REKLAMA

Dr Marek Ostrowski o historii budowy metra w Warszawie

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-03-06 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w duchu godzina szósta 24 i 24 sekundy to jest pierwsze śniadanie zakupy właśnie witam państwa ponownie bardzo serdecznie w ten weekend tak tak mówią zapowiedzi czy państwo wierzą czy nie, ale tak ma się stać ma zostać otwarta druga linia Warszawskiego metra państwo byłem gościem jest dr Marek Ostrowski varsavianista z uniwersytetu Warszawskiego, gdzie indziej na dobre w będzie otwarte jak pan myśli utrzymano w nocy z czystym wydaniu from many wrzutka Rozwiń » zaskoczy, dlatego że testy w celu staje się przewidywanie wszystko wydaje się, że wreszcie jest szansa, że będzie otwarte, a Thomas Willis lat, ale od różnych dzieł podziemny pożar mogą być tak różne są tutaj na to pytanie chyba na odpowiedź pana tylko wtedy, kiedy już jest zawsze coś po fakcie w UE w krajach wysoce rozwiniętych największym zagrożeniem dla środków masowej komunikacji i zwykle pszenica czuła, że są terroryści u nas okazuje się, że niekoniecznie to znaczy nie szukałbym koniecznie aż tak wykwintne sposobów przewidywana data czy gdyby on aż tak jakich nie wiem zdarzeń, które mogą być co jest, by zaburzyć proponowałbym raczej osoby coś innego ucieszyć się, że jest szansa, że pomocą będzie otworzona, a ja się bardzo cieszy dlatego zatrute, jeżeli wyjeżdżamy z domu się zastanawiać co się może wydarzyć zawsze oba w co stanowi u nas w domu jak z jakich ramach okazuje się, że szansa zdobyć jakiś tam droga z poprawkę czystość natomiast chyba bardziej istotne jest tutaj to, że jest szansa na odtworzenie tego metra i tego na co czekaliśmy wiele lat i być może za wreszcie będziemy mogli tym metrem pojechać no dobrze i pierwszą uchwałę o budowie systemu kolei podziemnej podjęto w 1925 roku w Polsce isc, bo zna nawet się bać i dalej jeśli tak to znaczy oczywiście nie było uchwały w te zaś takim prawnym, ale pierwsze projekty w wyroku w Warszawie i Listkowski to był połowa dziewiętnastego wieku i proponował zrobić pierwszą toczy się o to nie było metro, bo mamy na to ma te dni to ten jest tylko tunel jest tez wobec cały system komunikacyjny i powiązane również w tym podziemiu i na powierzchni, ale pierwszą taką przeprawę pod Wisłą to, iż kostki projektował i w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku i to nawet całkiem sporą przeprawa, dlatego że miała mieć z igłą w czoło takiej elity wszedłby na szerokość ponad 10 m i wysokość 4 ,5 m i postu projekt był tak tak rewolucyjne, że w nocy chyba i kosztowne Czesi nie doczekano, tym bardziej że wtedy były 2 wystarczało w zasadzie mostu łyżwowego, które były potem powstał wiadukt Pancera, ale pierwsze projekty były naprawdę bardzo dawno potem po drugiej wojnie światowej pojawiły się na początku lat pięćdziesiątych pomysły budowy metra i nie tylko pomysły, ale nawet już częściowo rolę realizacja i rzeczywiście to były prace robione tej w centrum wina i po stronie praskiej tam w rejonie Radzymińskiej zresztą do dziś jest szansą pozostałości są mniejsze EBI i fragmenty tuneli jest metro w tamtym czasie miało jeszcze jedno z nas miało kilka znaczeń Macieja Dowbora ponadto takie projekty komunikacyjne zresztą wywodzący się z tradycyjnego metra również moskiewskiego tam wysuszoną niesłychanie rozbudowanej to rozłożone i nie tylko w postaci inżynierskiej, ale również architektonicznej i sądzę, że pomysł się miało to być również przeniesienie do Warszawy jako takiej do ważnych ważnego miasta mam na Zachodzie Rosji obniżył już, że mieliśmy do wyboru pałac kultury i nauki imienia Stalina albumy grodu braster to tylko takie jest na czele urzędu Miejskiego trwa od tak się prostu bardzo często powtarza, ale chyba nie sądzę, żeby było albo albo język zdobyło pijące na jedno i drugie byłoby jedno i drugie w sensie możliwości tego w górach dotarło to jedno Thomas metrem raczej były chyba inne problemy i mianowicie gdy coś co tutaj na terenie właśnie Warszawę występują specyficzne podłoże, w którym ten Barney skrótowo i działaczom bardzo tak ogólny rozwój gatunku rzadko, czyli są to uwodnione żwiry Piaski ta, która zastąpi inny Doda coś co zresztą dostarczył nie lada problemów podczas budowy drugiej linii dostarczyło służy to Borys została kolektora, który został przybity, który nie był żaden sposób, by dać niesione na plany, ale to jest i to jest bardzo duży problem i tutaj trzeba zwrócić uwagę, że znajomość na konwój może nawet nie tylko sama znajomość, ale wszystkim świadomość tego, że Warszawa test test wszystkim ta część miasta, która położona na Wysoczyźnie, ale mówi się również do Warszawy to jest oczywiście zrozumiałe są granice administracyjne również około tej części oraz po pewnym, bo źle zlokalizowana na Powiślu to jest wszystko po co z poniżej skarpy i to są tereny bardzo wielkie szerokiej Doliny Wiślanej i która się kształtowana przez Dodę kilka tysięcy lat bez serwisanta bardzo zmieniały jej ideologiczne, ale co jest ważne woda Wiślana Wisła płynie nie tylko eskortę, które znamy, ale również tymi poszczególnymi strukturami, które są potem pod powierzchnią stół tak geologicznych zwiera Piaska biła, które są w tych skałach osadowych i to jest ważne, że jeżeli się przebijamy przez to to musimy się przebija się również przez strumienie wody, która stoi też główny problem i z tego powodu metro to to pierwsze to pierwsza linia myją powstało w tak późno to 2008 rok był pierwszą linią mety Metropol była budowana wszystkim obudowana głównie na Busha dla umowy są oczywiście, ale też są mamy takie są znane z ekologią jest takie wyprowadzenia z domu mitem i te miejsca kolizji jest szczególnie niebezpieczne chyba dla inwestycji i inżynierskich również budynków dostępne są znane i też niewiele osób są z wielu mówiło pierwszej linii metra Łotys kilka wątków jednocześnie teraz nagle pojawia to proste, gdyż w tym miejscu jest teraz centrum Warszawy było ogromne jezioro długie nawet kilkadziesiąt lat dla 1 kilkanaście kilometrów sieroty na kilkadziesiąt metrów i pozostało ono zostało stopniowo zła ono narastało Nalepy ślady cały czas są i budowanie w strukturze tego dawnego jeziora to się rozciągała wałbrzyszan, bo aż po okręcie rzeczywiście sprawiają kłopoty również na górze dziewięćdziesiąty piąty rok przepraszamy poziom 2008 wtedy zostać kolejne stacje były otwierane w dziewięćdziesiątym piątym roku została oddana do użytku to pierwsza pierwszym pierwsza w Chinach pierwszy odcinek linii metra, który w, którego budowa rozpoczęła się w roku osiemdziesiątym drugim chyba tak i co z tego powodu, którym pan mówił trwała, ale nie umie to znaczy ja mówię o tym, mowy o tym, odcinku śródmiejski, bo tam był to problemy natomiast gdy ty tak jak duża inwestycja czasami można postępować bardzo szybko czasami z powodów finansowych z powodów są pamiętajmy też w tamtym okresie był również festiwal Solidarności wielkie wydarzenia polityczne skupiona uwaga polityczna również, gdzie indziej winnym mniej znaczy inne były sposoby myślenia obok zmiana go z systemu gospodarki są zaś są również w jaki sposób wpływało na planowanie i na wykonawstwo również taki wielki hit, zwłaszcza takich wielkich inwestycji, bo to jest też inwestycja nie tylko inżynierska, ale również politycznej finansowej gospodarczej tak dalej w tym, że po prostu nie było pieniędzy być może jeszcze nie było dla palaczy tutaj chyba dość tak nie da 1 z sobą powietrze nie było tylko pieniędzy na pewno Kiełba w ataku dogodny okres dużej reformy również ustrojowej gospodarczej to wtedy chyba były inne priorytety, więc jest nie tylko brak, ale również przerzucenia na winne miejsce inne kierunki tych i 2 funduszy, które ewentualnie byłyby, ale z kolei to, że metro było potrzebne było bardzo wyczekiwane go jednak dzięki temu zostało również dokończone co będzie dalej z metrem warszawskim z tą drugą linią 4 stało pyta pan o przyszłość, a pan woli o przyszłość niech mnie nie to znaczy pani, że przyszłość projektuje się w teraźniejszości i zgoda, ale pasy jak Arka średniacy, ale nie w postaci dokonany co będzie robił to moja ty, bo to jest nie prognozować jak wróżenie z fusów, gdyby pan sądzą, że tak po to, pierwsza linia, która będzie teraz otwarta i zyski się bardzo cieszy, że wreszcie będzie z kolei możemy się również zastanawiać teraz na tym, kiedy nastąpią dalsze i wszystkim, jakie w, którym kierunku dlatego, że to metro, które teraz jest otwierany to w zasadzie tylko odcinek centralny jest czasem będzie dobudowana będzie pobyt przedłużony w kierunku zachodnim dostaną ci zachodni na lewym brzegu natomiast na prawym brzegu ten obecny odcinek powinny być przedłużone rent w części w kierunku północnym dostarczyła Północna metra to gdzie dobudowano i ewentualnie w kierunku południowym już wiemy, że kierunek południowy na razie nie będzie realizowane to jest kierunek planowany na Gocław, kiedy będzie w ogóle nie można tego przewidzieć, a to są z kolei bardzo jest pokazać również ten północny czy będzie skierowany bardziej w kierunku Bródna czy bardziej w kierunku Białołęki też nie jest wcale jeszcze przesądzone i tutaj decyzje podejmują wszystkim politycy i to wynika z różnych czynników zarówno gospodarczych, jaki planistycznych planistyczny w tym znaczeniu, że przewiduje się, jakie będzie np. jakie będzie, jaka będzie infrastruktura danej dzielnicy czyje są możliwości zwiększenia liczby mieszkańców co byś ty będziesz tam rozwijała bardziej mieszkaniówka rzeczy będzie się rozwijało np. jakieś inne IMI instytucje centra biznesowe takiego bardzo boli tak żyć nie ma tam np. potencjalnych stacji archeologicznych stacja archeologicznych takich miejsc, gdzie mogą być jakieś badania robione, bo przy budowie metra cały czas to jest taka ciekawostka się wydaje musi mieć miejsce nadzór archeologiczny Otóż w przypadku każdej inwestycji, która narusza inne jakąś ciągłość powierzchni ziemi muszą być prowadzone i to i to nie tylko w przypadku metra, ale również w przypadku, ale również, kiedy budujemy z dom zwykły budynek i Jasanoff MEN ty zrobiłeś konkretne przykłady grają Brwinowa Milanówka przestaną nas wielkie Zagłębie hutnicze post starożytna do potężnych paryskim i miał ponad 100  000 chyba mniej śladów Dymarek w co jest i każdy budynek, który jest tam w tej chwili budowane i wchodzi w grunty wymaga po prostu opieki konserwatorskiej także, ale ty budujesz autostradę to samo tak, że to jest chyba jak gdyby taka zaostrzył wobec oczywista i omal nie wpływa na samą trasą budowa metra, ponieważ wtedy, kiedy buduje metro, jeżeli nawet spotkamy, jakie stanowisko to u nas przebadane przez naukowców przez archeologów i prace postępują potem dalej my wiemy, jakie pociągi będą jeździły tą drogą linią Warszawskiego metra Bytom pierwszą jest rząd te pierwsze, które jeżdżą to są w nieco wagon masz rosyjskiej w pociągi, ale głównie w nie przeminie osobiście kojarzą się z hukiem ogromne i kiedy chyba każdy metrowy tak jak są teraz kojarzy jej nowe idzie w Budapeszcie i w Londynie i Moskwie i to jest zawsze taki huk dlatego, że to jest związane nie tylko samym torowiskiem jej, ale również z takim gwizdkiem powietrza, które związane jest z debaty, choć jak Rihanna lubi jak strzykawka trochę prawda wypycha w wagon metra podział w powietrze to jest zawsze coś takiego, że najpier w na stacje zawsze wiesz zachwalał derywaty wpływa fala uderzeniowa dopiero potem sama wagoniki metra, ale te rosyjskie są trochę głośniejsze są głośniejsze ZOZ jeszcze na, ale to są na plus sprawy związane z samą techniką wagonów i nikt chyba to jest problem bardzo wydawcy nie tylko metra, ale wobec kolejnictwo kolei wszystkie pojazdy, które poruszają się po szynach, a podoba się panu nowy głos w drugiej linii Warszawskiego metra i potoczył Dyson zostaje w głos jest teraz bada też da podoba mi się to na pewno, ale zawsze od głosu oczekuję 2 graczy w przypadku, żeby była bardzo dobra dykcja bito bito spełnione, a drugie, jeżeli daj Boże jest wiele wiele o wielu aktorów doskonałej dykcji raz wieloosobowy doskonałej dykcji, jeżeli są głos ciepły, który serdecznie wita każdego, kto przychodzi na peron i chce jechać to chyba daje tyle optymizmu, że rząd posłów to jest ważne słyszymy ten głos tak często, że to, że nie może na pewno nie irytować Ksawery Jasieński czyta w pierwszej linii w drugiej Maciej Gudowski będzie czytał tak tak konkurs tak wygrał konkurs i to tak się stało władza wzięła z domu dobra decyzja nie jest zobowiązanie, by życzę panu panie doktorze miłej podróży drugą linią Warszawskiego metra w ten weekend dziękuję bardzo ładnie już przyjemność przejść prawie cały tunel wcześniej o proszek to faktycznie ciekawe musiał być doświadczenie państwu dziękuję za uwagę panu oczywiście za wizjonera z Azją niż za chwilę też program gospodarczy potem poranek Jacek Żakowski ja spotykam się z państwem w poniedziałek o piątej szóstej staje się życzy państwu niemiłego nickiem Anon i oczywiście pani Magdalenie też bardzo dziękuję dziękuję pani Magdaleny to bardzo dobre spotkanie w pierwsze śniadanie w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA