REKLAMA

O frankowiczach i fuzjach w energetyce - Adam Jasser, prezes UOKiK

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-02-09 12:40
Czas trwania:
16:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy to jest raport gospodarczy Radia TOK FM już 42 minuty po godzinie dwunastej Maciej Głogowski dzień dobry zaczynamy raport ja mam dla państwa taki krótki przegląd rynkowych dla tych z państwa, którzy np. nie mają teraz okazji śledzić tego co dzieje się na rynku i wokół rynku patrząc na giełdę papierów wartościowych w Warszawie tutaj nie można dzisiaj powiedzieć, że dzieje się zbyt wiele rzeczy, a raczej rzeczy się dzieją, ale my nie mamy wzrostów Rozwiń » od początku dnia notujemy delikatne, ale jednak spadki w różnym wymiarze w WIG szeroki indeks stracił pół procent, więc ta delikatność tej ostatniej nieco inne zadania WIG 20 lat siedemdziesiątych oczywiście nie pokazuje też tak w całości zbyt wiele, ale on do odnotowania jest informacja wystarczająca najbardziej aktywne spółki to PKO BP Pekao SA i KZGW minuta jeśli chodzi o giełdę ropa 52 USD i 31 centów no i co rynek walutowy zna franka płaci się 3 zł 99 gr euro 4 zł 18 USD po 369 funt po 5 zł 62 gr z ciekawostek jeszcze są szacunki Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej o bezrobociu w styczniu jak podaje resort wzrosło do 121 do 121 proc z 11 ,5 % w grudniu dane te będą ostatecznie potwierdzane albo raczej weryfikowane przez Główny Urząd Statystyczny raport gospodarczy, a gościem raportu gospodarczego jest dziś pan Adam Jasser prezes urzędu ochrony konkurencji konsumentów dzień dobry panie prezesie kinowe wie pan ile wyniósł zysk strata zysk sektora bankowego w całym 2014 roku mamy już te dane zdarzenie pomieszczenie czytało 15 miliardów 16 z haczykiem 16230  000 000 wzrost o 7 punktów patrząc rok mnie do roku i to oczywiście nie jest nic złego, że sektor zarobił więcej mnie, więc powstaje pytanie zasadnicze w kontekście tego, o czym ostatnio rozmawiamy, czyli głównie sprawy kredytów w tych przede wszystkim denominowanych we frankach jak wygląda i ma harmonogram działań prac co w tej chwili w tej sprawie robiło i UOKiK, jakie działania trwają w urzędzie po pierwsze, 8 bardzo wyraźnie powiedzieć, że jakby z punktu widzenia urzędu, który chroni konsumentów to kwestia tego czy banki mają znaczenie mają zysk jest wtórna jest to wręcz odnotować poprosił nas interesuje to potrzebne 3 czy banki nie przynoszą nadmiernych skutków tej ostatniej aprecjacji franka na klientów i tego dotyczą 2 postępowania, które uruchomiliśmy ne i będziemy patrzyli na spready i nam tabele kursowe i nam uwzględnianie ujemnej wartości stawek bazowych LIBOR, a 3 dni i kwestie ewentualnych żądanie dodatkowych zabezpieczeń to jest przedmiotem postępowania oczywiście w trakcie tego postępowania mogą się pojawiać kolejne pytanie czy wyobraża pan sobie albo inaczej co powinien zrobić konsument, którego bank klient banku, którego bank nie uwzględniał ujemne stopy LIBOR ma coś do morza co zrobić no od zawsze można dochodzić swoich trzęsie się na drodze sądowej, ale w tym wypadku jest nasze postępowanie, więc mamy w tej chwili taki adres mailowy uruchomiony frank, a od UOKiK gov PL tam można przesyłać do nas informacje o o tym jak banki reagują na tę sytuację my niezależnie od tych 2 postępowań, o których wspomniałem jeszcze 2 goli mieliśmy taki monitoring właśnie tośmy banki o przesyłanie nam co tydzień na takiej informacji właśnie, jaką politykę stosują, ponieważ same banki zapowiedziały, że na będą podejmowały różnego rodzaju kroki, żeby ulżyć swoim klientom padły różne deklaracje ze strony banków w związku banku polskiego i my chcemy mieć obraz na ile te deklaracje są realizowane czy już 67 ekip w banku zadzwonić też państwa no nie tak albo za mało wykazuje się wobec klientów nie zanosi miedziany no, więc jak spłyną dane to to wtedy będziemy mieli jakiś obraz to musi być poddana analizie trucia bardzo rzetelnie postępować w te ankiety dotyczące postępowań, czyli tam gdzie, gdzie się przekonamy pod kątem potencjalnego naruszenia obowiązujących przepisów nuta ankiety na wspólne dopiero pod koniec zeszłego tygodnia czy zajęło to około 1012 dni od czasu wysłania i teraz są poddane analizie i pójdą kolejne ankiety no i tak będziemy szukali aż będziemy pikietować tak jak ja wiem, że myśmy już o tym w TOK FM rozmawiali kilka naście dni temu po tym, pamiętnym 15 stycznia jeszcze raz chciałem zapytać rozumiem, że z punktu widzenia urzędu nie zaakceptowanie sytuacja, w której bank twierdzi, że ma respektuje stopą LIBOR w pkt 0 i tych kwestii ujemnej nie ma punktu odcięcia to jest zagra w naszej wstępnej ocenie, jeżeli nie jest w umowie jest, że oprocentowanie całościowych kredytu jest doznanie powiązane ze stawką LIBOR o to, że jeżeli z zasadą no tak Nisko, że poniżej Marzena to, a jeżeli, więc podpisanego to jest w tej chwili kwestią postępowania i to to musimy mieć bardzo dokładnie zbadane ciąć koszty się dopytać się nie wiem czy zechce pan to skomentować, ale w dzisiejszym Dzienniku Gazecie prawnej pan premier Rostowski pytany czy rząd pomoże frankowiczom to na inne Rostowski odpowiedział przy dzisiejszym kursie ich wyborze może się okazać, że raty zwrotu będą w lutym będą niższe niż w grudniu do pytany jeśli banki uwzględnią ujemny LIBOR oczywiście odpowiedział są sprawy, które albo wprowadzą same banki albo rząd zagwarantuje ustawowo co pana zdaniem jest na gruncie prawa na konsumentów konkurencji i europejskim możliwe, żeby ich stosowania tego ujemnego LIBOR gwarantować ustawę o sens z punktu widzenia ochrony konsumentów różne są możliwe środki na jaw dojazd do oceny prawników na ile to jest możliwe legislacyjnie, ale z tego co wiemy kilka krajów wprowadziło różnego rodzaju regulacji w tym zakresie natomiast jest gościem raportu gospodarczego w przygląda się pan tej dyskusji, która jeszcze mniej jest prowadzona na razie w takich pomysł oparcia w stanie niepewności, a dotyczy mnie potencjalnej konsolidacji spółek energetycznych to znaczy ja już od jakiegoś czasu czytam pojedyncze, a czasem nieco pełniejszy jak dzisiaj w pulsie biznesu odpowiedzi ministra CAL Karpińskiego, który zaczyna od takiego usprawiedliwienia, że co prawda nie ma jeszcze na stole obudzić uśpionego projektu konsolidacji, ale już nie co mówi, jaką ma wyglądać sobie, że pan jest właściwą sumą do pytania, bo w końcu urząd ochrony konkurencji konsumentów jest tym urzędem, który zatrzymał, ale wcześniej kilku bardzo słynną próba konsolidacji spółek energetycznych to było bodaj 4 lata temu 34 lata temu nie wtedy rząd miał taki pomysł, ale do jego realizacji nie doszło, a przyczyną było właśnie ewentualnie ewentualna strata dla konsumentów z takiego połączenia mniej jeść, ale wydaje bardzo się sytuacja zmieniła dzisiaj na rynku energetycznym to właśnie to jest całe całe pańskie pytanie przecież już tak powiem obrazuje niezrozumienie procesu, jakim jest TM ocena połączeń firm przez urząd antymonopolowy w tym wypadku głośnych to nie jest tak, że rząd ocenia, że UOKiK ocenia plany rządu UOKiK ocenia konkretny wniosek o przeprowadzenie fuzji czy koncentracji wniesiony przez spółki jej zarząd i dopiero wtedy się wypowiada, ale jak dokona analizy tego wniosku, więc z tego, że z grona nazwano była niejasna zwany w wielu spółkach cham ma minister, który też wziętymi spółkę spółki nadzoruje mówią o rządowym projekcie zlotu młodzieży wzbudza złość na jakim jesteśmy etapie naszych urząd antymonopolowy nie jest od komentowania hipotetycznych transakcji tak to żelazna, jeżeli dobrze rozumiem te deklaracje, które padają tu powstanie jakiś dokument, który wskaże cele i skutki konsolidacji jak zostanie poddany jakiejś dyskusji zostanie przyjęty przez rząd i dopiero po tym, akcjonariusze rady nadzorcze zarządy firm muszą jakoś przeanalizować przetrawić, że tak brzydko powiem jej przekuć na konkretne transakcje, kiedy złożą wnioski w sprawie tych transakcji rozpoczyna się rola, ale UOKIK -u i i tu kluczowe jest to, że wszyscy zdawali sprawę z tego, że proces oceny przez UOKiK takiego wniosku to jest proces bardzo precyzyjnie zdefiniowane w przepisach w ustawie za każdym razem, kiedy chcą się połączyć dotychczasowi konkurenci w dodatku posiadający silną pozycję na rynku ocena urzędu wymaga nie tylko analizy tego co te same firmy przedstawiły, ale także własnych badań rynku zebrania opinii konkurentów kontrahentów konsumentów tak, że taka koncentracja jej wpływ na rynek muszą być gruntownie uzasadnione we wniosku, a potem podlegają takiej drobiazgowej analizie prawnej ekonomicznej w kilku komórkach UOKIK -u i ostateczna decyzja jest podejmowana przez kierownictwo kolektywnie jej jest poprzedzony jeszcze taką wewnętrzną dewaluację po pierwsze jest zresztą sugestie uwagi wszystkie sugestie, że to zależy od jakiejś osobistej dyspozycji tej czy inne osoby to są no tak delikatnie to nazwę naiwnością opon teraz dedykuję tę odpowiedź nie zada pan pytanie jest panu odpowiada nic nie było słowa w moim pytaniu osobistych sugestia czy sugestiach dotyczących osób konkretnych osób po wie pan by pan dzisiaj pyta zużywa się wznieciła dyskusję, która mnie dzisiaj pytanie, jakie oceniam transakcje, które jeszcze nawet nie widziała je wydaje mi się z zapytaniem jak ocenia pan w ogóle możliwości czy jak pomyślę jak zmieniła sytuację na rynku energetycznym od ostatniego wniosku, który UOKiK kiedyś odrzucił, ale czy widzi pan dzisiaj ścieralność jeszcze raz powtórzę tak to czy sytuacja na rynku się zmieniła to firmy wykażą w w swoich wnioskach koncentracyjnych, bo przecież będą musiały pokazać tę sytuację rynkową i jak transakcja, którą planują dokonać wpłynie na ten w sytuacji i dopiero wtedy ja zacznę analizować nasze razem z moimi współpracownikami zaczniemy analizować i weryfikować te informacje i dopiero wtedy będziemy w stanie się na ten temat wypowiedzieć słowa on rozumiem, że te wszystkie opinii, które ostatnio się pojawiają, a już są jakimś rodzaju komentarzem tych zapowiedzi ministerstwa pojawiają się można przeżyć takie opinie publicystyczne jak się zachowa łąki czy zrobić sobie względy drżą kolana cytuję tutaj mamy w końcu 4 lata temu się nie zgodziła teraz się zgodzi to co pan tym wszystkim, którzy się zastanawiają, jaka może być decyzja UOKIK -u chcę powiedzieć że, że co, że jak wpłyną wnioski to zostaną poddane drobiazgowej profesjonalnej bezstronnej analizie i dopiero w po takiej analizie urząd wyda stosowną decyzję i jej co więcej zgodnie z najlepszą praktyką oczywiście przedstawi na swoje wnioski tak, żeby strona nie mogło się do tego ustosunkować to nie jest wynika z prawa nie ma żadnej możliwości, żeby przed rozpoczęciem tej całej procedury formalne tutaj dzisiaj w pulsie biznesu pan minister opowiada jak będzie to wyglądać jak będą organy właścicielskie spółki zgodnie z kompetencjami kodeksami handlowymi statutami podejmował decyzję czy to nie jest czy to co właściwie nic nie można byłoby wcześniej zapytać właśnie urzędu, ale po to, żeby tej całej pracy nie zrobić na marne zapytać, jakie są możliwości albo mamy taki plan i czy zdaniem rządu on potencjalnie możliwe, że tajna pracujemy spółki zaangażują przeprowadzą jakiś procesu procedura, jaką SKOK-i widzi we kochani no tak jak 4 lata temu mówimy nie każdy podmiot gospodarczy przeprowadzający dużą transakcję na rynku muszę tak dobrze przygotować, że wyzwania zminimalizować ryzyko odrzucenia tej transakcji przez urząd antymonopolowy wie pan to ryzyko, którym pan mówi ponoszą firmy wszędzie na świecie duże o silnej pozycji rynkowej jak pan wie proces oglądania takich transakcji przez urzędy antymonopolowe czy to jest unijny urząd antymonopolowy czyli, czyli komisja czy Czyż i wszystkie narodowe odpowiedniki UOKIK -u w innych krajach, jeżeli jest duża znacząca transakcja zawsze ryzyko żona nie przejdzie istnieje, a z kolei te firmy robią wszystko i potem wynajmują specjalistów wyspecjalizowanych praktyków prawa konkurencji ma doradców inwestycyjnych doradców prawnych, że stają się no właśnie tak zaprezentować te wnioski i dane rynkowe, które uzasadnił wydanie zgody przez urząd antymonopolowy jest ja nie mogę w pewnym sensie za wnioskodawcę wykonywać te prace analityczne w, a czy szanuje pan ten pomysł ministerstwa, że integracja spółek energetycznych jest nieunikniona dla naszego rozwoju sektora w Polsce i na rynku europejskim czy to w ogóle nie jest takie opinie się pojawiają się różnego rodzaju, a nawet analityków tylko urząd ochrony konkurencji konsumentów nie jest urzędem, który prowadzi politykę wobec jakiegokolwiek sektora ma konta i rząd chroni konkurencję i konsumentów, a on takie poczucie, że ta decyzja będzie wpływała na ich opinie o panu jako prezesie tego rządu pan doskonale wie zna te publicystyczne wypowiedzi, które się pojawiają mieni się pan do urzędu z ulicy tylko z konkretnego miejsca wiele osób twierdzi, że to jest główny cel pana podróży do urzędu my dlatego właśnie pozwoleniem przez pana programie nazwać taki pogląd delikatnie naiwność body Jet świadczy o nieznajomości procesu nie świadczy o nieznajomości tego, że twoim ten proces zabezpiecza pana przedtem drogą na skróty tak w ogóle nie ma mowy o umowie na skróty z rocznymi, kiedy te ten pomysł łączenia spółek energetycznych zostanie w pełni pokazany w Opatowie po nich rozwiązanie dlatego termin nie wiem i wydają się, że nawet nie powinienem wiedzieć pan Adam Jasser prezes urzędu ochrony konkurencji konsumentów skończona przed czasem szkoda dziękuję bardzo wiele dziś dziękuje, ale teraz będą informacje zapraszam serdecznie po informacjach, że Jakub Janiszewski program połączenie również bardzo dziękuję Maciej Głogowski do usłyszenia raport gospodarczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA