REKLAMA

Jak zrozumieć autyzm. Rozmowa przy okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Gośćmi programu były Irena Cieślak, Bogumiła Matuszewska i Joanna Wodarska

Człowiek 2.0
Data emisji:
2015-04-04 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
46:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas mówi prof. Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek baza do dzisiaj wyjątkowo wyjątkowe będzie mówić o wyjątkowym schowaniu bliskimi prywatnie jak bliskimi tak jak dziennikarzowi jako lekarzowi jest wykształcenie jako o miłośnikach nauki i o tym, schorzeniu, które jest dosyć poważnym problemem społecznym z takim zjawiskiem mocnym w prawie każdy słyszała bitew jak się okazuje nie każdy dokument do końca wie, o co chodzi co to jest autyzm Rozwiń » na czym polega co możemy zrobić dla ludzi, którzy są nim dotknięci o tym rozmawiamy dziś mam nadzieję ciekawie i szczegółowo, zanim dojdzie do ciekawości szczegółów adresy internetowe, które są istotne dla naszej audycji magazyn Fokus www KWK pokój składka pełna czy staniemy na materiały dodatkowe związane z tym, o czym dziś rozmawiamy ciekawe linki do ciekawych miejsc publikacji audycji archiwalnych, które były poświęcone też w podobnym zagadnieniom no właśnie edycja archiwalne dostępne na stronie Radia TOK FM TOK FM to kapela, gdyby państwo chcieli pisać do nas z komentarzami uwagami propozycjami człowiek w 2 latka za domownika TOK TOK FM nasz adres mailowy i zabaw także na Facebooka kutia z prowadzącym na fanpage www kapka czlowiek planet w wracając do tematu autyzm ma tajemnice autyzmu i zadziwiająca złożoność tego schowania ze mną studził jednak Cieślak założycielka niepublicznej szkoły dla dzieci autystycznych przylądek dobrych wieczorów Bogumiła Matuszewska szefowa pomysłodawczyni firmy dr Omnibus siatkarkom Eden wieczór i Joanna Potocka dyrektorka szkoły przylądek nabywców i przedstawicielki szkoły przylądek rada oraz pani Bogumiła weszliśmy gościła w audycji o pomocy naukowych 20 wspomina państwowe jest dostępna audycja do słuchania naszym archiwum miałam taki pomysł, by zaprosić kogoś z uczelni nerwowym tam akademicką w stronę psychologiczno poznawczo terapeutyczną jakoś tak bardziej naświetlić nie udało się niestety być może to dowód na to za PRL ci wszyscy dzielnicy Rafał ci chłopcy dzielni psycholodzy w Bad rejenci bywają dużo pracy linie i słów nie dało w tym momencie dokonał się tłoczą się, więc po remisie bardziej praktycznych aspektach, a w Częstochowie z fizycznych, ponieważ autyzm to jest takie słucha się pojawiają już dosyć często w obiegu publicznym zasadniczo wszyscy dziś słuchaliśmy wniosek zaczną się, by doszli co to takiego jest na autyzm, podając dziwne odpowiedzi najczęściej pokazujący jednak nie rozumiemy na czym to zjawisko to schowanie polega, a ja zapytam panie w takim razie dla szefów OFE tutaj nie przekazywać latek ze stwierdzeniem pani dyrektor Joanna Włodarska co SA jedno paliwa Skoda auto styków sporą gromadkę umowna to jakoś pomóc wyłącznie językiem akademickim nie słucha mnie urzędowym on tak tak dostał wcześniej przed audycją instrukcję, że mam nie używać definicji naukowych, więc nie będę robiła w dziś czeka artystycznego rozpoznamy od razu to jest dziecko, które trochę inaczej się komunikuje trochę inaczej mówi trochę inaczej porozumiewa się z otoczeniem i na ogół ma kłopoty na społeczne ale zanim zacząłem inaczej mówi, jeżeli mówi, jeżeli mówi, ponieważ część naszych dzieciaków ma mówi bardzo sprawnie, ale bardzo specyficznie wozu znacząca część też nie mówi niezależnie od tego ile praca włożona w rozwoju mowy, by wczesną logopedia to jednak to nasze dzieciaki w ogóle werbalnie są raz trochę inne niż wszystkie inne dzieci przy nim mówią inaczej zachowują się inaczej coś z tym jest w nich specyficznego, bo możemy tak być każdy z nas nie można powiedzieć, że czują inaczej, ale mamy takie podejrzenia, że czują inaczej dlatego bardzo specyficznie pracujemy z naszymi dzieciakami w inaczej odbierają świat niż w przeciętny człowiek tak sobie wyobrażamy nie możemy tego zdefiniować żaden sposób w no tak tak to jest w pewnym sensie subiektywnym odczuciem, bo nie możemy być sami w pozycji takiej osoby byłoby ciężko chyba rekomendujemy prowadzimy w szkoleniach oraz staże zawodowe dla przyszłych pedagogów pedagogów czy psychologów, a im m. in. 1 z ćwiczeń jest, że ćwiczenie jak może poznawać świat jak może postrzegać świat artysta analogu pod takim ćwiczeniom żeśmy przyszli terapeuci są zadziwieni na tę szosę zmęczeni zna takie odczuwanie wielo ma bądź co może zaburzone jest bardzo trudnym doświadczeniem taką godzinę na doświadczeniu ludzie mówią Matko Boska można zwariować rzeczywiście pewnie można coś robić jak się robi ćwiczę tak tyle co widać atest taki warsztat, gdzie staramy się wprowadzić bardzo wiele Bystra aktorów czuciowych na wielu poziomach n p . o taki ćwiczący na rękach rękawiczki ma tego dokonać jakiś tam skomplikowanych nazw zajęć, w których mają w zasadzie nie jest w stanie wykonać ma założone okulary, które też na zupełnie zmieniają rzeczywistość ma też założone słuchawki inaczej słyszy, ale w tym na takim zestawie z traktorów ma wykonać różne zadania i to jest bardzo bardzo trudne ludzie potem cierpią na bóle głowy nam mówią o wielkim dyskomfort, że i mówią koniec Lotos nie do wytrzymania tego się w ogóle nie da wytrzymać nie wiem czy tak czują wyścig, ale próbujemy złe tak to trochę wyobrazić właśnie dla Małgosi próbować obalić środków lub pracując cel mając na co dzień kontakt z dziećmi te, które mają tego typu zachowania CHF myślał tobym się wczuwać w ich dołączy wiz w ich odczucia czy da się zrozumieć takie autyzm z pani Irena rej Hucie czy to zły mówił ja czasami ciasto wyrobić chodźcie chodźcie dzieci autystycznych, ale mam dosyć jednostkowe doświadczenia to spytam kogoś, kto modłów wysta w z dnia MSZ rozumie się chyba nie, bo możemy sobie tylko wyobrażać, ponieważ nasze zmysły pracują inaczej możemy tego to przekładać na nasze zmysły to tak jakby pewnie Chińczyk zupełnie innej kultury zupełnie innego języka próbowało porozumieć się nie wiem z Europejczykiem, ale teoretycznie rozumiemy być może są do nas mówi natomiast tak naprawdę nie doświadczyliśmy tego co on i do końca nie będziemy mogli tego zrozumieć im dłużej się obserwuje dziecko czy dorosłego z autyzmem to oczywiście my zdaje się nam bliższe to co odczuwa pan ten nasz, że w odpowiedzi na zagadki postrzegania świata są bardziej prawdziwe, ale nigdy nie wiemy do końca czy są rzeczywiście prawdziwa, bo jak poznać jak ktoś słyszy możemy z jego reakcji wnioskować, że nie słyszy tak jak my, bo nasz przykład bardziej interesuje go o to co jest za oknem, nawet jeżeli jest bardzo Cichy dźwięk Boenisch to co bardzo wyraźnie mówi się do niego w pomieszczeniu albo kiedy ma powtórzyć jakieś dźwięki jakich głoski robi to specyficzny sposób, więc możemy założyć, że słyszał je inaczej niż my słyszymy, ale tak naprawdę do końca nie wiemy, jakie usłyszał czy możemy porównać czym są osoby, które ma autyzm go w kogoś bardzo dalekiego obcego kraju to jest uprawnione porównanie tak poziom paniom kwiaty dla uczniów na Lisińcu czemu tak myślę, że ta Ka Pa, ale to jest tylko 1 ze sfery, w której artysta ma zaburzenia i w której mogą nie możemy zrozumieć, ponieważ poza taką sferą, którą tutaj to my, a zróżnicowanie geograficzne mogłoby opisać, a jest sfera np. odczuwania, która jest c u artystów diametralnie różna szkoła powstała, dlatego że mam syna z autyzmem i kiedy zaczynaliśmy droga ale kiedy chodził na pierwsze zajęcia i kiedy obserwowałam jak on używa pewnych przedmiotów byłam zaskoczona potem jak silnych doznań potrzebuje n p . jest taki wałek nabijane drewniane nabijane takimi drewnianymi kolcami i kiedy on Wołkowa sobie rękę, a potem twarz jest próbowałam zrobić to samo pod było dla mnie zaskakujące i dla mnie było to tak bolesne doświadczenia w nie była w stanie tego robić on dorobił z dużą przyjemnością uśmiechami zadowoleniem dzieci często podskakują na trampolinie, kiedy ja próbuję podskakiwać na trampolinie mam wrażenie, że głowami podskakuje mózg w czaszce jej nie mogę tego robić się mnóstwo dzieci robi to z wielką przyjemnością w i potrafią na huśtawkach kręcić się wkoło bujać się w tej z powrotem w większość ludzi nie jest w stanie tego wytrzymać się, że inni mają chorobę lokomocyjną i t d . i t d. więc stała na cały świat wrażeń dotykowych sensorycznych myślę, że nawet nie jesteśmy w stanie sobie tego wyobrazić, że w żaden sposób ma jednak czasami musimy, bo jeżeli chcemy kusić mu pomóc komuś jakoś dopasować tę pomoc do tego, czego potrzebuje ciotka kobiety w świat pani Bogumiła myśmy też rozmawiali o tym, że państwo zajmujecie się zrobieniem aplikacji, które pomagają uczestnikom w edukacji rehabilitacji jak podchodzicie do dolotu do zrozumienia potrzeb takich kontach takiego odbiorcy, bo wiadomo za wcześnie to tak łatwe jak w środku ludzi, którzy w tak mało własnych roślin jakieś testy na grupy fokusowe można przepytać aplikacja się podobała czy nie, ale to czasami mamy do czynienia z kimś, kto nawet nie jest w stanie wyartykułować tego wszystkiego to musi być dosyć ciężka praca z czysto i umorzeń niektóre ciężko co rzeczywiście trochę to koszt żmudna jest pewnym wyzwaniem, ale mam nadzieję, że z wyzwaniem owocnym my rzeczywiście w pierwszej kolejności ufamy przede wszystkim terapeutą i tam na początku powiedział o tym, że nie udało się zaprosić nikogo ze środowiska naukowego dzisiaj byłby są wszyscy wszyscy zajęci ich przecież był nawet nic z tego powodu uważam, że tak naprawdę nikt nie jest w stanie tego zrozumieć MF zrozumieć innych osób z autyzmem jako osoby, które nim zajmują się nimi na co dzień tak naprawdę innej myśląc o tworzeniu aplikacji w gronie Muz przede wszystkim chcieliśmy zaufać właśnie praktykom i ich staramy się im zaufać na co dzień właśnie, testując na początku z nimi aplikacji, tworząc z nimi poszczególne gry i opierając się trochę na, a nawet w pełni gotowe w pełni na ich doświadczeniu i to zabytek pierwszy krok, który nam trochę pozwala przybliżyć nie tylko nasz świat światła mniej osób z gazem, ale przede wszystkim nasze narzędzie, a drugi krąg to są oczywiście testy tygodnie testy ZST już z dziećmi, ale nie testy, które są nie takimi typowymi testami związanymi z ankietami, bo wiadomo, że od tej ta część ankietową mogłoby być nieco trudniejsza, ale testy, w których staramy się po prostu zbyt uczestniczyć w zajęciach staramy się obserwować to jak dzieci właśnie reagują w jaki sposób zachowują się na poszczególne wersje naszych naszych gier i taką metodą prób i błędów spróbować raz stropu sami wybrać to niektóre dla nich będzie będzie najlepszy również tym aspekcie, że po prostu będzie dawką najbardziej atrakcyjny czy najprzyjemniejsze podczas tego tak naprawdę zaczyna się cała przygoda w wielkie wyzwanie, bo młodzian wrażenie, że jak mąż pracuje od 20 paru lat z dziećmi z autyzmem to nie spotkałam na dwójki, a podobnych, a nie mówiąc o takich samych dzieciakach, ale i konsumowanie 1 na narzędzia wydaje mi się wielkim przedsięwzięciem ze względu na to, że każdy z tych dzieciaków ma kompletnie inne potrzeby, a po niej powiem szczerze no u nas rzesza ludzi po prostu pracuje nad opracowaniem codziennie nowego zestawu pomocy, które mają posuwać nasze dzieciaki codziennie o krok do przodu, ale ich rozwoju osobistym i tak naprawdę dzień w dzień, a jest kilkanaście pomocy, które nie są oczywiście aplikacjom mała, które są dostosowane codziennie codziennie codziennie, więc powiem szczerze, że jestem niezwykle ciekawa jak miałoby wyglądać jedno uniwersalne narzędzie dla setek tysięcy dzieciaków, które miało spełniać wszystkie wymogi i edukacyjne rozwojowe uniwersalny to uniwersalny to jest też duży ujemny, bo to znaczy wiadomo od razu jest i zmierza, że raczej z wszystkich wszystkich tych potrzeb nie da się spełnić o tym, wiemy, ale z drugiej strony staramy się tworzyć chociażby poszczególne gry w ten sposób, żeby po pierwsze, skoncentrował się na małym zadaniom nam na takich konkretnych umiejętnościach w związku, z czym one niejako uda się je wpleść myślę, że wbre w przynajmniej w części w czasie dodaje procesów terapeutycznych dzieci dodatkowo przy każdej bilans gier dajemy możliwość teraz bym się albo rodzicowi trochę edytowania wygra właśnie o to, żeby móc dostosować się nie nic do dnia do dom do konkretnego do potrzeb konkretnego dziecka wiadomo, że nikt nie będzie w pełni idealne narzędzie jak myślę, że każde narzędzie, które tworzone jest osób również inne nieposiadających żadnych zaburzeń nigdy nie będzie w 2 i Daniel odpowiadało jego potrzebom tej wiadomo, że sytuacja jest mu jeszcze jeszcze trudniejsza my na razie staramy się po prostu pokazać takie spektrum możliwości do tego pokazać możliwość edytowania jeszcze jeszcze do poszczególnych zadań, żeby przynajmniej zbliżyć się nie czuć się spróbować zachować takie rzeczy mogą się przydać się wybrać tylko on znów jest aplikacja, która pracuje indywidualnie z dzieckiem rozwiązano Mościckiego postęp tak dobrze modyfikować swoje działania w odpowiedzi na to co dziecko robi niczego nie robi w tym dokładniej stoi sobie kasę, która właśnie pozwala śledzić postępy pozwala sprawdzać właśnie jak długo dziecko koncentruje się na zadaniu jak Eli Lilly czasu potrzebuje np. rozwiązać pojedyncze zadanie, więc również sygnał, że nie tylko do tych dot wykorzystania tych aplikacja w ogóle dotyczący tego na jakim etapie NetJets to na dziecko się znajduje pozwalający dopasować nie tylko te aplikacje, ale w ogóle szereg zalań dookoła danej gry, które mogłyby stanowić koszt całą mocą atrakcyjną efektywną efektywną całość właśnie słowo na zjawisko złożone potrzeby i słowo na metodę radzenia sobie z nimi na temat autyzmu wracamy do drugiej części audycji człowiek w 20 w Brazylii pod zarzutem do nich treści audycji ci twój Blues do poświęcone terroryzmowi ze mną w studiu Irena Cieślak Joanna Podolska ze szkoły dla dzieci autystycznych w funtach i Bogumiła Matuszewska czcimy dr Omnibus aktorka kom właśnie rozmawialiśmy w pierwszej części o tym co chciałem wyciągnąć jako taki dosyć ważne w myśl PL temat ważną uwagę dotyczącą autyzmu nie ma czegoś takiego autyzm czas temu naukowcy zagraniczni nawet 100 podkreślali bardzo wyraźnie nie mówimy o 1 chorobie nie można powiedzieć nie autyzm takie tak samo jak nie można też przemówienia władz jest tam szacunkiem zachowanie proporcji istnieje tak nie ma raka jest wiele chorób tego typu nie ma 1 autyzm jest wiele autyzm jest pragmatyzm tzw. pytanie czy czy możemy w tym momencie jakoś tak konsument, aby ogarnąć w ogóle czy to terapeutycznie czy naukową w ile jest odmiana autyzmu pani dyrektor pani mówiła wcześniej jak każdy dzieciak ma inne potrzeby taka suma na autyzm tak naprawdę każdy ma absolutnie biernej na autyzm ja też mam trochę autyzmu pani Irena ma trochę inne autyzmu Ania ma trochę autyzmu całkiem sporą dawkę myślę sobie, żebyśmy się, by tak to definiowanie to mamy całkiem sporo autyzmu, a nasze dzieciaki mają troszeczkę więcej kłopotów w życiu imała naszym zadaniem jest im pomóc pomóc w sposób adekwatny celowe podążą osiągały sukcesy i o to, żeby mogły w miarę samodzielnie albo jak najbardziej samodzielnie funkcjonować w życiu dorosłym ma to co to co jest naszym zadaniem to być na tyle plastycznym w naszych wyobrażeniach o tym, nieistniejący mogliśmy, żeby dała dobierać takie metody pracy takie metody oddziaływania, żeby nasze dzieciaki miały szans szansę na pana jak najwcześniejsze jak najpełniejsze rozwój własnych jak najwcześniej w rozwój jest sporo kontrowersji sporo niewiadomych wokół samego diagnozowania autyzmu jakiś czas temu miał okazję czytać wywiad ze specjalistką szkoda, mówi że w 2 w sali torów na poziomie niemowląt czy noworodków ze wstępnych pewne testy, które mają pokrywać, a nie sama tylko lekkie skłonności w jego kierunku wzrost waga my nie jesteśmy w stanie w dalszym ciągu wprowadzić prostego kwestionariusza nową na poradni na rejonowych do kwestionariusza czas, który byłby w stanie wykonać każdy pediatra no i bardzo szybki sposób chociażby reset FS selekcjonować grupę na zagrożenia i taki półtoraroczny mógłby stref trafić już do ronda do wczesnej interwencji na połowę my nie jesteśmy w stanie opracować takich strategii systemowych, żeby osiągnąć, chociaż raczej tylko takie procedury Boniek ma narzędzia narzędzie jest za narzędzie do bardzo wielu lat i ona znana wszystkim specjalistom, ale pediatrą z dnia właśnie całą Polskę właśnie tak to u nas bywa natomiast za być może to właśnie po części to jednak chodzi ta w oku oszałamia to ta różnorodność autyzmu, bo są tu zarówno ludzie zespół ma sporo zadań, które wydaje się, że funkcjonują te są jak my wszyscy z Łukowa potem słuch pokój pojawiają się takie drobne szczegóły prawda w tę właśnie niemożność rozumienia pewnych konwencji społecznych, a swój cel muszą, choć autystyczne mają poczucie humoru i potem trafiają na uczestnikach ma poczucie humoru to znakomita i człowiek nie jest z tym zawsze zapraszamy do Przylądka zniewolenia dzieciaki, które z faktem, że do nas trafiają dzieciaki specyficzne są dzieciaki inwestowane, ale od samego początku to są dzieci je z rodziny czujących, że różnice pomiędzy dzieciakiem prawidłowo rozwijającym się i nieprawidłowo rozwijającym się te są wszystkie dzieciaki, które podlegały wczesnej terapii w związku z powyższym mimo swoich trudności ewidentnego spektrum no nie są dobrze mi się szkodliwe artyści to znaczy to są dzieciaki, które mają już wyuczone umiejętności społeczne używają żartu zaprzyjaźniają się mają mają świetne relacje między sobą między nauczycielami na dzisiaj, więc kompletnie nie jak będą nie podlegają takim sztandarowym cechom w PUP w alkotest nietypowi Angel Andres albo nietypowa szkoła, która też stawia na nietypowe zachowanie dzieci nauczenie nietypowych umiejętności prawda jest też taka, że dzieci, jeżeli mają prowadzoną terapię żali się, że ktoś się nimi interesuje jak w domu w swe specyficzne sposób przy jedno z podejściem, jakby ze świadomością tego jak należy pracować się z dzieckiem z autyzmem to od momentu, w którym rodzice uważa, że coś jest nie tak do momentu o Annie wiem nawet 67 czy 10 lat i t d . i t d . to jest zupełnie ktoś inny, ale przytoczyłem ja jestem głęboko o tym, przekonana, że nie możemy definiować osoby tylko przez jej autyzmu każdy oprócz tego ma swoje cechy charakteru i toteż wpływa na to, że każdy z nich jest c inna, ale my są jak byśmy tak ustawili nasze szkolne dzieci w szeregu Need to byśmy mieli takie, które są naprawdę Super towarzyskie i próbująca nawiązać kontakty powiedziałabym w PE, że znamy dzieci na euro typowe, które są dużo mniej towarzyskie od niektórych z naszych dzieci, ale i bardzo chcą być się z innymi dziećmi poznawać się przyglądać się nie wiedzą jak i test jak my zadanie, żeby je tego nauczyć natomiast są zainteresowane otoczeniem, ale w sensie ludzi fakt nie tylko przedmiotów, ale i są oczywiście takie dzieci które, gdyby nie istniało Towarzystwo to spokojnie mogłoby przeżyć życie nie byłoby w tym względzie jakiegoś dyskomfortu są takie, które uwielbiają zmiany, które cieszą się na każdą nową podróż na każdą nową wycieczkę na każdą nową salę na każdą nową panią na każdą zmianę i są po prostu zachwycone kiedyś coś dzieje i są takie, które ma, jeżeli nie będzie dokładnie taki pociąg jak zawsze albo dokładnie taki tramwaj albo nie będzie przewidzianego planu dnia to się będą tak denerwować usiądą na środku korytarza do dziś nie przyszło, bo zachorowała ukochana pani się nie ruszą stamtąd, żeby nie wiem co ich można, by tak, aby przeżyć wszelkie cechy autystyczne, jakie mamy namyśli także, abym dzieci są różne, bo w ogóle jesteśmy różni, a nasilenie też cechy autystyczne ach, po w różnym stopniu różne dzieci możemy obserwować część dzieci będzie świetna społecznie, ale poznawczo nie będzie mam pokazywać dużych umiejętności albo będą takie, która będą bardzo dobry czas to przecież mówi się, że Eugeniusza to są audycja, bo potencjalni artyści, którzy będą świetnymi naukowcami, a społecznie będą mieli takie problemy, że nie będą mogli istnieć się nawet w duecie nie ma więc, że jakiekolwiek większej grupie w GM są różnie, bo różne jest autyzm my je różni jesteśmy my mamy różne charaktery jesteśmy ludźmi dlatego w przylądku tak naprawdę mamy zupełnie indywidualne programy i mimo tego, że klasy istnieją, bo istnieć musi muszą, bo tak definiujemy szkoły prawo to dla każdego dziecka jest indywidualny program dla każdego dziecka jest pani, która myśli nie ma o nim o tym co dla niego będzie dobry przydatny użyteczne, ale dzieje się tam 1000 rzeczy dla każdego dziecka indywidualnie, a też staramy się jak kolej nasze dzieciaki pogrupować tylko po to, żeby móc są też robić różne rzeczy społeczne są dzieciaki, które uczą się wychodzić się na zewnątrz i ćwiczą umiejętności społeczne w postaci kupowania po pączka albo frytek po basenie, ale są dzieci, które właśnie opanowują umiejętności rozwiązywania zadań z treścią różnicowania ową ideę więc, więc taka jest właśnie prawda w przylądku dla każdego to, czego mu potrzeba właśnie pani Bogumiła grał dla pani to wielkie wyzwanie wniosło do niej dyniowe pani zrobić aplikacja dla każdego dziecka osobno to nie byłoby sensu robić filmy jednak firma rozwija się zdobywać nagrody od niej jest zapotrzebowanie na NATO o wsparcie cybernetyczne powiedz w ten sposób na aplikację na własny tablet są w stanie takiemu dziecku pomoc jest zapotrzebowanie było, bo myślę, że w Wilnie każdy lekarz z dzieciaków niezależnie od tego czy czy jest dnia 3 czy posiada spektrum autyzmu czy nie tak naprawdę w jaki sposób stopniu co chce się rozwijać tak jak album już nie każda większa chce się rozwijać się rozwijać w tej grupie albo przynajmniej my próbujemy pokazać, że mogą się rozwieść się w grupie rówieśniczej AK jak funkcjonuje od razu mimo wszystko wszyscy jakby co rozumiemy się dzieci korzystają z tego skorzystają z komputerów my nie mamy wręcz prawa odcinać tylko dzieci, które UE, które nie poszedłem auto z PZU 11 kwestia druga rzecz, którą sobie zaobserwowaliśmy nie zawsze nie tylko my poprawiliśmy wiele wywiadów z rodzicami z terapeutami Annie dotyczącymi wykorzystania różnych metod wymownie w terapii nawet okazji w edukacji dzieci z autyzmem to jest kwestia tego, że już, że takie narzędzia są szalenie interesujące inni ranni w dużej części z tych dzieciaków są to, że mogą przez sługusów, lecz na ME 1 narzędziu co oczywiście może być również z wyzwaniem odmówiliśmy chociażby nie w poprzedniej aukcji dotyczący właśnie różnych nowych technologii nowe terapie okazji Ennio to może być wyzwanie to może być również szansą na duże, że Rzym jesteśmy w stanie przyciągnąć dziecko do konkretnego zadania jesteśmy w stanie zainteresować, a tak narzędziem żywy, żeby móc w delikatny sposób nie zainspirować go do nauczenia się do ronda jakieś konkretne umiejętności, a trzecia rzecz dla nas ważna i teraz już coraz częściej potwierdzają to kwestia tego, że nie widać, że tego typu narzędzia nie działają oczywiście nie da się stworzyć narzędzia idealnego nie nie chcemy i nikt nie będzie to możliwe, żeby stworzyć narzędzie dla każdego dziecka, ale już teraz widać, żeby sam ze stosowaniem tabletów zwiększa efektywność na terapię dzieci ze z autyzmem i pierwsze badania przede wszystkim celem badania Uniwersytetu kalifornijskiego, ale nie tylko pokazują, że terapia z wykorzystaniem autyzmu u mnie z wykorzystaniem tabletu jest w przypadku dzieci z autyzmu albo tak samo efektywna jak tradycyjne metody przy mnie przy za zajęcia przy przy udziale terapeuty, a w przypadku innych umiejętności społecznych komunikacyjnych w przypadku np. zwiększenie zasobu słownictwa nie osób dzieci z autyzmem jest do 26 % skuteczniejsza niż metody te metody tradycyjne to jest coś dla nas dużą szansą nie tylko zresztą dla 12 firm, ale w ogóle myślę, że żadne, że dla wielu firm inne tego typu dla wielu ośrodków po to, żeby zainteresować się czasem gdzieś w tym całe zasoby różnorodnych aplikacji nie ma czegoś czemu tacy co mógłbym pomóc naszym oknem z domu i rozumnych stworzeń tak jak mówiliśmy kiedyś w nie jest tak, że jest to trafia tylko z tabletem taka jest 1 element wyglądał tak tak to nie jest kwestia zastąpienia z wieloletnich ujawnili oni już jest dla mnie oczywiste miałem nominowani do radnych w wazonie z nich oczywiście kwestia zastąpienia, ale są kwestie np. włączenia tabletu powiedzmy na 3 godziny tygodniowo, czyli jest to taki dodatek to powiem tak to dzieci skoro dzieci w członku mają zdecydowanie więcej zajęć się z użyciem narzędzi multimedialnych mobilne niż 3 godziny, a nie zmienia to faktu, że ja tutaj pozwolę sobie sam powiedział wielkim raku rynkowy może to się przyda nam potrzebny jest niezwykle nowoczesne komunikator nowoczesny i właśnie na tablety na hali są one na nasze dzieciaki używają takich narzędzi są bardzo sprawne narzędzie finalizowana jest umową w języku polskim nie raz mówicie np. że nasze dzieciaki np. niespecjalnie przed przepadają za muzykiem, a potrzeba używają amerykańscy koledzy źle mówi mówi to jest chyba w tym momencie jedyny Polski ogólnie Kantor właśnie dla dla osób, które nie tylko dla losów za te zamalowują dla osób, które mają problemy z za rozmowę z komunikacją królów, ale problem albo nie problem z takim cechom mówi przez to, że zima trochę inny system znaków niż te, które są zajęte normalnie i realizowane zwykle w uchodźców w podręcznikach pokazywane taszczyć, lecz także innych winnych narzędziach, więc często tak naprawdę trzeba jednak podjąć wysiłek, żeby nauczyć się tego kodu na nowo, więc znamy zgłasza potrzebę potrzebujemy bardzo nowoczesnego narzędzia komunikacji komunikat dla tych uczestników, którzy nie są w stanie mówić samodzielnie, ale tak dla tych, którzy nie są w stanie mówić samodzielnie, ale też dla tych, którzy mogą w sposób specyficzny potrzebują szybkiego narzędzia do tego, żeby sobie ułatwić komunikację np. w sklepie, gdzie nie są w stanie natychmiast zrealizować swoje potrzeby lampka do zemsty nie chodzi o taki prosty syntezator mowy nie wręcz niemożliwe właśnie taki syntezator tylko tylko narzędzie, które łatwiej dzieciakowi, która przecież, że w warunkach laboratoryjnych w szkole używanie narzędzia wyjdzie na zewnątrz będzie w stanie na ponad stan powiedzieć swojej potrzebie czy pokazać się potrzeba 3 czy użyć komunikatora w tym waży się skomunikować szybko skutecznie mobbing jest właśnie dość prymitywnej dość sztuczne, ale w świecie no właśnie tabletów iPhonów smartfonów i t d . by dzieci są przyzwyczajone do tego, że wybierają inne np. tablica ma jeszcze obrazek żagli w PSG przedstawionych w 1 poziomie, ale wygląda na to, że już autyzm jest po prostu szybszy niż technika, która nie nadąża za potrzebami oraz prawnych od SLD jest w ogóle problem nie tylko się, że przy komunikatorze, ale przy wielu narzędziach dla osób nie tylko dla dzieci dla osób z autyzmem, że jest wiele narzędzi, które są oferowane w języku angielskim i tylko wyłącznie w języku angielskim jeśli w ogóle tego typu narzędzia powstają, bo to też jest wielka nisza i są wielkie braki w tym w tym zakresie cudownie, że nasze dzieci znają angielski, ponieważ przylądku uczymy dzieciaki angielskiego nadużywają tego języka w sposób naturalny fantastyczne tylko, że pójdą do sklepu Real Football Challenge to Morskiego nie będą używały, a fani, by było, gdyby mogły Seul uczyć się na konto z Chin Czech Włoch takie narzędzie byłoby bardzo przydatne Anglik będzie tylko dla uczestników niż wieszał edycja Annę rozstrzygnęła w nauce kulturze i mówiliśmy o potrzebach osób, które przeszły udar mózgu lub ruchomy afazją z Arką nie nie chodzi oto one nie mówią no bo nie mówią mają małe problemy z uruchomieniem aparatu głosowego skutek zmian w mózgu, a także niemajątkowym sformułowaniem zdań nie tracą umiejętność mówienia po włosku potem szedł za kocioł na nowo, więc dla takich osób, które też jakoś funkcjonować w społeczeństwie czasami właśnie wsiadają do autobusu i nie mogą powiedzieć coś jest nie tak to taki system byłby pewnie to bardzo pożądane powieść się szczerze, że dla mnie to co oni mówią jest zaskoczeniem, bo mnie się wydawało, że właśnie takim narzędziem może być może być mówi chociażby w Polsce, że rzecz, że to może być coś co, jeżeli nawet nie teraz w przyszłości zapewni zapewnić lokale być może rzeczywiście skoro mamy tak wiele różnych innych odcieni autyzm do tych odcienie komunikatorów też powinno być trochę więcej też dostosowanych do do różnych wymagań naszych dobrych koszy na powrót prób użyto napój szybciej się on bowiem tak szkoła nadal ma w swoich zasobach całą masę różnych komunikatorów ba, które płyną doń dzieci, ponieważ dzieciaki mają one codziennie, ale takie narzędzia w ręku takie zabawki w rynku walk, do których właśnie potrzebne są potrzebne potrzebne są one adekwatne aplikacja a gdyby taka aplikacja na na bieżąco powstawały tu przypuszczam, że nasze dzieciaki dużo szybciej by się odnalazł w świecie współczesnym jest potrzeba jest wyzwanie zobaczymy co dalej, bo w oczy się do państwa wracamy w tym tematem człowiek w 20 w Brazylii to prezes WSK w trzeciej części audycji dziś rozmawiamy o autyzmie autyzmie autyzmie 2 dni przez wiatr Zamość 1 Cieślak Joanna Podolska z szkoły dla dzieci autystycznych przylądek Bogumiła Matuszewska z firmy dr Omnibus siatkarkom no właśnie doszliśmy do tych technologicznych szczegółów, ale wróćmy na chwilę do samej samego rozumienia autyzmu 2 dni temu obchodziliśmy światowy dzień świadomości autyzmu taki dzień, który jest obchodzony na całym świecie w Polsce też od pewnego czasu to obchody widać próbuje się pokazać auto styków są istnieją brązu i stąd mamy do czynienia z tym, że to rozumienie jest często się gdzieś gdzieś gubi w artystek wygląda najczęściej tak jak każdy inny człowiek nie jest to choroba tak jak zespół Downa, kiedy NKW wkładasz balsamu szukają widać, że jest chory i t d. moje dzieci i jak to co będzie z nimi się wybieram co publiczne budzą zainteresowanie podtytułem od komika Toma nie wyglądają w swoim jest tak naprawdę łączy niepełnosprawni, dlaczego w podjęciu tłumaczy, że to właśnie to wciąż mu słowa za to autyzm bać nas trochę dziwnie póki co już w małych i zacznie występ jakiegoś domu w albo nie niezmiennie za takiego dziwnego pytania ktoś znów triumfują w coś może być nie tak Real pytanie czy myśmy już jakoś oswoić z obecnością styków trwoni publiczne czy my rozumiemy na czym polega pani Bogumiła pani pani miała ciekawą dopowiedzenia, a propos tego jak się myli autyzm jakimkolwiek innym czy u nas rzeczywiście ostatnio w wojnę woła się trudna dyskusja o nas z fundacji oprócz tego, że są firmy nie Dryml został też zarząd fundacji hipoterapia, która wbre w wbrew nazwie i myślę, że wbre w założeniom ma 90 % osób z autyzmem właśnie dziś w swym opieką i dosyć duża dyskusja z Ghany ostatnia nas pochłonęła dotycząca właśnie rozumienia autyzmu we mnie przez społeczeństwo mianowicie, ale wydaje nam się i Tesco ściemnia się spotykam na co dzień szczególnie w środowisku, które nie do nie dotyka bezpośrednio nie spra w związanych z autyzmem, że albo udajemy, że takiego problemu nie ma jak się okazuje, że jest to jednak problem dużej i ta grupa mnie osób z autyzmem stare zwiększono też okazuje, że wszyscy, którzy w jakikolwiek sposób naszej przestrzeni publicznej wydaje nam się zachowują się w sposób nieprawidłowy cieczy odbiegający od od dymu z takiego naturalnego to z pewnością mają autyzm i zgliszcza wlicza się w to również osób ze osoby ze np. chorobami psychicznymi, myląc już w ogóle wtedy autyzm nie jest chorobą psychiczną niż liderzy to warto podkreślić i pokazać jak te granice, że żyjesz to nie odchodzi się, że ważne, żeby zauważyć osoby z autyzmem ich potrzeby, ale też lepszym Żydów krzywdzący i dla tych grup i dla każdej innej grupy zmagający się ze swoimi problemami z dość wymieszać wsypać wszystkich do 1 do 1 worka to nie jest choroba w takim razie aut nie jest chorobą jest klasyfikowany w podręcznikach jako jednostka chorobowa to ja myślę, że bardziej bardziej Haniu pani w tej tezy pozwolę pozwolę wypowiedzieć, jakby nie chciał, żeby artyzm musi traktowane jest dla mnie o zgodzie z oburzeniem zaburzeniem niższy niż niższych chorobom, ale to może rzeczywiście nie jestem aż tak tutaj nic aż tak aż tak zmierzać ana pewno wydaje mi się, że nie w nie warto traktować jako choroby psychicznej sporo np. w na równi z chowu zwierząt tak jak chociażby jest schizofrenia spotkam się z takimi przypadkami spotykam się za cały czas, kiedy to jest traktowane jako jako coś niemalże jako zamiennik w pani dyrektor Włodarska zamyślona tak zamyśla się, bo czasem mam takie refleksje na ile ma sens zdefiniowanie co jest ciałem innej często myślę sobie, że jeśli dziecko ma kłopot to niezależnie od tego jak się tylko po zderzeniu jak czy jako kategorię diagnostyczną Defoe 834 całościowe zaburzenia rozwoju uczelni ma zaburzenia autystyczne, czyli spektrum autyzmu walczy czy będzie to schizofrenię czy też każda inna choroba psychiczna, ale to temu dziecku należy się zwyczajnie w świecie pomogą pomoc adekwatna do jego potrzeb, ale z drugiej strony i tutaj musiałem porusza trudny program problem, który był też sporo poruszone po w radzie także w TOK FM jeśli nie zdefiniujemy inie nazwiemy to idą zatem konsekwencje np. konsekwencje finansowe, bo jeśli nie zdefiniujemy tego tak albo siak to dziecko nie dostanie subwencji oświatowej co oznacza, tyle że nie będzie miało udzielonej adekwatnej pomocy ma do potrzeb subwencji oświatowej wyjaśnimy to są pieniądze te są wypłacane przez rodziców budżet państwa jak w tym placówkom, które sprawują opiekę czy to w tym szkołom takie szkoła dostaje subwencję oświatową oświatową określonej wysokości na dziecko, które ma określoną kategorię one np. właśnie albo autyzm albo zespół Aspergera jeśli małe dziecko będzie miało w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wpisaną inną jednostkę np. całościowe całościowe zaburzenia rozwoju tej subwencji nie dostanie jeszcze będzie miało inną jednostkę np. zespół retro to pomimo tego, że jego założenia jest to bardzo ciężkim zaburzeniem rozwojowym to też nie dostanie subwencji oświatowej takiej, którą muszę zwyczajnie w świecie za należy ze względu na poziom jego potrzebami edukacyjnymi tak wysokiej subwencji, która umożliwiła funkcjonowanie placówkom oświatowym na na przyzwoitym poziomie po prostu, a będziemy teraz ogromne wspaniałą założycielką szkoły nawet tak wysoka subwencja oświatowa, bo jest to bardzo się o wysokość subwencji oświatowej dziękujemy władzom, ale i ustawodawcą za taką subwencję nawet ona nie wystarcza do tego, żeby zapewnić kompleksową pomoc dzieciakom, a np. prace 11, czyli to, czego dzieciakom bardzo zaburzone autystyczne od czystego potrzebna, bo potrzeba tak naprawdę dziecko z autyzmem w szkole będzie miało zawsze problemy i kłopot z funkcjonowaniem zarówno takie, która będzie miało lżejsze zaburzenia autystyczne, jaki ma takie, które będzie miało bardzo trudna zaburzenia szkoły zarówno integracyjne, jaki szkoła publiczna nie są absolutnie przygotowane do tego, żeby przyjmować dzieci z autyzmem nie ma tam specjalistów, którzy potrafią z tymi dziećmi pracować w nawet prosto z pozwolę sobie troszeczkę od tej wsadzić stopa w drzwi nawet jeśli takie osoby są i nawet jeśli panie mają przygotowanie, ale wiem wielki entuzjazm był ostatnim się też spotykamy to fizycznie nie mają możliwości dla 15 osobowej klasie integracyjnej pracować indywidualnie dzieckiem z dużymi zaburzeniami autystycznymi i powiem szczerze jak często się wieża przysłowiowe psy na nauczycielach, którzy sobie nie radzą z taką sytuacją, by szczerze współczuję, ponieważ tak naprawdę niewykonalnym jest dobrze pracować co do stycznia, który potrzebuje indywidualnej pracy we wszystkich obszarach zamieszkanych w tak dużej grupie dzieciaków to też niemożliwe po prostu mają, ale wciąż jest zimno mogę się wtrącić subwencja oświatowa jest nadal niewystarczająco wysoko, jaka powinna być, by było wystarczająco da się go określić, albowiem jak funkcjonuje przylądek przylądek dostaje nazwę maturzysta jednostka niepubliczna dostaje subwencję oświatową na każde dziecko z autyzmem nie zmienia to faktu że, żeby zapewnić opiekę 1 na 1, a plus jeść trzeba terapeutów specjalistów to znaczy terapeutów SI logopedów indywidualnych trenerów, ale po tak ta subwencja nie jest wystarczająca i dlatego działa Fundacja lepszy start, która wspiera jeszcze o dodatkowe działania szkoły tak jak się wkrótce po tym, jak Shell inwestuje w opiekę nad aptekami, choć w Kalifornii, która jest równocześnie modowym przykładem, gdzie tam budżetach podali wydatny na wsparcie to jest ponad miliard dolarów chyba na widok zapamiętam to rozumiem wreszcie jesteśmy na daleko daleko za z takimi standardami jesteśmy daleko daleko i tak naprawdę rzesza ludzi dobrej woli pracuje na to, żeby dzieciaki z Przylądka miały dostawały to co dostają po myśląc, że potrzeby są jeszcze i tak większa nawet po to, trochę postraszyliśmy Lecha było smutne zaczerpnąć coś pozytywnego, bo z nim we w genomie uczestnicy, mimo że mają swoje problemy to są ludzie mocnymi rynku obiektami trafi to byłoby trafnie powiedziane, ale dodał też dawać dużo radości prawdę ma jednak nie informował przełożonych nie byłby takim radosnym miejscem, by poprzedzają Irenka Ziobro jako mama tym razem opowiedziała trochę głową po przylądku nie chcemy, że płeć dzieci była obok koła tak go cała dzieje się w świecie powiedziała nam tak mają uczestniczyć absolutnie we wszystkim matem a w czym mogą uczestniczyć się zdrowiej czy nawet typowi rówieśnicy, a w związku z tym jesteśmy naprawdę za bardzo radosnymi wesołe miejscem w UE, ponieważ po prostu dużo się dzieje na zajęcia są przygotowywane indywidualnie dla te dzieci na ich poziomie jest przede wszystkim rozumieją to co się dzieje w UE i nie ma nudy w Amz wszystko się zmienia każdego dnia, a jednocześnie są punkty stałe CEZ oczywiście dzieciom z autyzmem, ale bardzo potrzebna w te dzieci chodzą do teatru chodzą do kina chodzą na wycieczki organizujemy różne imprezy szkolne dzieci np. miała galę oscarową, gdzie były w aktorami filmu, gdzie dostawałem właśnie Oscary za swoje role w UE, gdzie był czerwony dywan, gdzie były złote statuetki, ale to jest bardzo też, że potrzebne rodzicom, bo też, że my rodzice chcemy, żeby nasze dzieci uczestniczyły w tym zwykłym życiu, żeby zawsze nie były Opoki tak jak czasami bywa to w klasach integracyjnych, gdzie prosi się rodziców to może dzisiaj jest taka, że taka impreza może dziecko, bo nie przychodziło no bo przecież sobie nie da rady WTS nie ma imprez, na których dzieci sobie nie dają radę mogą brać się zajęcia wuefu mogą brać się próby nauki biegania dzieci uczą się na basenie pływania w PRL dzieli się bardzo duże jak za za długo się nic nie dzieje to znaczy, że nie wiem, ale 2 tygodnie czy miesiąc nie ma czegoś Super wyjątkowego to już tęsknimy już przygotowujemy jakieś nowe pomysły na to co dzieci mogłoby robić na nowe zajęcia, w jakich mogło uczestniczyć dzieci mają zajęcia kulinarne gotują robią na święta, a pierogi robią ciasta, ale robią, jakiej się galaretki narady oczywiście jest plastyczny ozdoby fantastyczne kartki, ale która zupełnie poważnie można sprzedawać akcji, a można z tego jakikolwiek zysk na potrzeby dzieci z powrotem w UE wykorzystywać aha jeszcze ona wie się dotykają Delko ani pudełku z gór, czego nawet zdrowym dzieciom nie jest dzisiaj dane było nie jest łatwo spotkać się gospodarstwo, w którym te wszystkie zwierzęta się znajdują doświadczają doświadczają doświadczają w UE, a wszystko z uśmiechami nie z poczuciem, że są niepełnosprawne, że są obok tego właściwego nurtu życia są pełnoprawnymi obywatelami są pełnoprawnymi dziećmi mogą dostarczać mnóstwo radości sobie ich rodzicom przy pytanie co będzie dalej SN w dosyć otwarty dzisiaj chyba nie odpowiem, ale z tego co pamiętam jakiś czas temu w stanach Zjednoczonych były takie głosy części tych wysoko funkcjonujący od ścieków po pierwsze, oni nie chcą być nazywani w ogóle nie są już o to co ja jako jakakolwiek niepełnosprawność wszystko, więc normy dla nich są uczestnikami oklejony w sądach inni, ale każdy jest inny, a druga dwójki komunikat ukazał się pojawił w butach i część firm technologicznych tutaj piłkę do pani Bogu w miły to część firm technologicznych chętnie zatrudnią też styków wysoko funkcjonujących oczywiście jak się okazuje są świetni w matematyce tak być świetnymi programistami także bardzo to z takimi systematycznie milczy jednak są pewne zalety tego artyzmu, gdzie uważa, że znów dużo zalet nie tylko takich nie tylko takich typowo typowo zawodowych nawet w wydziale rzeczywiście fakt faktem jest taki, że pojawia się coraz więcej firm, które nie, które kierują swoje nie swoje ogłoszenia o pracę tak naprawdę tylko właśnie do wysoko funkcjonujących nie od steków, bo wierzą, że tak naprawdę po pierwsze nikt nie nie wykonała i tych prac tak dobrze chodzi tu przede wszystkim właśnie prace programistyczne, a po drugie, nikomu nie wolno mu taka praca w sprawie aż tak dużo radości było, bo to też kwestia tego, że rzecz, że nie ciasto do zamku w surowym z ogromnym ogromny zapał zapałem więc, więc pojawia się po, jakby tego typu już rzeczywiście Annie oferty i propozycje zresztą pojawia się coraz więcej też innych artystów w kulturze i sama nie z chęcią oglądam w inne występy zagranicznego komika który, który jest autostrad, a propos poczucia humoru, który tutaj też również jest on problemem z PiS w spornym jest zarząd oraz, więc nie tylko myślę, że nie tylko artystów, ale w ogóle o tym co zdaniem chyba największą radością coraz więcej osób niepełnosprawnych zaczyna funkcjonować w nasze społeczeństwo i pokazuje się z tej pozytywnej strony, pokazując przede wszystkim nam po pierwsze, że nasze społeczeństwo z po prostu różnorodne jest to miejsce na wszelkiego rodzaju osoby również z zaburzeniami, a po drugie, że te osoby z zaburzeniami mają często nam do pokazania kawał ciekawego świata, którego my zabiegani na co dzień dostrzegam w tym właśnie właśnie warto odkrywać świat patrzących jest trochę innej perspektywy warto zainteresować się autyzmem na 2 oferty będzie taka okazja będą będą różne możliwości sprawdzić czy w państwa-miasta w tym jakiś imprez z tym związanych można poczytać zachęcam, bo w internecie na pewno znajdą państwo ciekawe rzeczy ja pomogę pada odpowiedź do poczytania warto wspierać organizacje, które nuty stykamy się zajmują nawet fotel dającym procent podatku dostawę internetu nie płacą podatku zarówno przeznaczyć na jakiś szczytny cel i psów i zobaczymy za parę lat za kilkanaście, jaki efekt dały te wszystkie nasze wysiłki oby był to efekt taki, jaki sobie wymarzyliśmy szoferowi faktycznie testy te są to co mówi wyłącznie taką częścią nim pochylić trochę inną częścią społeczeństwa jest częścią nie schowali do szafy nie są miastami pod dywan tak powinno być hamulców chwali się z tą nadzieją państwa zostawiamy, dziękując za uwagę z mostu nie była Irena Cieślak założycielka szkoły dla dzieci autystycznych Frontex dziękuję dziękuję mówiła Matuszewska szefowa i pomysłodawczyni dr Omnibus siatkarkom dziękuję bardzo czekamy na nową wersję jeśli się w i Joanna Podolska dyrektorka szkoły dla dzieci autystycznych przylądek dziękuję bardzo pamiętajmy, że jak się rozejrzymy wkoło to co 705 osoba to jest osoba z autyzmem właśnie co setny to 705 w prywatnych artysty kufli cóż trzeba mieć tego świadomość, że mogą usiąść obok nas Lili nie są straszne nie są groźni są w niej słowo sztuka ska inni w oby ta inność była ciekawa dla państwa Jan Sadowski Brand człowiek w 20 w Brazylii do fazy drugiej imprezy Drum and dozy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA