REKLAMA

NIK o egzaminach: system wymaga naprawy. Aleksandra Pezda w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2015-03-05 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie Getin Holding SA GL 136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio zgrabną państwa Aleksandra PEZDA czy dobrze, iż nie ma znaczenia była nową 2 dni temu widocznie jest powrót jest powód z drze w egzaminatorów pisze Gazeta wyborcza wcześniej pisała Rzeczpospolita rzecz dotyczy raportu Najwyższej Izby Kontroli co czwarty sprawdzonej ponownie pracę egzaminatorzy mylili się na niekorzyść uczniów to jest rzecz, która się wiąże z rozmaitymi protestami całkiem Rozwiń » niedawnym staje się, jakby procesami, które 1 z maturzystek próbuje wytoczyć proces właśnie brak punktu, który by w końcu zdecydowała o tym, że się nie została na studia, na których ostatecznie się uczy ale, płacąc grube pieniądze, bo co stomatologia zdaje się wieczorowo w 2 i rzeczy bardzo istotna, a ten system, jaki mamy jak dowodzi raport Najwyższej Izby Kontroli wymaga naprawdę co o nim nie działa w naczyniu jest wiele elementów z jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, które nie działają, choć ci przestrzegałbym przed myśleniem, że nie działa źle, że nic nie działa w Rybnym, bo to jest nieprawda czegoś tam się dorobiliśmy jednak istotnego w tym systemie egzaminów zewnętrznych jak choćby jak choćby tego, że one są mniej subiektywne niż były wcześniej metraż mówi o maturze, bo ni powszednie egzaminów oczywiście wcześniej nie było z mam z tego pożytki, które widzimy w mszy w taki w badaniach powtarzających się np. w badaniach Pizarro mnie, że rzeczywiście mniej takich umiejętności uczniów bary sprawdzane w tych badaniach w rymy są coraz wyższe miejsce stawiamy na to by i eksperci edukacyjnej na to stawiają, że jednak jest to kwestia takiego podczas kazania się i umiejętności również zdawania egzaminów to jest jednak umiejętność potrzebna w życiu natomiast te wady, które udokumentowała nikt to są wady, o których właściwie wszyscy wiedzieliśmy od lat tylko nie mogliśmy ich nic udowodnić jak wytłumaczy, dlaczego i imię i stąd ta kontrola NIK-u jest jakaś wydaje mi się jakoś wyjątkowo fundamentalna, bo on wszystkie te procedury, które stosuje Centralna komisja Egzaminacyjna do przygotowania egzaminów i do ich sprawdzania większość z nich jest utajniona nic nie można sprawdzić, bo na każde pytanie szczegółowe odpowiadają właściciele tego systemu, że to jest fajne i że nie można tego zobaczyć stąd to jest najlepsza metoda jest bardzo jakaś dziwna metoda rzeczywiście, ale może do tej pory zasłaniali, jakby bezpieczeństwem np. fakt, że się nie ujawnia nazwisk tych, którzy wymyślili testy tłumaczyło, że do tej pory bezpieczeństwem tych ludzi, bo no może wentylacji zimą uczniowie wzięli odwet za głupoty zalanej alei porwali albo no trudno jest w ogóle wyobrazić taką sytuacją, ale taki taki powód jest podana za sprawę, że ludzie są oni rozliczani właściwie nie można żaden sposób w zasadzie rozliczana powinna być Centralna komisja Egzaminacyjna w takim razie, ale trudno było rozliczyć, bo jak myśmy mówili, że w pracach są błędy to oni mówili nie ma błędu wynik nie był w stanie sprawdzić czy liczone są przyjaźnie, ale społeczne wydają się jak najbardziej porażającym wnioski z tej kontroli jest stwierdzenie, że co czwarta oceniona praca Egzaminacyjna zweryfikowana na wniosek zdającego okazała się źle sprawdzony w dni, że wydarzy z innym trybem bardziej fundamentalna, ale o tym za chwilę tak to jest tym mniej tak to jest porażający wniosek oczywiście, bo to po prostu może w tych wszystkich absolwentach budzi taką wątpliwość czy te wyniki matury, którą oni dostali, która zdecydowała o ich dalszym losie w były wiarygodne czy nie w i przejść, ale przestrzegałbym przed tym buda, ale z kontroli NIK -u też wynika, że ci inni egzaminatorzy, którzy popełnili błędy nie zostali ukarani albo nie dość mocno zostali ukarani Otóż dłoń rzecz ludzka egzaminator ma prawo się pomylić to jest po prostu człowiek, który popełnia on może popełnić błędy nie to jest wada wada jest w tym, że nie mamy dobrego klarownego systemu weryfikacji ich pracę tak, czyli że ktoś powinien po raz drugi być może te prace sprawdzać, a przede wszystkim jeśli ktoś ma wątpliwości powinien mieć prawo to zweryfikować też wracamy do pkt 1 czy do tej tajności rozliczalności w zasadzie można powiedzieć nie da się zdewaluować dograć ten system działań to dopiero zdołał zrobić tak tak właśnie na tym polega niestety, bo to jest to są takie techniki badawcze, które znane są na całym świecie mówił i używane właśnie ich weryfikowalności to jak się testuje pewne zadania na jakiej próbie się je testuje, żeby one były rozmiary porównywalne z ryb i tu kontrola NIK potwierdziła jeszcze 1 właśnie ważną rzecz taką, o których też mówili eksperci edukacyjnymi od lat, ale który nie dało się do tej pory udowodnić, że bada życie, gdybym zadania są przygotowywane od od czapy to znaczy, że ich poziom jest nieporównywalny, że biologia z tego roku może być 10 × trudniejsze niż biologia z roku ubiegłego i że to jednak jest nierówność obywateli wobec prawa obrona, która powinna być wystandaryzowane i to jest ten fundamentalny to jest tak właśnie to jest to najbardziej przerażające ze starego z tego raportu NIK-u nigdy nie wiesz na co trafisz, czyli tak jak wielu zjawiskach w wielu systemach w Polsce taki był nic nie wiadomo co będzie po drugie jest to, że to jest ruletka, a to nie jest wiedza tajemna, a to znaczy, że w całym świecie jest zły jest i jest Mass el Lis systemów, które pozwalają wystandaryzowane testy nim nie jest dla mnie po do pojęcia, dlaczego w 2001. wieku w cywilizowanym kraju nie stosuje się tych metod, dlaczego obrzęd puszczania myślę, że system myślę, że nudna Niewiem pewnie 1 z powodów jest niedofinansowanie drugimi zwykły brak profesjonalizmu albo może bym się nie jest niedopuszczenie do takiej opcji, że rzeczywiście tam występuje brak profesjonalizmu, a może właśnie działa nadmiar władzy, której nie sposób złapał za rękę, bo ten system się tak ustawił i tak zostało można powiedzieć skali murowany, żeby nie dało się zajrzeć za tą kurtyna w butach trochę jest to również, dlatego że Centralna komisja Egzaminacyjna nie jest do końca nie jest niezależnym nie jest nie jest niezależną instytucją w niektórych krajach w Neo rozwiązuje się właśnie jest to w ten sposób, że takie testy przygotowują niezależne instytucje wówczas wynik powszechnej matury z nie jest jakby elementem polityki prawda edukacyjnej nie chodzi o to, żeby dużo osób zdawało się, a my wiemy, bo to przyznawali kolejni dyrektorzy w centralnej komisji Egzaminacyjnej mówił o tym, bardziej otwarci n p . Krzysztof Konarzewski były dyrektor centralnej komisji Egzaminacyjnej, że trzeba było tak ustawić maturę, żeby co nam, żeby nie zdało najwyżej 20 % uczniów dżinsy i na tym polega standaryzacja testów no to jest oczywiście podstawowy błąd, bo do nowych lub coś nam z tego przyjdzie no właśnie, dlaczego to tak obejrzałem z góry wyzywała, jaki odsetek ludzi nie jest to w nowych właśnie poza tym w tym raporcie NIK -u jest np. taki element że, gdy to bym próbował uczniów, na których były testowane zadania czy arkusze egzaminacyjne w tym, że była nie reprezentatywna w tym nowym Sączem my możemy wyobrazić np. 1 roku szkoły wytypowały do takiego testowania, bo nauczyciele wiedzą co testują w najlepszych uczniów w ich wtedy ci, którzy są słabsi nie mają na to, że szans, by może też być odwrotnie, że przez jakiś przypadek Anny zdawali 1 pisali te zadania uczniowie najsłabsi wtedy matura jest zbyt łatwa i ja zadawałam te pytania jako dziennikarka również aktualnemu dyrektorowi centralnej komisji Egzaminacyjnej, ale oni cały czas odpowiadał, że nie próba jest reprezentatywny pozytywna, ale jak pytam ilu uczniów z jakich szkół wyższych, jakiego tytułu i t d. to już słyszałam, że to jest tajne nie można tego jak i czy wszystko jest stworzenie każdego sprawdzić wreszcie nikt sprawdzili, a ostateczny wniosek z całego tak zaś tej imprezy zwanej egzaminami, zwłaszcza maturą do to wniosek, który właściwie można powiedzieć wysuwają rektorzy przepis przepytani przez Najwyższą Izbę Kontroli dyrektorzy mówią jednak o tym, że ci, którzy ostatecznie na studia się dostają to są osoby, żeby ten system premiuje osoby o zdolnościach odtwórczych brak umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi udział w dyskusji analizowania problemów i wyrażania opinii to jest rząd też moderatorzy wyrazili sami sobie są winni, bo ostro dowalić cały obowiązek egzaminowania i właściwie rekrutacji na studia na państwo tak, żeby uczelnie od tego umywają ręce to państwo robi rekrutację na studia, bo przeprowadza powszechną natury poza tym nie wydaje mi się, żeby to z formuł to kształt egzaminów decydował o tym czy uczniowie tak naprawdę potrafią się pisemnie wypowiadać czy mniej czy mają zdolność do pisemnej wypowiedzi jednak przez wiele lat nauki i ich nie tylko pod egzamin, ale i jak dobrze wiesz te ostatnie lata nauki w tym systemie są właściwie podporządkowane temu egzaminowi z nową maturą i pewien sposób myślenia, który przejawia się w Suns leśne choruje na start do egzaminu zwalnia też są tworzone w systemie rent ja rozumiem, że może tak rzeczywiście jest bardziej kreatywne podejście spada na plan dalszy, bo musisz sprostać temu co będzie w tym teście, który skądinąd może być bardzo zaskakujące w miesiącu może być właśnie, ale nowa drużyna to Centralna komisja Egzaminacyjna odpowiada od lat właściwie tak samo, że prowadzili różne nie badania i różne próby podejmuje, żebyś ty, żeby tak, żeby ten egzamin wyglądał inaczej matura w tym roku ma być inna w tym jak wiemy ma być właśnie tym w tym bardziej swobodna ma być miejsce na kreatywność na swobodniejsze bardziej autorskie wypowiedzi nie ma być taka sieć głupio testowania chcieli zarzucało do tej pory zobaczymy jak to wyjdzie no ale widzimy, że w tym RM z całym systemie jest więcej dziur i że naprawdę to jest na poważną dyskusję, a nie tylko na taką strategię obronną, jaką od lat przyjmuje ministerstwo edukacji kiedyś coś zarzuca maturze, że nic bym to poprawimy myli myli, ale poprawia się to jakby troszkę w zaciszu gabinetów, czyli zmian w Indiach i nie być całościowo w dziękuję bardzo Aleksandra PEZDA z Radia TOK FM obecnie w do sezonu w studiu trzynasta 18 ze strefy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA