REKLAMA

W jakiej sytuacji znalazła się mniejszość muzułmańska w Paryżu w obliczu zamachu w redakcji gazety "Charlie Hebdo"?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2015-01-09 10:00
Czas trwania:
23:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziesiąta 7 przedpołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska dzień dobry już za chwilę rozpoczynamy program ma w nim zapowiedziane tematy inne w tej części programu porozmawiamy o tym, jakiej sytuacji znalazła się dziś muzułmańska mniejszość we Francji, jaka jest i przyszłość naszym gościem w studiu dr Marcin Darmas z ośrodka kultury francuskiej Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry pani za chwilę, gdy do rozmowy włączył się też Rozwiń » przedstawiciel mniejszości muzułmańskiej w Polsce, ale najpierw chce też opowiedzieć państwu, o czym będziemy rozmawiać w najbliższych godzinach po dziesiątej 40 porozmawiamy o rządowym planie ratowania górnictwa skomentuje na ten plan naszym gościem będzie prof. Bartłomiej Nowak z Akademii Leona Koźmińskiego po jedenastej porozmawiamy o spadku zaufania części społeczeństwa do wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy zastanowimy się zastanowimy się nad procesami rządzącymi zaufaniem zaangażowaniem społecznym czy to było do przewidzenia no i co dalej o tym wszystkim rozmawiamy z gośćmi w studiu po jedenastej, a będą nimi prof. Janusz Czapiński prof. Henryk Domański po jedenasty 40 naszym gościem będzie Janusz Zemke eurodeputowany SLD były wiceminister obrony narodowej oraz Jacek Piechota były minister gospodarki w rządzie Leszka Millera i w rządzie Marka Belki na tę część programu poświęcimy wspominania zmarłego się rano na Józefa Oleksego po dwunasty naszym gościem będzie prof. Piotr Kowalczyk z Instytutu Meteorologii i gospodarki Wodnej specjalista w dziedzinie zagrożeń związanych z niedoborami wody w o przyszłość konfliktów o wodę w Polsce na świecie porozmawiamy po dwunastej, a już teraz sytuacja we Francji inne z nami studio dr Marcin Darmas, ale naszym gościem studia we Wrocławiu jest Musa Czachorowski z muzułmańskiego związku religijnego w Rzeczpospolitej dzień dobry dzień dobry witam państwa słyszymy się dobrze najpier w pytanie do obecnego w podwarszawskim dr Marcina Dorna SA w jakiej sytuacji od 2 w Gdyni znalazła się muzułmańska mniejszość we Francji czy ona jest znacząco inna na pewno jest zupełnie inne niż była przed zamachami na redakcję Charlie Charlie Hebdo na sam początek należy przypomnieć Annę o PIT w skale ilościową ND społeczności muzułmańskiej we Francji jest około 7  000 000 Enea Francuzów właściwie inne wyznania muzułmańskiego, więc to jest dosyć, by pokaźna zespoły społeczność i społeczne rzeczywiście bardzo różnorodna i oczywiście są stowarzyszenia inne, które współpracują z Rennes z rządem francuskim i oczywiście, by były deklaracje odcinający się od tego co co wydarzyło się w redakcji Charlie Hebdo no jest oczywiście ten malutki promile najbardziej pesymistyczny w 2 warto powiedzieć, że n p . ty i jeśli chodzi o tych cennych ty to o tym, innym na tę gałąź najbardziej ekstremalną, która uczestniczy w tworzeniu państwa islamskiego tzw. państwa islamskiego o około 1000 jest z Francji wiedeńczycy cud cud co ciekawe należy powiedzieć, że tak społeczność muzułmańska próby pojawiła się we Francji jest tak duża fala emigracji muzułmańskiej wesele z Afryki Płn północnej zmaga się uczy Lisa z Algierii Maroku Tunezji powie pojawia się Francji po drugiej wojnie światowej na zaproszenie generała de Gaullea, który chciał Holender odbudowywać amnestii ich pomocą Francję po dewastacjach po drugiej wojnie światowej społeczność niezwykle umiarkowana News jest niezwykle oddana wartościom republikańskim niezwykle wdzięczna Republice francuskiej, że dano jej dach nad głową oraz tryb pracy tak i tutaj co paradoksy paradoksalne w tej sytuacji byłyby polega następującą ta pierwsza hala była niezwykle pokojowo nastawiona natomiast już drugie pokolenie przestaje się utożsamiać z Francją one już paradoks, bo pierwszemu pokoleniu wydawało się, że było dobrze w pierwszy Pogoni przecież to też tytuł to była przecież im podróż tak podróż osoby zupełnie nieznane stworzono na przedmieściach dużych miast francuskich duże blokowiska tak dobrze nam nam znane w Polsce, ale zupełnie innym kontekście misji widać to pierwsza Anne emigracji była wdzięczna Republice francuskiej natomiast druga emigracja czy dzieci tych cen tych pierwszych emigrantów już pomału przestaje się utożsamiać z stres z republiką francuską stworzono stworzono getta tak czy stworzono getto to auto to co tu może zbyt dużo powiedziane, ale można powiedzieć, że Republika francuska odcina się również od od tej idealne do tego drugiego pokolenia i tutaj jest klęska Republiki francuskiej klęska tzw. modelu Enei integracji tak i klęska, gdy tak dobrą sprawę edukacji francuskiej każdy młody nauczyciel jest zmuszony do jakiegoś tam dłuższego stażu na przedmieściach po pracy z trudną młodzieżą i test młodzież właśnie muzułmańscy jest to młodzież muzułmanie identyfikują znajdzie takiego rozwiązania obwinił identyfikujący się z wartościami Republiki jak w tej pani powiedziała w ich okres, gdy staje się niezwykle problematyczna jest dotknięta oczywiście niezwykłą pompą pauperyzacji mu zamknięta w w gettach nie utożsamiając się z się z Francją tak z związku, z czym w związku z tym, jeżeli jest to okres atak na dobrą sprawę modelu integracji Republiki francuskiej za chwilę wrócimy do francuskiej mniejszości teraz chciałbym porozmawiać o postawie inne mniejszości muzułmańskiej w Polsce mamy zupełnie inną sytuację testy faktycznie nieliczna grupa inne we Francji atak na redakcję Charlie Hebdo rzucił się cieniem na całą społeczność muzułmańską inny czynny 7  000 000 Francuzów, ale też tak jest w takim powszechnym potocznym skojarzeniom rzucać cień na muzułmanów w ogóle zastanawiam się, a co w takim razie słuchać naszych muzułmanów inny w Polsce tutaj pytanie inne do pana Musa Czachorowski go z muzułmańskiego związku religijnego w Rzeczpospolitej na ile pan jako muzułmanin czuje pokrewieństwo duchowe bliskość lub właśnie brak tej bliskości z francuskimi muzułmanami stamtąd mniejszością używaniem tych jest sytuacja o tyle jasna i jednak skomplikowana, bo możemy czuć jak muzułmanie pewną bliskość związaną z wyznawaną religią z pewnymi dogmatami religijnymi, które są jednakowe dla muzułmanów z polskiej jest we Francji w wielkiej Brytanii już z jakiegokolwiek innego kraju, ale jednocześnie jest różnica kulturowa jest różnica w pojmowaniu dziedzictwie cały prawda, który od iluś tam setek lat mamy za sobą niesie minie i unijnych to nas różni przede wszystkim w system audio, bo Polacy katolicy nie mają wcale takiej świadomości, by nie wiedzą zastanawiają się na ile jest jednorodna grupa właśnie my zupełnie podzielono na bilety diaspory mają ze sobą styczności lub nie to dla nas dla Polaków, którzy nie są muzułmanami wcale nie jest takie oczywiste zgadza się i to nie jest oczywiste także dla wielu muzułmanów, ale biorąc pod uwagę tak jak powiedziałem dogmaty filary islamu są jednakowe dla całej społeczności muzułmańskiej, ale interpretacja pewnych rzeczy wynika często jest właśnie z tych podstaw kulturowych z tradycji odziedziczonych po przodkach i tak, jeżeli załóżmy w krajach muzułmańskich północnej Afryki i podejmowało się pewne sprawy w takiej i inny sposób przed wiekami tak najczęściej jest to pojmowane i dzisiaj tam nie zawiedli się zmieniło prawda my mamy w Polsce kulturę dziedzictwo jednak europejskie prawda na pewne sprawy i patrzymy pod kątem bycia Polakami nie tylko muzułmanami, ale bycia Polakami prawda i różnica w tych społecznościach muzułmańskich w rozmaitych krajach czy do Europy czy w ogóle na świecie przede wszystkim zasadza się na podejmowaniu prawideł religijnych poprzez różne spojrzenia kulturowe różne dziedzictwo różne tradycje w naszym gościem tej części programu jest Musa Czachorowski muzułmańskiego związku religijnego Rzeczpospolitej oraz dr Marcin Darmas z ośrodka kultury francuskiej Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na informacje zaraz po nich wracamy do rozmowy i sąd 24 przedpołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu we Wrocławiu Musa Czachorowski z muzułmańskiego związku religijnego w Rzeczpospolitej polskiej w Warszawie z nami studio dr Marcin Darmas z ośrodka kultury francuskiej Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy mniejszości muzułmańskiej w Polsce i we Francji teraz przenieśmy się znowu do Francji ciekawa jestem naj lep na wiedza pozwala na to, żeby powiedzieć co tak naprawdę wpływa na nastrój na postawę na klimat duchowy intelektualny mniejszości muzułmańskiej Francuzów czy jest jakiś partner w jakiś lider, który od oprócz przywództwa duchowego również jest odpowiedzialny za przywództwo intelektualnym mniejszości na francuskiej najmniej mniejszości muzułmańskiej we Francji my i na ile faktycznie bez ta mniejszość podatna na takie przywództwa w bardzo różne tak, jakbyśmy słyszeli, by przed przed przerwą w tutaj przedstawiciela muzułmanów jest w Polsce też środowiska są bardzo różne nie jest jednolita grupa to nie jest to nie jest jednolita możliwe byłoby to przy tak licznej grupie 7  000 000 Francuzów i oczywiście w nie powtórzy to co powiedział również przed przerwą gracze tam, gdzie już nie występuje Republika tam, gdzie Republika oddaje pola tamę ekstremiści idą w górę co jest zupełnie zupełnie oczywiste jak się Doda do tego chroniczne bezrobocie jak Doda się do tego pauperyzacji postępującą i zamknięcie dużych grup społecznych to jest mieszanka wybuchowa tu już jest koktajl Mołotowa i to co to co to co się wydarzyło dodam jeszcze kolejny paradoks do tych którymi, której dałem ci ten pierwszy Polak Żyd są Francuzi, którzy nie chcą się tu Francuzami Targ Yesterday i kolejny poranek z Polek polega na tym że, gdy są to Francuzi nie czujący się Francuzami ale, którzy doskonale wiedzą w co uderzyć po nim uderzyli w samo serce tak nas tak dobrą sprawę Republiki francuskiej którą, którą jest wolność słowa i chciałem tego przypominać, że obie tradycje prześmiewcze tradycja satyry jest obecna we Francji tak na dobrą sprawę od połowy dziewiętnastego wieku, by jeszcze wcześniej to są jeszcze gdy te tradycje rewolucji tak rugby tradycje pacynek n p . czyli dzień dzisiaj 1 we Francji może pani w telewizji zobaczyć coś co u nas się kompletnie nie przejęło Allen inny tytuł dwunasty chyba nazywał są polityczne, o ile dobrze pamiętam to religioznawstwo n p . we Francji jest program niezwykle ważnym opiniotwórczym tak po publicystykę tak to jest czysty zysk strata parkingowych to oddać dziecku i tak owo oczy i choć oczywiście im, więc oni doskonale wiedzieli co łączy oni używają tych instrumentów i wiedzą doskonale to dzieje, gdzie uderzyć, żeby dobrze, bo bolało Francuzów naj najmocniej tak, czyli prawo do dołu do bardzo agresywnego ruchu humoru tak tak tak tak tak na dobrą tak na dobrą sprawę, więc ja bym jeszcze chciałbym je i może przypomnieć że, gdy w różny proroctwa, które się po pojawił się we Francji mówiąca o tym, że Tosię musi źle skończyć jak chociażby fantastyczny filmem macie kasy ulica nienawiść film z lat dziewięćdziesiątych pokazujący, że PIT-y Przedmieścia na myśli, że ten zły koniec już nastąpił tak naprawdę niszczy nastąpi ona się zdarzyło to jest właśnie tym złym końcem i nie chce być Kasandry nie chce mówić o rzeczach złych, bo i tak to już jest straszliwa tragedia to co się wydarzyło Francja moim zdaniem możemy się spodziewać eskalacji zresztą wybuchają bomby tak w okolicach meczetów zdaje się w stylu no czystsze strzela się do policjantów, czyli też do tej post który, gdy w Sydney na najwyższym postury Republiki francuskiej piłki, stojąc na straży gminnej ładu publicznego żandarmi czy policjant to jest to jest inkarnacja tak na dobrą sprawę Republiki francuskiej, ale ty proroctwem miały miejsce nie tylko w kinematografii, ale również w literaturze Francja jest złym stanie w play i wystarczy przejrzeć listę tytułów ostatnich 510 lat do książek, które pojawiają się 3 esejów socjologicznych esejów politologicznych, żeby zauważyć coś jest nie tak we Francji Lisicki hossy Erika z Murawskim w książkach których, która była niezwykle dużo dyskutować w gminie dyskutowana też ten wątek muzułmański jestem bardzo mocną obecny jest w zwłoce, czyli samobójstwo francuskie ostatnim razem, kiedy byłem u pani rozmawialiśmy o smutnej tożsamości, ale Allena Finkielkraut ta ostatnia misja Łebek też kolejna Kasandra w tym w środy wydał książkę poddaństwo, gdzie wygrywa parcela, by w, gdzie wybory prezydenckie są w grę wygrywane przez partię muzułmańską we Francji przeciwko Marine Marine Le Pen pan jest doskonała pożywka do tego, żeby w społeczeństwie wybuchła w morze nie panika jeszcze, ale jednak naprawdę poważny ruch antyislamskich tak może się wydarzyć Noto teraz pytanie do pana Musa Czachorowski ego, który jest muzułmaninem, a Polski muzułmaninem, ale co pana zdaniem należy teraz do nas reprezentujących krąg kultury chrześcijańskiej, żeby zapobiec eskalacji przemocy, żeby nie odpowiedzieć przemocą na przemoc Och, proszę pani w Cannes chciałbym coś mądrego tutaj powiedzieć, ale to rzeczywiście bardzo ciężka sprawa, a jedyne co przychodzi mi do głowy to jest to, że jeżeli rzeczywiście reprezentujemy konkretne wartości kulturowe kody konkretnej dziedzictwo wynikające z 3 w ekstradycji właśnie kulturowych historycznych religijnych to powinniśmy być strażnikami tego dziedzictwa powinniśmy traktować poważnie wartości, które prawda społeczeństwo ma reprezentować powinniśmy wymagać od siebie i wymagać od innych nie ukrywać się za wie pani taką dość modną dwuznacznością pewnych pojęć prawda pewną daleko idącą aż do śmieszności poprawnością polityczną tego nie wolno tamtego nie wolno lepiej ustąpiłem, bo to, bo tamto, jeżeli ma coś dla nas znaczenie to coś jest pozytywne to nowość na wolność Wałęsy np. wolność prasy oczywiście zastrzeżeniem tutaj jako dziennikarz także powiem, aby nie było to posunięty do absurdu, bo wolność prasy wolność wypowiedzi wolność słowa nie oznacza przecież, że jej jak niektórzy dziennikarze sądzą czy niektórzy ludzie jej w ogóle, że wolność wypowiedzi wolność słowa oznacza możliwość prawda bezkrytycznego opluwania wszystkiego ich wszystkich bez żadnych zahamowań oczywiście te zahamowania musiał być, bo inaczej, ale rozmiary wyznaczone granicami kulturowymi ani granicami prawa czy przemocy, tym bardziej i jak najbardziej przemoc nie może tutaj prawda wpływać na ograniczanie pewnych zasad musimy sami siebie wartości kulturowe tak jak wspomniałem jej tradycje dziedzictwo historyczne dziedzictwo wynikające z właśnie Religi i strzec traktować poważnie wymagać od siebie i wymagać od innych, bo jeżeli nie wymagamy od siebie niestety są ludzie, którzy wówczas lekceważą to jedni traktują poważnie sami siebie inni lekceważą i jej wie pani dochodzić do właśnie takiej sytuacji, że i są jacyś ludzie jest jakaś grupa, która mówi, jakie mogę się z tym utożsamiać, jeżeli oni sami gospodarze nie traktują tego poważnie lekceważył to żadna Yves ISPA oraz tych właśnie, bo czekała, którą poruszył tutaj pan dr Marcin Darmas tak właśnie tej alienacji i społecznej i we Francji i ich w Polsce muzułmanie o niej są całkowicie innej sytuacji społecznej prawda i to już od tych ponad 6 stuleci cierpieniem alienacji tylko asymilacja komnata, by to wynika z tego, że u nas nie było ludzi nie ma ludzi przyjeżdżających tutaj prawda za chlebem niewykształconych i poszukujących dopiero swojego miejsca, jeżeli weźmiemy sytuacje przedwojenną, gdy po odzyskaniu niepodległości prawda i organizował się ten ruch społeczny polskiej społeczności muzułmańskiej to widzimy, że ludzie kierujący muzułmańskim związkiem religijny w Rzeczypospolitej polskiej, który powstał w 1925 roku jej to ludzie wykształceni ludzie zajmujący się poważne stanowiska sędziowie prokuratorzy generałowie i wracamy do Łodzi i edukacji, która również ładnie w jaki sposób nie sprawdziła się edukacja, aby we Francji w tych wielkich gestach tak czy inaczej organizowanych właśnie francuski, gdzie nie dotarła również edukacja i jeszcze chciał zapytać pana jedno rzecznik chciałbym, żeby nam umknęło, że to może być interesujące dla naszych słuchaczy, jaka jest postawa polskiej społeczności muzułmańskiej wobec wydarzeń we Francji czy wobec w ogóle tego typu ataków terrorystycznych ze strony innych różnych społeczności muzułmańskich organizacji terrorystycznych jak ktoś komentuje w środowisku wewnątrz środowiska polskich muzułmanów proszę pani mojej osoby, z którymi ja rozmawiałem na ten temat i obecnie przy wcześniejszych jakiś wydarzeniach tego typu jednoznacznie podkreślają swój sprzeci w wobec czegoś takiego swoją w swoje oburzenie i i absolutnie jednoznacznie stanął przeciwnik są przeciwni potępiają to, bo to nie zgadza się nie tylko z naszą postawą społeczną nie tylko z naszą postawą prawda Obywatelską jako ludzi jako obywateli Polski Europy, ale także z naszym z naszymi poglądami wynikającymi właśnie z islamu czy w związku z tym pana zdaniem większości przedstawicieli religii muzułmańskiej na świecie, która faktycznie przeciwstawia się inne potępia odcina się dystansuje od Alp aktów terrorystycznych ma swoje zadanie do wykonania wobec organizacji terrorystycznych proszę pani niewątpliwie niewątpliwie społeczność muzułmańska na świecie musi wyrazić zdecydowanie swój sprzeci w i sama we własnym gronie prowadzić pewne działania niwelujące takie postawy, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę, że ci te działania terrorystyczne zbrodniczy w dużej mierze rozgrywa się na terenie państ w, które nie są muzułmańskimi to pytanie inaczej sprawa wraca tutaj n p . we Francji do takich organów jak dziś rano, czyli żandarmeria narodowa czy ci, kiedy te służba bezpieczeństwa co o nich robią w tej dziedzinie muzułmanie skłoni innych państw nie mogą przyjechać do Francji i zaprowadzać tam porządku to i są sprawy obywateli francuskich było nie było przy SM emigrant w drugim w pierwszym pokoleniu, ale to obywatele francuscy i 5 każde państwo musi prowadzić swoją własną politykę oczywiście my jako muzułmanie w Polsce negujemy to wszystko na czym te wydarzenia zbrodniczy nie popieramy absolutnie jako ludzie jako muzułmanie i każda społeczność muzułmańska tak jak wspomniałem powinna dać odpór takiemu stanowisku niektórych muzułmanów, ale AmE kończyć pomału, ale to musi być wspólny wysiłek wspólny, bo nie ma reguły życia będzie można wyrazić bardzo chętnie komedia będziemy wspierać się taki wysiłek społeczności muzułmańskich w Polsce nie tylko dziękuję bardzo za rozmowę w tej części programu naszymi gośćmi byli Musa Czachorowski z muzułmańskiego związku religijnego w Rzeczpospolitej bar w polskiej oraz dr Marcin Darmas z ośrodka kultury francuskiej Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję bardzo dziękuję zapraszam państwa na informacja zaraz po nich naszym gościem będzie prof. Bartłomiej Nowak z Akademii Leona Koźmińskiego w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!