REKLAMA

Między lokalnością, a medialnym światem mody. O sklepach z używaną odzieżą opowiadają dr Piotr Cichocki i dr Karolina Dudek

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-01-23 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
32:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dwudziesty pierwsza 25 piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska już za chwilę rozpoczynamy magazyn Horyzonty będziemy rozmawiać m. in. używanej odzieży zaraz powiem państwu więcej szczegółów na ten temat już teraz chce zachęcić państwa do pozostania z nami dłużej po 2002. kobiecy eter dzisiejszą bohaterką programu będzie wolno myślicie RK aktywistka i feministka doby romantyzmu zupełnie zapomniana, więc z przyjemnością ją nie Rozwiń » przypomnimy, a właściwie dowiemy się czegoś mniej aut gromią na potrzeby tej właśnie rozmowy tej audycji Ernestyna po to, wskażą z naszymi gośćmi będą Andrzej Dominiczak Towarzystwa humanistycznego i filozofka dr Halina Postek z Akademii pedagogiki specjalnej po 2003 . dorosłe dzieci dzisiaj będziemy rozmawiać o upolitycznionym rodzicielstwie dokument, czyniąc i Polsce, a naszymi gośćmi będą dr Renata Hryciuk dr Elżbieta Elżbieta Korolczuk autorki książki niebezpieczne związki macierzyństwo ojcostwo i polityka to jest druga książka autorstwa tego duetu wcześniej inne to była książka zatytułowana pożegnanie z matką Polką, której też naszej antenie rozmawialiśmy ta rozmowa po 2003 . a już teraz zapraszam też państwa na jutrzejsze wydanie magazynu sztuka życia jutro po trzynasty moim gościem będzie Szymon Majewski, a teraz witamy gości, z którymi rozmawiam o używanych w graniach naukowca oczywiście drodzy państwo, gdyż temat jest poważnym dr Karolina Dudek dobry wieczór rektor dr Piotr Cichocki dobry wieczór wieczór Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego ja mam przed sobą artykuł, który nas zainspirował do spotkania z państwem artykuł zatytułowany tani Armani jest też takie hasło, którego używa się czasami, reklamując sklep z używaną odzieżą ono już właściwie to hasło weszło w taki obiekt w ogóle nie kto pierwszy rzucił hasło jak się okazuje badanie sklepów z używaną odzieżą jest elementem większego projektu badawczego badania kultura oddalonej od tej kulturze oddolnej sobie również porozmawiamy, ale najpierw zapytam o te sklepy z używaną odzieżą ktoś po co zostało tam wysłane z jakimi badaniami z dniem może zniszczone przez sformułowanie wysłane, ponieważ wiem, że postanowiliśmy z własnej nieprzymuszonej woli uważając, że sklepy z odzieżą to 1 z jedno takich miejsc 3 czy w ogóle używana odzież to jedno z takich zjawisk 1 z jednostek i materialnych fenomenów, w których skupia się bardzo globalne globalna sieć powiązań ekonomicznych kulturowych globalna sieć powiązań społecznych z z cielesnością indywidualnych osób, które te z ubrania mierzą kupują i i później nasza uczelnia jednocześnie taka przestrzeń wydaje się zupełnie nietknięta przez badaczy trochę dziewiczy teren ziemi w Polsce te prowincjonalne nasze sklepy zużywaną odzieżą wydaje mi się, że wiele jest on tzw. 9 dziewiczych terenów, chociaż antropologa wywołało wolą takie sformułowania, które zwracają uwagę na to, że w banalnych praktykach, bo był to czy takich praktykach codziennych, które wydają nam się banalne tak naprawdę manifestują się ogromne ogromnym znaczeniu dyskurs i procesy polityczne jak również w nazwijmy to dylemat filozoficzny dylemat egzystencjalna sauna wydaje mi się, że Och, oczywiście zostaje nie wiem czy starczyłoby nam na tej pozycji, żeby dokonać tak drobiazgowej analizy ale, ale w skrócie mówiąc nie korzystaliśmy nawet, że jest za bardzo z tej teoria no bo tylko takim punktem wyjścia antropologa wie już od z kilkudziesięciu lat zajmują się takimi takimi pojęciami jak czystość wskazanie w, wystawiając stażem jest zaś, że my organizujemy nasz świat doświadczenie w narzeczu, które są dla nas czystek, które możemy na różne sposoby używa się te, które są koło, które Soła nieczyste i okazuje się, że akurat z ne używane ubrania Soły tak takimi obiektami, które właściwie muszą przejść drogę od czegoś co jest nieczystego mu często mamy rzeczy które, które były narożne sposoby używanej różne sposoby grodzone przez pierwszych właścicieli trafiają później do dosta w i prze przechodzą cały cały proces oczyszczenia także, że osoba może je za akceptować ja zostałem niejako co jest również tworzy jej za nasz wizerunek wraz z tym, że grafika tego od drugiego obiegu ubrań, bo nasi widzowie gdzieś mam wrażenie, że te ciuchy są obok kategorii obciachu Toronto nie zawsze są po prostu ubrania stare używane nieczysta gra to po prostu słoneczko ubrania vintage w Polsce też niektórzy celebryci lubią podkreślać, że nie lubią fintechy, ale nie powiedzą, że nie używają ważeniu kupując ciuchy używane tylko, że to są perełki unikaty fintechy jak zupełnie inna kategoria jednak rozumiem, że w tym masowym w masowej konsumpcji tego towaru, jakim są na używaną grania no to jest to strata na granicy obciachu pan tak mało właściwie do rządu w tym punktem wyjścia być może było były to twierdzenia o skazaniu czystością mówią natomiast doprowadziło to nas do no tak naprawdę taki antropologii globalnej i porównawczej to znaczy postawiliśmy tezę, że Polska jest gdzieś pomiędzy tak powiem co znaczy Polska nie jest krajem ani biednym ani bogatym i i to manifestuje się czy czy może inaczej Polska jest jednocześnie krajem biednym i bogatym to znaczy są Polacy biedni bogaci są różne cele motywacje, które stoją za zakupem używanej odzieży dla Katarzyna Ciołek która, która w w dużej mierze w Gdańsku z gdańskiego 3 czy ona była w punkt pomysłodawcą tej akurat z sfery badawczej, ponieważ jak zarastają powiemy ten projekt, w ramach którego badaliśmy tani Armani ich jest znacznie szersze natomiast, że ona zauważyła babcia podczas badania ja też w 2 zwrócił na to uwagę, że że, kiedy mówimy o sklepach zużywaną odzieżą to tak naprawdę trudno o jednoznaczne uogólnienia, bo są sklepy, które szczególnie dużych miastach które, która właśnie z butikami tak naprawdę to wciąż są trochę vintage, ale z niej energia w intencji teraz idzie czasami są podobne ubrania, ale inaczej ułożone inaczej wyczyszczone inaczej zawieszone kupowane przez innych ludzi sprzedawane przez innych ludzi na to, że są również inne oczywiste ale, ale jest zupełnie 0202. biegun co znaczy sklepy gdzieś na obrzeżach małych miast nawet na wsiach, gdzie trafiają najtańsze ubrania które, które nie są czyszczone i Sołą w sprzedawane sprzedawane na po najniższych cenach, więc wydaje mi się, że tutaj w dokładny sposób widzimy jak jak to co może być kwestią kulturowego wyboru kwestia gustu jest z bywał również kwestię konieczności innego bardziej może tak dobrze, że nie ma wielu takich fenomenów jak handel to używaną odzieżą, która tak dokładnie pokazuje rozwarstwienie, którego liderem, który zauważyliśmy podczas badań które, która pokazuje jak na różne sposoby może go mogą być używane tak naprawdę te same rzeczy jak różne znaczenia mogą być im przepisywane w gminach oraz podczas tak tych badań zajmowaliśmy się no właśnie sposobami tworzenia rzeczy oddolnie odgórnie znaczy, że na 6 obiektów kultury tam tak tak rozumianych rzeczy w norweskim jest też kultura górna skoro USA Donald zaraz do tego przejęcia, ale wydaje mi się, że tak to znaczy trzeba można to dokładnie zilustrować na na przykładzie używanych używanych ubrań znanych to co o myślimy o modzie to jak dobieram ubrania to jak definiujemy mogę jako taką jest no w dużej mierze myślę, że można powiedzieć zdało górą, bo dociera do nas w dużej mierze poprzez media głośnym natomiast praktyki radzenia sobie praktyki lokalnego nabywania ubrany w dopasowania stylu do swojego ciała działa działa do stylu dopasowanie ubrań do ciała i bieli i wszelkich konfiguracji z tym związanych, a wydaje się, że w tym momencie są to co to właśnie praktyki oddolnym praktykami oddolnym jest również to te działania, które podejmują właściciele sklepów, którzy na różne sposoby budują swoją markę, a wzrosła o randze tak naprawdę czasami z UoR jest to również budowa takiego takiego świata społecznego wokół tego sklepu aż tak to znaczy podczas większych sklepów które, które przebadaliśmy okazało się, że na tanie są tylko wyłącznie sklepy w rozumieniu w idea jest przepraszam przejdę wybiorę w zakupie i wejdą tylko są to miejsca, w których się pije kawę pali papierosy rozmawia się ubrania papierowe danych, owszem w ich rachubach może tego akurat nie powinienem mówić w nauce naukowiec nie powinien mieć przed nami żadnych tajemnic, ale może to właśnie kwestia tknie z bardzo ciekawe no w żadnym butiku z nowymi ciuchami nigdy nie zgodził żadna sprzedawczyni, że z klientką osób na boczku stanąć zapalić papierosa maminsynek inny klimat w skokach z używaną odzieżą coś jest nieoficjalnego w tym klimacie tak to się z takiego, że można sobie przyjść przebierać pogadać wiadomo, że to, że to tak bardziej właśnie z biedy czy z konieczności, więc się dobrze rozumiemy jesteśmy w tym razem też wydaje się, że ważnym aspektem jest taki społeczna twórczo społeczna twórcza CK mody i mody nazwijmy to lokalnej znacie badania były przeprowadzone w niewielkim mieście na północ nas w północnym Zachodzie USA podlaskiego to znaczy w Kolnie okazuje się, że sklep z markową użył mnie nie używaną odzieżą i są tak naprawdę mniejszości znaczy więcej więcej, a na pewno na pewno tańszych i bardziej obleganych bardziej interesujących dla dla sprzedawców kupujących jest sklepu zużywaną odzieżą dlatego też ponownie wracamy tutaj do takiego powiązania jednocześnie ekonomicznego wykluczenia czy tak naprawdę ekonomicznego rachunku, który wiąże się jednocześnie czy wynika w dużej mierze z społecznych aspektów socjalizacji okazuje się, że sklep to nie jest tylko skład to jest również przestrzeń w Cieszynie, w którym spotykają się ludzie, którym na negocjowane są złym gustem, w którym odgrywane są modne aktorki i se ne i wyciągane są tylko montowane te cechy które, które warto nad którymi warto się inspirować w codziennym ubieraniu się w ich inna nowa lektura, która wydaje się również bardzo bardzo interesująca to torze używana odzież służy w dużej mierze jako taki uniwersalny prezent to znaczy ci, którzy dokonują takich zakupów to słowo przede wszystkim panie, które nie kupują tylko łącznie dla siebie, ale kupują również dla nóg z wnuków dzieci przyjaciółek czasami przyjaciół mężów i nawet ogromnej ogromnej grupy i z takimi badaniami można zrobić jeśli chodzi o praktyczny wymiar wyników co państwo jako naukowcy mogą z wynikami badań polskich sklepów z używaną odzieżą zaraz powiemy też jakich innych obszarów w ramach badania kultury oddolnej coś co można zrobić to przełożyć na jakąś praktykę zastosowanie po pierwsze, wydaje mi się, że brzeg kiedy wielu wielu autorytetów życia publicznego nie chcę tutaj nazwać poszczególnych poszczególnych zawodów mówi o modzie tolerancji niekoniecznie projektanci socjologowie z w w każdym razie wydaje się, że praktycznie wszystkie te wszystkie te grupy mają niewielkie pojęcie jak to jak to tak naprawdę jest kiedy, kiedy ta moda i trafiała w typowym dla ludzi kiedy, kiedy rzeczywiście w moda zostaje na ucieleśnia ona w życiu codziennym i odbywa się to poza Poznaniem Mokotowem, lecz kilkoma kilkoma innymi dzielnicami, więc wydaje mi się, że to jest pierwszy aspekt które, która dotyczy nie tylko modę, ale właśnie wszystkich zjawisk które, których się wzajem którymi się zajmujemy podczas realizacji tego badania moda jest akurat te bardzo wdzięcznym przykładem, które wydają się, że ten tekst oczywiście nie jest tutaj absolutnym opracowaniem on jest nazwijmy to tak jest stary, a jeżeli chodzi o to samo podsumowanie, czyli studium przypadku które, która pokazuje kilka kilka o w obserwacji kilka kilka przebłysków właśnie z tego świata, które przebadaliśmy natomiast na taki bardziej ogólne ogólne podsumowanie przyjdzie jeszcze czas natomiast to co to co wydaje nam się interesujące to znaczy taka perspektywa która, która właściwie pokaz pokazuje bardziej szczegółowo niż uogólnienia wydają się, że w jakimś w jakim stopniu udało nam się to w powstanie tani Armani osiągnąć, by polemizować z ostatnimi również pojęciami jak gust, jakby zgłoś się jak to, że Polacy nie potrafił się ubierać czy wyczytał, że to podobno właśnie potrafi ono wydaje mi się, że z wszyscy, którzy którzy, z którymi rozmawialiśmy podczas tych badań na temat na temat mody sny zdecydowanie mieli swoje poglądy na temat tego w jaki ubrania dobrze wyglądają i dokładnie wiedzieli jak ubrania dobrać im idzie co zrobić mówimy dzisiaj o badaniu kultura oddolnej m. in. nadanie mu sklepów z odzieżą używaną, ale wiem, że z 3 modułów badania jest zespół tyski kilkudziesięciu osób i przypominam, że z nami stóp jest też dr Karolina Dudek w, na którą pora myśleć, jaki jest pani udział w badaniach, które moduły do pani należycie tutaj pani aktywna jest pani obszarze zainteresowań niż ich dział kultura to moja rola w tym projekcie jest dwojaka mam taką swoją niedzielną działkę związaną z Lechem, że administracyjną jako walka administracyjna jak najbardziej, bo tak się składa, że taki my też wykształcenie ze szkoły głównej handlowej w związku z tym, a to ci pech, a ze mnie najłatwiej różne rzeczy na głowę zwrócić, a druga strona, jakby w, którą się zajmuje w tym badanie jest związana z moim drugim wykształceniem ja też jestem antropologiem i ja dodam Erazm z dr. hab. Sławomirem Sikorą aktywności miejskiej prowadzimy badania w Warszawie i przyglądamy się temu jak w przestrzeni miasta gminy funkcjonują różne działaniami kulturotwórcza jak nas są tworzone oddolnie jak z tworzono odgórnie i co ważniejsze jak wygląda ta przestrzeń, gdzie te działania się przenikają, bo tutaj to, o czym świadczy też trochę mówił, że ta sfera pomiędzy jest właśnie bardzo ważna w naszych badaniach się staramy zbada staramy się pokazać to, w jakich sytuacjach ludzie muszą te działania oddolne liczba osób instytucji analizę etosu działania, a bardzo różne niemal wszystkie związane z jakimiś 1 z takimi kulturą twórczymi działaniami czy począwszy od tworzenia takiej malarz historii miasta historii dzielnicy przez działania związane z wypełnianiem czasu wolnego różnymi aktywnościami właśnie niezwiązanymi z tworzeniem kultury ze z działaniem zbyciem aktywnym, a inni mają skończywszy też na takim twórczym odbiorem tej kultury i realnym takiej instytucjonalnej kultury jedno użyjmy tego słowa wielkiego wyższej tego właśnie co ludzie sterydy odgórnej tak kultura górnej instytucjonalna jest odgórna kultura czy nie da Gdańsk Lechem czy i jak ludzie, gdy wchodząc w kulturowe gimnazjum, bo nie są podmiotami wiernymi to bardzo aktywnie biorą udziału w życiu kulturalnym przy swojej dzielnicy czy swojego miasta i staram się to zbadać w jaki sposób to, a te działania te procesy przebiegają zgodnie z badania można nawet przeprowadzić, żeby dowiedzieć się tego, o czym pani mówi moje ulubione wątek to spacery spacery miejskie mogłyby się wydawać, że historia miasta czy Grochowa do badania głównie na Grochowie prowadzimy to jest coś co można przede wszystkim wyczytać w książkach ewentualnie to jest coś co jest jakoś tam performatywne odtwarzane przez takich wydarzeń jak np. upamiętnienie gniewem bitwy nad czym upamiętnienie poprzez Bekisz chodnik takich wydarzeń w przestrzeni miasta jakiegoś bohatera, ale i, owszem, no to jest jakaś część właśnie takiego no myślenia o historii fale w kulturze, ale też bardzo ważne są działania oddolne inni ludzie szukają tej historii i tworzą ją bardzo aktywnie na różne sposoby m. in. właśnie w trakcie spacerów miejskich jest taki fenomen, który wdaje się jest teraz taki silniejszy teraz w bardziej też angażują się w to różne podmioty w tej chwili wydaje się, że naprawi niemalże co tydzień można ich liczba terminali, żeby zmieniać narada albo feministyczną albo historyczną albo jakąś tam, ale relaksująco rozrywkową chcieliście wybór jest duża, żeby co innego pani widzi w tych spacerach niż ja np. osoba bez tych baz naukowej antropologicznej czy technologicznej znani jako badaczka osoby, które uczestniczą często zdarza się koncentrują się na historii, która jest opowiadana ktoś właśnie dowiedzieć np. historii pasmem żydowskiej historii Grochowa czy chcą Anton dowiedzieć jak to było z przemysłem na Grochowie przed wojną własne, kiedy podróżujemy sobie w trakcie takiego spaceru bardziej koncentrujemy się nad tym w jaki sposób ludzie uczestniczą ludzie w atak na ludziach na interaktywne domki, w którym momencie ktoś się zabiera głos zgodnie z także przewodnik prowadzi przewodnik opowiada swoją historię, a wszystko tylko chodzą i ich słuchają oczywiście nad i są spacery, na których jest więcej interakcji są spacery, które są bardzo licznymi spacerami ludzie z tych osób 5060 i wówczas rzeczywiście noty interakcje są troszkę inne kiedy, kiedy to są tak liczne spacery, ale bardzo często obserwujemy to, że ludzie wypowiadają swoje historie szczególnie jeśli to są takie spacery, które dotyczą takiej historii on bardzo lokalnej, gdzie można wspomnieć co babcia mówiła o tym jak było przed wojną można powiedzieć o swoich własnych doświadczeniach z dzieciństwa nie można powołać syna różne historie, które się zna właśnie z opowieści i te opowieści, które chcą przez budżet dołączane do tej, jakiej sfery narracji, które są tworzone przez przewodników w oparciu o bardzo często o różnego rodzaju książki są włączane do tych narracji i my widzimy wchodząc na kolejny spacer, że te historie, które są opowiadane przez mieszkańców, które są nam przez nich przypominane w trakcie spacerów i w trakcie różnych spotkanie, ale historycznych zaczynają funkcjonować również oddolna przenika do kultury odgórne w pewnym sensie rozlegał się z instytucjami często jest na angażowanie np. przez miasto i to już jest kultura górna ich w ITS właśnie to bardzo fajny jak też przewodników robili tzw. kurs przewodnika oraz w cudzysłowie jedno z takich względów, że uważają, że no gdzież tam zawsze landów może się przyda ale, toteż jest także są zwykle ludzi, którzy robią to najpier w z pasji i coś ich interesuje zaczynają się w to angażować ZN ta plakietka jest takim dodatkiem, który przez czynność ta pozwala im właśnie zaistnieć jakiś program, który jest realizowany przez miasto, ponieważ spełniają jakich formalne kryteria, które muszą spełnić, aby w takim programie, więc udział natomiast not niesamowite z tego właśnie ta wiedza ta pamięć jest tworzona przez wpłyną zaś tłum jest to taki punkt w Grodźcu swingowy trochę projektach tak jak Wikipedia, że kolejne osoby dokładają swoje cegiełki, ale i temu się właśnie m. in. przyglądano oczywiście tych poszczególnych studiów przypadku, na które się koncentrujemy jest więcej, ale długo, by o nich opowiada no ale są jeszcze by jak inne działania mogą dać się w ramach badania kultury oddolnej obserwowany, ale oprócz tego, że badacze wejdzie do sklepu z używaną odzieżą i że pójdzie z ludźmi na spacer miejski coś co świadczy, jakiego typu działania nasze zbiorowe świadczą o naszej kulturze oddolnej, o ile ta idea nowej strefy może być całkiem całkiem ogromna wyrwa wydaje się, że chcieliśmy w ramach tego projektu troszeczkę zrobić taki etat jak to nazwać możemy się miesiąc chcieliśmy pogodzić i 2 nurty antropologiczne, które z 1 strony czy czy nauk społecznych z 1 strony kładące nacisk na to, że społeczności lokalne są za bardzo bardzo autonomiczna i na imię każdy moment, z czym każdy przeja w ich istnienia jest właściwie czymś co są co działa niezależnie od z aut z od sił odgórnych, które mogły kształtować z drugiej strony bardzo silne Tchibo datkiem może w socjologii jest również taki nurt który, który widzi w dużej mierze w społeczeństwie strukturę, której jedynie jednostki czy minister jej części są manipulowane zatem co chcieliśmy zrobić to co jak byłbym połączenie tych 2 spojrzeń, ale to nie jest nam na pewno to co to co to co mieliśmy na celu to on nie jest taka nauka sama dla siebie jest sołectwo co miałoby wymiar tylko włącznie teoretyczne przede wszystkim to również coś co mogą jak człowiek się wydaje zobaczyć Czytelnicy nie oglądając naszą stronę to teksty nie są napisane trudnym językiem Jana to w nieco tekst Radia kultura drewno PL tak chcemy chcemy wziąć to co jest na 1 z naszym zdaniem najwartościowsze inne najbardziej wartościowe z antropologii kulturowej socjologii w jakim stopniu dać czytelnikom takie przesłanie, że drze w istotne dla dla formowania naszej tożsamości kulturowej rzeczy dzieją się w naszym życiu codziennym, że nie jesteśmy pierwsza manipulowanie i a po drugie nie jesteśmy całkowicie manipulowania jednocześnie oddziaływują na nas siły polityczne medialne no właśnie tak szeroko pojęta kultura odgórna, ale jednocześnie mam dużo dużo tożsamości to co to co tworzy nasz duet taką codzienną kulturową tożsamość to z gości to co formuje nas jak, jakimi jesteśmy jako jednostki, ale również jako części też niewielkich społeczności, gdzie dziś jest tam na przecięciu tych cech tych 2 dusił wydają się, że to jest nie tylko taka wiedza i wiedza dotycząca samoświadomości, ale też wiedza ważna była dla różnych form organizacji społecznych organizacji pozarządowych dla różnego rodzaju instytucji z rządowych czy 3 czy lokalnych domach mam nadzieję, że może również dziennikarz jest pewny tego jak skorzystają na ja może dodam, że cały kraj w ogóle na oddolne tworzenie kultury jest finansowany ze środków ministra kultury dziedzictwa Narodowego nie mają też, ale nauka judo zależy im, jakby tutaj ze względu też na, jakbym to, jakiego źródła jest dofinansowanie, toteż jak i ich oczekiwania na naszego grantu dawcy stawiają nas przed cele dla mnie takim zadaniem, żeby z tych poszczególnych studiów przypadków które, które opisane w tym takie wnioski w jaki sposób można te działania zarówno instytucjonalne, jakie oddolne wspierać mamy się przyjrzeć właśnie temu jak to działa w terenie tak bardzo blisko ludzi bardzo blisko konkretnych wydarzeń na konkretnych przypadkach pokazać co tam fajnego zachodzi nie chodzi o to, że my mamy być taką siłą, która tutaj ma się teraz wypowiedzieć się odgórnie jak ci ludzie mają lepiej narobić swoją robotę nie o to chodzi, ale oni mają świetne pomysły i w terenie jest mnóstwo naprawdę fantastycznych inicjatyw i chodzi też o to, żebyśmy my te inicjatywy wydobyli pokazali, żeby inni mogli z tych pomysłów, które już są 40 są realizowane przez radnych i zarówno urzędników i tych ludzi, których się oddolnie angażują w tworzenie kultury, żeby inni mogli z tego skorzystać, żeby mogli też z tej wiedzy czerpać i nad opierać na tym, jakie się swoje własne przedsięwzięcia projekt finalny kształt wyników tych badań ma wyglądać jak to zaplanował, jeżeli uda nam się to co zamierzamy to wydaje się, że powstanie z tego taka mozaika Panorama społeczeństwa polskiego początku 2001 . życia bardzo różne w różnych jego spektaklu, bo tych rejsów na 45 takich źle ogólnych studiów przypadku prowadzimy bardzo różnych miejscach do badania także teść pokazujemy jak to działa w dużym miejsce w małe miejsce w małej wsi jak funkcjonuje na poziomie gminy kultura także staram się oznakować bardzo różne po pierwsze, sfery działania po drugie, staram się też pokazać jak różnorodne czynniki, ale instytucjonalne kulturowe historyczne również polityczne tych lokalnych kontekstach kształtują to co się tam dzieje i el staramy się nad tym, by tym się różnią badania antropologiczne dawkę badań ankietowych, które wprawdzie pozwalają na reprezentatywność na uzyskanie wyniku, które są reprezentatywne, ale właśnie pokazuje bardzo często gubią ten kontekst natomiast z naszej perspektywy najważniejsze jest pokazanie różnych rzeczy w kontekście i pokazanie też jak Bear in porównanie jak w różnych kontekstach te same elementy zupełnie inaczej funkcjonują tu TKA antropologiczna specyfika badań porównawczych dna, jakim etapie trasy projekt, kiedy możemy się spodziewać tej mozaiki polskiej kultury dolnej są chętni zobaczą ataku taką Matej wyniki finalne będziemy w następnych tygodniach sukcesywnie dokładać kolejne elementy znad tydzień temu dostępne udostępniliśmy kolejny tekst, który z kolei jest poświęcone młodym zespołem hiphopowym, jeżeli całej lokalnej subkultury właśnie związanej z rapem i realnej, gdzie te badania były robione w Kolnie też w województwie podlaskim okazuje się, że to bardzo o jednocześnie specyficznej reprezentatywne rodzaje miejsce także z tego co wiem to osoby, z którymi w dużej mierze były przeprowadzone badania i przeczytałem tekst i zaakceptowałem ją zdecydowanie kolejnym kolejnym tekstem będzie chyba twój tekst obejmuje NNW z żalem czytelny, który poświęcony jest z kolei lokalnemu portalowi internetowemu i jego wpływowi na lokalną scenę polityczną także tak, że będzie to o takich niewielkich różnicach technologicznych, które robią wielką różnicę kiedy, kiedy dochodzi do do wypowiadania się do, a do zabierania głosu w publicznych sprawach także także wydaje mi się, że to też będzie interesująca ten tekst teraz też czeka na opinie osób, z którymi rozmawiałem z analiz ujawnia będzie negatywna to co na szczęście już w doszły do mnie słuchy, że jest pozytywną, ale czy to jest także bada 3 takie dziennikarz musi autoryzować tekstu swój rejs mniej od mamusi, ale dla nas obserwacja etyka i zażądali też ani mu się przy nim tutaj wyżu, ale więź z badania naukowe ta tak to wynik nie może być nieetyczne badań naukowych tak, ale badać w terenie ma dostęp do szczególnie w takich badaniach wprowadza taki sposób w jaki my prowadzimy do bardzo wielu różnych sfer sytuacji i zawsze musimy pamiętać o tym, że nie wszystko, czego się dowiemy możemy potem wykorzystać najzwyczajniej w świecie takie podstawowe założenie badanie dna graficznych jest takie, że badać nie może nigdy szkodzić w żaden sposób tym, którzy się zgodzili z nim współpracować w związku z tym, jeżeli w, jaki sposób animizm wiemy ile mi to co prezentujemy no to wówczas, gdy nie ma potrzeby takiej autoryzacji, a natomiast tutaj akurat ten tekst będzie w inny, kto uchyli Sylvain oczywiście będzie dotyczył wortalu Chełmno 24 i w związku z tym na, decydując się na to, żeby okazja, by całą specyfikę jazdy kolejką Piotr postanowił jednak przedstawić portal z nazwy związku z tymi redaktorów i tutaj nikt ich stąd takie działanie związane z taką prośbą o zapoznanie się inni, a może nie tyle co autoryzację, ale on przejdzie do wiadomości i oznajmili, że nikt się na mnie obrazi marchewkę można wypowiedzieć zamiast Polska w pigułce Polska w Kolnie na kolejny projekt dotyczący Kolba, ale nie tylko zapraszamy państwa na stronę kultura oddolna PL tam więcej na temat metodologii badań i narzędzi badawczych w tej chwili patrzę na tę stronę jest kilka tekstów do przeczytania, a jak rozumiem będą przybywać kolejne żeglarz jest wolna dla wszystkich osób zainteresowanych tworzeniem kultury współtworzenie kultury zainteresowanych procesami kulturowymi, jaki dla wszystkich tych, którzy sami tworzymy codziennie tam kultura oddolna w mniejszych czy większych grupach bardzo dziękuję za rozmowę z naszymi gośćmi w tej części programu byli dr Karolina Dudek dziękuję bardzo ciekawy i dr Piotr Cichocki dziękuję dziękuję z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego ja teraz zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM, które będą za 2 ,5 minuty, a zaraz po nich bohaterką naszej rozmowy będzie Ernest Anna Potocka Rząsa wolnomyślicieli ta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!