REKLAMA

Opłaty za autostrady w górę. Czy ceny muszą rosnąć?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-02-04 12:40
Czas trwania:
14:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze 42 minuty po godzinie dwunastej Maciej Głogowski dzień dobry to jest raport gospodarczy Radia TOK FM no to, jeżeli raport gospodarczy to musi być taki przynajmniej przeglądowe zesta w poglądowe zestaw informacji rynkowych jeśli państwo nie mają oczywiście w tej możliwie w tej chwili możliwości śledzenia tego co widać na rynku po pierwsze, czekamy na Narodowy Bank Polski, a konkretnie na radę polityki pieniężnej lamp miesiąc temu udało się w trakcie Rozwiń » raportów z gospodarczego powiedzieć, jaka jest decyzja teraz no bo na razie nie ma sygnału, że została ona podjęta za chwilę zostanie opublikowana, więc czekamy oczywiście rada dzisiaj obraduje i podejmuje decyzje w sprawie wysokości m. in . w sprawie wysokości stóp procentowych być może jednak z potencjalną obniżką poczeka jeszcze miesiąc, bo w przyszłym miesiącu będzie miała do dyspozycji nową projekcję inflacji wzrostu PKB w notorii patrząc na rynek Chin rynek walutowy 39350 płacimy obecnie za franka 4 zł 17 gr za euro dolar po 364, kto lubi funta w Chotomowie 5 zł 50 prawie 408554, a jeśli chodzi o giełdach papierów wartościowych w Warszawie no to taki dobry moment indeks WIG 20 miał w okolicach godziny dziesiątej z nich to były dziś poziom 2339 punktów teraz to jest 2329 i minus inny inne minusy 27 na minusie także szeroki indeks WIG, a najmocniej rosnące spółki dzisiaj oknem Grucha najmocniej rosnących spółek otwiera tam właśnie tą nazwą z + 10 % 25 zł 3 gr za 1 sztukę akcja najbardziej aktywne to KGHM PKO BP i Pekao SA raporty gospodarcze, a dzisiaj gościem raportu gospodarczego jest pan Maciej Grelowski celebry przewodniczący rady głównej biznes Center Club ekspert w sprawach infrastruktury zaangażowany także z takiej infrastruktury, współpracując z autostradą Wielkopolską, a mówią o tym, dlatego, że będę chciał z mięsa z panem porozmawiać o autostradach zazdrości pan, chociaż nie warto przed Wielkopolskim Szcze zazdrościć kolegom ze Stalexportu, którzy właśnie podnoszą opłaty, bo to wreszcie ostatnia podnosili inna nasza podwyżka była miesiąc wcześniej to wynika z konieczności harmonogramu spłat kredytów, które zostały zaciągnięte na na nadbudowę tych dróg eksperci zwiastować, że powinna ta podwyżka być większa, ale realność oceny sytuacji przez zarząd i właścicieli spowodowały, że grało w podwyżkę należy uznać za umiarkowaną mówimy teraz autostrada z wielkopolskiej chciałem przypomnieć, że autostrada Wielkopolska i zresztą stale eksportowe Kraków Katowice co to były 2 realizowany w partnerstwie publiczno-prywatnym w takim klasycznym na pojęciu to i kategorii ekonomicznej, której całe ryzyko inwestycji jej spłata jest przypada właścicielom, czyli koncesjonariuszom co nie oznacza, że nie zarabiają w czasie tak, ale nie prowadzą ten biznes u nas jest duże panuje jakieś nieporozumienie co do zasad funkcjonujących, bo zwykle w artykułach, które się pojawiają w tym podczas każdej podwyżki lub każdej debaty o autostradach natychmiast wskutek przyczynowo na łańcuch tym przyczynowo skutkowy jest ustawiony w ten sposób po to, podwyższają opłaty, bo chcą w nim więcej pieniędzy dostać z tego no, więc chciałem powiedzieć dla tych, którzy tak powiem bardzo przeżywają to, że akcjonariusze tego rodzaju przedsięwzięć nie kierują się własnym portfelem dlatego choćby, że nie mogą, ponieważ umowa koncesyjna przewiduje po pierwsze, stałą kontrolę tej nadwyżki to znaczy marży, jaką można na tym zarobić, a każde przekroczenie powoduje, że wszyscy się, dzieląc to mnie tymi do nas zresztą także strona publiczna natomiast to co jest najistotniejsze żadna z żaden z udziałowców tej spółki nie mnie nie odbiera dywidendy do czasu spłaty kredytu, więc wszystkie środki przez pierwsze 2530 lat zrodziła się w uchwale z Wiednia, dokąd po prostu się on musi kalkulacji jest taka, że on musi przynosić takie przychody, w których pokrywa się spłaty kredytu, a nie ma lepszego nadzorcy i rozliczająca się bawiła się składek kredytu i i trzeba odkładać kwoty czy zapewniać kwoty na bieżące i kiedy tzw. ciężki utrzymanie China na utrzymanie choćby zimowej na remont, ponieważ moneta jest sobie wymarzyć tak tak, że nie można już powoli leżące bieżące koszty, ale to nie jest zysk, bo to wszyscy mówią no tak bo, podwyższając cenę, bo chcą mieć zyski większe nie oni te pieniądze realnie do dopiero zobaczą jak cały projekt się powiedzie prawda i nie po to, ryzyko jest na właścicielu te liczby tak to idealnie też zobaczył większy realny zysk później, ale ja nie o tym, bym chciał wypomnieć innym, ale nie ma nie ma bezpośredniego przełożenia potrzeb finansowych bieżących, a one nie wpłyną, ale nie wpływają na napad na cenę, bo cena jest wypadkową konieczna jest zapewnienie większego strumienia dochodów do tego, żeby pokryć wszystkie zobowiązania pamiętajmy, że w hamowaniu drezyna to jest takie przedsięwzięcie, które w perspektywie 30 lat lub więcej podpisuje się umowę wg pewnego modelu, który zakłada ryzyko po stronie tego, który jest inwestorem, że przewidzi wszystkie środki, jeżeli nie przewidział jakich środków i nie gromadził NATO o specjalnych funduszy to najczęściej nie da się tego odrobić, bo po prostu wcześniej mieścił w modelu, ale musi kierowca, który jedzie nie widzi 60 kilometrowy odcinek Stalexportu za 20 zł najczęściej porusza się albo przez duże fragmenty nie najczęściej, ale przez duże fragmenty porusza się 1 pasem i to może go irytować KO ja, chcąc pojechać zgłaszamy do Poznania no to już przeszło 50 zł musi grubo przeszło 1000 zł musi łącznie zapłacić może pan nie odpowiada za każdy z tych odcinków, na których są te bramki dała do dopłacenia, ale z drugiej strony porównamy sobie ten autostrady wielkopolskiej kilometrową porównywalne z opłatą, jaką wnosi się GTC na północny to Town niedziela autostrady wielkopolskiej pana niekorzystny, ale pan redaktor Lis rozumienie ze wszystkimi, ale z czerwonego właśnie skonstruowana umowa, bo w przywołanym przez pana przykład autostrady etc to jest dokładnie taki sam przykład jak autostrada Wielkopolska część druga pomiędzy nowym Tomyślem, a granicą, która jest była budowana wraz ze skarbem państwa, w których ryzyko ruchu zostało przejęte przez państwo płaci się tzw. spłaty za dostępność to znaczy korzyścią państwa jest to, że ma względnie bezproblemowo nabyła racjonalnych zasadach z budowaną autostradę, za którą nie musi zapłacić natychmiast go spłaca to przez 30 lat funkcjonowania umowy koncesyjnej i pan teraz powie jako osoba, która się w sprawach o orientuje, bo myślę, że kierowcy oprócz tego, że na pewno nie są zadowoleni, kiedy gminy muszą zapłacić więcej państwo, czyli koncesjonariusze mają swoje uzasadnienia i PiS w swojej odpowiedzi na to Ala, a cóż za sprawą niejakiego już jakiś próg którą, którym takim pierwszym skojarzeniem jest oczywiście ostatnie lato, ale próby ujednolicenia systemu poboru tych opłat to znaczy czy wy jesteście jako ci koncesjonariusza nie nie państwowi jesteście otwarci na to, żeby spróbować dogadać i w ciągu najbliższych RM niepewni czy tygodniach miesięcy lat wypracować system przed 2518 rokiem, który jednak pozwoliłby nam jakoś ucywilizować tę sytuację Andrew Colt kolejek na bramkach Temida oddaliła na czym ona tę sytuację, która obecnie panuje w Polsce niewiele odbiega od standardów europejskich, bo w okresach sezonową już lepsze w okresach sezonu wszędzie w Europie stoimy tam, gdzie są bramki stoimy w korkach, żeby zapłacić za ten przejazd tez po pierwsze po drugie w Polsce jak w 320 parę lat niestety autostrady były bardziej sprawą polityczną gospodarczą i obowiązywała nerwowości euro w związku z powyższym ich nie zwariować go realizować w związku realizowano to od początku wtedy, kiedy państwo w ogóle nie miał pieniędzy trzeba na to sprawę spojrzeć, że byli bardzo odważni ci, którzy podejmowali się realizację tego rodzaju przedsięwzięcia przy tak marnych perspektywach, jeżeli chodzi o możliwość pozyskania środków, bo w latach na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, kiedy powstały te 2 projekty, o których wspomnieliśmy cena pieniądza była znacząco co drastycznie większe niż ich możliwości pozyskiwania, bo jest o wiele trudniejsze niż obecnie w ich związku z powyższym umowa obowiązywała na 30 lat nie starcza czasu na pyszną w związku z powyższym później zaczęto się uczyć ja pamiętam jak w pierwszych debatach zostaną publicznie mówiliśmy oby tzw. bankowa wolności, czyli akceptacji banków projektów do tego, które koszty miały być pokryte przez źródło przychodów na i wtedy strona publiczna mówi, a co nas obchodzą bańki później nabrała szacunku dla banków 1 stwierdziła, że banki są bardzo istotnym elementem finansowania tego rodzaju przedsięwzięć my dzisiaj sytuacja taka, że w Polsce mamy co najmniej 4 systemy finansowania przedsięwzięć autostradowych, które składają się na sieć autostrad, bo zaczynaliśmy różnych przypomnieć, że odcinek Kraków Katowice i i Konin Poznań to było pierwsze 200 km od prawdziwych autostrad w Polsce liniowe systemy muszą się teraz byłoby przełożyć na system wspólnego powoda w ocenie takie proste to znaczy ja się na jedno 0 na pewno co do co do ME wysokości tych opłat ujednolicić ich nie można nie robią z tymi ludźmi wstępu, bo co do samego systemu poboru wszyscy są jednomyślni tu nie ma co ustalali, bo wszyscy koncesjonariusze uczestniczyła w spotkaniu parę tygodni temu, w których pani minister Wasiak rozmawia właśnie z koncesjonariuszami, jakby to rozwiązanie, bo wbre w temu co ogłaszała pani premier Bieńkowska ten system czytając ten to rozwiązanie nie jest takie proste natychmiastowe i wszyscy stwierdziliśmy, że najważniejszą rzeczą dla koncesjonariuszy jest bezpieczeństwo poboru opłat, bo to, że trzeba opłaty brać to jest po prostu przewidziane w modelu 1 z jego strony w związku z tym, że możemy znać wysokość odpowiedź do pani minister była taka jest przez 1 z akcjonariuszy autostrady udzielona renomy pani minister akceptujemy każde rozwiązanie, jeżeli ktoś, kto za to zapłaci to znaczy musiały państwo wykupić to te autostrady, żeby móc ustanowić jednolity system natomiast wszyscy jesteście otwarci na zarzut, że jesteśmy otwarci na to, żeby wprowadzić system opłat automatycznego poboru opłat to znaczy wg światowych standardów i obserwacji naszych krajowych i proszę pamiętać, że my jako operatorzy autostrada już wszyscy 10 lat zebraliśmy pewną część doświadczeń te dziwne, że nasze nigdy nic nie pyta o zdanie natomiast wypowiadają się najchętniej politycy, którzy nie mają bladego pojęcia o tym co mówią i teraz zlikwidowanie ręcznej obsługi przejście na rzecz automatycznego był rozliczania przejazdów to jest czterokrotnie zwiększenie przepływu wciągu jednostki czasu ilości obsłużonych z klientami koszty to tu niemal tonę są porównywalne, bo powiedzmy wiele np. Legia ruch ciężarowy przede wszystkim opiera się na systemach kart płatniczych, które po prostu są rozliczane w Total i to jest kwestia tego, że dziś obowiązuje taki system przejazdu dla ciężarówek viatoll ma 100 jedź prawda pani minister Bieńkowska zaproponowała rozwiązanie, że jest wolny przejazd to znaczy, że podnosi szlaban podniesienie szlabanu na stałe powoduje, że weryfikacja tego czy ktoś wykupił abonament na przejazd 3 czy nie jest po prostu niemożliwa efektywność tego o tej możliwości weryfikacji NIK i pontony czy niewprowadzenia służebność będziemy mu podkreślił, że system obejmuje 3 my jesteśmy przed, jeżeli chodzi o ruch ciężarowy przede wszystkim tranzytem obecnego poszukiwania, a klientów, którzy już odwołano z drużyną, a zwłaszcza w Starym teatrze zdolny jest raczej niemożliwe niech pan by moment, by 15 sekund czy wprowadzenie takiego jednolitego systemu, o którym jakość wciąż rząd myśli będzie się też wiązało z podzieleniem się kosztami wprowadzenia tego systemu na państwo i tych prywatnych koncesjonariuszy to z pewnością tak to e-sądu jest do winy jesteśmy gotowi to tu nie ma, jeżeli chodzi o stronę techniczną nie ma żadnego problemu, jeżeli państwo zabezpieczy czy zgodzi się z argumentami, że dla nas najważniejsze jest gwarancja poboru tej opłaty to ja sądzę, że takie, że takie rozwiązanie można osiągnąć bardzo się wszystkiego się jej to wszystkim pomoże natomiast co do porównywalności chciałby się wypowiedzieć co do porównywania zaczyna się autostrady są drogie czy ABO porównań jest walka tendencja, że w Europie to chciałem przypomnieć tym, którzy wyciągają takie wnioski, że europejskie autostrady budowane były 2030 lat temu one już dawno zostały spłacone i nie wymagają bieżącego finansowania pan Maciej Grabowski biznesem tartan noir autostrada Wielkopolska dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA