REKLAMA

Jak oswajać lęki i strachy dziecięce. Opowiada psycholog dziecięca Agnieszka Stein

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-01-30 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:50 min.
Udostępnij:

Gościem Hanny Zielińskiej jest psycholog dziecięca Agnieszka Stein, która opowie, jak oswoić dzieci ze strachem i w jaki sposób sprawić, by zapanowały nad swoimi lękami. Rozwiń »

Agnieszka Stein recenzuje książkę Lawrence'a Cohena "Nie strach się bać", która opowiada o dziecięcych emocjach i strachu, ale tłumaczy też, jak również dorośli mogą próbować przezwyciężyć własne lęki.

Gość Hanny Zielińskiej opisuje, jak można oswajać lęki na przykład przez zabawy i tłumaczy, jak niewłaściwym podejściem jest nagradzanie dziecka za to, że się czegoś nie boi i karanie go, jeśli odczuwa jakiś lęk. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami studni jest już nasz gość Agnieszka stan dobry wieczór dobry wieczór psycholog dziecięcy autorka książek dziecko z bliska i dziecko z bliska widzi świata obie książki w swoim nieodpowiednim czasie została omówiona na antenie, ale nie zaszkodzi przypomnieć, że bardzo państwu polecamy jaj polecam przede wszystkim jako książki odciążające dla rodziców, bo bardzo wiele poradników rodzicielskich do Rozwiń » ciąża na emocje rodziców sumienie rodziców te książki Agnieszki stanie takie są skrzynie mające do dzisiaj mamy książkę, której rozmawiałyśmy ostatnio, kiedy się widziałyśmy na konferencji poświęconej poświęconej rodzicielstwu bliskości byłaś wtedy my w trakcie lektury oryginalnej wersji kolejnej książki Loren SA kolejna ty lubisz czytać książki na czytniku angielską i właśnie pokazywać, że paczka płacisz 2 × już tak będzie i oto jest, dlaczego ta książka twoim zdaniem jest wartościowa książka zatytułowana nie strach się bać, dlatego że są w emocjach trudnych emocjach, zwłaszcza w strachu, a o tym jak można sobie radzić z różnymi strefami dziecięcymi przez zabawę ale, ale właśnie miasto żyje też szerszą książką, bo jest o tym jak dorośli mogą starać się emocjami swoimi ze strachem jak sobie mogą radzić z emocjami dzieci nie tylko wtedy, kiedy dzieci się boją, czyli inni do tej niby Coen zaczyna od takiego opisywania sposobów na konkretny kłopot, ale po tym, jak się to książka czy to co się okazuje, że można te sposoby użycia konspiracji do dużo dużo szerszej liczby puli sytuacji myślę też do specjalistów to w swoich książkach dla specjalistów, czyli osób pracujących z dziećmi po prostu gdzieś między rodzicami w PRL dlatego też, że ta książka z bardzo mocną przeciwwagę do takiego nurtu behawioralne go to znaczy z 1 strony on bardzo rozeznanie Lublina w tym z UE znaczy z 1 strony bardzo rozsądnie wykorzystuje pewne narzędzia on podwyżka ta mistyka skala subiektywna skala strachu i on strachu metr coś takiego tak obiekt ten strach ma to też jest narzędzie jest takie behawioralne terapie takie bardzo sensowne narzędzie natomiast sam kilkakrotnie pisze coś takiego, że jeżeli rodzice mają takie poczucie, że realny dasz się w takie kłopoty jest związana z tym, że dziecko ma różne strach lęk rozwiązać za pomocą jakiegokolwiek karania go za to, że się boją, bo nagradzania za duży nieba ład Boży pokonało swój stragan to to są takie sposoby, które raczej nie zadziałają w ZUS sposoby, które zakładają, że dziecko gra na nim aktów, gdyż boję się Wałbrzych, bo chcę, bo ma na to ochotę daj Bóg bez szans albo w bodajże Miętus motywujemy, a tak rodzimy złoty się nie trwała dotąd przy stanie ba stos emocje to takim poziomie nie zawojują to tak tutaj też pan pisze o wielu takich być może odruchowo frakcja dorosłych, kiedy chcemy powiedzieć nie bój się nic nie dzieje jestem stałą albo to nie będziemy robić tego co się chce ciebie przeraża ich, bo taka wspólna strategia unikania też jest niebezpieczna o tym wszystkim jest to książka, ale chciałbym jeszcze inne wrócić do kwestii zabawy przypomni się naszym słuchacze mogą powiedzieć tym, którzy nie znają go na jakie po raz kolejny rozumie zabawę zabawę w kontekście komunikacji z dzieckiem z dzieckiem trochę może takie narzędzia wręcz terapeutycznego w rękach rodziców uczą wykorzystuje nie wszystkie funkcje zabawy nam się zabawa zazwyczaj kojarzy z takim asem z taką funkcję poznawczą, czyli że dziecko się różne rzeczy przez zabawę uczy natomiast on bardzo się zajmuje 2 innymi funkcjami zabawy 1 z nich to jest właśnie radzenie sobie z emocjami, a pomoc dziecku w spotkanie się z różnymi doświadczeniami jego, które są dla niego emocjonalnie trudne przepracowanie tych trudnych doświadczeń i druga funkcja zabawy, która bardzo mocna jest obecna w tych książkach to jest taka funkcja budowania relacji z dzieckiem budowania relacji odbudowywaniu odbudowywania beczkę soli coś w nim nieustający proces Lorenz ten już na samym początku zwraca uwagę na niepokojące jego zdaniem proces wzrastania liczby dzieci, które kierowane są terapie ze względu na lęki niepokoje zmartwienia perfekcjonizm użycie słowa epidemia nie byłoby trochę chyba przesadą to jest cytat z Kolna czy ty też jako psycholog dziecięcy masz wrażenie, że jest coś narzeczy czy to my rodzice staliśmy się teraz bardziej rynkowi i zauważamy te emocje również lękowe i wywołujemy u dzieci czy coś jest w naszej cywilizacji kulturze obecnej takiego, że dzieciom jest trudniej to nie jest takie proste chyba jednoznaczna, bo z 1 strony jak rozmawiam z różnymi rodzicami dzieci takich wrażliwych delikatnych to oni mówią też czasami o tym, że oni sami tacy byli, ale wtedy nikt się tym nie przejmował po prostu oni byli zostawieni sami sobie, więc myślę, że jest taki aspekt tej sprawy, że teraz coraz bardziej także rodzice chcieliby pomóc dzieciom w takich sytuacjach kość co poradzić z ich różnymi cechami rynkami, ale jest tylko druga strona medalu karateka stronę, że dzieci są teraz dużo bardziej obserwowane porównywalne, że u dzieci się stają na trochę, czyli rodzaj tych projektu, który musi świetnie wypaść jednocześnie zakładnikami rodzicielskiego plamą tam trochę tak, ale też do nieba nie tylko planowe kimś takim znaczeniu negatywnym, ale też trochę w takim znaczeniu że, że cały czas dziecko jest obserwowanej sprawdzane pod kątem tego uczy się dobrze rozwija moc, czyli niby wszystko oklejone, ale w tej Laurę, skąd też przypominam, że taki nowy termin, który jest w języku psychologii wprowadzonego zmiennicy nieformalnie tylnymi drzwiami rodzice helikopter czy taki, który właśnie bez przerwy tak jak mówisz obserwuje dziecko wisi nad tym dzieckiem jak ten helikopter kołuje cały czas nad dzieckiem wydawałoby się jak najlepszej słusznej sprawy czy przypadkiem to dziecko n p . nie ma jakiegoś dyskomfortu albo lęku to trochę nawet nie chodzi o to czy ona niema dyskomfortu czy lęku tylko, że się rozwija jak prawidłowo jak tak my jako specjaliści zaczynamy opowiadać o tym, jaki jest prawidłowy rozwój, w którym roku miesiąc w Łomży dziecko nabywa standardowo różnych umiejętności tak dalej to my wszyscy, że jak taką wiedzę czy to rozsądne specjalista to on czytają z pewnym tolerancją na to, że to jest pewna średnia natomiast jak przeczytać za takim okiem trochę jak tu jak we wtorek Ropczyc jak ten człowiek czyta tak jest zawodowy cała prawda nie jest zawodowym na swoje różne wtorek niuanse, ale i mam poczucie, że głos w tej chwili to ten ten moment, kiedy zaczynamy uznawać, że coś już może być niepokojącego jest dużo szybszy niż kiedyś i to nawet nie chodzi o sytuacji jeszcze kiedy dziecko się boję to rodzimi np. sytuacje, kiedy dziecko z powodu takiego ani innego specyficznego tempo swojego rozwoju jest prędzej lub w później gotowa na różne wyzwania z dnia, czyli chodzi mi na psie to sytuacje jak rodzice opowiadają, że dziecko po nie jest gotowe na to, żeby się z nimi rozstać nie wiem pojechać z kolegami na 2 dni na wyjazd, kiedy ty pytasz, kto nam to kto tak naprawdę nie jest gotowy tak na mnie wtedy ja pytam co się takiego stało, że my uważamy, że trzyletnie czteroletnie dzieci powinny być gotowe na coś takiego wrzaskiem, gdy ja ja pamiętam jak to było trochę czasu temu to takie dzieci to właśnie 1 wieku 10 lat, które same w jury same bez rodziców wyjeżdża, ale wiemy w tej chwili to nie jest tak, że to dzieci są bardziej lękowe tylko nasze oczekiwania co do tego, kiedy dziecko powinno być gotowe się rozstać coraz bardziej się obniża ich dzieci, które w wieku 5 lat zaczynają się bać tego samodzielnego one by w ogóle, by nie powstała taka kwestia gniew Boga, że jest presja, żeby one były dość wychodzą na obu stronach na zimowisko w wieku 5 lat mamy no tak albo na niwie zielone przedszkola na dnie na tak no dobrze, ale Laurę, skąd wprowadza termin też jakoś niespecjalnie uroczyście rynkowego dziecka po prostu piszą sobie rząd sam był takim lękliwy w 2 zlotego używa takiego sformułowania, że takie dzieci zawsze była zawsze pewnie będą to takie, które są bardziej wrażliwa pewnych rzeczach i on osobie, mówi że beta jego lękliwy gości ma klasyczne korzenie, czyli Gene plus wychowanie, ale też zaznacza, że nie zawsze tak nie jest żadna jednak może być także to wychowanie w znacznie większym niż 3 mogłoby to być stopniu przyczynia się dolegliwości dziecka też to bardzo często są rodzice bardzo kochający, którzy nie są świadomi, że ich pewne gesty wywołują czy potęgują u dziecka rozumują jeszcze bardziej, chociaż konia z rzędem jak wychowanie do tego samego autora oraz temu, kto rozróżnia on no dobrze, ale z pewnością możemy powiedzieć rodzicom, które z ich zachowań niekorzystnie wpływają jeśli chodzi o rozwój takich wątpliwości zdradza co to może być ile to w ogóle bardzo fajnie złożyło, że mama Ania przy tłumaczeniu tej książki wybrała taki tytuł i nie strach się magistra się bać, dlatego że tam duży duży kawałek jest poświęcony temu, że pierwsza rzecz taka niepokojąca, które się zaczyna działać w relacjach między rodzicami dzieci jest taka, że rodzice zaczynają się bać samego strachu, czyli że dla dziecka źródłem strachu na początku jest jakiś konkret jakieś konkretne wydarzenie jakieś konkretne rzeczy jakiś konkret na nic nie wiem na basen w pozwie, że projekt, po czym robi się tak, że rodzic nie boi się oczywiście tego zwierzęcia ani basenu ani rzeczy, ale boi się sytuacji, kiedy jego dziecko przeżywa strach i zaczyna się krąg unikania sytuacji rynkowej za wszelką cenę dalej unikanie unikania i tutaj do autor pisze, że na takim unikaniu dziecko mogą bardzo dużo potrafi stracić dużo swego potencjału dużo energii, bo dziecko boi się nie tylko tej sytuacji rynkowej, ale też unika samego tematu lęków samego przeżywania lęku nie tylko jak list płac nawet myślenia o tym, unika też sens rozmawiania o tak i wycofuje się tak głęboko żoną wręcz ogranicza swoją aktywność również poznawczą Wolinie wyjść z domu, żeby spotkać się z ludźmi czy pójść do kina czy właśnie na ten basen czy zmierzyć się jakąś inną sytuacją, a rodzice z wg siebie dobrze pojętym interesie dziecka wspierają go trunek nie chcesz nie musisz, ale z drugiej strony KE mówi tak jak dziecko boi wyśle dziecko na kolana i powiedz możesz siedzieć dopóki chcesz wyjdziesz, kiedy będziesz gotowy wrócić do tych dzieci do swych rówieśników jak będzie gotowe jak tu znaleźć równowagę czy taki rodzic wspiera unikanie tej sytuacji, które mówi możesz zostać mnie na kolanach do kiedy chcesz nawet całą imprezę urodzinową Mariusz przesiedzieć na Zawrat resortowi tych rzeczy pierwsza rzecz z tym z tym unikanie na jazdę jak mam konto z rodzicami, których dziecko się tak sytuacyjny powiedziałabym czegoś wystraszyła to przeważnie gadamy o tym, żeby dać dziecku trochę czasu na to, żeby muszę to wszystko temu uspokoiło i system bezpieczeństwa, gdy wyłączy tak no no tak, że owo, ale został odwołany i po i wtedy jest także akcje skosić tak można widzieć jednorazowo czegoś wystraszyło to to na początku to unikanie ze strony dziecka z bardzo sensowną strategią i zdarza się, że jak rodzice nie naciskają i nie wywierają presji to po tygodniu 2 miesiącu stopniowo oni zaczynają widzieć, że dziecko gotowe do tego, żeby robić kolejną kolejny kolejny krok w kierunku tej trudnej sytuacji i wtedy strona taka sytuacja, kiedy dziecko samo, ale samo w sobie zapewniło pewne leczenie przy wsparciu rodziców czasami dzieci się wtedy zdarza się, że chcą rozmawiać o tej sytuacji trudnych zdarza się, że zdążyli portal Wrzeszcz dałem, ale w domu mają tak np. tak pamiętam degustację jak płacz dziewczynka, która się wystraszyła jazdy w foteliku i przez ich nowa przez trzy-cztery tygodnie nie było opcji takie, żeby zapiąć w foteliku samochodowym nie było w dodatku opcji przed taką, żeby ją za 5 w takim krzeseł ku w domu do siedzenia do siedzenia w 2 w Bojanie potem widzieli jak powoli powoli te różne rzeczy i zaczęła odpuszczać, więc czasami warto po prostu nie przeszkadzać na początku natomiast ta druga stacja z tym czy 73 i trzymać dziecko na kolanach na imprezie czy zachęcać do tego, żeby nie zdało i poszło jak być, że to siedzenie na kolanach to jest właśnie to to bycie na granicy, bo możemy sobie takiego też rodzice w obrazie, który powie dobra jak się tu nie bawić to wychodzimy ich akt to jest unikanie, kto trochę jest tutaj taka rola tego rodzica, żeby on powiedział dziecku ja rozumiem, że ty się tego boję już ja rozumiem, że dla ciebie to jest straszne, a nie, żeby powiedział, że to jest straszny naprawdę tak chcieli, żeby oddzielić to, że dziecko w tej sytuacji przeżywa strach od takiego stworzenia sytuacji, że ten strach jest czymś obiektywnym nieraz rzeczywiście pan bardzo dużo pisze, że taka rodzicielska postawa empatyczna jest kluczem do tego, żeby dziecko mogło wrócić z powrotem na torze jakiś równowagi kluczem też drogę rozwoju w nim pewności siebie, ale tutaj myślę, że wprowadziła się też pomału termin drugiego kurczaka rozróżniając strach powód strach obiektywny od tego co druga osoba widzi obserwuje, iż rodzic powie, tak więc twój strach i rozumiem, że się boisz, ale jednocześnie pokaże, że sam się nie boli tak naprawdę wspiera to dziecko w przywracaniu równowagi jego własnej wewnętrznej strajk rodzic powinien wg zaleceń Coena zachęcać dziecko do wody do zbadania się spójrz na mnie czy ja też boje z MON i co co to dziecku daje taka informacja czy czynsz czy dziecko faktycznie jeśli zobaczy, że rodzic nie ma w oczach lęku czy to dziecko też uspokaja nic by też częściowo się uspokaja dlatego, że to styki naturalny, a Mac system bezpieczeństwa dziecka, że to, że ona się odwołuję do tego dorosłego wtedy, kiedy się boję on zresztą też pisze o tym, że są sytuacje, kiedy dziecko ufa dorosłemu i dorosłych ocenia sytuację, że tak czy jest bezpieczniej w razie jakichś tam sytuacji może zasygnalizować dziecku, a są sytuacje, których dziecko czuje się samopoczucie są one trochę i wtedy to dziecko zaczyna ciągle ciągle oceniać czy nic nie dzieje zagrażającego i kiedy zaczyna to oceny samo to właśnie bardzo prawdopodobne sytuacje, kiedy coś oceni na powiedzielibyśmy nietrafnie, bo to jest trochę zadanie ponad jego siły w jak urząd w terminowym drugi kurczak, bo to jest eksperyment, który opisuje autorem był małym chłopcem przestraszą 2 kurczaki doprowadził do stanu udawania, że jesienią ruszają są niezbywalne i zauważył, że w momencie, kiedy 1 kurczak staje to drugi bardzo szybko też dochodzi do do równowagi, dlatego że ten drugi się z rajdową Chaim niebezpieczeństwo minęło Jastrząb odleciał można już, by z powrotem ruszać w wokół tej metafory bardzo wiele walki z wątków książki na Lesisku chcemy się teraz chwilę zatrzymać nad tematami czy treścią dziecięcych strachów tutaj autor wylicza inne to jest lęk operacyjne lęk społeczny potwory pod łóżkiem strach p t. życie jest niebezpieczna lęki związane z traumą nie elastyczność obsesyjna chęć zadowolenia innych kwestii życia i śmierci i zupa zmartwień jest nieco tajemniczy terminal nie jest wyjaśniony w książce jak tutaj mając taką listę firm może być rynków rozwojowych do pewnego stopnia odróżnić z punktu widzenia rodzica, kiedy lęk dziecka wymaga od rodzica wsparcia a kiedy staje się już niezdrowe, kiedy już naprawdę nie nie tylko wsparcia może może nawet pomoc psychologa kinkiety to naprawdę jest takie patologiczne, o czym dziatek w morze są sytuacje w ogóle rodzic powinien reagować czy KRS zawsze wymaga wsparcia za HR jak rodzic nie jest pewny czy dziecko się boi czy czegoś nie chce czy nie lubić to bym nie szło od razu w to, że się na brzuchu wierzyć w prosić o lekcjach dziecko mówi Anna boję się bez potwory pod biurkiem no to nie te cechy rozwojowe miejsce, ale bardzo, by się takiej sytuacji, kiedy dziecko się chowa za nogę może rodzić SA KR, bo jest właśnie grupka innych dzieci jej taka wojenki dorośli i dziecko się nie przywita z Niemiec Koszykowa zamek rodzica w modelowym trendzie podział słuchaczom potrzebuje trochę czasu niż podziała on się was boję bywałam, bo to nie jest taka klarowna sytuacja, kiedy ja wiem, że to jest rzeczywiście strach no a jak powiem dziecku, że to jest strach to ona się wtedy zacznie bać rzeczywiście ciekawa nie widzę tu tak myślę, że warto być wrażliwym, chociaż wiesz co większość rodziców mówi w takich płacę 6 zloty grzywny bój się na niedomknięty ciocia tylko w środę buziaka audiencję u nic to jest taki i ta jest taki kawałek co co tam już go za nią w oczy w treściach treść dźwięków, kiedy gracie tak już najważniejsze, że każdy lęk dziecka wymaga wsparcia ze strony rodzica faktur lęk jest niezdrowy tak naprawdę tutaj kolano opisuje takie sytuacje, kiedy właściwie lęk dziecku wymknąć spod kontroli właściwie się wymyka im kurczy trudno jest odpowiadać napytania w kategoriach zdrowe niezdrowe, bo to jest pytanie no to jak niezdrowe to co stanowi fragment Mar jam to bardzo wiedział tak, jeżeli dziecko się czegoś po jej, a i rodzic czuję, że ma zasoby narzędzia do tego, żeby dziecko w tym wspierać i wiedzieć, że to jego wsparcie coś dziecku daje i ta sytuacja jakoś tam jest, że tak powiem opanowano w miarę to uważam, że to z o kraje wtedy sytuacja taka do zajęcia się w gronie rodzinnym natomiast, jeżeli dziecko się boi rodzic nie próbuje wspierać i arbuz nie wie jak dziecko wspierać albo ma poczucie, że co razi go z Koziej albo ma poczucie, że sobie nie radzi albo ma poczucie, że się sam zaczyna bać tej sytuacji to wtedy warto, żeby rodzic szukał wsparcia czy to trochę wymaga takiej osobistej oceny tych, gdy tego, żeby rodzic sam siebie, że tak, aby zbadał i stwierdził, czyja mam poczucie, że ja sobie z tym radzą czy mam poczucie, że potrzebuje wsparcia w to, o czym rodzice powinni wiedzieć, czego dowiadują się z książki to jest zasada działania dziecięcego systemu bezpieczeństwa Amber czyni kwestia pełnej relaksacji by, w trakcie których może nastąpić jakiś sygnał alarmowy, który bardzo często ma sensowne podłoża i nie mam z tym złego jeśli my właśnie ten system bezpieczeństwa się włączy problem jest wtedy, kiedy dziecko z bardzo trudno odwołać ten alarm, kiedy ciało jest cały czas i psychika w stanie takiego fizycznego napięcia dziecko czasami nic nie zawsze świadomy, że fizycznie się boję o tym, też wierzyłem, że dziecko potrafi stracić kontakt ze swoim ciałem nie nie wyżej znerwicowany tak naprawdę nie zaleca tutaj po pierwsze dla rodziców, żeby wiedzieli co to jest ten system bezpieczeństwa po drugie, żeby rozmawiali o tym z dzieckiem w szczególności trenowali techniki relaksacyjne jako właśnie wspieranie tego odwoływania alarmu dzieją się, że to jest bardzo skomplikowane, bo on tam psy 4400 zlotego alarmuje właściwie na każdym stadium w takt 400 zloty w reakcji związanych ze strachem i właściwie taka na każdym z tych etapów 4 może być także się zdarzy, że ten system będzie nadgorliwy ich nie zaś to nie tylko na tym 1 takim pisze, że to dość lękliwy to są takie, które u, których alarm jest z niemal z byle powodu taksówki są, jakby różne dusze właśnie ten pierwszy etap to on nas są też dzieci, których armie z takich powodów powiedziałbym rozwojowa adekwatnych dla danego wieku tak takie łatwe ten weksel gwarancyjny tylko tylko dorośli, którzy różnie reagują na ten alarm powodują, że dziecko nie dostaje wsparcie w tym alarmie tak czy dziś są z Góra ma się tak bardzo, bo jeszcze bardziej niż w Wałbrzychu Hucka, bo skoro ja się moja mama udaje, że tego nie widzi pan tak też może być, bo to też jest pomoc dziecka, kiedy ono się boi a jakby dostaje od innych sygnał, że oni w ogóle nie widzą co się z nim dzieje tak to wtedy dziecko ma takie poczucie, że to ja muszę tutaj się sam zająć tą sytuacją, bo oni w ogóle nie są w stanie mi pomóc jej Ks relaks facet trochę taką techniką, która pomaga dziecku w ogóle zobaczyć jak wygląda ten stan bez alarmu po trochę jest tak myślę, że dorośli też tak czasem potrzebują, że trawa jest tak, że jeżeli mamy mieć jako punkt wyjścia ten stan, kiedy spokojnie bezpiecznie to my musimy wiedzieć jak to w ogóle wygląda i całą są też takie sytuacje n p . kiedy ludzie są stale z na tym poziomie takim lekkiego alarmu faktem czy konto opisujące skalę różne strachu strachu metry no to są tacy ludzie, którzy mają taki strach komet cały czas na + 1 ustawiony i nic, bo nie są świadomi tego tanki oni w ogóle nie wiedzą co to jest, że można relaks w fachowej wiedzy, że niżej program można znaleźć fakt ten autor zachęca do zejścia z poziomu do - 3 np. chociaż Kazio uprzedza, że to ma to te ćwiczenia należy robić się na pewno w stanie takiego bezpieczeństwa takie sytuacje, kiedy dziecko od dziecka nie jest wymagane żadne skupienie na nawet odrobienie lekcji inne, bo to jest rzeczywiście taki komplet na rozluźnienie psychiczne fizyczne to jest też to co często, a jest takim szlaku potem w ogóle w pracy z różnymi trudnościami z dziećmi, ale i nie tylko dzieci Mirza, jaki jest trudna sytuacja jak dziecko się boję jak jest jakieś wyzwanie to my byśmy chcieli mieć narzędzia jak temu dziecku pomóc no bo wtedy jest nieprzyjemnie my chcemy coś z tym zrobić, żeby nie było błota natomiast w wielu sytuacjach jest także, że wtedy, kiedy się dziecko boi to już nie jest także Super dużo można zrobić oprócz wspierania go bez pracy do wykonania w tych momentach, kiedy dziecko się nie boję tak i wtedy właśnie tu jest kawałek tego Bania się strachu, że no i jest moment, kiedy jesteśmy spokojni jesteśmy w dobrym nastroju nie boimy się i mamy sami celowo intencjonalnie zacząć się zajmować czymś co jest nieprzyjemne wniebowzięci, kiedy jestem rozluźniony spokojny ktoś chce ze mną gadać o tym, czego się boja tak, aby rozdzielić ćwiczeniach nota mogę powiedzieć no teraz, jakim jest dobrze to jak dojenie stoją już około 6 lat traktują unika on na to życzyliby, kiedy mamy dziecko powiedzmy lękliwy albo po dziecko, które ma jakiś lęk sytuacyjny związany z niedawnym wydarzeniem jest już na chwilę spokojna my jesteśmy w domu nigdzie się nie spieszymy ćwiczymy z dzieckiem techniki relaksacyjne ale jaki z tego robią użytek, kiedy następuje powrót do tej sytuacji np. przychodzi poniedziałek radziecka akurat boi się konkretnej nauczycielki po ćwiczyliśmy w weekend dziecko się na samochody jedzie do szkołę i ceną co możemy powiedzieć tak ma pan pamięta jak to jest jak czujesz stres i spróbuj wtedy poczucie, że laktację to chyba 2 rzeczy naraz pierwsza rzecz jest taka, że jeżeli my ćwiczymy jakiś rzeczy mamy dziś narzędzia, które są przećwiczone na spokojnie to jest łatwiej z tych narzędzi skorzystać, kiedy jest trudna tak, bo one już zostały wprowadzone, jakby praktyka dużo łatwiej niż wtedy, kiedy my znamy dane narzędzie tylko w teorii na pewno, kiedy jest taka sytuacja, że rodzic jest dzieckiem i widzi, że to dziecko np. zaczyna się bać to łatwiej powiedzieć, że dobra to montaż to ile jest tego twojego strachu tak 335 albo wozić do obrotu teraz oddychamy jeśli dziecko wie, o co chodzi mi nie muszę w tej trudnej sytuacji tłumaczy nie jest moment dać zgodę nie jest także wtedy proste natomiast ten przykład, których działalność znaną nauczycielką tam się, że to jest też przykład, który mówi o tym, że są sytuacje, kiedy strach ma realne konkretne podłoże, jeżeli dziecko się boję konkretnego nauczyciela w Noto ja bym się zastanawiała czy praca polega na tym, żeby ten strach, a zrobić coś, żeby go nie było czy praca polega na tym, że wysyp nowych drzwiach ach, dowiedzieć się co takiego się trudnego dzieje, jakie dziecko ma trudne doświadczenie i żeby na poziomie dorosłych to sprawę rozwiązać, bo to nie jest tak, że po tak często jest to kwestia tego dziecka lęk siwego to nie jest także optimum to jest dziecko, które się niczego nie boi takie gdzieś jakaś równowaga między sytuacjami, w których strach jest właśnie nadmierny, w których strach utrudniała, których strach prowadzi do unikania, a z sytuacjami, w których strach jest sygnałem, gdy zdrowym przystosować sygnałem tego, że sytuacja jest w porządku w sytuacje rynkowe dla dziecka jak piszą Lauren składane są doskonałymi momentami, żeby wprowadzić śmiech jako takie narzędzie do rozładowania napięcia kąpie się, że właśnie śmiech rozładowuje napięcie bliskość pomaga dojść do siebie po wstrząsie emocjonalną, ale tutaj też trzeba umiejętnie we i sensownie wprowadzać się śmiech no bo bardzo łatwo skrzywdzić dodatkowo dziecko, kiedy ten śmiech n p . nie dotyczy dwojga osób i dziecka inni rodzice i rodzica tylko Maćka sam rodzic śmieje jak tutaj wprowadzić, kiedy ten element zabawy element śmiechu zdublować jakoś tak komicznie podejście do traumatycznej sytuacji wciąż jest opisana np. sytuacja chłopca, który przeżył upadek z drzewa bardzo dotkliwe miał uraz głowy i w zasadzie zamknął się w sobie poczuć się okazało, że ktoś opowiadał opowiedział historię podobną podobnie było tylko z elementami koniecznymi MON nagle te wszystkie bariery w nim pękło jak tutaj znaleźć się taką terapeutyczną właśnie granice bez czego możemy się śmiać, czego możemy dotykać się humorem, czego nie myślę, że pierwsze dziś to jest intencja, czyli taka nasza świadoma, że my się nie śmiemy dziecka tylko go z dzieckiem dzieckiem, a drugie to jest tak jest cały czas sprawdzanie jak na te nasze propozycje zaba w brakuje dziecka czy dziecko w wchodzi w to zabawę czy ono Real kupuje ten nasz pomysł ten nasz śmiech tak to zastosowanie humoru w tym momencie czy ona pokazuje, że tam nie pomaga, bo tutaj trochę jest także na studiach nie ma co się obrażać także nasz Super pomysł nie wypalił tylko tego dziecka z ostatecznym PE takim era osobą, która sprawdza czy jest to pasuje czy to pomaga, więc jak dziecko nam pokazuje nawet subtelny sposób, że mi to nie pomaga to mówimy damy radę to rozumiem, że tanie, bo to, by każdy mecz w a dlaczego w ogóle warto próbować wprowadzać ten śmiech śmiech w ogóle jest takim narzędziem RO odreagowania rozładowania trudniej tak rozładowanie napięcia gdzieś odpuszczenia tego napięcia to myślę, że taka funkcja śmiechu po prostu faktura jest w każdych, gdzie byśmy się nie znaleźli Niewiem na świecie w każdych okolicznościach to ludzie używają śmiechu do tego, żeby z trudnymi sytuacjami chce poradzić w razie ja też myślę, że to jest taki z drugiej strony patrząc to co takie sytuacje, kiedy dzieci używają śmiechu do rozładowania napięcia, kiedy coś się pojawia może być tak trochę naturalnie odruchowo w dzieciach i często i ja mam takie doświadczenie, że dorośli nie potrafią zinterpretować ten list do władzy i to chyba znamy wszystkich władz, kiedy dziecko oby w tej samej sekundzie jest ze strachu przyłącza się na śmiech taka woda przez dziecko jest wystraszony dorosłego teatru dorosłych groźny Jonasz zaczynał się toczą, czego się głupio śmiejesz walk powinniście też ze skruchą opuścić, o czym ty się gubimy się i to są sytuacje, które się zdarzają małym dzieciom tak to w sytuacji, gdy małe dziecko ciągnie za włosy ktoś na nich krzyknie dziecko zaczyna śmiać czym, ale testy sytuacja nastolatków, które też przyjąć zatem dziś mija atakiem, tak więc oświadczenie orzekł, że nastolatki też napięciowe 8 wtedy tym co się stanie trudne jest to traktowane w 2 no tak bardzo dorośli to do siebie biorą nas także arogancji tak monstrualnego też tutaj pojawia się wątek agresywnych zachowań dzieci, które też często wynikają właśnie dla ruchu jest to interpretowane przez dorosłych jako właśnie dziecko o niegrzeczne dziecko naruszające granice innych dzieci no bo faktycznie narusza te granice, ale rzadko, kiedy ktoś się widzi źródło tych zachowań właśnie w lęku to szczęście intuicyjnie się jakoś nie klei boi się nad atakuje NATO takie dla mnie to takie strasznie logistyczne, a także, jeżeli dziecko spostrzega zagrożenia to za powódź albo agresja na 6 to się bardzo z jest premierem łączy nas też wieść o tym, że agresja się pojawia wtedy, kiedy nie czujemy się wystarczająco ważny, że jest takim tabu trochę dziecięca agresję strach tabu w naszej kulturze na nie bardzo chcemy znaleźć miejsce dla niej w naszej mentalności na planach dziecięcy może, że bardzo mocno się włączają wtedy, kiedy rosły ceny do dobro zło tak albo albo taki jakiś dorosły kryteria typu przemoc trudne jestem zobaczyć dziecko, które jest agresywne dziecko, które potrzebuje pomocy wracamy do strachów dziecięcych 1 ze strategii rodzicielskich jest skonfrontowanie dziecka ze źródłem strachu dziecko boi się pająków mało to rodzice mają pomysły siatkówkę w prezencie dziecku takiego strasznego gumowego pająka, żeby grzebał swoich działaczy to nic zdrożnego albo boi się właśnie pływać no to bierze na ręce wskakuje razem do basenu przed taką metodą przestrzega Koeln tak, aby gwałtowna konfrontacja z pełnym źródłem tlenku na pewno nie przyniesie nic dobrego wysoko w kolejne doświadczenie dla dziecka, w którym urzędująca w takie poczucie no tak rzeczywiście ja wiem, że Biesy dzieło ważne, bo było z wyraźnie, ale z drugiej strony stopniowe podchodzenie do tego źródła lęku jakoś tam krok po kroku ma zupełnie odwrotne działanie zwolnienie pogłębia takiego właśnie lęku czy traumy i stopniowe odchodzenie od innego odbywa się w ten sposób, że podchodzimy do tej ze do tego poziomu lęku do takiego po trudnych do takiej rzeczy związane z tym lękiem która, która jest dla dziecka jest jakby jeszcze do przyjęcia do zaakceptowania czysty wtedy także to dziecko decyduje jak bardzo się może do tego strach zbliżyć i to jest taki kawałek tego jak i jak cenny jest czasami takie dobre poznanie strachu dziecka, czyli jak nie wiem jak rodzice opowiadają o tym, że dziecko czegoś boję i mówiło właśnie one się boi pająków tak to jest jakby ich gra ich wiedza na temat tego co się dzieje czasami mówiły ścian o losie boi pająków jak się pojawi Pająk, kto robi to i to albo boi się pająków nawet wtedy, kiedy one są witamin, a i tak nie ma drze w na ekranie w telewizji jej tak bardzo często, kiedy n p . do mnie trafiają tacy rodzice to pierwsza rzecz, którą robimy to szukamy bardzo wielu bardzo wielu sytuacji, które są związane z tymi pająkami zastanawiam się czy to jest taka sytuacja, która wywołuje strach dziecka czy nie czy czarodziejki narysuje pająka na kartce to czy ten Pająk dalej będzie straszny wiedzę albo czy właśnie rzecz być pluszowy Pająk ze sklepu tam być straszne, bo może się okazać się będzie straszny, ale może się okazać, że wręcz przeciwnie tymczasem już szukać faktycznego punktu konkretnego, który wywołuje to przerażenie mówicie tak tego jak ta jego tata skala subiektywna z Zachodu jest też taka skala, na której są ustawione też różne wydarzenia związane ze strachem o takich, które budzą najmniej tego strachu, które są na takie właśnie na granicy rzekł mu nie jest to Super fajne, ale ja mogę to zrobić do takich, które są absolutnie przerażające czy taką rozmowę z dzieckiem takie badanie tego strachu czy badanie właśnie, która forma pająka przeraża najbardziej przeprowadziła się w momencie, kiedy dziecko właśnie w stanie takiego zaalarmowani, że najczęściej też jest także na kilka damy z rodzicem i że te stadia takie bardzo duży strach o to w ogóle tylko rodzic zapowiada, że będzie zgłoś się bardzo boję natomiast później dochodzimy do takiego miejsca, kiedy ja zaczynam mówić takich rzeczach, o których albo rodzic mu wierzyć krytykom mało boi albo nie boi albo to są takie rzeczy, które ja wymyślam, że tak mogłoby być rodzice, mówi że on nie wie czy dziecko jest go boję, bo nigdy tego niewidzialna to wtedy dopiero gadam z dzieckiem to też zależy od wieku dziecka, ale bardzo często jest tak, że na tę ulgę najbardziej przerażające fakty etapy w ogóle nie wchodzimy na początku pytam o to, bo narodzi bardzo często podejmuje interwencje samodzielnie czy zazwyczaj spotkanie z psychologiem jest jednak wyjątkiem rzadkością no i też ma tutaj swoją rolę Lauren skalne pisze o uspokajanie dziecka takim pocieszanie ukojeniu, że n p . powinno się stosować zasady 15 sekund na oczy wypróbuj takiego czy innego ukojenia dziecka oczywiście od niższej ton głosu tych kojący ton głosu modne spróbujcie metody relaksacji spróbujcie odliczać spróbujcie powoli oddychać bądź z dzieckiem, ale patrzcie ta metoda działa jeśli przez 15 sekund to takie symptomy wysokiego lęku zaalarmowani walki ucieczki nie ustępują zmienia coś innego w takim razie to nie działa 15 sekund to już jest wystarczająco długo, iżby miała doznać działać to już, by fundusz, by zaczęło działać w tym też, by się zgodziła z takim odliczanie do 15 patrzenie czy to działaczy to nie działa trochę trudny test dla rodzica, bo sami też w tej sytuacji najgorsze empatyczni nie podchodząc pewnie zdenerwowany pewnie tak, ale to jest też takiej karty mi kawałek o tym, żeby ze mieć przestrzennym to, że dziecko nam swoim zachowaniem pokazuje, że coś pomaga w karby Anna Marczak to znowu Andym, że to nie jest tak, że jak dziecko się teraz postara to się uspokojeni domem mamy świetną metodę, którą przecież przeżywaliśmy tę śpiew tak tylko, że jeżeli dziecko się nie uspokaja to znaczy, że nadzorca nie koniec, że no i teraz chciałbym wrócić jeszcze, bo to jest ważne ciekawe do cyklu zrywanie odbudowywania więzi to jest trochę, by obok tych sytuacji lękowych i ta metafora napełniania pustego kubka, która przewija się ukochana nie tylko w tej książce trochę to może być niepokojąco dużo dla rodzica, kiedy czytam, że np. rozstanie na w momencie, kiedy dziecko idzie do szkoły i to nie, że w ogóle idzie do szkoły tylko codziennie czy różne inne rozstania to wszyscy wre zerwanie więzi w w sytuacji, kiedy rodzic podnosi własne dziecko w sytuacji, kiedy rodzic ignoruje dziecko właśnie udaje, że nie widzi, bo bombowiec czuje się urażony czy po prostu się obrażone dziecko ty jesteś dla dziecka moment takiego zerwania inne wjeżdżamy do pani użyła słowa zerwanie byt tak mam wrażenie, że właśnie miłość miałam wrażenie, że kontroler czegoś takiego no na osłabienia tak narażenia gminy to dowiadują się też tak powiedziała raczej staną to trochę w śnieg to słowa można, by użyć to trochę widać to przed 100 cech przedszkolnych w szkole może mniej, ale w przedszkolu to widać jak my rodzice przychodzą po dziecko i dziecko potrzebuje, żeby z powrotem to więź, jakby nawiązać tak grys gruz to nawet nie jest sytuacja o w wiem to nie jest sytuacja zerwania więzi powieść jest czymś stałym tę sytuację zerwania kontaktu HOKEJ na fakt przerwania tego kontaktu i wtedy jak dziecko się spotyka z powrotem z rodzicem to potrzebuje wykonać różne swoje gesty rytuały ruchy o to, żeby ten kontakt z powrotem nawiązać przez pewien proces to nie jest także my wchodzimy mówimy już jestem, a dziecko mówi dobranoc, choć metod tak takich definicji znał on tylko rzeczywiście jest potrzeba taka, żeby ten kontakt z powrotem odbudować naliczymy napełnia się ten koszt emocjonalny kubeczek dziecka dzięki nim ze strony dorosłego gestami zachowaniami czy postawą poprowadzą ja mam poczucie, że to jest bardzo różnorodnie, ale taka metafora tego pustego kubka i w ogóle takie mówienie o tym, że gdzieś jest jakiś kontakt, który tutaj zostały naruszone rozerwanej teraz trzeba coś z tym zrobić, by go z powrotem nawiązać pomaga rodzicom w ogóle zobaczyć tu sytuacja w takim kontekście budowania kontaktu i właśnie zobaczyć taką sytuację tych oczami dziecka, czyli wracamy do elewacji tak nożem na ciągłych mnie oczy zobaczyć, że ze dla dziecka to sytuacje, kiedy nie było z rodzicem np. przez wieś czasu albo kiedy usłyszał coś przykrego albo kiedy się odezwało i to nie zostało usłyszane może być sytuacja, po której ono potrzebuje się upewnić z tej drugiej strony jest chęć Woland tego kontaktu z dzieckiem w inny do tej empatii ciągle rzeczywiście wraca też korzenne i pisze, że Mann i mały człowiek dziecko nie wyrośnie na pewnego siebie dorosłego również rodzica w przyszłości być może, o ile nie spotkało się to dziecko z taką autentyczną rodzicielską empatią, czyli gotowością rodzice na przyjęcie uczuć dziecka takim, jakie one są niezależnie od tego co rodzic sam czuje czy sobie wyobraża to w szczególności dotyczy tego strachu także rodzic nie musi odczuwać z tego strachu i prawdopodobnie nie odczuwa go tak często jak dziecko ich na ten sam temat cenny, ale jest gotowy na to, żeby przyjąć po prostu przyjąć zauważyć pomoc nazwać to nie jest takie proste tak się to nie jest takie proste ktoś pisze albowiem, jakby znowu wchodzimy w takie błędne koło, którym się pojawia pytanie jak dużo z nas nie nie zostało przyjętych Stach z naszymi emocjami naszym pokoleniu większość właśnie w tym nic to jest wszystko taka rzecz taka, jaki obszar, w którym się musimy bardzo dużo uczyć właściwie, dlatego że wymusza na nas sytuacja bycia rodzicem to, że potrzebujemy uczyć takich rzeczy jak to, żeby kogoś przyjmować całego takiego, jaki jest drodzy państwo mamy dla państwa od wydawnictwa mama Ania kilka egzemplarzy książki mnie strach się bać się to remis Wałęsy konwentu jest trzecia jego książka na naszym rynku poprzednie to siłą one Kiss, pod którym dzikie harce, których potrzebuje każda rodzina druga książka to rodzicielstwo przez zabawę nie nakrył rodzicielstwo przez zabawę wydaje się, a potem siłowa Anki teraz trzecia książka inny niż strach się bać bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem była dzisiaj Agnieszka Staroń psycholog dziecięca autorka książek dziecko z bliska i dziecko z bliska będzie w świat dziękuję bardzo ją też bardzo dziękuję ja zapraszam państwa na informację Radia TOK FM, a zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego poranka w cała audycja do wysłuchania w aplikacji TOK FM na urządzenia mobilne w ww tokfm pl i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA