REKLAMA

O nowej Ordynacji podatkowej i posiedzeniu Fed - Jarosław Bełdowski, Ignacy Morawski i dr Maciej Bukowski

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2015-03-18 09:00
Czas trwania:
41:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazynek Legii Maciej Głogowski dzień dobry zaczynamy w naszym studio pan Jarosław Ziobrowski Kancelaria Sójka Maciak Mataczyński prezes polskiego stowarzyszenia przepraszam polskiego stowarzyszenia ekonomicznej analizy prawa dzień dobry kinowych pan Ignacy Morawski główny ekonomista bis banku dzień dobry księgowy i Maciej Bukowski prezes Warszawskiego Instytutu studiów ekonomicznych szkoła główna handlowa dzień dobry pilot Rozwiń » za chwilę będziemy rozmawiać o ord. pod. i kierunkowych założeniach do ord. pod . ale od razu uprzedzam nie od całości, bo dokument obszerny znany dziś wybierzemy sobie kilka fragmentów, które chcielibyśmy wspólnie z naszymi gośćmi państwem przedyskutować, ale wcześniej, ale tak, by w morze wódki z wygasić wszystkie nadzieje, który miał się w prawo jeszcze tli się autostradą e-myto pojawi się w roku 2018 system elektronicznych opłat zostanie wprowadzony pod koniec właściwie dokładnie roku 2018 o tym, wczoraj nie mówiła pani minister Wasiak szefowa infrastruktury ministerstwo infrastruktury i plany rozwoju posłużę się tutaj fragmentem gazety wyborczej ten przetarg powinien być ogłoszony w pierwszej połowie przyszłego roku jego testy zaczęły się pod koniec siedemnastego system zacząłby działać pod koniec roku osiemnastego, skąd ten termin minister Wasiak przypomniała, że obecnie działa w Polsce system viatoll elektronicznego poboru opłat od ciężarówek autobusów za przejazdy drogowe drogami szybkiego ruchu zgodnie z kontraktem zawartym z firmą Kapsch, która stworzyła ten system do listopada osiemnastego viatoll ma wyłączność na obsługę elektronicznych opłat na państwowych drogach w Polsce wyłączność dotyczy zarówno samochodów osobowych ciężarowych właściciele tych pierwszych mogą z własnej kieszeni wydać 135 zlotych brutto na zakup urządzenia viaAUTO doręczeń elektronicznych opłat za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad jeśli chcą uniknąć zatrzymania się na bramkach i wpłacenia ręcznie nie ma sensu wprowadzać prowizorycznego systemu, który działałby do roku osiemnastego mówi pani minister Pasieki z 1 strony trudno się nie zgodzić prowizoryczny system nie ma sensu, ale z kolejnej strony rząd zapowiada, że w tym roku nie zamierza dopłacać do otwarcia bramek tak jak miało to miejsce w roku ubiegłym, a nie wydaje, że się sezon będzie w pełni to może będziemy jechać to te bramki i tak znowu trzeba będzie otworzyć, tym bardziej że będziemy przed kampanią wyborczą do parlamentu, ale chciałem dopytać, ale czy jak panowie usłyszeliśmy te terminy którymi tutaj rząd się posługuje to 3 myślicie sobie, że znowu się coś nie udało się, że właściwie taka jest logika, a tego postępowania nic tutaj się wcześniej nie da zrobić musimy się na tych bramkach zatrzymywać wnosić opłaty i ewentualnie w sezonach stać w korkach myślę, że to jest jednak logika hondy Rynkowski to niema dużego znaczenia w obrocie taki system będzie rok wcześniej przez rok później tak naprawdę tutaj chodzi o to, żeby rząd jest generalna dyrekcja miała pieniądze na utrzymanie tej sieci dróg ekspresowych i autostrad i Daniel o tym jak żona zostanie wybudowana w pani o to, żeby budować listę opłat też nie będą w bardzo wysokie tak Ślemień należy należy sądzić w co po co mi się wydaje bardzo sensowna historycznie rzecz biorąc je przy tak popatrzyłem na przeszłość Europy to na początku ukształtowały k drogi budowali przypraw i przedsiębiorcy pobierający my to właśnie na bramkach różnego rodzaju tak przypadło Wielkiej Brytanii nadal gdzieś tam jeszcze wcześniej między, tym bardziej znana jest Nosan zmierza, ale my współcześnie mamy na to narzędzie, które umożliwią nam pobieranie opłat horyzontalnie może też od wszystkich użytkowników dróg i za rzeczywiste użytkowanie prawda o Marcinie w formie podatku, więc myślę, że to jest Okaj no dobrze że, że taki system elektronicznej sprowadzane z bardziej się obawiam jak to będzie z niektórymi rywalami w tym systemie np. autostradą Wielkopolską prawda, która jest prywatnie pobiera prywatnie do opłaty po drodze czy to małe rozeznanie czy zostanie jakoś ten trend prywatny właściciel Soros osłony cienia to mnie bardzo się mam nadzieję, że sam się z tym się cały system ujednolici, a tak z pewnością na to jest jak odbierasz Wodecki te słowa pani minister jako słowo odpowiedzialne generalnie w Polsce, a budowanie systemów prowizorycznych okazuje się, że później to są systemy, które są stałe, a w związku z tym wskazanie, że jest rok 2000 osiemnasty rok, ale również, że to powiedzenie, że w przyszłym roku zostanie ogłoszony przetarg na to, żeby ten system został zbudowany należy potraktować jako współodpowiedzialny przypominam, że test oczekiwałbym oczywiście oczekiwania Polaków są wielkie, dlatego że jeżdżą na różne wakacje, ale też przypominam sobie to, że niedawno rozmawiał z kolegą, który stał w gigantycznym korku korków i próbował dojechać przez autostradę na narty, a w związku z tym ten nie jest przypadłość polskiej na duże, że są bramki tak to jest przypadłość Europejska, jeżeli uda nam się w 2000 osiemnastym roku zmniejsza, ale u nas w Polsce też coś się dolegliwości zmniejszyć tę dolegliwość polegająca na wprowadzeniu nowoczesnych form bardzo dobrze, ale też, jakby nie obiecujemy Niderlandów mówiąc krótko tak nasz dzisiejszy wzrost konkrety z powodu wakacyjnych korki to zjawisko powszechne w Europie dosyć, więc tylko dlatego, żeby rozładować ten problem nie ma chyba sensu podejmować jakiś specjalny pospiesznych działań już się, tym bardziej że u, gdybyśmy tutaj tak się rozmawiali o tym, naszych doświadczeniach czy rzeczywiście stanie w korkach na wakacjach jest jakiś taki bardzo poważny problem gdzieś tam się pojawia to rzeczywiście jest tak niespotykany to nie jest takie masowe zjawisko chyba, który utrudnia ludziom życie wprost nie zmienia faktu, że można, by ten system spróbować jakoś niejako na części, która została 2001. wieku boską Tosia czasu my jako ekonomiście czytamy dokładnie prognozy, kiedy będą korki staramy się zawsze dobierać tak, albowiem też bardzo wcześnie rano niewdzięczna, bo taki uprzejmy nieraz w elka 2, a rada ministrów wczoraj zapoznała się z informacją na temat CRM, w czym dokładnie zacytować kierunkowe założenia nowej ord. pod . ale to jest dokument, na którym nad, którym pracowała i pracuje komisja Kodyfikacyjna ogólnego prawa podatkowego być może w jakiejś bardziej konkretnej formie trafi już pod obrady rady ministrów niejako informacyjnie tylko w formie do przyjęcia w przyszłym tygodniu sam dokument państwu łatwo go znają na stronach Ministerstwa Finansów jest dosyć obszerny jeśli ktoś posługuje się takim wyobrażeniem stron to jest ich 150 realne jest taki całkiem przyjaźnie napisany esej o podatkach i o tym co mogłoby się w Polsce w tych podatkach zmienić ja wybrałem na dziś myślę, że możemy w kilku odcinkach o tym, porozmawiać, ale mam kilka spra w stałem w tych założeniach pojawia się cel, który ma być przyświecać całej zmianie, czyli ochrona praw podatnika i zwiększenie skuteczności, a także efektywności poboru podatków i widzenia tych podatków i sporo miejsca poświęcone jest w pierwszej części tego dokumentu zasadom prawa podatkowego ma być zasada urzeczywistnia ona napisana i przestrzegana zasada legalizmu w uproszczeniu wszelkie działania organów muszą mieć swoją podstawę prawną to właściwie nas chyba nie powinno zaskakiwać i ma być ten nakaz wyważenia interesów stron stosunku podatkowego w, czyli zapewnienia równowagi między interesem publicznym oraz interesem podatnika to ciekawe zasada zaufania proporcjonalności zasada zwolnienia np. organów podatkowych z podejmowania działań nieracjonalnych ekonomicznie to jest taki 1 z pierwszych punktów, przy którym chciałby się chciałbym się zatrzymać i panom zdecydowanie oddać głos, bo to pomoc w Pekinie są najciekawsze Otóż ktoś się przynajmniej w tych założeniach zwrócił uwagę na to, że czasami potrafimy wydać więcej, ale na dostarczenie decyzji na przekaz 3 więcej kosztuje, ale i wypracowanie jakichś decyzji niż ona sama w sobie jest Warta, a ten z innym jak rozumiem mam nadzieję słynny list polecony o to, żeby zapłacić 28, że to jest taki tylko zesta w pobożnych życzeń może naprawdę ktoś na to zwróć uwagę, iż chciałby niektóre absurdy życia wyeliminować zapraszam zdziwienia z magazynu EKG to zauważył pan resort Leonard Etel Press przewodniczącym komisji Kodyfikacyjnej żaden z prawa podatkowego natomiast ja powiem odwołam się do słów Willego Brandta, który kiedyś powiedział, że lepsze są małe kroki żadne kroki i odbieram, ale ten dokument został ogłoszony jako mały kroczek, dlatego że przed nami jeszcze jest cały proces legislacyjny, ale ważne jest, że rozpoczynamy dyskusję to co mnie najbardziej ucieszyło, a w tym dokumencie skoro w bardzo pilnie mówimy o stronach nastanie 2003 . zapisane, że mamy rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść podatnika jesteśmy przyzwyczajeni do takiej formułki prawniczej in dubio pro reo tak, czyli to w postępowaniu karnym AK tutaj mamy in dubio pro tributario to jest bardzo ważne tak, ale teraz bym powiedział oprócz generalnych rzeczy pan w radach ekolodzy pozwolą, że wyjdę poza te 4090 strony powiem coś istotnej, czego byśmy chcieli oczekiwali, że będzie w ord. pod. odwołuje się tutaj do doświadczenia kancelarii prawnej, w której jest zatrudniony, gdzie mieliśmy znalazły nie rozumiał życzenia nie nieżyciowe, że zwięźle, bo wciąż panują różne rzeczy czy konkretne rzeczy jest także, że w biznes chciałby wiedzieć o tym ile będzie trwała kontrola, dlatego że w sytuacji, kiedy np. ma to zwrot podatku to często zdarza się także jest kontrola tak jak kontrola może trwać w w naszej historii zdarzało się z 2 ,5 roku w taki oczywisty otrzymuje odsetki karne, ale przez 2 ,5 roku nie dostaje zwrot to pierwsze po drugie, chodzi o sprecyzowanie, kiedy urząd skarbowy samodzielnie decyduje o o wymiarze a kiedy zwraca się do ekspertów bowiem mieliśmy również sytuacje sytuację, która polegała na tym, że po prostu ktoś urzędnik powiedział, że to ma być tyle tak 8 Kancelaria musiała sprawdzać w internecie ile tak rzeczywistość państwowe, ale zdarzają się na zasadach nie będziecie mieli co robić, więc krew, ale bardzo byśmy nie chcieli tego robić dlatego, że to wymagało dużo czasu i ostatnia kwestia to jest wiążące interpretacje tak mamy 5 ośrodków, które wydają wiążące interpretacje i aż bym powiedział to zdarzają się tu odwołać się do dołu do wiedzy naszego partnera Aleksandra Ciacha, które mówią, że zdarzają się sytuacje, że firmy potrafią zbudować specjalnie powołać spółkę oto, żeby uzyskać uzyskać interpretację, bo w gminnym ośrodku jest i inne interpretacje ja bym chciał, żeby to było w ordynacji wyborczej w naczyniu wyborczego podatkowej zapisane dosyć precyzyjne doskonałe poszliśmy w takie życzenia to możemy nimi zakończyć pan Artur Bukowski, jakie ma oczekiwania szczęście, że są one problemem, zwłaszcza z Turem pospieszną podatkowego, zwłaszcza w tym obszarze VAT-owskich jest to, że państwo sobie wadliwie ustalił priorytety to nasze państwo stara się dużo mówi o tym, że są nadużycia stara się ich ścigać ex post natomiast nie myśli o tym w jaki sposób ułożyć prawo i ten został praktyka codzienną, żeby tych nadużyć nie było i taką nie brakuje trochę w tym dokumencie to znaczy chodzi o to, żeby w, jaki sposób zaadresować rzeczywiście wyzwanie, że mamy lukę w VAT, która sięga paru procent taka, by do dużych dziesiątek miliardów NATO to jest problem, którego się nie rozwiąże poprzez 3 litrowa agencje prawda i wilgotność żużlem urzędów skarbowych ex post tylko trzeba zastanowić nad prewencją i właśnie na NATO powinien być znany na poziomie nasz ostatni krótkie zdanie będzie pan kontynuował już po informacje, ale przy zacząć generalnie w mamy w Polsce prognozy się niskiej skuteczności ściągania podatków, bo koszty działania urzędów podatkowych w stosunku do ściągania oraz morski czy jego stosunek kosztów działania organów podatkowych do mea ściąganych przez nich podatków jest należy w Polsce do najsłabszych w Europie dodaje, że z danych OECD wynika, że tego słowa schematem sosny słabszy, więc wydają się, że jeżeli będzie wprowadzona zasada, że wątpliwości będą rozstrzygane na korzyść podatnika będzie konieczne znaczące uproszczenie my procedur podatkowych, bo inaczej ludzie zaczną chodzić do sądu Filip i spadną wpływy podatkowe lub wzywa dobrze to od 2 lat u nas jest on się szybko graliśmy w Kanadzie rzeź wracamy do zera wzrost o informacjach do tej propozycji ordynacji czy zmian ordynacji autorstwa Ministerstwa Finansów i zatrzymamy się po raz kolejny na tym rozstrzyganie spra w na korzyść podatnika także do tego wrócimy, bo wiadomo, że jest projekt prezydenta mylny i mam dużą obawę zresztą potwierdził minister Szczurek, że sezon będzie chciał wyrzucić raz na walki prezydenta po to, by zapisać w swojej ordynacji, ale powstała sprawa z ordynacją Ministerstwa Finansów jest taka, że nie wiadomo czy na bok zacznie obowiązywać, bo zawsze są wybory więc, że nie ma co ryzykować i nie wyrzucać tych dobrych zasad jest w nowelizacji prezydenta ale, ponieważ sprawa ma wiele wątków to będziemy mieli więcej czasu po informacjach, bo o nich porozmawiać pan ekonomia kapitał gospodarka to jest druga część magazynu EKG Maciej Głogowski jest jeszcze dzień dobry w naszym studiu dr Maciej Bukowski panie Sobolewski pan Ignacy Morawski dobra informacja o 1, chociaż Jarosław Bełdowski widzę tutaj zaczyna już tak, bo chciałem nawiązać do naszego głównego tematu dostałem wezwanie urzędu skarbowego jest to dobra wiadomość dobra Joanna tak, dlatego że samo wezwanie jest dobrą informacją i zachowałem się każdy podatnik zaniepokoiły się, by w nagłówku były numer telefonu, pod który natychmiast zadzwonił jak tylko po zobaczyłem rozmawiałem z panią przez telefon pani urzędnik, która powiedziała mi, że na pomyliłem się po prostu nie dopłaciła podatku, a nie była to zbyt wielka kwota poniżej 100 zł agencja młodszemu oczywiście okazać skruchę i przeprosić za to i t d. pani powiedziano zdarza się nie ma żadnego problemu prośba do tych numer konta, a taka kwota należna przelać w Rzgowie panom musi pan jeszcze się pojawić w naszym urzędzie skarbowym albo wysłać korektę tego kitu, który pan musi zrobić i wiat nawiązuje do tego co dzisiaj dyskutujemy to znaczy, że do do projektu ordynarnego co jest dobre informacje na nogach informacja jest taka, że mamy przyjazne urzędy skarbowe, które nie wzywają tak nadaremnie tylko można nawet przez telefon i przedyskutować, ale znalazłem von Misesa dla podatników w tej historii był prosty, ale bardzo cieszy, że pamięta z Ziobrą tego dnia pani z Super tanie uważa bardzo dobrze pana Komorowskiego wiele razy mam dobre informacje do wąsko branżowo z niej można wejść do ciekawych wniosków na temat całej gospodarki, którzy wiedzą informatyczną się od złej informacji zła informacja jest tak namoknięta tak jak one aktualne analizy właściwie jak jest różnica między marżami uzyskiwanymi przez polskich producentów mebli producentów zagranicznych zachodnich tak mówią, ale my akurat jesteśmy 1 z większych eksporterów mebli w Europie, więc jest ważna branża w Polsce Otóż polscy producenci uzyskują marżą około 3 % ma raczej nie mają zysków przychodów we wszystkie duże jest 1 z małą ojczyzną zachodni producenci ma 15 % na meblach meble to nie jest to nie jest telefon komórkowy TENIS komputer tej samej Super wysoka technologia rodem z wydawałoby się, że te różnice powinny być także są duże jak rezerwowana dla zachodnich elit jest dla zachodnich, ale jakaś przyczyna taka, że my operujemy my produkujemy dość proste meble, by o nim orzechowy z wysokiej marży na egzaminie na na projektowanie badaczy sprzedał ludziom ładny projekt teraz dobra informacja jest taka, że przyznają, że polscy producenci mebli organizują się dużą grupę 1520 firm wystąpić o Grant badawczy na właśnie cele projektowe czy na badania nad designem jak ten dizajn usprawni się jak wprowadzać rozwiązania projektowe, które pozwolą zwiększyć marże są dobre informacje są, więc w uzasadniony sposób z volvo c podwójnie dolnej Maria po pierwsze dlatego firmy organizują to jest dobry dobry symptom, ponieważ generalnie, by w polskie firmy często szczególnie tym mniejsze niechętnie współpracują ze sobą każda chce rynek jest jak bowiem odkrywać sama i współpracę traktują jako coś podejrzanego toczy się o większych firmach wśród, których są prace bez naturalna w ogóle dobrą wiadomością jest to, że coraz więcej firm współpracuje ze sobą w zakresie badań ich i t d. druga informacja jest taka, że dobra informacja jest taka, że my jest jest taka szansa że, że nasza gospodarka będzie powoli przestawiać na produkcję towarów są wyżej od wyższych marżach zobaczymy też nie jesteśmy w stanie konkurować ze światem w takich dziedzinach jak elektronika samochody i t d. a zaczęliśmy w Polsce dobry dizajn kiedyś wydaje się, że możemy wykorzystać prawda firmy mogą wykorzystać to, że nasze tradycje dizajnu to, żeby produkować meble nie umarzać 3 % 15 proc, żebyśmy kiedyś ze już za rok 2, ale za 1015 × już na Zachodzie wiedzieli, że meble z Polski to jest też dobrą markę, mimo że i tak kupują go na, bo sporo sprzedajemy zamówionym oczywiście, że tam, gdzie jest 1 z hitów eksportowych przypomina mi się rozmowa z 1 z prezesów firmy media radio luz w Polsce, kiedy ta jest stratą, choć 1 z dziennikarzy, kiedy przeprowadzał wywiady zadał temu prezesowi pytań panie prezesie, jaki dziś znany jest dobre tak przez chwilę się zamyślił być takim lisem co się sprzedaje w szwach i to właściwie mowy na scenę, ale nic się wydaje, że to jest ciekawe rzeczy, który powiedział Ignacy Morawski, ale też i nie tak często właśnie powtarzaliśmy latem w te meble są 1 z hitów eksportowych okna meble i proszę bardzo tylko 3 % marży brutto pozytywną rolę Polski przemysł, który celuje w produkcji masowej akcji górskiej, która w baśni jest wysokomarżowe organizowane nawet jakieś pieniądze na to można coś tak Czesi są przemysły wielkoskalowe, w którym leczy się donosi na skali przy niskiej marży i to w zasadzie nie ma innego wyjścia, ale akurat przykład przemysłu meblarskiego nie jest dobrym przykładem w tym w 2 w tym zakresie, bo tutaj można zarabiać na marże można zarabiać na wyjątkowość i niestety po polskich firm zachował się czy pory w ten sposób, że kupowały i to te najlepsze to największe kupowały projekt np. we włoszech, a sama tego nie pracował na to w takim modelu oczywiście nie da się ułożone ani wysokiej marży ani wysokiej wartości dodanej czy to, ale to nie dotyczy tylko tego przemysłu to jest bardzo powszechny problem nasz region w Polsce naszego tak Polski przemysł przetwórczego ostatnie zdanie to czy będziemy nasze firmy w stanie osiągać wyższe marże zdeterminuje czy będziemy w stanie się szybciej rozwijać po prostu mu rozwój miast będzie polegał na zwiększaniu produkcji tylko wolumenowo, ale za to, że z drużynami to też cena jaj czy będziemy w stanie uzyskiwać większe zyski z tych samych przychodów K2 no wracam uparcie do tych naszych podatków i propozycji w ord. pod . nie jest tutaj mówiliśmy o tym jakie były pana oczekiwania, więc jeszcze trochę chciałem wrócić do tego co jest w projekcie czy jest to już powiedziałem organ podatkowy może odstąpić od dokonania wymaganej przez przepis prawa czynności, jeżeli wiąże się ono z kosztami niewspółmiernie mi do rezultatu, jaki może przez tę czynność osiągnięć po warunkiem, że nie ogranicza to praw podmiotu zbiorowego z tytułu podatku nie prowadzi do nałożenia na niego obowiązków, ale jak rozumiem, choć jakąś logikę w postępowaniu organów podatkowych, więc to możemy przyjąć uznać, że żem jest propozycja ciekawa interesują są tymi ord. pod. przyszłej ma się pojawić taki katalog nie władczych form załatwiania spraw podatkowych PIT dlatego też się sama nazwa jest tak ciekawa, że myślę, że też, że można chwilę jej poświęcić ci chciałem zapytać się panów przesądzało o tym, by rondo rozwiązywania spra w sfery podatkowej czy podatkowych wprowadzić się konsultacje porozumienie i mediacje i wszystko sprowadza się do relacji podatnika jak rozumiem podatnika z organem podatkowym spróbuje mediować u mediatora, którego wspólnie wybierzemy z katalogu Ministerstwo Finansów czy też dojdzie do jakiegoś wspólnego porozumienia tak w nowej ord. pod. zostanie ustalone ustanowiona prawna podstawa dla mnie rozwiązania sporów podatkowych takiego konsensu wolnego niekoniecznie niekonieczne jest kreowanie w tym celu odrębnej sformalizowanej procedury, ale nowa rynkom norma kompetencyjna będzie przewidywać, że porozumienie może zostać zawarte w szczególności w przypadku trudnych do usunięcia wątpliwości co do stanu faktycznego w sprawie, o której chcemy mówić w zakresie określenia wartości przedmiotu opodatkowania lub transakcji czy w przedmiocie zasadności stosowania ulg w spłacie podatków rodzaj ulgi, którą należy zastosować oraz sposobu zastosowania może to jest jakaś droga do takiego bardziej ludzkiego wymiaru fiskusa, jeżeli rzeczywiście organy podatkowe będą chciały wejść z nami taki dialog to to może coś Tuska, jaka jest panów mienia czy Żelechowski w tym zawsze to jest także, że prawo podatkowe skomplikowany program w Gniewkowie system podatków pośrednich VAT tu skomplikowane, dlatego że bardzo się z jej winy i zintensyfikował handel wewnętrzny Unii Europejskiej dużo eksportujemy do Unii Europejskiej eksport nie jest obciążone ratami z tym się z tym rodzi wiele problemów z VAT jest także skomplikowane, dlatego że są stawki preferencyjne więc, że rodzi się drogą kwalifikant klasyfikacji później w poszczególnych towarów przy masie do takiej lub innej stawki może może zaliczać tylko, że my się wydaje, że w wielu wypadkach państwo mogłoby dążyć raczej do ramowego zakresu stosowania mediacji jakichkolwiek innych instrumentów ex post, gdyby się porobiło z usuwaniem przyczyny prawda nie ma żadnego powodu, żeby guma do życia, bo uporządkowana 5 %o wym VAT-em dążyły do płacenia VAT -u pracował komplikować system tam, gdzie to nie jest potrzebne, a i inne jak prawa autorskie takie proste w Empoli wyobrażam sobie życia, gdzie nie będzie różnicy zdań interpretacji w sprawach podatkowych między urzędem, a podatnikiem VAT raportować o sobie znać zabezpieczymy się jakimiś różne, ale jeśli zamarzy nam się z państwa, które były w stanie to sobie zrobić porządnie farba znaczy być, bo w stanie sobie zrobić system podatkowy, który bardzo zachęcające dla inwestorów dla ludzi wysokich kwalifikacjach ligi w ogóle dla podatników takich jak nie wiem Irlandia Szwajcaria tobym się ważą nawet te państwa popadają w kłopoty bardzo szybko z tego wychodzą sprawdzian po no po prostu są atrakcyjne na tle na tle innych państw, a także inni są inne państwa, które starały się ona działać w logice takiej kwoty kolejnych komplikacji skóra wkładania łaty inną płatną łaty to w długim okresie raczej nie działa co ekonomiczna analiza prawa mówią media racjach porozumieniach i w tym podobne mają w rozwiązaniach prawnych i ekonomiczna analiza prawa odwołuje się do różnych narzędzi ekonomicznych matematycznych teoria gier i tak naprawdę w teorii gier mamy wynik operacyjny, które są przekształcane gry kooperacyjnej mediacja jest o to, żeby jak jest zero-jedynkowy coś dla nich bardzo mądre na pewno, ale trawki, ale ten, kto był tak po prostu przyjmuje, że taki jest przekształcane gra 01 kawą krew, której wszyscy zyskujemy takiej jak ognia bez przyczyny podałem ten swój osobisty przykład, bo autobus telefon to znaczy nie byłam nie władców wezwano mnie do UE do tego, żeby przestawił przed urzędnikiem tylko poinformowano mnie, że jest jakiś problem dano mi numer telefonu i ja pod tym numerem telefonu znalazłem kompetentną osobę, która powiedziała mi w sposób absolutnie grzeczny bez udziału nie odczułem nierówności, bo zawsze w tym w tym w tym procesie jest nierówność, że po prostu się pomyliłem tak dokładałem płatności bardzo szybko, a DailyMail co rozumie się w Irlandii ale czego zmierza zmierzam do tego, że to już się dzieje w urzędach skarbowych nie wszystkich w Polsce, ale w niektórych dobrze byłoby, gdyby to zostało skodyfikowane mediacja jest oczywiście jedno 1 z wielu form tak, bo to był Dwór w różny sposób można dochodzić jakieś porozumienia ja tylko niepokoi się 1 rzeczą tak pamiętajmy o tym, że z drugiej strony będzie urzędnik, który również jest rozliczane urzędnik musi mieć też zaufanie swojego szefa oczywiście najlepiej ministra finansów, który powie, że to, że mediuje się to, że dochodzi do jakiegoś porozumienia to jest dobra droga do pana do czego by dbać o końcowego namiary obowiązują tam będzie bardzo szczegółowo opisane zagrożenia tego urzędnika, ale że oto on doszedł gdzieś tam do do porozumienia już mandatu nie miał tak wielu narzędzi i filozofia tego wszystkiego na nasze relacje między podatnikiem, a tu chodzi głównie firmy tak naprawdę, a urzędem i była taka jak między mieszkańcem dzielnicy, a dzielnicowym czy policjantem mieszkańcem parafię proboszczem daczy, żeby urząd pracował z podatnikiem, że mają, który jest w przykładzie nie ma chodzi o to, żeby te z proboszczem wiadomo, że nie wiadomo, że problemem systemu podatkowego jest niestety jest jest duże duży poziom nieufności w między w relacjach między urzędem skarbowym, a podatnikami urzędnicy traktują firmy jak hałas może tak bym podejrzane 3 przypadki, które trzeba traktować strat to nie wynika z tego, że są nieuczciwi oni też są z góry rozliczani za to jak postępują wobec wobec firm, jeżeli postępują zbyt łagodnie, bo się, że postawione zostaną zarzucenie mu korupcję łapówkarstwo i tak jest posłużenie się spotyka jakąś firmą chce dojść wspólnie do tego aby, jakie ona ma zapłacić podatek tak będzie ją rozmawiają z później ktoś z góry oskarży tego urzędnika, że rząd działa na korzyść firmy z podejrzanym tak tak funkcjonuje nasz system jest to system ten podejrzani nie rozumiem, że chodzi tutaj o to, żeby wprowadzić jakiś element dogadywania się do pracy na wspólnym celem, jakim jest uzyskanie odpowiedniego dochodu podatkowego, żeby firma zapłaciła taki podatek jak mu się o rząd uzyskał dochód podatkowy natomiast natomiast jestem realistą, a jeszcze wrócę, bo to i tak naprawdę gdzieś przewija temat po prostu ujednolicenia VAT to prawda, ale mamy tanie chęć chronienia więzienie na tronie, ale tak, aby to gdzieś za tym też się kredą drogę nowo nie może być może kolej ordynacja dotyczy rozwiązywania problemów, które wynikają często ze skomplikowania systemu podatkowego, których skomplikowanie ma swoje źródło m. in. z istnieniem wielu wielu stawek preferencyjnych zasad zarządzania doskonale pan wie, że takich, gdybyśmy chcieli porzucić temat koordynacja poznać konstrukcji systemu podatkowego to natknęli byśmy się prawie na każdym kroku na inne na próg, o których się to właśnie zwrócimy też są często w kinie różnorodne, ale to są też te wszystkie chore z zawarte w systemie rzeczy jak niska kwota wolna, a jednocześnie próg pomocy społecznej, od którego już zapłacić podatek, bo jest ono wyższe niż niska kwota wolna od podatku i t d . tym trzeba całościowo to zdało pomyśleć, ale podobno nie robimy nie lubimy rewolucji w podatkach informacje w radiu TOK FM ekonomia kapitał gospodarka Chin 43 minuty po godzinie dziewiątej Maciej Głogowski jest trzecia część magazynu EKG miał w naszym studio z panem sław Borowski pan Ignacy Morawski pan Maciej Bukowski razem z 8 na tym etapie jest zakończymy na dziś rozmowa o propozycjach, które znajdują się w kierunkowych założeniach do ord. pod. tamten dokument jest obszerny, więc jeśli państwo nasi słuchacze znajdą coś ciekawego to proszę o sygnał mailowy 3 jakikolwiek inny mi, które wątki warto jeszcze omówić się najważniejsze w podsumowaniu mam wrażenie i im pytanie czy panowie się zgodzą jest to, że to są dopiero kierunkowe założenia, więc trzeba je z założenia przyjąć mnie w rządzie, a potem napisać tę ordynację wyprowadzić się z rządu i zaprowadzić do parlamentu trafi też zrobić transparentnym procesie, w którym oboje będą mieli nad tym kontrolę zaczynają się konsultacje, ale ja mówię też o tym, dlatego, że zbliża się czas wyboru stałem i te prace w małym raczej nie mają szansy na być ukończona w najbliższym czasie rechocze trzymamy kciuki i stąd na koniec taki apel, o którym dużo powiedzieliśmy już dotychczas w radiu TOK FM apelowaliśmy także w minionym tygodniu, kiedy tylko minister Szczurek zasugerował że, ponieważ w ord. pod. zostanie zapisana zasada, że wątpliwości rozstrzygane na korzyść podatnika nota niema sensu przyjmować nowelizacji w tym kształcie ord. pod. pana prezydenta, gdzie w działalność sprowadza mamy 6 punktów, ale i głównym trzonem jest niewielka na walkę właściwie sprowadza się do no właśnie tej zasady, by ją wprowadzić komisja poszerzona skoro będzie w ordynacji to może nie ma sensu i przejmować tym tej wersji prezydenta tylko ją wpisać do ordynacji, a polowaliśmy w zeszłym tygodniu i mam prośbę do panów, by się zgodzili podłączyć do tego apelu, że nie, bo ordynacja nie wiadomo czy zostanie przyjęta ma obowiązywać dopiero od roku siedemnastego nawet było wiadomo to zrobili ogromny pokazanie innego rodzaju woli wydają się to niedobrze, bo tam będzie minister finansów apeluje, żeby prozy, w której prezydencji, który jest w pełni spójny z projektem ministra finansów odłożyć na Puck spróbujemy to zrobić teraz, chociaż ma to swoje zapewne wady i o tym, ministerstwo mówi, że jeżeli działamy na korzyść tego 1 podatnika to straci cała reszta, bo budżet, ale spróbujemy jakoś sobie zaufać ja mam tylko taką grą prośba i tak właściwie nie rozumiem, bo o prostego projektu nie wynika może trzeba do szczegółowych tylko by nikt nie miał wątpliwości także w tej walce prezydenta, w którym miejscu całego procesu podejmowania decyzji zaistnieje to funkcja, że w tym miejscu doszliśmy do takiego etapu rozstrzygamy na korzyść podatnika, który urzędnik to zrobi, ale czy ta dopiero gdzieś na poziomie sądowym jak to ma być to jasne było powiedziane, gdzie przyjmujemy tę zasadę, że dochodzimy jest sprawa konfliktowa i w tym miejscu nie w tym miejscu już decydujemy zawsze to zasada zwrotu obowiązują ogólnie tylko, że oczywiście możemy się obrać jakiś konkret konkret sprawił, że nikt nie zastosuje potem trafi do sądu rządzonej urzędnikom niestety bardzo mi drżeć o w Nysie modelką i kontakt ze swojego dnia zmarł w środę, że opór Ministerstwa Finansów może wynikać z tego, że polscy problem z dochodem podatkowym tak mamy tego mamy zeznania, które mamy deflację dochody podatkowe są w pierwszych miesiącach tego roku niższe od oczekiwań szczególnie Żelazowski 10 różne jakieś powody też regulacyjnej tylko makroekonomiczne, ale dochody podatkowe mogą być problemy, że inflacja będzie się utrzymywać bardzo niskim poziomie deficyt całego sektora finansów publicznych w zeszłym roku był wyraźnie wyższe od oczekiwań co częściowo wynika, iż jednorazowych sprawdź jak wypłata dla depozytariuszy skokach i t d . ale ale z ministerstwa będzie miało bardzo na stronę dochodową przydałby się jakiś szacunek ile będzie mógł w kosztowało wprowadzenie takiej zasady szybko prawda, że chodzi też o to, żeby wprowadzić w taki sposób, żeby można było jednocześnie uporządkować finanse publiczne, żeby dać ministerstwo w budżecie system system finansów publicznych wprowadzenie tej zasady, bo jeżeli rodzaj zasady rozstrzygania sporów na korzyść podatnika ma kosztować miliard czy kilkaset milionów zlote nie jest problem ale, żeby kosztował kilka miliardów to już jest naprawdę poważny problem dlatego chętnie bym taki jest szansa na usłyszy o szacunki do projektu, zwłaszcza projektów prezydenckich, który Kancelaria nie musi pisać o ocenę skutków regulacji, ale apelujemy o to by dokładnie liczyła swoje propozycje do tych propozycji podatkowo finansowych jest ostatnio bardzo dużo ocena skutków regulacji tam tam akurat jest dosyć dobrze opisane jak to miałoby wyglądać, ale ta część finansowa czy policzenia skutków to jest jeszcze dopracowania jest ten sam problem, który w najnowszym projekcie prezydenta innowacyjnej ulica Grzybowska zastanawia się w jaki sposób moglibyśmy policzyć to ile będzie budżet państwa kosztowała zasada tak, dlatego że trudno sobie wyobrazić tak próba tego szacunku to po pierwsze po drugie to wydaje mi się, że to jest jednak wydziału zasada, która obowiązuje w cywilizowanym świecie w związku z tym dyskutowanie czy powinniśmy ją prowadzić będzie manewrował, żeby nie prowadzi tylko wyprać w takim momencie, że będziemy bezpieczni budżetem czy bankach nie ma wiele jesteśmy w WZA w dość pośrednicy, bo to tego nie wiemy natomiast tego nie wiemy ile to będzie kosztowało moim zdaniem tak długo będzie wymagało jeszcze wielu miesięcy praktyki nie tylko urzędów skarbowych, ale również sądów, które będą, o ile dojdzie do nich do nich ta sprawa będą wypełniały tą ogólną regułę akcji Alior bank na przyzwoitość nigdy nie za wcześnie technologie no i tak poczekamy co się stanie z tymi podatkami na zdziwienia ach, a jeszcze przed zwolnieniami chciałbym pana Ignacego Morawskiego dopytać się 3 ze zdziwieniem lub bez czekamy na dzisiejsze posiedzenie Fedu i jego efekty i właściwie nas tak naprawdę czekamy czy to już dzisiaj te stopy procentowe wzrosną świat się na nią zmieni czy też czyni dzisiaj patrzy na reakcję eurodolara to jest teraz 106 za dolara płacimy w Polsce 390 coś takiego ma się stać dawno chyba w amerykańskim centralne tak nie interesował przeciętnego Polaka w dolary w prawie 4 zł kosztuje, więc teraz, więc coraz częściej temat dolara jest tematem rozmów przy obiedzie jest to sygnał o tym co się dzieje poważnego jedzie się stało procentowe w USA nie wzrosną na pewno, ale pytanie, kiedy wzrosną jej dzisiaj może się pojawić jakieś sygnały, że konferencja prezesa amerykańskiego banku centralnego prezes Janet Yellen i taniec czy za podwyżkę zgłasza się przed wakacjami czy po wakacjach czy Fed już jest gotowy wkrótce zacieśni politykę pieniężną jeśli chcesz czekać i jakie będą tego konsekwencje Jarrett Tomasz Brzyski musi teraz SLD, gdyby Fed dał sygnał, że jest gotów wkrótce podnosi stopy procentowe to cena dolara może dalej, by wyraźnie rosnąć ja jestem bardziej zdania co w procesie wynik posiedzenia bardzo niepewne, ale jestem zdania, że jednak Fed zacznie zwracać uwagę na fakt, że w USA jest bardzo niska inflacja, że wzrost gospodarczy też lekko się w ostatnich miesiącach i ta gotowość do podwyżek stóp procentowych może nie będzie tak bardzo wysoka, aby w ogóle silny dolar jest problem dla bardzo wielu krajów dużych na świecie, ponieważ w wiele firm na świecie finansował się w dolarach zaciągał długi w dolarach i umocnienie dolara z utrudnia obsługę tych długów takich jak Turcja Brazylia Południowa Afryka Republika Południowej Afryki cierpią na gwałtowny odpły w kapitału, w który gdzieś tam potencjalnie Bień były też duże ryzyko potencjalnie stwarza ryzyko dla stabilności i światowego systemu finansjery dla gospodarki polskiej Polska jest na dostarczenie wiedzy o sportowym zadaniem jest więcej eksportują złożone do Ameryki USA my jesteśmy my jesteśmy my jesteśmy Morawski brygada my jesteśmy odporni na jakiś wielkie zawirowania finansowe prawdopodobnie chociażby w jakiś dystans na świecie to nas też kapitał ucieka, ale jednak do nas po co drożeje woda mówi się, że jesteśmy bardzo odporni i t d. jesteśmy też myślę jednak Polska należy do krajów, gdzie dolar zdrożał najbardziej w ostatnich dniach rozwiązaniach badanie PET to pytanie, które najczęściej przewija i szukamy na nie czy analizujemy te potencjalne odpowiedzi znaczy silny dolar słabł euro rozwiąże to jest okradanie grobów Kurskiego, jakie konsekwencje dla polskiej gospodarki patronat wrzesień, bo mówiono o dolarze do nas głównie o interesy tych, którzy oszczędzają w dolarach myślę, że dla złotych w ogóle zaskakująco stabilny w stosunku do euro tak na euro kurs euro interesy eksporterów, a 14 w tej chwili raz 14 średnia za ostatnie 5 lat kursu euro to jest 414 właśnie jak zobaczymy kurs euro drożeje, kiedy na świecie jest niespokojnie jest kryzys na Wschodzie Zachodzie po kilku miesiącach wraca z powrotem do tego poziomu około 415 i właściwie nie widać żadnej perspektywy, żeby złoty był dużo mocniejszy, więc w stosunku do euro prawda, więc nikt nie wydają się, żeby ta polityka Fedu jakieś wielkie przełożenie kursu euro do złotego K2 co nas dziwi mnie dziwi Sobolewski po pierwsze, widzieli, a wczorajszy tekst, który ukazał się w Gazecie wyborczej, a coraz więcej śmieci, lecz odwołuje się tego swojego serca prawniczego 2 lata temu, a prawie tak czy rok temu tak została wprowadzona nowy system gospodarki śmieciami tak i z 1 strony w tym czasie wyczytałam, że lepiej segregujemy śmieci i mniej produkujemy z drugiej strony pojawia się więcej wysypisk nielegalnych i to co bym nie dziwi to jest to, że w Polsce przyjmuje się prawo i nie zastanawia się nad skutkami, a które ono nie tylko wprowadzić Otóż wtedy, kiedy wprowadzamy, ale nie bada się tego co się zdarza z tym prawem o roku po 2 po 3 latach i w jaki sposób należy zmienić to prawo o to, żeby ono było skuteczniejsze w, a właściwie cały program o sensie i rozmachem w piśmie oczywiście, ale to tak samo jest żywienie się, a nawet mam drugi żywienia polegające na tym, że on to dużo panu redaktorowi Adamowi scena na antenie Radia to jest ta propozycja prezydenta dotyczące ulgi proinnowacyjnych PARP dziwi mnie to, że inni kandydaci w ogóle nie wypowiedzieli się na ten temat koncentrują się na innych temat, ale uczciwie byłoby dodać, że myśmy o tym, mówić, ale wspomnienia, ale Tusk chciał tylko też odpowiedzieć, bo i jest oczywiście odmówiliśmy, ale ja też przyznam szczerze kocha i może mniej czasu merytorycznie na samym projekcie natomiast wyjazd się też uwagę wczoraj, przez które na to, że tam nie do końca mnie takie mam wrażenie czytając z nie do końca poważnie potraktowano znów oszacowanie skutków finansowych dla budżetu i to tam nie nieustający dziwić jednak jak piszemy tego typu projekty można potraktować jako projekt zgłoszony w czasie kampanii wyborczej no bo jest kampania wyborcza no to znów mamy problem z niedoszacowaniem, jakie ma to skutki finansowe w kawiarni Orlik 2 jest zwolennikiem zmiany, które zaproponował pan prezydent już 5 lat temu są one, że bardzo podobnego już są nie tylko ja Polska tego bardzo potrzebuje milimetrem każda ulga na innowacje ile może nas, żeby firmę mogły naprawdę to ryzyko, jakim jest zaś wydawanie środków na ponad 6 jest nieznana w 2 w jakim czasie podzieli się tym ryzykiem z państwem, że państwo przejęło część bądź całość tego tego ryzyka, licząc tak naprawdę na torze dzięki temu, że firmy staną się bardziej innowacyjne zainwestują właśnie wzrost dizajn albo albo w produkty, które są wyjątkowo w jaki sposób uzyskują wyższe marże niż 3 % 15 i może być mając niższy CIT z ulgą Wersal to będzie miał za parę lat co większe przychody większe od Syrii i Polska tak naprawdę bardzo potrzebuje od zarania Rosjanie pudełeczka z ulgami może być aktorzy, a to akurat, że żywność może też tam nie ma jakiejś większej oceny skutków regulacji na co mnie nie dziwi to z kolei polskie państwo jest niesłychanie Skonto z tej trasy, jaką jest inwestowanie w myślenie, a także myślenie w administracji po prostu na to pieniędzy nie przeznacza jej Kancelaria ma na to pieniędzy, więc nie przeznacza tak i na obowiązku ich nie ma obowiązku, ale może rząd opiniując ten projekt jednak będzie chciał się do tego jakoś przyłożyć mam wykonać rząd ma obowiązek, gdy pan Injac Murawski tancerz miał pan słuszność przełożono na bardzo, ale zakończyliśmy z dużych prowizji oraz chleb bardzo przepraszam pan Ignacy Morawski główny ekonomista bis banku dziękuję bardzo panie Sobolewski Kancelaria Sójka Maciak Mataczyński polskie Stowarzyszenie ekonomicznej analizy prawa albo szkoła główna handlowa również dziękuję bardzo i pan Maciej Bukowski prezes Warszawskiego minister z Instytutu studiów ekonomicznych szkoła główna handlowa dziękuję bardzo zły stan magazynu EKG teraz informacje po informacjach Cezary łasiczka i programu wciąż Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA