre recenzje i leczenia można było kupić, bo to wydawnictwo niemal dystrybucja albo wyłącznie zajmować dystrybucją Harry Potter i Jeleń to ode mnie takie rzeczy niezależną, ale to moje bycie pisarzem strasznie się stało takiemu łatwo boję dotknąć czy wszyscy ranni ci było ich nie było, więc w tym sensie to ode mnie i podatnicy też kupić bilety po ostatniej książki, które wożą bardzo dużo życia właściwie one nie istnieją nie funkcjonują, więc to nie jest takie bezpieczne, a w razie jazdy rząd coś innego, że ta pani wtedy mnie po stawia w sytuacji, w której ona podział na wiele lat uczyłem się zastanowić jak zastanawiałem się i doszedłem do wniosku, że moją tożsamość jest to system n p . bardzo w wrażliwym człowiekiem, który tak się parkował całe życie tej wrażliwości żyją przykrywał racjonalność racjonalizmem i t d . teraz tę wrażliwość śmiech boję i takie cechy dotyczące mnie jako moich cech stają się coraz bardziej częścią mojej tożsamości i one są bezpieczniejsze po pierwsze, bogatsze w bezpieczniejsze, bo ja wtedy patrząc z jakąś taką sytuację nie dokonuje wyborów w ciemno tylko miasto się mandat w projekcjach albo do tego co dla mnie jest ważne jeśli ta tożsamość jest ważniejsza niż tożsamość oparta przez wiele lat do dziś jak też pytać, gdzie jest, a to, skąd jestem niepijącym alkoholikiem po najwięcej w tym przemieścić rzeczy, które dotyczą mnie o tym, mieści się w tym to, że moja pierwsza reakcja zazwyczaj jest niecierpliwa taka, że chciałbym kontrolować nauczyłem się czuł się stale jak to pokonywać jest też taka, że moja własna tożsamość jest tożsamością właściwie Jenny skrzywdzonego, bo te krzywdy czy okazało niewiele było, ale takiego dziecka w okresie bardzo dbało miał lęk przed uszkodzeniami elit dałoby wszystkiemu to jak z kamer uznany przez innych i jakie będę miał i jak zadbam własne poczucie wartości dzisiaj na tym zależy mi mniej, ale tylko dlatego, że to wiem myślę, że ten element to jakże mamy 22 rodzaj ograniczeń czy chce odejść tożsamość 7 potem kulturowo społeczna drogi indywidualnej chcieli jak piesi i był nasze wartości ważne są stałe budowanie tożsamości co nasza kultura robi jeszcze przez szkolny indywidualnych przez takie różne rzeczy popychając się ku osiągnięciom jest bardzo oburzają się po nie ma na szkodę elementu wspólnoty w tu u nas prawie w ogóle tej późniejszej tożsamość w programie zrozumieć świat Wiktor Osiatyński za chwilę druga część programu proszę zostać z nami to zrozumieć świat Wiktor Osiatyński rozmawia zrozumieć świat dziś trochę inaczej niż zwykle również, dlatego że kończy się 2014 rok to Wiktor Osiatyński, który zazwyczaj prowadzi program jest moim gościem Anny Wacławik-Orpik dobry wieczór wieczór państwu dzisiaj w jakim sensie poszedłem na urlop, ale tylko trochę, bo rozmawiamy rozmawialiśmy o człowieku rozmawialiśmy o tożsamości użył pan w przed chwilą w naszej rozmowie sformułowania prawa człowieka w obliczu tego wszystkiego są już padło w dzisiejszej audycji, czyli właściwie całej masy problemów rozwiązaniem filozoficznych socjologicznych psychologicznych SW skonstruowanie czegoś takiego jak prawo człowieka, który byłby uniwersalny dla tych wszystkich biednych jednostek wydaje się być zadaniem prawienie możliwe, a jednak człowiek i to potrafią zrobić, jakim cudem kielczanina to był rzeczywiście cud to po pierwsze bardzo długi proces historyczny im się pewne, bo prawa człowieka w dosłownym cięcia dotyczą przede wszystkim ograniczenia władzy tego, czego władza, która dysponuje przymusem nie może człowiekowi zrobić, a nawet, jeżeli może to, że nie może tego zrobić arbitralnie, czyli w sposób, który ten człowiek nie może przewidywać i nie może oczekiwać i tak instytucje potworzyły się historycznie w Europie zachodniej też szło mu łatwo wyjaśnić, dlaczego myślę, że niektóre elementy w pierwszej połowie nasz środkowy wpadały w tej indywidualizacji indywidualizmu w czeskim istnienia silnego społeczeństwa niezależnego państwa i one powstawały już nie były prawami człowieka one były modne dziś nazwać przywilejami albo prawami szlachty albo przyprawami później mieszczaństwa natomiast prawa człowieka powstałe w dwudziestym wieku jego prawa rzeczywiście wszystkich ludzi wszystkich istniejących i ludzkich Bytów na świecie oczywiście miało to na początku, kiedy one powstawały charakter postulatu pani opisu rzeczywistości, bo zdecydowana większość ludzi była zniewolona choćby w sposób kolonialny albo w małżeństwa albo religia i t d . te prawa stały się postulatem i w 40 tych latach po drugiej wojny światowej właściwie było ogromna zgoda na temat praw człowieka i one były coś takiego jak w konstytucjach pisał Jon Elster to jest jak Orfeusz płynął koło syren to kazał się przywiązać Choruli sesjach płyną głosy rent okazał się przywiązać do masztu, żeby śpiew syren koniec zbiórki w Gniewinie inni nie stał się ofiarą, więc 6 pułk społecznym mały pokusy pokusy były widoczne i czterdziestych latach świat postanowił się na przyszłość ograniczyć to samoograniczenie krótkotrwałą potem głaszcze polityka zimnej wojny przywiodła prawa człowieka z powrotem, ale różnica była taka żona wtedy już był dla wszystkich tras w ostatnich 20 latach nastąpiło większe poszukiwanie tożsamości zbiorowej nie Universal mistyczne tylko narodowej etnicznej kulturowej religijnej, czyli bardzo wielkie znaczenie i nastąpił taki proces, że wiele kultur czy wiele grup politycznych odrzuca prawa człowieka jako element zachodniej dominacji w, kiedy ktoś się w dacie i zgłębić to oczywiście są elementy takich rzeczy, które wydają nam się z Zachodu naruszeniem praw, ale dla ludzi w innych kulturach one może aż tak drastyczne nie są tu trzeba być ostrożnym natomiast pewne jest jedno, że są takie postępowania władzy, których zakaz, których potępienie na pewno śmigłowca płac wg PUP w UE nie może zabijać nie wiedzieliby, skąd władza nie może uciskać pałką dysydentów, że władza nie może stosować tortur, chociaż w dół największe demokracje amerykańskie część ludzi władzy uważało, że tak podczepić wózek ma moc w tu stworzyć bardzo trudne problemy nie ma jednoznacznych rozwiązań w jeździe w trudnych sytuacjach tylko Sąd Najwyższy Izraela znalazł chyba jakiś kompromis mówiący, że nie zwalnia to przed odpowiedzialnością może złagodzić karę, jeżeli ktoś wierzy, że jakiemuś większemu Zuza pobierz sposób natomiast to są test tt tt normy zaczęłoby się czy te normy są nadal uniwersalnym teza odróżniają i to był przy rezultat bardzo wielu lat przemyśleń uczenia reakcji ze strony studentów, na których zazwyczaj staram się być bardzo otwarty uniwersalizm praw człowieka i umieszczali filozofię praw człowieka filozofia praw człowieka powstała w latach czterdziestych była przyjęta w przez większość kultur świata dosyć powierzchowny sposób w tej chwili są w członach uniwersalna filozofii przez bardzo wiele kultur NATO z prawa człowieka niekoniecznie to podam przykład może to wydać trudna jest kodeks karny, który zbiorem norm i czego indywidualny pojedynczy człowiek nie może robić i spotkań z Płocka prawa człowieka są takim kodeksem dla państ w kodeks karny no nie karny, bo nie ma wymiaru kary bezpośrednia też kodeks postępowania dla pań, że są pewne rzeczy, których państwa nie mogą robić po spotkaniu mi jakieś konsekwencje albo, bo jest to obrzydliwe moralnie publicznej tamta i teraz u źródeł prawa karnego Kia filozofia prawa kornik samego pierwszym filozofem czy zarobek seria i potem dużo bardzo filozofii powstało rozwinęło się w sporej pełna zgoda teraz bardzo niewielki procent ludzi wie na czym polegała filozofia z udarem Witalija na czym polega filozofia prawa karnego co nie znaczy, że prawo karne nie obowiązuje wszystkich prawo karne mówi o tym, czego nie można robić obejmą sankcje, a czy wie jak znasz tę filozofię to może być łatwiej tego nie robić natomiast gdy podobnie z prawami człowieka raczej hamują, czego państwa rządy władze państwa mogą robić natomiast czy ta filozofia jest wspólna czynie wspólnota nie to wydaje mi się dzisiaj drugorzędne, a przede wszystkim Czerwonce tu jest szalony problem jeśli pani g 13 problem odróżnienia zasad od reguł bardzo dużo czasu poświęca n p . w Polskim procesie konstytucyjnym, żeby w zapisach konstytucji zasady, czyli pryncypia, czyli zasady moralne zasady postępowania ogólne Najwyższego z to straszne marnotrawstwo już od ich człowiek musi mieć zasady, bo inaczej nie będzie miał ster społeczeństwa muszą mieć sad i potrzebne są autorytety społeczne czy to intelektualne kulturowe religijne nie państwo, ale inne publiczne niekiedy sądowe, które na straży tych zasad stoją natomiast reguły zasady ludzie mogą mieć już bardzo trudno się porozumieć co zaś porozumienie to zaś chata wcale nie jest konieczne pani może wierzyć w 1 z uzasadnia w drugiej trzymamy porozumieć co do reguł postępowania co do tego, czego nam nie wolno robić, bo wtedy ja mogę oczekiwać co pani możemy zrobić z państw i odwrotnie i t d . i te reguły należy oderwać od Sasa potem każdy sobie może dodać zasady i porozumienie powinno być wokół reguł i prawach człowieka, jakie jest dziś rozumiem też taki zbiór reguł postępowania, a nie ostatecznych zasad pod, ponieważ tam chodnik filozofia system wartości w toku, które mogą mieć kobiet i religia np. pokryją zaległości dzieje się tak może bardziej kościelnych czy religie instytucjonalne niszczyli jako taka, bo kiedyś ze studentami w Ameryce w oparciu o długości 3 sesje zastanawialiśmy się nad rolą religii w prawach człowieka, a 1 strona była taka, którzy pokazywali jak wiele naruszeń praw cierpienia wojenne spowodowały zorganizowane instytucjonalne religie kościoły począwszy od wojen krzyżowych przez Hizmet herezje do dzisiaj fundamentalistów tak dalej, ale z mieszkanek zastanawialiśmy się, jakie motywy Milija Bogicević ścigali Amerykanie z północy, którzy szli na pomoc z Muszyną uciekającym z południa takie motywy mieli ludzie, którzy jechali do Afryki pomagać tym czasie mierzonym przez PLL króla Leopolda i ludzi tam będących, w których tak pięknie opisał w jądrze ciemności Conrada Joseph Conrad takim to w 90 % to smutek religii też moty w, choć Kossak-Szczuckiej, która stwarza bogata niesamowita osoba antysemity Kaspra Broendby reagowała dzieci do SKO uznawała, że religia ta sama religia, która ją kochała jako kościelna doktryna instytucjonalna do antysemityzmu każe ją z oczu obowiązuje do pomocy dla ratowania dzieci, więc tamten etap to pewne elementy religijne i kościelne w prawach człowieka wolności są o o jedno i drugiej umowy najmu niesamowite jest często jest przewaga nowym polskim kościele dziś przed nami w publicznych wypowiedziach kościoła jego megafonów i t d. bo martwi się, że ta pierwsza część jest silniej słyszany ani śladu, ale tak naprawdę to być może nie ma może takich humanistów typu SUV Szwajcara Alberto stolicę oraz w przedwojennych 3 lat pięćdziesiątych jeszcze salony bez porównania słabszy, więc nakazy religijne są bardzo silne i aż trochę, a propos czy istnieje coś takiego pana zdanie, choć tożsamość narodowa Polaków Łukasz zbiorową tożsamość, która tego kraju nad Wisłą jest wizytówką czy to John Lennon stworzył piosenkę i menedżerem w tańcu i Lemek dotyczy to Dylan był menedżer Lemon wyobraź sobie, że nie ma, a jest marzeniem nagraniem nagrań jest Maryli, więc z 1 strony można sobie wyobrazić obie strony byłoby to bardzo ubogie w sterze Polska ma polskie społeczeństwo odnalezionym w społeczeństwie ma bardzo pewien problem tożsamości, ale nie chce go oceniać nie chce tego planu Boże krytykować potępiać, ale spróbuję go pisać w ogóle opisać byłoby trudno im w Kapsztadzie nie byłoby trudno myślę, że jest to, że to cały czas jest to co powiedział Norwid, że z narodem jesteśmy wielkim społeczeństwem i w żadnym i że w Polsce przewaga elementów Narodowego i biją wiązania Narodowego nad elementem społecznym jest widoczna na każdym kroku nawet w tegorocznych wyborach samorządowych, że w polityce partyjnej także w mieszkaniu ludzi my na pewno jesteśmy społeczeństwem stadnym winny sposób niż przez organizowanie się wokół wspólnych celów interesów, czyli stadnym, kto dotknął hejt, którego tu 3 to czas bardzo często mówi z Royem to znaczy, że w każdym z nas jest guziczek na końcu głowy włącznik wyłącznik roju jak stado osób zaczynamy sobie ci oczywiście jest może być naród takim łącznikiem roju był wizyty papieża w Polsce takim łącznikiem roju były gorsze mecze piłkarskie to uniesienia sportowe jak kiedyś wielka orkiestra Świątecznej pomocy GM, jaka wielka orkiestra Świątecznej pomocy w bardzo ważna jest pani chęć wielka dlatego tak wielka orkiestra świętych w mszy świętej w mocnych, bo chciałbym tak zostało wszczęte pomocy za bluźnierstwo jest po prostu tak bardzo krytykowana przez autorytety narodową religię, bo wielka orkiestra Świątecznej pomocy jest społeczeństwo jest emanacją społeczeństwa, które były aż tak mało tam pani znajdzie symboli narodowych religijnych, a ta znajdzie 1 element pomocy pomagania wspólnie narodowe tu autorytety czy uzurpował naukowych w tych nie lubią tej konkurencji bar w tak jest caryca Katarzyna, kiedy w osiemnastym wieku w Rosji powstały majątki i była od wieków obowiązek jałmużny dzielenia się z biednymi to tym bogatym Rosjanom, którzy dawali na cele charytatywne to caryca Katarzyna przypina ordery, a potem KO i zgładzić preludia konkurent za to trochę inaczej, ale werbalnie często tak natomiast Grassa to na rok jesteśmy narodem, który kiedyś w innej audycji, którą pani w swojej audycji lub chce mną trochę mówiłem o tym, że jesteśmy narodem, który powstał na zasadzie opozycji wobec innych wtedy, kiedy narody nowoczesna powstawały w dziewiętnastym wieku byśmy nie mieli tych sił narodu twórczych takich jak wojsko są polskie wojsko szkoła Polska przemysł miasta to wszystko gdzieś te elementy regionalne czy etniczne we Francji czy gdzie indziej mieszały się jednak wojska Napoleona wojna myśmy mieli wszystko ruskie pruskie i austriacki język rosyjski my albo niemiecki i gdzieś w tym polskość przetrwała drugi sukces największy, chyba że 10  000 000 Węgrów przetrwało w taki wynik w potopie Słowiańszczyzny i Francuz przesadny formalizm natomiast przetrwaliśmy a kiedy zaczęły, kiedy Polska Polska inteligencja, czyli zubożała Szlachta i kościół ten parafialny zaczęli po przegranym powstaniu styczniowym wciągać w lód i narodu kombinatu co było dla szpitali to mieli tylko 1 dylemat czy jesteś Polakiem to znaczy, że jesteś Rosjaninem Niemcem Żydem z tych Polakiem, bo mówisz po polsku nie po niemiecku po rosyjsku mieliśmy jesteś Polakiem, bo jesteś katolikiem ani prawosławnym protestantem czy 7 i że nasza tożsamość narodowa jest tożsamością herby przeci w na zasadzie odmienności nie ma w zasadzie wewnętrznych motywów i szukamy takich plemiennych można nazwać plemienną kamiennych symboli plemiennych rytuałów nie ma w tym nic złego, tyle że gubisz w tym ten element pozytywnego działania i znowu przepaść między społeczeństwem narodem tak rozumianym staje się trudna do zasypania to na koniec naszej dzisiejszej audycji, które jest też ostatnią audycją zrozumieć świat w 2014 roku poproś kogoś wróżby na przyszły rok, ale pani odmowie rurka po wróżbach jest taka, że każdy będzie na ten rok taki, jaki sobie wymyśli i jaki sobie zrobić ja post jeszcze nie wiem dokładnie co postanowię co w nocy, z czym w noc sylwestrową, ale chciałbym postanowić będę miał dobrego to zależy od nas ja moje życie już jest lepsza od 2005 . roku, bo nie obejrzałem żadnego programu informacyjnego żadnej polskiej Telegraf przeglądam wiadomości w internecie w Gazecie i mnie denerwuje się i mamy ogromny spokój i to wszystko co on mnie tak bardzo irytowało na papierze albo na ekranie małego tajfunu wie wieczorem po paru godzinach wygląda śmieszne albo żałosne, a nie przerażające natomiast pani w popłoch po powiem tak, że ja życzę wszystkim słuchaczom sobie pani tego co wie tyle życia co zadaje studentom na całym świecie tam czuł się w każdy piątek na poniedziałek ja zadaję, żeby napisali na kartce 25 zdanie albo wyrazów, które napisali zapisali 5 dobrych rzeczy, które zdarzyły się ich życiu w poprzednim tygodniu ich rodzinie w ich społeczności ich kraj na świecie jak z początku nie wiedzą, o co chodzi jakiś wariat przyjechał uczyć, po czym po 23 pylonach najczęściej mamę mama w Kani to zachwycona, bo na nagle zwolni pytam co dobrego się zdarzyło w rodzinie zawsze śmiech narzekali wzajemnie potem coraz lepiej lepiej, gdy chodzi o to, żeby założyć anten rzemieniem unijny sugeruje, żeby każdy tak jak ja wyłączmy telewizję przestawił na kanały, gdzie jest tenisa ale, żeby każdy dbał o te anteny dobrostanu co dobrego się zdarzyło wdzięcznością poczucie wdzięczności, bo wtedy świat się bardzo bardzo poprawia, a nawet, chociaż pozostaje takim, jakim był też państwu życzę również poczucie daleko idącej podmiotowości nie tylko w przyszłym roku, ale następny lot oraz konto na Facebooku ma pan może, a nawet nie wiem co do odczytu z wysp dostaje cały co może mi miło jak pisał w krajach czasami mówię tak studentom mówię, bo np. kaszel wydawali na piśmie wydrukowane są raczej my jak temu, że z dwudziestym biegam się nie udało, więc teraz ustalamy jednak, że w dwudziestym wieku, bo wbre w w obu wojnami rewolucjami się podobało nie twierdzę teraz jest gorzej teraz jest inaczej, a może już na to jestem za starymi czasami dostaję jakieś informacje od przyjaciół nawet że, że zapraszają mnie na Facebooku albo na -li ne linki nic nie wiemy czy coś innego wchodzenie firm i ich świat im się bez tego że z karty kredytowej korzystam tylko ja mam bardzo dużo do zapłacenia i tak naprawdę się dobrze żyje miasto LZS lepszy, ale w najtańszych po prostu żart, ale życzę każdemu, że był zadowolony z tego sposobu życia artysty wybrał dziękujemy za dzisiejszą audycję dziękuję pani dziękuję państwu do usłyszenia za tydzień kolejna edycja zrozumieć świat, jeżeli ona będzie to już ewenement rozumiem dziękuję bardzo dobrano z życia wszystko dobrego w nowym roku Wiktor Osiatyński i Anna Wacławik-Orpik usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA