REKLAMA

Kończy się stary świat, coś się jednak zaczyna... mówił Edwin Bendyk

Światopodgląd
Data emisji:
2015-04-08 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:59 min.
Udostępnij:

Wojciech Jagielski o Afryce, Adam Balcer o spotkaniu Grecja-Rosja w Moskwie oraz Jarosław Mikołajewski i list do papieża Franciszka Rozwiń »
Kończy się stary świat, coś się jednak zaczyna... Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub pod blond zdobycz w reż Agnieszka Lichnerowicz słyszą państwo Edwina Bendyka z tygodnika polityka dzień dobry dzień dobry w najnowszym tygodniku polityka znajdą państwo niezwykle ciekawy tekst taki tekst może, który wymaga zadumy i zastanowienie obu, bo jest byłym taką prognozą przyszłości bardzo koncepcyjną intelektualną w chmurze nie prognozą bardziej próbą naszkicowane scenariusze można montować na złość post Solidarność to jest ten tytuł tego eseju Rozwiń » Edwina Bendyka, który znajdą państwo w polityce i zaczyna się tak kończy się stary świat na śmietnik dziejów odchodzi utopia globalnego zrównoważonego rynku, gdy coś się kończy coś się jednak zaczyna tezach społeczeństwo taki, jakim jest znany dziś rozumiemy przestaje istnieć i zostają jednostki to nie jest to to jest coś, o czym już to coś włączam takich tylko o tym, się mówi to każda z upraszczając znaczy w tym sensie, że było to tzw. indywidualizacji rzeczywiście mówi się od dawna od lat 80 jeszcze zanim internet pojawi się za nowe media, więc niby wszyscy wszystkim tym jak techniki, które go obciążamy winą za to co się dzieje miasta jest po prostu proces strukturalne społeczeńst w, które wychodzą z epoki przemysłowej społeczeństwa masowego zorganizowanego masowe struktury nie jest znana chociażby na właśnie na zmianę rynku pracy, ale to jest tylko 1 ze zmian tt więzi organizowane kiedyś 1 z masowych strukturą się rozpadają i odkrywamy, że musimy na nowo, aby zrekonstruować swoje bycie razem znaczy, że zarówno w swoje słabe indywidualne tożsamości i pomysły nażycie, ale też projekty bycia razem odkrywamy, że właśnie nie mamy łatwych punktów odniesienia tak jak kiedyś po, kiedy tt bycie razem organizowały na kościoły partie polityczne związki są na ratunek rodzina ciągle jest właśnie ten mecz tylko, że też inaczej rozumiana rodzina czy jako grupa tata to by się pojawiła komórka społeczna służąca taki sposób można pomóc biologicznej reprodukcja Alone niekoniecznie musi być związki sakramentalne jest w tej chwili, o czym tu można się pan zwraca uwagę na to, że te partie polityczne związki zawodowe instytucje publiczne mają coraz mniejszą rolę w nadawaniu sensu ludzkiemu życiu stają się punktami świadczącymi usługi dla ludzi oraz coraz częściej traktują właśnie jako jako o drogach jest w ogóle taka metafora kraju wolnego rynku i Unii rynków jako głównego w głównych sił organizujący życie przeniknęła również do sfery usług publicznych właśnie mówimy o usługach publicznych, na które firmy nasze instytucje publiczne powinny z dostarczać nam, konkurując z podmiotami właśnie rynkowymi, lecz wręcz konsument, a ludzie stają się konsumentami przestają być obywatelami to soczyście ślepa uliczka, bo oboje inne są funkcje instytucji publicznych e-usług publicznych nie wszystkie da się zastąpić wbre w kiedyś optymistyczną teorię maszyną liberalne, że za wszystko praktycznie można zastąpić poprzez usługi rynkowe komercyjne nie tt tt jest niemożliwe dziś płacimy cenę za Zaza to przekonanie i ich też to cena nie dotyczy tylko żal, że jakość usług spada tylko właśnie rozpad struktur społecznych jest m. in. efektem, dlatego że w istocie publiczne, jeżeli mają konkurować z instytucjami prywatnymi czym nagle okazuje się właśnie tracą tą wcześniejszą legitymizację taką, która na powodował, że w czynszu, jaki związek z państwem nie chcę używać pojęcia metafizyczne, ale wieje silniejszy niż tylko relacje widzieli go właśnie przewidywaliśmy, więc interes oczywiście bardzo głęboka dyskusja można szukać tutaj odpowiedź na wiele do pytań, które mam w nas dręczą dotyczących też kwestii społecznych państwa obywatelskości tak dalej tak dalej, a jeżeli spojrzymy na dzieje to jak ta zmiana jest ważna to znaczy czy takie rzeczy dzieją się raz nastolatek zna Ewę, żeby docenić, w jakich ma znaczenie to przejście od społeczeństwa do zbioru i 1100, czyli jak dotąd takiego oceniają niektórzy socjologowie, chociaż wyposażonymi Samar od rzeczy czy chamskich reklam tourana jest to zmiana charakteru takiego głębokiego przełomu cywilizacyjnego na miarę tego, którym było przejść od feudalizmu do nowoczesności, kiedy właśnie organizował społeczeństwo masowe i zorganizowane wokół in przemysłowcy czy jako jako postać formy wytwarzania wartości mamy teraz właśnie tak, by na nowo musimy odkrywają że, że ta nowoczesność właśnie się skończyła się to projekt sposób zarządzania życia zbiorowego rozwiązywania problemów nie przynosi takich skutków, jakie tak, jakbyśmy chcieli musimy nadawał sobie poukładać nie mam do końca pomysłu no właśnie te instytucje wymyślone 100200 czasami lata temu, który bardzo dobrze się sprawdzały jeszcze 50 lat temu dzisiaj przestają się sprawdzać na chociażby w genialny wynalazek państwa dobrobytu, który świetnie funkcjonowały jeszcze 30 lat temu miała już wtedy zaś nastąpiła erozja nie tylko dlatego źli kapitaliści, bo po prostu chcieli pozbyć się tylko zmieniła się struktura społeczna mniejsza, a wraz z nią polityczna i nagle się okazało, że konsensus, który z stabilizować państwo dobrobytu jest właśnie 30 lat temu nagle okaże się niemożliwe do rodu oda do utrzymania w milej owa pani redaktor przywołuje los 2 ważnych książek, które staną się ukazały w Polsce warto odnotować pan, żeby nikt z tej w swoim eseju trochę się do nich odnosi to jest właśnie prof. Maroń oddycha i tytuły szukam w jednostkach ponowoczesności i tak ma bardzo ważna książka już tak trudna, ale Warta poświęcenia no bo jak się do mnie do końca i tak oto, kto ma się po prostu zrozumieć dlaczego, o co chodzi w tym procesie rozpadu społeczeństwa i też jest naszkicowany pewna wizja możliwe trajektorię wychodzenia znak z tego z tego stanu w innej to druga książka, która właśnie wchodzi dopiero na dzisiaj to księga od razu zapowiem wejście powtórzono, ale dzisiaj będzie spotkanie z prof. Janem Sową, a więc autorem o dziewiętnastej tak uważa studia na naszym znaleźć jakieś fajne rzeczy pospolite są możliwe w własny, jaki inny Rzeczpospolita to był klucz jak bardzo jestem wdzięczny i Jana Lisa wieża zaś za tę książkę, bo on jest jakby zbiera argumenty, które już debacie publicznej od jakiegoś czasu na światowej debacie publicznej możliwe alternatywy dla dla ładu, który właśnie upada z dnia jedno już trwają, ale on to co zbiera i giełd, jakby dyskutuje w Polskim kontekście tym najważniejszym momentem polskiego kontekstu jest w ogóle na wasz rząd Polski historia to jedyny chyba Moralist uniwersalnych to nazwa, czyli Solidarność to Polska rewolucja, która zachwyciła świat i słusznie, dlatego że była oczywiście czymś wyjątkowym Macieja Sowa, w których marksistą i tego nie ukrywa w ale nie komunistą w sensie nie lenistwo i gazu pomodli wszy raz w toruńscy księża duchowni nazizm marksizm nie jest tożsamy z niżem, a właśnie nazywał to świadczenie Solidarność wydarzenie Solidarności wydarzeniu komunistycznym, ale teraz do zmian dosłownie, czyli jako wydarzenie, którego celem była rekonstrukcja dobra wspólnego i budowy projektu społecznego w oparciu o ideę dobra wspólnego to nie był ruch w osiemdziesiątym roku, który chciał restaurować kapitalizm w PRL-u tylko, w którym jest inny pomysł pod nazwą Rzeczpospolitej samorządnej, która jest ważnym się wydaje, że dlatego, że przez ostatnie 25 lat goniliśmy tzw. zachód, czyli tą koncepcję, która właśnie uporządkowała rzeczywistość wolny rynek demokracja goniliśmy goniliśmy goniliśmy, a tutaj prof. Sowa m. in. zastanawiać czy tylko ogólnie nie jest napisane czy jesteśmy w stanie coś od siebie dołożyć zaproponować właśnie tak to jest ta optymistyczna czy Śląski to właśnie, mówi że że mamy pewien kapitał symboliczny historycznego doświadczenia to ciągle jest ważne już mogły być podstawą nowego projektu społecznego oczywiście z waloryzowany w dzisiejszym kontekście Knighta to negatywna, czyli właśnie mówią tej gonitwie, gdzie my byliśmy w modernizację taką pozorną z prawdziwą znaczy, że po jego zdaniem Pyjas został w dużej mierze zgadzam my modernizujemy się na zasadzie kultu Cargo to zaczną się wydaje, że jeżeli za pieniądze europejskie wybudujemy stadiony autostrady i t d . to będziemy 3 i będziemy mieli tyle nasycenie na kilometr jak Niemcy lub klub nie wiemy kim Brytyjczycy to będziemy już prawie jak wielka Brytania czy Niemcy tak nie będzie dlatego, że to jest tylko infrastruktura, a potrzebne są jeszcze, żeby pełna modernizacja wymaga również zmodernizowania kultury zmiany mentalności posta w i tutaj z tym mamy punkt głęboki problem ma to trwa to musi po prostu twarz to jest to jest znacznie bardziej, że ma problem i drugi był jeszcze bardziej są to tym zapominamy, licząc dobrobyt swój los wracamy z RAŚ posługują się takim fetyszem PKB jakoś szybko rośnie jak my doganiamy średnią Europejską zapewne fakt, że to jest tylko pomiar strumienia jak to mówią czasem ekonomiści zwracają się wiele ważniejszych zakumulowane bogactwo Francuzi mogą przez 10 lat mieć bardzo słaby wzrost gospodarczy, ale oni ciągle mają z tym co są 1 z bogatszych krajów na świecie również zakumulowany osób w ciągu historii majątki wiedząc co jest to doświadczenie Solidarności tej wspólnoty tylko 2 wieki komuny w jak możemy to wykorzystać coś co możemy konstruktywnie zaproponować z 1 osią argumentacji i Jana sowy odwołującego się dało do doświadczeń Solidarność jest kategoria dobra wspólnego, które uległo to nie, bo w UE w momencie, kiedy cena w doktryna neoliberalna wspierana to wówczas rata, jaką noszą mówią, że najefektywniejszym sposobem zarządzania zasobami gwarantującymi najbardziej dynamiczny rozwój jest prywatyzacja i urynkowienie jak najszerszego zasobu 8  000 000 zlote chętnych teraz dokładnie tak teraz wiemy, że to właśnie działa i że warunkiem efektywnej jazdy kolei z byłym nauki ekonomiczne społeczne dostarczy mnóstwa dowodów pokazując, że właśnie coś takiego co nas własnością społeczną opartą na dobrze w dobru wspólnym jest bardzo efektywne często znacznie bardziej efektywne niż alternatywy, czyli własność Państwowa, które ćwiczyliśmy w PRL-u, chociaż nic się z, ale właśnie chodzi o to, że muzeum to tak ważne rozróżnienie za jak między marksizm leninizm tak samo rozróżnienie między własnością społeczną na państwową myśmy w PRL-u pod hasłem własności społecznej mieli własne państwo, którego forma postu kapitalizmu, gdzie istniała pewna klasa, która przed tym majątkiem zarządzała nim radni wspólnego z własnością społeczną warto przypomnieć, że są takie inicjatywy w Europie zachodniej już go w produkt, czyli grze dające pracę właśnie takie wspólnoty, ale czułem i są tylko takimi ziemniakami póki co tak, ale one są raczej bunt dowodem na możliwość Rado pokazują, że jest możliwe alternatywne efektywne zarządzanie gospodarką czy 33 przedsiębiorstwami to w krajach na najem pryzmy najlepiej rozwiniętym już są, jakby gospodarka jak Francja, gdzie indziej ten sektor jak oni nazywają gospodarki Solidarność oparty na Solidarności z około 10 % zatrudnionych i też podobny udział jest Pekabex, ale też te kraje, których dotknął kryzys jak Grecja i Hiszpania właśnie odkrywają, że właśnie odwołanie się do ekonomii dobra wspólnego jest często właśnie najlepszym sposobem wychodzenia z kresów zaopatrywania potrzeb, których po prostu ludzie na rynku nie mają szansy zaopatrzyć, bo nie ma pieniędzy, choć jak w polu golfowym w rękach jest abstrakcyjną od innych wylicza świadczenie może następnego pokonuje te bazgroły to w Polsce się dzieje i trafiła się dzieje w Europie to jest bardzo już konkretne w bardzo ryzykuje Milanówek chodnik oraz planów NSR Trump rozmawiał z impasu w tygodniku polityka AZS mogą się państwo spotkać posłuchać w nowych wzorach Jane w soborze w Warszawie w 19 lat, a świerk lub podglądu kart Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA