REKLAMA

Czego o ruchu drogowym uczą się dzieci w szkołach? Mówi Łukasz Zboralski w rozmowie z Aleksandrą Pezdą

Post Factum
Data emisji:
2014-12-30 18:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w dzień dobry państwu post factum Aleksandra PEZDA ze mną studia Łukasz Zboralski redaktor naczelny portalu o bezpieczeństwie ruchu drogowego Werder 24 klub KPN rozmawiamy dziś się rekomendacja banku światowego, który nakazał nam uporządkować sprawy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego w państwie, jakie są rekomendacje banku światowego mu koszty precyzyjniej precyzyjniej bank światowy przekazał takie rekomendacje ministerstwo infrastruktury i czytam Rozwiń » sekretariatowi krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, bo taki wydział działa przy ministerstwie dzisiaj, żeby utworzyć w kraju instytucję wiodącą w zakresie bezpieczeństwa, która będzie czuwała nad VW wszystkimi aspektami bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale nie mamy takiej instytucji ten czas problematyczne, bo właśnie ten sekret to, żeby krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego to jest to jest taka instytucja działająca przy mi że, ale i orzec grzywnę z ministerstwem infrastruktury i rozwoju, ale o metr wskazaliśmy wskazywaliśmy jako dziennikarze dość długo, że żona prawnik działa i to potwierdził, że mój klient działa wyznaczy po prostu ma za małe kompetencje za mało ludzi to moja pierwsza jest także jest to problem z kompetencjami, czyli ludzie tam działający nie mają żadnych kompetencji do tego, żeby wymusić pewne deklarowane programy założenia przez wszystkie instytucje czy policja zgłasza, że w tym roku będziemy robili coś tam co wynika z narodowej taki statek generalna dyrekcja zgłasza, że będziemy robić coś tam ministerstwu, że coś w mojej po takim posiedzeniu o nim przekładem i sprawozdań, a tak naprawdę nic z tego sekretariatu niski były radny, który przewodniczy zawsze minister infrastruktury rozwoju nie może niczego na nich wymusić seks naprawdę było to trochę fikcja w Tarnowie znowu zda wcześniej niż działań bardziej sprawozdawczość i e-mail czasami szło ujemnej na tym, że to sprawozdawczość trybowi i to chyba wyszło nawet w jakimś raporcie nie Najwyższej Izby Kontroli także mamy z tym problem Najwyższa Izba Kontroli powiedziała nam się ten raport pokazuje, że mam bardzo duży problem i to już mniej zasugerował, że powinna zostać tak naprawdę zostać stworzona nowa instytucja NIK sugerował, żeby to powstało przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych było tam jest policja służby i jaki zastanawiam się na tym też tropu, jakby proponował szacuje Tomasz Raczek powinno być przy kancelarii premiera rady ministrów, bo dopiero wtedy ktoś, kto tam będzie będzie mógł wymóc na ministrach również działania beat IT rekomendacja banku światowego w tym zakresie się bardzo podobają no dobrze a dlaczego z tym my mamy problem największym bezpieczeństwie ruchu drogowego niewierzącym zależy chyba niemałe problemy, w czym u nas w kraju przyjęło się także w Bydgoszczy rozmawia w takiej sytuacji, bo o bezpieczeństwie ruchu drogowego, mówi że ciągle coś święta mamy akcję albo znicze albo Boże Narodzenie albo gwiazd albo Pieniężno wyrok, więc oczywiście właściwie w mediach o tym, bezpieczeństwie ruchu drogowego jest dużo, kiedy ja zgłosiłam, że będziemy o tym, rozmawiać nawet zobaczą, że redaktorzy takie znudzenie uważa redaktor z nowo wypadkach na drodze k grozi mówi no to dużo się mówi tylko z jak zdejmiemy Pijar i to co się mówi zobaczymy co się robi to okazja, żeby się naprawdę niewiele, bo to jest także jesteśmy niedaleko koło Rumuni dziś najwięcej w Europie jeśli chodzi o liczbę wypadków ofiar śmiertelnych na drogach tych tez bardzo źle no to jest bardzo źle co roku ginie nam jak tracimy tylu ludzi jak brzmi co roku wymazywanie z mapy jakąś niewielką gminę w Polsce no to straszne na to nie działa od tych nie wiem czy to jeszcze działa na wyobraźnię jesteśmy już przyzwyczajeni do tego, że mamy dużo wypadków drogowych natomiast oczywiście możemy to zmienić tak no no to nie działa też na wyobraźnię ja mam kompetencje trochę do nas dziennikarzy, kiedy pracowałem jeszcze w Rzeczpospolitej czy w Gazecie wyborczej ja zawsze uważałem, że to nie jest dobrze skupiamy się na spektakularnych wypadkach, że piszemy o tym w i mówimy wtedy głośno, kiedy jest, kiedy autobus ma wypadek ginie 30 lat ZUS, bo wtedy zdobył duży, że sprawa tymczasem co jeślibyśmy przedstawiali statystyki co tydzień, bo dwutygodniowego okażą się od 30 osób ginie wciągu tygodnia i jeśli my mówimy, choć raz, że ludziom, że jest się łatwiej identyfikować przejąć tak znani to niech mnie się wydaje, że jeśli raz na pół roku podajemy informacje o dużo wypadków, który zginął 30 osób to ludzie tak mogą zacząć myśleć co się dzieje wszędzie codziennie czy są w wyniku ktoś minimum oraz wdrożenie ile osób ginie nad francuskim to tu trudno powiedzieć, bo to jednodniowa statystyki nie są najlepsze Romney miał w kilkanaście osób nawet w ciągu tygodnia jest to duża jak temu można zapobiec przede wszystkim na dojazd na harleyu, czyli te programy specjalne siatki podejść na 3 komuś wszystko razem istnieć edukację nadzór nad kierowcami i inżynieria akurat osobiście jestem przekonany, że inżynieria jest najważniejszym ogniwem oczywiście edukacja i nadzoru musi trwać, ale to, ale myślę, że mają takie fajne podejście, że w tym może być najlepiej wykształconym wiedzieć wszystko zrobić popełnić błąd nie można tu zostać ukarany śmiercią kalectwem, bo boom każdemu się zaś popełnił błąd każdy, kto przejeżdża pieszego rząd nie chce za oczywiste nikt mnie na nie znam takich ludzi, którzy chcieli przejechać pieszego i mieć do nas migrena to się zdarza codziennie nikt nie chciałby uderzyć świetnie barierami i zamilkł rodzina nikt nie chce też ciągle zdarza codziennie dlatego Nikodem taki nacisk na to, że już dzieje się coś złego to zróbmy tak drogi, żeby jak najmniejsza szkoda powstawała przy wypadku i takiego do tej z czysto to jest elementarz edukacji zarazem, bo w Szwecji są audyty po wypadkach witam przy takim audycie musi być nie tylko policja też osoba zarządca drogi i to jest także z każdego audytu po wypadku muszą powstać wnioski NIK i one muszą zostać zrealizowane następnie ma, czyli mamy n p . to dobry przykład jest taki jest sprzed 2 lat 2012 roku na autostradzie niedaleko Strykowa rozbił się białoruska rodzina mogła kierowca zasnął i na rozjeździe taki dług wjechał w środek tego rozjazdu tam stało betonowa płyta dusza i trud i ten samochód uderzył tak mocno zresztą szło zaczął palić w tam już niema tych betonowych płyt tam jest coś innego ta jest poduszka wdrożeniowa, która przy takich przy takich wypadkach wytraca prędkość pojazdu Energi tak w dziejach 00 tak, ale systemowo nie to dlaczego na innych odcinkach autostrad nadal mamy tam plastik n p . w tych miejscach, dlaczego tam nie ma poduszek z terenów innych niż działać w 1 z miejscową modłę i moje zdanie, gdyby był aut powypadkowych rzetelne zarządcom dróg i wnioski przedstawione do jakiegoś organu turystów kraj zajmuje to mielibyśmy także mieć taki przypadek oceniam, że w takich miejscach powinny stać urządzenia, które ratują życie i nakładamy na wszystkich zarządców mówiąc tam macie tu postawić tego nie ma nie mamy takiej edukacji trochę inżynieryjnych takich zachowań, ale czegoś czym w edukacji dzieci też wiem, że masz 3 wątpliwości, a przecież w szkołach odbywa się dużo takich zajęć my jeśli miałbym także rzeczywiście to ocenić to pewnie my możemy zrobić lepiej szkoła tu znowu jak jest problem tej szkole maturę psuje się od głowy, czyli nie mamy instytucji takiej domowej, która tym samym bezpieczeństwa w Polsce się zajmuje i czuła i ona projektuje rzeczy, które są dla nas najważniejsze i potem dość przykłada też na edukację, bo wiemy na czym powinniśmy się skupić w kraju Otóż siłą rzeczy to edukacja szkoła nie jest idealna, chociaż tam jeszcze w tym najmłodszym wieku chyba jest najlepiej, bo szkoły mają to wpleciono programy nauczania na różnych poziomach i dzieci wiedzą jak przechodzić przez ulice Rzymu zielone światło nie przebiegać, a poza tym winnica najmłodsi edukacja ma też duże wsparcie zewnętrzne jest mnóstwo co prawda jest rozproszony wyznał jakiś problem jest mnóstwo instytucji pozarządowych dyrektorowi terytoriami zależnymi okraść tak samo nie jest taka akcja zmierza za kierownicą angażuje 30  000 szkół to bardzo duży niedawno ruszyła tuż przed świętami taka akcja wypadki na drogach porozmawiajmy o tych tam chyba około 1000 szkół co roku bierze udział dostać od 5 lat dyskutują są pogadanki w szkole nie są tylko apele akademie mają dziś konkursu to takie angażujące działania jest jakoś wygląda dużo większy problem moim zdaniem mamy inny z edukacją całego społeczeństwa dziś dorosłych dorosłych z taką ciągłą edukację do bezpieczeństwa ciągnąć dzwon tuba spoza strefy nie kończy rundę poprawianie bezpieczeństwa na drogach się nie kończyć w wodzie mają wizję 0, czyli chcą, żeby kiedyś dotrze do punktu, w którym nikt nie będzie zginął na drodze nikt nie będzie wystawał rano nie wiedzą, że przez utopię, ale nie widzę innej drogi niż i jak każdy dołożył coś innego przez możemy zrobić inny teraz jakiś tam element edukacyjny dla dorosłych w tym wszystkim mi się znaleźć jak nic nas w kraju robione od Rzymu mam opieram się tyle razy razy mniej o Polsce, że najpierw rozmawiano o ludziach, którzy w domach, bo pierwszych inne kampanie, które są kierowane do nich przez styki rządowe kampanie opierają się prawie wyłącznie na statystykach policyjnych, bo u nas prawie nie prowadzi się badań naukowych dotyczących tego obszaru sprzedaży, ale tak jest nikt z wyglądały te nowe mielibyśmy jakiś taki je zabezpieczenie tych danych poszerzoną wiedzę o danych policyjnych Najwyższa Izba Kontroli wskazała, że pokazała to badanie ma niedługo opublikujemy rozmowę z szefem NIK -u, który powie na ten temat więcej że, że bardzo często to co policjanci wpisują w systemie to jest sektor na odczepnego niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, a więc stąd uważam, że większość wypadków w Polsce zdarza się dlatego z dróg rowerowych w naszym tak na winorośli z dyktatorem, a w oddzielnym badaniu przeprowadzonym przez NIK policjanci drogowe wskazywali, że główne problemy to jest jednak też jakość dróg i łączy kierowców, bo to no to wtedy inne kampanie muszą projektować niż zwolnienie za szybko go u nas przyjęło się także urzędnicy mogą zaprojektować kampanie kupcom, bo jeśli to dla bezpieczeństwa mówili ludzie np. o niej szybko zawsze dobre jeśli coś z tym radzą też, że nie da się nie wystarczy rzutach karnych, ale można wszystko robiłem film Jeślinie zatem projektujemy kampania na podstawie danych, które nie do końca są dla nas pewne, a czas może wyciągnąć pokryjemy z Zachodu i to na portalu ujawniliśmy, że taka fantastyczna kampania skądinąd 10 mniej zwolnień NATO była prawie dokładna kopia aut ostry list chińskiego spotu sprzed kilku lat nie męczy tak naprawdę im kulturowo i montaż oraz docierają docierają do nas czy to jest najważniejszy problem nas moim zdaniem dość dużo ważniejsze problemy z powinniście dla nas płycie pieśni, a oni giną głównie na zebrach wrócić to znaczy, że kierowcy nie zwalniają przed przejściem dla pieszych to nie zwalniają niech mnie nie widzą pieszych i ty jesteś teraz zadanie dla dla pieszych z kolei wyprzedzają na przejściach dla pieszych co jest na surowo karana nie dość trudna była 1 z głównych przyczyn wypadków na przejściach, że właśnie drugi kierowca niestety Novitus sumy potrzebnej krwi Warszawa Lizbona w latach życia okolicznościach okoliczności wypadku znów trochę wiemy, ale mógłby mówić o tym, więcej teraz przeprowadziliśmy całą ścieżkę legislacyjną i stworzyliśmy ustawę, która zobowiązała pijesz do noszenia odblasków poza obszarem zbudowano lśni w tymczasem najwięcej pieszych ginie w miastach, a dużo na zebrach no to przeprowadzić takie duże działanie mogą zyskać wysiłek, żeby przez parlament przeprowadzić, który ratuje mu cząstkę tych osób, które pompowni żwirowni na tym, żebyśmy skup na każdym razie mogą być także powinniśmy się z wyznaczyć inny i teraz pytanie Słowacja zrobiła to samo on się w ogóle nie uczymy od innych krajów musimy się świetnie czuje się Słowacji Słowacja wprowadziła obowiązek noszenia odblasków przez pierwszy poza terenem zabudowanym rok później wprowadziła obowiązek również w miastach mocą można i czworga 00 będziemy chodzili ze światełkami na głowie albo należały już dzisiaj powinna się powinny brać to pod uwagę, że jak jest ciemno i pada deszcz tym jak teraz to naprawdę czasami trudno kierowcy zauważyć na drodze zdarza nam taki punkt czynny w niedaleko mojego osiedla ja już to wiem, ale tam często zauważa pieszego w ostatniej chwili jakoś ciemno misą, ale jest to przejście jakoś między latarniami rzeczywiście widać pieszych mu, więc dostać nasz odpowiedzialny za taki projekt niedawno, którym odpad chyba w MON jest to mówisz o PIT o tym, żeby dać pieszym pierwszeństwo jeszcze przed pasami tak to jest projekt posłanki Beaty Bublewicz z Platformy, nad którym posłowie pracują rok ponad ten projekt budzi takich goli w lidze, ale chyba taktownie czy wiek jest jak na Zachodzie jest już to właśnie sekretariat KRBRD przygotowała takie zestawienie w wielu krajach zachodnich jest także pieszy ma pierwszeństwo, zanim wejdzie na pas u nas jak już musi postawić nogę mogę napaść co więcej w niektórych krajach wręcz pieszy ma pierwszeństwo jak się zbliża w ogóle do przejścia dla pieszych tak powinno być u nas i uważam, że powinno być tak nas to co zaproponowała posłanka z niezłe, żeby pieszy miał pierwszeństwo jeszcze przed pasami to to jest pewna też edukacja dla kierowców prądu mogą być działania prewencyjne, że jeśli ktoś nie zatrzymuje się, ale widzi, że ktoś stoi na przejściu może dostać mandat to Ostoja natury Emu, bo ta kultura sama do nas nie przyszła do mnie ludzie często się nie zatrzymują, więc po to, by nam pomogło tym tymczasem posłowie podkomisji zepsuli ten projekt dopisali do niego, że PiS, owszem, pieszy może już takie pierwszeństwo, ale musi uwzględniać prędkość nadjeżdżających pojazdów więcej niż inni odległość USA, uchwalając ustawę kierowców, a my niedawno wyszła analizę prawną, którą Platforma sama zamówiła ich analizy wynika, że żaden dopisek jest głupi niepotrzebnie niż rok pracowali nad tym, żeby dopisać coś takiego co już tak ustawić taki jest, bo pierwszy nikt nie mógł także pieszy ma pierwszeństwo jeszcze przed pasami zatem może wtargnąć on nadal musi zachować ostrożność w nie mógłby wymuszać pierwszeństwa w ich zresztą trzeba, bo wtedy pieszy też produkować przy takiej zmianie na Otóż okazuje się, że to jest bardzo trudno, żeby nasi parlamentarzyści zrozumieli, o co chodzi polecam każdemu posłuchanie, bo można to zrobić online śledzenia takiej komisji infrastruktury, kiedy nie nowość żołnierzy na głowie jak to się trochę zna na rzeczy są to co widzisz, jakie postuluje posłów są bardzo OJ, jak bardzo się na nie znają na tym co roku, czyli jest nadzieja na przyszłość, kiedy wg tych rekomendacji banku światowego miałby powstać taki taka instytucja nie jest to rzecz, określając termin nie mogą wybrana na nasz region rolę mam nadzieję, że to się stanie szybko, bo to bowiem stać się szybko dziękuję bardzo małym gościem był Łukasz Zboralski redaktor naczelny portalu Werder 24 krokach PL zaprasza na informacje w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA