REKLAMA

Uczenie się historii powoduje melancholię?

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2015-04-07 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed śniadaniem w duchu mu się przez 520 sekund po zwłaszcza, gdy ponownie bardzo serdecznie szczególnie ciepło serdecznie witam tych państwa, którzy oszust włączają radio TOK FM bardzo dobry wybór do szóstej 40 spędzimy razem inny czas czy uczenie historii może powodować melancholię albo stany depresyjne depresyjne prof. Charles James George Massey University twierdzi, że jak najbardziej efekty swoich wieloletnich badań przedstawił w numerze Amerykance Ecology z zadań Rozwiń » przez inne stany emocjonalne melancholii zły nastrój odpowiada uczenie historii to w dużym skrócie opis tych badań najbardziej narażeni na negatywne działanie historie są, zwłaszcza nauczycieli pracownicy naukowi 85 % z nich odczuwa pierwsze objawy melancholii spowodowane wrażeniem, że nikt ich nie słucha i nikt się nimi nie interesuje ten tekst ukazał się 1 kwietnia popełnił Sebastian Adamkiewicz 1 kwietnia to chcę podkreślić z portalu PiS ma Georg wykładowca dziecięcego Uniwersytetu ciekawej historii, zanim dzień dobry panie Sebastianie tydzień dawać zarobić, a na dzień dobry państ w, zanim przejdziemy do rozmowy, jeżeli pan pozwoli zacytuję jeszcze kilka komentarzy z profilu Radia TOK FM na Facebooku pan Piotr bzdury każdy Polak powinien znać historię świata religii inaczej nic nie będzie rozumiał pan Tadeusz młodzi ludzie mają po uszy takie uczenie historii, w której głównym celem jest wkuwanie dat podawania treści, których głównym przesłaniem jest opisywanie narodowych tragedii przez przypisywanie ich przyczyny wyłącznie naszym sąsiadom pomija się fakty mówiące o tym, że główna przyczyna naszych narodowych tragedii tkwi w nas samych kłótliwość zawiść i t d. tak dalej jeszcze pan Romuald bez historii swojego narodu jesteśmy 1 sezonową Legia to głupi żart primaaprilisowy żart żart jak najbardziej żart ja w ogóle cieszyć się z takiego emocjonalnego podejścia jak, a i słuchaczy z komentatorów na na Facebooku do tego, że tutaj taki krytyczny tekst dotyczący historii tak bardzo ich oburza, bo to pokazuje, że raczej w Polsce nie czeka nas los szczepionek i ruchów antyszczepionkowych przeciwwagą nastrojów anty historii zdołali też w tym tekście pisze w każdym razie to jak najbardziej żal primaaprilisowym i który jednak ma w objazd też są komentarze na naszym portalu i komentarze kolegi zauważył na Facebooku nawet wśród znajomych ma pewną nutkę prawdy oczywiście nie ma żadnych badań amerykańskich, które by wskazywały nam na to, że historia kosz negatywnie działa na naszą psychikę czy na nasze postrzeganie świata w i nie ma żadnych badań ani wśród naukowców natomiast jest natomiast pewna nutka prawdy w tym jest, dlatego że ja pamiętam, gdyby taki rysunek 3 k taki obrazek na sztucznych Fijałka to jest taki portal, który działa światowej sztuki dodaje dotyk działa taki komentarz chmurka Harry tak w komórkach dodaje taki komentarz, który jest pewnym komentarzem do rzeczywistości współczesnej był tak współczesnej rzeczywistości był takim był taki wspaniały sztuczny fiołek, z którym jest sobie mama jest cena litra synek pyta, skąd mamy mamo, a co to jest historia Jana odpowiada ono odpowiada mniej więcej my nie zacytuję teraz tego dosłownie wierzytelność RM historia to są wojny morderstwa zdradę, a dzieje się w międzyczasie tych wyprowadza swojego osiołka i pojęć Goi go karmić i trochę tak z historią jest faktycznie, że ta historia, którą my często poznajemy w szkole to są właśnie wojny zdrady na jakiś niezbyt miłe zachowania ludzkie, a gdzieś między czasie my wychodzimy ze swoimi osiągami go boimy i poznanie takich historii faktycznie wzbudza często ludzie atakiem zachowanie odrzucania tej historii pod same się tego uczymy jakoś nie chcą o tym, słuchać się po co ciągle ta martyrologia kozie to też nie jest rozwiązanie sytuacji, bo później okazuje się, że brak tej historii również negatywnie bardzo wpływa na to jak odbieramy rzeczywistość no właśnie gdy, dlaczego u nas nauka historii i tacy jak mi jest też ciężko wejść w rolę nie ukrywam, ponieważ ziemia najwspanialszą nauczycielka historii, jaką można sobie wyobrazić pozdrawiam serdecznie Annie czap lińską ze szkoły podstawowej nr 11 w Opolu do dzisiaj mam kontakt to była moja wychowawczyni i zapewne także dzięki niej jestem tutaj, gdzie jestem bardzo dużym stopniu nasze lekcje historii były po prostu w PUP z pełną pasją energią i na kółko historyczne 30 osób z 33 osobowej klasy chodziło więc, jakby trudno mi to do końca zrozumieć, ale wiem, że bardzo często, bo też nie zawsze lekcji historii właśnie polegają na tym skrzyżowaniu uda w uczeniu się jakiś wydarzeń historycznych o wojnach, a nie uczeniu się rozumienie mechanizmów kierujących historii, dlaczego tak się dzieje to pewnie wiele zależy od nauczyciela ja myślę że, że pan, który pana zastąpić, czyli pan Jan Wróbel też potrafili rozpuszczać Towarzystwo, które ma historię życia historyk i też ma okazję swoich uczniów tutaj rozpuszczać i między nimi ta książka, która niedawno wydały czyta fragmenty absolutnie wspaniała i pięknie przekazuje historii ta historia bardzo trudna, bo w tej swojej książce historia 20 opowiada o zaborach opowiada o zaborach opowiada o powstaniach i robi to w świetny wspaniały sposób oczywiście wiele zależy od tych nauczycieli od historia tego jak i oni sami mają podejście do historii, ale myślę, że nie tylko oznaczymy bardzo często skupiamy się wyłącznie na nauczycielach od historii i na nim wieszamy psy jeśli cokolwiek z czystym nauczaniem historii jest nie tak, a to nie do końca ich wina, a to nie do końca jest ich wina, dlatego że nauczanie historii i w ogóle nauczanie humanistyki bo jakbym historię traktował jako rzecz wyłączoną z humanistyki humanistyka to zarówno religia język Polski i muzyka i plastyka moim zdaniem był tego wszystkiego i za to wszystko odpowiadają nie tylko nauczyciele, ale odpowiadają i środki masowego przekazu i rodzice i ogólnie społeczeństwo i ogólnie społeczeństwo, jeżeli również w tym wymiarze ta historia będzie przekazywana źle albo będzie przekazywana w sposób nudne oczywiście nikt taką historią się nie zainteresuje byt Libia mam przykład albo wręcz ją odrzuci ja mieszkam w Łodzi mieszkam pod Łodzią mieszka w Pabianicach, ale znam problem młodzi i znam problem z okolic oczywiście Łódź teraz tego problemu swojego wychodzi, ale tym problemem jest właśnie brak historii albo wręcz obrzydzenie ludzi i historią Łodzi ta historia Łodzi zawsze była przedstawiana jako taka nudna nieciekawa tymczasem u nas niezwykle ciekawa ona jest inne niż historia wielu miast w Polsce ona ma swoją specyfikę, ale właśnie przez to żona zawsze była przedstawiana tak bardzo negatywny sposób, że to jest złudne, bo to jest dziewiętnasty wiek to są te fabryki to turniej są zameczki i to nie jest piękna starówka to ludzie nie tylko znienawidzili swoją historię, ale też znienawidzili swoje miasto, a ich znienawidzili swoje miasto to również zmiany widzieli całe swoje otoczenie i to, że tutaj żyją i często negatywne komentarze, które dotyczą Łodzi od samych mieszkańców Łodzi właśnie są moim zdaniem spowodowane tym, że dziś ta historia dziś ta przeszłość tego miasta została poprzedzona nerek powinna wyglądać pana zdaniem, bo też możemy sobie tylko spekulować czy może mamy przykłady taka prawdziwa porządna lekcja historii, która wywoływała i czemu powinna służyć ja myślę, że dobra lekcja historii zawiera takich 5 czynników, o których wspominał niedawno wywiadzie dla innego portalu historycznego Otóż my pierwszy czynnik to jest historia musi być zabawą, lecz historia zaczęła się od tego, że siedziała sobie grupa ludzi przy ognisku i dziadek opowiadał jak to było za jego czasu czasami kłamał czasami nie i to może to była dobra zabawa to sposób na spędzanie wolnego czasu jest pierwszy czynnik drugi czynnik jest budowanie tożsamości, bo wszyscy później część się z tym dziadkiem zgadzała część dnia, ale wszyscy się do tego dziadka dzień odwoływali, więc ona powinna budować tożsamość powinna też się odwoływać do pewnych takich uniwersalnych wartości ogólnoludzkich przy nim zastanawiać nad człowiekiem to są 3 czynniki czwarty czynnik jest oczywiście poszukiwanie prawdy poszukiwanie prawdy historycznej jak to było naprawdę to oczywiście ta prawda często nieosiągalna co powoduje frustrację wśród naukowców, ale ale, ale szukanie tej prawdy naiwnością ostatni element, czyli pewne umiejętności i żaden z tych elementów nie może dominować nad innymi, bo jeżeli dominuje to wstyd nam wychodzi potworek Beck chcemy zrobić z historii zbyt ciekawą zbyt sensacyjną na to wychodzi nam też nie jest historia to już nie jest historia to często jest to często jest bicie piany nad historią i z tego nic absolutnie nie wychodzi, jeżeli matka ten element tożsamościowy zbyt dominuje Noto mamy historię, w której nie dopuszczamy np. do do swoich myśli nie dopuszczamy do tego, że kiedyś Polacy mogli się np. zachować niesprawiedliwie w swojej historii tak, bo zbyt ten element tożsamościowy dominuje w sesji także ten zachowanie tych 5 czynników w ramach lekcji historii i że nie zachowamy to moim zdaniem jesteśmy w stanie pokazać ciekawe historie i też pokazać wartości, które za historią idą i dlaczego warto uczyć, bo ja w swoim tekście na pewno i uspokaja i Czytelników i komentatorów nie namawiam do tego, żeby histerii nie na nie uczyć wręcz przeciwnie teksty, a proszę powiedzieć czemu powinna służyć lekcja historii czemu w ogóle nauczanie historii powinno służyć też to właśnie temu, o czym powiedziałem znaczy historia powinna przede wszystkim nas bawić, bo od dna to jest naprawdę fantastyczna zabawa, gdy historia powinna budować jakiś element naszej tożsamości lokalnej, ale i ogólnonarodowej, ale i też ogólną ludzkiej historia powinna zwracać uwagę gen na NATO, że my jak ludzie mamy pewne uniwersalne problemy, z którymi różnie sobie radzimy, a zazwyczaj sobie nie potrafimy poradzić z ich powinna nas uczyć umiejętności bardzo konkretnie bez, których nie jesteśmy w stanie przeczytać umowę, a wreszcie powinna nas zachęcać do tego, żeby poszukiwać w swoim życiu prawnej np. jeśli chociażby słuchamy mediów albo czytamy różne media też mamy jakąś informację to warto ją sprawdzić warto zweryfikować czy czasami jesteśmy poddawani różnego rodzaju manipulacją czy różnego rodzaju i tutaj sprytnym zabiegom, które tak naprawdę każda strona debaty politycznej w naszą stronę kieruje na dobrze mój dwunastoletni syn mówi mi tato w rozumieniu świetnie wszystko co się wydarzyło rozumiem, o co chodzi z Rusią Kijowską n p . ale dlaczego mam znać tyle dat dotyczących tego etapu historii i dlaczego z powodu tego, że zrobiłem błąd w dacie dostaje niższą cenę wliczają mu odpowiedzieć w Rzymie panują oczywiście nie jestem jakimś fetyszem standard nie lubię też, kiedy dzieci, zwłaszcza tak małe dzieci, które raczej to była raczej powinny dwunastoletni syn powinien się bawić historia mali koniecznie być przytłoczony datami natomiast już np. student historii albo człowiek to zieleń dodaje student historii to to jest to sięgamy troszeczkę dalej wiadomo, ale już maturzysta policji maturzysta zdaniem maturzyści dwunastoletnie dziecko jak moim zdaniem nie powinno być przytłoczone datami ona powinna mieć ogólną ogólna o ogólne takie zorientowanie chronologii znaczy wiedzieć, że Bitwapod Grunwaldem n p . nie była przed 50 latami tak bez zmian tak czy przejdzie bitwa pod Grunwaldem nie jest elementem drugiej wojny światowej, bo oczywiście zorientowanie się chronologicznie umiejscowienie pewnych wydarzeń ma też jest ważne, bo ono było ono troszeczkę, ale im jak uważają, że był dla dziecka 15 lipca 1400 dziesiąty rok akurat to on tak szczegółowo musi zapamiętać pomyli odziedziczy 2 już klapa na czele z moim zdaniem ja prowadzę z dziećmi małymi zajęcia na temat bitwy pod Grunwaldem w ramach dziecięcego Uniwersytet ciekawej historii i moim zdaniem na pewno warto, żeby zapamiętać, żeby to, że to był bieg piętnasty i to było średniowiecze głód, ponieważ byli rycerze i że było to dość dawno, jeżeli zapamięta, że ten rok 1400 dziesiąty to świetnie jak ja przerażona pani Martynie, że wchodzę zdaniem Bobo, dlaczego o to pytam dzisiaj żyjemy ze strony innych trasach, gdzie wiedza jest na wyciągnięcie ręki w telefonie w kieszeni i może wsiąść należałoby szczególnie w przypadku nauczania historii nie sięgnąć troszeczkę gdzieś głębiej spróbować sił zmienić w ogóle podejście do nauczania tego przedmiotu nie nie polegając na gromadzeniu wiedzy takiej do zapamiętania tylko po prostu tłumaczeniu pewnych zjawisk i opowiadaniu historii to co pan powiedział, że wypadnie tak oczywiście jojo się z tym wszystkim zgadza, że mamy, więc na wyciągnięcie ręki z tym, że tamto też jest także, więc na wyciągnięcie ręki na troszeczkę rozleniwia i to nie jest tak, że za każdym razem możemy złapać za telefon i będziemy sobie sprawdzali czy akurat to było w czasie drugiej wojny światowej czy może 400 lat wcześniej czy my musimy mieć jakiś fundament wiedzy ja myślę że, że nie da się wszystkiego sprowadzić do tego tak, ale nie zawsze możemy zajrzeć na Wikipedię, bo w końcu ograniczymy całe ca całą naszą wiedzę do tego, że zawsze możemy z znajdzie sobie do Wikipedii to wymaga, że odradzał też zrobić tak niekoniecznie czasami taka Wikipedia nie tylko na Wikipedii zabija nie tylko na Wikipedii taki fakt, iż warto mieć jakąś podstawę jakiś fundament wiedzy, ale oczywiście się z panem redaktorem absolutnie zgadzam, że jeżeli ktoś ogranicza wyłącznie takich suchych faktów nauczanie historii to większego sensu oczywiście nie ma jeśli nie nauczy, jeżeli nie nauczy rozumienia tej historii, ale też pasji zarażania się pasją opowiadania historii od jedno tego, że ten dziadek, który siedzi przy ognisku na Opole może być ciekawym tego, że nasza historia lokalna dziś ograniczona czasami lekkich małych miasteczek i małych miasteczek może być pasjonująca, że mogą być postacie tej historii, które niekoniecznie są na pierwszych stronach z naszych podręczników natomiast ich historia prezydent śmieje się oczywiście z tego stwierdzenia, ale i gotowy scenariusz filmowy już wiadomo, że nigdy takich gotowych scenariuszy filmowych nie ma, bo scenariusz filmowy rzęsistymi brawami, ale i historie po prostu ciekawa jeśli ktoś się uczniom przekaże tę myślę, że histeria ani melancholii ani depresji oponować nie będę i to piękna puenta bardzo dziękuję Sebastian Adamkiewicz z portalu jest magazyn wyrasta dziecięcego Uniwersytetu ciekawej historii był państwa gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA