REKLAMA

Ewolucja miast. Gośćmi programu byli Natalia Hatalska i Janusz Kaniewski

Człowiek 2.0
Data emisji:
2015-02-07 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas II 0 w mikrofonie Jan Stradowski witam państwa w człowieku 20 dzisiaj chcieliśmy rozmawiać trochę o tym w Realu co każdego prawie z nas dotyczy to dotyczy dużej części z nas na to co ten wyznacza w pewnym sensie trend, jakim ponowna aktywizacja ewolucji miast przez państwo pamiętają jakiś czas temu mieliśmy audycja w miastach inteligentnych Zang smart Cities i mówić więcej taka technologia, które mogą te miasta usprawnić dziś jest ujemny zajęcie tym Rozwiń » trendem to w faweli troszkę bardziej od strony społeczną i urbanistyczna projektowo zobaczył jak tamto wydziałów miasta wywołujące miasta 2001. wieku w jakim kierunku zmierzają o tym za moment na razie jeszcze stała ogłoszenia internetowe magazyn Fokus jest partnerem merytorycznym na swojej audycji w ww kratka Fokus kapel tamy na materiały dodatkowe powiązane z tym, o czym dzisiaj mówimy m. in. odnośnik do audycji Archiwalnej miasta inteligentnych, gdy państwo chcieli zabrać więcej takich audycji nie tylko w złej woli chodzi o trojga 20 także inne pasma TOK FM zapraszam na stronę TOK FM to kapel to jest archiwum audycja tak soczyście portal informacyjny w PL blogi komentarze do blogów to w czasach ciekawa lektura pouczająca państwo chcieli komentować to co dziś dzieje się na antenie albo zaproponować coś nowego zapraszam adres mailowy człowiek laptop przez Demokratów lub KFM, a także zaproszą na Facebooka od kiedy prowadzący na fanpage audycji www Konopka handlowiec kropkę nad i wracając do ewolucji miast do miasta 2001 . wieku na tylnej możemy je próbować przewidzieć ze mną studiów Natalia Hatalska przewrotka trendów i autorka bloga tatarska Kapka com to był wieczór dobrych trunków i Janusz Kaniewski projektant, który prowadzi autorską pracownię Janusz Kaniewski design nowy czy zaprosiłem was jesień dla tego m. in. pomiędzy dlatego od dawna się doprosić Natalia jakoś nam się nie udawało zgrać terminarze w PRL wreszcie się udało, ale też m. in. dlatego jakiś czas temu ukazał się raport Natalii podtytułem w świecie Manchesteru dalej w świat na świat 2039 roku w Real w UE to trochę mnie zaskoczyła tym raportem to wypowiem, bo w usłyszała to wiele dobrego konta w internecie jest dość powszechnie znana jako styl jako specjalista od reklamy internetowej i marketingu i t d. w nie spodziewałem się trochę takiego raportu hydrologicznego poczuł się zajmuję się w samym szacunkiem dodają, że prawda w Pa takimi działaniami chcą się nad nowo wydobyć się zapobiec, ale tego typu nie oczekuję, że od 5 lat wydaje taki raport strat Bóg, który mówi o trendach na obecnym nadchodzący rok jest opracowany z takim rynkiem były mąż zaś ten dług wybiegam trochę tak to jest także są takie trendy w perspektywie dwuletniej, ale ważna i bardzo wam psy, bo sam, a ciekawa pora, żeby zobaczyć świat i brandy SA od 25 lat na jej zwijam okres spróbuj zrobić taki projekt właśnie 25 lat do przodu może być to co zrobić to musiał wybrać osoby, które wytrzymają taką wiedzę jako znak, że mogło mieć po opowiadać tam go w tym projekcie z 12 osób 12 wywiadów z turystami start-upowca ami projektantami dyrektorzy z decyzją się w konkretnych dziedzinach naszego życia w zdrowie właśnie miasta energia transport były zakupy pieniądze i t d. i oni mówiąc są ludzie i ich określam, którzy tworzą naszą przyszłość, by było słowo złodzieje dyrektor zarządzający, w których przyszłość zostanie halę inni coś do przeszłości 2 lata, cytując słowa bardziej niż inni rozumiem tego na badania są wszyscy jakościowym naszą przyszłość natomiast są osoby, które zakupu możemy wskazać jako teksty mają większy wpływ na nią Lotta Love Shack stworzą jakieś nowe biznesy albo nawet ta lekcja jest Janusz Kaniewski doradza samorządom miast czy ma wpływ na tę wyglądają miasta czy tworzenia w tramwaje autobusy jeżdżą raczej im, w które wejdą na rynek za 23 lata, więc guma ma zdecydowanie wpły w większy niż każdy z nas nawet podziękowano ośrodka sportu w mieście w białych hełmach zmarł prezes tej Fundacja Kolew staż w folderze, z którą rozmawiałam, który zajmuje się clio z rezerwacją, bo ludzie, czyli jak we wdrażaniu ich zamalowanie mi na wieczność zdaniem właśnie na wieży zakłada, że w przyszłości w perspektywie może 50100 lat będzie mógł technologia postąpi tak daleko do przodu, że będzie można ich wybudzić on nawet nie uważa on nawet nie używa słowa odpowiedzialni są żywi nowo ani 1 osoby o śmierci oraz prawnie określona w Koninie z domu przywracają do życia tak czy sprawdzono całe 3 dni w teorii, która to czym w morzu czy inaczej ja jestem lekarzem wykształcenia tym zajmowałem się z tym tematem bardzo bardzo sceptycznie, ale miasto co wiem na temat umów było ich działania ludzkiego organizmu pokazuje wywodzi się uda kiedyś coś takiego zrobić, ale w liceach zacznie faktycznie funkcjonować jako fizjologiczne Vector czworga to co w mózgu, która wylała się zagoi oni też jest 80 % pacjentów z Poznania na euro pacjenci czy wykończy zachowują ich mózgi mu rejonie aż żal mi to z 1840 pacjentów czy bardzo dużo zakładają, że w większości przypadków jest także oni siedzą obok pacjenta, czyli czas, w którym człowiek traci świadomość i kiedy komórki są niedotlenione i kiedy największe szkody w mózgu oni wkraczają na minimum, bo oni tylko przychodzi osoba stwierdza prawne zgon na stadionie zawód zawód był przywracają do życia ani front z wężem wodnym Mahmoud wierzą oni służyli także w Siechnicach doc. Wylęgała 1 wyjazd mniejszy rozum, ale on odpowiada za kampanię nowość bilet za technologie, które umożliwiają np. przechowywanie komórek w taki sposób, żeby tych uszkodzeń, bo jak najmniej w kampusie Zelnik nie doczekamy się za prędko weryfikacji praktycznie tych założeń już ponad 2039 roku może być to zbyt optymistyczne źle się wydaje także ile raczej perspektywa 50 lat na moście lub w ścisłym się skupić na bliższej perspektywy innych miastach Janus projektuje w projektują samochody oni projektuje z miast prawda in projektuje miasta, lecz jak dużo zdziałać wiadomość z ostatniej chwili w tym tygodniu jest premiera mojego najnowszego i na długi czas ostatniego Ferrari, do którego robią wnętrze mu 488 życzymy jej i potem w samochodzie po tym, wszystkim, czego się dowiedziałem we włoszech czy w Japonii zrozumiałem, że nie jest stylistyka tym co mnie najbardziej interesuje mnie interesuje to, że era samochodów się kończy, a mnie interesuje to co będzie po samochodzie i dlatego już zacząłem się zajmować stykiem transportu i transportu publicznego i urbanistykę nowa i to jest najbardziej dla mnie fascynujący temat i teraz, jeżeli w tym roku pokazuje, że tramwaj, w którym tramwaj będzie zacznij żyć w 2015 roku musi zostać 60 i nie na rynku przez 30 lat, czyli muszą wiedzieć jak będzie wyglądało miasto projekt ten tramwaj będzie jeździł z 30 lat tych najbardziej fascynująca etaty pracę, czyli zbieranie informacji co rzeczywiście będzie się działo w tym 2039 roku i tutaj i ja nie mogę kierować się utopią tylko o bardzo racjonalnie w wolnym i bardzo konkretnie przewidywać, jakie będzie społeczeństwo, jakie będą potrzeby w mieście co się stanie jak i wzorem miast zachodnich wszystkie miasta w Europie wyrzucą samochody z centrum czy to będzie miało taki skutek, że ulica ciągi komunikacyjne stracą ważność na rzecz placów i co to oznacza dla małych społeczności czy stworzą się takie podwórkowe patriotyzmem w taki jak będziemy Barbara regionu, mówi że należy należy odchodzić od państw narodowych w stronę patriotyzmu miast, ale ja nie wiem czy ktoś nie skończy w ogóle na patriotyzmie podwórek dzielnicy mówi się z nim osiedli tak to są wszystko naczynia połączone i ten transport, który jest z przebiegiem miasta projektować to wiedzieć jak to będzie wyglądało to to jest jakby cyklu tego, o czym uczymy się zajmuje tylko żyją mojemu klientowi nie mogę pokazywać właśnie utopii tylko muszą pokazywać realistyczny scenariusz i pokazywać wszystkie argumenty jak będzie wyglądało to miasto, po którym do, którego będziesz musiał za 30 lat sprzedać wagon, który jak ci w tym roku zaprojektowałem Teslę mogą jednak to ciekawe filozoficzne zagadnienia w wynik netto to powiedział nic z bonów w przewidywania jest bardzo trudne, zwłaszcza jeżeli mówimy o przyszłości prawda w NHL w czasie w ogóle przewidzieć co będzie za 30 lat na tyle precyzyjnie, aby wkład ten tramwaj do tego dostosować mamy metody mamy narzędzia cena od pozwalają tak, aby to niebyła utopia, bo mówiąc bardziej kolokwialnie w FUS Skawy czy innego napoju, który ZO cha cha o moich nowel kolejowych i moim zdaniem na pewno nieraz Żywiec 1100 %, bo my przewidujemy, że prognozujemy na podstawie obecnego stanu wiedzy, który się właściwie z roku na rok lub nawet miesiąc 2 miesiące się zmienia natomiast co można zauważyć pewne schematy jakieś takie scenariusze którymi można w Pogorzelicy Janusz powiedział usuwanie samochodów z centrów miast co się dzieje jest raczej nie skończy źle choćby takie zalecenia chociażby patrząc na nasz region, w którym funkcjonujemy, czyli Unię Europejską są takie zalecenia aż do 2050 roku co 2035 nie pamięta z centrów miast mają zniknąć wszystkie samochody są tradycyjnym napędem czy to oznacza, że będzie musiał się z 5 transportach i albo będziemy musieli się przesiąść na transport miejski albo będzie musieli wprowadzić inne samochody z innym napędem elektrycznym albo może w mięsnych w szpitalu to nie wystarczy ta tymczasem są niestety żaden z tych elementów ołów w układance transportowej dosyć dużo czytałem w PRL, jakie są pomysły NATO podaje Helsinki są miastem, które chce pan w ogóle, by wyeliminować w pewnym sensie konieczność posiadania własnego samochodu, ale nie za pomocą 1 przodka tegoż transportu publicznego masowego taksówek czegoś co jest po między funt, a pomiędzy autobusem miejskim taksówką ćwiczy już o czymś takim co zbiera zamówienia i objazd zamiast, odbierając padło parę osób, po czym jeżeli rozwozi w innych miejscach coś co wymaga koordynacji online, ale da się to zrobić plus car-sharing to skarb powiększyli poddawanie się wzajemne okazyjne bądź stałe w torbach muszą czuć się ta ma już dawno wyszedł w okresie godowym internet World League, czyli to, że nadchodzi intermodalny tak nie jest możliwe muzealny, czyli zmieniamy żadnych analiz online w dowolnym momencie ja mogę się przejąć po to, wasza wykonali u nas futuryzmu i tam kontuzją rozmawiamy, że podążamy samochody, które są połączone z Connecticut State, który w inteligentne samochody do wydm ma działać taki sposób, że jeżeli ja jadę samochodem i zdrowia umowę na korek, który jest na moście to automatycznie mam połączenie informacje zostaw samochód w tym miejscu na parkingu przesiądź się na ogół z abonamentu następnie z metra przesiadam się np. ważne jeśli system księgowy i t d. czy wszystkie te systemy są ze sobą połączone i na tyle inteligentne żyją nie bez straty czasu mogę po nich poruszać się powieść od dynamicznie w Moskwie co zmieniać się w Witosa w tym to sama konfiguracja prawda nakazać to może autobusem tramwajem metrem, a samochodem taksówką to co istotne to to, że wszystkie tak jakby teraz niezależne systemy komunikacji nagłą trawa jest moim prywatnym samochodem żaden sposób jest połączony z przyszłością mają być połączone, w którym teraz odpowie na to pytanie w twojej czy da się przewidywać sztorm przyszłość pewnie wrócimy do tego czy w oczywiście tak jak Natalia powiedziała nie da się do końca w ja zrobiłam wzeszłym roku skończyłem projekt Super stacji benzynowej w Doniecku przyszli Ruscy FIZ bombardowali pękająca, jakby tego tak, dlatego że nie zależało przeżycie w wsi, ale można obserwować jak tego nie nazywam trendami w i przejmować historia, czyli co się działo i próbować wyciągnąć wrak chciałem, żeby wstać co doprowadziło do jakiejś sytuacji i obserwować czy teraz nie ma podobnych przesłanek, żeby podobna sytuacja wydarzyła się za 30 lat, czyli Marek Pęksa poluje z mówiących w badaniach tai KO IR bardzo dobre ma sposobem jest obserwowanie bardzo młodych ludzi, którzy w przyszłości będą bowiem, że zaraz z niej i będą to oni będą kneblować nam świat w czasie, kiedy my będziemy starzy i pierdołach, czyli ich to jakby to, o czym oni nasiąkają niech popatrzy się, że teraz stawka moda na PRL tak, bo to właśnie kiedyś ci ludzie, którzy teraz mają po 30 lat kiedyś mieli swoje dzieciństwo niezależnie od tego jak ten system był kiepski to do dzieciństwa się wraca, czyli teraz trzeba patrzeć jak ich dzieciństwo my urządzamy dzieciom taras to oni tym będą w tym co nasze okno to później to będą oddawać do 30 lat i dla mnie to jest kapitalne źródło wiedzy dla Zachodu oraz ciekawe co rozwiąże mówi, bo jest symboliczna pokolenie milenialsów do rozmów młodych ludzi to oni wszystkie badania pokazują, że oni nie mają potrzeby posiadania samochodu po jej to producent samochodu doskonale wiedzą, że dla nich samochód nie jest wyznacznikiem statusu dla nich ważniejszy na wkład jest dostęp do internatu albo posiadanie wypasionego telefonu tak jest i Alstom np. biorą się wszystkie te rozwiązania księgowe, bo tym ludziom samochód nie kojarzy się z mobilnością bomby oni kojarzą samochód z korkami z kosztami z benzyną z brakiem miejsca parkingowego trwale, gdy dla producentów samochodów bardzo duży problem dlatego na foreksie nie spojrzymy na nam chociażby mercedesa to bardzo stara zrobi to były one w 2 c zna swojej strony ma taką stronę uruchomi pod koniec zeszłego roku Mercedes mini na nim mówią my sprzedajemy mobilność niezależnie od tego czy kupisz nasz samochód czy masz samochód czy czegoś zaś jakiekolwiek inne nasze usługi jak spojrzymy w co Mercedes inwestuje też BMW czy ta i inne czy volkswagen volvo FM bank to oni inwestują właśnie w ich programy księgowe wywieźć tak tego typu usługi, żeby dotrzeć do tej grupy, która nie ma potrzeby posiadania samochodu właśnie na samochodach inteligentnych stref są od płatnych audycji listów mieliśmy odsyłam państwa do archiwum warto posłuchać Bomi i wtedy Fest przedstawicielka mercedesa i przedstawiciele volvo wind Mobile ciekawe rzeczy, a my wracamy do tematu w drugiej części audycji człowiek w 20 w Brazylii to ze świtem drugiej części audycji 10 jedno 0 poświęcony ewolucji miast i temu, jakie będą miasta 2001. wieku nada tej pierwszej połowy 2001 . wieku niesie nam w tym daleko w przyszłość, ale próbujemy w tym studiu Natalia Hatalska współautorka bloga Hatalska Kopka kom Janusz Kaniewski z pracowni Janusz Kaniewski design rozmawialiśmy o transporcie bliskim bliskim wszystkim nam chyba, bo jakoś musimy się kochać został po tych wielkich miastach za wspominało się już o tym, projektując tramwaj, który ma być używane przez 30 lat na uboczu to jest faktycznie coś innego traktowania samochodu prawda, bo nawet najpiękniejsza Ferrari nie będzie 30 lat produkcji w mody się zmieniają, jeżeli ktoś może pozwolić na tak drogi samochód to musisz musi dostać wczasy kupić nowszy rok był w piecu w tym samochodem Kubuś roszczenie jest pokolenie młodych ludzi, którzy uważają samochód to jest coś mniej istotnego niż telefon alarm to jest ciekawa sprawa czynami wściekła, bo jest nas potem masowym to pociągami podmiejskimi trasą nowe pociągi podmiejskie na linii WKD na wkład wiele osób nie narzeka, mimo że są nowe zoo zostały zaprojektowane w Elblągu w okno w tych właśnie w latach ostatnich i szacują, że te pociągi za 70 tych, których do dziś tamte dni jeżdżą stare toporne i Michała czcigodny sługa psa ludziom jak koszty nowo w ten nowy design nie może nocą to początki cicha mają klimatyzację jakoś się nie podoba, że to jest kwestia tego, że został zaprojektowany czy ludzie nie lubią zmiany są 2 czynniki w Czechach wpływowy i Software owych co w lobby w pociągu do wodociągu tak i on jest coraz ważniejszy będzie coraz ważniejszy w transporcie publicznym mówi Hall były owe niezaprzeczalnie to nowe są lepsze w co wygodniejsze są cichsze lepiej ogrzewana i t d . ale to jest byłym najprostsza część 3 projektowania najtrudniejsze są wpływowa pierwszy to, o czym wspominałem, że mamy sentyment do starych pojazdów chociażby ze swojego dzieciństwa, więc zawsze będziemy kochali bardziej starego ikarusa czy, czyja to wulkan niż te będą one bezosobowe jest oczywiście nie zawsze winę w Rzymie, bijąc ogórek to było dosyć traumatyczne doświadczenia, ale miał siedzenia obok kierowcy i czerwoną gwiazdę chłopiec, ale ich współczesne autobusy to taki malutki autobus, którym jeżdżą np. w liniach nadal w wielu miejscowościach podwarszawskich tylko jako lokalny PKS w biletomaty Semi Seco kierowcy można tam nauczył się, ale to nie jest takie przywileje uprzywilejowana jedno miejsce, gdzie na giełdzie Jacka można posadzić ją zapamięta na całe życie, ale więcej tych co wpływa na rzeczy robimy teraz autobusy miejskie i tramwajów i w obydwu bardzo szybko przeskoczyliśmy etap stylistyki, a bardzo szybko przeszliśmy do tego co jest najważniejsze, czyli połączenie FR w innych pojazdu w i architektury ja studiowałam i transportu się wzajem we włoszech i architekturę na Politechnice w Warszawie i teraz ja wiem, że pojazd musi być zintegrowane z przystankiem musi być zintegrowane z miastem i musi być częścią komunikacji, a nie tylko pięknym przedmiotem i my się koncentrujemy n p . na takich rzeczach, żeby w pojeździe z przodu wyznaczyć miejsce bardziej przytulne i niebezpieczna może z elementami drewnianymi z cieplejszym oświetleniem dla starszych pań, które się lepiej czują jak siedzą z przodu bliżej kierowcy w stylu wyznaczamy strefy, która jest oświetlona to, chyba że przed światłem żywsze są tam kolory tam jest loża szyderców, gdzie podróżują licealiści co jakiś czas, by wypiją piwo pod górę pod siedzeniem Filomena Mendes robicie podziału kastowego tak transporcie miejsc tak dokładać dobry pomysł to jest dobry pomysł, dlatego że my rozpaczliwie poszukuje major sposobu przeniesienia kastą wolności, którą masz w samochodach na transport publiczny, bo to jest bariera, która jeszcze nikt nie przekroczył już wszyscy wszystkie zespoły projektowe na świecie właśnie zajmują się dokładnie tym jak niechęć do patrzenia na innym ludziom oczy w windzie jak potrzeba własnych 2 m ² w mieście jak potrzeba pewnej arogancji na drodze jak potrzeba ostentacji własnego bogactwa przenieść na transport publiczny to wszystkie rzeczy dawał mniej powóz konny 64000 lat udawało mi samochód przed 100 lat dawało mi innych jachtu Łódź, a w ramach tego nie dają jest coś na tyle demokratyczne, że szans największa bariera ludzie nie jest nie można mieć prywatnego tramwaju linii, ale jest wspomina w tej rozwojowej zarząd firmy Kessel o tym, że ewentualnie można tworzyć pierwszą klasę w tramwaju i zrównoważonego życia aż takiego mniej więcej tak teraz mówimy tak ja wcale nie wykluczam, że to jest pewnego rodzaju miękkie lądowanie dla kierowców innych, żeby mogli sobie na początek jeździć pierwszą klasą, a później dopiero się przyzwyczają do drugiej klasy, a że nawet nie chodzi o różnice statusu materialnego tylko chodzi np. o tym, o to, żeby ludzie nie Stali w przejściu tylko, żeby światłem wyznaczyć strefy bardziej przytulne w głębi wagonu zachęcić do wejścia w Zachęcie do wejścia to by się przydało 5 cm bardziej głębokie fotele z głębi niż jakieś tam ławeczki przy samym wejściu i to takimi właśnie są w pucharowym działaniami jak kolor światła jak wyłożenie podłogi i Jard innych dotyk poręczeniem co zrobić rękoma w błąd w czasie w czasie jazdy bez tych Ferenc były np. jak długo było się tego chwycić tak, ale jak np. innym stoku góry dać ludziom komfortu, żeby przypadkiem się nie dotknęli dłonią w bok, bo to jest bariera w i na tym się skupiamy się w tym projektowaniu i jednocześnie też taki autobus musi być na tyle zintegrowany z miastem, że jakoś się zatrzymuje na przystanku to się z nim niejako zlewa to nie jest tak, że ja wysiadam w czarną przestrzeń wpadam do kałuży tylko to musi być w miękkie są jeszcze miękkie przejście między morzem, a tym jak nie damy tego komfortu to się ludzie jeszcze bardziej rozwarstwienia na tych, którzy są zmuszani do jechanie autobusem i na tych nielicznych szczęśliwców, którzy będą mogli sobie jednak pozwolić na jeżdżenie samochodem w państwach w myśl przemknęła tylko odbić piłkę w kierunku Natalii go w moich fanów o tym, że ludzie dzielą się na w ten sposób to właśnie chcą mieć z tym część chce mieć status zachowanej w ślad tak jak mi tylko samochód te są już pierwszą klasę w tramwaju na sali mówiła dopiero co o tych milenialsów, którzy są bardziej egalitarnym wydawałoby się nie poczują takich symboli statusu mowy ani pod swoją wiedzę może także są młodzi na chętnych jest nafaszerowana wydarzeń są w dziale mowy o ich teraz tego nie potrzebują, bo im bardziej zależy na tym, by takie uważali nie będą w zeszłym roku albo 1 , 5 roku temu właśnie wzór porównywała dostęp do internetu versus posiadanie samochodu i jednoznacznie wyszło w tym badaniu, że tym młodym ludziom zdecydowanie bardziej zależną swoim dostępu do internatu, czyli oni wolą jechać komunikacją miejską, bo wtedy mogą być cały czas my jadąc samochodem nie mają takiej możliwości, gdyby wszedł do autobusu chcieli, żeby było darmowe wi-fi np. szlachty w Warszawie zaczyna się pojawiać się na autobusach także jest w pociągach tak intensywny, a docelowo też wszystkie samochody będą miały dostęp do tematu ja teraz jeszcze był moim samochodem to mam Windows NT trawy kompromis takie drzewko w trakcie jazdy nie mogą korzystać z Facebooka, czyli mogę zobaczyć co się dzieje na Facebooka, ale nie mogę zdobyć komentarza od razu pojawia się informacja, że jest w trakcie jazdy niestety w ich, że w głowę wkłada lumpeksy zatrzymać sprawców nie wykonujecie to dyscyplinuje no bo jednak w Libii jazda samochodem za samochodem nie jest autonomiczny samo jest gorący to jednak musi wpłacać na dogranie na Facebooka no no dokładnie wiedzieć to jest największe wyzwanie dla producentów samochodów volvo jak jazda samochodem sama w sobie jest czymś co nas rozprasza spot nie jest łatwe zadanie tak był czas pokaże całą patelnię z żalem patrzymy na geja czasem powstaje w korku i patrzy na ludzi, którzy robią różne rzeczy sam Wajer kobiety się malują albo czytają ludzie czytają gazety Real ruszasz znów myślę, że ludzie już dzisiaj są gotowi na to, żeby mieć autonomiczne pojazdy, czyli samochody, które po prostu same jeżdżą na schodach z jej strony mogą wsiąść do tramwaju do pociągu pyta sam jedzie, który jest takim rozwiązaniem bardziej ekologiczny bandaże jest takie rozwiązanie, że mamy takie w samochodzie wynik to połączenie transportu Miejskiego oraz prywatnym samochodem trochę tak było w raporcie mniejszości czy Ziomek jest jedno dwuosobowe samochodziki, które są zapewniane przez miasto nie może z dowolnymi tym momencie są do tego samochodu wsiąść albo dobrze rozmawiać z urzędem w Lotosie jest asfalt jest kwestia była intymności w miejscu publicznym tak jest jest pułapka mam inną jest samochód jest takim złotym środkiem między intymnością i brakiem intymności, jeżeli sądzisz, że 10 osób windę to one zrobią wszystko, żeby się nie dotknąć, bo nie patrzy z Lewoczy wszyscy się patrzą na guziki albo na sufit albo na buty po prostu ludzie się, jakby brzydzą ludziach, więc w naturalny sposób, która ma być słówka wykute w taki jest niemal w każdy i nie to jest więź z analogiczną to jest moja teoria, że rewolucja to znaczy, że to jest we mnie nie jesteśmy jesteśmy zwierzętami jedno i jakby chcemy zaznaczyć swoje terytorium reklamy do autobusu w godzinach szczytu to mowa, w których nie ma szans, ale dlatego właśnie ludzie nie lubią jeździć autobusem drapieżność, a propos wykryli taka ma być rezyduje dotyczy tylko komunikacji miejskiej, ale też wkład sklepów w centrach handlowych muszą być odpowiednio szerokie alejki z tak tzw. czynnik wysuwa bat prościej ocierania się roku we Flame dna, które są szczególnie podatne kobiety, jeżeli stoję przy półce sklepowej w g pasty do zamków i alejka jest zbyt wąska i osoba, która przechodzi obok otrze się o mnie niechcący to ja rezygnuję z zakupu i o tym, sprzedawcy i wiedzą w związku z tym dalej już mieć odpowiednie środki, żeby to co by się nie dotykały akcji, a z drugiej strony nie może żądać za dużo intymności i jeżeli nie powiąże z własnością prywatną to znaczy ja w moim prywatnym samochodzie nie byłoby wnoszenie wyciętego fotel natomiast zamknięty jest małej przestrzeni, że nikt nie patrzy w miejscu publicznym Michelin zaczynał w Londynie za leczenie w publicznym, czyli niczyją zaczynam obawiać po dziurach w kiblu zaczynam uprawiać seks w toalecie w centrum handlowym zaczynam zostawiać gumę pod przyklejoną pod stołem ludzie nie umieją na czym korzystają ze swojej wolności również stan taki, że nieprzyjemne dla innych ludzi i sposób harfa to nie jest w jednak pochodna pewnego etapu zaawansowania cywilizacyjnego i nie są kradzieże jednak wygląda trochę inaczej słuchają wieczyście niż u nas, gdzie nie ma takiej dewastacji dystansu to jest kwestia nadzoru ścieżek edukacyjnych kultury i Skandynawią na nowy Jork takiego przykładu nowy Jork chociażby przecież to co się działo w metrze to publicznie ani właśnie wprowadził Ziaja w momentach, kiedy wjeżdżał metronom były za każdym razem to na zawodach twardogłowych głośna historia rząd zaczął walkę z 63 z przestępczością w nowym Jorku od drobnych maleńkich zmian m. in. od tego, żeby nie było graffiti w metrze i było także metro wyjeżdżało w ciągu dnia głos premiowane wracało na nocnym tam do tej centrali i było odmalowane, żeby za każdym razem wyleciał z czystej po jakimś czasie ludzie się na żelowej nie może sprawować pieczę będzie zamalowana kebabu moc maks 12 zostanie ono wpisywane na fakt właśnie w równych no tak, ale takich najprostszych biologicznych odruchów typu realną właśnie seks w przebieralni w centrum handlowym tego nie ja nie widzę tu różnicy między Bangladesz ma Japonię to jest po prostu torfu powstała uszanujmy tych doświadczeń FR FR oraz od tego pewne pewne wyjątki oczywiście są zmiany w Soweto niezmienna jest stała wymówka 100 młodzieńcza chęć brawury prawda nastolatki zawsze chcą zrobić coś takiego dziwnego nietypowego i tego, czego nie wolno nawet takie, gdzie się stąd ta kamera na to nie chce będzie w małych aut czyli, czyli zakładamy, że w Wenecji nie zmieniają faktycznie w ogóle wieźli 100 lat temu na stacji zachowywał się tak jak dzisiaj do zasad będzie podobnie tak myślę, że dokładnie tak to co się zmienia to jesteśmy maja my z wiekiem i tu jest kolejna pułapka jeśli chodzi o transport publiczny w ogóle, jakby komunikację w ogóle używanie miasta, że za dużo technologii zaczyna przerastać siły i dużych możliwości szybko, że kość tak zrozumienia tego przez użytkownika i fajnie, że są wprowadzane nowoczesne kasowniki do autobusów wyświetlacza z filmikami jej tak dalej, ale wiem już Widzew byłby po prostu z badań, że starsze panie zaczynają się w tym gubić ekrany z reklamami teraz zaczynają denerwować nie tylko ja na sezon 2 trasa do lat 20 lat niech zaczynają wkurza w punktach więc, więc jest to bariera społeczeństwo przynajmniej w unii Europejskiej się starzeję i ja bym tutaj ostrożnie zdawkowo utoną w tą technologią, zwłaszcza żona będzie szła coraz bardziej do przodu no ale era biologii nie przeskoczy się Chodakowski strony to coś, o czym mówisz ty już właściwie nie to jest technologia ile jest dla mówiąc komputerowo źle dopracowany interfejs użytkownika, a nawet po prostu toną w oczy, które są źle zaprojektowana w sensie interakcji z człowiekiem tak dokładnie to jest interakcję, która jest, która się wymknęła spod kontroli dlatego bardzo lubię przykładem kilka takich przykładów z Japonii, gdzie mu w pewnym momencie oni potrafią się powstrzymać przed użyciem kolejnego urządzenia, a w zamian za to wstawiają starszą panią, która coś coś podpowie albo ci pomoże, bo ci sprzeda osobiście oczywiście tanie, by było tam wstawić automat czy biletomat czy urządzenie do czyszczenia poręczy schodów ruchomych, ale oni umieją brać ten krok w tył desek bardzo humanistyczne podejście dla mnie, ale z drugiej są ażurowe mamy coraz bardziej postępującą automatyzację, by zobaczyć co się dzieje chociażby na lotniskach, że jest tak naprawdę cały trend, by zdjąć z sal, czyli Zróbto sam jest przeniesiony w właśnie na chłodno Charlotte instruktorzy jak na wkład już wtedy, kiedy się mu odprawa bagaż podchodziło do pani Magda Linette, by raz na zdrowie, aby nadal można można, ale cóż te kioski w PRL bis oświetlenie zużywa więcej ale gdy ostatnio na mgłę na lotnisku w Monachium to co dla nich było ciekawe zaskakujące też trudne, bo miałam 3 bagaże to było skomplikowane gazem wodą, więc czas, żeby tam człowiek żyje musiałam sama automatycznie wybrać zrazić bagaż przykrej sama naklejka wysłać bagaż i odwrócić tak dla każdego bagażu jedynie podręcznego tylko normalnego bagażu, który wjechał na równych i innymi słowy po prostu w lotnisko zaoszczędziło na wydatkach na pracowników w twoim kosztem w tym czasie w Łowiczu prace na ciebie w latach dochodzi na tym co myślę ale, ale o kolejnych trendach dotyczących naszych w limicie rzeczywistości rozmawiamy z trzeciej części programu człowiek w 20 w Brazylii podczas drugiej od słów Vita w trzeciej części audycji 10 gazet o ewolucji Miejskiego Łucji transport pół ewolucji życia Miejskiego w radiowóz na samych to chyba jednak człowiek w zimowe wydaje się w ustach rewolucja trochę przystopowała jednak już chyba trochę zmienia ze mną studio Natalia Hatalska od scenografa Stopka kom Janusz Kaniewski z pracownią Franiewski dizajn w no właśnie rozmawialiśmy wcześniej w podmiocie przewiduje przyszłość to efekt populacja patrzymy co się działo do tej pory próbujemy na tej podstawie wyznaczyć płynna wektor pewien trend kierunek tego co się zdarzy w przyszłości to jest fajna metoda, ale czasami jednak zawodna w raporcie z Natalią, który w, którym stworzyła ćwiczą my manifest Dave jest taki wywiad z zamku itp taka kopalnia, ale i tak to fanek biły pouczający wywiad oczywiście dla części być może naszych słuchaczy długo nie do przyjęcia, bo ten pan, mówi że istnieje globalne ocieplenie nie jest żadnym spiskiem ani wymysłem naukowców to faktycznie źle robimy, spalając paliwa kopalne w PE i robiąc taneczny Dziwnowa czy inne miasta niestety dosyć istotny wątek fruwały staramy się patrzeć na przyszłość przez pryzmat przyszłości i to jest czasami właśnie błąd koło, bo pewne rzeczy to się wydawało sią bez precedensu nigdy wcześniej nie zrobiliśmy czegoś takiego adresu na taką skalę, że prezydent nie może, że zmiana trasy będzie bardzo się w nie będzie takiej prostej linii z takiej idącej po powinna dorównać tylko będzie w Zakrzewie nie będzie w nagłych zwykle dość ostrożnie skok skok w górę tak to nowość, jeżeli chodzi o energię zanieczyszczenia dusze tak naprawdę dzieje z maszyną kiedyś okna z taką książkę na rozstaju czy na krawędzi właśnie, że my teraz jesteśmy na rozwój na rozdrożu, że albo zwijamy go o to zadba politycznie niemożliwe generalnie, żeby z powodu spowolnić sukcesy teraz dzieje, jeżeli chodzi o globalne ocieplenie zużywania pali w kopalnych NATO powinniśmy zostawić 80 % paliw kopalnych w stronę jako rezerwy nie zużywanych one powinny zostać tam, gdzie są w podziemiu winnicy przodują stosować takie proste w składniki chcielibyśmy znacznie ograniczyć konsumpcję mediów my my w Polsce my, którzy w czasie nie najedliśmy tak bat jak Amerykanie czy itp to dla nich kolejna kwestia druga rzecz jest taka, że my w ogóle musimy przestać zużywać paliwa kopalne zacząć myśleć o pozyskiwaniu energii skądinąd tak Niemcy, którzy są mniej więcej takiej samej warunkach klimatycznych jak my esesmani produkują energię zieloną energię odnawialną odnawiane są dokładnie tyle ile Polska zużywa energii czy to można zrobić tylko kwestia podejścia kwestia nastawienia, ale ze względu choćby kwestia polityki i tańca i biznesowej nie wiadomo, że szef Arabia Saudyjska Rosja i t d. wszystkie te kraje, które mają paliwa kopalne i dostęp do nich 80 proc swoje zasoby zostaną podzielone są popsuł gigantyczne pieniądze na listę radców patrząc na nasze podwórko protesty górników i jaką wywołują w polityczną reakcję pokazują to przecież w pewnym sensie zakładnikami paliw kopalnych w sensie społecznym politycznym gospodarczym to też nie jest proste dla nas, by z tego wyjść tak, ale jej to co najbardziej uderzyło powodem takiego zdania trwać, bo kiedyś powiedział zdobyło w żadnym, bo za każdym razem również od paliwa kopalne natknęli się ciągle wracać do dwutlenku węgla w fazie postępowania w 2, dlaczego tak ciągle wracam okazało się, że my mamy obecnie najwyższe stężenie dwutlenku węgla od milionów lat 1 SA GL starzenie na poziomie 45 pijaków, czyli polityków po 1 000 000 cząsteczek Alchemia na 1 000 000 zloty w ręku moda na 1 000 000 cząsteczek powietrza w UB i im wyższe jest stężenie tym gorzej dla nas w dostawie byśmy siedzieli w co wiele razy zdarzało nasz tekst zaświeciła w dusznej sali czytam, że nie ma okien jest człowiek funkcjonuje zupełnie inaczej nasze chce spać jest pokonanie rywali Toma bezpośredni wpły w na zakwasie ani naszej krwi i to co masz wasz powiedział takie zdanie, że jeżeli my będziemy zwiększać to zdarzenie ono cały czas rośnie to my po prostu przestajemy być ludzie stają się mniej sapiens po prostu wysoka na naborze będziemy coraz bardziej otchłani, bo powyżej oraz 600 Wilamów człowiek nie jest w stanie podejmować strategiczne decyzje magisterium gra FIA do czegoś takiego w szybkim tempie nasz organizm nie stosuje, bo ewolucja biologiczna nie zachodzi w taksówkę w Choszcznie jonów poniósł mówimy toyoty będzie to jest bardzo nagłym bardzo odmienne od tego co mu w przyszłości nagłej zmianie zmianie dotyczącej praktycznie całej sfery cywilizacyjnej także miejskie będą to produkcja energii to jak jak miasto funkcjonuje sąd jest powiązane to w tym momencie znowu będę adwokatem diabła można zaprojektować to niełatwe jeszcze raz miastem pobyt w obliczu takich nagłych zmian można, a poza tym ja z kolei będę bronił tego sektora, który widział co było 30 lat temu i wiem co będzie za 30 lat w Elblągu społeczeństwo jest bardzo to jest ileś branż, które się ze społeczeństwem zajmują i jakie słyszy, że Niemcy dbają o energię w zieloną i źródła odnawialne to cel to jest hipokryzja wcale nie dbają w erę urządzają sobie, żeby w ich kraju było czysto i produkują w Chinach przenoszą fabryki do Chin, gdzie produkują samochody, które mają coraz większe silniki coraz więcej mocy zużywające gaz więcej energii do wyprodukowania coraz więcej transportową, bo trzeba teraz napędzić koniunkturę dla miliarda Chińczyków, żeby ci później napędzili koniunkturę dla swojej kolonii, czyli w przyszłości dla Serbii, gdzie w Nigerii są ogromne złoża ropy jak już Chińczycy się od nas nasycony samochodami BMW mercedesa to wtedy to know ho w przejdzie do Afryki i to jest plan bardzo długofalowy i od dziewiętnastego wieku mądrze racjonalnie w biznesową myślący ludzie w Niemczech dbają, żeby była kasa, żeby u nich było czysto, a na brudną technologię jak skończymy u nas to wyprowadzamy do Chin, więc to nie jest tak, że samochód elektryczny jest ekologiczne on, że pisma rodzimą produkcją baterii elektrycznej w tym momencie jest niesłychanie nieekologiczne bardzo droga bardzo energochłonna, tyle że ale i później jak zużycie tej energii, którą jakoś wykorzystuje w mieście też jest duża tylko, że ta elektrownia stoi gdzieś tam daleko jej nie widzę, więc nie jest łatwo być berlińczyk Janas i powiedzieć jestem ekologiczny, bo jeżdżę samochodem na energię elektryczną tylko, że to samochód, którym Jezus wyprodukowany przez koncern, który przenosi właśnie fabrykę do Chin i tam będzie sprzedawał miliony swoich samochodów i korzysta z Nike, która jest produkowana aż w takim miejscu, że ja nie widzę po prostu tych dymiących kominów, ale to to nie jest ekologia to jest po prostu racjonalne biznesowe polityczne myślenie i w Drohobyczu od samej trasie jeździ na prąd produkuje tramwaje to nie są ekologiczne w nowym roku w tym zakresie nie w tym sensie też nie o to chodzi o to, że w skupisku miejskim jest bardzo dużo ludzi więc, że ci ludzie są w stanie zrzucić się na bilety na tramwaj, żeby im nie schodziło, ale gdzieś ta elektrownia gdzieś ten generator musi stać gdzieś te pojazdy, które kosztują ważą i trzeba je później do transportować dziś trzeba wyprodukować, ale jest też zakładam, że to się z czasem zmieni, bo naszą imprezę w obu swoich baterii i składek patrzymy na 7 na rozwój technologii wszystkie technologie w dość pionowo idą w górę tak szybko się rozwijają 1 technologią, która nie jest jeszcze tak szybko rozwijające się w postach droga związana z bateriami z magazynowaniem prawda energetycznego a gdy natomiast wg mnie się w krótkim czasie zmieni i byli w bateriach, które są domeną wykorzystywane w samochodach produkować ekologiczne nie nie zostaną wypracowane przez samochody, ale n p . przez takie koncerny jak Facebook szczegóły, które przetwarzają ogromne ilości danych, gdy te służą okno Google akumulować zyski już od niedawna seria kod Fokusa i tutaj bowiem nad napędem dla nowych technologii LED baterii są właśnie smartfony no bo w ręku telefon, który nie wyczuł 1 dnia nad satelitą współczesne przekleństwa robi się w nowe Konstancja ta dziewczyna do domu ta technologia może przyjść zupełnie innej branży, więc być potem zeskanowana i w Europie to kwestia też sami świadomości, że jednak może ludzie sami nie do końca mają świadomość tego i my jesteśmy jednak mimo wszystko można go sami tak bardzo trudno byłoby nam zmienić swoje życie ograniczyć konsumpcję miedzi samochodem jest mniej mięsa zużywać mniej wody i t d. relaks w ten jednak jest używać coraz mniej, ale jednak ja wierzę mimo wszystko może winne są osoby firmy w biznes, ale też nie wiem, ale kraje, które z nowym powód mają olbrzymi stają się w nocnym naiwna, ale wówczas do 3 milionów doradza samorządom, czyli doradza w u władzy lokalnej w tym władza mogłaby ludzi w jaki sposób zachęcić popchnąć ich trochę w tym kierunku, żeby właśnie było jednak fachowcom nie tak jak mówił, że testowanie autobusów można wciągnąć ludzi w głąb autobusu światłem kolorami w można, by też jakoś próbować mam nadzieję zawsze próbuje za pomocą właśnie polityki lokalnej do krajowej Tytus ponadlokalne tak jak Unia Europejska można próbować ludzi mowy nikogo zmusić, ale mało to jednak ukierunkować, żeby właśnie przesiadali się do tych tramwajów w dni wzywali konsumowali mniej śmieci jak choćby przykład 2 oprócz tego co wasze mówisz i seriali jak w Polsce zostało w ubiegłych, bo w Polsce się sprowokowało ludzi, że przeżył przestali używać plastikowych siatek wprowadzono opłatę za nim i rusz zużywali gigantyczne ilości siatek plastikowych, które wiadomo, że są okropne dla środowiska po wprowadzeniu opłat za siatki w hipermarketach i zużycie drastycznie spadło, więc władze najbardziej można kontrolować każdy biznes lubi spacery przy czym władza to nie są jacyś tam mityczni oni tu o pojednaniu najlepiej to są po prostu mieszkańcy tylko ci, którzy są tacy najbardziej chętni do zmiany czegoś w swoim otoczeniu i to oni wprowadzające zmiany oczywiście, że władza może zmieniać innych oprócz zanieczyszczenia dwutlenkiem węgla w jest też zanieczyszczenie hałasem jest zanieczyszczenie światłem i są już miasta, które dbają o to, żeby np. chaos świetlny ograniczyć nieprzypadkowo bogaci ludzie, żeby odpocząć wyjeżdżają osoby, żeby posiedzieć na plaży i nie widzisz nic po prostu jak najmniej bodźców, by widzieć w nocy gwiazdy na niebie tak niezapomniany widok no właśnie, więc i można być nawet zaczynamy współpracę z Łodzią z panią prezydent Zdanowską, a jednocześnie po nim pracuje z producentem autobusów jak oni jak Łódź będzie zamawiała też autobusy to ja będę namawiał panią prezydent, żeby ona w tylnych drzwi w warunkach przetargu zawarła to, żeby zmniejszyć ilość ekranów świetlnych w pojeździe, że ja rozumiem, że zakład komunikacyjny sobie, by zarobił więcej, bo tam można było wyświetlać reklamę aleja dla mieszkańca jest lepiej, żeby się po prostu wyświetlał następny przystanek pływanie jest potrzeba informacji zgromadzić rzetelny sposób tak, ponieważ tam na głowę Nautilus oraz informacji, kto ma dziś imieniny, jaka jest premiera w teatrze bez dumy z tego wszystkiego bała jak rozumiem, że dzisiejsi nastolatkowie chcą mieć jak najwięcej informacji, ale 23 pasażerów, którzy są przedwczorajsze nastolatkowie i oni chcą po prostu wiedzieć, kiedy mają wysiąść i tacy od nowa maskotka, iż mają swoje małe krewni mogą, żeby tam z prawdą jest w sądach, więc właśnie chciałbym przy tym 2 projektach skoordynować to coś żeby, żeby wymusić, żeby mnie, że ja musiałam, że samorząd później wymusi na producencie ograniczenia bodźców, że pojęcie nie muszą być całe żółte, bo to jest agresywny kolor człowiek zmęczony po całej pracy chce wsiąść do autobusu i mieć komfort dla oczu i rząd żółtych poręczy i migających ekranów jest po prostu męczące dla oka dla oczu to byłoby piętnował nawet sama treść takiej audycji stołów lub częściowo pod kątem swoich Natalią reklama, ale to wystawa zachowali się sama miejska to jak nasze miasto są zaśmiecone wizualnie billboardami z faktami z Żydami i t d. w razie mowy to trochę się jednak też jakoś, by dało administracyjnie czy w gminach zmniejszać myślę, że to warzywo blok z wyżej spojrzymy na miasto zachodnia nowy Jork na ląd i t d . to tam tego nie ma tak w miastach włoskich reklamy zewnętrznej w centrach miast w ogóle im sądzie wydzielono nie wiem w Londynie zakaz picia, czyli seks czy ich cen jest jakieś jedno centrum, gdzie są faktycznie billboardy, a pozostała komunikacja z przeniesiona albo do Filaretów, które są w komunikacji miejskiej albo gdzieś w metrze pod spodem, ale w samym liście nie ma u nas w ja nie mogę patrzeć na centra polskich właśnie właśnie do samochodu w centrach polskich miastach bywają sam autobusy tak dzisiaj wyglądają miejmy nadzieję coś zmienić w media władzy trzymał kciuki za to swoje projekty, bo mi się bardzo podoba taka wizja komunikacji masowej, która w, które jest przyjazna taki, który zachęca do tego, aby nie jeździć nie nie odpycha relikt, która jest spokojniejsza dla oczu zdecydowanie ja czasami słucham Radia jadąc pociągiem, bo na otwarciu nie da się wziąć do ręki nic mu taki tłok w, a technologia dotacji, bo trochę przyjaźniej for dają się do tego typu niż my wszyscy w trzecim oby tak było i wynalazców im na stacji się kończy będzie państwo dziękowali za uwagę, że za mną wtedy była Natalia Hatalska współautorka trendów i autorka bloga, a ostatnio ptakom ów dziękuję bardzo zachęcamy zapraszamy mówią ponoć zapłacić normalne państwo studia za darmo prawie za darmo muszę w 2 LO nie znała w okolicy bramy jedyne co w koc prośba o g Flex 27 krajów w 23 podzielić się informacja o tym, raporcie w mediach społecznościowych bohater wywlókł płaci się reklamą taką informację o tym, że pobrał odprawę zlokalizowane w mrok w Brzeziu rozgrywa to nie jest wygórowana cena w ciekawą lekturę polecamy w polecamy i Janusz Kaniewski projektant prowadząca autorską pracownię Janusz Kaniewski design Lilia są też pozwolę na reklamach, które w ramach zachęcają do odczytania w zeszłym roku wydałem książkę, która się nazywała Jankiem z tych zadań wydawnictwa Bosch i tam jest więcej felietonów i informacji o przyszłości transportu i o przyszłości miasta dlatego chętnie chętnych okazuje się, że jest wydania elektroniczne nie to jest taka tradycyjna książka z twardej opłat to kłamcy dobra fatalny trend odrobina konserwatyzmu tutaj nie zaskoczy w zachęcamy do lektury zachęcamy do wysłuchania naszej audycji zapraszamy jak zwykle w sobotę opady minut po godzinie dwudziestej mówi Jan Sadowski dobranoc Człuchów pasażerów z zrezygnuj z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA