REKLAMA

Czy fiskus jest opresyjny? Odpowiada wiceminister finansów Jacek Kapica

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2015-02-26 12:40
Czas trwania:
14:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze z 42 minuty po godzinie dwunastej to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry, bo mam nadzieję, że przyda się państwo zestaw informacji z rynku Walutowego może nie mają państwo okazję teraz śledzi się frank po 3 zł 86 gr euro 4 zlote 15365 płacisz w tej chwili za dolara i 567 za funta dzisiaj ich część rynkowa aportu będzie zdecydowanie krótsza dodam jeszcze tylko cud to co widać na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie Rozwiń » 2355 punktów ma indeks 20 największych spółek to jest delikatnie 3 na plusie no ale bo jest, który pierwszy tak kilka pierwsza taka chwila w czasie tej sesji, kiedy udało się powrócić powyżej poziomu wczorajszego zamknięcia szeroki WIG indeks wilki jeszcze mniej delikatnie pod kreską raporty gospodarcze skróciłem tę część rynkową dziś, by powitać naszego gościa pan Jacek Kapica wiceminister finansów w dzień dobry panie ministrze wlewamy wino, by państwo dla państwa, którzy nie wiedzą to jest ten minister od tych kontroli skarbowych podatkowych ten, który wszystkich chce ścigać przedmiotem naszego zaniepokojenia jest fakt, że służby skarbowe skuteczność swoich urzędów mierzą liczbą mierzą liczbą ukaranych podatników napisali wspólnie, a przedstawiciele Towarzystwa ekonomistów polskich inicjatywy firm rodzinnych w tym chyba już najbardziej słynnym piśmie dotyczącym niezgody na finale na zakładanie przez Ministerstwo Finansów, jaka ma być skuteczność kontroli skarbowych co pan ma do powiedzenia na wszystkim w tej spra w po pierwsze, nieprawdą jest, że chcemy wszystkich ścigać także ściągać pierwszych, którzy dokonują oszust w, a szczególnie tych, którzy dokonują dokonują dużych oszustw, a lekarz wykonuje małych, a jakich dokonuje małych to oczywiście będzie podlegała analizie niekoniecznie od razu, ale pewnie ta sprawiedliwość go również spotkać w związku z tym nie za, ale samo dokonywania w ogóle oszust, ale jeżeli już mamy zaś będą realizować je realizować kontrole to chcemy, aby ona dotykała tych, którzy poszukują szczególnie oszukują na duże kwoty i temu służy cały szereg zmian, które prowadzimy w administracji podatkowej abstrahując od wprowadzonego systemu obsługi wsparcia podatnika, który ma wspierać w dobrowolnym wypełnianiu ich prowadzenie działalności to w przypadku kontroli chcemy ją w większym stopniu oprzeć o analizie ryzyka i typowaniu tych, którzy oszukują ani chodzeniu kontroli do tych, którzy płacą podatki legalnie i zakłócać im biznes dobrze o tym czy tak, żebyśmy zostali zupełnie poważnie to co dla pana z dużą kwotą co mają w tych oszustwach mówi cały czas bardzo poważnie panie redaktorze ja również to trudno określić jednoznaczną jednoznaczną kwotę co jest kwotą dużą mocą mało wiemy również otrzymały nową wizę miała w mym patrzymy z punktu widzenia kosztów kontroli, jeżeli 2 kontrolerów idzie do kogoś, ale i nie ma z tego żadnego wynikła, bo wyniki na poziomie kilkudziesięciu czy kilkuset złotych to w tym samym czasie tych 2 ludzi kontrolerów nie chodzi do kogoś, kto oszukuje na kilka kilkadziesiąt bądź kilkaset tysięcy złotych i to jest marnotrawstwo funkcjonowania administracji chcemy podnieść efektywność więcej wymagać od kontrolerów zmaganie się ze sprawami trudnymi do wyższej kwoty, zwłaszcza w bliskim okresie od popełnienia tego oszustwa, bo wtedy jest szansa na egzekucję to wyjaśnimy sobie tylko tak dziś kilka definicji, żebyśmy dobrze zrozumieli, bo być może okaże się, że tych kontrowersji jest zdecydowanie mniej czy kontrola skarbowa z definicji służy to powiększenie dochodów budżetu kontrola skarbowa z definicji służy w złapaniu oszusta podatkowego, a i takie jest pod taki jest założenie ukierunkowania kontroli na podstawie informacji, o które posiada urząd, aby właściwa komórka analizy planowania dała kontrolerowi wskazanie, żeby poszedł i swój czas co, który płacimy jako podatnicy w administracji spędził na ściganiu tego, kto oszukuje, a nie sprawdzanie tego, kto legalnie płaci podatki pyta o to, dlatego że dalej będę czytał do pisma pierwsze zdanie to było przedmiotem naszego zaniepokojenia jest także służby skarbowe skuteczność urzędów mierzą liczbą ukaranych podatników świadczyłoby to całkowitym niezrozumieniu roli celów kontroli finansowej Wiślicy ja wcale nie jest bezpieczeństwo obrotu, a jedynie maksymalizacja dochodów doprowadza to prawdziwi przestępcy pozostaną nadal nieuchwytni, a największe kary dotkną małych średnich firm, gdyż dużo zrozumienia w OFE w tym ma w tym przekazie pewnie również podszyte było brakiem zaufania nieufność w stosunku do aparatu, bo on faktycznie do tej pory tak do aparatu skarbowego, bo faktycznie do tej pory, ale pozostawał mnie sterowany teraz chcemy wprowadzić zasadę, że to 80 gminie mówimy o 80 było tak naprawdę podziału za granicę żywych Żydów, ale natomiast w roku ubiegłym osiągnęliśmy wskaźnik 43 % na ten rok mamy 55 %, czyli co druga kontrola de facto Aleh tak czy inaczej chcemy, żeby kontrole były ukierunkowane na oszustów podatkowych szczególnie duży film jeszcze raz powtarzam jak mantrę, bo kontrola nie jest po to, żeby chodziła do uczciwego podatnika tylko łapała w tym samym czasie tego, który uchyla się od podatku VAT opodatkowania unika podatku i de facto buduje swój model biznesowy na tym, że nie płaci tego podatku dobrze panie ministrze to i tak między nami niech pan to jeszcze raz wyjaśnić miast zrozumiał, jeżeli kontrola ma wychwycić te osoby, które nie płacą podatku, czyli oszukują to skądinąd trzeba za to ukarać ich wziąć ten podatek to jak można założyć, że efektywność tej kontroli to jest x pan mówi medialnie 8080 to nieprawda pan mówi 55 % niech pan wytłumaczył jak można usankcjonować i założyć Wojciechowicza do tych, którzy są przestępcami, a efekty mogą być, pisząc chwycił wyjaśnia, bo kontrola to nie jest tylko to co każdy z nas widzi w postaci 2 kontrolerów przychodzących z urzędu kontrola, którą dzisiaj budujemy to jest cały TOK przygotowania tej kontroli procesu analizy informacji będących u AWF do Wdy w dostępie urzędu skarbowego i generalnie administracji podatkowej czy kontroli skarbowej mówimy o tym, że nasze sprawozdania złożyć do urzędu skarbowego każdego są przesyłane nie po to, żeby zapełniała archiwum tylko po to, żeby urząd na podstawie tych danych mógł przeanalizować czy ten podatnik rozlicza się zgodnie z przepisami czy też nie boi się czy prowadzi swoją działalność w obszarach ryzyka to jest cały system właściwego typowania do kontroli tym kontroler nie ma sam zdecydować, że dzisiaj do pana Kowalskiego jutro Nowaka, ponieważ takie mam widzimisię, ale mówimy o tym, że dzisiaj decyzyjność o tym, dokonał ich kontrola jest skierowana jest budowana na bazie decyduje o tym, wydział analiz planowania on ma właściwie typować pobierze branży, a po drugie, podatników w tej branży do kontroli podatkowej czy kontroli skarbowej, czyli nie to jest kontrole decyduje tylko cały proces całej urząd jest zaangażowany, żeby właściwie ukierunkować kontrolę nad żartu, nawet jeżeli przesuniemy te cenne ciężar odpowiedzialności za efektywność na ten dział analiz to dalej gdzieś tam w głowie wątpliwość, bo jeżeli dział analiz pracuje nad zeznaniem podatkowym Górskiego i wykażą, że pogłoski jednak w nie wygląda to najlepiej i być może on nie odprowadza podatków jakiejś części i pójdzie do niego się okaże, że górskie proza wszystko ministrom kontrowersyjnego się nie pojawiło się na to właściwie jak to ma się do tej do tego założenia, że ta efektywność aż 55 pomnik nie boli to, że ma być efektywniej tylko ja się zastanowi nad tym procesem wyznaczenia tego poziomu proszę zobaczyć że, aby znalezienie tych, którzy marzą nam w loży pan się do mnie za rok w styczniu podział panie rektorze w zeszłym roku efektywność kontroli wyniosła 80 % w takie mamy GM Gorzów, ale dotychczasowe dane panie redaktorze pokazały, że podnieśliśmy efektywność poprzez zmniejszenie kontroli niepotrzebnych w roku 2013 administracja podatkowa przeprowadziła blisko 100  000 kontroli dokładnie 99  600 z tego 329  000 było tych, które było ukierunkowane dobrze na tych podatników, którzy oszukują na 1 z oszustów znana duże kwoty w ubiegłym roku zmniejszyliśmy liczbę kontroli niepotrzebnych w legalnej działalności gospodarczej do 77  000, a nie tych, które przyniosły wyniki w postaci złapanie oszustów było 33  000, czyli w zasadzie niewielka zmiana w zakresie tych w Tychach typowania, ale mnie większa w postaci zmniejszenia kontroli czy możemy powiedzieć tak, że zmniejszamy liczbę kontroli tym samym w tym pakiecie kontrolnym w tej chwili liczba kontroli więcej z tych, które są ukierunkowane dobrze to 80 % 50 % i jakkolwiek można również osiągnąć poprzez fakt, że zmniejszamy liczbę kontroli, które są kierowane do legalnej działalności gospodarczej na tym nam zależy i 1 słowem bez państwa pan minister chce być tylko, tyle że chodzi o to, że zakładamy sobie, że będziemy lepiej analizować i wybierać tych do kontroli w związku z tym nam się podniesie efektywność i będzie kontrola kierowana do tych, którzy oszukują ani do tych, którzy prowadzą swoją działalność legalnie odprowadzają podatki to, skąd się wzięło to całe zamieszanie medialne ten cały atak, który się pojawił pana zdaniem PiS miały służyć swym dachem 2 powodów po pierwsze, mają duże formaty notatki i jej wypłynięcie narusza ochrony państwa chodzi o notatkę, która nie wypłynęła po spotkaniu OPEC z przedstawicieli resortu z izbami skarbowymi czy dojdzie już w trzecim i trzecia jakiś tam przekazu stref w 1 z list na spotkaniu z urzędami natomiast to co robimy w administracji podatkowej podniesienie efektywności, więc większe wymagania kontrolerów naruszono niewątpliwie dzisiejszą wygodę kontrolerów Puławskiej spółki do kogoś, kto prowadzi mały biznes i nie oszukuje na podatkach, a my mówimy chcemy od kontrolerów wymagać zaangażowania w trudniejsze sprawy pewnie mniej przyjemne, ale tam, gdzie są oszustwa podatkowe, a jeżeli tych oszustw w danym urzędzie nie ma tu kontroler nie będzie pomnik powinien wykonywać funkcji kontrolerki tylko obsługi bezpośredniej podatnika i to niewątpliwie narusza dotychczasowe status quo i wygodę kontrole w tych wyborach, że ktoś się przez straż ulotek Mochol utraty pracy lub ktoś przestraszył się naruszenia swojej wygody dziś szaletu furorę zrobili z moich ludzi oczywiście, że tak jest, ale liczą, że takie jest obojętny to jest także tych bardzo, że duża rzesza ludzi, z których wielu chce osiągać wyniki i ścigać są również tacy jak ścigać przestępców oszustów podatkowych są również tacy, którzy to status quo pracy w urzędzie odłóżmy do 16 za przyzwoite pieniądze z dodatkiem kontrolerskiej my wystarcza, bo w sytuacji jak chce od niego więcej wymagamy to nagle, ale nagle będzie musiał zmienić swoje miejsce pracy i z władzy kontrolera pójść do obsługi przedsiębiorców i to oczywiście, że tak mnie ta notatka nie została przez przedsiębiorców gnębi mnie jakiś sposób, by zdobyta nieuczciwymi źródłami przez nieuczciwe metody nieuczciwymi metodami tylko została wypuszczona przez myśl środowisko, w którym od, którego chcemy więcej wymagać też wydłużenie go zwolnić nie będziemy zwalniać urzędników mówił o tym, że przenosimy urzędował w większym stopniu do obsługi przedsiębiorców do frontu wpisu do wsparcia przedsiębiorców i podatników generalny natomiast pewnie ze strony przedsiębiorców jest duża obawa, że wynikająca z historycznej nieufności czy to nie będzie źle zrozumiane, a my mówimy, że mamy do tego to jest cały system, a nie tylko wymaganiom tego kontrolera właściwej analizy właściwego ukierunkowania i reagowania na nadużycia kontroli wewnętrznej, ale zdaje się pan sprawę, że ta sprawa, której rozmawialiśmy na pewno nie pomogą w budowę tego zaufania być może trzeba było inaczej nazwać chcecie podnieść efektywność w diagnozowaniu miejsc do kontroli, a nie w przychodach tych budżetowych nie wiadomo pewnie sformułowania, które zostały zapisane w tej notatce tak jak mówię ja nie mogę wiązanie odpowiedzialności, bo to jest jakiś trzeci przegrał z został już tak sformułowane i tak użyte w jak to było wygodne temu, który sformułował i potem tą tomów notatkę wypuścił natomiast z naszego punktu widzenia jest jasny przekaz zresztą notatce, że chcemy kontroli okresów natychmiast by tych bliskich, a nie po 5 latach, bo wtedy nie ma z czego ściągnąć, a nawet jak idzie się do przedsiębiorcy, który uchybił tylko Toma 5 lat razem z odsetkami i to jest nas przekaz my chcemy nie na pro osoby prowadzące działalność gospodarczą w formie uproszczonej karty podatkowej tylko na tych, którzy prowadzą działalność na większą skalę, którzy w UE, którzy oszukują również na inne na większą skalę kończą są już ich zupełnie, zmieniając temat ten łatwiejszy dostęp służb państwa, dokąd m. in . tych bankowych jak rozumiem tak to jest taki pomysł dzisiaj, gdy staż jest opisywane, że Centralna baza, która pokazywała wszystkie konta bankowe, jakie mamy po to, by minister po to, by urzędy skarbowe nie musiały pytać banku konkretnie o osoby tylko mógł sobie sama zaś naprawdę są takie potrzebne dzisiaj w przypadku wydania decyzji egzekucji i długu brak jakiegoś jakiegoś jakiś osoby która, która nie chciała zapłacić podatku de facto egzekucja musi się sięgać do informacji w poszczególnych banków, a co powoduje, że dłużnicy przenoszą rachunek z banku do banku i i trudno ich zidentyfikować ten ten dług pozorów, że jedziemy na bazar wolność własność najem tego rodzaju umowę, by załatwili ułatwi taką zidentyfikowanie tego dłużnika, który nie zapłacił tego podatku na ciekaw jestem czym przekonał naszych słuchaczy do wizyty wszystkich pomysłów bardzo dziękuję za spotkanie Jacek Kapica wiceminister finansów dziękuję bardzo to było raport gospodarczy teraz informacje po nich program połączenie Jakub Janiszewski, a także bardzo dziękuję Maciej Głogowski dorósł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA