REKLAMA

Tajna (!) ustawa o dialogu społecznym. Rozmawiają dr Grzegorz Makowski, Piotr Lewandowski i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2015-03-26 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie zdjęć i Czcibor 3136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z mostu Długosza dr Grzegorz Makowski dyrektor programu odpowiedzialne państwo fundacji Batorego, gdzie nagle napraw i Piotr Lewandowski z Instytutu badań strukturalnych, że nagrodzi dobra należy, że państwa rozmawiać o czymś bardzo dziwnym to znaczy o ustawie, której nazwy jeszcze nie znamy i nie bardzo wiemy co nie jest, ale wiem, że coś się święci i chyba ktoś zauważy niepokojące, bo rzecz ma Rozwiń » dotyczyć dialogu społecznego czy tego wszystkiego co dzisiaj robią tzw. komisje trójstronne dogadywanie się pracodawców ze związkowcami rządem tak dalej tak sądzimy, że to tak będzie dotyczyło, skąd w ogóle wiemy, że coś takiego się żyje w ZUS jeśli mogę już wiemy jest noc od dziennikarzy tutaj na własne studio niedawno była pani prezes Bochniarz, która opowiadała szeroko o tym wiemy od muzyki spotkań z prezydenta z tym reprezentantami związków i pracodawców i tak odwiedzę wiem z takich przecieków i jest to bardzo dziwne, bo od razu powiem na czym polega problem z tym nie znaczy rozmawiamy o duchach takich jak problem jest 22 dwojakiego rodzaju proceduralny i jak po merytorycznym, jeżeli mogę już pociągnąć przez Wilka ten merytoryczny docentem proceduralny problem no to jest bardzo dziwaczna sytuacja, ponieważ Meritum tego czegoś, o czym wiemy tylko, tyle że prawdopodobnie ma tytuł ustawy o radzie dialogu społecznego w no jest jakby procedowany poza regulaminem rady ministrów na ja przypomnę tylko z tego miejsca może minister Kosiniak-Kamysz czy to czasami regulamin rady ministrów, że tam jest § 25 tego regulaminu, który mówi, że rozpoczęcie prac nad pro opracowanie projektu założeń ustawy bla bla bla poprzedza się złożeniem wniosku o wprowadzenie projektu do właściwego wykazu prac legislacyjnych przed wejściem tutaj do studia z koleżanką sprawdzaliśmy czy w KPRM jest w wykazie prac legislacyjnych jest to projekt nie ma tego projektu, ale biznes nie Kosiniak-Kamysz ocenił, że piątkowe sobotnie robocze spotkanie pod Łodzią było bardzo dobre wiele godzin dyskusji o każdy z artykułów, na którym pracowali nad związkowcy potem pracodawcy potem oni wspólnie, a następnie wspólnie z nami zespół ekspertów nowością jest nawet ruszałem z nim oraz samorządy na rzecz tych artykułów jest 66, czyli ten projekt jest mocno zaawansowane i nalegań nie widziano być może się znajdują gdzieś podłożono w jakiś kapsule i na względzie, że naszym osiedlu śmiejemy, ale to jest z takiego ustrojowego punktu widzenia sposobu tworzenia prawa w tym kraju to jest kuriozum to jest po prostu kuriozum jest to poza wszelkimi standardami otwartym naszym rozwojem przejrzystości pozostać poza regulaminem rady ministrów, którego minister powinien przestrzegać no, jakby trudno mi to pojąć trudno mi to zrozumiesz naprawdę zatem wiemy od kilkunastu miesięcy nie funkcjonuje komisja Trójstronna, która była zawsze takim podstawowym organem do tego, żeby rząd rozmawiał ze związkowcami pracodawcami i ale nie funkcjonuje, dlatego że związki stwierdziły, że nie jest właściwe miejsce dla nich nie są wysłuchiwane myślę, że wiele osób, które przyglądało się funkcjonowaniu komisji Trójstronnej z boku wyglądało w niejednym podłogę wykutej takiej, a tej dawnej coś się czasami spotykana szukać na Limanowskiego tu nie aż tak znowu daleko stąd nieopodal wsi nieopodal w myśl, że wiele osób, które przyglądał się funkcjonowaniu komisji Trójstronnej miały te działania zastrzeżenia, ale zupełnie innej natury nie takie, że związki czują się nie słuchane przez rząd albo pracodawca nie czują się słuchanie przez związki Leara w rząd niczym się słuchany przez związki et Cetera tylko takiej natury, że są bardzo wiele tematów, które dotykają szerokiej grupy społeczne było konsultowane de facto tylko w tym gronie, który nie jest gronem aż tak bardzo reprezentatywny jeśli będziemy pamiętali o tym, że do związków zawodowych należy jakieś 10 % polskich pracowników w tych firmach, które są zrzeszone w organizacjach pracodawców nienachalnie pokazując, że jest ona rów tak to w dużej mierze ten nie ma męża tam bardzo małym stopniu szumu małe firmy praktycznie w ogóle nie ma osób samozatrudnionych sondaż CBOS ostatnio poniżej 50 zatrudnionych w 6 % pracowników w tej grupie, tak więc z punktu widzenia jak widać szeroko rozumianego interesu społecznego i handel usługi 7 proc handel usługi 7 % my mieliśmy system, w którym negocjowano w dużej mierze pomiędzy reprezentantami dużych firm często funkcjonujących w sektorze publicznym lub na jego lub w jego powietrzne w otoczce bliskiej no to była jakaś trochę dysfunkcja i teraz jeśli on zamiast przybliżenia dialogu społecznego do dialogu społecznego, czyli o uprawnienia tak naprawdę koszt zdarzeń społecznych, które tu mamy społecznego Ania właśnie po, z czym związkowego powiedzmy jeśli zamiast przybliżenia się do dialogu społecznego przez duże daje duże jest mamy coś co jest jakby w wymyślaniu nowego systemu przez agentów funkcjonujących w Starym systemie Noto też wiele pokoi, więc też niepokojące na wielu poziomach jeszcze do tego dialog społeczny ma być regulowane bez dialogu społecznym w butach bez rezultatu rezer w romans paradoks kompletny i jeszcze trochę wracając do tej do tej procedury też, że są tak z gorącymi paragrafami, ale może liczyć z tonu gra może w celu tego słuchają Marsel powinien kontrolować ten proces legislacyjny, jako że jest przy premierze nos jest § 28, który mówi o tym, że sporządza się oceny skutków regulacji ta ocena skutków regulacji powinna zawierać wynik konsultacji publicznych, które w ich być przeprowadzone, zanim powstaną konkretne przepisy jakiegoś aktu prawnego, a on tu błony z taką sytuacją, że właściwie jest już gotowy jest i być może jakiś perspektywie, bo w zapowiedzi tych enuncjacji prasowych prasowych są takie bardzo ambitne, że tutaj za 2 tygodnie dotyk działa już to zaakceptują, a później gotowa przed wakacjami w ogóle zostanie uchwalony będzie dialog społeczny odnowione NATO to w ogóle będzie prawo jest takie ryzyko, że chęć ominięcia takiej po całej procedury np. przesłanie tego prosto do Sejmu, gdzie rząd ma możliwość konsultowania przez kogokolwiek tego tego czegoś no już będzie mocno mocno ograniczona, więc jak wyrok pisze dziś ustroju u akt prawny ustrojowy znaczeniu bardzo istotnych tak mi ta rada dialogu społecznego z tego co się można dowiedzieć z tych z tych doniesień ma oczywiście nie zajmować się tylko kwestiami stosunków pracy sytuacją gospodarczą na mnóstwo różnego rodzaju innych zagadnień poza tym nawet na stosunki pracy same w sobie zakochani generują różnego rodzaju inne problemy, które powinno się, na które się powinno patrzeć trochę bardziej holistyczne jest się robiło niewielu pod koniec lat osiemdziesiątych na przykładzie ta formuła trójstronną ości była w raku jest bardziej na czasie no teraz, ale już dawno nie na czasie na Europejski komitet ds. społeczno-gospodarczych to jest ciało, które ma i pracodawców pracowników tzw. grupa ds. różne, gdzie są rzeczywiście sprawy różne konsumenci organizacje pozarządowe ich ludzie, którzy są samozatrudnieni ludzie, którzy zajmują aktywizacją zawodową animacją społeczną i t d. i t d. to jest bardzo istotne ciało gdzieś wymienia rzeczywiście, jakby poglądami na całą sytuację społeczno-gospodarczą w taki kompleksowy sposób i do tego modelu powinniśmy zmierzać w tym dialogu społecznym, ale jest kapłanką serwować taki naprawdę dwudziestą jeśli nie dziewiętnastowieczny model, więc mieć tych warto zaznaczyć nasz gatunek występuje tutaj jako reprezentant tego sektora pozarządowego tak tak to powiem, w którym jest mnóstwo właśnie organizacji nie wiem zajmujący się przedsiębiorczością społeczną oczka aktywizacją zawodową w i nim inne służby cała debata nad dialogiem społecznym jest oczywiście potrzebna przez wiele lat była zamrożona ten projekt, bo jest potrzebny tylko i ta zmiana jest potrzebna no tylko, że formuła i model, który się wyłania z tych z tych doniesień inna jest kompletnie styl to związane z celem jest duża, bo jesteście z ngo SFIO, by właściwie mówi się też każdy w na swój sposób po pewnych rzeczach z poziomu analitycznego i to trochę przypomina miejscami śpiewanie sobie muzeum prowadzący ktoś mu będzie chciał tego słuchać albo nie niestety tak jest pamiętajmy, że teoretycznie w Polskim porządku jeśli nie proces konsultacji społecznych, które wykraczają poza partnerów społecznych reprezentatywne w komisji Trójstronnej z nim do tak trochę jest jakiś przygotowywaniu samych deserów to znaczy, że on się ma odbyć tak samo jak i USA mają się pojawić, ale przypadki, w których z niego wynikają jakieś istotne zmiany pierwotnego założenia w projekcie należą raczej do mniejszości to często są projekty, które mają naprawdę jakiś taki charakter czy to medialnie nośny czy zauważalne dla dla ludzi czyta się też pojawia, ale ewidentnie rażące Wład VAT muszą być w tych projektach już widać, że proces konsul mógł konsultować się na poszczególnych aktów prawnych dotyczących tych samych obszarów jest jakimś stopniu chaotycznej np. do mnie czasami dane z Instytutu badań strukturalnych czy są czasem trafiają takie projekty, że prosimy o wyrażenie uwag i na wkład w obszarze polityki rodzinnej też do stosowania mączek, jaki dostaje, ale 1 w kilka miesięcy później innego nie dostaje albo 1 instytucja dochodzi, która w jest liderem tych projektów może warto wysłać drugą uważa że, że nie warto wysłać, ale najgorsze jest to, że może to jest pragmatyzm, bo skoro i tak się do odpowiedzi nie słuchano to co marnować ludziom czas i mniej to jest taka trochę wydmuszka Noela w tym systemie teraz marnowaniem czasu wiąże się też i to, że na konsultacje społeczne zwykle z bardzo mało czasu to znaczy kiedyś już w ogóle kieruje jakiś klucz do konsultacji wydaje się czasem 7 dni to samo się czasem bywa on już nawet to w zeszłym roku w zbadali ją w 2 proc za rok 2800 dwunasty czy faktycznie nie jest dobrze, ale z nim to też jest moim zdaniem taka kwestia, którą warto podnieść, bo generalnie ten system się polepsza jest jednak różnica między jakością tego z procesu stanowienia prawa teraz słoneczko 10 lat temu jednak jest ogromna i tutaj trzeba oddać dużą zasługę też Years LO willę zmieniają nazwiska nawet pana ministra berka mogę zmienić, którym mimo różnych przed przeciwności Dekpol buduje ten ten system natomiast na tego rodzaju wydarzenia no właściwie go rozwalają kompletnie no bo przepuszcza się między palcami niezwykle istotne projekt aktu prawnego poza takimi procedurami poza tym odświeżonym o niespełna 2 lata temu regulamin rady ministrów, które tak dobre standardy ustanawia, że wiem co to jest w ogóle jeszcze patronuje temu prezydent, który się spotykali i zaczął się ekspertami z góry niż ekspertami z jakim jest związkowcami z niektórych z nomen omen od chyba 2 miesięcy nic nie widział naszych działań Znicz Wisła pod tą Łodzią tam przez 1317 za chwilę wrócimy do rozmowy z 1323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie żoną studio dr Grzegorz Makowski i Piotr Lewandowski rozmawiamy o projekcie regulującym dialog społeczny projekt, którego nikt nie widział co, do którego nie wiadomo właściciel nie w niewielu w to ograniczeń w notatniku no masz rację rzeczywiście ktoś widział najprawdopodobniej tylko nie wiadomo, kto nie wiadomo, gdzie go szukać palnąć coś było pod Łodzią, ale nie wiadomo do końca z jakimi ekspertami pewnie wie na ten temat, więc jej minister Kosiniak-Kamysz, ale milczy był na zdjęciach równość i niekoniecznie niekoniecznie wie o tym, cokolwiek Rządowe Centrum Legislacji mają bardzo trudno się dowiedzieć w ogóle cokolwiek na temat prac nad tym projektem w Nowicy na pozostałe można spekulować co tam się może znaleźć co tam się, że stara się zrobić nowy model jest korzystna podobno tam się można wskazać znaleźć taki dziwoląg, że uda to ciało rada dialogu społecznego mieć taką pana inicjatywa legislacyjna to znaczy, że będzie mogło tworzyć projekty własnych ustaw i rozumiem wysyła się do rządu, a rząd będzie miał podobny obowiązek na te projekty się ustosunkowywać co jest bardzo dziwną instytucją zważywszy, że to jest tak naprawdę mamy nieuregulowaną kwestię lobbingu w Polsce jak widać kulawe ciągle regulacje, bo nikt ich nie przestrzega dlatego apelujemy, żeby w końcu te konsultacje publiczne uregulować wystawianie w regulaminie, który można sobie obejścia albo zmienić jak się rządowi nie spodobała i jak powiem tworzymy taką listę, która będzie wyodrębniona na jakiś tam partnerów społecznych, którzy nie wiadomo kogo reprezentują starszy kolega o tym, powiem więcej jest z bardzo niebezpieczne robimy taką para lobbingową instytucja, która nie wiadomo, jakie będzie miał standardy w w i aut, a co dalej się za tym kryje no ja mam tak ważne dla gadania legislacji Browarze dziś bardzo źle jeszcze nie tak dalej, że powinniśmy to wszystko bardziej ucywilizować zmiany powinny być jawne, że powinno być o otwartym, że już rozluźniony i w ogóle, a tutaj tworzą na takie nie wiadomo co, więc ja już mam takie spiskowe teorie, że nie wiem czy może to chodzi o przygotowany jak już gruntu pod pod gniewem wprowadzanie klipów przyszłości mieszkańcy tej umowy transatlantyckiej albo już szykują jakieś szersze zmiany kodeksu pracy n p . w przyszłości nów zgadzam się, że to jest to będzie taka Platforma, gdzie będzie można uiścić różne rzeczy z dala od opinii publicznej albo może to jest jakaś pułapka taka przed wyborami parlamentarnymi, bo spójrzmy na to w ten sposób, że rząd właściwie jest na wygranej pozycji z każdej strony jak my tutaj sobie z organizacji pod narzekamy za bardzo i to nie przejdzie Lotos rząd powie, że o złą organizację i fundację Batorego tutaj zepsuły taki fajny projekt jak związkowcy to odrzucono przekazało pracodawcy, toteż będzie na nich no bo tu rząd prawda tak poważnego sprawy podszedł i nic nie wyszło ich wina i zło niż jej partner w myśl, że dynastia polityczna ma znaczenie, dlatego że rząd jednak był nieco skonfliktowany w związku ze związkami zawodowymi, które dryfowały w stronę innych opcji politycznych pobiec w przeciągu ostatnich kilku miesięcy i taki gest otwartości w ich stronę możesz się czysto z punktu widzenia kampanii wyborczej i budowania kraju ponadto zgody opartej na zgodzie opłacać, więc może możemy trochę może dorobić wsadzamy, że z naszymi szacunkami zawartości tego projektu może tak jak na razie dobrze znają oni są zdania, więc nie wiemy może tam naprawdę może tam są okrągłe słowa, które mają tylko służyć temu, żeby można było przy zdjęciach przy fotoreportera podpisać porozumienia, gdzie będzie minister kilku przewodniczących związkowych organizacji pracodawców podłoże na forach chowano w podłożu może na szczęście nie będzie dwudziesty jedno punktach to porozumienie i na sklejce tylko Tychowo posty na wydruku natomiast może na Facebook może on może może ono na na Facebooku, ale może też z drugiej strony zdarzyć także tego typu projektom będzie miał na celu to, żeby zamrozić obecne obecny system dostępu do procesu konsultacyjnego rano tak wspominaliśmy reprezentują reprezentatywność związków i a w organizacji pracodawców jest, jaka jest nie należę do związków ani do nie pracuje firma, do której które są zrzeszone w organizacjach pracodawców aż tak wielu Polaków to są często interesy branżowe tam bardzo dobrze są reprezentowane sektory takie jak edukacja ochrona zdrowia Górnictwo energetyka koleje trochę gorzej jest właśnie z handlem detalicznym albo z LO no ale on nawet transportu to się kość przebija, a już na pewno gorzej z różnego rodzaju usługami, a pracownicy restauracji hoteli nie są reprezentowani w tych negocjacjach zbiorowych nijak, więc i z różnych stron pojawiają się takie głosy, że tam prac powinien być starszy sierżant powinny mieć jakiś się inne organizacje włączane tu kolega przyszły zwrócił uwagę, że konsultacje społeczne powinny być w ustawie to wtedy wiadomo było, że trzeba się pytać fundacji Batorego albo innych, a w środę ustawą o dialogu społecznym się dobrze zdefiniuje, że dialog społeczny uczestniczą ci, którzy uczestniczą w środek, by przy sklepie jeszcze raz to wtedy będzie przynajmniej na jakiś czas sposób na to, żeby w te różnego rodzaju, a te różnego rodzaju takie, konstruując owady trzeciego sektora, które promują też tutaj mówiono, że jest gotowa będzie z nich jest mnóstwo takich jak powiem w wolnych elektronów albo takich no no to w tej chwili rynek pracy tak bym ten rynek w ogóle z tych stosunków jest bardzo rozproszony ją pewnie będzie się jeszcze bardziej rozpraszało ci wszyscy samozatrudnieni, ale też zmian wśród eksperci akademiccy i t d. ale czy mamy takie przykłady, gdzie właśnie ten spacyfikowany stary system konsultacji zadziałał wyprodukował coś coś tam powstało ono właściwie potem wpłynęło na życie ludzi, którzy nigdy nie zostali dopuszczeni do KRS o dialogu normą w zbyt zdecydowanie tak no pamiętajmy, że 1 z takich konserw gdzieś tam były zmiany w wiek emerytalny będzie komisja Trójstronna kosz do porozumienia doszło scenarzysty to konsumując i i możemy się różnice do swoich opinii, ale to mi jakoś ten proces wyglądał, ale są też 3 dobrym przykładem jest Szkot płaca minimalna płaca minimalna to jest taki obszar, który w Polsce podlega kompetencjom komisji Trójstronnej, choć pamiętajmy o tym, że się komisja Trójstronna się nie dogadają wówczas płacy minimalnej to ministerstwo pracy wtedy ma zdolność działania na na własną rękę, ale można to widać, że od kilku lat zmieniła się w Polsce polityka dopłaca im pomóc podejścia do płacy minimalnej podnieśmy płacę minimalną coraz wyżej rozwozi coraz wyżej, ale teraz z badania, którym realizowaliśmy w Instytucie badań strukturalnych, a wychodzi, że od czasów to polityka się zmieniła to liczba osób tracących pracę i trochę większa niż cieśniną ktoś tam więcej zarabiali więcej osób straci pracę z tego tytułu jak popatrzymy na to jego struktura tych osób, które tracą pracę w wyniku podnoszenia płacy minimalnej to ponad 50 % tej grupy to są kobiety na kontraktach czasowych na umowach na czas określony albo na zleceniach na kobiety na kontraktach czasowych to naprawdę nie są osoby reprezentowanej dialogu społecznym, który jest prowadzony już Niechcę tu przesadzać, ale przez mężczyznę na kontraktach na czas nieokreślony, więc istnieje tutaj pewien taki podział i nie mówię, że ci mężczyźni na kontraktach nieokreślonych, którzy dominują w obecnym dialogu społecznym w wieku 40 lub 50 plus żonie komplet nie mają, gdzie też sytuację kobiet w wieku 25 lat kontrakty czasowe to oni mają po prostu diametralnie inną optykę w tonie tak też dla nich abstrakt to jest dla nich bardzo rozległa i oni i i toyocie, jakie są mechanizmy adaptacyjne czy jak za zachowają się różnego rodzaju np. małe firmy w sektorze prywatnym w bardzo daleko od tego sposobu funkcjonowania, które w, które z którzy, który jest bliski znajomy aktora dialogu społecznego w tej takiej formie, kto nazwaliśmy skodyfikowane w tym właśnie takie się wnuczka też zastanawiają jak wracam do pani Bochniarz, która też udzieliła jakiś czas temu takiego wywiadu, w którym wieszczyła, że prawda znów czeka nas coraz dalsze rozluźnienie i stosunków pracy i pewnie tak będzie obiektywnymi Neo w różnych etapach swojego życia już tak z własnego doświadczenia jak doznałem tego rozróżnienia przez ładnych kilka lat byłem po prostu free run Saran zatrudniono tzw. umowy śmieciowe na scenie to, że na nie narzekał, ale chodzi mi oto rzekł mi pojąć tego mojego doświadczenia jest taki, że nigdy nie czułam, że był reprezentowany przez kogokolwiek z tej komisji ani przez związki ani przez pracodawców Oli nikogo, kto się tam pojawia im teraz o tym, trochę więcej rozmawiamy na bok ktoś zaczął patrzeć w tym takie organizacje pewniak jak Instytut badań strukturalnych na nas nową strukturę rynku pracy to rzeczywiście zaczęło być palące się na halę widzimy w tym pomyślę jak na tę nową radę dialogu społecznego to kompletnie, jakby nie znajduje przełożenie na kształtowanie później polityki szeroko pojętej polityki społecznej o uwzględniające sytuację teraz na takich osób wówczas uwagę, że szyld postulaty różnego rodzaju rady pojawiają się nie tylko o wewnątrz Polski czy od strony samych partnerów Otóż pojawiał się za szkody komisja Europejska zaleca nam od kilku lat, żebyśmy stworzyli radę polityki fiskalnej, czyli takie ciało, które byłoby niezależne od nich byłoby radą polityki pieniężnej, ale byłoby takim ciałem doradczym Słowacji FK coś takiego wprowadzili, że to jest grono wysyp ekspertów profesorów, którzy są to jakoś wybierani już nie pamiętam czy pracują społecznie rocznie w nie ma takiego znaczenia ani oni o poszerzonym gronie być prasowanie w społecznym mogąca w ogóle struktura w tej radzie on był tak mówią w przepraszam w każdym razie w tym są w szkole jest rada polityki fiskalnej i jedno Słowacja też w innych krajach europejskich to w wielkiej Brytanii też tak jest to teściową, która jest tak trochę skonstruowany jak w dni, ale RPP powódź, czyli to są ludzie, którzy są spoza to nie są partnerzy społeczni to są ludzie spoza jako zaproszeni wzięci zajął pracujący na część etatu i oni nie mają wiążącego wpływu na polityka, ale ich opinia ma duże znaczenie to znaczy, że jeśli np. minister finansów decyduje się zignorować ich opinii na temat tego co robi w budżecie albo jak zmienia podatki albo wydatki NATO musi uzasadnić, dlaczego on ignoruje tę opinię nie może tak po prostu jak to owady właśnie odgonić wina, skąd taki postulat w stosunku do Polski się się pojawia ją odbijać się nie rozmawiano to tu wiele razy widzimy taką reakcję żona może być to była taka trochę wydmuszka, bo w sumie dlaczego Ministerstwo Finansów miałoby się tymi owadami przejmować prawda jak popatrzymy np. na tę kwestię płacy minimalnej, której wspomniał to w wielkiej Brytanii znowu wielka Brytania wprowadziło płacę minimalną w dziewięćdziesiątym dziewiątym rok wcześniej nie było jak wprowadzili płacę minimalną wprowadzili też coś co się rozwala UP i commision to są ludzie wzięci tam nie ma partnerów społecznych znowu to są ludzie z uniwersytetów takich instytucji badawczych, którzy nas naprawdę Loktajew lub osób w dal i oni mają budżet oni mają budżet, ale nie na swoje debatowania tylko oni mają budżet np. na prowadzenie regularnej ewaluacji skutków runęła z diagnozą, że na regularną ewaluacji skutków i oni co roku dają rekomendacje do rządu co powinno się dziać płacę minimalną jak powinna być zmieniona są opłacani pracują tam po 13 etatu w tym i na wkład generalnie rzecz biorąc są słuchani w tym roku było także oni mają oni wydają rekomendacje co do płacy minimalnej ogółem, a także co do płacy minimalnej w specjalne zasady dla osób młodych do premier Cameron dla osób młodych podwyżką płacy minimalnej bardziej niż oni rekomendowali natomiast to ogólne zalecenie zostało wysłuchane, bo ono było jakoś ugruntowane analizę poprzednich zmian u zbilansowanie interesów firm pracowników rządu et Cetera to co obserwujemy tutaj jest sposób rada nazwa rada się zmienia nie zgadza natomiast co do samej zasady to zupełnie co innego da się, by ciało, które jest negocjowane przez ludzi, którzy mają w nim uczestniczyć po to, żeby oni mogli wpływać na to co robią to ono to jest taki powstaje naprawdę jakiś taki kolejny ośrodek władzy bardzo dziwaczną, ale jest dobrze, że wspomniałeś o tym, o ocenę rozwiązaniu brytyjskim, bo to też pokazuje wracając do początku naszej dyskusji ty jesteś taki zasób, który może generować oceny skutków regulacji nową podstawę do merytorycznego decyzji kwestię wolała coś nie rozwiązano próbuje się w każdym ministerstwie od korzenia robisz komórki, które mają się znaczna wszystkiego nie da się tego tak zrobić trzeba jakoś to od SOR są one wprost na zewnątrz tymczasem takie rady powinny służyć tak też trzeba dodać trzeba udać się także w celu tak trzeba oddać kancelarii premiera, że podobnie jak w cieście w dziale jakości legislacji żona się poprawiać dzięki staraniom Marcelo to też poprawia jakość, choć serów natomiast to jest proces bardzo powolne, bo on właśnie musi zachodzić na kilkunastu frontach, bo każde ministerstwo ma swoje komórki, które do tego służą IS taki ping pong jest jakiś postęp w tym w tym kim Dzong una, ale ciągle nowe będzie Milito nowe ciało, które będzie teraz proponowała jakieś ustawy to kto będzie pisało SR do tych ustaw skoro nowy szał na Boże ciało będzie w hałaśliwym kilkanaście ministerst w dziękuję bardzo dr Grzegorz Makowski dyrektor programu odpowiedzialne państwo fundacji Batorego i Piotr Lewandowski Instytut badań strukturalnych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA