REKLAMA

Dzisiaj sprawdzian szóstoklasisty. O sensie egzaminu - prof. Marek Konopczyński

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-04-01 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed śniadaniem w duchu 324 × jak i 230 sekund to jest pierwsze śniadanie w toku witam państwa ponownie bardzo serdecznie państwa mają gościem jest pan prof. Marek Konopczyński rektor pedagogium wyższej szkoły nauk społecznych w Warszawie dzień dobry panie profesorze dobry wita w ten wietrzny dzień wietrzny deszczowy deszcz ze śniegiem nawet ma dziś Sejm padać z Randall 1 kwietnia, więc może nas tak znani, by nie na taką pogodę zimą pisałem w na dobre tak zupełnie Rozwiń » poważnie 350  000 uczniów z całej Polski dzisiaj przystępuje o godzinie dziewiątej do egzaminu trzeba to tak nazwać kończącego szkołę podstawową wg nowych zasad znowu w nowe zasady jajek myślę, że to słowo zmiany w szkole to powinny już wywoływać jakiś dreszcz niepokoju, bo co co roku coś nowego co chwilę zmiany dziennej i przede wszystkim chciałbym zacząć panie profesorze od tego na czym ta zmiana polega mamy 2 etapy egzaminu był był godzinny stres do tej pory i tak duży dla dzieci teraz mamy ponad dwugodzinnym tak nas do tego należy dołożyć oczywiście rodziców rodzeństwo, więc w tej chwili ruch w dużym stresie funkcjonuje ponad grubo ponad 1 000 000 Polaków, a co najgorsze młodych Polaków, którzy sobie w ten sposób zaczynają postrzegać rzeczywistość Otóż to od dłuższego czasu i tu w państwach studio w swoje TOK FM wielokrotnie ach, jej nie tylko ja, ale jedno z wielu rozmówców mówiło, że egzamin szóstoklasisty szóstoklasistów jest przykładem absurdu edukacyjnego i ten nauczył się pogłębia a czyja rozumiem, że dziś 1 kwietnia ich wybór tego terminu to był celowy wybór przez władze oświatowe no bo 1 kwietnia to można tak lub można inaczej prawda, bo to jest taki specyficzny dziennie może jest taki prima aprilis okaże się dzieci pójdą do szkoły z rodzicami okaże się, że nie ma egzaminów nie nie żyje matową dowcipem to kampania w ogóle pan sobie żartuje sprawa jest poważny osobno egzamin z angielskiego osobno z matematyki języka polskiego nauka języka angielskiego leży w większości szkół podstawowych w Polsce rozłożona na łopatki dzieci się po prostu nie uczą języka obcego albo zajmują się tym osoby niekompetentne albo jest to bardzo okrojony z osób, a teraz muszą usiąść przy biurku i wpisać PESEL trzeba po pierwsze, powiedzieć, że języka w ogóle nie wolno nie można uczyć się w sposób bierny języka języka się uczy języka obcego uczy się w działaniu i w związku z tym model nauki języka angielskiego czy z niemieckiego czy francuskiego na lekcjach jest modelem archaicznym jest zdjęcie sprzed 100 lat i nieprzynoszące efektu swojej na całym świecie się uczę angielskiego to Siergiej u tych działań włączyli się robi wymiany szkolne wysyła się dzieci nam dwa-trzy tygodnie na miesiąc z zagranicy, żeby się o słuchały z tym językiem i ich zmuszone były do posługiwania się językiem tutaj to jest taka oto przykład hipokryzji edukacyjnej natomiast problem jest głębszy, bo dotyczyłoby istoty edukacji filozofii edukacji myśmy się izba totalnie pogubili przy naszym modelu herbatą skup ruskim, czyli szkoły jako miejscach jako narzędzia działania jest zachowanie wiedzy i przygotowanie młodego człowieka do trudnego życia żyje dorosłego egzamin szóstoklasisty jest typowym przykładem absurdu, który idzie i dziwnym trafem jest kontynuowany po pierwsze, czemu służy po pierwsze w moim odczuciu służy tylko pokazaniu przyszłości dziecku to znaczy, że ona nie będzie to przyszłość edukacyjna będzie trudna nie będzie łatwa, ponieważ poza tym niczym nie służy jeszcze kilka innych zaś gimnazjum w obrazie jest objęta obowiązkiem edukacji, ale oczywiście jest tu mamy do czynienia z absurdami pierwsza psów jest taki, że egzamin szóstoklasisty w przypadku rejonizacji związanej z gimnazjum jest już chory, bo oto Instytut badań edukacyjnych no ciało Ministerstwo Edukacji Narodowej taki ten Instytut syn robi coś w rodzaju rankingów gimnazjów w związku z tym wywołuje jakieś nadzieje Aspire jest lepsze gimnazja i gorszymi były po raz pierwszy, bo do tej pory żyliśmy w takim przeświadczeniu, że wszystkie gimnazja są takie same i tak władze to podawały tak wystąpili skoro są objęte obowiązkową edukację oraz duża część 2 rejonizacji w rejonizacji wszystkie są takie same teraz okazuje się, że nie są takie same są lepsze lub go zaś tak było jeszcze wraz z czasów słusznie minionych były lepsze gorsze liceum prawda tych było ukrywane wydawałoby się, że w tych czasach powieść otwarcie, że są lepsze gorsze, ale nie musi być tak nie mówiło i wreszcie wyobrazić, że w tym momencie to ma się jak pięść do nosa to znaczy egzamin zewnętrzny, który tworzy pewne listy rankingowe i gdy w momencie, kiedy jest rejonizacja edukacji gimnazjalnej powoduje tylko frustrację co miałam zrobić jako ojciec dziecka, które osiągną maksymalny wynik i tak musi iść do szkoły, która jest położną można być gorszy od rankingu woli wszyscy wiedzą w dzielnicy to jest najgorsza szkoła ale, ponieważ mieszkam obok w związku z tym jest komuś tam chodzić mogę zejść patologie, które istnieje obecnie w Warszawie nie tylko w Warszawie dużych miastach mianowicie mogę próbować się w swoje dziecko meldować gdzieś tam w jakiejś obcej rodziny, tak więc bardzo ostrych starć płacą za to pieniądze po to, żeby poszło do lepszego gimnazjum w wolnym nie można w ten sposób utrzymywać takiej fikcji takiej patologii zajmij się, że to to jest moja czasami zastanawiam się czy jaśnieje czy to jestem 2001. wieku czy wyjaśnienie i na parze z elewacją nie od pana zdaniem jeszcze podsyca te patologie, publikując ranking gimnazjów Ależ oczywiście, że tak było, bo w jak tu można inaczej zrozumieć, bo po pokazuje jakieś obiektywne wyniki mam nadzieję, aczkolwiek mam też dużo wątpliwości jeśli chodzi o wyniki badań takich ryzyk związanych z edukacją natomiast czemu to ma służyć temu to może tylko służyć podnoszeniu poziomu frustracji radości jednych i małym drobnej grupy osób, która mówi o mieszkam obok tego gimnazjum cudownie i frustracji innych rodziców i dzieciaków, że dziś niestety nie mieszkam mieszkam przy gorszym do gimnazjum w najlepsze gimnazjum w Polsce maleją swój ograniczony do 3 kamienic w po to, żeby uczniowie mogli walczyć o miejsce w tym gimnazjum nie może też z gimnazjum publiczne tak to to trudno to auto jest odpowiedź na to pytanie, gdyż pokazuje to, że albo, gdy nikt im po prostu nie powinno być rejonizacji i może z niej wolny rynek, ale wolny rynek jest zawsze niebezpieczne w edukacji, bo co brać wolne z reguły nie wracali wczesnym etapie błędy po drugie, wydaje się, że kryterium przyjęte, czyli tych zewnętrznych egzaminów ocen jest, więc z tego wynikających jest absolutnie nieadekwatnym, czyli kryterium w edukacji edukacji nie chodzi o to kto jest najlepszy w edukacji chodzi o postęp jest z konkretnego dziecka w ramach swoich konkretnych możliwości ponownie nie chodzi o to nasz ulubieniec polskiej edukacji polega na tym żona straciła swoją filozofię swój sens musi nie ścigamy z innymi państwami, by się nie ścigamy jest z innymi dziećmi myśli ścigamy sami ze sobą to znaczy miarą postępu edukacyjnego ECE jest wypadkowa moich możliwości moich ambicji ani to co robią inni tym założyłem sobie, że te rozmowy z panem panie profesorze obrona pytaniach Pulsu NATO o kolejne pytanie poco egzamin jest w kwietniu skoro rok szkolny trwa do końca czerwca to jest bardzo dobre pytanie, na które ja nie odpowiem nie wiem czy ktokolwiek odpowie oczywiście, że nie powiem dziś kwitnie powinien być na zakończenie cyklu edukacyjnego nauczyciele bardzo narzekają, bo jest po tym, egzaminie i rodzice dzieci uważają, że więcej edukacji nie zakończył, bo logika jest taka, jeżeli zdaje egzamin to na końcu jasne nie wyobraża jako nauczyciel akademicki, że egzaminy studenta w trakcie semestru bolało co mam dalej rozwijać albo powie semestru przykład absurdu tak samo przykładem absurdu jest to, że się 2 miesiące to miał być kolejny mojej karierze Branson, który również, ale pozbawią nas, że to bardzo uczeni i rodzice czy jak pan będzie ponad 1 000 000 osób są trzymani w stresie nie bywałem przez 2 miesiące, żeby dowiedzieć jak poszło dziecko na egzamin zastanawiają się nad tym myślę, że to jest relikt dawnego słusznie minionego systemu, kiedy się na paszport czekało parę miesięcy dostanę nie dostanę dadzą nie dadzą myślę, że to jest takie jedno takie zakręty myślenie władzy po czeka ich musi swoje odcierpieć nie ma edukacyjnego pedagogicznego żadnego uzasadnienia, żeby po pierwsze, robić w trakcie roku szkolnego egzamin po drugie, żeby czekać 2 miesiące dziecko powinno mieć błyskawiczną odpowiedź, ponieważ ten stres jest destrukcyjny to nie jest stres konstrukcyjnych w nadzorze to jeszcze niejedno w takim razie pytanie poco te wszystkie rankingi, które się pojawiają gimnazjów, czyli obowiązkowego etapu edukacji przypomnę narzuconego nam przez prawo i konstytucji i 4 z rejonizacją z rejonizacją opiera się na głównym podstawowym kryterium, czyli wartość EWD edukacyjnej wartości dodanej, czyli w dużym uproszczeniu skrócie jak dużo wiedzy uda się upchnąć w głowę ucznia po co w 2001 . wieku upychać wiedzy w głowę ucznia skoro ma on ją w kieszeni jej w swoim telefonie tak jest, jeżeli do tego domu dodamy, że do 30 % wiedzy 256 % wiedzy przydatnej w życiu dorosłym szerokim tego słowa znaczeniu dziecko wynosi ze szkoły to w ogóle jest ta nie jest jedynym, który szerszej po co kilkanaście lat moje dziecko ma chodzić do szkoły dla 30 % wiedzy to jest marnotrawienie potencjału dziecka zgadzam się w pełni Polska szkoła wymaga natychmiastowej reformy i to bardzo głębokiej reformy i zmian programowych podstaw programowych wymaga zmiany filozofii działania i myślenia, bo inaczej będzie się oby będzie wchodziła na śmietnik historii w tym wydaniu instytucjonalnym na 3, gdyby moje dzieci miały znowu pójść do szkoły ja się głęboko zastanowią czy nie zorganizować edukacji rodzinnej w edukacji Pozaszkolnej, bo coraz bardziej w nich widzę sensu w tego typu modelu ryby polują polskiej szkoły po co w wyjechali szkoła, która dostarcza wiedzy, którą można zdobyć z innych źródeł atrakcyjniejszych chociażby z internetu poco zaangażowanie kilkuset tysięcy nauczycieli, których potencjał jest zahamowany również, bo to trzeba to po popatrzyć na na szkoły jako miejsce 3 wspólnotę 3 kategorii możemy też są coraz bardziej zmęczeni, ale oczywiście tak, bo nie widzą bezsens takiej pracy rodzice proszą w nich pod uwagę rodziców frustracje rodziców i proszę, więc pod uwagę frustracje najważniejszego podmiotu szkolnego, czyli dzieci w 2 dzieci, które zadają nieustannie pytanie czy dziś musi iść do szkoły przecież rozwój edukacja jest czymś zupełnie immanentną częścią rozwoju każdego dziecka każe jest to też poznawać każde dziecko chce uczestniczyć czymś nowym okazuje się, że do trzeciej klasy szkoły podstawowej wszyscy są kraje, gdzie jest nauczanie zintegrowane, gdzie dziecko doświadcza jest jakiś wycieczki, a potem okazuje się, że coraz bardziej nudno jak w tym miejscem w głównym jest gimnazjum, gdzie się wszyscy gubią, a potem liceum, które jest tak jakby kontynuacją gimnazjum nieco lżejszą z córką gimnazjów drogą, ale nieco lżejszą to jest kolejny absurd prawda, bo się mówi jak skończyła gimnazjum też w liceum nie bez żadnych problemów, czyli łamie się ta piramida i edukacyjna, ale jednocześnie dzieci uciekają z już ze szkoły w sensie mnie nie formalnych ucieczek, ale mentalnych intelektualnych, bo dziecko siedzi w szkole myślami, gdzie indziej daje sygnał wyraźny, że ta edukacja mówię herbatą skoro klasowo lekcyjny system składania wiedzy absolutnie nie przystaje do dzisiejszych czasów i aż dzi w bierze mniej kolejne ekipy z politycznej kolejne ekipy ministrów SZ dotykają drobiazgów nieistotnych takich jak co ma być taki przedmiot czterogodzinny czy inny oręż niech nikt nie chce zdecydować się na zmiany filozofii edukacji, a to się już dzieje na Zachodzie, ale słyszymy, że w rankingach Pisa w wybranych rankingach PiS, bo tych rankingów zestrojono z Salem my zwariowani las jak pani dodano, że idzie nam i my rankingi PiS nie mają żadnego związku z cyklem edukacji to jest dodatkowa to są umiejętności kompetencje czy dodatkowa aktywność uczniów nauczycieli uczniów rodziców nie ma to wiele wspólnego ze szkołą pożyczaliśmy sobie, ale powodzenia życzymy wszystkim tym 350  000 CV, jeżeli ich wynik będzie mnie tak jak byście chcieli drodzy uczniowie nie dostaniecie się do wymarzonego gimnazjum do swojego Rejonowego uwierzcie mi będzie wam całkiem przyjemnie teatralność zamelduje się, gdzie indziej chcę to tylko od nas zależy czy będziecie żyć szczęśliwie na pewno nie od tego, jaką szkołę wybierzecie bardzo dziękuję panie profesorze na prof. Marek Konopczyński rektor pedagogium wyższej szkoły nauk społecznych był państwem gościem dziękuję pięknie w pierwszym śniadaniu w toku to już wszystko za chwilę pierwszy program gospodarczy potem poranek dla zmyłki w środę to nie jest żart primaaprilisowy Jacek Żakowski mniej dzisiaj ja zapraszam państwa jutro od piątej do szóstej i 40 zaproszą także do TVP Info życzę państwu miłego my z dnia z dużą dozą humoru do zobaczenia do usług Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA