REKLAMA

Czy wyższe i częściej wystawiane mandaty gwarantują większe bezpieczeństwo na drogach? O tym prof. Adam Tarnowski

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-01-19 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku szósta 645 sekund na zegarach pan Jan napisał do nas na profil Radia TOK FM na Facebooku straszenie posłów wiemy, gdzie mieszkać to poniżanie Sejmu RP i bez reakcji, a pani Dronia z opowieści mojej znajomej, która na stałe mieszka w Malmö, a propos tematu, którym już za chwilę wysokie mandaty odniosły tam odpowiedni skutek do tego stopnia, że przyjeżdżając do Polski nadal stosuje się do ograniczeń prędkości, jakie obowiązują w Szwecji ma Rozwiń » pan Tadeusz Górnictwo z kolei czy to jest wygrana czy też przegrana rządu albo górników okaże się, gdyż jak mówi pismo po owocach go poznać czeka na państwa komentarze te pierwsze śniadanie w toku w ja nazywam się Piotr Maślak to informacja dla wszystkich tych, którzy Stali o szóstej zapraszam państwa oczywiście po szósty 25 dr Artur Bartoszewicz ekonomista ze szkoły głównej handlowej między państwem gościła porozmawiam sobie właśnie o górnictwie w pierwsze śniadanie w toku już teraz państwo mają gościem jest prof. Adam Tarnowski psycholog transportu z uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry panie profesorze dny Platforma Obywatelska przygotowała projekt ustawy, który z chyba w rewolucyjny sposób zmienia sposób karania kierowców zgadza się pan z tą opinią rewolucyjny no to czas myślę, że to rzeczywiście będzie musiał się trochę dostosować do nowych zasad jeździć po nowym ten sposób polega na tym, że wysokość kary nie będzie zależna od, a nie od taryfikatora od jakiegoś bardzo umownego podziału tylko po prostu od średniej krajowej pensji to najwyższa kara będzie mogła wynieść nawet 1,51000 zł, jaki to będzie pana zdaniem to ma wpły w na zachowanie kierowców na drodze do każda kara zwiększenie kary generalnie jest z PiS zaczną myśleć prawda, jeżeli ta kara jest w granicach ceny 1 boku paliwa apel do NATO możemy to sobie, by w tak psychicznie, że wyliczyli koszt to da natomiast, jeżeli te ara to już zaczyna być coś co trudno realnie ograniczy nasze wydatki realnie ogranicza to co możemy robić w najbliższym miesiącu nocą w tym momencie zaczniemy toczyć po prostu po prostu to po prostu zaczniemy toczyć z UE wydaje się że, gdy się oczywiście zwiększenie kar zwiększyli mandatów na pewno wpłynie na na torze znacznie bardziej myśleć o tym, co, więc co robimy na drodze jest na pewno przyczyni się też z drugiej strony do zwiększenia takiej naszej frustracji prawda, ponieważ problem u nas jest nie tylko z wysokością kar prawdy problem jest problem, że z przestrzeganiem przepisów jest często w tym, że czujemy po prostu, że mimo, że jesteśmy po 1 stronie, a ci zarządcy drogi policja straż miejska i t d . są po drugiej stronie tatusiu nie myli oni wdała się, że to nie jest służba na dokładnie dokładnie, że postawili 40 fotoradar nie o to, żeby było bezpiecznie tylko pozory zgarnąć naszą kasę prawda w tym momencie, kiedy mam taką postawę to oczywiście będziemy tymi nowymi stawkami tylko się frustrować był no i trzeba też, żeby do tej pory Peru nie wiem burmistrzów czy od paru osób odpowiedzialnych za drogi się uderzyło w piersi prawda czy tak naprawdę w wielu miejscach przed fotoradary rzeczywiście tej kasy głównie zbijają prawda natomiast tam, gdzie rzeczywiście są kwestie bezpieczeństwa tam, gdzie tam, gdzie no i faktycznie takie czyny zabezpieczenia i wiążące się z tym też kary finansowe są na postoju na straży rzeczywistego bezpieczeństwa chociażby 500 m stąd jest duża warszawska skrzyżowanie, gdzie przed postawieniem fotoradarów na niemal codziennie widziałem wypadek, kiedy przejeżdżam tamtędy do pracy w tej chwili jest tam bezpiecznie nawet się Jerzy Biel i jeżeli zaczniemy dostrzegać też takie takie miejsce takie aspekty na to po prostu zmienimy swoje nawyki nauczy zaczniemy dostrzegać, jeżeli mamy świadomość tego, bo policjanci nawet tego nie ukrywają regularnie się o tym, mówi, że praca funkcjonariuszy wydziału ruchu drogowego jest zależna od liczby wystawionych mandatów, bo wprawdzie naczelnicy wydziałów się do tego nie przyznają jest oczywiste, jeżeli policjanci będą premiowani za liczbę wystawionych mandatów ani za to, żeby poprawiać nasze bezpieczeństwo, jeżeli rząd z polskimi drogami będziemy tak jak pan wspomniał widzieli fotoradary ustawione dziś tylko o to, żeby nabijać komuś kasę pan wspomniał skrzyżowaniu 500 m stąd, gdzie fotoradar poprawi bezpieczeństwo może 1000 m stąd stoją fotoradary tuż przed nimi ograniczenie do 40 km / h cennej, gdzie kierowcy zwalniają przed ograniczeniem przyśpieszają, zanim kompletna bzdura 3 pasmowa droga w każdą stronę nikt nie rozumie po co to ograniczenie tak to Jezus są kierowcy nie ufają prawu i nie ufają policji nie wierzą że, że celem jest poprawa ich bezpieczeństwa w tym wśród tych firm potrzebnych jest zasadnicza zmiana prawdę o 40 rano czy nowe kary tego nie zmienią, chyba że rzeczy akurat tego taryfikator sprawi, że zacznie się bardziej pilnować natomiast taryfikator też sprawić, że będzie to drugie i drugich aspekt tego, że zaczniemy bardziej bardziej postrzegać tych innych jako część tych drugich prawda tych tych obcych tych metodą tą drugą stronę tak ważne w przypadku takich fotoradarów jak i niech pan mówił mamy trend zwany efekt ponura prawda, czyli hamowanie przed prawdą gwałtowny czasami i z rozpędza się dalej no statystycznie rzecz biorąc efekt w ogóle działa jednak na plus, ponieważ o fotoradarze rozpędzamy się na mniejsze chcieliśmy przed prawda tylko po co handlujemy tylko remis tylko razem no właśnie długo po pierwsze po co po drugie, że teraz mają w sobie więcej złości prawda no bo tutaj czujemy się zagrożeni mandatem 1500 koni 500 prawda z być może przyspieszy jeszcze bardziej taki ten efekt rozliczanie drugą stronę tak no bo ze złości prawda często przyspieszamy tak, żeby rozładować złe emocje mamy kolejny orzekł 3, która ma moim zdaniem też wpły w na bezpieczeństwo, bo chciałbym, żebyśmy różne takie aspekty sobie mówili regularnie spotykam i pan zapewne też miejsca, gdzie na 1 słupie jest umieszczony po 4 znaki jak zdanie w tej drugiej słup 4 kolejne znaki nie jestem w stanie komentować informacji w trumnie przekazują nikt nie jest to do początku i dlaczego tak się dzieje czy jest pana zdaniem sposób na końcu na dno teoretycznie to wszystko to wszystko prawda tak teoretycznie rzecz teoretycznie rzeczywiście mamy mamy od bezpieczeństwa ruchu drogowego tak po po każdej większej dozy jeżdżą w określonych odstępach czasu specjalni inspektorzy prawdach, które sprawdzają czy dam się da przejechać wszystkie elementy z żelaza osoby z galerią powyżej 200 interpretowania tego w ten sposób, że w każdym razie w każdym razie po kiepskich na pewno musieliby być odłożenie przede wszystkim wybitną pamięcią wzrokową techno, bo to tutaj to jest to jest fakt że takie choinki są właśnie to nie da z zapamiętaniem chociażby anteny najbardziej taki naoczny przykład, kiedy granica polsko-niemiecka przed 1 stronę stoją 3 ograniczenia praw do 250 zamiast 100 autostrada rekomendujemy 130 prawda w drugą stronę stoi ogromna tablica informuje nas, jaka jest prędkość w miastach poza miastem miasta w godzinach nocnych miasta w godzinach dziennych dla takich samochodów dla innych samochodów i t d. czeka w Niemczech to ogranicza też są różne dla różnych samochodów tylko tam się zakłada, że kierowca zawodowy po prostu wie Atos, a te znaki są dla zwykłych ludzi, gdyż wypadek niemieccy kierowcy nazywają te tablice przed granicą z polską choinkami tablica Mendelejewa dokładnie dokładnie do czynienia nie to nie mnie nie tylko defensywy, bo większość ludzi stosuje tę mówiącą nazwę nowo lub tak to wygląda, dlaczego pana zdaniem panie profesorze nic się w tym obszarze w Polsce nie zmienia, bo zmienia się infrastruktura i mamy spadek liczby wypadków ja nadal twierdzę podobnie jak wielu zawodowych kierowców, że to jest główna przyczyna zmniejszenia liczby wypadków czy poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach lepsza infrastruktura więcej dróg ekspresowych więcej autostrada, więc mniej teoretycznie możliwości sytuacji kolizyjnych niebezpiecznych no raczej ja myślę, że tutaj, jakby czynników zawsze wiele prawda każdy każdy wypadek bierze się stąd, że kierowca się kierowca indywidualnie prawda pojechał ryzykownie albo się albo się zagapiła droga w tym momencie akurat była bardziej niebezpieczne, gdyby ta droga była prostsza to nawet jego za z chwilowa tutaj chwilowe rozproszenie byłoby bezkarne ronda natomiast, więc więcej, by tutaj mamy mamy zawsze jest on tt tt 2 aspekty prawda natomiast fakt jest faktem, że koniec końców no siedzę w tym samochodzie praw do Szyman Fajer prawda no i to ode mnie zależy jak i jak pojadę ja jak droga jest niebezpieczna tak na to, gdy jadę wolniej prawda także te urzędy gdzieś tam koniec końców oczywiście infrastruktura ma ogromne znaczenie natomiast na ostateczne decyzje są w rynkach surowców, ale czy próbuje cały czas dojść do tych proporcji tak spada nam liczba wypadków ten od lat, gdzie jest główna przyczyna pana zdaniem, gdyby pan ją zdefiniować tę 1 najważniejszą, ponieważ posta w się wiele nie zmieniają dochodowe w tej chwili za obecny spadek liczby wypadków no raczej bym bym tutaj i szacował, że jest to rzeczywiście po pierwsze, pokrewieństwo z infrastruktury to chyba to należy powiedzieć głośno, że jest to główne główny leitmotiv troszkę też troszkę też zmiana zmiana naszych postaw, bo na 1 na drogę świadomość jest rozwijanie świadomości coraz większa poza tym znaleźliśmy się trochę za granicę prawda nad już wiemy, że można jechać inaczej i i też jest to fajny wygodne z mamy coraz droższe samochody, które z 1 strony oczywiście więcej pójdą prawda ale, ale z drugiej strony też tam bardziej szkoda prawda no poza tym poza masą bezpieczniejsze tak poza podium poza wszystkim 3 rzeczy pan wymienił niemal nie było mowy o ostrzejszych i w mandatach czy Wyżynna chce co bez za włamanie przybić do tej pory najbardziej drożały no ale zarazem, a teraz dużymi zobaczymy i na pewno wrócimy jeszcze do tego tematu bardzo dziękuję prof. Adam Tarnowski psycholog transportu Uniwersytetu Warszawskiego był państwa i moim gościem czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA