REKLAMA

Marta Król o spektaklu "Album Karla Höckera"

Kultura Osobista
Data emisji:
2015-01-20 17:40
Audycja:
Czas trwania:
14:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą za mną studia dzisiaj Marta król aktorka jest integracyjna wbrew będziemy rozmawiać o spektaklu albumu Karla Huntera, który reżyseruje Paul bar getto, a najbardziej barwne wzory wniosek jest oczywiste niesfornym Włochem z innym polu bardzo to też z Amerykaninem, ale z pochodzenia Włochem swoją premierę ten spektakl będzie miał w Instytucie teatralnym właśnie jutro wieczorem, a później te spektakle będzie można Rozwiń » również kilka razy tam zobaczyć później jeszcze w kilku innych miejscach mamy nadzieję, że nie tylko w Polsce, ale również za granicą nie o tym wszystkim będziemy dzisiaj jednak rozmawiać, ale zaczniemy oczywiście od samego Karla Hitlera od jego albumu ze zdjęciami zdjęciami i może zwykłymi to przerażający miejski spojrzymy na całe tło i czas, w którym te zdjęcia, z czym zostały zrobione zdjęcia Karla Huntera przedstawiają znikną w ogóle był w jest ten album jest rzeczywiście unikatowym albumem został przekazany do muzeum w Waszyngtonie muzeum Holokaustu w 2006 roku i wtedy ujrzałem światło dzienne i jest to album, który przedstawia ostatnie pół roku pracy Karla Rittera w obozie Auschwitz w czterdziestym czwartym roku ISA te zdjęcia przedstawiające prywatne życie jego zdarzenia z tego życia i z obozu przedstawiający wszystkie takie czynniki najbardziej znane osoby typu dr. Mengele etosu pierwszy w ogóle zdjęcia gdzie, gdzie dr Mengele jest pokazany w Auschwitz Rudolfa Hessa Richarda Meyera i innych DIN i to są zdjęcia aktów, na których nie ma ani 1 ofiary to w ogóle nie ma tematu absolutnie żadnego, gdybyśmy nie wiedzieli co ci ludzie robili w pracy to byśmy mogli przypuszczać, że są to zdjęcia bez szczęśliwego czasu, jakiego żołnierza powstańca nie wiem po prostu niema tam nic dalej zabawy z psem zabawy spotkania towarzyskie tak spotkanie na w knajpie, ale mamy wyjazd dozwolony hotel to było takie 30 km od Auschwitz miejsce niedaleko Żywca tak jest pan my nazywamy, gdzie mieli takie piękne schronisko leżaki ani zbyta na weekend jeździli odpoczywali palili ogniska śpiewali piosenki chodzili na jagody są zdjęcia jak właśnie dziewczyny zostają tam przywieziona i jedzą jagody jest polowanie jest choinka jest też wątek miłosny, który my, śledząc przez kilka miesięcy zdjęcia żeśmy odkryli oczywiście nie mamy żadnej wiedzy na temat tego co, o czym oni rozmawiali na tych zdjęciach i co się tam działo, ale pewne rzeczy możemy się domyślać, iż tyszan opowiedzieć, jakim był Karol hektar charakter nie jest jakąś znaną postacią dopóki ten album nie był znaleziony to niewiele osób o nim wiedziało byłem zastępcą głównego komendanta Auschwitz zjadane Richarda Dera i było na takim człowiekiem od wszystkiego to znaczy generalnie zajmował się biurem, jakbyśmy sobie wyobrazić korporacje tu taki facet, który był asystentem szefa, który pilnowała, żeby wszystko było zapisane wyliczone, żeby pieniądze poszły tłumnie tam żeby, żeby wszystko było ogarnięte jak do takiej strony rządowej żadnej czynnej w, więc nie był to też to był człowiek, który w ogóle w młodości, lecz tam on był młody, bo miał 33 lata jak ten album był robiony pracował w niewielkiej mieścinie z miejsc w mieście nie w banku jako kasjer, więc przeszedł przez kilka lat w taką karierę zrobił SS i trafił do Auschwitz celem i młodzi niewiele o nim wiemy, ale cieszmy się do szukali wszystko właściwie co chcą co było możliwe o nim wiemy i próbujemy to wiedza nie tylko wiedzę właściwie nie chodzi nam sprzedanie wiedzy w tym spektaklu tylko bardziej przyjrzenie się tym ludziom w tych sytuacjach to co jest tym, o czym mówimy tak jak wspomniał na początku są oni de zwykła sytuacja szyje ogląda się do zdjęcia jeży się włos na karku, bo one rodzą się takie pytania jak i jak dwoistą może być natura ludzka jak można od mordowania ludzi liczenia właśnie nam ludzi wysyłanych do gazu oglądania codziennie ludzi umierających z la z głodu zimna chorób i t d . i t d . jak można skończyć prace od tych Harenda umyć ręce, lecz do rodziny do piątki dzieci tak jak np. komendant główny Hess, który okręgiem w sumie najwięcej, bo zostawił swoje pamiętniki wyznania spod szubienicy i wiemy rząd miał piątkę dzieci ostatnie dziecko urodziło się w Auschwitz dom, w którym mieszkał piękna willa jest 200 m od komendantury w Wandei naczynie w samym domu ale, ale w pobliżu i dzieci się bawiły oglądały przez płot czule smród spalonych ciał i ów i IT jest w ogóle w głowie się nim jeszcze kreda i ile z tych sytuacji jest idealna Szczygło ich jeży włos na na głowie, ale nagradza się zdarzyło i to nie jest także ci wszyscy ludzie byli psychopata ami on wg wielu z nich przecież przeżyła i inni zostało złapanych po wojnie ja przeżyłam szok jak żyć tam taką informacje żar nów nie męczy nas prawdziwa, ale podejrzewam, że tak dlatego dziś na stronie, chyba że muzeum w Oświęcimiu, że skazany w LM z osób współodpowiedzialnych w ogóle za to co się działo w Auschwitz było 06 % procenta przypomnę, że trochę też oczywiście teoria Hanny Arendt banalności zła tutaj taka właśnie norm aż 3 wzmacnianie istotna w w tym samym kontekście w kontekście tych zdjęć, a dla mnie ciekawe jest to, że nowe złoża Amerykanin bierze się za to zdjęcia i Janem opowiada o tej historii, którą znamy z naszych terenów wyjście z dystansu trolle zupełnie innej strony to jest to rzeczywiście wydają się wartość czołem może być wartością tego spektaklu, ponieważ pole z osobą z zewnątrz on jednak temat Auschwitz jest dla niego bardzo bliskiej dotkliwy, ale nie jest obciążony jakimś sensie tak jak my w Polsce to całą historią i od razu jak pada się wizyta nad czym pracuje, mówi że esesmani Auschwitz to wszyscy Ano nie jak najdalej od tego tematu tak, bo jesteśmy wychowani w kulturze obrazów są związane z torami oraz żyło realizowała z nimi jesteśmy w stanie się tego pozbyć się ona on jest troszeczkę winnej sytuacji my i rzeczywiście niektórzy pytają, dlaczego Amerykanina ale dlaczego nie to znaczy może właśnie on powinien opowiedzieć tej historii co jest wydają się ciekawe w tym spektaklu i zupełnie nie tak jak ludzie spodziewają, że rzeczywiście tak jest w tym albumie nie ma tematu ofiar to u nas nie ma praktycznie 1 zdania o nas dziś może tam pomiędzy przeplatają o ofiarach to znaczy dla mnie ten ten spektakl tak jak dzisiaj rzesz mieli próby do jego jakoś tam od środka odczułam to co było wielkim jak każdy to ofiary sumienne rzeź nie ma, ale przystosuje też silniej, bo takie założenia jak miesiąc w tym dosyć Paul podczas pracy dosyć mocno trzymał się tego co jest w albumie czy po pierwsze nie wykreślił nie skasował żadnego zdjęcia czy podczas cały spektakl oglądamy zdjęcia czy widzowie wraz z nami uczestniczą w oglądaniu tych zdjęć, a po drugie nie zmienił kolejności, czyli jak bardzo wiernie my oddajemy ten album taki, jaki jest, aby się to komuś podoba albo nie, ale po prostu wyszliśmy z takiego założenia i Paul jakoś ufać temu, że ten album jest do pewnego rodzaju jakimiś tam prezentem dla nas także prezentem w historii w tym sensie, że daje nam naprawdę duży kawałek tego życia, którego okręgu bronimy się nie myślimy jak myślimy o Holokauście ocena okropieństw ETPC to się zdarzyło to jest to co widzimy podczas spektaklu, a co słyszymy podczas tego spektaklu, kto oddało głos tym osobom na zdjęciach w ogóle cały proces powstawania tego spektaklu w 2 taki inny cel ciekawy nowy inny Paulem w jakość zaufał aktorom to znaczy on stwierdził i tak żeśmy próbowali żalem ról w rzędy przyglądają się tym zdjęciem, ale tak naprawdę dumny gwałt studiowaliśmy zdjęcia i spróbujmy wejść w ich skóra Czesław dość trudnym 2 co kto chce wchodzić jest wyraźnie górę nad na początku się to odrzuca, ale w pewnym momencie okazuje się niskie, że jak już od śmiejemy to sytuacja, bo oczywiście pojawia się nerwowy śmiech na próbach żeśmy improwizowali czy ten wchodziliśmy takie sytuacje ze zdjęć w to najczęściej pojawiał się jakiś dowcip te kompletnie niesmaczne, ponieważ automatycznie żeśmy to odreagowywali mechanizmy gromadzi mechanizm obronny, ale ale im, a za chwilę pojawia się coś takiego, że zaczęliśmy mówić np. polna ze pytał tak chciałbyś umrzeć bezpośrednio mnie albo jak chciałby się, że bezpośrednio mnie albo moich kolegów i my mówiliśmy jak przez siebie, ale z całą wiedzę hołd od tych esesmana zaczęli, więc zaczynajmy trochę mieszać 2 światy i trochę ten remont i tylko w ten sposób możemy się do nich zbliżyć to znaczy nie było także był napisany tekst tylko ten tekst powstawał, jakby od nas w LM we wrześniu dołączą do nas Małgosia Sikorska Miszczuk, która pojechała z nami na festiwal Sopot non-fiction tez festiwal teatru dokumentalnego, gdzie mieliśmy możliwość przez tydzień pracowania na noc nad tym w ogóle w jaki sposób chcemy to powiedzieć, bo jak opowiedzieć albo nie znaczy jak teatralnie, jakiego języka i Nieee NIK, kreując jakich takich sytuacji, które nie dał do sceny absolutnie nagannie chodzi w jest to co stworzyliśmy jest troszkę rodzajem jakiegoś tam eks PE takiego eksperymentu UE i z wielkim wydają się szacunkiem rzeczywiście dojdą do tego co tam się wydarzyło, ale też z jakąś próbą zrozumienia tych ludzi nie da zrozumieć tak, ale jej wejścia trochę ich skórę zobaczenia na sobie, że pewne granice i nie jest tak trudno przesądzać to znaczy, jakbyśmy się urodzili w kraju, gdzie nam wszyscy wmawiają, że kolor czerwony zielony to byśmy naprawdę w wieku 5 i 20 lat w byli pewni, że tak jest i to mniej więcej to jest ten mechanizm gorąco państwa zachęcamy do tego, żeby ten spektakl zobaczyć tak jak mówiłyśmy premiera spektaklu już jutro w Instytucie teatralnym w Warszawie, ale później jeszcze kilka tych spektakli właśnie w tym miejscu i Eneę później również na antenie Radia TOK FM 5 informować, gdzie można go w kolejnych miejscach oglądać realia na koniec jeszcze chciałabym zapytać o sam teatr transatlantyk, który ten teatr właśnie, który na spektakl właśnie wyprodukował czy zrealizowały nad tym pracuje wotum właśnie to jest grupa teatralna międzynarodowa stworzona właśnie przez pola tarczy to które, dlaczego w ogóle zaczął pracować z polskimi aktorami trzeba zadać pytanie na wyprawę z takich dróg chcieliśmy z żoną na razie polscy aktorzy są najlepsi z nich, ale też prawda jest taka, że Poole jeszcze pracując w szkole teatralnej czytamy w reżyserii w nowym Jorku zaczął robić się inne dramaty polskie coś opowiadał nam kiedyś taką historię, że nie był 11 września i Iran i naprawdę oni w szkole stwierdził, że jak tekstem teraz możemy robić co my możemy powiedzieć światu jego profesor powiedział z zobaczcie na dramaturgię literaturę polską, bo ci ludzie przeszli różne traumy Ion wtedy odkrył Mrożka przeczytał całego Mickiewicza, a współczesną dramaturgię i w jaki sposób się zakochał w TdF tych dramatach i porzucił nowy Jork ze stron dla zrozumienia to w Polsce, ale dla niego jest absolutnie oczywiste i stwierdził, że Warszawa jest takie miejsca, gdzie się naprawdę dużo dzieje, gdzie można robić teatr taki, jaki się chce niekoniecznie instytucjonalny dlatego nasz projekt CE Lem teatru transatlantyk też Fundacja, którą założyliśmy i jest celem jest jednak skupiamy się na tym, żeby narobić polską dramaturgię współczesną, ale nie tylko, żeby ugrać w Polsce, ale też za granicą uczyć, żeby promować naszą dramaturgię, ale też po angielsku i żeby pracować z fajnymi ludźmi nad tajnymi projektami to jest nasz cel lub zapraszamy w takim razie do śledzenia tych kolejnych projektów na razie album Karla Geigera grają poza matką króla obecną w studiu tutaj również Helena Łozińska Krzysztof Polkowski Grzegorz Sierzputowski Tomasz Sobczak oni wszyscy na scenie Anna zapraszam na jutro po siedemnasty 40 kultura osobista Marta król władza nad studium dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA