REKLAMA

Domena publiczna. W studiu: Marta Moraczewska, Tomasz Ganicz, Marcin Wilkowski

Człowiek 2.0
Data emisji:
2015-01-10 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
48:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek to ze wszystkimi, wykonując lodówki witam państwa w nowym roku w człowieku 20 wracamy do tematów technologicznych oczywiście także humanistycznych KUL związanych z naszym codziennym funkcjonowaniem w społeczeństwie dzisiaj rozmawiamy o haśle, która brzmi domena publiczna co to jest to, czego słów pod nami to potworne jak można nią dbać jest co stwarza jakieś problemy o tym wszystkim za moment znaleźć przypominam państwu adresy internetowe ważne dla Rozwiń » swojej audycji i adres Fokus klatka PL magazyn Fokus kopa na merytoryczne na swojej stronie udostępnia materiały dodatkowe powiązane z tym, o czym się rozmawiamy w także na nośniki nagrań archiwalnych o podobnej tematyce zachęcam nagrania archiwalne można znaleźć oczywiście na stronie Radia TOK FM TOK FM szybko PL, a także bieżące doniesienia komentarze blogi w gdy państwo chcieli komentować naszą audycję albo datą bieżącą lub jakąkolwiek inną coś zaproponować zapraszam do kontaktu mailowego człowiek w 2 klatka 0 Mokka to plotka FM i tam do interakcji na Facebooku Korczak prowadzący tam we na fanpage w ww kotka człowiek kropkę nad i wracają do tematu audycji dzisiaj w ich domena publiczna ze mną wtedy matka młoda czeska koordynatorka polskiego g g Wiki ze stowarzyszenia Wikimedia Polska współredaktor KUL historia i media dzień dobry w witamy Fantomas ganić prezes stowarzyszenia Wikimedia Polska przewodniczący prezydium koalicji otwartej edukacji dobry wieczór i Marcin Wilkowski koordynator działań koalicji otwartej edukacji z fundacji nowoczesna Polska założyciel portalu historia i media w Europie w rano właśnie miło gościć przedstawicieli Wikimedia Polska poniosła audycja Wikipedii fakt, iż mieliśmy akurat bez państwa udziału, ale to było ciekawie, ale sama w noc, choć w archiwum no właśnie domena publiczna dzień domeny publicznej jak w jak się dowiedziałem pochodne z 1 stycznia w w tym roku obchody tego dnia będą trochę później, bo 13 stycznia muzeum powstania Warszawskiego, a zaczyna już tego maści co to jest to domena publiczna można jakoś to przystępnie wyjaśnić panie Tomaszu, bo krótko mówiąc ani też zbiór utworów, do których wygasły majątkowe prawa autorskie dzięki czemu można je używać bez płacenia tantiem tak w krótkim zarysie można powiesić w no tak, bo jest taki jest jest to takie powszechne pojęcie zaistnieć w sieci jak kawałku odzyskiwana obowiązują łącznie, więc to są te utwory, do których kawał Polski nie mają zastosowania Pendolino nie, dlatego że osobiste prawa autorskie są przynajmniej w Polsce niezbywalne i wieczyste jest natomiast prawa majątkowe wygasają 70 lat po śmierci autora z związku z tym można już jego utwory wydawać bez uzyskiwania zgody jego oczy jego spadkobierców po tym okresie czasu, ale z prawa autorskie osobiste nadal obowiązują to znaczy n p . nie można sobie wziąć cudzego utworu, który jest przeszedł domeny publicznej podpisać go swoim nazwiskiem matowy było naruszenie praw autorskich osobistych, które są wieczyste taką nawet do takich utworów jak powiedz im Jana Kochanowskiego wsi pan wziął fraszkę i podpisał rzekomo jest stan jego autorem to byłby to nadal plagiat w inną linią podobne propagandą no tak, bo był to byłby to co najmniej nietakt, a to oznacza taką definicję adres domeny publicznej w internacie w dobro wspólne całego społeczeństwa nawet całej ludzkości dziedzictwo kulturowe współgrają z języka wspólna wiedza wymieniane informacje środowisko naturalne czy krajobraz można też tak jak nieważne na publiczną tak wrogo, ale nie ma cienia pewnie tak, bo historycznie rzecz biorąc domena publiczna działacze z takiego pojęcia w grupach kolarskich, które później, a na Wall przyp k psie zmieniło się w policzek prawne dotyczące prawa autorskiego i muszą przed nim wszyscy się podoba im taki bardzo szeroki tak bardzo szerokie podejście do domeny publicznej w koszyczku Unia, która gromadzi instytucji osoby która, działając na rzecz zagwarantowania pra w do dołka z zasobów domeny publicznej twierdzi Jacques, a to prawo autorskie związki ma do domeny publicznej nie domena publiczna wyjątki od prawa autorskiego od tych utworów, które są chronione w jest bieda słowom powiedział pan, że dobra królewskie mówi pan trochę wyjaśnić tę prostą ascetyczną doczekała co nie ma też powinienem opowieść o tym jak to domena publiczna powstała i ewoluowała w fundacji nowoczesna Polska niedługo będzie opublikowane książką historii prawa autorskiego aktu przekonał Miszczyński re GI FT siostra będzie można przecież dokładnie w jaki sposób to domena publiczna była też w Polskim prawie prawie zdefiniowana, ale ta idea dóbr wspólnych istniała już dotowanie wcześniej teraz przypominającą o niej Korea właściwie mówimy oczywiście powinno być oczywiste, że są prawne rzeczy, których prawa autorskie już nie powinno dojść do sięgać po pewne rzeczy, która swą własnością wspólną i nikt nie może rościć sobie prawo do tego rząd, żeby te zasoby w jaki sposób kontrolować to o tej kontroli tak naprawdę można było powiedzieć, ale z tą marką pewnie też mogą powiedzieć o tym jak rozmaite instytucje kultury zawłaszczają domenę publiczną, czyli utwory, które do, których prawa autorskie majątkowe już wygasły są w rozmaitych regulaminami znakami wodnymi innymi sposobami zawłaszczone przez instytucje w łonie matek kiwa głową tego zawłaszczania wmieście zaraz dojdziemy w nogę 2 lata spotkają się taką definicją wydawano publiczne, a to są nie tylko te rzeczy, które nie są objęte prawami autorskimi oraz te rzeczy, które są na tzw. otwartych licencjach wyraźnie chciałam nawiązać jeszcze do tego co przed chwilą mówił Marcin z nawiązywać na temat na temat dobra wspólnego i tej szerszej definicji, która tutaj i to co co pan wcześniej startował, że za domenę publiczną można uznać nie tylko dobra kultury, ale też różnego rodzaju społeczne dobra, które jakby muszą należeć do do ogółu i to się ładnie przekłada na anglojęzyczną terminologię, która n p . jest stosowana w właśnie w Wikipedii krzyczeli siostrzanych serwisach, bo dobro wspólne to jest jak ja KO MEN grunt i serwis n p . który zbiera właśnie wszystkie materiały wizualne dostępna, bo w domenie publicznej albo na wolnych licencjach serwis Wikimedia Commons mniej, a te słowa communities kolejne słowo oznaczające jako społeczności Tomkowi dobra społeczne i po wygaśnięciu praw autorskich można powiedzieć, że utwory są naszym dziedzictwem kulturowym, więc są dobrem wspólnym całego społeczeństwa są dziedzictwem kulturowym już wcześniej, że wzrost cen paliw w Rio, choć oczywiście jest tania toczymy dziedzictwo, bo też moim zdaniem to się dzieje teraz domeną publiczną ostro zasuwam, czyli tworzone są wyciągane z archiwów z bibliotek publikowane w internecie powoduje, że zaczynamy to dziedzictwo tom Hardy finał własnościowa nie jest już utożsamiana wyłącznie z wielkimi pomnikami kultury, która wczoraj samorządowcy mogą usunąć zaćmę z szatniami i obraz Bitwapod Grunwaldem i turystyki bardzo polityczne bardzo by przy czym tak takim pomnikiem, o którym każdy w szkole mu się dowiedzieć, że było coś takiego jak obraz Jana Matejki rząd każdy znał mnie czy wiemy, więc to obraz przedstawia co kiedyś tak przyszła dziedzictwie dzisiaj być może dziedzictwie kulturowym myślimy dzięki digitalizacji trochę inny sposób, że dojdą do tego dziedzictwa wchodzą też utwory, które są skromne, która mówią, że codzienne, które są świadectwem życia codziennego i to aż na należy chronić to też malarzy należą do udostępnienia często to wspólnotowość mama wiele wymiarów tutaj moim zdaniem FOT digitalizacji historii myślicieli mówili w audycji w młodości kompleksy przedstawicieli projektu Polona PL biblioteki narodowej to właśnie ich na tych takich ulotkach ogłoszeniach prasowych prawda w oczach, które kiedyś wydawały jakimś marginesem chwali się z tą historią prowadzi prywatną one się okazuje teraz dają piękno oraz dawnych epok zwisające czasami zabawne, że jestem też jakość widoczna w już w praktyce historia graficznych w tym jak się podchodzi do badania historii, gdzie od kilkudziesięciu już rozmowy o odejściu od takiego myślenia historię z punktu widzenia włącznie czy z dziejów politycznych czy Chin czy dowiedział się w gronie elitarnych tak zaczyna się leczyć już trwa takie takie podejście do rana do historii akcentujące znaczenie jednostek znaczenia lokalnych wspólnot i to w radykalny w takich podejściach w nauce humanistycznej kończy się tak naprawdę badania n p . nad historią zwierząt, gdzie zwierzęta stają się centrum badania historycznego nie lubi są tylko kontekstem badania historii ludzkich, więc naprawdę dużo się zmienia i wydają się żal, że digitalizacja i maszyny to cała dyskusja w domenie publicznej są kimś kontekstem tych szerszych szerszych zmian w sposobie w jaki myślimy o dziedzictwie napatoczył się remont do różnicy na podobieństwo domena publiczna, a wolne licencje są otwarte licencje są różnice padają też korzysta z Wikipedii czy wkład Wikimedia Commons tak mi się zdarza czasami wyznaje w końcu się do stacji nawet bez wystawa zapowiedź audycji w internecie to sięgam pamięcią niweczy faktycznie jest oznaczony jako domena publiczna część ma różne fajne oznaczenia typu śmieci w common sytuacja taka to taka, a ten z kolei jest na jakimś jakimś innym opisem, tudzież chyba, że w tym gubią inni sądzą państwo tego jest za dużo nie wiemy na czym polega czynna jest tego sporo to prawda generalnie idea wolnych licencji jest taka, że twórca nadal mając wszelkie prawa autorskie do swojego utworu udziela całemu światu łączy je wszystkim, którzy będą chcieli korzystać z jego utworów utwór w zasadzie na takiej podobnej trochę zasadzie jak są dostępne w domenie publicznej to znaczy nie domaga się tantiem za to im i nie chce kontrolować w jaki sposób ten jego utwór będzie dokładnie używany jedyne, czego wymaga to podanie właśnie swojego autorstwa oraz w przypadku niektórych licencji, jeżeli powstanie utwór zależny to, żeby ten utwór zależny był na tych samych zasadach udostępniane, a chwilę, by ten był dostępny bez bez opłat bez ograniczeń no generalnie tak na tej samej licencji to tworzy taki łańcuch ludzi dobrej woli można powiedzieć tego typu licencja one się w takim slangu specjalistów od tych wolnych licencji nazywają licencję kompletowane albo wirusowe to znaczy w momencie, kiedy ktoś użyje utwór na tej licencji Taiji jego utwór zależny musi być też na tej licencji w związku z tym kolejna osoba, która użyje znowu musi włożyć tej samej licencji w ten sposób tworzy się taki łańcuch ludzi dobrej woli łańcuch utworów, które wszystkie na pewno są w ten sposób udostępniamy on wprowadzał ją wydać się w klasycznym składzie jestem internautą robię zdjęcia temat zabytku w lewo tamto zdjęcie do serwisu Wikimedia Commons tak wypada w i teraz tak mam je udostępnić na wolnej licencji trwa już Franciszek w domenie publicznej czy w taka ciekawostka jest w Polsce w zasadzie nie można całkowicie przenieść utrwalone domeny publicznej o, a czemu Ano, dlatego że niektóre prawa są niezbywalne przede wszystkim autorskie prawa osobiste jest niezbywalne i w Polsce jest poza tym nie można się całkowicie wyzbyć praw majątkowych można się tylko wyzbyć na określone pola eksploatacji kim trzyma z wpisać n p . chcąc komuś podarować swój utwór trzeba spisać z nim umowy, że zgadzamy się nań nie dostanie nieodpłatne udostępnianie na określonych polach eksploatacji nie możemy napisać po prostu na wszystkich tak jest skonstruowany Polski prawa autorskie i personel różne sposoby obchodzenia tego w ten sposób, że np. tworzy się tak szerokie pole eksploatacji, który nie ma umożliwiają wszystko tanieje, ale jednak one muszą być wymienione w dalszym ciągu z formalnego punktu widzenia cień jakąś część tych praw majątkowych ma się wciąż 3 przy sobie nawet jeśli się udostępnił utwór na wolnej licencji te polskie wersje wolnych licencji mają klauzulę, a i tak skonstruowane właśnie te definicje z z miejsc za zakresu użycia, że jest to maksymalnie szerokie się tylko danin nie da się wyobrazić sobie sytuację, w której jednak nie będzie tego można użyć także miejscy to powoduje, że wg polskiego prawa całkowicie przenieść utworu do domeny publicznej Sienie da, czyli wg polskiego prawa nic nie domena publiczna domena publiczna istnieje w tym sensie, że te utwory, do których już wygasły autorskie prawa majątkowe są w domenie publicznej natomiast nawet niż ja bym chciał w tej chwili jakiś swój utwór przenieść do domeny publicznej, a jeszcze żyje i 70 lat mojej śmierci nadal będzie funkcjonowała nie mogę tego zrobić tak całkowicie to źle to domowe czy to by moim zdaniem zdecydowanie źle to znaczy w tym sensie, że jeśli moją żoną twórcy jest zrobić coś takiego to powinienem mieć możliwość n p . w stanach Zjednoczonych nie ma z tym problemu można po prostu oznaczyć utwór jako będący w domenie publicznej po kłopocie natomiast w wielu krajach nie tylko w Polsce w większości europejskich krajów, ale też w paru innych nie da się tego zrobić to nie jaki jest dokładnie tego uzasadnienie 1 z tych uzasadnienie jest taki, że twórcy bywają szaleni, a my w związku z tym jak w przypływie natchnienia np. chcieli być całkowicie uwolnić swój otwór, a za 20 lat jak zacznie brakować w cenach netto chcieliby z powrotem trawami 4 i taki archetyp twórcę szalonego i zarazem wydającego głodem tak to się z normalną opłatek, którym mowa kiedyś tam, ale nie jestem pewna czy się nie mylę, ale Wikimedia Commons jest serwisem międzynarodowym i umożliwia przekazanie do domeny publicznej na czy obywatel Polski w wymiarze z tym, że naczynia licencja sesji 0 to jest marzenie na nim też jest dosyć skomplikowana kwestia prawna to jest taki mechanizm, który został utworzony dla osób, które właśnie bardzo chcą udostępnić całkowicie w domenie publicznej swój utwór jak i ta jest tak skonstruowane, że ma 2 części pierwsza część tez oświadczenie, że ja twórca, o ile to tylko jest możliwe udo MO on o przenoszeniu swojego forda domeny publicznej, ale w krajach, w których ta nie jest możliwe udostępnia go na licencji i ta licencja jest tak szeroka jak się tylko darzymy nieomal został przeniesiony do domeny publicznej, aczkolwiek ciągle w Polsce formalnie utwór nie jest w domenie publicznej za życia twórcy i 70 lat po jego śmierci brzmi to ogólnie dosyć okropnie aha no właśnie w oczy i to w rejestrach, ale w innej strony dla domeny publicysta pro usta miała w krajach wspólnoty wydajemy w razie pozostaje czysta wejście prosto i czysta jak się trochę pogrzebie i znajdzie kilka interpretacji z szoku zwierzak boi nie ma, bo jest tylko nie wiadomo jak oznaczyć i UE i naprawdę mamy z tym dosyć duży program jest, że to będzie 1 z rzeczy których, które chcą rozmawiać podczas dnia domeny publicznej to będziemy montaż ME przedstawiciele muzeum powstania Warszawskiego, którzy też mają własne problemy ze ważne z udostępnianiem swoich zbiorów dozwolona publiczna do tych problemów wróćmy do jej części audycji w tamtej części audycji się człowiek baza poświęcony domenie publicznej, a za mną studia matematyczne w ska ze stowarzyszenia Wikimedia Polska po to, historia i media Thomas granitów ze stowarzyszenia Wikimedia Polska Invest in koalicja otwartej edukacji oraz Marcin Wilkowski z koalicji otwartej edukacji fundacji nowoczesna Polska i poddał historia i media no tak rozmawialiśmy wcześniej tych prawnych w dochodach i zawiłych kwestiach związanych z domeną publiczną w UE stosuje go wspomniał jednak 1 anegdotę co pokazuje jak ja, choć do końca nie rozumieją to z tych praw autorskich czy też ograniczenie użytkowania nie tak dawno temu była awantura niewielka o zdjęcia serwisów liga go tam częściej publikuje na otwartych licencjach głośnik Creative Commons okazało się, że wnika do jest serwisem komercyjnym to jutro będzie 9 sprzedawał no i cieszyć się było jak to przecież stąd często zdjęcia są udostępniane za darmo, dlaczego już ktoś na tym zarabiać, ale licencja nie zabrania zarabiania na tym prawda w tym momencie można nią są różne licencji kliniki są też taki zabraniające od użytku komercyjnego praca potem w taki zakład da się tam licencja to nam się stosuje się nie zabraniała tego nie to grafik można już na licencję w tym w Creative Commons wygrać również te z rynkiem komercyjnym, a można jej nie zalecamy generalnie jako koalicja otwartej edukacji w wielu różnych przyczyn w oczy, ale na pewno zalecać, żeby czytać uważnie co się mu co się podpisuje w sensie publikacja danych licencja będzie nadana na dane dobro kultury, których twórca kultury udostępniać posiadane licencje to chyba o nim wiedzieć co można naczynia tekst prawny tych wszystkich licencji jest dosyć długi liczy kilkanaście stron ma dotyczyć danych w latach natomiast te podstawowe zasady są w gruncie rzeczy proste nie wiem czy to jest czas o tym, mówić natomiast w zasadzie nie wiem przez 1520 minut jeśli się komuś wytłumaczyć zupełne podstawy prawa autorskiego to on potem dużo bardziej świadomie wie co w ogóle robi natomiast jest także nawet te tanie podstawowe rzeczy okazuje się, że wiele osób nie zdaje sobie do końca sprawę albo mamy inne wyobrażenie o tym jak to funkcjonuje w kosmosie będzie mógł dostać państwo się do internetowych zasobów, chociaż Włosi koalicja otwartej edukacji dla władz fundacji nowoczesna Polska od tamtego jest sporo można poczytać co samo uczniów są podręczniki są broszurki, które bardziej kontrowersyjne tematy też podejmują w Czechach związane z wolnymi licencjami, więc można z tego korzystać, ale ten temat nr 13, o którym pan wspomniał wydają się dosyć ciekawy bon jest też jak się rozmawia z instytucjami publicznymi, które mają zasoby domeny publicznej wisi maturzysty z takich jak domena publiczna, czyli utwory, które można wykorzystywać w komórce zawsze gdzieś tam wysoki sprzeciwu zawsze gdzieś ten wątek komercyjne komercyjna funkcjonuje w nosie, bo to domena publiczna o tym, mówiliśmy wcześniej nawet tak wąsko pojmowana, czyli mamut wody, której nie są prawem autorskim blokowane album to można taki utwór potem komuś sprzedać prawda skoro nie ma ograniczeń w rowach czy z utworu jako takiego nie są niższe praw autorskich do niego natomiast można na nim zarabiać w tym sensie, że np. można wysiąść powiedzmy właśnie treny Kochanowskiego i wydać ich sprzedawać tę książkę w Polsce jest tylko zapis o tym, że 5 % takiego przychodu musi iść na taki fundusz rozwoju twórczości, ale oprócz tego nie jest można sobie na tym zarabiać i nie, płacąc nikomu żadnych tantiem w głośne nocne wieszaki takie doświadczenia osobiste, jeżeli chodzi o podatku na Androida w jego twórczość dotyczącą FOT GK com SA o nas również nad tymi prawami można sobie pod nogi kocia, aby sprawdzić tłumaczenia w alarmują, że akurat w dni dosłownie uginały, ponieważ w drogę statkom dokonanego w oryginale i okazało się, że mogą się wszystkie te gusła ściągnąć sobie za darmo dla najbardziej legalnie z internetu tylko za nagłośnienie było takie proste wniosków było bardzo porozrzucane po równych takich ciekawych zawodach w Nisku udało się wyjąć z miast jak zobaczy się do tego jest dziełem pójdą na skróty w dni na skład wchodzą do księgarni internetowej kupię sobie e-booka taniego faktycznie bólu, bo nie dość kosztowna, więc dolary, a tam wszystko zebrane w 1 z roli bardzo dobrze to ma w tym absolutnie nic złego to po prostu ktoś wykonał za pana pracę wymagającą to to wszystko i nie miał pieniędzy za utwory jak takie tylko zasady z wygodną dystrybucję tego utworu i to z porządku jak najbardziej wolne licencje, ale również te właśnie z warunków, które nie mają warunków niekomercyjne się również umożliwiają właśnie zarabianie na dystrybucji dla dystrybucji utworów na egzamin to Matuszka się polega problem w tym pan pan Marcin mówi pani ma to tak jak ktoś, kto chciał może powiedzieć, że ta granica tak naprawdę między zarabianiem na twórczość jest bardzo płynna i np. zagraniczne przykłady pokazują, że właśnie dzięki temu, że możemy udostępnić rzecz o istnieniu tych licencji bez warunków życia niekomercyjnego to pozwala na różnego rodzaju działania, które łączą twórczość czy zwrot później jakiś remiksy dzieł np. domeny publicznej z dizajnem stworzeniem produktu w rozmaitego rodzaju, które wykorzystują gdzieś nas np. dzieła sztuki i Nana na czymś takim oparty jest serwis Rylik studio który, który jest częścią projektu Rijksmuseum, gdzie udostępniono muzeum udostępniło swoje zasoby do ponownego wykorzystania, czyli właśnie na na wolnych licencjach i część jego pracy, który wykonuje za czas, odwiedzając jeszcze za użytkowników np. można sobie na nie wiem plakatach na kubkach na dowolnych obiektach wybrać co się chce na skuter można mu pomaga natomiast były też konkursy organizowane, gdzie muzeum zachęcało publiczności do twórczej pracy z udostępnionymi dziełami sztuki niejaki właśnie były też skutery były żyrandole był jakiś nowy dzieła tworzone na podstawie tych udostępnianych treści to jednak wyłączy możliwość Niewiem no sprzedawania zarabiania na tych na tych remisach z z czymś bardzo twórczym w ich w Rijksmuseum to brzmi holenderską muzeum królewskie tak to w IT taki pozytywny przykład tego jak można domenę publiczną wykorzystać zarazem do zarabiania, jakie błędy z racji wzrostu tego co w takie instytucje w automat już wcześniej już są pewne problemy w Instytucie kultury, mimo że mają takie zasoby, które są publicznie są w domenie publicznej, ponieważ Fundacja otwarty dostęp do nich jednak nie są tak wiele znaczył Watson problem polega na tym jak instytucja widzi swoje zbiorczy wykaz zbiory są dla niej kimś kapitalna zarabiać 33 traktujemy siebie tylko jako taki zarządca, który te dni zbiorami ma ma zarządzać mają upowszechniać ci Alberta w zerówkach w całej dyskusji o domenie publicznej o ponowne wykorzystanie tych zbiorów, które rozliczą w blogosferze krzyczy w czasopismach się pojawi po, która rozwija, bo jeżeliby spojrzeć NATO i w jaki sposób są udostępniane zasoby domeny publicznej to niestety duża część z nich coraz większa część to są skaner bardzo niskich rozdzielczościach już nie nadają do Edo takiego profesjonalnego wykorzystania komin jest pełna znaków wodnych, które przeszkadzają w odbiorze utworu są problemy związane z dodatkowymi licencjami nakłada na nich na domenę publiczną w procesie w domenie publicznej powinna zostać w domenie publicznej żadne dodatkowe regulacje nie powinna nie powinna być Stal związana z 300 lat w Polsce byśmy taki program w Narodowym archiwum cyfrowym, które też zbiory z UE z domeny publicznej i mało nakładało na użytkownika opłaty za sposób wykorzystania w filiach chciał wykorzystać taki utwór taki zdjęcia domeny publicznej do celów edukacyjnych to miałem jakąś dużą zniżkę, bo mogłem robić za darmo, ale już wówczas to wykorzystać komercyjnie musiałbym zapłacić, a stanowiły co do czasu utworach co, do których to prawo majątkowe, która nakłada na mnie jakiś taki zobowiązania finansowe nie istnieją, więc to wszystko powinno być wolne do ogrodu to swobodnego wykorzystania w Dakarze byli Wiesław jakaś instytucja ta gromadzi TL 4 zasoby udostępnia pozwolono doszukiwanie się w nich w katalogu jedno ton betonu nie ma w tym meczu prawa do pobierania opłat odbyło się zatem dodane usługi bardzo dobrą praktyką jest niepobieranie opłat za sam fakt praw autorskich do danego materiału, ale tak jak tutaj Tomek mówił za dodatkową pracę, która w związku z tym zbiorem została zrobiona książka za udostępnienie bardzo wysokiej jakości pliku albo za zrobienie Pisarczuk, który pozwala na udostępnienie tych tych zbiorów miasto i zawsze trzeba wyważyć, ale uczucie znaleźć jakiś jakiś dobry model model udostępniania wszystkie standardy, które proponują organizacje z całej Europy wizji zastanów, udostępniając swoje zbiory czy też komunia szybką, a co to jest o wolną racz Foundation taka inicjatywą England mówią o tym, żeby to co od razu to co jest w domenie publicznej były udostępniane jako domena publiczna bez opłat i tata jest testament w przypadku opłaty powietrze nazwijmy toreb KO graficznych jak to się mówi to jest stroną w o tyle w porządku, że można zrozumieć, że np. muzeum ma jakiś koszt związany z digitalizacją któremuś z jakich środków pokryć natomiast można sobie wyobrazić taki model ja bym go w stanie zaakceptować, że powiedzmy trwa digitalizacja w jakimś muzeum jest jej jeszcze część utworów nie jest zdigitalizowane nimi zależy, żeby je otrzymać wcześniej i chociaż jestem gotów np. zapłaci za to digitalizację muzeum ma z tego taką korzyść będzie miał pieniądze na zrobienie tej digitalizacji, ale w momencie, kiedy już zrobionej publicznie udostępnione mówimy o utworze z domeny publicznej no to nie nakładanie n p . w regulaminach jakich regulacji, które mówią, że za opublikowanie tego w miejscu ich trzeba zapłacić tyle za opublikowanie w innym miejscu trzeba zapłacić tyle i zakazuje się urząd chce opublikowania tego w przyszłości jeszcze w innych miejscach już nie fair, bo właściwie nie wiadomo, jakiej podstawie prawnej muzeum żąda opłat za samo wykorzystanie utworu, który już został wcześniej udostępnione w trend ten wynosi 2 w modelu wkład z inicjatywy wolne lektury prawda ludzie są takie sytuacje zbierać pieniądze na to, aby w daną dany dział literacki głównie sprawom udostępnione, żeby je przetworzyć na e-booka, bo to jednak jest praca facet to zgrana wpłacała opłaca wydawnictwa, ale potem sama książka jest dostępna bez opłat bez ograniczeń nie trzeba płacić za każdy egzemplarz w po kolei nominalnej licencjodawcy w, a w nowo, ale to pan powiedział panie Tomaszu to jest nie fair, a to jest nie faktury niezgodne z prawem polskim, bo co to znaczy, ale dziwnie wygląda teraz nie ma podstaw prawnych, żeby żądać tego typu opłat to znaczy ja jako człowiek, który chciał z tego skorzystać może np. wnieść wraz z tym opłaty tylko o to, żeby uzyskać od tej instytucji dostęp, po czym zachować się trochę jak Partyzant to znaczy stwierdzili, że ten regulamin nie jest w ogóle niewiążące dla mnie nie ma podstawy prawnej, dla którego muzeum może żądać ode mnie o władzy założyć kolejny tego utworu i sobie go używać, a mogą np. na swoim własnym serwerze udostępnić na zasadach po prostu określić, że on nie zna w domenie publicznej udostępnić dla wszystkich to podejrzane, że muzeum to bardzo, jakiej zirytowało natomiast jeśli potem muzeum promowało np. pójść do sądu ani żądać ode mnie jakiś ekstra opłat za za ten utwór, który jest już w domenie publicznej nie miałby podstawy prawnej mnie sądzić wakaty taka postawa to, chyba że mówiący na co ma to wbre w ich woli, a potem potem mogą nas z mężem właśnie chciałam w tym my w tym momencie zahaczyć o to, że jednak nie mówię to w ten sposób to zawsze wyglądać i że coraz więcej instytucji mała światowych to zdecydowanie, ale też już polskich instytucji kultury zaczyna z własnej dobrej woli udostępniać kopie swoich zbiorów na, a jeżeli są w domenie publicznej to z informacją, że należą do domeny publicznej lub na licencjach na otwartych licencjach co no tutaj właśnie nie do końca nie do końca pewnie wszyscy zgadzają się nawet czy tak powinno być jednak nowa wersja najlepiej byłoby, żeby właśnie była po prostu informacja, że to jest domena publiczna i i tyle natomiast no tak po prostu na razie to wygląda, że czasami utwory z kolekcji instytucji kultury, które są w domenie publicznej są udostępniane n p . na na licencjach Creative Commons, ale przynajmniej są udostępniane, więc jest to już jakiś krok w dobrym kierunku nośmy miałem co w zamian rozszyfrować ten wkrótce się pojawił w pani w konia afiliacji kondensat polskiego, któremu g Wiking g w sensie da, by galerie biblioteki archiwa muzea tak tak to jest skrót, który pochodzi z języka angielskiego z kont tam się nie zgadza 1 literka nową erę motory są 2 brazylijscy to są biblioteki i ich to są właśnie te były można, by określić jako publiczne instytucje kultury i ładnie brzmi dla mnie w bankach wyraźnie dał więcej, więc trudno zresztą jest to inicjatywa podejmowana od kilku lat w różnych krajach jak ten grunt, że ZUS w każdej w każdym kraju po prostu jakoś się mu już utrwalił na pewno tam też ratowniczym uchwalali będziemy propagować i żeby to właśnie instytucje publiczne kultury otwierały się bardziej nachalna w swoich oswoić, jakby nie było na współwłaścicieli gadały wiceszef publiczna jesteśmy tego właściciela w pewnym sensie wyższe, ale UE w haśle wydaje się, że ulga w krawężnik to wprowadzić pewien kontakt z bombą mówił o przepisach prawa autorskie mówimy o tym jak instytucje publiczne powinny udostępniać swoje zbiera tak naprawdę praktyka jest zupełnie inna nikt, kto chce opublikować na Facebooku jakikolwiek skandal z jakiegokolwiek archiwum cyfrowego nie pyta tego archiwum tylko to robi, więc nic właśnie minęło 65 proc dużo mówimy tutaj bardzo wąskiej niszy po pewnej praktyki społeczne przyczyn i standard pro standard standardowa praktyka jest taka, że tak naprawdę nikt nie rozmawia nikt o tym nie pamięta ani dla nikogo na większość ludzi to nie jest problem w mosznie, ale do tego do tej praktyki dotychczas praktycznych problemów związanych z ludźmi w kwocie części audycji tam trzeciej części audycji dzisiaj człowiek 20 poświęcony domenie publicznej ze mną, który ma temu wrocławska stowarzyszenia Wikimedia Polska i po to, historia i media Thomas granit ze stowarzyszenia Wikimedia Polska im mógł chodzić od edukacji Marcin Wilkowski z koalicji otwartej edukacji fundacji nowoczesna Polska i portalu historia i media no właśnie wróćmy do domeny publicznej, jaką obchodów dnia Asia obchody 13 stycznia muzeum powstania Warszawskiego to nieprzypadkowe miejsce panie Marcinie kombatantom wspominał wcześniej z muzeum ma pewne problemy z domeną publiczną wydawałoby się do muzeum to muzeum, bo jak mówi mieć problem z ciebie w pierwszą inspiracją do organizowania kratą obchodów dnia domeny publicznej było to żadne w praktyce oddawane w publicznych po w polsatowskim tylko jest także drogą publiczną rządzą to utwory, których twórcy zmarli w porę przed 70 laty albo albo jeszcze wcześniej Romka i Real i w tym roku do domów, że przychodzą twórcy, którzy zginęli w powstaniu warszawskim kard płeć powstania Warszawskiego i tutaj też chcielibyśmy ten wątek podczas obchodów dnia kowalem jak planowano pokazać, a przy okazji też będziemy rozmawiać o tym jak muzeum radzi sobie udostępnienie fotografii w internecie, jakie ma plamę i gdzie gdzie widzi możliwości na współpracę ze środowiskiem plastycznym, bo o tym, też myślę, że warto warto wspomnieć w właśnie ślisko Witsel Wikipedii jest w górę w Polsce ma dziuplę znaczną niedziałające w inny też gościłam w audycji post Dariusz Jemielniak 1 z aktorów gdy, który jest wielkim propagatorem Wikipedii w przez takie programy współpracy z muzeami, jeżeli chodzi o Wikipedii czy generalnie o o Wikipedia Commons nie wiem czy powinniśmy zaczynać od od pytania problemy, bo w można szukać problemów, ale znacznie lepiej szukać punktów, gdzie emisje na całej społeczności i pliki mediowe i misji działa muzeów i innych instytucji kultury jest jest bardzo podobna, bo jednak chodziło o szerzenie wiedzy kultury o udostępnianie jak najszerszy ciekawych materiałów i ich promowanie tam gdzie, gdzie to jest możliwe i loginów tego on z tego powodu też staramy się namawiać muzea do tego, żeby nic, żebyśmy wspólnie jako wezmą przedstawiciele środowiska wikipedystów ręcznego i Wysmyk kuratorzy animatorzy osoby będące specjalistami wdanej dziedzinie z muzeów mogli razem tworzyć projekty i muzeach, gdzie można się wymieniać nawzajem to wiedza przy okazji wzbogaca zasoby Wiki mediów tam, gdzie to jest możliwe poprzez, bo pisanie artykułów albo poprzez ich opracowywanie albo poprzez ładowanie właśnie już zdigitalizowanych zasobów domeny publicznej do Wiki Mediacom SI już kilka takich instytucji nie tylko muzeów, ale także archiwów współpracuje już współpracował od kilku lat ze stowarzyszeniem Wikimedia Polska jest m. in. archiwum państwowe w Poznaniu archiwum główne akt dawnych Instytut Józefa Piłsudskiego w Ameryce, ale i teraz pomału zaczyna dołączać do tej grupy kilka nowych instytucji tutaj zapomniałam jeszcze wspomnieć o Zachęcie, która też, chociaż nie jest instytucją mającą w swoich zbiorach wiele materiał z domeny publicznej, ale generalnie też zainteresowana otwartym udostępnianiem mija udostępnianie materiałów na wolnych licencjach natomiast dosłownie w ostatnich dniach też nawiązaliśmy wstępne kontakty z uniwersytetem Adama Mickiewicza z Instytutem etnologii antropologii kulturowej, który niedawno odbyła się premiera, a powiedzmy otwarcie bazy danych, w której można znaleźć bardzo ciekawe zdjęcia ani filmy w dokumentujące badania etnografów antropologów różnego rodzaju wydarzenia z terenów Polski obrzędy festiwale i to wszystko jest w internecie i np. cała kolekcja filmów toż to się nazwać cyfrowe archiwum Józefa bursztyn na wkład w tym archiwum cała kolekcja filmów jest oznaczona poprawnie jako o materiały będące w domenie publicznej my też mamy nadzieję, że niedługo znajdą się w kosmos tak wszystko jest coraz lepiej po prostu myślę, że to jest kwestia zrozumienia, że tak naprawdę chodzi nam o to samo przecież on zaś powoli przekonują do tego wojewody udostępniają swoje zasoby w internecie to wcale nie w dni w targach ludzie przestają chodzić do muzeów no raczej przeciwnie w wybór formy reklamy kultury i zdecydowanie w oczy nie jest w stanie teraz mogę zacytować konkretnych konkretnych badań natomiast generalnie w wielkiej Brytanii 3 czy w stanach Zjednoczonych taka dosyć intensywna współpraca pomiędzy wikipedystów ami n p . w, a instytucjami kultury n p . w formie programu prezydencji innych, które potem skutkowały większą ilością dobrej jakości materiałów artykułów Wikipedii załadowanie kolekcji, dokonując z odpowiednimi opisami, gdzie widać w jakiej kolekcji pochodzi, z którego muzeum można znaleźć szczegóły na temat tej kolekcji to raczej skutkuje tym, że po pierwsze, więcej osób odwiedza stronę internetową już samej instytucji A 2 na ogół też więcej osób przychodzi, dlatego że po prostu informacje się rozchodzą w różnych miejscach w sieci ludzie ludzie na ogół też z sięgają do Wikipedii często, zanim jeszcze wejdą na stronę domową danej instytucji, żeby szybko nabrać jakieś ogólnego wrażenia nawet co można tam znaleźć, jeżeli ten artykuł Wikipedii jest jest rozbudowany to więcej osób zainteresuje się i pociągnie temat i tak jest, więc wbrew częstemu most nadal jest nisz owe nutki program Wiki kocha zabytki, kto da dobrze mówią w jelitach związki między Wikipedię na kontrolę i odnowi zabytki ten konkurs fotograficzny, a ich już po raz trzeci zresztą w Polsce przeprowadzanych, który polega na tym, że w każdy może zrobić zdjęcie z obiektów zabytkowych z tzw. listy, a z Narodowego Instytutu dziedzictwa ładuje 1 Coma z najlepszą z nich są zbierane i są za to nagrody i w co roku w jest około 50  000 zdjęć w ten sposób ładowanych jest w tej chwili mamy dzięki temu w konkursach Wikimedia Commons ponad 90 % polskich zabytków z tej listy aut sfotografowanych w właśnie, czyli pewna jest promocja polskiego dziedzictwa taka afera w domu w patriotyczna czy można pojechać zobaczyć na własne oczy to co się zobaczyło wcześnie na zdjęciu no naturalnie poza tym nawet osoby, które też brała biorą udział w tym konkursie muszą się tam pofatygować atak w nową szefową no dobrze na nowe, więc rozumiem, że ta tematyka historyczna jest bliska Wikipedii ogólnie Atos już wspominaliśmy wcześniej o tych kwestiach praw autorskich dotyczących chodzić w oczach właśnie ze zdjęć z powstania Warszawskiego mówiliśmy za wydanie prawa autorskie w Polsce w Polsce chroni działo od dochodu do 70 lat po śmierci twórcy, a jeżeli nie wiadomo, kto był twórcą no, więc właśnie to jest problem tak znanych utworów osieroconych to jest takich co, do których nie wiadomo, kto jest ich autorem bądź nawet jeśli wiadomo, kto nie ma sposobu, żeby tego autora bądź jego spadkobierców odnaleźć no i wtedy nie ma nikogo, kto mógłby udzielić zgody na udostępnienie tego utworu i jeszcze dodatkowo jak nie jest znany jest data śmierci takiego twórcy to niema jak obliczyć tego początku okresu wygasania na jej rezultacie, żeby mieć pewność, że taki utwór jest w domenie publicznej trzeba wg różnych autorów zakładali, że 140 nawet do 180 lat ignorowane no i to wynika z takiego prostego założenia, że obecny człowiek żyje przeciętnie 70 lat nie mógł teoretycznie wykonać zdjęcie będąc z noworodkiem, więc cena od daty, kiedy prawdopodobnie utwór powstał doliczyć 70 lat na życie człowieka i kolejne 70 na swój czas wygaśnięcia jego praw autorskich razem 140 lat usłyszałem ty zakładowe są bardzo bardzo długowieczny inne, dlaczego nikt im to osoba, której nie znam ani nie miałaby być takim właśnie w ponad 100 latkiem no to to to również także samo minimum 140 jak można niektórzy autorzy mówią nawet 160 latach czy nawet więcej na IT skutkuje m. in . tym, że bardzo dużo utworów, które w de facto są w domenie publicznej, ale nie wiadomo tego na pewno jest w pewnym sensie straconych to znaczy nie można ich użyć nie można w taki typowy przykład, której często jest podawany za załóżmy mamy zdjęcie dziadka w domowym archiwum, które nigdzie wcześniej nie było publikowanych było trzymane w domowym archiwum nikt kompletnie nie pamięta, kto to zdjęcie wykonał moim chcielibyśmy to zdjęcie opublikować choćby w artykule Wikipedia o tym, dziadku jak dziadek był sławną osobą i okazuje się, że nie można tego zrobić z tego powodu, że nie wiadomo czy to zdjęcie jest w domenie publicznej, jeżeli nie jest w domenie publicznej tak to był jego autorem to może wydać zgodę na udostępnienie tego utworu na wolnej licencji i to skutkuje tym, że tego typu zdjęcia mogą być tylko oglądane w domowych archiwach mogą zostać przekazane do muzeum można je trzymać w muzealnym archiwum czy pokazać również w muzeum na zasadzie tzw. muzealnych do wyjątków prawie autorskim, ale nie można tego opublikować poza murami instytucji mocno się elitach archaiczna w sensie prawnym nowo tak jak ma dzień wcześniej mówił w internecie nic się nie przyjmuje prawda udostępnia się na Facebooku czy na blogach materiały nie patrząc na części tez mają one prawa autorskie takie czy inaczej to domena publiczna czy nie w nas to tym psem czy Gnieźnie, ale niepewność jakaż była jakaś reforma prawa autorskiego leczyć cały czas z miejsc w rok temu została przyjęta taka dyrektywa Unii Europejskiej dotyczące utworów osieroconych, która też zmuszona wszystkie kraje członkowskie do zaimplementowania tej dyrektywy w prawie autorskim i w związku z tym w Polsce też już powoli zbliżają się do końca prace nad małą reformą prawa autorskiego również z powodu tej dyrektywy nie, ale ta dyrektywa jest dość restrykcyjne w tym sensie, że ona po pierwsze, pozwala na wykorzystanie utworów osieroconych tylko po zrobieniu bardzo dokładnego sprawdzenia czy nie, aby jednak nie można odnaleźć jest autorem bądź jego spadkobierców później z te utwory, które już uzyskały status domeny z status utworu osieroconego, który nie wiadomo jeszcze dokładnie, kto będzie lepszy przyznawał i tak będzie można te utwory użyć wyłącznie w cenach niekomercyjnych przez instytucje jest jej Iniesty w pamięci narodowej generalnie mówiąc czym można wejść przez instytucje gram także np. będzie to zdjęcie w Ełku mogą ułożyć muzeum i pokazać je w swoich murach czy nawet w swoich wewnętrznych publikacja, ale nie będzie można wydać płatnej książki nie jest, w której byty osierocone jest jej utwory były umieszczone wciąż Gminny taktem dyrektywa głosi, że w Polsce były trumny miasta dyrektywa określa pewne minimum, które ma być zaimplementowany w prawie autorskim poszczególnych krajów natomiast jej nieograniczona szerszego mułów z zaimplementowaną innych zasad użycia utworów osieroconych, ale w Polsce w tej chwili wygląda na to, że mimo naszych starań to idzie w takim kierunku, żeby była ta dyrektywa w związku z zaimplementowaną w nogach wkłada w sumie, bo albo oddane moty w tworzenia prywatnych zbiorów niejako tłoczenia prywatnych zbiorów w muzeum muzeum społecznych, gdzie są zakazuje pamiątki rodzinne test jest bardzo fajny wydaje się bardzo w pasować do mediów społecznościowych tak czy do otwartych na 38000 faktur od innych rzeczy nic się tym tak bardzo prawem nie przejmuje znaczy w tym sensie, że to, jakby byli zdecyduje się na ponoszenie ryzyka prawnego w tym sensie, że mając takie zdjęcie dziadka prawdopodobieństwo, że znajdzie się spadkobierca fotografa, bo sam fotografii z nową bardzo bardzo małe, jeżeli mamy tych zdjęć i powiedzmy kilkadziesiąt to prawdopodobieństwo jest minimalne, ale z takich dużych projekty jak np. Wikipedia, gdzie mamy dziesiątki milionów złotych część ryzyko u sumaryczne nawet jak poszczególnych zdjęć jest bardzo małe w końcu jest ich rezultacie, gdybyśmy np. dopuścili do umieszczania tak nie do końca zgodnie z prawem tego typu zdjęć na to za skutkowałoby to w tym, żebyśmy byli zasypywani kilkoma kilkunastoma pozwami rocznie o mocy 1 osób, które w Wikipedii, by to zdjęcie z matczynej przypomniało im się, że n p . to ich ojciec z Atelier fotograficznym wykonał to zdjęcie, więc oni mają do tego odziedziczyli do tego majątkowe prawa autorskie i mogą żądać tego na co pozwala polskie prawo autorskie czyni trzykrotnej zwyczajowej stawki jak również teoretycznie grozi osobie, która taki utwór niezgodnie z prawem jest udostępniana nawet do 2 lat więzienia z powodu naruszenia osobistych praw autorskich uwag do tego jednak nikomu wcześniej będziemy Wikipedia powinna być jak żona Cezara poza wszelkimi podejrzeniami w ale cóż z tego wynika z Radomia nie publicznym wydaje się to taka czysta jasna idea warto rozmawiać to sam raz jeszcze na obchody dnia domeny publicznej 13 stycznia muzeum powstania Warszawskiego i psów miejmy nadzieję znów dało się zmieni na zlecenie na golfa w czasie będziemy państwu dziękowali za uwagę na studia, bo ma temu łotewska koordynatorka polskiego g g Wiki ze stowarzyszenia Wikimedia Polska i współredaktorką portalu historia i media dziękuję bardzo Thomas ganić ze stowarzyszenia Wikimedia Polska przewodniczący prezydium koalicji otwartej edukacji też dziękuję w i Marcin Witkowski koordynator działań koalicji otwartej edukacji z fundacji nowoczesna Polska założyciel portalu historia i media w Człuchowie bar w zapraszamy do korzystania z otwartych zasobów zapchane do korzystania z pól z tego co jest domenie publicznej, ale za to są jak zwykle w sobotę premier w dwudziestej mówi Jan Stradowski dobranoc człowiek w 20 w Brazylii do Brazylii podczas II razy rzymskie 2 zlotemu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA