REKLAMA

O kryzysie tradycyjnego szkolnictwa i edukacji alternatywnej opowiada Marianna Kłosińska (powt. z 29.11.2014)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-01-02 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami wtedy jest już nasz gość Marianna Kłosińska dobry wieczór, gdy w fundacji Bullerbyn na rzecz wspólnoty dzieci i dorosłych Fundacja Bullerbyn prowadząca wioski Bullerbyn no i działająca też psy na niwie edukacji alternatywnej dlatego też Marianek Osińską się zaprosić my chcemy drodzy państwo porozmawiać o tym jak może wyglądać taka szkoła czy też taka edukacja, w której dzieci mają Rozwiń » przyjemności z nauki, w której dzieci nie boję się uczenia, których dzieci chcą się uczyć i dorośli, z którymi dzieci mają kontakty ich nauczyciele równie dobrze się czują jak dzieci w tym układzie, a to może być układ różne to może być się grupa konsultingowa, a który pewnie powiemy państwo to może być edukacja domowa albo szkoła demokratyczna powodem pretekstem do naszego dzisiejszego spotkania jest kolejna książka jest teraz Jula państwo dobrze wiedzą, że tak jest na euro wyda kolejną książkę na polskim rynku to prędzej czy później w naszej audycji zostanie omówiona i tak się dzisiaj dzieje książka zatytułowana kryzys szkoły zupełnie nas nie dziwi, by ten tytuł jeśli chodzi o polskie podwórko ale jakim kryzysie szkoły mówi jest, w których tak wychwala właściwie szkolnictwo skandynawski zaciąg piszą o kryzysie szkołę i 6 tys takich problemach ogólnoświatowych na nawet nawet w stanach, gdzie powstaje bardzo dużo szkół demokratycznych bardzo różnorodnych form edukacyjnych też mówi się o kryzysie edukacji generalnie wydaje mi się, że chodzi o to, żeby podważyć podstawę nauczycieli od postawy dorosłych występujący wobec dzieci i jaką hierarchowie ich, czyli osoby, które mają dzieci nauczać w miejsce osób, które mają dzieci wspierać w tym, żeby się uczył się uczyłem tak to jest bardzo ważna różnica jest podium też zauważam korelacji z wodnymi prądami politycznymi czy światopoglądowymi, mówi że zawsze znam protony konserwatyzmu wzrasta potrzeba hierarchii zasad sztywnych reguł i wzrasta też presja w szkołach on zauważa w stanach zauważa też w różnych krajach w Europie bardzo się dziwić, że w niektórych krajach wręcz nielegalne jest nim posyłanie dzieci do szkoły, a proponowanie im właśnie dziś alternatywnych form edukacji rozmawia z tymi rodzicami i w książce inny kryzys kryzys szkoły jest zapis dialogu z letnimi rodzicami, którzy z różnych powodów mają kłopoty właśnie związane z dzieckiem szkołę spotkałam się kiedyś takim określeniem 1 z rodziców powiedział, że jego dziecko zakładnikiem szkole, że rodzic dokładnie tak się czuję, że nic nie może zrobić szkoła jest, jaka jest prawo nakazuje obowiązek szkolny jest Dariusz apeluje, żeby to było prawo do nauki nie obowiązek szkolny rodzice co najwyżej może odrobinę wpłynąć na klimat w szkole tak jest na zebraniu porozmawiać, ale właściwie jesteś już tutaj ma pretensje do rodziców to wy drodzy rodzice powinniście wyjść na ulice razem z dziećmi z nauczycielami solidarnie zaprotestować i rozsadzić ten system 4 dobry pomysł bardzo kre w w białym pozwolą spieszcie się wrócić Jasieczko do tego wątku tego co rodzic może w szkole, ale największym naszym problemem rodziców jest to, że MEN tak naprawdę nie wiemy co możemy, a możemy nawet sporo przy czym nie mamy świadomości tego, jakie nam przysługują prawa i jest wiele stowarzyszeń rodziców, którzy działają, ale w takim celu, aby uświadamiać reszta rodziców w społecznościach szkolnych co do tego cena ENA na co mogą sobie pozwolić, ale ja osobiście, słuchając oglądając sprawdzając, jakie prawa przysługiwały rodzicom w szkole staram sobie dać spokój, dlatego że jest ogromnie zbiurokratyzowane i ogromnie trudne do realizowania system, tak więc ja wolałam odejść ze szkoły i zaraz opowiem na tej drodze alternatywnej, ale chcę przypomnieć też o tym, o czym mówią Natalia Minge czy psycholożka w naszym studiu autorka książek takich poradników dla rodziców jak wspierać się na rozwój dzieci, która przypomina, że rodzice mają wpły w nawet na plan lekcji chodzi o układ, ale o przedmioty, które są nauczane podaje mówimy o polskich warunkach podaje przykład ze szkoły, w której za sprawą aktywności rodziców jako obowiązkowy został w prowadzone przedmiot szachów, które dzieci uwielbiają i to w szkole Państwowej po prostu się zorganizowali rodzice porozumieli się z dyrekcją się udało nam co się wydaje takie wywrotowe Jan van der Love w ale cóż dopiero w trybie Marianna Kłosińska mnie to, że 1 przedmiot zmieniła w szkole kończą szkołę zmieniła, a dokładnie słynnej ja czytam tak jak zauważa się przed audycją rozmawialiśmy, że czytającą nacji la, a i chyba z poczuciem ulgi jak dobrze żyć radośnie dotyczy tak to tę ulgę czuje już od jakiegoś czasu na kijek rozmawiał z rodzicami, którzy w dalszym ciągu rozmawiam z nimi dużo, ponieważ się do nas do fundacji przychodzą rodzice, żeby zasięgnąć konsultacji w sprawie swoich własnych decyzji życiowych cel to to rzeczywiście zadziwia mnie to, że leży jeszcze tkwią w systemie podczas gdy rzeczywiście można być absolutnie autonomiczna w tych decyzjach polskie prawo na to pozwala, żebyśmy mogli edukować dzieci poza szkołą to o co mi się wydaje istotny tutaj to auto to możemy jako rodzice tkwimy w GM, ale przeświadczenie o tym, że szkoła jest immanentną częścią dorastania młodego człowieka i nie wyobrażamy sobie, że może gorzko dorastanie istnieć bez szkoły, a w tej chwili dzieje się już także, że coraz więcej rodziców zyskuje ta świadoma rzeczywiście ma wybór wzbiera fala Lolo Jones Lang, ale i inni, ale ja czytając Jula doświadczałem takiego cudownego wrażenia koincydencji PR dlatego, że to co pisze Juliusz jest czymś dokładnie wyjęty z mojej głowy w ale zaraz przed kilkunastoma kilku lat pewnie nie na euro my stawia sporo postulatów tych mąż za tak i talent całą ARM AMD wartościowanie zeznań szkolnego, które on sam opisuje cmentarz przeciwstawia temu pewne postulaty i pisząca tych postulatach, ale nie za bardzo pokazuje rozwiązanie, jakie można znaleźć natomiast ja odnoszę odnoszą wrażenie, że ta formuła, którą byśmy znaleźli razem z grupą rodziców w tej chwili razem z 2 grupami rodziców tym, z którymi w Bullerbyn utworzono grupę, a skłonił go we, ale realizujemy w całości i to było dla mnie niezwykłe że, że coś, o co postuluje Julia jest CFA przez nas realizowane to było niesamowite zaraz powiemy jak może wyglądać życie dziecka, która polega o szkoleniu, ale najpier w jeszcze chciałbym zatrzymać przy tych rodzicach, którzy teraz ze zdumieniem otworzyli oczy, iż stanowią, o czym tutaj rozmawiamy po jakim w logowaniu się systemu i wypisaniu się ze szkoły w myśl jeszcze krótki cytat z raju na temat roli rodzica edukacji dziecka wśród całej tej mizerii szkolnej najbardziej dziwi mnie zachowanie rodziców niemal bez słowa podporządkowują się wszechobecnej presji dopasowują do pana Janka do panujących okoliczności, a przecież oni też cierpią z powodu presji szkoły i często na nią narzekają, a mimo to przekazują dalej swoim dzieciom, jakby było to jakiś zjawisko naturalne, z którym nic się nie da zrobić ja przyznam, że z kolei ten fragment do mnie niezwykle przemawia jak przyjmuje na ludzkość taką perspektywę nawet ogólno ewolucyjną tyle tysięcy lat przetrwaliśmy bez tej formy edukacji to właściwie ostatnie 200 lat naszego istnienia na ziemi i wynika to w pewnych uwarunkowań historycznych geopolitycznych itd ta forma to szkolnictwo taki popis Markowskiego tak nam głęboko weszło w świadomość, że rzeczywiście wydaje się po prostu elementem ekosystemu wręcz Annie jakąś formą elementem pomyłką cywilizacyjną my ewentualnie idol rzeczywiście, by zachęcać do oby już w ogóle zachęca do wywrotowych kroków jeśli chodzi o podejście postawę wobec swoich dzieci, ale tutaj myślę, że to może być trudne dla polskich rodziców też my żyjemy w takim kraju, w którym jeszcze do niedawna obowiązkowy był gdzieś meldunek gdzieś praca oczywiście, że szkoła bez odpowiedniego wykształcenia nie było pracy się to wszystko się już zmienia, ale my jeszcze dziś to w sobie nosimy na nie wyobrażamy sobie zmienić się tych reguł, bo nam się wydaje, że my wypadamy systemu niż my jesteśmy kreatywni, że my współtworzymy coś nowego tylko my wypadamy systemu się wykolei jamy przecież ktoś, kto nie chodzi do szkoły jest przegrany, a co możemy chodzić tym rodzicom, którzy teraz właśnie się nad tym zastanawiają się w ale to co towarzyszy rodzicom to jest przede wszystkim ogród olbrzymia troska, o ile jako własne dziecko tak, w którym wyrośliśmy w pewnym konkretnym systemie, ale widzimy jak skutki, które odczuwane we własnym życiu, a ta formuła dla nas w jaki sposób się sprawdziła, ale i jak do pewnego stopnia towarzyszyła ona bardzo szybkim rozwoju cywilizacji ta natomiast w tej chwili dostrzegamy to, że ta formuła się wyczerpała i o tym, właśnie pisze Julka, że to co czeka nas nasze dzieci taka przyszłość, która czeka nasze dzieci jest jest odmienna od przeszłości, która jest naszym udziałem w wręcz, mówi że te wszystkie gadki nasze rodzicielskie o tym, że najważniejsze jest edukacja i bessy porządnego wykształcenia dzieci nie zdobędą pracę żonę dzisiaj są w ogóle skompromitowane, że osoby, które osiągnęły największe sukcesy na kreatywnych Polak czy biznesowych czy naukowych bardzo często to są osoby, które kompletnie nie pasował do systemu szkolnego, które nie były tzw. prymusami, czyli uczniami dobrze funkcjonującymi w grupie tylko ledwo wyrabiał z tym swoim potencjałem ledwo pomieścił albo w ogóle nie kończyło szkół na, toteż żywy wiele jest takich słynnych znanych nazwisk, które poradziły sobie doskonale w wielkim biznesie, ale nie w szkole my Jesper przestrzega przed mówisz doznaje jedno wielkie kłamstwo, żeby rodzice powinni się wstydzić, opowiadając dzieciom takie banialuki także szkoła jest obowiązkowa i że bez niej nie będzie pracy nie będzie życia nic nie będzie poukładane no ale rodzice sobie jednak myślę, że jak dziecko zostawił mury szkolne i zaufałam mu żona chce się uczyć, bo podobno chce jak zostanie wyjęta nagle spod tej presji, kto zasiądzie przed telewizorem otworzy paczkę chipsów nie przed tabletami co ja mówię weźmie swój tablet i tyle go widzieliśmy, by Opowiedz jak wygląda taki proces Dekompresji jak dziecko nagle ze szkoły trafia do środowiska, a usuwającego jego potencjałowi przyjaznego o jego intuicję edukacyjnym coś jest takim dzieckiem dzieje Ano pewnie na początku trochę zagubione, w czym chce zięcia powiedział sytuacji, w której dziecko już parę lat uczęszcza do szkoły na Targ przedwcześnie do przedszkola i nagle znajduje się w środowisku albo Home School ligowym albańską liniowym albo wręcz, że w szkole Demokratycznej w LM to rzeczywiście jest szok ona inni inni to co się dzieje to proces od choroby wania tego co się wydarzyło wcześniej, bo aż ten system, który jest szkoły w szkole jest również systemem bardzo często w panującym w domu najczęściej trafiają jednak do mnie rodzice, którzy sami czują oni zgodę na na ten system i też u siebie w domu zaczynają wprowadzać na zupełnie inny sposób funkcjonowania i zupełnie inny sposób budowania relacji z własnymi dziećmi, ale i tak jadąc z ciebie zastanawiam się nad tym jak to było ze mną, a ile masz już dzieci prawie dorosła i 1 z moich córek jest ochrona zdrowia Ewa k FF, a dzieci mam troje, ale ja ja jestem z pokolenia tych rodziców, którzy swoje rodzicielstwo budowali m. in. na kampanie rodzić po ludzku w alei jechała aż spotykam takich rodziców jak ja bardzo wielu, a i tych rodziców charakteryzuje bardzo duża świadomość tego czym jest budowanie relacji z drugim człowiekiem czym jest budowanie relacji z dzieckiem i ich, a hotel co myślę sobie, że żal, że to są ci rodzice, którzy są gotowi na to, żeby w tej chwili pójść w stronę kampanii, która liczy nieco dalej tak, czyli kampanii, która mogła nazwać uczyć po ludzku, ale i takich rodziców myślę, że jest spory odsetek w Polsce wolny i hale Expo sporo z tych rodziców przesyłać dzieci czy decyduje się na odejście od szkoły już na holu tej rewolucji sześciolatków w raczyli na szczęście decyzje efekt uboczny także, że jest to więcej dzieci uczących się alternatywnie tak ze względu na to, że w formatach, ale i też jest bardzo wiele placówek przedszkolnych, gdzie będzie realizowana jest właśnie taka forma LM Real zabawy dziecka uczenia się w trakcie zabawy czy korzystania z życia w rzeczywistości, która jest dostępna w bezpośrednim doświadczeniu rzeczywiście jest już sporo dzieci takich, które mogą wejść od razu płynnie w formule szkoły Demokratycznej jeśli nie miał doświadczenia, bo związanego z instytucją szkoły tak, bo to trochę zaburza ten proces płynnego wejścia w ten edukacja triathlonu dziecko najpier w trzeba od szkolnictwa NKW niestety nawet jeżeli są świadomi rodzice mama dziecko przeżyło w szkole parę lat Renato weszła w życie stawałam się takim żołnierzem systemu edukacji, a opublikowana nie dlatego, żebym pilnowała swoje dziecko zmuszał oddano do nauki, a egzekwował konkretne zachowania czy przy realizacji konkretnych poleceń ENA i w tym momencie, kiedy trafią do szkoły Demokratycznej to właśnie decydujemy się na grupa skuli go w PRL no to przeżywamy zmianę całego naszego systemu rodzinnego tego ekosystemu, który to zmiana stylu życia, a dokładnie tak, ale IEO i to jest trudna przede wszystkim dla rodziców tak jak słusznie zauważyłaś, że dzieci, a są dosyć szybko się w tym odnajdują, ale nawet te dzieci, które przeżywają tzw . przez okres detoksykacji, w które rzeczywiście postrzeganym jako rodzice jako taki moment, kiedy dziecko nie robi absolutnie nic im, nawet jeżeli z mojego punktu widzenia subiektywnego to co dziecko robi jest wartościowe z punktu widzenia rodzica jest pozbawione jakichkolwiek wartości, dlatego że dziecko np. zmusić nad książką nie przygotowuje się do zdawania egzaminu egzaminów związanych z z podstawą programową tak, bo powiedzmy, że w edukacji alternatywnej obowiązują egzaminy to nie jest tak, że dziecko rezygnuje ze szkoły na tym koniec jego edukacji od wieku dziecka ma obowiązek wykazać czy dziecku podstawy opanowało tak takie polskie prawo to akurat w 2 w system w ustawie o systemie oświaty, a tak to brzmi jak możemy się zdecydować na odejście szkołę dyrektor szkoły może wyrazić na to zgodę, ale w dalszym ciągu obowiązuje nas do do szesnastego roku życia to, żeby dziecko co roku uzyskał świadectwo, a upoważniającej do przejścia do kolejnego etapu edukacyjnego tak ma też legitymację konkretnej szkoły, by ta szkoła zazwyczaj już się zgodziła na edukację domową to współpracuje z rodzicami drukującym domową inne rodzice też świadomie wybierają te szkoły, które w odpowiedni sposób przeprowadzają egzaminy, jakie są twoje doświadczenia w okazywaniu dziecku zaufania okazywanie dziecku wiary w jego kompetencje do tego jest 4 EUR w książce kryzys szkoły nawołuje co prawda na niwie szkolnej to jest dla rodziców są bardzo trudna apeluję o to zaufać dziecku, że był on sobie poradzić z lekcjami z pracą domową, a Meksyk nie poradzi to udźwignie konsekwencji samo się nauczyłem sama decyduje jak dalej pokierować tą dziedziną w edukacji alternatywnej coś takiego jak praca domowa nie istniejemy nie ma też narzucony z góry zadań dziecko samo chcieć opracuje domową tak czy nie domowa, ale inne sama pogłębia swoją wiedzę przy takiej aktywnej obecności nauczyciela rodzica jak to wygląda co to znaczy, że ufa się dziecku to żona ma swój potencjał edukacyjny myślę, że go rodzice się bardzo by nie potrafię tego wyobrazić patrząc na swoje dzieci w szkole, która oczywiście, że protestują przeciwko tej presji rodzice też protestują, ale niekiedy nie stać ich na to, żeby z przewartościowania sobie niektóre rzeczy w głowie, ale pomimo tego, że czujemy punkt i inni piłkarze zdecydowanie na coś na co się nie zgadzamy to mimo wszystko nie widzimy możliwości rozwiązań czy też nie potrafimy podejść do czegoś wystarczająco kreatywni i jak decyzja o połowę odejściu ze szkoły, ale inni, a decyzja o ary School inkubatorów chciałem rozluźnić Th z Moniką Ganz kuligu wiąże się z CRM CEM, żeby dowiedzieć się samemu sobie, ale czym jest szacunek zaufanie to są takie w 22 kluczowe wartości niezbędna do tego, żeby pozwolić dziecku rozwijać się zgodnie z jego potencjałem właśnie zgodnie z jego potrzebami możliwościami były jasne zgodnie z sercem do czego ona jest po prostu zdolne, dlatego że szkoła gminy jako asystenta klasyczna szkoła Fokus czuje się na tym, żeby odnaleźć deficyty dziecka i nad nimi pracować podczas gdy zaufanie do dziecka PMI pozwala nam na skupienie się na jego mocnych stronach UE natomiast w deficyty nie są istotne WIA, a jeżeli dziecko czy człowiek już dorastające dostrzeże, że mam gdzieś, jaki jakąś trudność to potraktuje to jak wyzwanie i z tą trudnością sobie poradzi bardzo często będzie się działo tak jak w przypadku osób, które mają określony niepełnosprawności klip, wykorzystując inne możliwości swojego organizmu do tego, żeby z tą niepełnosprawnością sobie poradzić w szkole z kolei akcenty kładzione przede wszystkim na błędy deficyty niedociągnięcia dysfunkcje wystarczy mieć dysleksję, żeby się bardzo źle czuć się w szkole gościł na każdej lekcji człowiek jest narażony na nerw krytyka jest Rio też pisze, jakie są tego efekty psychiczne poczucie własnej wartości dziecka cierpi, gdy szkoła wywiera na nim presję, dlaczego dlatego, że w pierwszych latach szkolnych każde dziecko stara się za wszelką cenę uszczęśliwić swoich rodziców i przenosić najlepsze stopnie i kiedy muszę to nie udaje czuje się dla nich mniej wartościowe co się dzieje z poczuciem własnej wartości u dziecka, które nagle pozbawionej z tej wszechobecnej depresji krytyki wytykania błędów oceniania równo, a innym to jest CERN rodzaj wolności, którą odczuwamy tak, jeżeli możemy robić to co sprawia nam najwięcej radości co co daje nam najwięcej satysfakcji co powoduje że, a uwalniają się endorfiny Albert wówczas nie musimy się zastanawiać nad tym co nam nie wychodzi, a jeżeli coś nam nie wychodzi to podejmujemy kolejne próby, ale w związku z ciałem naturalne poczucie własnej warto wartości jest stałe immanentna w tym procesie akt LM to co zaburza poczucie własnej wartości to właśnie zetknięcie się z ludźmi oraz porażkami, które nie są nam pokazywane jako nasze mankamenty, a z czymś takim, a w sytuacji zaufania ludzi, którzy są na koło mnie nie występują czas spotkało się na swojej drodze, by dziecko, które nie chciało się uczyć w dzieci, które nie chcą się uczyć to są te dzieci, które są w szkole sądy i nauki i zmuszane, ale w to nie tylko Jesper tata tata to psychologowie rozwojowi twierdzą, że każde nasze doświadczenie jest uczące niezależnie od tego czy jest to dłubanie w nosie tak czy jest to czytanie encyklopedii, ale teraz rodzice, którzy nas, a w domyśle no ale ja jednak wybieram czytanie encyklopedii zatem tradycyjna ortodoksyjne szkoła mundurek zajęcia ósmej do siedemnastej są jakieś żarty w tym uczeniem się na każdym kroku wszystkiego nawet Jörg patrzymy słuch o nim wiesz co wiem chyba nie mam ambicji, żeby przekonywać rodziców, którzy w ten sposób widzą rzeczywistość, ale każdy musi sobie sam też swoją drogą da da do własnej dojrzałości i nikt tak, żeby móc pozwolić innym wokół siebie żyć po prostu cel nie istnieją nie takie pojęcie dziecko, które nie chce się uciec tak, dlatego że doświadczanie jest procesem uczenia się i to jest to jest też coś co coś co rodzic musi sobie przewartościować taki, że poobserwować być uważnym we meczu z własnym dzieckiem pozbyć się tego aspektu oceniania tylko nauczyć się bycia uważnym internet doceniający właśnie wszelkie doświadczenia dziecka, dlatego że dziecko, które biegała w podkoszulku na bardzo niskiej temperaturze na nadwozie uzyskuje swoje własne doświadczenie uczy się fakt jest zimno, żeby włączamy ciepło muszę się ubrać, a to są takie podstawowe doświadczenie, na które też nie pozna dziecko, któremu nie damy ani razu doświadczyć tego chłodu po pierwsze, uczy się, że nie ma kompetencji liczba odczytywać sygnały ciała, a po drugie, jak już raz się zdarzy wyrwać spod wszechobecny kurateli to z pewnością z tego skorzysta będzie faktycznie biegało w technologię w tym też czy jest termin, w którym się, w których ze swych książek i ja przyznam, że musiałam przełamać jakiś swój opór czytając o tym, jaką zachęca Grzegorz ba nawet 1,5 czy dwuletnie dziecko wystawić nośniki śmiano się upierał że, że nie chce założyć szczekać skutki chociażby na chwilę żeber żaba jest, żeby zechciało, żeby poczuło, o co, o co tutaj chodzi, ale też jest perłą pisze, że szkoła niekoniecznie musi być potworna pisze o tym, że w Skandynawii w zasadzie pedagodzy osiągali zwycięstwo nad czasami, kiedy w szkołach panował lęk, że dzieci w Skandynawii w szkołach co najwyżej są znudzone lub zmęczona bardzo często radosne to przede wszystkim, ale się nie boją i nie ma tego takiego stresu szkolnego z kolei jeśli chodzi o badania dotyczące szkół europejskich około 40 % dzieci odczuwa ten regularny stres lęk może może nie fobia, ale lęk szkolny w Polsce być może to jest jeszcze więcej co tutaj można zrobić jeśli chodzi o szkołę tradycyjną szkołę instytucjonalną, żeby obniżyć ten poziom lęku twoim zdaniem, o co tutaj chodzi w 2 nie chciałbym generalizować, a nie pozwala sobie tutaj na taką na realizację tak Polska szkoła jest przede wszystkim środowiskiem opresyjny dla wszystkich osób, które w nim, a lecznicze są też dla nauczycieli tak dla dyrektorów wyrośliśmy w kulturze, a wymagań, a Belgia, a tak jak mówiłaś wcześniej mamy bardzo dużo stereotypów AAA i imię, a takich uwarunkowań, które każą nam interpretować to co się dzieje wokół nas taki sposób, że po od nas się wymaga, że nas się kontroluje, ale i ginie i sprawdza na każdym nauczycielem non-stop muszą wypełnić jakiś formularze tabelki wykazać się wynikami osiągnięciami uczniów i dochodzi takiego absurdalnego właściwie wynik w wyścigu uczniowie są przygotowywani wyłącznie do zdawania testów ani Jesper pisze wyraźnie o tym jak się w szkole czują nauczyciele w takiej sytuacji i pisze jeśli dorosły wiedzie się źle to ich dzieci będą się źle czuła pisze również o tym, że nauczyciele niestety nie są uczeni dialogu na studiach zdobywają kompetencje merytoryczne dotyczące przekazywania wiedzy dotycząca opiekowania się uczniami dziećmi, ale nie są uczeni nawiązywania dialogu partnerskiego z dziećmi rozumiem, że w takich inicjatywach jak grupa skóry ligowe ten dialog właśnie przebiega zupełnie inaczej między dorosłym dzieckiem niż tradycyjnej szkole jak, żebyśmy mogli sobie wyobrazić co zauważam bardzo ciekawą rzecz w ich zarówno Jesper, jaki ty używać słowa sformułowania nauczycieli nie uczy się w awans, a więc to jest coś co im to właśnie tkwi w naszym stereotypie można się ich na uczelni będą wiedzieć z MF nie fakt podczas gdy to co się zmieniło Skandynawii to właśnie postawa dorosłych, a wobec dziecka, ale zarówno my również postawa wobec siebie nawzajem tam zmieniono po prostu struktura funkcjonowania szkoły te właśnie poprzez zawierzenie nauczycielom żądaniem, więc większej sprawności pozwolenie na kreatywne intratną współpracę z dziećmi w alei inni, a my od 7 lat Bullerbyn realizujemy projekt Akademia wychowawców pularda tak też nazwa tradycyjnie też 7 lat temu jeszcze reedukacja rzetelna, a dzisiaj, jakby stanową no nie wiem jeszcze Senat ustanawia procesy starzenia należy brać Ernst wolniej, ale celem Akademii było i jest potem projekt realizują cały czas wsparcie dorosłych, którzy chcą pracować z dziećmi, ale w tym, żeby mogli pracować nad swoją postawą i do nas trafiają bardzo często studenci młodzi nauczycielach, którzy u nas uczą się właśnie procesu zmiany swojej postawy, ale i to się wiąże oczywiście warsztatami miejsce szkoleniami, ale wiąże się również z realnym doświadczeniem pracy z dzieckiem, ale pod Super Wisła już też bardzo dużo piszą o tej Super wizję, która nie wiem nie doczekała się ale, ale czuję już tłumaczę tym miejscu park wizja, ale Super wizja brzmi tak bardzo groźnie natomiast jest to po prostu forma wsparcia dla dorosłych, których ludzie, którzy z dziećmi pracują i dorosłych, którzy mają właśnie bardzo dużo swoją własną uwarunkowań wyniesionych z własnego okresu dorastania z dojrzewania czy 3 dochodzenia do tego ale jaka jest moja dorosłość taki, jakim jest tym jak dorosłym wobec otoczenia wobec dziecka i gdzie indziej ja wychodzę z dziecka, gdzie ja jestem dorosła starej Unii i to jest rzeczywiście coś się co o do tej pory nie występowało w programach edukacyjnych uczelni przygotowujących nauczycieli do edukacji UMŁ, dlatego że w oku są one się na ich umiejętnościach tzw. twardych, a jeżeli idziesz uczyć fizyki to musisz umieć fizyka natomiast nie myślano o tym, że, jeżeli uczy ewentualnie jakiś kurs taki dydaktyczne jako dodatek fakt, ale mnie nie zastanawiano się na tym, że jeżeli gdzieś pracować z dziećmi to twoja praca będzie pod polega przede wszystkim na budowanie relacji z dzieckiem desek pierwszy krok do tego, żeby móc efektywnie wspierać dziecko w rozwoju wspierać cielca jeśli nie nauczać dziecko, a wspierać to dziecko w jego rozwoju to znaczy toczy, w czym tkwi ta różnica dorosły wspierające dziecko jest taki dorosły, który po prostu uważne, który też potrafi zrezygnować z dzieckiem, który jest obok, ale nie opuszcza taki jest też kotłów, a zarazić dziecko własną pasją, ale też nie narzucać tej pasji za wszelką cenę, czyli dorosły, który po prostu potrafi zobaczyć Jazz Contest człowiek, który dorasta ma prawo do swoich własnych doświadczeń swoich własnych ograniczeń, że ma prawo zainteresować jakimś etapem jakimś jakimś tematem do pewnej do pewnego momentu potem może to odrzucić zainteresować się czymś zupełnie innym, ale inni, a dziecko to jest osoba, która ma swoje konkretne potrzeby i dorosły, który pracuje z dzieckiem powinien, ale być uwrażliwia nas na to, żeby te potrzeby umieć zlokalizować i w tych potrzeba dziecku wspierać jak w ramach grupy, a skuli go Weiner przebiega dziennie dzień życia dziecka już sam dziedzin nauki, ale to właśnie niezupełnie tak jest, bo tata to się wszystko przeplata życie z nauką zaspokajanie ciekawości z właśnie poznawaniu świata jednocześnie bardziej lub nieświadomie opanowaniem obowiązującej podstawy programowej, bo rozumiem, że do pewnego momentu dzieci nawet nie muszą wiedzieć na jakim etapie są jeśli chodzi o poznawaniu podstawy programowej tego jakoś raz do roku otrzymała dopilnować ich wyegzekwować rodzice, którzy nas teraz słuchają nauczyciele pedagodzy, którzy nie zetknęli się wcześniej z tą formą pewnie się zastanawiają jak to wygląda w praktyce tak to jest 1 z pierwszych pytań, które jest zadawane zawsze, a ja na to pytanie zazwyczaj odpowiadam nie wiem po każdym nowym inaczej dach impeachmentu jest myślę, że na jej na nich lepiej, a jest wyobrazić sobie wakacje na bycie w grupie rodzinna, gdzie wyjeżdżamy nad jezioro rodzice zajmują się swoimi sprawami ram przygotowują obiad posiłek włączają się niektóre aktywności dzieci i po prostu im towarzyszy i Bach pod koniec wakacji egzamin z fizyki chemii matematyki angielskiego dzieci zdały KE TTIP dodał, że niezupełnie w gminne i innych tutaj też 1 i tych dodatkowa wartość która, która jest w takim sposobie uczenia się i wspierania dzieciaków to jest świadomość skończyli, a dorośli, którzy pracują z dziećmi to muszą być osoby bardzo świadoma tego co robią ale, ale również wspierać dzieci w tym, żeby dzieci też było świadome tego co robią daje im w dzieci bardzo wiele dowiadują się na świecie, czyli uczą się poprzez własne doświadczeni które, która jest najczęściej formę zabawy, a inna inny, ale idąc do szkoły też mógł od nas dorosłych dowiadują się o tym, że funkcjonujemy się w świecie prawa oświatowego w PE i mają od razu nawet w pierwszej klasie, a świadomość tego, że ten obowiązek szkolny istnieje w związku, z czym my dorośli rozmawiają z dziećmi o tym, że słuchaj w NFZ zgodnie z prawem wymagane jest od nas, że od ciebie żebyś, a dowiedziała się tego i tak o gaz my się zastanów się wspólnie jak to ma wyglądać tak, jakbyś chciała w tym, kiedy nie na co się umawiamy i staram się one stoją od umowy wywiązać i dzieciaki fantastycznie w rozumieniu jak już miał teraz ostatnie takie doświadczenie spotkania z grupą licealistów ale, z którymi rozmawiał m. in . na podstawie programowej to byli licealiści uczący się w ramach edukacji alternatywnej nie to byli licealiści uczący się w ramach normalnego liceum plastycznego i niepublicznego, więc tam rzeczywiście też dzieje się bardzo dużo dobrych rzeczy, ale to co mnie zaskoczyło to to, że jak zaczęliśmy rozmawiać o podstawie programowej to oni powiedzieli jak co mnie to obchodzi to niemal co z prawa nauczyciela tak nie jest moją sprawą Kuja w w nie nie będę w to wnikał nie będę się nad tym zastanawiał, a Enei i to było coś co mnie bardzo wzburzyła słuchaj podstawa programowa to jest coś, czego się od ciebie Wanata nie chce się wypowiedzieć na ten temat nie chcesz powiedzieć stop, ale zgadzam się chce pogłębić, a nie po prostu dzieciaki, które idą do szkoły ma dostają podręczniki dostają oceny imają się wywiązać z tego od dna, czego oczekuje nauczyciel przyzwyczaiły się do tego, ale nie chcą od siebie wymagać, żeby zastanawiać co za tym stoi tam nawet nie próbują tu nie chodzi o to, że nie chcą tak to to jest coś co wydaje im się po prostu poza zasięgiem Ihora ingerencji w nic nie widzą potrzeby tam go do zastanowienia się nad tym czy, ale czy to co robi masaż tu wydają się, że dotykamy tematu, który również stary już poruszana w związku między posłuszeństwem odpowiedzialnością jest teoria, mówi że albo albo albo mamy dziecko tzw. grzeczne posłuszne wykonujący wszystkie zadane mu zadania czy to w domu czy to w szkole, któremu nie daje się zaznacz konsekwencji swojego zachowania czy decyzji życiowych albo mamy dziecko odpowiedzialne, które raz czy drugi się potknie, ale następnym razem jest świadoma tego co robi i nawet jeśli podejmuje decyzję niezgodną z testem, czego oczekiwał od niego system oświaty rodzice ktokolwiek to bierze odpowiedzialność za te decyzje mam tutaj cytat z IBE dotyczące tego jak wygląda edukacja w Skandynawii jeszcze raz i właśnie nawiązanie do tej odpowiedzialności w Skandynawii dzieci w wieku od roku do 15 lat spędzają średnio 26  000 godzin w instytucjach edukacyjnych wychowawczych, które można, by nazwać instytucjami przymusu przymusowego pobytu być może to wyrażenie wyda się komuś dziwna, ale używam go świadomie, żeby podkreślić, że nie od dzieci zależy czy do nich trafią czynie muszą po prostu w nich być niemający wpływu na wybór kolegów wychowawców ani atmosfery pedagogicznej, jaka w nich panuje jednak jeszcze nie wszystko w ciągu kolejnych 14 lat będzie się z nich oczekiwało tylko 1 Andy posłusznie wykonywały polecenia o takim posłusznym dziecku mówi się, że dobrze funkcjonuje w grupie to w cudzysłowie, jaki dorosły z takiego dziecka grzecznego prymusa dobrze funkcjonujemy funkcjonującego w grupie wyrasta w, a w ich jest taki roztwór 5 w myśl, że jednak mogą się nasi słuchacze zastanawiać, ponieważ tak głęboko tkwi w nas ten system jest naprawdę trudno wykonać krok w bok i spojrzeć na notę całą strukturę z dystansu im w Polsce rodzice bardzo często w takiej sytuacji mówią miną słuchaj przecież wszyscy chodzą do szkoły, a wymienienie stąd wnioskować, że wszyscy chodzą do szkoły, ale chodzi o to, że później trafić do o pracy jedno będzie szansa, że uważa FAO będziesz miał oceny roczne będziesz miał open Space zamiast klasy będziesz miał współ korporacji i innych pracowników zamiast grupy narzucony odgórnie, a to wszystko jest to samo jak sobie poradzi ta indywidualna osoba ujęta w dni Donovana założył tę firmę taka jest w pobliskich lasach, by już wiesz co, ale dni, toteż jest ogromna nieświadomość nas dorosłych tak, bo Boni siedzimy w każdej korporacji nianie nie patrzymy na to jak funkcjonuje biznes, jakie zmiany zachodzą one czy są start-upy, a SLD jest też jakaś tam mój konik mój brat założył w tej chwili ma start-upom bitcoina owego quiz po prostu niesamowity, jeżeli w momencie, kiedy ona o nim opowiada to mało, kto rozumie w ogóle przed oczyma Rumunia to jest rzeczywistość naszych dzieci tak, które będą teraz po dorastały Gdziejest tańszy obserwuje bardzo dużo, ale będą nowe przedsiębiorstwa, których zaczyna panować kultura lider z 23 czy pracy społecznościowej, gdzie prof. Blikle tam lub do ciała żyją dokładnie one gdzie np. taki system naczyń jest dziełem współpraca i tworzenie biznesu i osiąganie sukcesu, ale finansowego jest związane z taką z takim obszarem sjesta uczyli się na wzajemnych oddziaływanie społeczne a gdzie nie myśli się tylko o tym, żeby osiągnąć wynik finansowy, ale również myślisz o tym jakie będzie miało znaczenie ogólnospołeczne, a to wymaga współpracy ludzi, którzy są odpowiedzialni i Real, którzy odpowiadają za siebie i współpracują, a ani nie należą lokalne zewnętrznej nie zależą od poleceń tylko nie są zależnie od takich zewnętrznych bodźców tylko są wewnątrz sterowni pytanie jak też często z stykamy dyskusjach z innymi dorosłymi z rodzicami czy na pewno bym dzieciństwo czy czy dorastanie to jest ten moment jedyny, kiedy można to wykształcić taką właśnie wewnętrzną odpowiedzialność się wewnętrzną sterowność, bo przecież prof. Blikle zapewne chodził do bardzo tradycyjnej szkoły pewnie opresyjnej takie to były czasy trudno sobie wyobrazić inną inne czasy ostatnio rozmawiamy ze znajomymi próbowałam ich nakłonić do tego, żeby nie stosowali metodę wypłukiwania dziecka przed snem niemowlęcia kilkumiesięcznego spotkam się z niepojętym dla mnie forma chyba żartujesz ma też byliśmy tak wychowani co przy jesteśmy fajni w trudną bardzo na to, choć przecież normalni fani wykształceni no tak tak jesteście normalni fani wykształcenia chcecie przekazywać jakiś opresyjnej przymocował metodę dalej zostawiać dziecko płaczące, licząc na to, że jakoś liczy, że jakoś zaśnie inni jakoś to będzie i od tego się zaczyna potem właśnie no przecież my też chodziliśmy do normalnej opresyjnej szkoły i zobaczyć fantastycznie zarabiamy u nogi to też jest prawda jak toyot, a więc najwyżej pójdzie na trafienie w UE będzie dostać, bo przecież będę miał fantastyczną pracę to rak na szczęście woda drodze dorastania mam w tej chwili 40 latach także mają długa jest, by droga rozwoju jest bardzo długa i też bym przeszła wniosła zmieniało Neonet w Harwich Villa chwilę porozmawiamy za następne 42 czy nerwowym bardzo chętnie na idei uważam że, że ten rozwój człowieka jest permanentny tak inne aż do momentu, kiedy pożegnamy się z tym światem cały czas mamy prawo do rozwoju UE w związku z tym na szkoła powinna także zajmuje nam tak strasznie dużo czasu ich być obecność w środowisku opresyjne inna statystycznie rzecz biorąc to jest bardzo duży bagaż natomiast my mamy również inne środowiska mamy też środowisko rodzinne ACI mamy też możliwość czerpania z wielu różnych źródeł tak często osoby które, które radzą sobie winny sposób w życiu niższe podporządkowywać niesie regułom to są zazwyczaj osoby, która po prostu mogły doświadczać, ale też kreatywnego podążania za swoim potencjałem w mamy dla państwa egzemplarze książki wydawnictwa Mańki starają lak kryzys szkołę do tych wszystkich rodziców, którzy z jakichś powodów zostaną jednak w szkole razem ze swoimi dziećmi myślę, że ta książka pomoże przetrwać ten czas, jaki dla tych wszystkich, którzy zdecydują się wkroczyć na drogę alternatywną kończymy dzisiejszą rozmowę bardzo dziękuję naszym gościem w dzisiejszym wydaniu magazynu dorosłe dzieci była Marianna Kłosińska z fundacji Bullerbyn na rzecz wspólnoty dzieci dorosłych fundacji prowadzącej m. in. wioski Bullerbyn, ale też grupy Dansk rynkowe refundacji, która wywraca system edukacyjny tradycyjny Polski do góry nogami trzymamy kciuki bardzo dziękuję za rozmowę z bardzo dziękuję również zaprasza na informację Radia TOK FM, a zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA