REKLAMA

Lotnictwo uczy się na błędach. O badaniu katastrof lotniczych z Agatą Kaczyńską PKBWL

OFF Czarek
Data emisji:
2015-04-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ich Cezary łasiczka programy Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie studio gość pani Agata Kaczyńska prawnik sekretarz i członek Państwowej komisji badania wypadków lotniczych Jet Air panu inny temat został w Decznie piątemu rocznica katastrofy smoleńskiej przy okazji stenogramy powróciły do mediów do opinii publicznej to do języka polityki i różne strony przerzucają się różnymi argumentami nie będziemy w to wchodzili Rozwiń » chciał, żebyśmy się porozmawiali o tym, że co wydaje się jasne, ale chyba nie do końca jasne jest, a mianowicie o tym co tak czy polskie instytucje, czyli w prokuraturze prokuratura prokuratorzy i Państwowa komisja badania wypadków lotniczych, a może szerzej komisje, które badają katastrofy kolejowe lądowe powietrzne górnicze 3 jak one działają 3 mają wspólne cele, bo z punktu widzenia opinii publicznej wydawałoby się, że tak, ale okazuje się, że te cele, pomimo że wydają się wspólne to jednak różnią się i w niektórych obszarach różnią się znacznie, a jednocześnie różnią się znacznie kompetencje, czyli kompetencje komisji badania wypadków lotniczych w Państwowej i kompetencje prokuratury w wyjaśnieniu katastrofy czy incydentów lotniczych oczywiście na przestrzeni publicznej bardzo często mamy do czynienia z myśleniem tych pojęć mówimy o śledztwie słyszymy o śledztwie bardzo rzadko słyszane o badaniu wypadków lotniczych w tym z punktu widzenia działalności komisji, która jest sekretarzem RN to są absolutnie 2 odmienne procesy badawcze pierwszy nasz ja pozwolę sobie naszego zacząć jest tym nakierowane na poszukiwanie odpowiedzi jak zapobiegać zdarzeniom w przyszłości po to, żeby transport lotniczy, czyli to co państwo się, czego państwo korzystacie na co dzień ten był bezpieczny Czyżby latało się lepiej przyznaje latało się bezpieczniej czyli, żebyśmy trafiali tam, dokąd chcemy dolecieć ta sama liczba startów co lądowań lądowań dokładnie natomiast z tym prokuratura odpowiada na zapotrzebowanie społeczne wymiaru sprawiedliwości i to jest zupełnie odrębne postępowanie całkowicie niezależni prowadzone postępowanie czy badania, które prowadzi Państwowa komisja badania wypadków lotniczych trzeba pamiętać również w Polsce jest nie tylko Państwowa komisja badania wypadków lotniczych, ale również komisja lotnictwa państwowego, czyli komisja badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego to są 2 odrębne instytucje zajmujące się 2 różnymi obszarami nasza komisja nazwali ją z komisją cywilną, żeby było prościej zajmuje się lotnictwem cywilnym natomiast komisja lotnictwa państwowego zajmuje się lotnictwem państwowym, czyli m. in. statkami pod wypadkami statków powietrznych należących do wojska Straży Granicznej policji w, a dlaczego czy gdzie tkwi różnica ozdobą rozumiem, że jeżeli jednak nazwiemy lot i z lotem wojskowym państwowy ma Lotnik jak latem cywilnym z punktu widzenia kuchni czy sztuki tak czy oceny bezpieczeństwa, gdy czy jest jakaś różnica no rozumiem, że to nie jest tak, że pilot, który ma munduru lata inaczej niż pilot, który munduru nie ma Piero, który ma mundur czasami lata naprawdę inaczej i to trzeba uszanować onym oni mają inne zadania wykonują inną misję niż piloci, którzy nie realizują przewóz i trans port lotniczy jako taki, więc tutaj potrzeba trzeba rozróżniać jednak te 2 dla obszary jest inny poziom bezpieczeństwa co można powiedzieć, że są nie wiem manewry czy sposoby wykonywania nie wiem startu lądowania, które w lotnictwie cywilnym nie przejdą, ale są dozwolone również chciałabym taki sposób o tym, mówić żołnierz wykonujący swoją misję ma nową realizację określone zadania i uszanujmy to nie rozmawiajmy o obronności Polski, ponieważ to nie jest moja domena nie chciałabym tego obszaru poruszać po drugie, żołnierze mają prawo mieć swoje procedury swe tajemnice swoje informacje, które powinny zostać ich tajemnicami ze względu na właśnie obronność Polski i tym zajmuje się na jego cześć tym zajmuje komisja badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego natomiast my zajmujemy się tym lotnictwem, którym państwo najczęściej spotykać się w codziennym życiu począwszy od zwykłego transportu lotniczego, czyli lotów pasażerskich, ale przez przewóz towarów jak również rekreacji działalność szkoleniową własną usługi lotnicze najróżniejszego rodzaju działalność w to wchodzić i komisja cywilna zajmuje się właśnie tym obszarem, jeżeli dojdzie do wypadku do katastrofy to oznacza, że w tym łańcuchu bezpieczny czy procedur, które miały zapewnić bezpieczeństwo coś wydarza się coś niedobrego i teraz jak różne cele i Państwowej komisji badania wypadków lotniczych jest zlokalizowanie tego luzu, że tak powiem w tym łańcuchu, który powinien funkcjonować bez zarzutu, a my często mówimy, że kiedy musimy przystąpić do badania wypadku to jest to porażką systemu bezpieczeństwa tak naprawdę w lotnictwie skupiamy się przede wszystkim na zapobieganiu wypadkom, czyli przede wszystkim skupiamy się na identyfikacji zagrożeń dotyczących właśnie lotów dotyczących operacji lotniczych systemu organizacji systemu obsługi i wszelkiego rodzaju eksploatacji obszaru eksploatacji statków powietrznych, które powodują, że ten moment, w którym nastąpił wypadek odsuwamy od siebie, gdyż profilaktykę robimy na właśnie badania incydentów ani wypadków państwo oczywiście widzą przede wszystkim wypadki w tym stanie taka Góra lodowa, na której widać to co widać, a pod spodem mieście jest całe mnóstwo zdarzeń poprzedzających ten wypadek, który doprowadzają ich dna czy inaczej niż przepraszam, jeżeli nie będziemy przeciwdziałać temu nie będziemy podejmować działań zapobiegawczych to one doprowadzą w końcu do zaistnienia tego wypadku naszym zadaniem ogólnym bezpieczeństwie w systemie bezpieczeństwa jest właśnie działanie na tych mniejszych zdarzeń, a państwo widzicie tylko te spektakularne niestety zdarzeń łącznie mamy około 2 tysięcy 300 zgłoszeń w tamtym roku z czego 600 było badanych, a Maciejczyk ona pod nadzorem komisji z czego i do tego dochodziły jeszcze 100 zdarzeń typu wypadki poważne incydenty, które były przedmiotem badania staże w komisji, a te zgłoszenia ktoś, kto zgłasza nie mamy tzw. system obowiązkowego zgłaszania zdarzeń lotniczych, która obowiązuje w całym lotnictwie i każdy uczestnik tej działalności jest zobowiązany do zgłaszania takich nieprawidłowości, które mogą mieć wpły w na bezpieczeństwo w lotnictwie czy bezpieczeństwo wykonywania operacji jest zobowiązany zgłaszać takie zdarzenie i proszę sobie wyobrazić co to zgłoszenia takie same na siebie, czyli donosy na siebie tak Maciej nie lubię słowa donos prawda, bo ono się bardzo źle w Polsce kojarzy natomiast tak jest to pewnego rodzaju forma podzielenia się z całą społecznością lotniczą, bo to jest obszar, do którego kierowane jest system bezpieczeństwa i podzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat własnych błędów i to jest niezwykle istotne, gdyż w tym to pozwala innym uczyć się nie na własnych błędach i nie na własnej skórze, ale wyciągać wnioski z tych z tego co inni przeżyli jednocześnie to wydaje się, że jest pierwszy obszar, gdzie prokuratura wkracza mówi my bardzo chętnie wykorzystamy te zgłoszenia, ale przed tworzymy je inaczej spojrzymy na nie inaczej, ale do tego wątku powrócimy po informacjach Radia TOK FM studio pani Agata Kaczyńska prawnik członek sekretarz Państwowej komisji badania wypadków lotniczych zagramy o kompetencjach komisji prokuratury w wyjaśnieniu katastrofy wind incydentów lotniczych, gdzie są te części wspólne a gdzie oddzielne informacje za kilka minut dziesiąty 20 wracamy po informacjach Radia TOK FM Joanna Berdzik Cezary łasiczka program Owczarek studio pani Agata Kaczyńska prawnik członek sekretarz Państwowej komisji badania wypadków lotniczych co wiemy o tym gdzie kompetencje i cele prokuratury i komisji badających katastrofy są zbieżne a gdzie nie przed informacjami wspomniała pani o zgłoszeniach w zeszłym roku było prawie 2000 zgłoszeń czy ponad połowa 2000 zgłoszeń i te zgłoszenia są zgłoszenia m. in. osoby które, gdyby uczestniczą w tym łańcuchu, czyli pilota ze wszystkimi tak przede wszystkim są to właśnie uczestników ze takich takich operacji lotniczych takiej działalności lub dać czynne są chodzi o to, że jeżeli nie przydarzyło się coś co mieli jasność zrobiłem niewłaściwego to zgłaszam do społeczności mówiąc moje działanie czy takiej, a inni inne warunki mogły osłabić bezpieczny system bezpieczeństwa, a więc, że bardzo zamiast popełniać to samo spójrzcie NATO i Wrona oficer mechanik w innych warunkach tak to były tak Janina okoliczności używa się na moich niemałe, a na koniec, że mówi o takie auto, ale i w tym samym momencie, jeżeli chodzi o prokuraturę i o tym co pani Julia początku, czyli prokuratura ma realizować zapotrzebowanie społeczeństwa na wymiar sprawdzenie możliwości ładna dla NATO, aby sprawiedliwości stało się zadość aż oto mamy i oto mamy uczestnika tego systemu bezpieczeństwa, który mówi, że bardzo co się wydarzyło co mogło osłabić system bezpieczeństwa, ale dzięki temu, że mówię o tym, ten system bezpieczeństwa będzie lepszy, a tymczasem prokuratura mówi hola hola zdaje się, że znaleźliśmy winnego albo mamy potencjalnego winnego ukarani tak tutaj następuje właśnie naj istotniejszy punkt, żeby rozdzielić te 2 obszary, czyli postępowania prokuratorskiego od badań, które prowadzi lub nadzoruje komisja badania wypadków lotniczych i LM o to, aby nie doszło właśnie do zahamowania przepływu informacji do tego systemu proszę sobie wyobrazić, jeżeli będzie pan cały czas miał też inni gdzieś tam świadomość, że ktoś może wykorzystać ona informacje przeciwko panu on po prostu tej informacji nie złoży i ktoś gdzieś tam na jakim etapie może z tego powodu ucierpieć w związku z tym zostały wprowadzone mechanizmy ochrony informacji, które w związku z tym, że komisja nie prowadzi badań w celach orzeczenia winy czy odpowiedzialności, a my jedynie poprzez ustalenie przyczyn okoliczności zaproponować jakieś działania na przyszłość, które będą zapobiegały takim zdarzeniom lub za wymieniał przede wszystkim wypadkom w związku z tym muszą zostać ustalone pewne granice ochrony tej informacji, która do nas wpływa, a i to jest podstawa tej granicy został ustalony już bardzo bardzo wiele lat temu do Polski wreszcie zostały wprowadzone dzięki jest również prawu unijnemu, bo jeszcze paręnaście lat temu komisja uczestniczyła w obszarze orzekania o winie czy odpowiedzialność natomiast teraz na szczęście już tego nie robić nie musi robić nie powinna robić, czyli niewiele teraz komisja ma orzec co się wydarzyło, dlaczego się wydarzyło, ale z tej informacji czystej wiedzy ma wyniknąć przede wszystkim mamy wypracowała zasadę bezpieczeństwa wypracować obszar, w którym i zalecenia dotyczące bezpieczeństwa, które powinny zostać wdrożone, żeby zapobiegać zdarzeniom lotniczym w 8 innych zrozumieć my nie jesteśmy w stanie powiedzieć ilu zdarzeniu udało nam się zapobiec poprzez to, że zostały wprowadzone pewnego rodzaju zabezpieczenia stan oceniano na procedury zmiany procedur zmiany wprawie najróżniejszego rodzaju o tym, obszarów dotyczą naszych zaleceń natomiast tym to co państwo widzicie jak i mówicie n p . że zdarzyło się katastrofa lotnicza w ogóle proszę zwrócić uwagę nie posługujemy się słowem katastrofa w badaniu wypadków mówiono o wypadkach lotniczych poważnych incydentach incydentach lub innych zdarzeń katastrofa jest to pojęcie znane i funkcjonujące w obszarze wymiaru sprawiedliwości no dobrze, a jak w jaki sposób jest chroniona to przestrzeń, która z 1 strony pomysł na polu działalności komisji badającej wypadki ma poprawić system bezpieczeństwa, czyli pozwolić uczestnikom powiedzieć poinformować o różnych sytuacjach w wypadkach w okolicznościach w zestawie jest, a z drugiej strony uchronić te osoby przed nie wiemy nic właśnie nieskładanie takich informacji, żeby prokurator będzie już o to, żeby te informacje, które do nas spływają nie zostały niewłaściwie wykorzystane ani właściwa wykorzystaniem jest wykorzystanie ich nie w tym celu, dla którego zostały zabrane tez jako podstawa oczywiście musimy pamiętać, że co nie oznacza bezkarności czy też nie oznacza to w braku ponoszenia konsekwencji, ale odbywa się to absolutnie w odrębnych procesach w postępowaniach prowadzonych w zupełnie przez inne organy niż komisja badania wypadków lotniczych, ale można, by na to spojrzeć w jaki sposób skoro osoba w obszar powietrzny pilot tak mówi nie to, żeby nie zmieni, ale stworzyli wprawdzie ważnego gola z FIS dobrze dobrze pilotuje tak miałem chrzest bratanicy nie jest polem 48 godzin siadłem przygotowałem w mało nie o mocy nie przywali jest płyta, dlatego że jest par 46 godzin kochani koledzy proszę was, jeżeli siadać za sterami, bo jeszcze wysp pani pan dotknął bardzo istotnego elementu i pan pokazał granice, kiedy ta ochrona tak naprawdę już nie będzie do końca działa także pilot doskonale wie, że jeżeli ma obniżoną sprawność psychofizyczną nie może podejmować się działalności lotniczej w związku z tym, jeżeli podjął ją musiał zrobić to świadomie, a świadome narażanie osób trzecich na niebezpieczeństwo, bo też utraty mienia czegokolwiek takiego już nie należy do obszaru chronionego natomiast wtedy, kiedy człowiek popełnia błędy błędy, kiedy czasami okazuje się, że jest nie do szkolonych nie zawinił ten to wówczas mamy sytuacje właśnie takiej ochrony jest wymieniony katalog informacji rozbierane są od czasu przejęcia danych, które zbierane są podczas procesu badawczego, które podlegają takiej szczególnej ochronie m. in. należą do nich oświadczenia osób, z którymi rozmawiamy o danym zdarzeniu jego okolicznościach to są dane personalne to są bardzo wrażliwe dane medyczne, które się po prostu nie ujawnia, a jeżeli podejmowana jest decyzja o ujawnieniu to tylko w zakresie takich, którym można pokazać, jaki to miało wpływ na przebieg lub okoliczności zdarzenia natomiast wszystkie INFOR inne informacje są informacjami nie upublicznia nimi jako taki podobnie jak i zapisy od gwoździa orderów proszę zwrócić uwagę czy stenogramy i takich zapisów podobnie jak wszelkiego rodzaju dane pochodzące z rejestratorów jak go również wyrażamy opinię przez osoby uczestniczące w prowadzeniu analizy tych materiałów, czyli takich badaczy jak my te obszary są szczególnie chroniony toto, żeby można było w sposób swobodny prowadzić analizy bezcenny i uzyskiwać często informacje, których prokuratura po prostu nie uzyska czasami również sposób nieformalny do tych informacji dla osób docieramy kiedyś już dawno w środowisku lotniczym doszli do wniosku, że połączenie wymiaru sprawiedliwości z badań zdarzeń lotniczych nie przynosi poprawę bezpieczeństwa zauważą może edukacja, że zmiany systemowe dają więcej korzyści niż trzymanie się tylko i wyłącznie obszaru jest właśnie wymiaru sprawiedliwości stąd rozdzielono bardzo bardzo wiele lat temu teren ten te 2 procesy oczywiście musimy pamiętać, że my zbieramy dane wspólne, bo np. oględzin miejsca wypadku robione są w tym samym czasie zarówno przez członków komisji, jaki prokuratura i 5 proszę zwrócić uwagę członkowie komisji nie mogą być biegłymi w sprawach prokuratorskich to jest zupełnie zrozumiałe w tych sprawach, które prowadzi komisja nie mogą być również przesłuchiwani co do ustalania okoliczności w informacji objętych tą szczególną ochroną to jest bardzo istotne zabezpieczenie właśnie przed tym nieuprawnionym niedozwolonym wykorzystaniem tych materiach, jeżeli doszło do wypadku i mamy poszkodowanych osoby, które straciły życie lub mienie prokuratura prowadzi śledztwo dotąd w sole już swoje prawa, ale w dużym uproszczeniu chodzi o to, aby znaleźć odpowiedzialnych za wiele fajnych to jest obszar, w którym te osoby dostały swoje prawa i je realizują natomiast w obszarze, który prowadzi badań komisja, czyli dla celów profilaktycznych to nie jest kształtowanie, czyli sytuacji prawnej, a skąd wiadomo, które z tych danych, które są zbierane przez komisję są potrzebne, a które są niepotrzebne do ustalenia winnego lub w innych i tutaj mamy mamy kłopot prawda, bo z drugiej strony ten, kto ma decydować o tym, żeby takie materiały zostały udostępnione prokuraturze lub nie to jest bardzo subiektywne przyzna pan spojrzeń MO w związku z tym w Polsce wprowadza wprowadzono mechanizm, że decyzje w tym zakresie po przeanalizowaniu okoliczności wzięciu pod uwagę szkodliwości wpływu tego ujawnienia czynu tego przekazania do nocy lub prokuratorskich takich materiałów decyzje w tym zakresie podejmuje sąd Sąd Okręgowy dla cywilnej komisji w Warszawie Sąd Okręgowy w Warszawie dla cywilnej komisji i Sąd Okręgowy w Poznaniu dla komisji wojskowej i to są tylko w te 2 podmioty te 2 organy, które podejmują taką decyzję żaden inny nie podejmuje decyzję, czyli ani subiektywnie komisja ani subiektywnie prokuratura nie mówić tak to nam się przed albo nie towarzyszenie przy dachach, ale niezawisły sąd, który mówi Bury rozszerzy go w tym momencie to w tym zakresie uważamy, że można udostępnić, żeby nie było szkody n p . dla interesu publicznego, a w tym zakresie nie, ponieważ można to informacje zdobyć n p . inny sposób na zimę są trudne ale, ale proszę nas zrozumieć wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM w studiu pani Agata Kaczyńska prawnik członek sekretarz Państwowej komisji badania wypadków lotniczych informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy do programu Owczarek Cezary łasiczka program Owczarek studiowania Agata Kaczyńska prawnik członek i sekretarz Państwowej komisji badania wypadków lotniczych powie pani co wzbudza u mnie największe przerażenie, jakie są w samolocie tzw . Toshiba za podważanie czy rozmrażanie ska sytuacja, kiedy startujemy z miejsca, gdzie panuje mróz - 152030 dni potem samolot podjeżdża do samolotu do takiego wielkiego dźwigu, gdzie tam pan z jakimś taką z sikawką strażacką po prostu zasuwa wodą mam nadzieję, że gorąco, chociaż nie wiem jedno skrzydło coś tam w ogóle coś pryska pryska potem wolno samolot kołuje dalej są myślę, że Boże cokolwiek, bo pryskane na pewno już zamarło i c styka się z Limy, ale jakoś naraził się udało niezła znaczy, że właściwe zostały zastosowane środki obniżające czasowo co złości w tych niższych dawkach Niejestem chemikiem nie odpowiem panu dokładnie natomiast jest to właściwe specyfik, który nie jest dostosowany świata może być dobra nazwa handlowa właściwych specyficznych cechach w tym w tym tygodniu ofertę w promocjach do właściwego specyfiku dodajemy litr nie właściwego specyfiku do wykorzystania w innych okolicznościach, a druga rzecz składki, gdy pilot dzieli się nie czym powinien nie powinien, ale dzieli się np. powodami opóźnienia w locie ostatnie, bo także mówić, o które zapalają się kontrolka hamulce zobaczymy czy uda się to zresetować, a czy może faktycznie hamulce poszły no i po godzinie mówi o nieudolność zresetować SI niż, a nie próbowaliście sprawdzi czy hamulce działają od korzyści włączali może wyłączać kontrolka, bo bezpieczniki muł na patelni no wie Lu wrze, że nie rozumiem pana każdy ma jakieś fobie no chyba chęć związane nie niektórzy twierdzą, że mają obie związane z wykonywaniem lotów, ale to są to przystań męża to będziemy na ten temat proszę nie martwić piloci mają odpowiednie procedury, które są przez nich stosowane w momencie, kiedy jakakolwiek kontrolka informuje ich o nieprawidłowościach, jeżeli zdecydowali się na to, żeby wykonać lot to znaczy, że procedury, które zastosowali w tym zakresie albo zniwelowały ten problem, który wystąpił albo zidentyfikowały lub też podjęli decyzję, że nie jest np. Menem i mylną informację, bo nie potwierdziło się to w tych procedurach, chociaż czasami dość, że potwierdzili dowodem niech inni lekarze bez podwozia wymienienie proszę proszę w takich kategoriach NATO nie patrzeć to są błędy, przy którym czasami się mogą zdarzyć sytuacje, które później badamy po to, ostatni o to, żeby właśnie zapobiegać temu na przyszłość a w jaki sposób te informacje są przechowywane, bo myślę sobie żyjemy to w takim świecie, gdzie najtajniejsze wydawałoby się informacje z protokołów z jakichś tajnych źródeł z czarnych skrzynek następnego dnia o świcie w jakimś dziwnym sposobem znajdują się na portalach w dziennikach czy tygodnikach no, a Państwowa komisja badania wypadków lotniczych jak rozumiem przy okazji ponad 2 tysięcy zgłoszeń rocznie zbiera i przechowuje wybieramy przechowujemy do nich chroniony, jeżeli właściwy sposób, by informacje, aby nie dostały się do obiegu publicznego, w jakich używa się udaje, a innym się nie udaje ja nie chciałabym komentować tego typu informacji inny realizujemy swoje zadania w tym zakresie poprzez, a swoją panią o tym, że, jeżeli chodzi o miejsce zdarzenia na miejscu zdarzenia pojawiają się przedstawiciele Państwowej komisji badania wypadków lotniczych i przedstawiciel prokuratury i Adlojada zjazdy tak, by różne inne służby, które są zobowiązane do podjęcia czynności w chwili, kiedy zaistnienie takich zdarzeń i stos badanie miejsca zdarzenia przez komisję różni się od badania praktycznie w ogóle nie gra praktycznie nie, dlatego że my no do pewnego etapu zbieramy bardzo podobnie te informacje i tutaj jest bardzo istotna, aby właściwie skoordynować działania, żeby na potrzeby potrzebny postępowania prokuratorskiego na potrzeby prowadzonego procesu badawczego zostały zabezpieczone odpowiednie informacje dane, które później będą analizowane w odrębnych postępowaniach przez odrębne grupy specjalistów i to jest bardzo istotne, żeby kort skoordynować tą datą pracy tam na miejscu, żeby sobie nie przeszkadzać, a jednocześnie, żeby każdy z podmiotów zobowiązanych do tych działań do do podjęcia tych działań było zabezpieczonych informacji, które są niezbędne do dalszych prac i okaże się, że handel inaczej powiem tak mamy od 2013 roku podpisane porozumienie z prokuratorem generalnym o współpracy i koordynacji właśnie tym zakresie i jak na chwilę obecną nie narzekamy mało tego co marzyć, bo nie może się odśnieżaniem nie jemy różne nie boimy się mówić, jeżeli uważamy, że coś jest nie w porządku naprawdę to oni mnie nie przeszkadza nam jakikolwiek strach przed wypowiadaniem tego typu sytuacji czy opinii natomiast tym ja chciałbym powiedzieć, że dzięki temu porozumieniu prowadzimy wspólne szkolenia dla prokuratorów i dla członków komisji o to, żeby lepiej i właściwie prowadzić badania i rozumieć się czym liczą się różnią, żeby nie oczekiwać od siebie rzeczy, których sobie nawzajem dać nie może, a zdarza się, że nie jest jakiś punkt z badania akt śledztwa czy też oględzin miejsca zdarzenia, gdzie do nie da się podzielić tak dozwolone są to oględziny np. mąż stanu zastanego prawda i one mogą być dokonane tak naprawdę tylko raz podobnie jak niektóre badania niszczące też mogą być wykonane tylko raz tutaj po to, żeby zabezpieczyć materiał zarówno na potrzeby prokuratora jak na potrzeby prowadzonego badania musimy skoordynować działania, żebyśmy mogli je wykonać taki sposób, żeby nie zaburzyć własny proces toczy się do 2 zdarza się w ogóle, że można o tym nie wie można założyć, że jeżeli Drzazga w jakieś ziarno dobrze ważne mówimy albo my będziemy badali, albowiem będziecie badali albo piersi, a wy po nas albumy zdarza się, że biznes przepisy co do tego RM jednoznacznie wskazują, jakie są zasady właśnie postępowania przy sytuacjach konfliktowych zarząd Polic prokurę znaczy to porozumienie z prokuratorem generalnym również zawiera obszary dotyczące rozwiązywania konfliktu, gdyby miało ono do takiego konfliktu dość, ale najczęściej takiego problemu po prostu nie ma nadzoruje śledztwo proszę pana w niektórych obszarach mniej w niektórych obszarach prokuratora, który w zabezpieczaniu danych z rejestratorów przywożonymi muszą otrzymać jeszcze zgody na wykorzystanie ich przez wydaną przez Sąd Okręgowy, a w, których obszarach prokuratura ma pierwszeństwo w tym on zabezpieczają dowody fizycznie natomiast później skrywany te informacje jak, o jaką komisja przejmujemy te dowody w dalszych badań czy z tego co mówi wynika, że właściwie taką jedynym obszarem który w konflikty tworzą i rentach z kim jest jest ten obszar zgłoszeń ma na siebie tak to nie tylko on również kwestia ujawnienia informacji takich jak zapisy kod PIN Voice Recorder 300 g, a decyzję o in w zakresie ujawnienia w raporcie końcowym takich informacji podejmuje tak naprawdę komisja prowadząca badania i to ona ograniczoną ilość informacji co 2 z zasady, gdyż nie podajesz informacji, które nie mają wpływu na sam przebieg lub wyjaśnienie przebiegu czy okoliczności zdarzenia inne informacje są tym tymi informacjami chronionymi proszę sobie wyobrazić, że często mam tam do czynienia z wyrażaniem własnych opinii na etat jest pan parę godzin w kokpicie jej rozmawia on nie tylko o procedurach, ale czasami wymieniają się piloci informacjami prywatnymi i te informacje absolutnie nie powinny nigdy ujrzeć światła dzienne bardzo rzadko komu się decydują się na ujawnienie całkowicie stenogramów z takich takich badanych zdarzeń raczej są to wycinki, które mają wyjaśnić proces analizy proces dochodzenia do pewnych wniosków lub pokazania z czego wynikają dane do stwierdzenia w raporcie końcowym w złą sytuację, gdzie mamy komisję zależą właśnie dla na tym, żeby ujawnić to co ujawnić należy to jedni mieli za minimum niezbędne, a z drugiej strony mamy drogi, na której z Wisłą nawet opinię publiczną, która mówi no dobrze, ale trudno nam zlecenia na rzecz wyrwane z kontekstu zdania chcielibyśmy znać cały kontekst chcielibyśmy wiedzieć coś z czego wynika, a najlepiej trzeba naciąć pikantne szczegóły Otóż najbardziej się winni ja nie chciałabym się wyspowiadać ani oceniać podejścia opinii publicznej o wszystkim, jaka jest wyłonienie nieletniego, a tak mówić to moim zdaniem przebijają się od najbardziej ostre głosy każdy rozsądny człowiek jest w stanie uszanować Buzek my musi się zmierzyć rodzinom osób, które rodzina ofiary takich tragedii my mamy na co dzień do czynienia i absolutnie rozumiemy obszar, który powinien być chroniony właśnie ze względu na to, aby rodzina nie doznawała niepotrzebnych dodatkowych cierpień związanych z rozdrapywania informacji na temat przyczyn szukaniem sensacji wokół wypadku to jest po prostu niedopuszczalne z naszego punktu w co państwo, które rozdzielają te 2 strefy w oczy z 1 strony mówią to co uczestnicy tego systemu bezpieczeństwa w lotnictwie komunikują między sobą pozostaje w ramach tego systemu, a to co prokuratura zdobędzie ich do ulica jest to nie mniej liczne nieliczna grupa takich państw, ale to wynika również z tego, że tak naprawdę cała całe społeczeństwo we wszystkich państwach chcą wiedzieć i potrzebują dowiedzieć się tym co się stało prawda to też trzeba jakiś tam sposób uszanować tylko te informacje powinny być podawane we właściwy sposób, bo we właściwym w zakresie nie szukajmy sensacji w badaniu wypadków lotniczych, bo tam jest cierpienie tam nie ma nic takiego z notki co mielibyśmy się czym mielibyśmy się ekscytować to jest po prostu sytuacja, w której żyli dochodzi już do wypadku tak jak już wspominałam no i dla nas badanie konieczne badania wypadków to jest porażka systemu bezpieczeństwa i to jest trzeba patrzyć w takich kategoriach natomiast, jeżeli mówimy o o tym, że prokuratura nie ujawnia pewne informacje ktoś powiedział, że sprawiedliwość musi być wymierzona, ale to nie wystarczy jeszcze musi być pokazana źle, że zostało coś właściwie zrealizowany czyta to sprawiedliwość musiałem być zrealizowane, więc może to jest odpowiedź, dlaczego pewnych informacji jednak są ujawniane przez prokuraturę, a inne po prostu nie wątpi w bardzo dziękuję pani Agata Kaczyńska prawnik członek sekretarz Państwowej komisji badania wypadków lotniczych, bo państwa mają gościem dziękuję panu dziękuję państwu informację już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu wciąż Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA