REKLAMA

Psychiatria i filozofia w poszukiwaniu wspólnego języka. Rozmawiają Dariusz Maciej Myszka i Jakub Tercz

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2015-04-17 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na wieczorze Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska rozpoczynamy kolejny temat dzisiejszego wieczoru temat lekki łatwy przyjemny po prostu jak na lato relaksacyjny od państwa będziemy rozmawiać o tym co wspólnego i nic wspólnego mają ze sobą filozofia i psychiatria z nami studia są już nasi goście Dariusz Maciej Myszka dobry wieczór dyrektor doktor nauk medycznych psychiatra wykładowca na warszawskim Uniwersytecie medycznym i Jakub Tercz dobry wieczór dobry Rozwiń » wieczór filozof doktorant w Instytucie filozofii Uniwersytetu Warszawskiego organizator seminarium pierwszej odsłony stałego cyklu spotkań filozofów z psychiatrami pierwsza odsłona ma miejsce jutro w Warszawie odbywa się pod hasłem psychiatria filozofia w poszukiwaniu wspólnego języka panie Jakubie wy, jaka pana paląca potrzeba stała za tym, żeby zorganizować i spotkać się na takim oficjalnym polu psychiatrów i filozofów potrzeba była paląca, ponieważ przez jej długi czas nasze drogi się nie z sieci miały tak potrzebowaliśmy chwili, żeby zobaczyć, że się, że się przecinają historia zaczęła się około 4 lat temu w tym, kiedy na Uniwersytecie warszawskim odbywały się odbywały się seminarium odnośne zwałów filozoficzne ujęcie doświadczenia i tam nas interesowały go właśnie te różne rodzaje doświadczeń w ujęciu filozoficznym w i wybraliśmy sobie i literaturę i opracowania filozoficzne tejże literatury, szukając jakichś dziwnych no dostalibyśmy mniej granicznymi czy wyjątkowymi transgresji innymi świadczeniami co mniej więcej 3 lata i w tym seminarium rok po tym, seminarium okazało się, że najbardziej nas interesuje właśnie doświadczenie psychotyczne jako to najbardziej pokazujące człowieka w w sytuacji granicznej sytuacji w sytuacji ekstremalnej co ciekawe też tak się złożyło, że po 2 latach, że 2 lata trwało to faktycznie na Uniwersytecie, gdy akt polityka przy czym przy boku grafiku Uniwersytetu, który z pewnością był napięty sprawił że, gdy nie było to seminarium nie miało być uruchomione w trzecim roku w efekcie przenieśliśmy się do domu i dalszych walk byli aż za Kręceni byliśmy tak nakręceni co co więcej była tak nakręcona prof. Zofia Rosińska, która prowadziła Skra prowadziła odprowadziła to było jej seminarium i w trzecim roku spotykaliśmy się w domach dokładnie zachowaliśmy ten sam styl to znaczy gwiazda tajne komplety dokładnie tajne komplety kiedyś, siedząc w knajpie dowiedziałem się, że istnieje jakiś podziemne undergroundowe seminarium, które gdzieś tam się prowadzi gdzieś tam się dzieje czyta się dziwne książki dziwnych ludziach i dziś o dziwnie doświadczeniach po wino tak coś takiego rzeczywiście się dzieje w spotykaliśmy się dach jest piątek co jest jeszcze dziwniejsze rzeczy od PIT od 15 do osiemnastej trzymaliśmy ten sam styl tych samych to co najlepsze akademiczki faktycznie było jakieś rzemiosło naukowe przychodziła pani prof. Osińska i mieliśmy taką frekwencję, która w liczbach może nie jest istotna nas do wolała i w efekcie związała się zawiązało się no chyba wspólnota badaczy tak można, by nazwać zresztą i były tam też osoby są to cały czas w tej grupie osoby, które mają już pewne zasługi na polu i filozofii psychiatrii czy kulturowych aspektów doświadczeń granicznych jest Monika Stasiuk w tej grupie autorka książki jest wręcz jako błazen jest na prof. Uścińska była w pierwszej fali polskich naukowców wprowadzających psychoanalizy Junga do Polski gdzieś tam na marginesie tych osób był dr Dudek, zajmując się właśnie Jungiem był profesorów córka dyrektora takiej kliniki psychiatrii neurologii w Warszawie także te osoby się pojawiały się część z nich będzie także jutro między nimi właśnie prof. Uścińska profesor córka i stworzą taką otwartą dyskusją między sobą seminarium także układ, bo my zasadniczą czy mogę mówić do siebie nie wiem jak pan jak zasila pan zastrzeli organ jak ja jutro będę się mądrze różnych i nudnych akademickich rzeczach to bądźmy szczerzy potrzeba czasu, żeby te rzeczy ułożyć się zrobić z tego faktycznie coś tu naprawdę mądrego przestać robić naukę robi coś ważnego 1 takiej założenie że, że właśnie prof. prof. Rosińska i córka będą mówić naprawdę od swoich doświadczeniach życiowych jakąś mądrość będą starali się nam sprzedawać do jazdy swej strony będą Szymon żył dzisiaj postaram się, gdyby nie robić wspaniale, gdyż alienacja akademicka nie jest najlepiej widziana przez siana w radiowym studiu Lotto teraz może wyrwać się należnego to dlaczego zgodziliśmy się podjąć to rozmowa dr Dariusz Maciej Baran, skąd to oczywiście inicjatywa wyszła ze strony filozofów być może stąd, że psychiatrzy w codziennej praktyce tak bardzo tej filozofii nie potrzebują albo nie zdają też nie zdają sobie sprawę z wyżej potrzebują bardziej potrzebują, ale myślę, że ludzie używają Golec tani oczywisty i trudno jest o tyle właśnie ciekawe, bo pogłębia praktyka psychiatryczną też umożliwi nam nadzieje rozumie różne rozumienie praktyki no to dlatego też są różne narzędzia, ale i to dobrze jak pan podział o tym, zainteresowaniu doświadczeniami zagranicznymi i doświadczenie psychotyczne jako bat najbardziej granicznym doświadczeniem z borykającym normalnych czasach ludzi to jest to doświadczenie z, który my mamy do czynienia z Meksykiem psychiatrzy innym mniej i kto jest no o tyle interesujące, żeby zobaczyć jak i innymi to postrzegają, ponieważ jest bez racji częstości kontaktu to ten ogrom staje się płytszy wcale się nie pogłębia dług staje się płytszy, a to spojrzenie z drugiej strony umożliwi z drugiej źle zarządzane są regularne lekcje, które można na inną kulturę myślenia to wkład w inny styl myślenia jak, nawiązując do tematu panelu, w którym występuje, aby co tak naprawdę filozofów interesuje w tym granicznym doświadczeniem psychopatycznym jak tutaj Namysłów filozoficzne rozkłada analizuje to doświadczenie inaczej niż medyczne inaczej niż psychiatryczny jednak cele są 1 z reguły cel to jest inna jest armia nie ukrócić te dostarczenie filozofię zrozumieć tak co w pewnym sensie prawnym w sejfie dobre ujęcie w no dobra intuicja, ale i to po co fale jest najważniejsza tak Emil w psychiatra musisz bez myśli mogę mówić w imieniu i musi jakoś zrozumieć, żeby wyleczyć o 8 zlotym akcje lub praktyczna filozof, zaczynając rozumieć być może pomoże bądź z Boni wesprze te tendencje, chociaż oczywiście w punkcie wyjścia ceny są inne jest zgoła nie no i medycyna jest do rzemiosła Wernerem czworga i koledzy lekarze w tym będzie obrażą, ale jest nastawiona na pewien konkretny cel zmniejszenia jednostkowego cierpienia nie znaczy, że filozofia nie uwzględnia tego, jaki jest cel filozofa, który zajmuje się właśnie tym doświadczeniem granicznym psychotyczne jeśli nie bezpośrednio ujęcie komuś cierpienia zrozumieć to jest zupełnie pierwsza odpowiedź oczywiście za chwilę pani powie czy pan powie no ale przecież to doświadczenie właśnie jest niezrozumiałe no ale właśnie dlatego jest chyba tak pociągający dla filozofa oczywiście wszystko jest niezrozumiała jest najbardziej smakowitym kąskiem pogranicza filozofii medycyny jest powszechnie dosyć dobrze znane też np. my etyka związana z różnymi wyborami 00 szczęściu n p . czy transplantologia, a chwilę zanosiło serial wysoki innym akurat właśnie właśnie od pogranicza filozofii psychiatrii, która jest częścią medycyny jednak jest powszechnym powszechnej świadomości mam wrażenie mniej znana data ta dziedzina cel to go gdzie i filozofa i sucho i psychiatry mogą razem co sił, by współdziałać się na jakich mało konkretne możliwości współpracy, jakie to są pora w pierwsze pole, która w niszę narzucali dla mnie najważniejsze to jest relacja pomiędzy tym co ja badam, a tym co doświadczała osobami pacjent w też pytanie o relacje pomiędzy podłożem biologicznym tego co widzę, a tym co widzę, a doświadczeniem jednostkowym to jest to w to jakaś, dlaczego są do środka podczas na zewnątrz takie określenie na powstawanie potencjały czynnościowe go w Tauronie, czyli o tę samą jądro krajem naszego myślenia, ale w sensie blok takim z biologicznym fizjologicznym jak to przekłada się na w i wiem powstanie z sonetu czy na taką, że ja jestem, że czuje, że myślę ma to to jest wynik, ale problem także zagadnienie tożsamości tak mi wtedy to w duszy Otóż jest następny krok może ja jestem jasnych bar w mamy takie po knajpie, że w ogóle, że w ogóle, że w ogóle jak psy i jaka istnieje relacja pomiędzy pracą neuronów, a ludzkim myśleniem ludzkim doświadczeniem podgląd z byciem podmiotem a dlaczego nie neurobiologii ma odpowiadać na półkach, a filozofia, ale właśnie neurobiologia tylko to opisuje Magda, a opis doświadczenia jest już opisem nie neuro biologiczne, więc zna tutaj na giełdę, ale zjawisko demoralizuje, a filozofia w powiem tak proponuje jakieś rozwiązania jest między tym relacjach i też, ale coś więcej powiem tak mam takie wrażenie, że nawet, gdyby kiedyś mieli lekki idealne albo, gdybyśmy leki psychotropowe w jakimś sensie idealny czy, gdybyśmy znali i nie znamy jeszcze jej działanie mózgu w sposób doskonały jest potrafiliśmy być zupełnie adekwatnie opisywać relacje między danym stanem mentalnym AAA danymi i od, a danymi i życia rzeczami, które siedzi w mózgu no to i tak pozostaje problem tego, że żel i doświadczenie jest jak najbardziej realne dlatego kto je przeżywa jej oczywiście wtedy interwencja farmakologiczna mogą być o wiele bardziej sprawna, chociaż nie wierzy, że NIK, że to byłoby 100 % no ale SLD Grzegorza zbliżam się w Jawę doskonała nauka nie rozwiąże problemów i podam przykład 1 przykład który, który jest związany też z trendami czy wszyscy ci z potrzebami, które są zgłaszane w samej strony psychiatrycznej co więcej warto powiedzieć, że są tu też 3 tendencje, które są wspierane przez Unię Europejską i my tutaj czerpiemy wydaje się dobre wzorce jej do mam namyśli Narodowy projekt ochrony zdrowia psychicznego, w którego który jest bardzo wolnymi i niedbale krokami wprowadzony w Polsce, a 1 z jego takich postulatów jest prowadzenie badań to zrobi filozofia tych sprowadzenie tzw. podstawowych badań, które same w sobie nie mają zastosowania praktycznego, ale budują pewne podłoże oraz w drugim rzucie mogą zostać wykorzystany, ale wracając do tego co wtedy, jeżeli mamy osoby, która Hey została doskonale wyleczona w ciągu 3 dni hospitalizacji czy 3 Farmacol mówi były sytuacje dla Hawe, bo 1 z tendencji tego projektu jest, żeby je skraca czas właśnie hospitalizacji co ma dosyć filozoficzną ugruntowanie ma też bicie w badaniach ale, ale wynika z pewnej chwili, gdy jest chory człowiek czy koncepcji tego kim jest człowiek Otóż jest to bardzo banalna i znana teza, iż człowiek zwierzęciem społecznym i hospitalizacja 33 wynik, który co oznacza hospitalizacji na Lechię wyjęcie z dokładnie zdjęcie człowieka z jego naturalnego środowiska i wrzucenie go środowisko, które może jest przyjazny, bo minister w tej i rent i każdy działa jak może, ale on opuszcza przyjaciół opuszcza rodzinę opuszcza pracę w i nieraz i ich przez przestaje być zwierzęciem społecznym trudno jest powrót na 1 w biznesie społecznym, ale w innym składzie tworzy inną społeczność Ależ oczywiście jest oddzielna sprawa Aleppo tutaj właśnie wchodzi filozofia i zadając sobie taki najbardziej wzniosłe pytania o to kim jest człowiekiem odpowiadając, że jest to zwierzę społeczne, a więc po wysta w potrzeby noc natura w jego naturalnym środowiskiem jest społeczeństwo potrzebuje właśnie czegoś takiego i teraz jest interesująca rzecz, że właśnie Narodowy projekt jest Narodowy program ochrony zdrowia psychicznego u jego podsta w leży właśnie zdaje się taka teoria czy 3 koncepcja tego kim miałby być człowiek i jeżeli chodzi o zadania filozofii, których jest od groma i tu będziemy na pewno jutro dyskutować to z takimi rzeczami także filozofia może się zajmować, czyli również ujawnianiem przesłanek czynnym czy i założeń czy wariactwem niejawnych, które leżą w tym wypadku to pozytywna wartość, ale istnieją również negatywny, ale szczególne no kwestii kontroli społecznej o nas to uświadomienie sobie przymusowego charakteru psychiatrię no to jest zasługa filozofii czy filozofii pan to powiedział FSB miał psychiatria założenia jest strasznie Złocieniec przymocował w tym sensie, że leniwym proponuje jakiś model zdrowia psychicznego i uświadomienie sobie takich zależności w nowym powinno się przekładać brak bezpośrednio na praktykę RM jest myślę, że ten kontakt z filozofią pomoże psychiatrii i także znajdować własne ograniczenia w w ostatnich latach mamy do czynienia, a on swego konta ze sobą pewną psychiatry z racji użycia innych tak mówię dużo amerykanizacji, ale to Real donosi, że tych obcych, jednakże rzadziej się używa terminu studia trwają, ale zauważamy to przez co tak, ale to podnosimy, bo poniesie głównie chodzi tutaj o psychiatrię zaburzenia odniesienie zjawisk społecznych kulturowych do psychiatrii jak tak osobiście brałem to w mojej perspektywy taki zupełnie osobistej anegdotycznie moc przejawia się tym z jakimi tematami zwracają się do mnie dziennikarza coraz bardzie coraz bardziej absurdalne, a panie doktorze czy skomentował, by pana jako psychiatra coś tam coś tam przepraszam to nie jest moja działka ma nim nie rościmy sobie pra w do wyjaśniania całości zjawiska dla kultury tak n p . w całości ludzkiego doświadczeniem w 2, więc co rozumienie czym jest psychiatria w dziele są jej granice to on tak naprawdę jest chyba możliwe tylko dzięki refleksji filozoficznej to ci co z tego co mówi nam właśnie na czym jest człowiek czym jest zaburzenie psychiczne chyba warto się zatrzymać swoją Echa na ich zdrowie a tym bardziej zrozumieć norma dla akcji to jest z tym związanym z ja tutaj widzę w rozmowie z panów, że tutaj filozofia będzie pełnił funkcję taką dyscyplinują są wobec psychiatrii, że został tutaj przyjęta pewna nie równorzędną goście psychiatrii filozofii filozofia służy do tego, żeby wyznaczać granice, żeby pokazywać się różnego rodzaju niedociągnięcia, żeby poszerzać kontekst powiedzmy od biologicznego przez kulturowe, by i społeczne czy tak to właśnie, by panowie widzą są w planie nie czuje tego, ale w myśl, że taką funkcję porządkującą filozofia ma wobec większości nauk szczegółowych wzięto odpowiedź ze strony filozofa, a jeżeli w państwie, jeżeli w, jeżeli w sytuacji, w której z wielu powodów filozofia nie ma się najlepiej wychodzi nam tutaj, że faktycznie ta gejem ta funkcja porządkująca jest w obecnej co więcej wydaje się że, że w tym konkretnym przypadku jest wartościowa to bardzo dobrze, a czy wyobraża pan sobie jako filozof, że na studiach filozoficznych jako 1 z przedmiotów pojawiają się jakieś podstawy psychiatrii na bardzo wielu kierunkach studenci na pierwszym roku mają historię filozofii i nikt się temu nie dziwi, a czy dobrze byłoby pana zdaniem, żeby psychiatria, aby weszła do kanonu podstawowych przedmiotów nauczanych studentów filozofii podstawy psychiatrii jako doświadczenia list do Szwecji Norwegii brak im od pozycja jedno zloty to pomyślimy o część medycyny na pewno wiedza o funkcjonowaniu psychiki o najczęstszych zaburzeniach RM o sposobach ich rozumienia powinnam być częścią wiedzy ogólnej misiem może to nawet nie na studiach tylko jako gdzieś na poziomie szkoły średniej, gdzie uczymy dzieci młodzież co się dzieje z ich psychiką i dzięki temu możemy ich wyczuć na to co się dzieje z psychiką ich rówieśników czeczeńscy cechą osób ich otoczeniu także to miałoby moim no może bardziej marzeniu zmniejszyć późniejszą stygmatyzacji osób z zaburzeniami psychicznymi, więc takiej, jaki rodzaj Propedeutyki psychiatrycznej i chemia, jaka nas o najlepszych utworów to moim zdaniem jest to głupi pomysł filozofowie są otwarci na taki temat filozofowie są otwarci, chociaż jej gmin ten projekt, który tu kreślimy wydaje się, że jest bliższy róg zajęciem higieny psychicznej nie psychiatrię no tak myślę, że jest to jest jak wrócę, więc go o rozpoznawaniu i leczeniu, ale w całun to w dacie faktycznie projekt zajęć, który zwracałby uwagę na problem zdrowia psychicznego, który jest interdyscyplinarny, bo tu jest dużo i Niemcy nie więcej niż psychiatrii byłoby psychologii i ogólnej wiedzy o człowieku związanej z antropologią 3 czy czy filozofią właśnie do oraz pewne uczenie dobrych nawyków Otóż trzeba pomieszczeniach co inni ja myślę, że taki, że będą do bardzo oblegane na torze w myśl tak ma ważyć wrócono do tej mamy do tej małej koncepcji psychiatry z racji życia codziennego w popkulturze temat zaburzeń psychicznych jeśli ciągle pobierano tunezyjscy różnie ujmowane są to, więc taka podstawowa wiedza chociażby nie wiem pozwoli lepiej zrozumieć kultowy dzień świra, gdzie nikt nie w trakcie w czasie filmu nie podkreśla, że jest to film jednak o sobie zaburzenia w nie podkreślać, że Chińczyk interesujące jest to rzeczywiście także popkultura i sztuka masowa, która jest teraz, bo sztuka jedno i teatr jest także przecież tylko my są trenerzy się chciałbym aspiruje każdy z braci chciałby mnie fascynuje się szaleństwem żeby, żeby wspomnieć chociażby Niżyńskiego, który jest w teatrze polskim często stawiane tych sztuk jest więcej sztuk jest wiele tych filmów jest wiele i w, a to ciekawe, że w kulturze szaleństwo bardzo często właśnie jest nazywany w ten szlachetny sposób na inny, a w oku się romantyzmu jest jeszcze, ale to w kulturze, ale w powszechnym rozważne w rozmowach towarzyskich używam zupełnie innych określeń one już nie są takie ma ja chciałem zwrócić uwagę wszech z 1 strony głównej jest wszechobecność tematu szaleństwa i wysokiej sztuce, jeżeli pani woli teatr w ten sposób masowej pop jak jak nazwiemy z drugiej strony cały czas trudno jest publicznie powiedzieć, że korzysta się z pomocy psychiatrycznej, że jest się w terapii to jest jeszcze jakoś do przyjęcia, ale istnieje trudność z otwartym przyznaniem swobodnym nie jest, żeby się chwalić nie, żeby się czuć gorszym tak to wreszcie jako element życia ja widzę, że pewne grupy radnych mają przyzwolenie i wręcza mi się oczekuje pewnego szaleństwa, którą artyści i tutaj jak najbardziej na miejscu w pakiecie swoich cech można opowiadać również właśnie o tym, czynniku szaleństwa natomiast bardzo byłoby nie do przyjęcia jeśli prezydent wypowiedział i jestem szalony tak leczę się na wiele by nie odpowiedział no i tutaj są oczywiście cydr nowo dyskusja, kiedy rozumienia tego szaleństwa, bo w szaleństwo jest pojęciem bardzo szerokim, z którego jestem w ogóle wolniejsza, ale wolniej niż grzywna, ale uwaga artysta można powiedzieć państwo nie niesie w skrzydle, ale co miesiąc ma wtedy na zgłoszenie weta ma ono Edyta ma nadejść pewnego rodzaju ubogo cenię natomiast, że to co stanowi wzbogacenie innowacji i przy tak, a uboga ceni, ale oczywiście pełne szaleństwo mnie ubogaca umazane ziemią bogatą wyobraźnię natomiast fakt, że gdzieś tam romantyczna wizja schizofrenii nam się kłania, gdzie to tak kojarzy się potocznie, że osoba zyski, ale mama na głęboką wodę oraz filtr artysty zupełnie inaczej, że jest to raczej zaznacza Adam do kontenera natomiast nie widzi się wtedy tego, że choroba psychiczna na zawsze był zubaża coś zabiera, więc do chorych byty też do zawodu jest zaktywizowanie do dla rozumienia szaleństwa, ale mój tata jest potrzebna duża porządkujące pracę nóg, gdy artysta, mówi że jest szalony czy używane w do samookreślenia takiego słownika to niema na myśli tego co mówią psychiatrzy, stawiając diagnozę tak tak nie myślimy o wzbudzeniu emocji zubożenie uczuciowym i t d. prawda to za zgodność z kontekstu WGiD zmienia zupełnie wszystko to nie jest tylko różnica kontekstu, ale z butów wychodzi nam interesująca rzecz że, że te same fenomen mieć te same słowne ten słownik właśnie wymaga uporządkowania rzecz, którą teraz chciałem, żeby nie umknęła dzisiaj, gdy to niezależnie czy coś się na wstępie zaznaczyć oczywiście horror tam, gdzie jest choroba ta jest cierpienie i tam nie ma mowy o romantycy z racji o oddelegowaniu tam trzeba działać co nie znaczy, że nie należy jakoś temu w polu przyglądać badać go i próbować nazwać inaczej nazwać inaczej chciałem też zwrócić uwagę różne zachowania różne zjawiska możemy nazywać w różny sposób to znaczy możemy umieszczać w różnych kontekstach taka najprostsza wydaje się najprostsze dychotomia czy wybór czy tego słownika dotyczy Bet o mediach no bo tak Breivik on był szalony czy on był zły i Mariusz TR Andreas Lubitz był jest, gdy były szaleńcem czy był zwój, gdzie się dowiedziałem o katastrofie airbusa do pomyślałem, że on szczególnie godziwe życie było złe później pojawił się cały ten wątek, jakim złem trzeba być człowiekiem, żeby czegoś dokonać takiego czy i czy to było ludzkie zachowanie władz było potworne później pojawiła się jak mają nowości, bo tylko ludzie są potworami w latach w wyroku z Unią, ale ja to, że w przypadku udział, ale czystego w sobotę, o czym mówi pan Jakub Tercz wynika, że wszystkie nasze uniwersalne w teksty powiedzmy dzieciństwa bajki to są opowieści o zaburzeniach psychicznych tam, gdzie w pandzie zła macocha ona miała może trudne doświadczenie trudne dzieciństwo tam, gdzie jest Wilków, które by krzywdzić czerwonego Kapturka to są wszystko opowieść o zaburzeniach psychicznych, a nie do wuja i rozumu myślę, że niektórzy niektórym Bochat bohaterów z bohaterów naszego dziedzictwa moglibyśmy postawić diagnozę w tony w rytm, by pięknie widać w Kubusiu Puchatku takie próby były czynione i że teraz chodzi o te klasyczne baśnie, które pani przywoływała po od wielu lat chemii przy pewnych podejściach podkreśla się żony mają przygotować się dzieci do kontaktu ze złem, a skąd u czy choroba jest złem po chorobach i złem takiemu ujęciu natomiast inna jako lekarz nie powiem, że złym jest człowiek chory, a zaraz może filozof może tak powiedzieć filozof może więcej niż psychiatra wiedzieć, że jest choroba jest interesująca co nie znaczy, że może być interesująca, ale może być interesująca wydaje się, dlatego że może coś powiedzieć o człowieku w ogóle o tym, o czym wspomniałem zaburzenia psychiczne czy choroby psychiczne często pokazują doświadczenia 33 czy zjawisko, z którym wszyscy się osobiście spotykamy, czyli doświadczona, ale pokazują je w pewnych krzywym zwierciadle podniesiony do do renty i potęgi, a więc niczym w teraz pytanie czy filozof interesuje się złem no oczywiście, że Targ w tym oczywiście, że nawet się fascynowali to także ma swoją tradycję i inni pewna refleksja lepsza czy gorsza nawet jej na tym co bluźniercze na tym co zwykle NT tym i po co pod refleksję Ano po torze człowiekowi zdarza się być złym i nie może na to przymykać oka i być może filozofia jest pewną formą oswojenia not pewnego pojęcia owego ujęcia tych właśnie także stron człowieka i i wydaje się, że rzecz, że gdzieś tutaj się także wpisuje w ten w tych w tej je i marginalne właśnie czy jej graniczny zjawiska to zainteresowanie i filozofii tym do przedmiotem psychiatry, jeżeli sami psychiatrię na ten cel to jest ten temat drugiego z paneli w dniu jutrzejszym czy mówimy o seminarium trzeba się, czyli temat aksjologicznym i innych o tym jak z zagranicznymi wśród panelistów jest tam również karne środki, który będzie mówił o takim granicznym doświadczeniu zła związanego z psychiatrą mówili o zagładzie chorych psychicznie nad nim natomiast tutaj Doda myśli mego przedmówcy to doświadczenie choroby psychicznej, która w założeniu Wisła może być rzeczywiście dobre czy twórcza i to to jest myślę, że się n p . w okresie manii inni nawet niekoniecznie w depresję przykład, która może być jednak, która pokazuje cierpienia młodego Wertera rodzinnego teraz może nie myślę, że taka depresja prawdziwa związana z, a to było teatrum znów była związana z wydarzeniem prawda to kara aktywna natomiast przy depresja daje szansę na inne spojrzenie na swoje życie w MF także niekiedy psychoza też zmienia ludzi i mówimy tutaj o takiej schizofrenię GM Sorkwity Fausta o takim doświadczeniu ludzie inaczej ustawiają swoje życie po epizodzie psychotycznym no tak przykłady też mamy, więc do zrozumienia tego dobra tkwiącego w chorobie chyba przydatny jest refleksja filozof bardzo nerwowy, czyli oprócz tego, że choroba może się łączyć z takim powszechnym potocznym skażeniu ze złem i to dlatego tak słucham wyroków sądowych czy on był włączony był chory to jest dla nas bardzo ważne popełniał to przestępstwo potrzebne jest psychiatra, który oszacuje i publiczność chce wiedzieć, toteż mamy drugą stronę tego zjawiska, że jest chory, ale może być właśnie dlatego może z tego coś wyniknąć dobrego tak chory źle uważa, że worek węgla Ogier przypadną jest tak barwione, ucząc się społecznie natomiast ta to dobre i w doświadczeniem jednostkowym miała zawsze to odnoszę do depresji, którą np. wszyscy postrzegamy jako coś złego nam natomiast ona może być dla wielu osób szansą na zobaczenie sensu zabieg tak, że w zupełnej zgody na podobne wrażenia ze swoich przemyśleń czy lektur jest więcej no widzisz dookoła siedemnastego wieku w 2 osiemnastego, bo jest obraz Albrechta Dürera melancholia druga, który jest też zupełnie symboliczne nie pokazuje i geniusza uskrzydlone ego jest pełen ten obraz jej znaków, ale chemicznych i ich melancholii są tym obrazie ujęta jest oczywiście Koper afery personifikacja, ale jako jako, jaką mądrość oczywiście koszty zaduma taka refleksja, a ich związek z Saturnem, który od zawsze miał 1 dniu ze sobą 2 symbole to był to była planeta melancholii niósł ze sobą i z i ten 1 to znaczenie smutku pogrążeni w czerni wcierać w czarnej nocy świata, ale właśnie pewną mądrość i to jest symbolika melancholii i symbolikę Saturna już przez Greków opisywana i gdzieś dziś jest jakiś czas, aby chcieli, żeby w tym obraz obrazie, który pokazuje jak na dłoni okazuje się, że jak później impresjoniści robią swoje obrazy całe Serie, a właściwie każdy impresjonistów popełnił obraz, który się go melancholia w to co już są damy, które leżą i są smutne i niczego nie chcą chwilę później zaczyna się proces industrializacji czas przyspiesza jeśli nasz dzienny czas i okazuje się, że nie ma czasu na depresję rowów nie ma to związek z niemalże zalet oczywiście oczywiście w depresji klinicznej endogennych prawdziwej grozy, gdzie jest zagrożenie i samobójstwem zabrudzeniem czy na 333 i w taki zespołowym to działanie jak przypadkiem lub jak w środku lub Visa to też jest kontrowersyjne, bo to jest pewna odpowiedzialność my filozofowie, jeżeli tak Bóg powiedzieć, by mieć mieć bardzo komfortowej sytuacji możemy sobie teoretyzować tak my filozofowie też nie bierzemy za to odpowiedzialny w różnym czasie warto przyznać do ciebie to jest to jest wartościowe w tym, by w tego rodzaju myśleniu o świecie tak samo i Allegra jest dla Kremla odpowiedzialność bezpośrednio w dlatego ważne jest to rozmawianie to, jeżeli z ze redukuje coś to też powinienem bawić co redukuje z czego wcale nie wnikam właśnie takiego teraz przypomniał mi się tak 1 rzeczy o redukcji, którą przez studentów na zajęciach o o ryzyku samobójstwa pytanie czy samobójstwo istnieje zdrowe samobójstwo liczył przy tym człowiek ma prawo popełnić samobójstwo w można oczywiście o tym, filozof, by pewnie długo o tym, rozmawiał socjologowie już dużo o tym, napis natomiast to co wkładam w głowę adeptom to jest nie filozofuje nad też martwych w tym momencie, jeżeli istnieje ryzyko ma działać nie zastanawiać się on miał raport nie miał nawet było uzasadnione nie problem, ponieważ ponosimy przy brzegu jeziora rozdrażnienia wojny żołnierze altruizm ratowanie dzieci rodzące się udział w wojnie jest takim właśnie samobójstwem kontrolowane i bardzo często nadal jest inna inny inny temat może zacząć filozofować w ale wciąż jeszcze zapytać o 1 rzecz, bo tutaj Jakub Feter zwrócił uwagę na inne to, więc rozwój taki kulturowy naszego postrzegania najpier w melancholii, a potem depresji, ale też Philip Pa ne refleksja filozoficzna dla psychiatry może pokazać również, że istnieje coś takiego jak geografia psychiatry albo historia kulturowa psychiatry, bo n p . tylko w Azji, a na, a konkretnie tylko w Japonii istnieje takie zaburzenie psychiczne polegające na tym, że nastolatek zamyka się w pokoju jest jest w stanie bliskim samobójstwa z powodu niepowodzeń w szkole społecznej w towarzyskich różnych innych i faktycznie był na od wielu lat w Japonii trudno sobie poradzić z tym zjawiskiem jednocześnie, by zupełnie nie występuje w dzisiejszych czasach ani globusy ani histeria i jak Globus występuje występuje miał nieco inaczej żadna inna nowość, ale nie mówimy, ale nie używamy określenia histeria inaczej to konceptualizm czujemy bardzo wartościowymi już Otóż po to jest też, ale to jest też element porozumienia i naszego postrzegania akceptowania lub nie by tego typu zjawisk to jest pytanie, jakie doświadczenia ludzkie są niezmienne i jak z rozwojem wiedzy są konceptualne słowa a jakie sami sobie tworzymy warunki do tego żeby, żeby chorować to już rola w jak społeczeństwo tworzy te warunki umów w przykładzie Pańskiego jest przykładem tego jak konstrukcja społeczna ogromna presja na wyniki tam pływa na na przeżywali komornik przypomniał mi się tak się nazywa ta choroba takich jak ona przeżyć wiele lat common, wysuwając tylko Talara przeważnie choćby rodzice nakarmili, więc ten no i porozumienie co jak przychodzimy z doświadczenia do diagnoz to jest mu też problem filozofii i co co w ogóle, by poddawany jest jakikolwiek diagnozie, bo to pierwszy w historii ludzkości różnie bywało drodzy państwo dzisiaj, gdy rozmawiamy o seminarium, które odbędzie się jutro w Warszawie w muzeum sztuki nowoczesnej pod hasłem psychiatria filozofia w poszukiwaniu wspólnego języka to seminarium dla tych z państwa ze słuchaczy, którzy zawsze słuchali się i chcieliby wciągnąć jeszcze bardziej dyskusji wziąć udział to seminarium otwarte każdy może przyjść Ania Kubiak tak wstęp jest wolny serdecznie zapraszam w imieniu wszystkich zaangażowanych w organizację, a trochę tych osób było także w imieniu wszystkich, którzy tam będą występować, czyli w naszym też w imieniu od godziny dwunastej do godziny 17 i będziemy właśnie tak jak dzisiaj albo inaczej rozmawiać z Wielkiej Brytanii będą jeszcze stawiane jutro, jakie tematy poruszane ja nie będę streszczał, jakie dokładnie 1 tematy, bo jak dziś powiemy no to wtedy nikt już nie przyjdzie nam tak renomowanych taka marketingową taką mam technikę marketingową na pewno będzie pora może coś pana listach o uczestnikach dość 2 osoby tej wspomniałem to jest inny profesor i Jacek Jurka i prof. Zofia Rosińska, którzy będą naszymi głównymi gośćmi będą, gdy dyskusje w czasie, której powiedzą jasno to co my wszyscy będziemy próbowali jakoś pewnie w ciemno ciemno i mądrymi słowami powiedzieć interesującą rzeczą na pewno będzie wykład otwierający, która pretekstem do niego jest stulecie psychiatrii będzie wspomnienia będzie wspomniany Karl Jaspers jego dzieło swego czasu rewolucyjny, w którym ING osiągające bodaj bez 12 tomów BOR było rozwijane po pierwszej premierze w 2 ty już w 1913 roku nie mógł skończyć w końcu się rozrosło do gigantycznych rozmiarów idiota postawił interesującą tezy, która właściwie powinna zamknąć jakąkolwiek refleksję filozoficzną duszy powiedział coś co co już było też przez nas wspomniane, że choroba psychiczna jest niezrozumiała oszukał wyjść z tego my także będziemy szukali wyjść z tego jak oddać sprawiedliwość tym dziwnym i graniczną doświadczeniom i jakich nie zagadać Czech i nieprzyjętych realizować i 1 ten wykład będzie prowadzony przez, czyli dr Andrzeja kapusty, który zysk netto wg tej konferencji przygotowaliśmy także jest organizatorem i in autorem ja, gdy jak dziś chyba jedynej pełnej można, by powiedzieć monografii związanej właśnie z filozofią psychiatrii metodę metoda szaleństwo w dużej mierze właśnie poświęcony Karolowi jest Resovii będzie doprowadził także w głosie zmierzą Marcinów i specjalistka można powiedzieć, że trud łatwiej tym psychiatrii polskiej właśnie co także jest interesującego Marcinów wygrzebuje z innego słowa liczba i 1 wreszcie rękopisy sama się sama się dobrze by je do starych rzeczy z archiwów głównie z Krakowa, gdzie wspiera Polska się rodziła jej rację dziś cebule 150 lat temu, więc będą dyskutować, kto pierwszy Jaspers 3 czy krakusi, więc szczerze że, że ten wstęp będzie będzie także interesujący tym cóż kogoś zaprasza zaproszą słuchaczy Radia TOK FM po prostu drodzy państwo, bo polecamy państwu namysłu psychiatrycznej i filozoficzne więcej informacji na temat trzeciego seminarium psychiatra filozofia w poszukiwaniu wspólnego języka w internacie, gdzie n p . na Facebooku tak najłatwiej znaleźć na Facebooku dziękuję bardzo za rozmowę z naszymi gośćmi byli dzisiaj Dariusz Maciej Myszka doktor nauk medycznych psychiatra wykładowca na warszawskim Uniwersytecie medycznym dziękuję bardzo bardzo Jakub Tercz filozof doktorant w Instytucie filozofii Uniwersytetu Warszawskiego organizatorzy jutrzejszego seminarium dziękuję bardzo dziękuję bardzo dobrym z państwa my nie mówimy dobranoc jeszcze my zapraszamy na informacje potem na magazyn dorosłe dzieci w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA